ijn Leidse schaakspelers te nonchalant? KRYPTOGRAM Weinig grootse resultaten voor Nederlanders in Juan les Pins w m 1 m 1 Het poe-zen-ca-fee-tje Pim en Pom 9 1 I 1 T 1 1 1 1 1 I - H 1 1 n 3 I 1 1 1 I 1 1 a s DAG 20 JUNI 1970 DAGBLAD PAGINA W de meeste grote steden heeft Leiden op schaakgebied jcteel geen bijzondere uitblinkers in de rij van Neder- topspelers, ook al zijn er in teamverband wel opmerke- esultaten geboekt. Hoe dat komt hopen wij in dit artikel mogelijk te belichten. Er moet een oorzaak te vinden jt steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag al vele toon aangeven, ondanks het feit dat onze stad in jaren bekend stond voor zijn groot aantal cracks, ook ren ze niet in Leiden geboren. sreniei-ngen Philidor en het -t met wisselend succes in de i$e avn de KNSB uitkwamen wederom uitkomen) beschik- r een aantal sterke spelers, eel hebben ze echter in be- i tournooien danig teleurge- Üt is de reden dat wij van- achten wat dieper op deze jnenheid" in te kunnen gaan. orig jaar namen twee spelers Qidor deel aan het kampioen- m Nederland, t.w. Drs. M. D. en J. J. Piket, de huidige i I npioen men in het gevecht de laatste i satsen in. maar uit de in- I 1 hun partijen bleek dat ze het middenspel gelijke tred houden. Het laatste uur tjargon de man met de ha nd! bleek voor hen dik- te zijn. stie van nonchalance? tend is dat hun tegenstanders jieorie der openingen beter dag kwamen. Dit is een van ogrljke punten die duidelijk ■en trad. is een speler die steevast ^sche banen omzeild en par- ide tafel brengt waar vaak jw aan vast te knopen is i hij enige jaren steeds het t Blackmar-Diemer-gambiet, ;kt hij het in klassieke die weliswaar het voordeel _uat de opponenten niet de jgen voorbereide varianten op i te toveren, maar als scha-1 n weinig kans op initiatief Ook grootmeester Larsen en dgenoten Lod. Prins en Van nt. meesters) hebben voor je openingen een bepaalde rolgt meer de moderne speel- is een uitgesproken strateeg. ournooi om de nationale titel I viel het direct op dat Et- )40 de eerste ronde tegen Hans 1201 I.d2-d3 opende. Het z.g.l 370 lankspel. dat in feite als rder gaat: 1 2.Pd2 e5 500 4.Pgf3 Pc6 5.g3 enz. Etmans )10 t methode 1 g6 2.Pf3 Lg7 4. Lg2 e5 5.0-0 Pe7 6.c4 d4 8ie3Pc6 9.Pc3 0-0 en be- Hd elastische stelling. rijfde ronde speelde Etmans art tegen Coen Zuidema de verdediging: l.e4 g6 2.d4 c6 4Pc3 Lg4 5.Le2 e6 6.0-0 Pd7 8.Pe4: Pdf6 9. Pfd2 Le2: Pe4: ll.Pe4: Le7 enz. Etmans party. partij tegen Jan Timman l Etmans de volgende gunstige nadat de zwartspeler doelloos rd had om onze standgenoot [oir van het bord te spelen. ju ha de kwaliteit geofferd. ;erzag blijkbaar dat hij niet a nemen wegens mat op h7. j interressante scher- igen. 32 Tc7xd7 33.Th4xh6! J4Pf6xd7 Kg7xh6 35.Pd7-f6 I Drs. Etmans Kh6-g5. Sterker schijnt Pc4 te zijn, maar dan dringt wit toch de zwarte stelling binnen via de e-lijn. Etmans staat thans gewonnen. 36.Pf6-e4+ Kg5-f4 37.Pe4xd6 Lb7xd5 38.a2-a3 Kf4-e5 39.Pd6-c8 Pa5-c6 40. Tcl-el+ Ke5-f6 41.Pc8-d6 Het is voor wit niet eenvoudig dit eindspel spoedig te beslissen. Het zwarte paard in samenwerking met de raadsheer bestrijken belangrijke velden. Op den duur beschikt wit echter over de benodigde bewegings vrijheid en dat zal zwart tot. over gave nopen. 