Gesprek met kopstukken van de „Geref orm. Denken en werken Kerkdiensten Leiden en omgeving Geen beton ,GEEN ROZEN OP AARDE" Woord van bezinning PAGINA 10 LETDSCB DAGBLAD ZATERDAG 20 JUNI 1970 (Van een speciale medewerker) - LEIDEN (GPD) Ds. Tukker zei onlangs op de jaarver gadering over de Hervormde Kerk: „Zij is onze moeder, zij heeft ons gebaard. Uit haar handen ontvangen wij de doop, het woord, de belijdenis, het avondmaal, onze opleiding, de ambten, de gemeenschap der heiligen die voorgingen en die volgen. In haar staan wij in de rij der voorgeslachten en der nageslachtenTrouw aan de kerk en juist daarom „zitten we in een niet zo makkelijk kerkelijk leven". Op de hervormde algemene kerkvergadering, voorgezeten door een bondspredi- kant (Samson) doch verder „bondsloos" (iedereen weet daar alles van), is nogal aangedrongen op een nieuw belijden van de kerk. „Maar hoe wordt, onze positie wanneer de kerk haar 'eigen belijdenis los laat, wanneer zij haar reformatorisch ka rakter prijsgeeft?", zo vroeg ir.-J. van der Graaf uit Huizen, hoofdredacteur van het bondsblad De Waarheidsvriend met wie wij ook spraken. Trouw aan de belijdenis staat met vlam mende letters in het vaandel van de Gereformeerde Bond ge schreven. Als de kerk die belijdenis laat vallen, wat dan? Het antwoord op die vraag konden de beide heren niet geven. „Het ligt open, we weten het nog niet Kan uit een nieuw belijden, een belijden van deze tijd. dan niets goeds voortkomen? U moet, zo ant- :V f'i- woordt ds. Tukker, de belydenisge- schriften zien als „historische klas sieken." geschreven in een „hoog kerkelijke kerktaal." Nu moet u eens proberen Bach op een moder- •ne manier te spelen zonder uat er van verarming sprake is. Dat gaat eenvoudig niet. En "wat de belijdenis betreft: ze mogen het zo modern zeggen als ze willen, als alles, de hele geloofsinhoud, er maar in staat. „Met moderne collega's heb ik de beste contacten gehad en de diepste gesprekken gevoerd. Hebben we dan geen rekening te houden met al dat nieuwe, met die enorme ontwikkeling die we meemaken?" zo vroegen ze. Mijn antwoord was dan: „Wat is er voor niéuws in de bijbel te merken dat er niet bij staat?" De nadruk die de Bond op de be lijdenis legt, wekt ten onrechte de indruk, dat het hier om in beton ge stolde. dorre, niet meer voor discus sie vatbare dingen gaat. Het is de •Bond niet te doen om hoe het ge zegd wordt, maar om wat er ge zegd wordt. Het gaat hem om de „volle geloofsinhoud." „We willen voor de religie van het belijden staan, we willen dat de kerk staat voor de religie van haar eigen be lijden en dat ook laat doorklinken in de prediking. Dat is geen dorre, geen intellectualistische zaak, maar •een doorleefde.' aldus de beide he ren. die in het kader van dit ge sprek. moeilijk ontkomen aan het trekken van een parallel met de verontruste gereformeerden. die, evenals zij, hameren op het onver kort vasthouden aan schrift en belij denis. „Er is," zo zegt ir. Van der Graaf „inderdaad wel een verbin ding met de verontrusten in hun -strijd om de belijdenis. Bij hen kwam het echter plotseling, van daar dat zij ook wat overmi'litant reageren. Wü, als Gereformeerde Bond. verkeren al lang in een kerk. waar de religie van de belijdenis heel zwak staat. Dat beïnvloedt de ifeüS Ds. W. L. Tukker reactie. Wij vertrouwen dat het voortdurend getuigenis zijn uitwer king niet zal missen en blijven de communicatie met de anderen zo veel mogelijk bewaren. De Gerefor meerde Bond is loyaal. En minder militant dan de verontrusten." Groei Nu moet men, na de opmerkingen over het „smalle pad" en „geen ro zen op aarde" niet denken, dat de Gereformeerde Bond alsmaar op rotsen ploegt en gedurig onkruid tussen het graan vindt. Ds. Tukker getuigt onomwonden, dat de in vloed van de Bond „groot" is. En binnen het geheel van de Her vormde Kerk steeds sterker