Ik blijf erbij dat muziek
langenaam moet verrassen'
I
\ppel-
sap
s69
NOS DIEP TELEURGESTELD
IN HOUDING VAN DE KNVB
iees Manders directeur
an 'Radio Noordzee'
Waarom Pim Jacobs uit Loosdrechtse jury stapte
Coler: drie ton een fooi-Rengelink: verhoging te gek
pandaag
en gioteren
programma
DAG H AUGUSTUS W70
IBtDSOn DAGBLAD
PAGINA S
lOOSDRECHT (GPD) Wat
er met Pim Jacobs aan de
jxd, vroeg menigeen zich af
b presentator-jurylid Aad Bos
[dagavond tijdens de live-uit-
kding van de finale van het
icours 1970 de kijkers mee-
dat de pianist zich de vo-
i week uit de jury had terug-
tevoren had Aad Bos er
opgehamerd dat de jury
uit etiketjesplakkers bestond
vooral maar aan te tonen dat
het begrip jazz-muziek wijd
trpreteerde. Moest de kijker
beide mededelingen conclude
ren dat Pim Jacobs van jazz-mu
ziek van morgen geen kaas heeft
gegeten of wilde de jury camou
fleren dat het zelf ook niet wist
of de indelingen in oude en nieu
we stijl correct waren? Want het
duo Turks Fruit behaalde zondag
avond een derde prijs in de cate
gorie nieuwe stijl.
Nu beijverde Turks Fruit zich in
het produceren van mysterieuze ge
luiden door met elektronische hulp
middelen de gitaar te laten zoemen
en krijsen, de piano a-tonaal te be
roeren om zo een nieuwe muziek"-
vorm gestalte te geven. Een vorm
geboren in het brein van twee pio
niers, die daarmee afrekenen met al-
-
NDVOORT (GPD) Radio
:ee International gaat zijn
[re wat het laatste woord be-
steeds meer eer aandoen,
illegale popstation was al
idom van de Zwitsers Bollier
eister, had EngelseAmeri-
\e, Canadese en Duitse disc-
_'s aan boord van de omge-
de Nederlandse kustvaarder
•o II" en bestreek na de in-
van de korte golf
te (de 31 meterband) een
t deel van de wereld.
Kis gisteren kent de RNI ook
:kt Nederlandse directeur en wel
Manders. Een man die in de
business bekendheid geniet. In
betekent de benoeming van
ll{rlers dat de eigenaren Bollier en
er die tot gisteren tevens de
tie vormden van de commerciële
Render, een stap terug hebben
Y in doen. De aanvankelijke op-
Bn RNI was het verzorgen van
is- en Duitstalige programma's
ieerd met reclamespots. Mede
moeilijkheden met deejays, de
|*|f regering en de technische ap-
uur bleef de belangstelling van-
et bedrijfsleven gering. Ook het
mpurend wisselen van frequentie
vi de populariteit van de zender
ten goede. Althans niet in die
als de Zwitsers zich hadden
esteld.
elopen maandag werd Kees
Iers voor het eerst benaderd
Bollier en Meister. Gisteren
Ie de in Zandvoort woonachtige
Iers toe de functie van direc-
S55.je aanvaarden. In hoeverre de
j^baretier financieel by deze on-
^Tning waarvan' het verlies nu
--biljoenen guldens zou bedragen,
is wil hij niet onthullen.
Ind het gewoon leuk om mee te
Ik beschouw het als een soort
ADVERTENTIE
I
i puur uitgeperst fruit
u voor een proefprijs
sniét van alle B3 fruitsappen
puur geperst uit appels,
tomaten, druiven,
sinaasappelen, abrikozen,
peren en perziken.
KEES MANDERS
uitdaging. Geld heb ik er zeer be
slist niet ingestoken". En zeer re
soluut geeft Kees Manders nog eens
te kennen dat het grote tekort bü
RNI niet veel zegt.
„Want vergeet niet dat iedere on
derneming pas na een bepaalde aan
loopperiode z'n geld gaat opleveren".
