i Plaat wordt pas
iat met een orgel
Leidenaar
doet
uitvinding
r
)hn Watering vindt
AWAY
GEDICHÏEN
Naaste
Egoïsme
Via
via
Uitleg
EENZAAMHEID
ONZE PLEK (t)
OF DAT MAG!
glDAG 20 JUNI 1970
de tijd dat alleen in de kerk een pijp-
of pijploos orgel voorkwam ook wel goed.
maar dat waren alleen van die echte
harde beatplaten. Een orgel heeft op de
plaat een overheersende taak gekregen,
het is niet meer weg te denken uit de
goede muziek".
Wie heeft het eerst een orgel in zijn
platen gebruikt?
..De eerste beatplaat waarop een or
gel voorkwam was ..A wilier shade of
pale" van Procol Harum. Deze plaat
werd in de zomer van '67 uitgebracht en
stond binnen de kortst mogelijke tijd
nummer één op de diverse hitparades,
zelfs streefde hij de Beatles voorbij met
..All you need is love" (en dat wil wat
zeggen
Waar is de orgelmuziek uit ontstaan?
..Het orgel vindt zijn ontstaan in de
religieuze kringen, misschien nog verder
bij de triangel uit de middeleeuwen.
Langzamerhand is daarna het eerste
hammondorgel er in gekomen, om later
gemoderniseerd te worden tot een elek
trisch orgel".
Komt het orgel ook voor in de klassie
ke werken?
„Bij mijn weten zijn er weinig of geen
klassieke platen waar een orgel als in
strument wordt gebruikt. Klassieke pla
ten worden gemaakt met grote orkesten
en die gebruiken veelal xilofoon. violen,
blazers, pauken en piano. Een orgel zou
toch niet te horen zijn lijkt mij".
Noem eens een paar goede organisten?
Jimmy Smith. Jazz-Jimmy McGriff.
0
34 zou graag zelf nog eens een
nnisch orgel maken", zegt
19-jarige instrumentmaker
Watering. In dit interview
orgelmuziek is hij de per-
ir met wie ik ga praten. Als
N n heeft een kerkorgel hem
lp( gefascineerd. Zodoende is
rwant geraakt met de mu-
die bijna in elke plaat van
chte kant voorkomt. Zoals
jf heel passend zegt:.. Een
soul, R en B. heavy rock
is zonder orgel niet de plaat
ij is met een orgel".
moeilijke uitspraak, maar de
li t hier inderdaad in verscho-
1 [t niveau van de muziek is de
jaren erg vooruitgegaan «denk
tn de grote successen van de Ne-
Jse groepen in Amerikaen dit is
ide laatste plaats te danken aan
a 4
as het draaien van platen valt
op. dat John een duidelijke fa-
organist heeft, namelijk Booker
d k. de man van Booker T en the
Zij zijn het geweest, die platen
«li Limbo" en „Time is tight" in
■nd tot een groot succes gemaakt
IB
It
Uil! torn je voorkeur voor orgelmu-
een orgel uiteindelijk de plaat
tonen begeleidt en zodoende de
maakt «dit is zuiver per-
Natuurlijk waren de platen in
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 21
Evergreens, Klaus Wunderlich. Cees
Schrama, soul organist George Wright
en dan zijn er nog een paar goede orga
nisten van bekende beatgroepen zoals
Hans van Eyk «Tee Set», Rinus Ger
ritsen tGolden Earring»".
Waarom is Booker T je favoriet en
wat is het bijzondere aan zijn muziek?
„Booker T Jones is de organist en één
van de vier leden van de groep Booker
T en the MG's. Hij is mijn favoriet om
dat hij in eerste opzet een soul-organist
is en daardoor veel artiesten begeleidt
die soul zingen. Het bijzondere aan hem
is. dat hij naast soul allerlei nummers
speelt die een andere groep niet kan of
veel slechter zou spelen. Hij speelt bij
voorbeeld Summertime van George
Gershwin. Sunny van Bobby Hebb. De
nummers die hij speelt zijn zo fijn. dat
je echt aandacht gaat zitten luisteren
(ik tenminste wel» om alles te horen
wat er op de plaat staat. Ook in combi
natie met de fantastische gitarist Steve
Cropper is het een lust voor het oor.
Bij mijn weten is er wat betreft orgel-
gitaar geen betere combinatie".
Blijft het orgel nog lang in de mu
ziek?