41 Pc6-e5 42.Pd6-b5 a7-a5 43.Tel-dl Ld5-e6 44.Pb5-d6 Kf6-e7 45.f2-f4 Pe5-c6 46 Pd6-b5 Lec-c4 47.Pb5-d4 Pc6-b8 Na ruil op d4 neemt wit met de c-pion terug en verkrijgt dan een theoretische winststelling, zoals in composities van de grote Franse eindspelkenner André Philidor waar naar de club van Etmans is genoemd, is bewezen. 46. Kgl-f2 Ke7-6 49 Pd4 f3- Kd6- c" 50.Tdl-el Kc7-c6 53.c3-c4! b6-b5 56Kc3-b2 Foutief is 56.Te4-f wegens Ka3: 57. Pd2 Le6! en wit komt niet verder. 56 Pa6-c5 57.Tel-e3 Lb3-d5 58. Pf3-d4 Pc5-d7 59.Pd4-e2 Ka4-b5 Er dreigde mat door Pc3+. 6ó. Pe2- c3-f Kb5-c4 61.Pc3xd5 Na ruil van de gewichtige raadsheer is de rest vry eenvoudig. Er volgde nog: 61: Kd5: 62.Te7 Pc5 63.Tf7: Ke4 64.Th7: Pd3— 65.Kb3 Pf4: 66.Ka4 en zwart gaf het op. gtei d5 eohKf ab nt- adc Piket won slechts van Etmans en speelde remise met Kramer, Zuidema, Langeweg en De Ruiter. Onderstaande steling kwam voor in de elfde ronde. Joop Piket a b c d e f ziet 'gedekte vrijpion, raadsheren van gel ke kleur, en een pluspion kan zwart o.i. de balans wel in even wicht houden, aangezien de witte koning ook op de tocht staat 37 g5-g4 38.Dd2-f2 Dc7-f4!? 39 f3xg4 Df4-e4— 40 Df2-f3 De4-e2+ 41.Kg2-g3 Lh6-f4^! Waarschijnlijk de beste methode. Na het slaan op b3 volgt zeer sterk g4-g5!en zwart staat opeens op verlies. 42.Kg3xf4 Th8xhl 43£>f3xhl Dc2xc3 44. Dhl-dlc6-c5 45. d4xc5 Dc3e6 46. Kf4-f3 De5-e4- 47.Kf3-f2 b6xc5 46. Ddl-e2 De4-d4-f- 49.Kf2-f3 Kg7-f8 I 50.De2-e3 Dd4-dl - 51.Kf3-g3 d5-d4 52De3-f3 Ddl-el-i- 53.Kg3-g2 Del- I d2-r De remisezet! 54Xg2-fl d4-d3 j 55.Df3-a8-f en hier werd tot. remise j besloten. Een door Piket uitstekend gespeeld eindspel - -i" 4,-r :J| m i ÜÜP i 4 U Kramer Na een gelijk opgaande strijd of ferde Piket de a-pion om de tegen stander geen overwicht langs de h- lijn te geven. Hoewel deze stelling I er bepaald gunstig voor Kramer uit- Men ziet dat Leidse spelers tol goede prestaties kunnen komen wanneer ze de volgende punten in acht nemen: 1. Geen angst voor de tegenstander tonen. 2. De laatste theoretische snufj«6 grondig doornemen. 3. Een trainingsschema opstellen vóór een belangrijk tournooi. 4. Op een zaterdag of een zondag by elkaar komen om de theorie te be spreken. Men doet dit in de Sow- jet-Unie al vele jaren! Hier ligt i een instructief terrein braak voor I de Leidse Schaakbond 5. Het geven van simultaan-seances 1 I buiten Leiden. Clubs in Boskoop. I Sassenheim. Katwijk, Voorhout en Voorschoten hebben ons vaak ver- j zoeken in deze richting gedaan! j 6. Het spelen van tweekampen tegen spelers uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag etc. Op deze onderwerpen hopen wy later nog eens uitvoerig terug te komen, j I De gunstige aansluiting van vrije dagen in mei, de mogelijk heid tot goedkoop logies in het Nederlandse vakantiepark Les Borgia en de aantrekkelijkheid van de Franse zuidkust hebben vele Nederlandse bridgers doen deelnemen aan het 21ste Bridge Festival van Juan-Les-Pins. De Nederlandse resultaten echter waren niet groots en het waren overwegend Fransen en Engel sen die met de grote prijzen vertrokken. Fr ankrijks toppaar Jais-Trézel, in 1962 nog wereldkampioenwon de eerste prijs. De concurrentie was nogal ontevreden en meende niet geheel ten onrechte, dat deze spelers in diverse opzichten werden bevoordeeld door de