Waarmee de nieuwe directeur van
RNI maar wil zeggen dat de situatie
voor het popstation dat eind febru
ari van dit jaar in de lucht i6 geko
men, allerminst ongunstig is.
Met de komst van Kees Manders
slaat Radio Nordsee International te
vens een nieuwe richting in. Waar
schijnlijk deze zondag al gaat de voor
de kust van Noordwijk liggende pop
piraat in het Nederlands uitzenden.
De eerste voorbereidingen hiervoor
zijn al getroffen. Voorts gaan dit
weekeinde Nederlandstalige annonces
de ether in. Overigens heeft RNI al
eerder in het Nederlands uitgezon
den. Dat liep echter op een fiasco
uit. Kees Manders gelooft dat er
deze keer een grotere kans van sla
gen is.
De geruchten dat ex-Veronica dee
jay Jan van Veen voor radio Nord
see International gaat werken wor
den door Manders noch onkend noch
bevestigd.
Ie conventies, die er in het muzikale
vlak zijn. Het was terecht dat voor
Turks Fruit op het jazz-concours een
plaatsje werd ingeruimd, want het.
concours geldt als toonaangevend
zomerevenement op dit gebied. Doch
enkelen signaleerden met verbazing
dit duo als een van de winnaars op
dit jazz-concours en vroegen zich
vertwijfeld af: is dit jazz en wie be
paalt dit? Mn akte de jury dat mis
schien uit? Het leek waarschijnlijk,
maar dat was niet haar taak.
Pim Jacobs had ich dat eerder
gerealiseerd en toen zijn mede-jury
leden zich riet ontvankelijk ver-
k'aarden voor zijn opvattingen, trok
hij zich terug. HU wilde niet verant-
woordeiyk zyn voor het plakken van
het etiket „jazz" op een nieuw ge
lanceerde geluidenstructuur. HU was
niet ae eerste. In de voorgaande ja
ren distancieerden Rolf ten Kate en
Michiel de Ruyter zich om dezelfde
reden van het meerderheidsoordeel
van de jury. „Ik ben zelf begonnen
in een jazz-competitie in 1953, welis
waar bij de AVRO, maar ik weet
dus wat er te koop is," zegt Pim
Jacobs. „Zolang ei jazz is, zal het
me een zorg zijn wat er gebeurt.
Maar dan moet je wel enig begrip
hebben van wat jazz is. Het moet
aan bepaalde elementen voldoen en
myn opvatting daarover verschilde
met de rest. Dat je eigentydse mu
ziek een plaats in een tv-uitzending
van het jazz-concours geeft, is ge
rechtvaardigd Maar als je ze mee
laat dmgen en gaat vergeiyken met
andere finalisten, op welke gronden
gebeurt dat dan? Je moet niet de
vergissing maken door te gaan ver
gelijken. Waar zyn die vergeiykin-
gen dan immers op gebaseerd? Als
een jongen, die achter de piano op
bepaalde blues-schema's improvi
seert, buiten de prUzen valt, waar
om is dan de voorkeur gegeven aan
iemand, die met een omvormer ge
luiden uit zUn gitaar haalt. Hoe kun
je die prestaties muzikaal aan el
kaar toetsen."
In een tyd waarin men zich af
vraagt of jazz dood is, vormt deze
kwestie een brandend probleem.
Welke kant gaat het uit met de
jazz? En als het een splinternieuwe
kant uitgaat, mag het dan nog jazz
heten? Voor Pim Jacobs is dat geen
punt. Jazz is volgens hem geënt op
de oorsprong. Dat is de Noordame
rikaan se neger, die door deze mu
ziek nog vreugde trachtte te schep
pen in zyn miserabele sla venbe
st aan. Jazz moet daarom niets biy-
makends in zich dragen. Als voor
beeld mag dienen de avond van het
jazz-concours. waarop de Ameri
kaanse trompettist Clark T erry
zichzelf met het laaiend enthousias
te publiek tot één familie smeedde,
met als enige band het plezier dat
ze aan oude muziek beleefden. De
aimabele Pom Jacobs is zelf zo n
musicus, die een massa mensen
met jazz-muziek weet op te zwepen.
