Ik wil van
m'n talent
fijn leven
ER MOET EVENWICHT ZIJN
TUSSEN MUZIEK EN TEKST
Spaanse ploeg
no. 1 in Knokke
DESIREE
Salena Jones vanavond in superfinale
Mary Porcelijn
!n
Begrip
Boekje
Uitdaging
Belangstelling
voor film en
toneel daalt
in Amsterdam
Imago
VERLOVINGSRINGEN
POP IN HET
VONDELPARK
BRUYNZEEL - KEUKENS - KASTEN
„Houfwerf-Leiden" - N.V.
Persprijs voor Mary Porcelijn
en cfióteren
M programma f
VRIJDAG 17 JULI 1670
LETDSOH DAGBLAD
PAGINA 5
>§0(
mfr
kit
KNOKKE (GPD) Nu Knokke dan een super-finale heeft
tussen de hoogstgewaardeerde Europese artiesten en een
„Amerikaanse" ploeg lijkt de meeste aandacht daar naar toe
te trekken. Artiesten als Rosetta Hightower, Delsey McKay,
Jonathan Swift, Salena Jones en Mark Murphy dragen bergen
kwaliteit naar Belgisch doffe parel aan de nu roerige Noordzee.
EID
De Engelsman David Wynn Mor
gan, een zeer goede vriend van
Jeacques Nellens en bezitter van een
public-relationsbureau, stelde de
ploeg samen. Hij" was trouwens ook de
man. die het overleden songfestival
van Scheveningen „Singing Europe"
voor Nellens verkende en achteraf
vaststelde, dat Knokke's concurren
tiepositie (toen nog van kracht) het
meest gebaat zou zijn met een super
finale. „Ik moest de mensen van de
platenmaatschappijen in Amerika
overtuigen van het belang van Knok
ke. Ik ben nu twaalf jaar ploeglei
der voor de Britse ploeg en weet dat
Knokke een tijd nodig heeft gehad
om naar internationale bekendheid
door te stoten. Er was eigenlijk maar
één platenmaatschappij, die direct en
enthousiast reageerde. Daarna heb
ik geïnventariseerd welke Ameri
kaanse topartiesten in Europa wo
nen of op dit moment werken. Daar
bij stootte ik op de namen van Ro
setta, Mark, Selena en Delsey. De
laatste zangeres is met een Euro
pese tournee bezig. Deze kwaliteit
zullen wij nooit meer kunnen bijeen
brengen als wij ons tot Europese
Amerikanen moeten blijven beperken.
Alle Amerikaanse muziekbladen heb
ben echter dit jaar mensen naar
Knokke gestuurd en na het succes,
dat er zeker zou komen, ben ik ervan
overtuigd, dat volgend jaar iedereen
inspringt".
Morgan (en ook Nellens) gelooft
niet dat de Europese finale minder
belangrijk zal worden. Er blijft het
competitie-element op Europees ni
veau. Bovendien is de kans tegen
over het topje van de Amerikaanse
zangwereld te komen staan inspire
rend. „In Engeland is Knokke lang
zamerhand een begrip geworden.
Volgend jaar komt de televisie. Daar
ben ik van overtuigd. Men heeft na
melijk gemerkt, dat er een belang
rijke markt op het vasteland is voor
de Engelse platenmaatschappijen.
Humperdinck en Matt Monroe heb
ben hun wereldwijde erkenning aan
Knokke te danken. Matt was bus
chauffeur toen hij hier begon. Maar
mensen als Berry en Whitaker heb
ben vooral op het vasteland een grote
carrière opgebouwd. In Engeland
zelf zijn ze nooit zo bekend geworden.
Maar de Europese markt is belangrijk
genoeg om ook met die gevallen ern
stig rekening te houden."
Wanneer men een topper wil aan
duiden in de „Amerikaanse" ploeg,
dan moet men de namen van Mark
Murphy en Salena Jones noemen.
Mark werd twee jaar geleden door
Melody Maker (zeer bekend Brits
muziekmagazine) aangemerkt als de
op één na beste zanger van Amerika.
Voor hem kwam natuurlijk Frank Si
natra.
