Magnifieke negerkunst in het Afrika-museum Heere en Faber H mm Uit heimwee ging Pieter naar de Hagoort paardetram schilderen WSSSBÊÊk-: Sk :N H BL LITERAIRE KRONIEK VAN CLARA EGGINK LE1DSCH DAGELAP ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1970 ■UUMP I BERG EN DAL (GPD) Het Afrika-museum in Berg en 8'!Dal bij Nijmegen is door de V.E.V.O. uitgeroepen tot „museum f van 't jaar voor 1971". Dat houdt in, dat in de maanden februari Jmaart en april ongeveer 13.000 leerlingen uit het voortgezet Bonderwijs van scholen, aangesloten bij de V.E.V.O. in de ge negenheid worden gesteld het museum onder deskundige lei- jding te bezoeken. i Wat is de V.E.V.O.0 Omdat wij deel van de collectie uit het gekozen fcar zelf geen idee van hadden en museum staat afgebeeld. Dat boek ft mdat navraag leerde dat de uitver- kunnen de leerlingen tegen een ge- lezing van museum van het jaar ringe vergoeding verwerven. Kortom, en eervolle zaak is, hebben wij ons deze vorm van het cultuurbewustzijn ;wend tot de directrice/conservatri- is op volwassen leest geschoeid, van het Afrika Museum, mej. M in Gaal. die ons wist te vertellen befOWien jjg at dit unieke museum waar de meest nwaarschynlyke kunstschatten en bloot dat wil zeggen toftywel nergens achter glas zijn uit- istald zich in een sterk stijgende {langstelling verheugt. De V.E.V.O. is de Vereniging tot peAvordering van het aesthetisch ele- ent in het voortgezet onderwijs, op- (richt in 1908 en zoals bleek, ten aa irechte weinig bekend. Deze ver- 551 nging kiest elk jaar een andere cul- nt| lurstroming als onderwerp. Je komt nb in al gauw in de musea terecht. be< Daar blijft het niet bi), want de y centen van de scholen die zich heb- re| n opgegeven krijgen instructie Het begin van de collectie is in 1954 opgezet door paters van de mis leid dat waarschijnlijk dit najaar met een nieuwe uitbreiding wordt be gonnen. zodat er dan wat meer ruim te komt voor de filmzaal, waar regel matig instructieve dia's en films wor den vertoond. De regeringen in de Afrikaan- gend en grimmig de middenzaal be- se landen zijn wat dat betreft heel heersen, plastieken van de Fangstam streng. Alle handwerk dat langer dan uit Gabon, die daarom zeldzaam ziln enkele dagen in omloop is geweest omdat deze stam van 1928 af Islami- wordt „oud verklaard" omdat men tiach is geworden en als gevolg daar- wil voorkomen dat de beste stukken van geen afbeeldingen meer mag naar Parijs. Berlijn. Amerika of Berg maken, twee voorouderbeelden van en Dal verdwijnen Want men vergis-de Baulestam uit Ivoorkust U900». In de °P*n lucht hPe,ft men. ge- se zich niet. Het Afrika-mu- j houtplastiek van de Dogenstam en J®coreerd met authentieke negerhut- zeum heeft een naam in de buiten- voorouderbeelden van de Bena Loe- ten> °°k nog ePn verzameling Afri- landse kunsthandel. i loeaztam uit Kongo. kaanse dieren samengebracht zoals Voorbeeld: Mej. Van Gaal was ge- Voor de bezoeker is het des te aan- antilopen, kraanvogels, fla- interesseerd in een plastiek in een t rekkelijker omdat geen van deze knaagdie- winkeltje in Parijs. Toen men daar unica in vitrines geplaatst is. Mej rVNb' K~ Van Gaal: „Collega's verklaren ons voor gek. maar omdat er tot nu toe nietz is weggenomen en men dus blijkbaar ontzag heeft voor wat er staat laten we het voorlopig zo. want hoorde dat zij uit Holland kwam werd haar gevraagd: toch niet van het Afrika-museum in Berg en Dal? Dat heeft enkele van de beste stuk ken van heèl Europa. Dit wordt niet zonder trots verteld, omdat uit reac- dat spiegelende glas neemt veel weg ties van mensen die het museum be- van de directe beleving", zoeken gebleken is. dat men tevoren j sie. In de loop der jaren breidde de geen idee had een dergelijke magni- A frJLn \n tr*»L verzameling, mede doordat particu- fieke verzameling kunstschatten daar 111 llcK lieren hun stukken overdeden aan aan te treffen. Afrün» i. a-® ii I Airika is erg in trek wat