wordt. Het ledental van de Bond kan noch ds. Tukker noch ir. Van der Graaf op tafel brengen. Wel is hun bekend, dat een zesde van het aantal predi kanten, driehonderd dus, tot de Bondspredikanten gerekend mag worden, terwijl ongeveer een derde van de kerkgaande hervormden de beginselen van de Bond zijn toege daan. Bovendien groeit het aantal lezers van De Waarheidsvriend ieen goed geredigeerd, informatie ver strekkend en leidinggevend blad) snel. De Bondsgemeenten liggen hoofdzakelijk in het midden van het land. Ds. Tukker vertelt echter, dat bij de Bond nu ook vragen binnen komen van niet traditionele Bonds gemeenten, vragen als:' kunt u ons aan een predikant helpen? „De Bond wordt aanvaard in de kerk." zo meent ds. Tukker. „Wü aanvaarden de kerk zoals zij is, dus met alles ook waarover wü diep verontrust zijn. De synode zien we als onze kerkeraad. Niet dat we nu zo vreselijk tevreden zijn over deze synode. Zü is, naar onze mening, te activistisch en handelt te weinig vanuit het belijden „In de synode ziet u steeds." 20 vult ir. Van der Graaf aan, „dat twaalf tot achttien leden tegen kardinale punten zijn. Het zün de mensen die min of meer denken zoals wü- Hun tegen stemmen helpt weinig. De meerder heid beslist eigenlük. Als u eens even zou nagaan hoeveel meeleven de hervormden ds. Exalto (Bonds- predikant-synodelid) vertegenwoor digt en een bepaalde predikant uit Noord-Holland, dan zou u staan te „We zitten in een niet zo mak kelijk kerkelijk levenDs. W. L. Tukker uit Groot Ammers. voorzitter van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hetvormde Kerk, glimlacht a Is hij dit zegt. Het is de vage glim lach van iemand die al zo vaak grapjes hoorde over ziin zwarte jasje, die al zo vaak werd uit gekreten voor d oordryver of luchtfietser, die al jaren weet dat hij en de zijnen in de Her vormde Synode de eeuwige ver liezers zün en die toch maar doorloopt op de weg die hü eens insloeg Ds. Tukker kent. als „Bondspredikant" de smalle weg. Geen rozen op aarde voor wie schrift en belijdenis onaan tastbaar zijn, geen rozen voor wie, volgens de goegemeente, tot de „zwarte" orthodox-gere formeerde gezindte behoort. Nu moet men, zo zegt ds. Tukker, alles wat zwart lijkt niet op het zelfde zwarte hoopje gooien. Maar al te gauw schuift men de gereformeerden in de Her vormde Kerk in dezelfde hoek als bijvoorbeeld de oud-gerefor meerden. En dat terwyl er tal van verschillen zün. De Ge reformeerde Bond merkt het. Hü is, vooral bij jongeren, niet ,.in". Hij is, voor progréssieven. een lachertje. Dat verdriet ds. Tukker. Het verdriet hem om dat hier een stuk vooringeno menheid wordt gedemonstreerd, een stuk onkunde ook. dat de werkelüke bedoelingen van de bond opzij drukt en totaal geen rekening houdt met de hechte trouw van deze gereformeerden aan de Hervormde Kerk. küken. Maar goed, dat is het sys- teem." Ds. Tukker voegt er onmid- dellük aan toe. dat men niet alle heil moet verwachten van provincia le kerkvergaderingen, classes en sy noden. Zonder al deze vergaderingen kan God de kerk toch bouwen. „Het is dan ook niet erg dat we neder laag op nederlaag lyden." Rekening De Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk is heel wat groter dan, bijvoorbeeld, de Christelijke Gereformeerde Kerken. Heeft de Bond, die in de grote Hervormde Kerk een minderheidspositie in neemt. en om die reden vrijwel elke slag verliest, er nooit aan gedacht een zelfstandige tkerk te worden? Heeft hij ook wel eens gedacht aam een samengaan met afgescheiden gereformeei'den? „Er is misschien wel eens aan gedacht, het is ons in ieder geval al vaak gezegd." aldus ds. Tukker, „maar de banden die ons met de Hervormde Kerk bin.den zün veel te sterk om er serieus over te praten. Om te beginnen is daar, de historische plaats van de Hervormde Kerk. door God ge bouwd. tot reformatie gebracht en in stand