organisatoren. Noord opende één harten OW pasten zuid twee klaver noord twee harten en daarna waren NZ in zes harten terecht gekomen, te spelen door noord. Tegens zes har ten startte oost met ruitenvrouw, zuid wint, west ruiten zes. Hoe speelt u als noord? II. Ondanks tegenbieden van OW was uw partner (noord) niet tevre den alsvorens u in zee schoppen te- recht kwam. Met: A 10 8 2 A H 5 4 O A H V 9 8 - N WO z V 6 5 3 C B 9 8 O B 6 4 2 H 7 NZ kwetsbaar zuid en west pasten noord twee klaver oost drie kla ver west vier klaver zuid vier schoppen noord zes schoppen. Tegen zes schoppen startte west met klaverboer. Hoe speelt u? OPLOSSING I: In slag 2 kan de spelleider óf vanuit zuid een klein harten spelen en als west laag speelt de acht leggen. Gelijkwaar dig is de kans, eerst naar noord te gaan met klaver, dan harten te spe len en in zuid de negen te leggen. Beide speelwijzen falen, als de acht (c.q. negen) met een honneur sec wordt genomen maai" slagen in vele andere gevallen. Harten vanuit noord spel enzou hier niet hebben gewon nen: oost had vrouw-boer-vierde. Di verse noords verongelukten, diversen deden het goed. Zo ook Roger Trézel die, het, als b.v. Bob Slavenburg, lykt te „ruiken" hoe de kaartverdeling is! OPLOSSING II: Een super-pres tatie van onze landgenoten de Arnhemmers Vissinga - Kalshoven. Laatstgenoemde speelde zes shcop- pen, traede slag 1 in noord met schoppen twee, speelde vervol gens schoppenaas en schoppen na. Oost had de heer tweede en nam, speelde singleton ruiten na. Zuid kon het niet fout doen, nam ruiten- boer trok schoppenvrouw en daar ook hartenvrouw tweede zat, rolden 12 slagen binnen. Een slem voor het bridgemuseum! BRIDGEVRAAG: Zuid is gever en zeg „pos". West verstaat hem niet goed en vraagt „post u?" Alvorens zuid kan anetwoorden zegt noord één harten". Weet meent dat noord voor zijn beurt bood, maar noord zegt „ik heb tweemaal horen paseen!". Ge harrewar, wedstrijdleider. Wat doet dit laatste orakel? Antwoord elders i op deze pagina. ANTWOORD OP BRIDGEVRAAG Dit is mijn prive-menrng. west is in het ongelijk, want het op één of an- j dere manier herhalen van het woord- je „pas", in welke werkwoordsvorm i dan ook. dient door een enigszins er- varen speler vermeden te wor den. West had ook kunnen vragen „Wat zei u" of ..Ik verstond u niet", j Dozijnen malen hoort men ook de ..vraag stellen" „Pas?" en de volgen- de man moet dan maar raden of het een bieding is. of een vraag. Onbe nulligheden in wedstrydbridge zyn voor rekening van degeen die ze be gaat. Ik had. als WL, een biedver- loop: zuid pas west pas noord één harten voorgeschreven, zon der verder enige stra voor één der partijen. 'Pim wordt wak-ker.; hij stoot Pom aan die nog slaapt Pimhe, Pom Pom: 'gaapte He Wat is er nou. Het is nog veel te vroeg. Pim: Weet je wat ik ge-droomd heb? Pom: Ik slaap, (hij knypt zijn III o-gen dicht) Pim: Dat er een poe-zen-ca feetje op de hoek van de straat was. Pom (doet een oog o-peni Een wat? Pim: Een poe-zen-ca-fee-tje. Je weet wel: net zo één als waar wij laatst bin-nen wa-ren ge- lo-pen. Maar dan voor poe-zen. Je hoef-de al-leen maar tc zeg gen d i t wil ik, d a t wil ik en dan stond er al een to-ve-naar i een zwar-te jas en die bracht het je op een blaad-Je. Pom: Een mooi-e droom Dat ga ik ook dro-men. (hij