Salena Jones heeft men onlangs
nog kunnen zien in „Zomaar een
zomeravond". De Avro heeft boven
dien enkele radio-opnamen van haar
gemaakt, die later zullen worden uit
gezonden.
„Ik heb werk in overvloed", zegt de
in Virginia geboren negerzangeres.
„Als ik alleen al kijk wat ik voor de
komende maanden in mijn boekje
heb staan. Een optreden van twee
weken in Manchester en Middlesbo-
rough met de big band van Maynard
Ferguson, een tournee door Duitsland
langs de Amerikaanse luchtmacht
bases. deelneming aan Expo '70, het
jaarlijkse jazzfestival van Londen,
een serie optredens in de club van
Ronnie Scott, tusendoor televisiewerk
in Engeland en mogelijk nog in
Frankrijk. Het is genoeg".
.Het interesseert me niet of ik
playback zing of live, of ik met een
big band werk of met een combo, of
ik in een nachtclub sta of voor een
grote zaal, of ik jazz zing of pop.
Het moet goed zijn en veel geld op
leveren. Ik wil fijn leven van mijn
talent".
Salena Jones, ook in het verleden
diverse keren te gast in onze radio-
en televisie-studio's heeft een lange
rij platen op haar naam staan, waar
van „Everybody's talking about Sale
na Jones" de nieuwste is.
,,Ik luister naar alle liedjes. Ik heb
de hele dag mijn radio aanstaan.
Vind ik het mooi dan koop ik de mu
ziek en breng het op de Bühne. Be
kende liedjes zingen is een uitdaging,
omdat het publiek al aan een bepaal
de uitvoering is gewend. Om het dan
ook goed of beter te doen, is alleen
maar heerlijk. Het voordeel is dat de
mensen niet meer vertrouwd hoeven
te worden gemaakt met de melodie.
Soms wordt er speciaal voor mij een
song geschreven, maar dat vind ik i
niet zo belangrijk. Ik wil zingen, alles
wat kwaliteit heeft. Voor andere za
ken, zoals politiek, ben ik niet thuis".
SALENA JONES
veel geld
AMSTERDAM (ANP) De be
langstelling voor toneeluitvoeringen,
filmvoorstellingen en revues in Am
sterdam is het afgelopen jaar sterk
teruggelopen. Wei-den in 1967 nog
569.599 toegangsbewijzen voor een
toneelvoorstelling verkocht, in 1969
waren dit er nóg maar 356.117. Het
bioscoopbezoek liep in deze periode
terug van 6.069 083 tot 4.921.061. De
revues, die drie Jaar geleden nog
ruim 134.000 mensen trokken, telden
vorig jaar niet meer dan 56.727 be
zoekers. De publieke belangstelling
voor ballet, concerten, variété en ca
baret is stijgende. Kermissen doen 't
blijkens de cijfers in het zojuist ver
schenen statistisch jaarboek van de
gemeente Amsterdam ook niet zo goed
meer.
De musea in de hoofdstad blijven
wel in trek. Vooral het Rijksmuseum
geniet grote belangstelling. Het aan
tal bezoekers steeg hier van 775.635
in 1967 tot 1.402.563 vorig jaar.
KNOKKE (GPD) Mary Por.
celijn is extra aandacht waard,
omdat ze aandacht trekt. Nadat
de Belgische ploeg zaterdagavond
j.l. had gewonnen van Frankrijk
vroegen juryleden onmiddellijk
om de l-p Mary Porcelijn zingt
Boris Pasternak"
De meeste heren van het Knok-
ke-gericht vullen de betere posi.
ties bij de televisie in hun land
en het is dus niet zo moeilijk te
raden, dat voor de Belgische zan
geres de reële kansen op inter,
nationale televisie-arbeid komen
bloot te liggen.
De genoemde l-p, waarvoor de
televisiecriticus Nico Scheepma.
ker de gedichten van Pasternak
vertaalde, is een succes in België
en Nederland.
„Ik heb lang gezocht naar goed
materiaal voor deze plaat. Achter een
Dokter Zjivago stonden een 20-tal
gedichten. Daaruit heb ik er met pro
ducer Al van Dam na twee maan
den zoeken vijf gebruikt. Mijn stem
in dit soort nummers is niet meer
dan het middel om de teksten hoor
baar te maken. Het is een soort pas
sief engagement. Je hoeft in deze ge
dichten geen emoties in te zingen.