gehouden. Dat belet ons om heen te gaan en we willen dat ook niet. Wat ons ten diepste aan de Hervormde Kerk bindt," aldus ds. Tukker, „is dat God een verbond met haar heeft opgericht, waar door zü recht heeft en een belofte. En dan zün er de schatten, die deze kerk ontving in haar historie en dat bedoel ik geloofsmatig. Schatten, waarvan de afgescheiden kerken wel mogen lenen, doch die zü niet bezitten. Wü willen de historische band bewaren. En tenslotte: haar schuld, de schuld van de Hervormde Kerk, is onze schuld. Wü kunnen niet heengaan, want wü hebben er een rekening staan. Wij zün mede verantwoordelijk voor alles wat er is. En wat ontvangen wü veel goeds van de kerk. Zü is. zoals ik op de jaarvergadering al zei. onze moe der Ir. Van der Graaf mag dan zeg gen. dat de „Bonders" in de Her vormde Kerk minder militant zün dan de verontrusten in de Gerefor meerde Kerken, hun stem klinkt toch nogal hoekig en scherp, arro gant vaak. Zü wekken de indruk de waarheid in pacht te hebben. Ds. Tukker geeft dat volmondig toe. „Ik kan mü voorstellen." zo zegt hü, „dat wü nogal verwaand lüken. Vroeger viel mij de arrogantie van de afgescheidenen ook erg op. Zü hebben meer dan wij, weten meer dan wü, dacht ik dan De Gere formeerde Bond heeft daar natuur- lük wat van meegekregen. Of wü de waarheid in pacht hebben? Of bü óns pas de volheid is te vinden? Ik zou zeggennee daarvoor heb ben wü toch teveel het gevoel er naar te jagen, te jagen naar datge ne waardoor wij van Christus ge roepen zün. Eerder is er een be kommernis. Maar ik kan mü wel begrüpen dat ons voortdurend op bübel en belüdenis hameren een ar rogante inddruk maakt". De Gereformeerde Bond zit daar- bü nog met de moeilijkheid, dat hem soms een taal in de mond wordt gelegd, die niet de züne is en dat de taal van één Bondspredikant of ook wel niet-Bondspredikant. j soms wordt uitgedragen als „de" j taal van „de" bond. Buitensporighe- den worden met een zekere graagte voorzien van het Bondsetiket. Dat is dan weer een beet ie verdrietig." Overigens wüst ds. Tukker er wel op, dat een sterke nadruk wordt ge legd op het zondaar-zijn voor God en op de verbondenheid met Christus. Daar kan men natuurlijk al gauw een brok hel-en-verdoemenis-predi- king in zoeken, compleet met alle scherpe contrasten die het gegeven aanreikt. Beide heren beklemtonen evenwel dat dit een goedkope ma nier is om zich van de Bond af te maken. Een dergelüke zwart-wit- schildering doet. zo zeggen zij. be paald geen recht aan de Gerefor meerde Bond. „Ook voelt de Bond zich niet „zelfgenoegzaam" als zü onver vaard stelt:, de gereformeerde pre diking is de enig legitieme predi king. De prediking van niet-Bonds- predikanten wordt daar niet door uitgesloten. Als die prediking gere formeerd is, is zü evenzeer legi tiem. Wü zün erg blü met bepaalde dingen die door Van Niftrik. Van Ruler. De Ru <op de jaarvergade ring van de Confessionele Vereni ging). Aalders en andere theologen worden gezegd. Soms denk je: waarom hebben ze dat nu,niet eer der gedaan? Nee," aldus ds. Tukker, „het gaat ons echt niet om onze mensen en onze Bond. het gaat om wat wij voorstaan. En als je dan an deren in onze lün hoort spreken, dan weet je dat het toch niet allemaal voor niets was, dat er zegen op ons bezig-zü'n rust Het gaat er niet om dat elke hervormde tot de Bond moet worden gebracht. Onze rijk- dom gun ik iedereen, maar ik ben pas rustig als de hele kerk gerefor meerd is Wedergeboorte De theologie van de in 1906 opge richte Bond werd een wedergeboor- te-theologie. Die stond tegenover „de goede mens, de vrome mens" van de vrüzinnigen. Volgens ds. Tukker was het vroegere verwijt van een „christen-prediking" in plaats van een „Christus-predi- king" niet ongegrond. Later kwam er binnen de Bond echter een meer christocentrische prediking Er bleef niettemin een verbinding