kniipt het e-ne oog weer dicht) Pim: Jam-mer dat het niet echt is, hè. Pom: Sssst stil nou. An-ders lukt het me niet meer Pim: 'kijkt naar de sla-peri-ge Pom): Zeg, Pom en als we er zelf nou eens één be-gon-nen? Pom 'zon-der zijn o-gen o-pen te doen»: Wat? Pim: Een ca-fee-tje. Een poe- zen-ca-fe waar Je zeg-gen kan: d i t wil ik en d a t. F*>m (komt o-ver-eind en zucht) Weet je wat J ij bent? Een dro mer. Een fan-tast. Waar haal je ao'n ca-fee-tje van-daan? En hoe kom Je aan zo'n man in een zwart-e jas? En wat het be - lang-ryk-ste is: hoe kom Je aan al-le din-gen die poe-zen in jou ca-fé gaan be-stel-len? Pim: Dat zul-len we nog wel zie Pom: Ach, mal-le Streep. Waar om zit je me nou lek-ker te ma ken met iets dat toch niet kan? (hy likt zijn bek-je af) Stel je voor! Stel Je eens e-ven woor dat ik nu naar Jouw ca-fee-tje kon stap-pen en kon zeg-gen: één bak-.je melk als-tu-blieft. En hup v r ik was uit-ge-praat stond er al een bak-Je melk voor mijn neus. (hy zucht, gaat weer lig-gen en knypt zijn o-gen dich Pim: «kijkt naar Pom en denkt na(Die zwar-te heeft ge-lijk. Ik bén een dro-mer Ik zeg maar wat. Na-tuur-lijk weet ik niet hoe ik een ca-fee-tje moet be-gin-nen. Maar pro-beer ik het? Nee. ook niet. Ik ben een praat-jes-ma-ker. In-plaats dat ik nou eens rorg dat er een ca- fee-tje is als mijn ou-de vriend wak-ker wordt, zit ik hier maar wat te nik-sen. Voor-uit. Streep, laat zien dat het geen praat-jes- ma-ke-rii was! (Hij be-gint door het huis te lo-pen om een goed plek-je te zoe-ken voor zijn ca- fee-tje. Eerst in de ka-mer. dan in de gang Daar-na in de keu ken. Hy trekt met zijn poot-Je de deur ach-ter zich dicht) Pom (wordt na een poos-je wak kert: Mmmm wat heb ik lek-ker ge-droomd. Ik droom de dat ik ja-rig was en zo veel melk-je mocht drin-ken als ik maar wil-de. Wat zeg je d a ar van, Pim? (Op-eens ziet hij dat Pim er niet is). Hè. Pim! Waar zit je? (hij denkt na> Wat was er ook weer? Juist. Nou weet ik het. Pim had óók ge-droomd. (hij lacht) mal-le Pim! O-ver een poe-zen-ca-fé!. Nou. ik zal maar eens gaan zoeken waar die Streep zit en hem mijn droom ver-tel-len Dat is be-ter dan zo'n ca-fé dat niet be-staat .(hy loopt door de gang naar de keu-ken en duwt te-gen de deur». Stem van Pim: goe-de-mor-gen, me-neer. Gaat u zit-ten. me neer. Wat zal het we-zen. me neer? Pom: Wat doe Je gek. En waar z i t Je? Ik zie je niet. Stem van Pim: Wei-kom ln ons ca-fé, meneer. Pom: Ca-fé? Dit is de keu-ken van de vrouw. Dat weet je net zo goed als ik. Stem van Pim: O, nee, heer. dan ver-gist u zich. Dit is het ca-fé: „In de vet-te zwar-te" Póm: Flau-we grap. Je zou raar ky-ken als ik het ge-loof-de, hé en op-eens iets ging be-stel-len. Stem van Pim: Nou, bes-tel dan eens iets. Pom: Ja ja en dan komt er op-eens een man in een zwar-te Jas en die brengt het! Ha ha! Dacht je dat ik d a a r in-liep? Stem van PimBe-s t e 1 -1 e n Als u niets ge-bruikt moet u het ca-fé weer uit. Pom: Nou, voor-uit. als het dan zo no-dig moet. Een flin-ke bak met melk-je! (Hy heeft het nog niet ge-zegd of plens daar stroomt zijn le-ge bak-je voor hem vol melk. Pom kijkt er met o-pen mond naar) Maar maar hoe kan dat hoe Droom ik? Pim (die bo-ven op de keu-ken- ta-fel staat en de melk-fles leeg- giet tn het bak-je van Pom>: Zo en w i e was er hier nu