Alle gevoelens zitten in de tekst".
Vorig jaar zou Mary Porcelijn voor
België in Knokke zingen, maar om
dat zij toen nog de Nederlandse na
tionaliteit bezat, werd ze uitgeslo
ten. Ze werd namelijk 24 jaar gele
den in Amsterdam geboren. Enkele
weken geleden werden de papieren
overgeschreven en was de laatste
barrière opgeruimd.
Mary vindt Knokke belangrijk, om
dat het iemand de kans geeft op te
vallen. Zij houdt er belangrijke con
tacten aan over.
„Ik ben me ervan bewust, dat ik
een genre bedrijf, dat bepaald niet
het meest gangbare is hier in het
Casino. Althans nog niet. Een woord
dat dit genre omschrijft is er eigen
lijk niet in het Nederlands. Het af
schuwelijke woord luisterliedje be
staat, maar chanson is altijd nog de
beste aanduiding."
Is ze zich ervan bewust dat dit
genre veelal beelden oproept van
kaasetende fijnproevers bij kaars
licht?
„Jazeker. Ik heb me zelf in het
begin schuldig gemaakt aan een ima
go, dat daar in past. Nu niet meer.
Het merkwaardige is, dat ik nooit
een „voorgeschiedenis" heb gehad.
Van beroep ben ik kinderpedagoge.
Op een bepaald moment moest ik
kiezen voor dat beroep of een artis
tieke carrière. Ik ben zangeres ge
worden. Beroeps, zonder amateur
verleden".'
Mary Porcelijn maakt zelf muziek
en gebruikt veel teksten van Mary
Boduin.
„Het bezwaar, dat ik heb tegen
veel Belgische liedjes, is de verwaar
lozing van de muziek. De mensen
die iets goeds wülen brengen leggen
al hun krachten en persoonlijkheid
in de tekst, maar vergeten de mu
ziek. Muziek en tekst moeten in
evenwicht zijn".
In de stijl van Joan Baez heeft de
Belgische zangeres nu een eigen
imago opgebouwd, dat ze zorgvuldig
koestert. Maandagavond zong zij on
der meer Valse Brilliante van het
Poolse koppel Konieczy en Tuwin.
Het lied, dat past bij haar Paster-
nakvertolkingen en Marat Sade, de
liedbewerking van de inhoud, die
Peter Weiss zijn gigantische toneel
stuk meegaf.
„Ik hoorde de Valse Brülante zin
gen door de Poolse zangeres Eva Da-
marcyck. Het gaat over de vrijheids
legende van Polen. Mary Boduin
heeft er een vrije tekst op gemaakt".
De Belgische, die een reële indruk
maakte tussen de vele kleurloze ar
tiesten in Knokke, kan zich nauwe
lijks verenigen met de tweede plaats
van de Britse ploeg.
Hatuurlijk komen zij met voor
treffelijk stemmenmateriaal. zij heb
ben er genoeg van. Maar ik vind dat
de meeste Engelse artiesten weinig of
niets in hun voordracht leggen. Ze
doen stemoefeningen en nauwelijks
meer. Langzamerhand merk je, dat
de jury meer belangstelling en waar
dering krijgt voor liedjes met een
balans tussen tekst en muziek?
Toen zü anderhalf jaar geleden
haar carrière begon was dat voorna
melijk op aandrang van Anton Pe
trus <de Belgische captain in Knok
ke) en actrice Lise de Weerdt.
„Artiest zijn betekent heen en weer
geslingerd te worden tussen verdriet
en blijdschap. Nu kan ik lachen want
ik heb veel kranten gelezen, waarin
mijn aandeel wordt geprezen. Mis
schien betekent het wat voor de toe
komst".
Vastgelegd voor die toekomst van
Mary Porcelijn zijn in elk geval een
groot aantal engagementen in België
en Nederland. En va nde gezongen
Pasternak-gedichten zal de BRT een
gefilmd programma brengen.
ADVERTENTIE
klassieke en moderne modellen,
wij hebben reeds ringen vanaf
f 49,75 p. p.
Op het graveren kunt U wachten en
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie.