„Ja het orgel blijft. In elke soort mu
ziek kom je het tegen. Als er een ander
soort muziek wordt gelanceerd, is het or
gel ook present. «Denk eens aan de ska.
reggue
Weet je ook wat er na dit muziek-
tijdperk komt?
„Dat is erg moeilijk te voorspellen en
ik durf dan ook geen uitspraak te doen.
Je weet met de populaire muziek hele
maal niet waar je aan toe bent. Het is
erg gauw aan wijzigingen onderhevig.
Het is geen klassieke muziek, die blijft
altijd door de jaren heen hetzelfde. Men
speelt altijd dezelfde thema's, misschien
een keer met een groter orkest of met
een combo, maar altijd dezelfde muziek
stukken. Je hebt kunnen meemaken,
dat na het soul-tiidperk ineens de heavy
rock muziek „in" was. daarvan is weer
afgeleid de zg. ..swamp-rock", misschien
krijgen wij het gewone roek-tijdperk
weer terug met platen van Bill Healv en
Little Richard, die overigens in Amerika
weer in de top 100 is binnengekomen".
Herman Wijngaard
Vorig jaar zomer organiseerde de
Franse Philips-organisatie een druk be
zocht feest in Antibes, ter meerdere
glorie van de groep Aphrodite's Child.
De drie jonge Grieken kregen handen
vol gouden platen, omdat hun plaatver
koop alleen al in Frankrijk de één mil
joen singles had overschreven. Het ging
om songs als „Let me love, let me live",
,.I want to live" en „Marie Jolie"; En
gelstalig werk dat op alle Europese hit
parades verscheen.
Het driedubbele nakomertje van de
Griekse godin der liefde kan de radio-
en tv-kontrakten ternauwernood bijhou
den «Spanje. Engeland, Duitsland. Italië,
Luxemburg en natuurlijk Frankrijk) en
de groep is bovendien geboekt voor het
Olympia theater in Parijs. Hun grote
kracht ligt vooral iri* de bewogen voor
dracht van heel melodieuze, romantische
songs op Engelse teksten, waarbij ook de
kleurige arrangementen geprezen moe
ten worden.
Toch doet het niet gekunsteld aan
eenvoud is misschien de beste sleutel van
hun opmerkelijk succes. Nederland is
tot nog toe een tikkeltje achterop geble
ven in de algemene waardering voor het
muzikale Venuskind, maar dat heeft be
slist te maken met het feit dat de groep
zich hier niet voldoende persoon
lijk heeft kunnen voorstellen.
Via fraaie foto's is dat al mogelijk op
en in het klapalbum, waarin de nieuwe
elpee van Aphrodite's Child Is gestoken;
de boys ten voeten uit en nog een grote
kleurenprent van hun donkerharige
hoofden. De elpee heet ..It's five o'clock",
naar de heel mooie wat trieste titel
song; 's morgens om vijf uur door een
slapende wereld lopen met hevige har-
tepijn om een onbeantwoorde liefde
Van de acht andere songs w.o. „Marie
Jolie") moet vooral „Funky Marv" wor
den genoemd, wat overigens niet zo'n
gekke vertaling van Dolle Mina zou zijn.
Deze tweede Aphrodite's Child-el-
pee werd met de grootst mogelijke zorg
in Frankrijk opgenomen.
De geschiedenis van het trio is merk
waardig. Al geruime tijd genoten zij in
hun vaderland enige bekendheid In
Griekenland hadden ze wat platen opge
nomen. waarvan er enkele in Londen te
recht kwamen. Zo kon het gebeuren
dat men de drie jongens uitnodigde om
naar Engeland te komen, om daar
nieuwe opnamen te maken Het vlieg
tuig waarmee zy de reis naar Engeland
maakten, moest in Parijs een tussen
landing maken en tengevolge van een
staking op het vliegveld van de Franse
hoofdstad was het toestel gedwongen
zijn reis voor onbepaalde tijd te onder
breken.
De Franse producer Pierre Sberro wist
van de komst van Aphrodite's Child af
en nam zijn kans waar door reeds in
de lichtstad wat opnamen van de gioep
te maken. Hij stelde voor dat de op te
nemen single een bewerking zou moeten
zijn van de beroemde Canon van Pachel-
bel. een 17e eeuwse orkanist/componist.
Enfin, om kort te gaan, het resultaat
was „Rain and tears" en dat betekende
in de kortst mogelijk tijd grote populari
teit voor Vanghélis. Demis en Lucas in
heel Frankrijk, want de plaat schoot
in één keer naar de top van de Franse
hitparade Ook in Nederland werd het
een groot succes.