we- dergeboorte-Christusprediking. De in vloed van ds. I. Kievit te Baarn mag hier niet ongenoemd blijven. „Wij zijn wedergeboren in hem, in Christus, wü zijn wedergeboren door het gelcof." Ds. Tukker zegt het nog anders: „Wat is Christus in ons leven? Hoe komt hij in ons le ven? Wat doet hü in ons leven? In deze zaak staan wij. Zo zien wij het.. Ds. Tukker vertelt er verder bü, dat „verscheidene van onze kop stukken" de invloed ondergingen van Kohlbrugge en dat er ook affi niteit bestaat met Hoedemaker „Het „heel de kerk en heel het volk" vinden we ver gereikt, maar we luisteren er graag naar." Ingaande op een aantal punten, die wel als typisch voor de gerefor- Veel werk gebeurt zonder er veel bü na te denken. Het zou ook onmogelijk zün bü alles wat we doe i welbewust en diepgaand onze gedachten te gebruiken.Hoe vermoeied blükt het vaak te zijn om met nieuw werk in 'n nieuwe omgeving op gamg te komen. Als we de gang eenmaal te pakken hebben loopt alles ronder al te grote inspanning. Veel werk is routinewerk. Anderzüds wordt ons wel eens gezegd na te moeten denken bü wat we doen. Het heet dan: je hoofd bü je werk houden. Deze aansporing is soms nodig. Maar al te vaak wordt de routine ro groot dat we niet meer na-den ken. Het is ook mogelük dat on- ze gedachten afgeleid worden. Plotseling kun je uit Je droom worden opgeschrikt. O Je, denk aan Je werk, niet zitten mijme ren! Welbewust bezig zün, zon der dromen, is een tegenover gestelde kant van routinewerk Een aardig voorbeeld hoe je onder vrü eentonig routinewerk toch kunt denken is het verzoek van een groep arbeiders die naar een andere fabrieksafdeling wa ven overgeplaatst omdat de chef van mening was dat steeds maar hetzelfde werk geestdodend zou zün. Integendeel. Na een dag vroegen ze alsjeblieft terug te mogen naar hun oude afdeling want dan konden ze nadenken, dachten niet zozeer bü hun werk maar hadden gelegenheid over andere dingen te denken of met elkaar te praten. Het werk ging Intussen in flink tempo door. Hetzelfde valt te ontdekken bij het verlangen om tijdens het werk muziek te kunnen horen. Die muziek belemmert blijkbaar niet. Het stimuleert, geeft een bepaald ritme en maakt dat tij dens het horen van het een de aandacht voor het ander niet vermindert. Iemand die zich bij het lezen van een boek moet concentreren can meestal geen andere geluiden om zich heen hebben. Sommige mensen zien kans om temidden van een pratend gezelschap zo verdiept te zün in hun boek dat ze niets horen van wat om hen heen gebeurt. Je moet ze hard aanroepen voordat ze uit de we reld van hun boek wakker wor den. Dit kan echter lang niet ie dereen. We kunnen maar zeer beperkt met twee dingen tege- lük bezig zü«. MoeUük of be- langrük werk vraagt speciale aandacht zonder afleiding. Daar om wil iemand die studeert een eigen kamer. Ook een ernstige zieke kan meer mensen om zich heen op een zaal of drukte in huis niet verdragen. De zieke wil met zichzelf alleen zün, om alle beschikbare krachten van lichaam en geest büeen te kun- nenhouden. Het brengt soms ge nezing. De concentratie van den ken in afzondering kan ook no dig zün als voorbereiding op het sterven. Anderzijds zijn er ook zieken in een bepaald stadium die angstig zün en zoveel moge lijk bekenden om zich willen zien. Denken en werken, het zijn twee gebieden van ons menselyk bestaan die niet atüd zo precies in evenwicht zün. Er zün span ningen tussen denken en werken Wat we met de gedachten vóór ons zien kan niet altüd worden verwezenlütot. Omgekeerd kun nen onze gedachten niet volle dig volgen wat we doen of welke krachten in ons werk schuil gaan en in beweging komen. Hoe dan ook, we kunnen welbewust wer ken en mogen al werkende den ken. Dr. P. L. Schoonheim. predikant Experimenteel kerkewerk, LEIDEN. meerden in de Hei-vormde Kerk worden gezien, memoreert ds. Tuk ker nog even, dat „een