F. W. FLESSEN
BEVBIJDINGSPLEIN 11
LEIDEN Z.-W. TEE- 2667»
MARY PORCELIJN
AMSTERDAM (GPD) Paradiso
organiseert de komende weken samen
met de VPRO en Bovema gratis toe
gankelijke openlucht popconcerten
in het Amsterdamse Vondelpark. Het
eerste ooncert wordt as. zaterdag
aoor Michael Chapman and the band
gegeven. Tot eind augustus zijn er
op de woensdag- en zaterdagavon
den van 7 tot 9 uur optredens.
Woensdag treedt de Hollandse pop
groep „Brainbox" op en volgende
week zaterdag de Amerikaans-Engel
se formatie „The World Band". De
musici spelen in de muziektent die
midden tn een vijver in het Vondel
park staat. Als het regent worden
de optredens afgelast. De VPRO
maakt van sommige concerten opna
men voor uitzending in het vrijdagse
„totaal" programma.
Paradiso organiseert de concerten
in navolging van de free-concerts"
in het Londense Hyde Park en de
vorig jaar zomer in het Utrechtse
stadspark georganiseerde popconcer
ten.
(ADVERTENTIE)
Showroom: Nieuwe Rijn 87, telefoon 34544 (4 lijnen)
KNOKKE (GPD) Wéér
Spanje! Al leek het punten to.
taal van 345, dat de Engelsen
konden bijeen zingen hoog ge
noeg om het Spaanse vijftal op
afstand te houden, het pakte an
der* uit in de finale. Maar liefst
361 punten graaiden de Span.
jaarden uit de Europa-beker en
daarmee konden ze de bokaal
evenals vorig jaar, voor de reis
naar hun land inpakken.
Het werd eigenlijk al duidelijk,
toen de waarderingen voor de twee
zwakste ploegleden op het elektro
nisch scorebord verschenen. Dyango
bijvoorbeeld, de zanger met de ge
ringste inhoud op deze finale-avond,
kreunde 57 punten bij elkaar en
bleef zo nog boven Tony Christie
Tony fungeerde twee avonden als
sluitstuk van het Britse team en
maakte bepaald meer indruk dan
Dyango. Ook Jaime Morey kon te
vreden weglopen. Zijn 60 punten sta
ken vreemd af tegen de 59 van Bob
by Hanna.
Voeg daarbij dat de Spanjaarden
In de ploegwaardering maar twee
punten minder kregen dan de Engel
sen, en het zal duidelijk zijn dat
Engeland op de doornen werd ge
drukt door de jury.
De race tussen de .kanonnen' van
beide équipes kon niet spannend
zijn. In de twee voorrondes was al
duidelijk geworden, dat zdj elkaar
nauwelijks in kracht ontliepen.
Spaanse Dova en Samamtha Jones
waren werkelijk een verademing op
alt grijze zangfeest. Zij pakten vol
doende talent uit om het festival
ma de Belgische feut* Jnterassaat w
maken. Samamtha, 's morgens door
de internationale pers op gelijke
hoogte gebracht met Belgische Mary
Porcelijn in een stemming voor de
persprijs (Mary won volgens het re
glement, omdat zij in de zwakste
ploeg zat) haalde in de finale twee
punten meer naar zich toe dan
Dova (76 tegen 74).
Julio Iglesias drong zich daar nog
tussen met 75, een totaal dat hem
ondanks alle kwaliteiten en eerdere
bevestigingen daarvan, toch wel in
blije verbazing zal hebben gebracht.
Andee Silver kwam tot 68 en zo
werd bewezen, dat zij allemaal, de
twee Engelse en de twee Spaanse
ploegleden, vanavond terecht tegen
over de Amerikanen kamen te staan.
De jury heeft dus weer verbazing
gezaaid door de beker naar Spanje
te schuiven, al was de verontwaar
diging minder fel dan vorig jaar.
Rob Touber, de Nederlandse ploeg
leider, sprak nog van een grof
schandaal, maar velen uitten zich in
mildere termen.
,H«t Is niet zo'n ramp als de vo
rige keer, maar toch heeft de jury
weer blijk gegeven van onkunde",
aldus Wynn Morgan, die in zijn
twaalf jaren als ploegleider verras
singen genoeg heeft gekend.