Misschien vindt de jury deze ma
nier van muziekmaken commercieel
en wil een buitenbeentje bhjven
door een even grote waarde toe te
kennen aan de avant-garde. Deze
minderheid (wie zei daar elite?)
mag daarmee een fenomeen als het
Loosdrechts jazz-concours niet frus
treren. „Het wil allemaal niet zeggen
dat ik een groot tegenstander van
free jazz of avant-garde ben. Ik ben
biy dat er mensen zUn die zich toe
leggen op het pionieren in de mu
ziek, maar maak er dan een extra
categorie „eigentUdse improviseren
de muziek" van."
Commercieel
„Bovendien is het jammer als
mensen met eigentydse muziek inte
ressant willen doen. Daar bewys je
de jazz geen dienst mee. Met avant-
garde wil men soms een gebrek aan
muzikaliteit camoufleren. Indruk
maken door moeiiyk te doen ge
beurt vaak en is inderdaad oncon
troleerbaar op muzikale kwaliteit
daar het meestal zeer persooniyke
creaties betreft, die meer op een
vondst lUkt dan op de jazz, dat zich
aan bepaalde maatstaven heeft te
houden, wil het jazz blyven. Het is
geen schande om iets te doen waar
je zelf in gelooft. Als dan een grote
re groep mensen het waardeert dan
je verwacht, moet je het dan com
mercieel vinden? vraagt Pim Ja
cobs zich af. Commercieel met een
denigrerende klank. Als dat zo is,
vind ik het kortzichtig. Het is nu ge-
makkelijk om my commercieel te
noemen, omdat ik een andere rich
ting koos. Maar ik biyf erby dat mu
ziek aangenaam moet verrassen.
Daar moet je je gelukkig by voe
len."
Wat gebeurt er nu met het jazz-
concours? Gaat het in de richting,
waarin de juryleden het sturen. Er is
misschien een poging om te ont
snappen aan de wurggreep waar zy
by de jazz voor vrezen. Jury-voor
zitter Ben Bunders wijdde daaraan
onlangs nog een uitgebreid televisie
debat. Of worden de juryleden ge
dwongen om eigentydse muziekex-
pressie onder jazz te verstaan, om-
PIM JACOBS
geen schande
dat het aanbod van groepen by dit
concours aan de magere kant was.
Pim Jacobs: „Er wordt in het land
door vele groepen jazz gespeeld.
Waarom zouden deze mensen het
niet leuk vinden om in de zomer
naar Loosdrecht te komen, met het
uitzicht op een televisie-optreden."
Hij vermoedt dat de groepen die vol
gens het conventionele patroon spe
len kopschuw worden als ze zien dat
een groep, die meer weg heeft van
een poporkest „John the Revelator"
de eerste prijs wint. Dan is het hun
concours niet meer.
Festival
Overigens is organisator Max van
Praag van plan het concours op de
helling te nemen en er mogeiyk een
festival van te maken. Dat zou een
antwoord kunnen zyn op het dilem
ma waar het concours zioh nu voor
geplaatst ziet. Het mag in elk geval
niet gebeuren dat deze waardevolle
springplank voor talentvolle musici
aan deze impasse ten prooi valt.
Pim Jacobs zou dat zeer aan het
hart gaan. „In die botenloods van
Van DUk heeft het een typische eigen
sfeer en de aandacht wordt steeds
weer op de jazz gevestigd."
Wie er volgend jaar deel gaat uit
maken van de jury is nog niet be
kend. Als Pim Jacobs het verzoek
krygt, zal hy het met genoegen ac
cepteren. Want van zyn kant is er
geen enkele sprake van agressie
Daarvoor is altijd op een te gezelli
ge manier samengewerkt.
HILVERSUM (GPD) De NOS en de KNVB hebben elkaar
gisteravond in Zeist niet kunnen vinden: er is geen overeen
stemming bereikt voor het brengen in het komende voetbal
seizoen van wedstrijdflitsen op de zondagavond op televisie.