heel stel ge reformeerde predikanten, in en bui ten de Hervormde Kerk" bezig is om de Statenvertaling van de bijbel te moderniseren. Het gaat er dan om hetzelfde te zeggen in een Ne derlands dat meer van deze tüd is, dus niet om een nieuwe vertaling, want de Bond heeft de Statenverta ling liéf. Waarom eigenlük? Omdat, zo zegt ds. Tukker, een vertaling al tijd min of meer een exegese is en omdat de exegese, die de Bond in nieuwere vertalingen „tast en proeft," geen genade kan vinden in de ogen der „Bonders." Ds. Tukker spreekt, als hü het heeft over wat wij nog steeds de „nieuwe verta ling" noemen van een „theologische aversie." Als éém van de vele pun ten. die deze afkeer oproepen, noemt hü het „wegvertalen van de hel." Dan valt immers ook een kernstuk van het belijden der kerk, namelijk Christus' nederdaling ter helle. weg. Volgens hem is de Sta tenvertaling tekstgetrouwer. Met Rome wil ds. Tukker wel pra ten. Hü ziet echter geen reden om samen te gaan. Om geen misver stand te wekken geeft hü spontaan toe dat bü Rome veel ten goede it gekeerd. Het „gooide de bübel open," het stelde veel dingen discu tabel. het kreeg zicht op deze tijd, het bewaarde ook historische waar den. Aan de andere kant heeft de vooruitstrevendheid van Paus Jo- hannes minder zün sympathie dan de behoudendheid vah Paus Paulus. Vooral in het „vrijzinnig-humanisti sche streven" van veel jonge room?; katholieke geestelüken ziet hü een gevaar. De orthodoxie in de R.-K. Kerk is hem al met al liever dan de zich in allerlei vormen uitende pro gressiviteit. Hoe ook: „wat er ook verandert in de R.-K. Kerk, in we- zen is alles gelijk gebleven. We zien daar geen werkelüke reformatie." En wat de oecumene betreft, ligt daar de kwestie van het belüden. Als oecumene zou betekenen, dat de Hervormde Kerk haar reformato risch karakter zou moeten prüsge- ven, dan wordt het voor de Bond bij zonder moeihjk. Het is een zorg, een zorg die ds. Tukker de klacht doet slaken: „We zitten in een niet zo makkelijk kerkelyk leven Ir. Van der Graaf constateert evenwel een poosje later met blijd schap „En toch is er in de Her vormde Kerk nog een gezond stuk gereformeerd leven gebleven." Leiden Hervormde Gemeente: Pieterskerk 10 u. ds. J. A. Eekhof. Hooglandse kerk 10 u. ds. E. M. Pannekoek. Marekerk 10.30 u. Geen dienst, 5 u. ds A. J. de Jong. Maranathakerk Lage Morsweg 10 u. dr. K. E. H. Oppenheimer. Koning6kerk Koningstraat 10 u. dr. P. L. Schoonheim. Bethlehemkerk Driftstraat, geen dienst. Bevrijdingskerk Montgomerystr. 9. u, ds A. J, Lamping Vredeskerk Burggravenlaan lOu. ds Joh. Poort. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. de hr. O Lagerwerf. Ver. Vrijz. Hervormden Aula As- serstraat 1. 10.30 u dr A. van Biemen, Bentveld. Eglise Wallone Breestraat 10.30 u Pasteur Frank le Cornu. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. d. van Malssen. Diaconessenhuis Houtlaan 55 10.30 u. ds. H. W. Hemmes Jeugdkerk L.H.J.-gebouw Leven daal 10.30 u .ds. C. H. Bijl Lutherse kerk 11.45 u. ds. J. A. Eekhof, Studentendlenst. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 en 7 u. ds. Kronemeijer. Petrakerk 10 en 5 u. ds. Horten- slus. Oude Vestkerk 10 en 5 u. dr. v. d Zwaan. Be'oftekerk 10 en 5 u. dr. Dronken Bevrijdingskerk 10 en 5 u. ds. Bo- venberg. Groenhoven Vm. 10 u. ds. Moob hulzen, Viering Heilig Avondmaal. „De Mirt" 10 u: De heer Bakker. „Het Mierennest" 10 u de heer Kroon. R.-K. Kerk: H. Antonlus (zat.av. 7 u.) 9.30, 11. 12.15 u. Haagse Schouw (zat.av. 7 u.) 9.30. 11.30. Hartebrug (zat.av. 7.30) 8, 9, 10.45 12 en 7 u. Herensingel (zat. av. 7 u), 8.30, 9.30, 11 en 6.30. Bijkerk Timorstr. 9.30 en 11. H. Leonardus (zat.av. 7 u.), 8, 9, 10 45. 12.15 en 7 u. H. Lodewljk (zat.av. 7 xi.). 8 u. In St.-Maartenhuls, 9.45, 11, 12.15, en 6 uur. H. Petrus: (zat.av. 7 u.) 9, 10.30, 12 en 6 u. Studentenpan 11,45 Pleterskerkstr. 