een dro-mer? Een fan-tast? Ben ik de baas van het ca-fee-tje „In de vet-te zwar-te". Ja of nee? Pom (van zyn melk-je lik-kend) Ik zeg niets meer. Voor mij ben je een to-ve-naar. Ook al heb je dan maar een streep jes-Jas ln plaats van een zwar-te. Pim, poot er-op; voort-aan zal ik Je al-tyd ge-lo-ven! Pim: Praat niet zo-veel. De baas van het ca-fee-tje moet zelf ook e-ven e-ten. (Sa-men met zijn klant drinkt de baas het bak-je melk leeg) Pommmmmmm Pim: mmmmmm MIES BOUHUYS j 1. Ketelbinkie aanschouwde hier t levenslicht 8. Deze hoed van stro draagt va- j der na moeder I 9. 't Keert misschien nog eens bij deze afvallige 12. Het hertachtige dier begint erg enthousiast 13. Deze man van adel is in de laag te middenin de Friese rivier te- j vinden OPLOSSING VORIGE PUZEEL MANGOij A |E |H A M T U T TJ 0A sjgr ROHM EM0 E|AB I |P A N T I N K A|P (■«ON E RVEgL AIRIIÏM WADIN A|l N r"E,C don C E|Ü' u|a|e n f WARE NIS! ■PIK LI NC E R E N MMBo llfE'MAl L E L5 LAG ME |t>MPMT o O M omimé MN [MBLlR 0T A I£p ERIH" AIÜIÏ kat S C A S T|A E Ia IE S L A r i _E E R N|G|P S ID I E Z E |a|e SLA I TjËlTlC eIi r a l a De eerste prys van f 10.— werd toegekend aan mevrouw W. M. van StraatenSegboesr. Kastanjelaan 26. Leiderdorp; de twede prijs van f7.50 aan de heer H de Vrie6, Margriet- straat 2, Leiden; de prijzen van f5.— werden behaald door mevrouw Karpes—Brammer. Van CJranen- burchlaan 149, Wassenaar en me vrouw M. van LodensteynPranger Ha zen bos laan 38. Oegstgeeet. De prijzen zullen aan de wi 14. Hebt u last van dit dierenver blijf? 17. Die dameemantel is net rood 18. De koningin benoemt dese amb tenaar 19. Een ogenblik aan het venster om re leren rekenen 22. Over land niet bereikbaar. Ves pucci ging ook met de boot. 24. Naar beide kanten voor de boer geschikt 25. Als Uw hart er b© m stoat, hebt u het flink te pakken 26. Die schaamte 29. Bliksem, als ik opnieuw ga 30. Een borreltje aan het gehooror gaan van een Jong dier 31. Dit kledingstuk komt in de Ne derlandse Zomers vaak van pas! Verticaal: 3. Een geneesmiddel aan het Toba- mer 3. Jan doet met in toebereide opium 4. En Arkel staat bekend om syn oppoken S. De dokter sit in zyn rats In de 6tad Ma sag ik e« <n kien- rige wollen weefsel 1. AU u desa steelt pies* a pfa- giant I Kom er achter •letTOtttM n*A do dootni g jsnejUT* tma iTJq i ejun aam ttsa peop 9 •torm» m «nq do vroe 9 JOTptujM nvA ioouooiq srtpej efwu do dop g «gun mrtn ttba efsef ut l JMHX1A UVA poom I 10. De gelooide huid op de zitplaats ten gerieve van het hoogleraar ambt 11. 't Is een grap. Alles is namaak. Een oester leent zich er niet voor de prik van een insect 15. Een Jongen als kleerhanger? 16. Het hoofddeksel doet denken aan de prik van een insect 20. De onderste molensteen als re gister v. h. kadaster? 21. De tram kan een opvallend ver schijnsel zUn 22. Aan wagenvracht ligt het of er goederen op de markt komen 23. Het droombeeld laaide op 27. Groente op de pier 28. In de opera kunt u haar horen Oplossingen onder het motto Kryptogram dienen voor woensdag a s. te 9 uur in het bezit te syn van de redactie van het Leidsch Dag blad, Witte Singel 1, Leiden. Wij stel len vier pryzen beschikbaar: één van f 10, één van f 7.50 en twee van elk f5. Alle abonnees kunnen mee dingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19