De KNVB ging niet in op twee voorstellen van de NOS: het
eerste was een verhoging voor het komende jaar van de rech
ten van een kwart miljoen gulden naar drie ton. Het tweede
voorstel betrof het betalen van een miljoen gulden voor de
eerstvolgende drie seizoenen.
Tussen de NOS en de KNVB gaapt
méér dan een gat, dat geschapen is
tussen de gevraagde driekwart mil
joen en de aangeboden drie ton om
de rechten te betalen van tv-voet-
balflitsen op de zondagavond. Dat
bleek wel uit de woorden van NOS-
programma-commissaris J. W. Ren-
flink en KN VB - voorzitter Jos Coler,
die onmiddeliyk na het mislukte be
raad in Zeist voor de camera van de
NOS aan hun resp. spUt en teleur
stelling lucht gaven. 'Studio-Sport'-
chef Bob Spaak leidde het „forum"
in goede banen.
Rengelink: „Er was tussen ons bed
den een zo groot verschil van uit
gangspunten, dat een overeenstem
ming gewoon niet mogelijk was. De
NOS heeft duideiyk laten biyken
méér te willen betalen dan het kwart
miljoen van verleden Jaar, maar de
door de KNVB voorgestelde verho
ging was te gek. We hebben volgens
ons redely ke aanbiedingen gedaan,
welke niet zyn aanvaard en daarmee
is voor ons de kous af".
Coler: „Wy zUn vorig jaar uitslui
tend met dat kwart miljoen akkoord
gegaan wy hadden 600.000 gulden
gevraagd om een uitgangspunt te
creëren. Wy vinden, dat hier niet
van vrije nieuwsgaring sprake is,
maar van een tv-programma. De
clubs vinden het, ook in vergeiyk
met wat in het buitenland wordt
betaald, gewoon tie weinig. Die drie
kwart miljoen is een kostprijs, die
door ons zeer nauwkeurig en met
tamtsonderzoek is berekend. Wy vin
den het een redeiyk bedrag, dat. als
je alle facetten zou meerekenen,
eigeniyk nog hoger had moeten lig
gen. Wy verkopen een produkt, wy
leveren een tv-programma met een
hoge kykdichtheid en een hoge waar
dering. Wy hebben de NOS getart
ons onredeiyk te vinden, maar de
NOS is daarop niet ingegaan".
Rengelink: „Ik ben verbaasd. Uit
de informele besprekingen vóór van
avond hadden wy begrepen, dat er
een basis voor een nieuwe overeen
stemming zou zyn geweest. Wy wil
len twintig procent méér betalen,
dat is toch niet gering. Dat kostprijs
argument is geen argument. Als de
KNVB werkelyk kan aantonen dat
het bezoekersaantal aan de wedstrij
den door de NOS-uitzendingen te
rugloopt, dan willen we die schade
best vergoeden. Een vergeiyking
trekken met wait in Duitsland wordt
betaald, is onzin. Als we naar Bel
gië kyken, zien we dat daar óók
twee-en-een-half ton aan rechten
wordt betaald".
Coler: „De NOS houdt geen reke
ning met de belangen van de kykers.
De NOS maakt zich blijkbaar niet
behulp van een objectief aoooun-druk aver het wegvallen ven voet
bal op tv. De KNVB was bereid om
van haar kant iets te doen aan dat
enorme gat tussen driehonderd dui
zend gulden en zevenhonderdvyftig
duizend gulden. Maar de NOS vond
drie ton het uiterste bedrag".
Rengelink: „Wy hebben dat gat
toch niet geschapen, dat heeft de
KNVB gedaan. Wy leggen een mil
joen op tafel. Dat wil zeggen, dat we
vinden dat we méér dan de KNVB
het publieke belang in het oog hou
den. Wy zyn diep teleurgesteld in de
houding van de KNVB".
Coler: ,,Wy hebben nog een be
middeling door derden voorgesteld.