1. Vrijz. Kath.. Kerk (Vreewljkstr.) 10.30 uur dienst des Woords. Evang. Luth. Kerk 10.15 uur ds. J. Happee. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u .ds J. H Carlier. Leger des Hells —10 u. Helllglngs- samenkomst. 7.30 u. ver loss! ngssa'men- komst Geref, Kerk Vrijgem. 10 en 5 u. dienst. Nieuw Apos. Kerk Hoge Ründük 24, 9.30 en 4 u .dienst Doopsgez. Rem. Gem. 10 u. ds S. H. Verheus te Amsterdam. Evang. Chr. Gem. 10 u. dhr. A. v. d. Sande te Driebergen. Geref. Gem. Dienst. Christian Science (Steenschuur 6) 10.30 u. Ned. dienst. Baptisten gem. —(Oude Rijn) 10 u. ds. R. Reling. Oud Kath. Kerk Cronestelnkade 9.45 HM. Aarlanderveen Herv. gemeente 10 en 7 uur ds. G. van Hoegee (vm H. Avondmaal), Geref. kerk 10.30 uur ds. D Braam te Haarlemmermeer 2.30 uur ds. W. P. H. Puwels te Hillegom Chr. Gerei. Kerk 9.30 uur. dienst des Woords, RK kerk (Zat. 7) 7.30 en 10.30 uur. Dorpshuis Ter Aar 9 en 12 uur. Abbenes Hervormd Gemeente 9.30 uur ds. S. G. J. Goverts, van Nieuw- Vennep. Beinsdorp: Dorpshuis Venne- perweg 10 uur dhr. E. H. Brugman, van Amsterdam. Alpüen aan den Rijn Herv. gem. Adventskerk 9.30 u. ds. J. H. Bogers, (heilig avondmaal) 6.30 u. ds. M. Fok- kema. Kruiskerk 9.30 u. ds. M. Hane- maayer, viering heilig avondmaal. Op- standingskerk 9.30 u ds. M. Fokkema, (heilig avondmaal), 6.30 u. ds. J. H. Bogers (heilig avondmaal). Zaal Op- tsandingskerk. 9.30 u Jeugdkapel, de heer W. de Geus. Geref Kerk Mara nathakerk, Raadhuisstraat 10 uur ds. K. Feenstra, van Amstelveen 6.40 uur ds. H. Hortensius, van Lelden. Salva- torikerk. Willem de Zwljijgerlaan 10 u. ds. A. Borman 6.30 uur ds. G. O. N. Veenhuizen. De Goede Herderkerk 10.15 uur ds. G. O. N. Veenhuizen 6.30 Ds. A. Borrpah. Oud Geref. gemeente 9.30 en 4 uur leesdlenst. Volle Evange lie gemeente 10 uur H. van Leeuwen, 7 uur J. E. v. d. Brink, Geref. Kerk vrijgemaakt 9.30 en 6,30 uur leesdlenst. Remonstr. Geref. gem. 10.30 uur ds. J. van der Guchte te Wagenlngen. R.K. St. Bonlfaoluskerk (zat. 7 uur) 8.30 10. 11.30 én 6 uur. R.K. Piux X kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9, 10.30, 11.45 en 5.30 uur. Bodegraven Herv. Gemeente 't Anker: 9 en 10.30 u. ds. J, H. Cirkel (vóorber. HA) Salvatorkerk 10 u. ds. Balke 6.30 u. ds. C. v. d. Bosch Go- rlnchem (voorber. HA), Bethlehemkerk 9.30 u. ds. C. A. van Harten 6,30 uur kand. De Groot, Zeist (voorber. HA) Geref. Kerk 10 u. ds. B. J. F. Schoep 4.45 u. ds. Veenhuizen, Alphen a/d Rün Nieuwerbrug 10 u. ds. Bouwman Heem stede, 6.30 u. ds. B. F. Schoep. Geref. Kerk (vrijgem 11 en 15 u. ds. C. Breen, Geref. Gemeente 10 en 6.30 u. leesdlenst. Evang. Luth. Kerk 9 u. ds. A. Jense, Ede (HA) Ev&ngelisatie- I kirng 10 u. eredienst Jb. Klein Hane- veld. Boskoop Herv Gemeente 9.30 u. ds. W. L. Heijmane. 6.30 u ds. A. de Leeuw Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Warnink uit Slikkerveer, Maranatha- mavo 11 u. ds. Warnink uit Slikker veer. Chr. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u. ds. J. Manni, Geref. Gem. 9.30 u. leesdienst 3.30 u J. W. Verwey. Evan geliecentrum Nieuw Leven 9.30 u. in Concordia de heer Th. Verwoerd: Ka pel Bethel (volle evangelie) 9.30 u. de heer J. Modderkolk, Vrijz. Prot. Ge- loofdsgemeenschap 10 u. ds. Hoff- Vlsscher uit Vught; R.K. Kerk Rijers koop (zaterdagavond 7 u.) 7.30 u. 9 u. en 11 u. Snüdelwük (zaterdagavond 5.30 u.) 10 u. Hazersivoude Herv. gemeente 9.30 uur ds. H. Bout te Utrecht 6.30 uur ds. A. J. de Jong te Lelden. Geref. Kerk 9.30 en 5 uur ds. W. J. Smidt te Voor schoten, RK Kerk St. Bernardus (zat. 7) 8, 9.30 en 11 uur. St. Michael (zat. 7), 8, 9 en 11 uur. Dorp (zat. 7) 8, 10 en 11.30 uur. Hillegom Hervormde Gemeente 10 uur dB. J. Bronsgeest, bed. H. A. 7 uur ds. J. Bron6geest bed. H. A. Parkwük 3 uur ds. J. Bronsgeest bed. H. A. 10 uur Jeugdkapeldienst in de cantine van Leeuwenstein. Pastoorlaan