De tweede single „End of the world"
deed helemaal niets, maar „I want to
live" een bewerking van de traditio
nal „Plaisir d'amour" bereikte in ons
land dp eerste plaats van de hitlijsten;
„Marie Jolie" kwam ook in de toptien.
Wie vormen Aphrodite's Child?
Daar is allereerst Vanghélis Papa-
thanssiou, voormalig student aan de
Academy of Fine Arts in Athene. Hij
is de oprichter van het trio. Vanghélis
schreef de arrangementen van „Rain
and tears" Hy is zeer muzikaal: speelt
orgel, gitaar, vitAafcon. fluit en een
groot aantal Griekse muziekinstrumen
ten.
Twee „Child" is Demis Ronssos,
zoon van een ingenieur en een zangeres.
Reeds op zeer jeugdige leeftijd gaf hij
blijk van een grote muzikaliteit door
klassieke gitaarrecitals uit de voeren.
Hij speelt bas. trompet en orgel en
spreekt vele Arabische talen.
Het trio w ordt gecompleteerd door Lu
cas Sideras. Zijn moeder was pianole
rares en Lucas kreeg dan ook al op jeug
dige leeftijd de muziek met de paplepel
ingegoten. Hij speelt bas en drums. Na
zijn klassieke opleiding concentreerde
hij zich op avant-garde jazz.
Hans v. d. Wereld, Hoogmade
rus»
*e dat de Leidse kabouters het
six oen opgevat om een artikel voor
te schrijven. Ze zijn welkom,
iedereen welkom is op deze pa-
bedoeld is om alle lezers het
geven als zij daar om èèn of
eden behoefte aan hebben.
'VEEK:
Wijngaard had een ge-
et John Watering, die hij on-
over z'n voorliefde voor orgel-
van der Wereld behoeft lang-
geen nadere introduktie. Hij
zoveelste verhaal voor de
Altona-pagina. Dit keer over de succes
story van drie Griekse knapen, die zich
Aphrodite's Child noemen.
Hans gaat deze zomer naar Lon
den. heeft hy ons laten weten, waar hy
zal proberen om in contact te treden met
allerlei pop-prominenten. Lukt dat, dan
horen we er wel meer van.
Dik in de tachtig, maar nog im
mer inventief. Dat is de heer Koomans,
die zint op manieren om ongewenst
volk bulten te houden. Op deze Altona
meer over zijn alarmsysteem.
Gedichten van C. Focke uit de Lan-
genhorststraat te Leiden en van Ria
Zaanen uit de Quarles van Uffordstraat
te Noordwijk aan Zee. Van ieder twee
stuks.
(door een verslaggever»
LEIDEN Hy is de acht kruisjes al
gepasseerd, maar hl) is nog onvermoei
baar waar het zijn hobby betreft: het
uitdenken en perfectioneren van een
alarmsysteem tegen inbrekers. Enkele
maanden geleden kreeg de uit Indone
sië afkomstige heer Koomans het woord
op deze Altona-pagina over zyn systeem.
Om te voorkomen dat Jeugdige gauw-
diefjes zijn tuin binnendrongen, bracht
hij op kniehoogte kris kras enkele tou
wen aan van het tuinhek naar de keu
ken.
Iemand die daar niet van op de hoog
te was, werd bij het betreden van de
tuin prompt opgemerkt, omdat door het
openzwaaiende tuinhekje de draden
strak werden getrokken, met het gevolg
'dat er boven de keukendeur een licht
aanfloepte en binnen een bel ging rin
kelen.
Na de publikatie op de Altona-pagina
hoorden we een tijd niets van de heer
Koomans. maar vorige week belde hij
triomfantelijk op. Zyn buren waren met
vakantie, vertelde hij. en uit voorzorg
had,hy de draad-alarmering ook in hun
tuin aangebracht. En laat nou op een
nacht twee keer het alarm gaan.
Eén keer rond middernacht, en de
tweede maal tegen drie uur. De heer
Koomans heeft nog met zijn lantaarn
in de tuin geschenen, maar de figuren
die het alarm hadden veroorzaakt, wa
ren 'm natuurlijk allang gedrost.
In elk geval vindt de heer Koomans
het bewys geleverd dat zyn alarmin
stallatie puik werkt. Voor veel oude
mensen kan het een uitkomst zijn, zegt
hy. De draden kunnen overal worden
aangebracht, achter deuren of ramen,
terwijl de kosten onbeduidend laag zyn.