Maar de NOS ziet er niets in. Wy
hebben ook gezegd, dat we voor die
zevenhonderdvijftig duizend gulen
de NOS een ruimer programma had
den kunnen aanbieden, maar daar
kon de NOS geen gebruik van ma
ken. Nee, die drie ton is een foodtje".
Spaak„Aanstaande zondagavond
dus geen flitsen van de eerste ronde
van het bekervoetbal. Als chef van
Studio Sport zie ik het tot myn taak
om het publiek toch voor te lichten.
Hoe dat gebeurt en wat voor conse
quenties dat zal hebben, aal de toe
komst idtwyaen".
8.90
8.20
10.30
10.35
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.04
7.49
Vakantieprogramma. In kleur (NCRV)
Plpo de Clown (NOS)
Journaal (NOS)
VPRO-plknik: live-programma met o.m. Betty
Boop, tekenfilm. Informaties, acts en popmuziek
(VPRO)
Journaal (NOS)
Piknik, vervolg (VPRO)
Journaal (NOS)
Wereldkamp. wielrennen hi Leicester (NOS)
Pipo de Clown (NOS)
Journaal (NOS)
Van gewest tot gewest (NOS)
Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme
(NOS)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 De capitulatie van Japan, documentaire (TROS)
9.10 De dader op het spoor: Schroot, detectivefilm
(TROS)
10.30 Journaal (NOS)
„Studio Sport" was gister
avond niet in staat ons een di
recte reportage te bezorgen van
de onderhandelingen tussen de
NOS en de KNVB, maar wel
kregen we na het tweede Jour
naal nog een nabeschouwing,
met Jos Coler, Jan Rengelink
en Bob Spaak als dramatis per
sonae. Elders zult U wel te le
zen krUgen wat er precies niet
besloten is, ik zal me beperken
tot een oordeel over het gesprek
als tv-programma.
Het moet me dan van het
hart, dat Rengelink een betere
indruk maakte dan Coler. De
laatste noemde het bedrag dat
de NOS het vorig Jaar betaalde
<250.000 gulden) en dat de NOS
bereid was dit Jaar te betalen
<300.000 of 333.333 gulden) bit
ter weinig en relatief gezien by-
zonder laag. maar daar had ik
dan wel eens cyfers over wil
len horen.
Rengelink deelde mee, dat
de Belgische tv 250.000 gulden
betaalt. Dat klopt. De Duitse tv
betaalde, voor zover ik weet, vo
rig jaar twee miljoen mark.
Zevenmaal zoveel dus als de Ne
derlandse tv, met ongeveer vyf-
maal zoveel inwoners. De En
gelse tv betaalt ongeveer 1.6 mil-
loen gulden, vyf keer zoveel als
de NOS voor viermaal zoveel
Inwoners. Verhoudingsgewys be
taalt de NOS dus evenveel als de
Belgische tv, en iets minder dan
de Duitse en Engelse tv. Zou de
NOS het bedrag betalen dat de
KNVB vraagt, dan zal men
echter verhoudingsgewys bedui
dend meer betalen dan En
geland en Duitsland en zelfs
driemaal zoveel als België.
Coler zei dat de 750.000 gul
den een nauwkeurige berekening
waren van de kostprijs van het
betaalde voetbal. Wat kost ons
een uur voetbal? Had men uit
gerekend, en aan de hand daar
van was man tot die driekwart
miljoen gekomen. Uiteraard een
merkwaardige redenering. Niet
de NOS organiseert betaald
voetbal en dienst dus voor de to
tale kostprys op te draaien,
de NOS maakt alleen een re
portage van een gebeuren dat
ook zonder reportage wel plaats
vindt, ik mag er niet oan den
ken wat de NOS zou moeten
betalen voor flitsen van de oor
log in Vietnam, als de Ameri
kaanse regering de ko6tprUs op
dezelfde manier ging berekenen.