Donpshuls Vennperweg 10 uur dhr. E. H. Brugmans, Amsterdam. Geref. Kerk 10 en 7 uur ds. W. P. H Pouwels. Chr. Gereformeerde Kerk 10 en 5 uur Student Buys, van Amsterdam. Volle 'Evangeliezending 10 uur samenkomst in Evangelisch Centrum. Zijlsingel 2a Lelden voorg. Ev. J. P. H. ZfJlstra. Dinsdagavond 8 uur wekelijkse sa menkomst. Aktie Kruistochten Neder land: Woensdagmiddag 4 uur: Kinder bijbelclub ten huize van fam. Schef- fers, Parallelweg 17, Hillegom Vol le Evangelie Gemeente: 10 uUr samen komst In Nutsgebouw van den Ende laan, voorganger: br. v. d. Berg. Zon dagavond 8 u bijbellezing Klein Vree wijk 3. Lisse. R.K. Kerk St. Martlnus: Zat. 7.00 8.30, 10.00 Hoogmis. 11.30; 12.45 5.30 en 7 uur. St. Jozef (zat. 7 uur. 8.30 10.00 11.30 en 5 uur. Koudekerk Herv. gemeente 10 10 uur ds. Boer van Hazerswoude. 7 uur ds. v. d Most uit Rotterdam (open dienst m.m.v. Soli Deo Gloria) Geref. Kerk 10 uur vm en 7 uur nm ds. Sierts Hoogmade Herv. gemeente 10 uur ds. P. Schoonenboom, RK Kerk (z^t. 7) 9 en 11 uur. De Kaag Hervormde Gemeente 10 uur ds. H. B. van 't Hoff RK. Kerk Kerk Hoofdweg (zat. 7) 8. 10 en 7 uur. Katwijk aan den Rün Hervorm de gemeente. Dorpskerk 9,30 ds. de Leeuw Boskoop 5.46 ds. Westra Sassenheim. Ontmoetlngskerk 10 en 6.30 ds. Baas, School Naarcisstraat, 10.30 heer van der Vliet. Geref. Kerk •9.30 ds. van den Berg Sassnehelm 7 ds. Elderman. R.K. Kerk (za. 7) 8, 9.30 Katwük aan Zee Herv gemeente Nieuwe Kerk: 10 uur ds. J. P. van Roon 6 uur ds. C. van den Bergh. Ou de Kerk 8.30 uur ds. W. Vroegindewey 10 uur ds. C. Treure 6 uur ds. P. A. Lefeber van Alphen aan den Rijn. Ich- thuskerk 10 uur ds. W. Chr. Hovlus, 5 uur ds. A. Vink, Pnielkerk 9.30 uur ds P. A. Lefeber van Alphen a/d Rijn 6 uur ds. C. Treure, Groen van Prinste- rerschool 10 uur ds. W. Vroegindewey Ziekenhuis „Overduin" 2 uur ds. J. G. van Ieperen, Zeehospitium 8.30 uur ge ref. Dienst voorbereiding H.A. Wijkge- bouw „De Hoeksteen" 10 uur v. d. Do- vendlenst. Geref Kerk Vredeskerk 9.30 uur ds. R. de Vries bed. H.A. 6 uur ds. R. de Vries. bed. H.A. en dankzegging Triumfatorkerk 9.30 uur ds. F. Pijl man bed. H.A. 5 uur ds. F. Pijlman, bed H.A. en dankzegging. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds. H. C. van der Ent Geref. Kerk (vrijgemaakt) 10.30 uur leesdlenst 5 ur ds. Rutke. van Zuid Laren. Geref. Gemeente Remisestr.) 10 en 5 uur ds. Van der Bijl R.K. kerk 6 uur n.m. In de kantine N.C.I. Hoor- neslaan. Lefmiildep Herv. gemeente 9.30 u. ds. C. J. Baart te Raamsdonkveer ge ref. kerk 9.30 uur ds. D. Averes, 7 uur ds. A. P. Heiner te Ter Aar RK kerk zat. 7 7.30 9.30 en 11.15 uur. Leiderdorp Herv. Gemeente ge ref. kerk Hoofdstraat 10.30 uur ds. J. P. Honnef H.A. Schepplngskerk. 11 uur ds. F. C. Kamma, Oegstgeest Geref.- Kerk Hoofdstraatkerk 9 uur ds. H. Post Oegstgeest 6.30 uur ds. G van Loenen. Schepplngskerk. 9.30 uur ds. G. van Loenen. 5 uur ds. H. Post. RK Kerk Meerburg (zat. 7) 8.45 9.. 10.30 12 en 6 uur Menswording (zat. 7.30) 9. 10.30 en 12 uur. LISSE Hervormde Gemeente Gro te Kerk 10.30 uur ds. J. van der Vel den 7 uur Jeugddienst. Helv kapel 9.00 u ds J van der Velden. Gereformeer de Kerk 10.30 uur ds G. de Vries van Haarlem-Z 7.00 uur dhr. Slpke van d. Land. Bijzondere Dienst voor belang stellenden Geref. Gemeente 10 en 4 uur Leesdlensten Geref. Kerk Vrljg. 10 en 4.30 uur ds. H. Chaah. be noemd hoogleraar aan de Theol. school te Pusan (Korea) Oud Geref. Gem. 9.30 En 3 uur Leesdlensten. Chr. Geref. Kerk 10.30 en 4.30 uur ds. D. H. Bies- ma, Aktle Kruistochten Ned. Maan dagavond 8 uur ln Gasthuis Welkom ds J. Gravendeel, 4 uur Jeugdbijbelclub R.K. Kerk Agathakerk (zat. 7) 8.30, 10.15 Hoogmis, 11.45 7.00 uur Agatha Dep. Poelpolder aula 8.30 en 12.00 uur. Zat. 7.00 uurl Marlakerk (zat. 7) uur 8.30 Hoogmis 10.30 12.00 uur 5.30 uur. Nieuwkoop Herv. gem. 9.30 u. ds. W. Kool te Katwijk. 