af te le de paters, zich dermate uit, dat er Er wordt naar gestreefd van elke 2en Jg uJt rft stijging der be in 1958 neen plaats meer was in het Afrikaanse stam zoveel mogelijk va- 20ekCi({ers In 1966 bM£httn 25 ooó missiehuis en er een nieuw gebouw I riëteit te brengen. Iedere stam heeft werd opgetrokken. zijn kenmerkende leidmotieven. Inmiddels is de verzameling onder waarin het dier dikwijls terugkeert, beheer van een stichting gekomen en Tot de topstukken behoren brons- omdat de belangstelling, ook van de plastieken uit de 11e en 17de eeuw. kant van het publiek, steeds groter die overigens zeer zeldzaam zijn, werd, is in 1967 een nieuwe vleugel kruisbeelden uit de 15de eeuw, tem- aangebouwd. De laatste jaren zijn er pelstukken uit de Kongo <1750*. spy- regelmatig mensen van het museum kerbeelden uit de 19e eeuw. die drei- ren. apen etc. Ook stapt er een be dachtzame dromedaris rond. Made leine genaamd. Binnenkort breekt er voor haar een plezierige tijd aan. want dan krijgt zij een vriendje, een dromedaris uit Amsterdam, die alleen Frans verstaat. Maar dat mag hem niet hinderen. De taal der liefde is internationaal en de twee zullen el kaar best verstaan. De minutieuze zorg voor de kunst schatten-collectie wordt dus bij het dierenbestand voortgezet. Dit alles gevoegd bij de heerlijke landschap pelijke kwaliteiten van 't geheel ma mensen het museum. 39.000 in het ken het Afrika-museum tot een oase Jaar daarop. 42.000 '1968'. 60.000 voor de bezoekers. Hij kan een me- 1969' terwijl men op 1 Juli van dit nigte mooie, zelfs unieke dingen zien, jaar al op 46.000 was. zodat de 70.000 j maar die zijn zó verdeeld, dat het de er eind december wel in zitten geest ontspant, wat bepaald niet voor Het een en ander heeft ertoe ge- elk museum opgaat. Spijkerbeel den uit het Bakongo-gebied. oraf. terwyl er ook nog 'n subliem in Afrika om stukken van bijzonde- jografisch verzorgd boekwerk wordt re waarde op te sporen en wat nog Sculptures en maskers van •jiltgegeven, belangrijk I moeilijker is, daar uit te voeren. de Epa-stam in Nigerië. DEN HAAG (GPD) „Ik miste de paardetram. De remise, de stallen en het gereedschap van de sneeuwruimers kwamen me steeds weer voor de geest. Daarom heb ik het allemaal geschilderd". Pieter Hagoort'82 uit Groo'ebroek in bezit van acteur Luc Lutz. Ook bij Enkhuizen, overrompeld door de i telefonische mededeling dat hij van de 131 deelnemers de eerste prijs heeft gewonnen op de Internationa- I le Manifestatie Naieven '70 in Za greb (Joego-Slavië) is bewogen door zijn eigen herinnering De eerste prijs, een veertiendaags verblijf in Joego-Slavië, maakt hem ietwat ver legen. „Alleen daar naar toe gaan? Nee. dat doe ik liever niet". Amateur-schilder Hagoort is zoals zijn schilderijen zijn: vriendelijk en opvallend netjes. Hij moet een vlijm scherp geheugen hebben, dat hem steeds weer nieuwe gegevens ver schaft bfj het schilderen van stads gezichten. gebouwen en andere on derwerpen die er nu niet meer zijn. Zoals het schilderij over het Rotter damse Hofplein in het verleden, nu lee itrui entei iilf es tnl egdhf AC AC J ranl pvin* unnd de 11 HEERE HEERESMA: „Hip, hip, hip voor de anti- krist." Uitg. Contact. Amsterdam. HEERESMA INC.: „Teneinde in Dublin." Uitg. Bruna en Zoon, Utrecht. De gebroeders Heeresma moeten een getalenteerd kop pel zijn, tenzij er van een mys tificatie sprake is en de ge broeders Heere en Faber onder één schedeldak huizen Daar zou de getalenteerdheid niet minder van worden, maar ik wil wel aannemen dat het er twee zijn, een schrijvende Hee re en een schrijvende en teke nende Faber. Bovendien vinden we in „Teneinde in Dublin" fo to's van' de beide broers maar ik overweeg dat dat natuurlijk ook trucage kan zijn. Men staat voor niets tegenwoordig. Zo hebben we hier voor ons een novelle van Heere met een omslagtekening van Faber en een detective van Heere en Fa ber samen, aangenomen dat enz. Heere