De heer Koomans heeft intussen niet
stil gezeten, en nóg een manier be
ken. Ook dit systeem is even simpel
dacht om ongewenst bezoek af te schrik-
als doeltreffend, meent de heer Koo
mans.
Zoals op de tekening te zien is, heeft
hij een stellage geconstrueerd die alarm
slaat, als iemand op de schuine plank
gaat staan. Het gewicht van de man
drukt twee veren naar beneden, waar
door de onder de plank bevestigde bel
contact maakt met de grond. Dan gaat
er weer een alarmschel.
De heer Koomans is graag bereid om
belangstellenden tekst en uitleg te geven
van zyn alanneringsapparaat, dat bij
voorbeeld onder een deurmat kan wor
den gelegd. Tegen kostprijs wil hU zelfs
voor ledereen die hem er om vraagt,
een soortgelijk apparaat in elkaar zet
ten. De heer Koomans woont op de
Roomburgerlaan 57 in Leiden.
Geachte Altona-redactie.
Daar u enkele maanden via uw pa-
gina een oproep deed om de Altona ge
zamenlijk te vullen, besloot ik hieraan
gehoor te geven.
Mijn eerste gedicht stuurde ik op 27
februari in. Het verscheen op 21 maart
in de krant De tweede volgde al aan
zienlijk sneller, namelijk op 23 maart,
en stond er al op 9 april in
Okee. maar nu! Ik stuur een gedicht
in op 15 april, en tot heden is het nog
niet verschenen. Hebben Jullie er geen
puf meer in? Of is mijn brief niet ver
schenen op het bureau?
Ik stuur by deze alsnog myn gedicht
in en hoop hem spoedig weer te zien
in het Leidsch Dagblad. Met deze stuur
ik gelijk een tweede gedicht in. dat ik
ondertussen heb gemaakt
Beleefd verzoek lk als het mogelijk
ig beide gedichten tegelijk in de krant
te plaatsen, daar al mijn vrienden, ken
nissen. collega's en familie al weken lang
naar mijn gedichten zoeken.
Hoogachtend,
C. FOCKE.
de leegte
die ik voel
is koud
als ijs
het smelt
en brengt
regen
een waas
van tranen
die eindelijk
overspoelen
en verstikken
dan wordt
het zwart
ik voel
niet meer
de leegte
wordt vol
van duister
verlangen
naar jou
die onbereikbaar
voor het
grijpen bent...
Ria Zaanen
Mens je liep me duizend keer voorbij
en ik heb je niet gezien.
Je hebt m'n naam vaak geroepen
en ik heb je niet gehoord.
Je hebt me duizend keer aangeraakt
en ik heb je niet gevoeld.
Je hebt me zo vaak geholpen
en ik ben je nooit dankbaar geweest.
Ik vond mezelf te belangrijk
om me om jou te bekommeren.
Maar nu zijn m'n ogen. m'n oren,
nu is m'n hart geopend.
Nu zie, hoor. voel ik je
en ben je dankbaar voor alles
wat je voor me doet.
Ik ben niet belangrijk meer
omdat ik besef dat ik niets kan
niets ben zonder jou.
Ria Zaanen
O. v. Uffordstr. 120
Noordwijk a/z.
Toen ik hier kwam
Draaide het weer om me heen
Waar ben je nu?
M'n hoofd
M'n gedachten
Onze nachten
Ik heb staan wachten
De zon scheen niet
Toen lk hier kwam
Ver om mij heen
Zie ik jou
Je bent niet alleen
God mag mij niet
Tussen deze orkaan
Sta ik
Met mijn gezicht
gericht
Op jou
Een groene bos
Tussen het gras en de struiken
Staat iemand, een gek
Een gek op onze plek
C. Focke
Zonder jurk
Met een turk
Een fles
Zonder kurk
Of dat mag?
Ik zit in de bios
Om jou te vergeten
Niemand ziet mijn volharding
Men ziet alleen de overwinning
Weken leggen werken
Leven is liefde
Onder de turkse maan
Ik heb geen week gerust
Wij zijn te lang bij elkaar geweest
Een totale tegenslag.
Of dat mag? ach
C. Focke
Langenhorststraat 3
Voorschoten
Je omhult je
met een kristallen muur
de muur die ik
kristal voor kristal
zal afbreken
en om mijzelf heen
zal bouwen.
Ton Jansen
De Genestetstraat 94
Leiden