Rengelink zei. dat als er aan
toonbare schade werd geleden
door die flitsen op zondagavond,
de NOS daarover graag wilde
praten, maar die schade zal
moeiiyk aantoonbaar zyn en
misschien niet bestaan. Niet ten
onrechte kaatste Rengelink het
verwyt van Coler terug, dat de
NOS wel erg weinig rekening
hield met de belangen van de
kykers. „De NOS heeft zich be
reid getoond twintig procent
meer te betalen, de KNVB heeft
geen enkel bedrag genoemd be
halve die driekwart miljoen, al
leen maar van ons gevraagd het
door de KNVB zelf geschapen
gat nog meer te dichten".
Toen Coler zei, dat voor de
radio wél de internationale
bepalingen biyven bestaan:
flitsen van 90 sec. per wed-
wedstryd, vroeg Spaak ook voor
tv de internationale bepalingen
gehandhaafd zouden worden:
flitsen tot vier minuten. Coler
bleek die bepalingen niet te
kennen. Ook wat de radio be
treft, bleek hy niet zeker van
zyn zaak. Ik ben benieuwd hoe
die bepalingen nu eigeniyk lui
den en ik ben nog benieuwder,
wie dan uiteindeiyk aan tafel
gaat zitten om te onderhande
len over honderdduizenden gul
dens zonder precies te weten hoe
het allemaal in elkaar zit..
De AVRO toonde gisteren de
„BeriynBerlyn"- film, die
Bob Rooyens in opdracht van
het Beriynse gemeentebestuur
maakte. Rooyens bleek zyn el-
gen aard niet te hebben ver
loochend en er een Beriyn-
show van te hebben gemaakt,
met eigeniyk maar één verstild
moment: een scène by de muur.
Ik weet niet precies wat zUn
opdracht was, ik weet alleen dat
hy Beriyn met flitsend film
werk tekende als een bruisende
stad, een tikkeltje aan de deca
dente kant, met neon en bu
siness als leit-motievende eta
lage van het vrUe westen, met
daarin de etalagepoppen van de
:onsumptiemaatschappy. Uiter
aard werd het daardoor een vrU
beperkt portret. Ik kan me nog
zeven andere portretten voor
stellen (waaronder beter geiy-
kende) waarin iets voelbaar
wordt van het ongewisse, het op
geslotene van Beriyn, of van de
revolte van de studenten, of van
de vergryzing van de stad. maar
deze versie, over de kunstmatige
make-up van Beriyn, was er
daarom niet minder om.
NICO SCHEEPMAKER
VOOR DONDERDAG 13 AUGUSTU8
Hilversum I 402 m.
AVRO 18.0 Nws. 18.11 Radiojourn.
18.30 Stereo Licht lnstrum. ensemble
19.00 Amateurs musiceren Accordeon-
ens. 19.25 Gesproken brief 19.30 Nws.
IKOR 19.36 Kerk veraf en dichtbij
19.40 Mens en BUbel gesprekken over,
de lit. AVRO 20.05 Stereo Omroepork.
en zangsol. operamuz. 21.05 Een dag ul
het leven van Iwan Densowltch hoor
spel 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40 Radio
journ. 22.55 Een avondje uit Ucht
ens. 23.20 Intern. Jeugdmuz. festival
Prumerade 1970 23.56-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
NCRV 18.00 Tyd vrij voor mus. in
vrije tyd Accordeonvereniging en man
nenkoor opn. 18.30 Nws. Act
19.00 Stereo Lichte gram. muz. 19.30
Ontvoerd een radiospel voor de zomer
avond 20.45 De Jeugd op eigen wieken
serlehoorspel dl. 11. 21.10 Stereo Licht
electronlsch orgelspel 21.25 Stereo Llch
te gram. muz. 21.eO Stereo klas. orgel-
muz. opn. 22.20 Avondoverdenk. 20.30
Nws. 22.40 Vakantietoeslag progr met
act. Informatie over alle facetten van
het toerisme 23.15 stereo Jazz Time
23.55-24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG 14 AUGU8TU8
Hilversum I 402 m.
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gram. muz. en report. 8.00
en mod. muz. opn. 9.35-9.40 Waterst.