De Spaanse ploegleidster Sola:
.Dat hadden we niet gedacht. De
Engelsen kennen maar één zwakke
plek, wij misschien meer".
In Knokke zullen de rimpels snel
wegtrekkenDramaatjes in deze
kleine badplaats leven niet langer
dan een paar dagen. Om nog eens
met mr. Morgan te spreken: „De
draakje wano ka eik geval arafcie".
NEDERLAND I
6.25 Tour de France: samenvatting van de 21e étappe
(NOS)
6.45 Pipo de Clown (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Een klaarlichte dagdroom, kindermusical, In kleur
(AVRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Dit is Tom Jones, muzikale show, in kleur (AVRO)
9.10 AVRO's Sportpanorama, in kleur (AVRO)
9.45 Voor de Vuist weg (AVRO)
10.50 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 Pipo de Clown (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Vrü-Uit: programma over het wel en wee van de
recreatie, in kleur (NOS)
7.30 De Debbie Reynolds Show, in kleur (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Politie New York: Wie is hij?, tv-film, in kleur
(KRO)
8.45 Graaf Carl Gustav von Rosen, filmportret van
een vechtende pacifist, in kleur (KRO)
9.30 Songfestival 1970: sper-finale: EuropaUSA In
Knokke iKRO)
11.00 Journaal (NOS)
11.05 Uittocht: samenvatting van de direkte reportage
over de verkeersinformatie, in kleur (NOS)
Niet minder dan vier van de
vijf uitverkoren leden van het
Europese team dat vanavond in
Knokke tegen een Amerikaans
team aantreedt, zagen we gis
teren in de finale aan het werk.
Twee van Engeland, Samantha
Jones (die ik erg goed vond» en
Andee Silver (die me minder im
poneerde) en twee van Spanje:
Dova (die minstens zo goed was
als Samantha, beiden kregen
van de jury dan ook het hoogste
puntenaantal, 76) en Julio Ig
lesias, die voor een oud-voetbal
ler dan wat week mag zingen,
maar dat wel goed doet.
De uitslag na afloop was een
verrassing, ondanks het feit dat
de cijfers van de Jury iedere
keer na het optreden van elke
deelnemer geprojecteerd wer
den. Dit gebeurde echter zeer
kort, om de „suspense" erin te
houden (zoals dat in het Vlaams
heet, u weet hoe die jongens
strijden voor taalzuiverheid), en
inderdaad leefde ik na afloop in
de veronderstelling dat de En
gelsen alles bij elkaar net iets
meer punten verzameld hadden
dan de Spanjaarden.
Die indruk werd waarschijn
lijk nog versterkt door het feit
dat de Jury aan Engeland negen
maal een 4 uitdeelde voor de
ploeg als geheel (5 was het
hoogste cijfers), en aan Spanje
zeven maal een 4 en twemaal
een 3. Die aanvankelijke indruk
dat Engeland hogere cijfers had
gekregen, wil overigens niet zeg
gen dat ook ik de indruk had dat
Engeland beter had gezongen.
Samantha kon worden wegge
streept tegen Dova, Andee Sil
ver was toch iets minder dan
Iglesias, en de „middenstanders"
van de Spaanse ploeg waren
toch net iets minder middel
matig dan de Engelse midden
standers, van wie ik de eerste.
Tony Christie de beste vond.
Uiteindelijk bleken de Span
jaarden (zoals de laatste tijd ge
bruikelijk vergezeld van een
luidruchtige claque) 361 punten
te hebben behaald tegen de En
gelsen 345, dus het was niet eens
zo'n benauwde overwinning.
Met deze inale revancheerde
Knokke zich voor een goed deel
voor de voorafgaande uitzendin
gen. want er werd, alles bij el
kaar. heel behoorlijk gezongen.
al sprong het lied „Marat Sade"
dat persprijswinnares Mary
Porcelijn na afloop zong, duide
lijk tussen de gewoonteliedjes
van de anderen uit.