Heeresma, bij wie ik nog altijd de voorkeur geef aan „De Vis"; al of niet een allegorie, in elk geval een boek dat ik zeer bewonderd heb en, wat meer zegt. nog steeds be wonder, is het de laatste tijd hoe langer hoe meer in het krankjoreme gaan zoeken. Iets waar op zichzelf niets op tegen is, mits men maar goed in het oog houdt dat dergelijke ge schiedenissen „gratuite" zijn in de zin van op niets gegrond be- behalve met sex, die echter de schrijver. De wezens optre dend in novellen zoals dit „Hip, hip. hip" maken op my de in druk nergens met enig mense lijk gedrag te maken te hebben behalve met ex. die echter hier ook al op zeer zonderlinge en bepaald niet overmatige wij ze bedreven wordt. Het sadis me speelt een grotere rol zoals bv het mishandelen van de krankzinnige Jongen Lóh door de bedienden Manfred en Just miln onnozelheid tot oorzaak hebben. Ik houd het dus maar. zoals ik al zei. op een gratuite geschiedenis om te lezen al leen, zonder gebruik van her sens. Maar dan zit ik toch nog in de knoop met de titel. Die „antikrist" speelt me parten, maar mogelijk is ook die zon der grond. Het kan ook zijn dat ik een en ander gemist heb. omdat ik de raad. die Heeres ma by het begin van zijn boek onder genietend toezicht van mevrouw Martha en het ver gassen en verbranden door de figuur Senior. Het geheel vindt plaats, als men tenminste van plaatsvinden kan spreken, op een vreemdsoortig buitenhuis aan zee. Men krijgt by het le zen associaties die overigens niet als juist te bewijzen zijn met Engeland. Men begint even te denken aan een gewelddadi ge parodie op de altyd op jacht zijnde grondbezitter en op een niets dan kwaad uitspokende dochter des huizes, die Libre heet. Maar nogmaals, bewijs voor de juistheid is niet te vin den. Enfin, misschien zit er meer achter dan ik vermoed, maar dit niet vermoeden kan geeft, niet heb opgevolgd Hy zegt hier: („De schoonheid van deze tekst wordt pas goed in. ieder geval vollediger ervaren wanneer, waar aangegeven, ge noemde muziek en/of geluiden ook inderdaad gereproduceerd worden; via pick-up, radio, met hand, mond of anderszins."». Voortaan maar geluidsbandjes bij de boeken, uitgevers en liefst een bandrecorder cadeau „Teneinde in Dublin" met de ondertitel „Een dodelyke ach tervolging" is een wild en moeilyk spionageverhaal van de hand van de gebroeders dus. Braam, een geheime agent zit blijkbaar achter een nog gehei- mere agent aan die Bom heet Braam en Bom, dat is al moei lijk te hanteren voor de een voudige lezer. Volgens de om slagtekst is deze Braam gewa pend met acht handgranaten, een Smith en Wesson, die in on derdelen ontleed op de achter kant van het boek staat afge beeld, een machinegeweer, een bazooka, vier brisantbommen, een Lee Enfield geweer met te- lescopische zoeker en een klu wen vlijmscherp nylon wurg draad. Je vraagt Je wel af hoe de man dat allemaal vervoert, aangezien hij bij de aanvang gepresenteerd wordt op een flets en vervolgens wordt murf geslgen door twee gangsters of zoiets. De heer Bom maakt het wel fortuinlijker daar hy in een Mercedes 220 SL rijdt Toch zal deze Bom het onderspit del ven want: ..Bom zat verzaligd te lachen. Ook in zijn dood. ter wijl Braam met alle kracht het hoofd van de romp scheidde en opzy sprong Dat vlymscherpe nylon wurgdraad, weet u wel. Maar vóór deze gewelddadige dood beleven we nog veel zon derling gedraaf pubs en hotels in en uit. machtige beschietin gen. waarvan één midden in Londen als ik me niet vergis, gedoe met vrouwspersonen in yltempo, maar dat hoort alle maal by de Jacht op geheime papieren die natuurlijk door enige partyen begeerd worden Een detective met heterogene eigenschappen: mal, kinder- iyk, sick-joke-erig. vermakelyk sorns. rauw-in-de-bek en voor het doel te Ingewikkeld. bevinden zich schilderyen van hem in het Frans Halsmuseum, het Cen traal Museum en in de Albert Dorne- collectie van naïeve schilderkunst. Pieter Hagoort. in