AVRO 10.00 Voor de kleuters 10.10
Axbeldsvlt. Rr. 11.00-11.02 Nws. 11.30,
Blokfluit en plano klas. muz. 11.55 beu
berichten NOS 12.00 Blik op de wereld
pop progr. over ontwikk. hulp.
överheldsvoorl. 12.30 Ultz. voor de
landbouw NOS 12.40 Stereo Lichte
gram. muz. 12.50 Recht en slecht praat
je 13.00 Nws. VARA 13.11 Act. 13.20 ste
reo Pianorecital klas. muz. gr. 13.30
Wielrennen Leo Duyndam is
gisteren by een prof wielerwedstryd
In Lokeren (België) als tweede ge
ëindigd achter de Belg Herman Vry-
ders. De winnaar reed de 149 kilome
ter in 3 uur en 30 minuten. Duyn
dam, die de sprint van het peloton
Stereo Cleveland Ork klas. muz. gr.
2. One Podium 3 Meer dan een lied,
4. Act. nws. over zend. en evenagellsa-
tle 5 Overdenk. NOS 15.00 Aspekten
van de kamermuz. Viool en plano mod.
muz 15.45 Toerlsmo toeristische lnfor
?£a/UeBirJïit«b,Iinen" cn bultenl. VPRO
16.00 VPRO Vrijdag comm. report. In
terviews berichten telefonische reak-
tles en muz. 16.00 Nws. 17.55 Med.
Hilversum II 298 m.
KRO 7.00 Nws. 7.11 Het levende
wo°rd 7.16 Stereo Badlnerte klas. muz.
?r. 8.30 Nws 8.32 Tourlngclub vak an-
l®NPf inform. 8.45 Voor de hulsvr
y.00 Gymn. voor de hulsvr. 9.45 Wie la
ln godsnaam Jezus Christus lez. 10 00
muz. gr li oo Nws. 11.03
Voor de zieken 11.55 Med. 12.00 Stereo
Van twaalf tot twee gevar. progr 12 22
WIJ van het land 12.26 Med. t.b.v. land
NW8 12.41-12.60 Act.
1J.UO 13.06 Raden maar 1400 De zaak
Jaeeeron hoorspel 14 50 Lichte gramm.
®uzfl14 55 Stereo Klas. verzoek
ft' rtf ^^k8' ,16 03 st8reo Disco drive
«Jf°V de korr«l ««no
men 17.30 Sportkompas.
Hilversum III 240 m.
VARA 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Beo-
£*r 10 00 Nws 10 03 De Eddy Bec-
£lr S?!?? LerVOJ? 11 00 Nw» NOS U-OS
inw tU Show vpro 12.00
Nws. 12 03 Top 30 13.00-13.03 Nws
TROS 14.ëO Nws 14.03 Suzle Cream
wCht Pl Prc*r- AVRO 15.00 Nws.
«uz Boetlek 16.00-16.02 Nws.
ïo'22 8 17-02 Radiojourn. 17.05-
18.00 Zingende Bougie gevar. pl. progr,
voor automobilisten: F"jgr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS 18.45 Plpo de Clown NOS 18.55
Journ. E.O. 19.04 Fourteen Oolng Xlx-
teen tv film 19 29 Report, van het
aan het strand van Katwijk
NOS 20.00 Journ. AVRO 20.20 AVRO'e
Sportpanorama 20.55 High Chaparral
tv film 21.46 Voor d« Vulr --
22.50-22.65 Journ.
Vuli weg NOS:
Nederland n.
NOS 18A5 Plpo de Clown NOS 18.56
Journ. NOS 19.04 VrU uit progr. over
net wel en wee van de recreatie KRO
iü'ÜI? P* Debbie Reynolds Show NOS
20.00 Journ. KRO 20.20 Report. Wereld
songfestival Rlo '69 21.10 Vier wonder
kinderen ln één gezin ocum. (York
shire Television) aanluitend commen-
won, hod «wlntia motor MbtoroUnd.aa^.Mjo'toSÏ*'1" w w*"*m