De regie was helaas saai, volg
de steeds hetzelfde patroon, en
recors bleken ook 'n zwak punt,
waardoor Knokke als televisieuit
.zending bepaald geen trouvaille
was. Wat dat betreft stak het
laatste Eurovisie-songfestival er
ver boven uit. De directe Jure
ring (ook al werden de cijfers
dan weer snel weggemof-
eld), werkte daarentegen bevre
digend, dus als Knokke volgend
Jaar de zaken anders gaat aan
pakken (meer landen, kleinere
ploegen), dan lijkt het voor de
Belgische televisie ook zaak de
uitzendingen wat beter, smaak
voller en fantasierijker te ver
zorgen.
De Tros had intussen een
.„makie" aan Knokke, want
het hoefde zelf nu alleen maar
„De dief van Washington" in te
zetten, en Sandor Vidak (de pia
nist van Boedapest) Op de an
dere zender trof „Piknik" het
weer niet met 't weer. Het werd
een winderige uitzending, met de
gebruikelijke muziek, de gebrui
kelijke Betty Boop en Indianen-
filmjes en de gebruikelijke ge
sprekjes. Betty Boop moet on
verbiddelijk blijven, maar „The
Idians are coming" beginnen
wat mij betreft een beetje verve
lend te worden. Slecht gemaakte
en slecht bedoelde filmpjes zijn
een tijdje wel amusant, en cu
rieus, maar op den duur zijn
goed gemaakte en goed bedoelde
filmpjes misschien wel zo amu
sant, en zeker zo curieus. Mijn
bezwaar tegen deze wild-west-
filmpjes loopt niet parallel met
dat van die geïnterviewde me
vrouw die lid is van een vereni
ging die zich interesseert voor
de Zuidamerikaanse Indianen en
die de filmpjes discriminerend
vindt (dat zijn ze en daarom
zijn ze zo curieus), maar ik vind
i ze langzamerhand net zo saai
als die zgn. olijke goochelaar die
gisteren optrad. Want ik ben
weer lid van een vereniging die
zich keert tegen alles wat saai
en vervelend is. Dus leve Betty
Boop, een hoeraatje voor „Pik
nik", en weg met Tim McCoy!
NICO SCHEEPMAKER
Hilversum I 402 m.
VPRO 18.00 Nws. Tussen 19.00-19.30
Nabeechouw. Tour de France 19.30
Nws. VARA 21.00 Openlngsconc. In
tern. Orgelconc. Haarlem opn. 22.30
Nws. 22.40 Med. 22.45 Act. 22.55 Stereo
Serenade in blue Ucht gevar. pl. progr.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
NCRV 18.00 Stereo Koorzang 18-30
Nw6 18.41 Hier en Nu act. met verslag
IBM schaaktoernooi in Amsterdam.
19.00 Wereldpanorama 19.10 Veel ge
vraagde muz. gr. 19.40 Wijd als de we
reld wekelijkse Intern, oriëntatie in
kerk zend. en oecumene 19.50 Stereo
The sound of musical muslcalfragm.
21.10 Stereo Metropole ork. met zang
sol. met als Intermezzo licht lnstrum.
kwintet gr. TROS 22.00 Aktua radlo-
magaz. met report, komm. en muz.
22.30 Nws. 22.40 De Beyaerd Hier ca-
baretprogr. 23.10 Apollo XXI ruimte
vaart myysterle. 23.30 Stereo Midnight
Special licht muz.progr. 23.55-24.00
Nws.
y ZATERDAG 18 JULI
Hilversum I 402 m.
VARA: 7.00 Nws. 711 Ochtendgymn.
7.20 Soc. strljdl. 7.23 Weekeind: Jeugd
progr. VPRO: 7.54 Deze dag VARA
8.00 Nw6. 8.11 Van de voorpag. 8.15 Ste
reo: Z.O. 135: gev. prog. (9.35-9.40
Waterst). 10.30 Stero: Pro. Ork. met
solist: amusementsmuz. 11.00 Nws.
11.03 Goede wijn behoeft geen krans:
nieuwe opnamen van Jazz- en amuse
mentsmuz. 11.25 Afrikaanse kroniek.
11.45 Met naald en slinger: oude
gramm.pl. 12.05 Bakboord ls links en
stuurboord is rechts: verslag van een
30-merentocht ln Friesland (herh. v.
16 Juli Jl.) 12.30 Tussen start en fi
nish: actueel sportnieuws. 13.00 Nws.