huis by zyn dochter vanwege ziekte van zijn vrouw, laat graag zyn middagslaap achterwege wanneer hét gesprek gaat over ..de heerlyke tyd op de paarde tram". „Als jongen van zestien was ik al koetsier op de Rotterdamse paar detram. Ik verdiende toen vyf gul den per week. Later werd ik chef op de lijn Hoorn—Enkhuizen. Dat wer ken op de tram is het allerfynste wat ik ooit heb gedaan. ..Toen in 1918 de lyn Hoorn—Enk huizen werd opgeheven, kon lk wel huilen. Maar ik moest wel iets an ders gaan doen. Eerst heb ik een tyd op het land gewerkt, daarna werd ik besteller by de PTT. In het begin vond ik het vreselyk om met die post de huizen langs te sjouwen. Toch heb ik by de PTT myn pensioen ge haald". Heimwee ..Wat moet je als je niet meer werkt? Thuiszitten en niete doen? Van m'n leven niet. Ik kreeg bovendien steeds meer heimwee naar de paardetram. Zo zag Pieter Hagoort amateur-schilder de paarde tram. waarop hij vroeger zelj voerman was Op zekere dag vroeg een verzamelaar uit Rotterdam my of ik de vroegere tram-remise van Grootebroek voor hem op papier wilde vastleggen. Op een stuk behang maakte ik een plat tegrond. Ik dacht: als ik daar nou een schildery van maak". ,.Ik heb het gedaan en ik kreeg er plezier in. Nu ben ik biy dat ik schil der. dan zit ik tenminste m'n tyd niet te verbeuzelen. Wanneer ik ga beven dan moet ik er natuuriyk mee ophouden". „Ik héb nooit leren tekenen of schilderen. By elkaar heb lk maar drie jaar school gehad. Voor myn vyfenzestigste had lk nog nooit een poppetje op papier gezet. Myn vrouw heeft me wel altyd gestimuleerd, zy had belangstelling voor m'n hobby en als het eten op tafel stond en ik zat nog te schilderen, dan liet ze my rustig m'n gang gaan". „Ik vind myn werk nu mooier dan toen ik er pas mee begon Ja, als ik die ouwe meesters zie, denk ik wel eens dat van my is helemaal niks. Maar toch. het leuke is. dat je iets van vroeger via zo n schildery aan de mensen kunt vertellen. Ik haal er heus geen oude foto's by. Ik doe al les uit m'n hoofd, ik probeer het ver leden zo nauwkeurig mogeiyk weer te geven. Ik herinner me nog precies alles van vroeger. Maar als je me nu vraagt wat er gisteren allemaal is gebeurd, dan ben ik dat 'n beetje vergeten". Op hardboard De meeste schilderyen van Pieter Hagoort zijn gemaakt op hardboard. Ze zyn fris van kleur en geven vaak wonderlyke verhoudingen weer. Op zyn eerste schildery en, in tegenstel ling tot die welke hy nu maakt, staan geen mensen of dieren. „Poppetjes tekenen heb ik altyd 'n moeilyk gedoe gevonden. Daarom liep er op myn vroegere schilderyen ook nooit een kip op straat. Op aan raden van myn dochter heb ik my geoefend in het tekenen van mensen en dieren. Myn eerste poging in verf was een vogel. Het werd een misluk king. een grote donkere klad. Ik had zin om de boel in de vuilnisbak te gooien. Naderhand heb ik er maar een heel grote vogel van gemaakt". Pieter Hagoort heeft geen atelier („dat is me teveel rommel"), hy werkt aan tafel in de huiskamer. Zyn schilderyen (hy maakte er in totaal 25) hangen verspreid door het huis van zyn dochter. Wanneer hy zyn werk toelicht, met een potlood wyzend op details, is 't alsof iemand een stukje geschiedenis voorleest dat ergens in een boekje staat. .Hyk, in dat huis heb ik gewoond toen ik chef was op de iyn Hoorn— Enkhuizen" En over een ander schil dery: „Dit was myn ouderiyk huis. Dat was in Stryen in de Hoekse Waard. Zie Je die boerderij? Daar werkte lk met myn zes broers. Hier. myn hemel daar heb ik de eerste auto zien rijden". Dierbare herinneringen op hard board. volgens Pieter Hagoort het fijnste materiaal waarmee een schil der kan werken. „Ik begryp niet waarom anderen niet veel meer op hardboard schilderen. Het werkt veel prettiger dan linnen. Jonge mensen vinden dat waarschyniyk niks. Myn werk is lnh un ogen misschien ook oude rommel .«r - i i JL- - „s

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 11