13.11 VARA-Varla. 13.13 Act. 13.23
Dit ls het begin Jongerenprogram
ma. 14.35 Radio Magazine. NOS: 15.00
Beethoven -200 (opn.). 16.00 Nws. 16.03
Stereo: Scan. pop. progr. over electro
nic».. VARA: 16.15 Nederlanders ma
ken muziek: een fanfare-orkest (opn.)
16.35 Artistieke staalkaart. 17.10 Stereo
Feest der herkenning: verz.progr.: se-
mi-klase. muz. gr). 17.55 Mededelin
gen.
Hilversum II, 298 m
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het. eerste ge
hoor: klass. muz. (gr) (7.25 Horen en
zien; 7.30 Nws; 732-7.50 Hier en Nu:
(act.) 8.00 Nws. 8.11 Te Deum lauda-
mus: gew. muz. (gr)). 8.30 Nws. 8.32
Tourlngclub :Inf. en tips voor vakan
tie. 8.4* Stereo: Lichte gram.muz. 8.5B
I Stereo: Prom. ork. met zangsollst. 9.35
'Gymnastiek voor de hulsvr. 9 45 Ste-
no: Grand Gala du Dlsque Closslque:
een keuze uit de platen van de afge
lopen tien Jaar. 11.00 Nws. 11.03 Visie,
lezing. (II). 11.15 Stereo: Nationaal
Jeugdcorps van de Ned. Fed. van Chr.
Muz.bonden (opn.). 11.55 Med. KRO:
12.00 Zonder grenzen: rubr. over mis
sie en zend. 12.10 Uit balans: ultz.
ln samenwerking met het NK.O V.
12.14 Marktber. 12.16 Overheidsvoorl.:
Exportlvltelten- nws. wenken en ad-
vlezen op exportgeb 12 26 Med. t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12 41 Act.
12.50 Bultl. kommentaar. NOS: 13.00
Vliegende schijven: verz.pl.progr. voor
de mil. KRO: 14.00 Stereo: P.M.: een
veekblad met veel plaatjes (16.00
16.02 Nws.) NOS: 16.30 Inzet: een pro
gramma over amateuristische muz.be
oefening. 17.00 HIROHIRO-Maga-
zlne. 17.15 HIRO: Gasten van d weeek.
KRO: 17.30 Stereo: Zesnegenplus: lich
te gramm.muz.
Hilversum III. 240 m.
KRO: 9.00 Nws. 9.02 DJinn: gev. pro
gramma (10.00 en 11.00 Nws). NOS:
i2.00 Nws. 12.03 Gevolmachtigd: een
konlnk te rijk voor de door u ge
vraagde plaat. 13.00 Nws. 13.03 Raalo
Tour de France: Popmuz. en rep. Tour
de Prance. (14.00, 15.00 en 16.00 Nws.)
NCRV: 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en
Nu: wekelijkse sportshow met lichte
platen.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederlandl
NOS: 16.00 (K) Nws. NCRV: 16.02
Abbott and Costello, TV-fllm. 16.26 (K
Schoonmoeders!. TV-serie. 16.50-1730
Voor de kinderen. NOS: 18.25 Tour de
France: samenvatting van de 22ste
etappe. 18.45 Pipo de Clown. NOS:
18.55 (K) Journaal NCRV: 19.04
van Bontekoe, vervolg-
(K) Eddv Ready Go:
licht gev. muz.progr. NOS: 20.00 (K)
Journ. NCRV: 20.20 (K) Lang leve
de operette: fragmenten uit een aan
tal bekende operettes. 21.10 (K) De re
gels van het spel (The Name of the
Game), TV-serle (produktle van Uni
versal International). 22.15 Hier en
Nu: act.rubr. 22.40 Evangelie. NOS:
22.45-22.50 (K) Journaal.
Nederland II
NOS: 18 45 Pipo de Clown. NOS: 18.55
(K) Journ. E.O.: 19.04 (K) De Uitweg,
TV-fllm 19 32 Nader bekeken. 19 43
Koorzang. NOS: 20.00 (K) Journ. VA
RA: 20.20 (K) Zomaar een zomer
avond: gev. progr. 21.45 (K) Mannlx-
Prlvé detective. TV-fllm. NOS: 2236-
22.40 <K) Journaal.