6.30 u. ds G. van Doorn. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds. H. nenburg (H.-Avondmaal Gerei. Kerk 9.30 en 6.30 u ds. Ha- nenburg (H.-Avondmaal). Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. dienst. Rem. Geref. gem. 10 u. ds T. Elders- Mayer. R.-K. Kerk (zat. 7), 7.30, 0, 10.45 en 7 u. Nleuwveen Herv. gemeente 9.30 u. ds De Jong te Lelden. 6.30 u. ds Poort te Leiden. Geref. Kerk 9.30 uur dienstm 6.30 u. ds Obblnk te Ouderkerk a. d. Am- stel. R.-K. Kerk (zat. 7), 9. 10.45 en 5 u Nieuw-Vennep Herv. Gem. 9.30 u. ds Sj. Gerbrandy van Kethel, 7 u. ds Goverts. Dorpshuis Venneperweg 10 u. dhr. E. A. Brugman van Amsterdam. Geref. Kerk 8.45 en 10.30 u. ds. J. de Vriea, 4.30 u. dienst. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 u. ds W. de Graaf. R.-K. Kerk O. L. Vr. Onb. Ontv.: (Zat. 7), 9 en 11 u. Noordwükerhouf Herv. Gem. 10 u. v.m. de heer J. W. Hoffenaar uit Voorhout, 10 u v.m. Kinderkerk in geb. „Open Hause", 7 u. n.m. ds W. Dekker uit Noordwijk, Geref.-Herv. dienst. R.-K Kerk St.-Jozef —(zat. 7) 7.30. 8.45. 10.15. 11.30 en 7 u. St.-Viktor (zat. 7) 8. 9 30. 11 en 6 u. H. Hart ln de Zllk (zat. 7) 8.30, 10 en 11.30 u. NoordwIJk-BInnen Herv. gem 10 u. ds. D. Keuning, 7 u. ds A. L. La- pré. Geref. Kerk 9.30 u. ds B. Bouma, 7 u. ds C. Warner. Van den Berghstichtlng 11 u. ds J. Bijleveld (Rijnsburg). R.-K. Kerk (zat. 7), 8, 9.30, 11.15, 5.30 u. N'oordwük aan Zee Herv. Gem. Hoofdstraat 10 u. ds. J. de Vreugd (Haaf ten). Kapel Hoofdstraat 7 u. ds D. Keu ning. Sole Mlo 9.30 u. ds A. L. Lapre. Geref. Kerk 10 u. ds C. Warner, 7 u dr K. Dronkrt (Leiden). Herv. Geref. Evang. (Herv. Jeugd centrum De Rank. Golfbaan) 10 u. (zie Ned. Herv. Kerk). 3.30 u. ds C. van den Bergh (Katwijk aan Zee). R.-K. Kerk (zat. 7). 7.30, 9. 10.30 en 12 uur. Oegstgeest Herv. Gem Groene- kerk 9 u. ds H K. Jonkman. Pauluskerk 10 u. ds J. Irik. Gemeentecentrum 7 u. prof. dr. H. Berkhof. 10.30 u ds. M. J. Wagen voorde, 10 u. wika M. A. de Vlieger (centrale kinderdienst ln soc. zaal). Ver. van Vrijz. Herv. 10.30 u. dr H. Faber te Wassenaar Geref. Kerk 10 en 5 u. ds Heems kerk (H. Avondmaal). Geref. Kerk Vrijgem. 8.30 en 3 u. dienst. R.-K. Kerk (zat. 7.30). 9. 10.30, 12 en 6.30 u. Bonaventurakapel (zat. 7.30), 8, 10 en 11 u. Oude Wetering Herv. geïh. dienst. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds J. Kapteln (H. Avondmaal), R.-K. Kerk (zat. 6.30), 8. 9.15, 10.30 en 12 U. Remonstr. gem. 7 u. ds J. W. Wery te Rotterdam. R ün sat erw oude Herv. gemeente 9.30 u. dr G. de Ru te Rotterdam, 7 u. ds C. J. Baart te Raamsdonkveer. R.-K. Kerk (zat. 7), 7.30, 9.30 en 11.15 u. Rünsburg Herv. Gemeente Grote kerk 9.30 u. ds Wisse (Doopdlenet), 5 u. ds Van Gosliga,. Bethelkerk 9.30 u. ds Van Gosliga, 5 u. ds Wisse. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u. dhr. D. J. Brouwer te Katwijk, 5 u. ds Bij leveld. Immanuelkei-k 9.30 u. ds Bijleveld, 4.30 u. ds R. J. A. Hanenburg te Nieuw koop. Maranathakerk 9.30 u. ds C. L. Ruben te Rijswijk, 5 u. ds H. LIJesen te Noordwijk. Geref. Kerk Vrijgem. 10 en 5.15 u. ds F. de Vries. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. ds De Vries. R.-K. Kerk (ln tuinbouwschool) zat. 7, zo. 10.30 u. Sassenheim Herv. Gem 9 en 10.30 u. ds A. Westra. 5 u. bijzondere dienst in gebouw Ontmoeting o.l.v. ds. H. B. van 't Hof te De Kaag en spre ker major Thomas van het Billy Gra ham-team. Geref. Kerk 9.30 u. ds H. Elder man te Katwijk-blnnen, 5 u. ds H. v. D. Berg. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds L. S. den Boer. Valkenburg Herv. Gem. 10 u. en 6.30 u. ds G. Zonneveld (Heilig Avondmaal). Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds J. Snoey te Katwijk. Geref. Kerk Vrijgem. 8.30 en 3 u. d N. de Bruin. Voorhout R.-K. Kerk (zat. 7.30 u.) zond. 7.30, 9, 11.45 en 7 u. Herv. Gem. 10 u. ds A. Os kamp, 10 u. Jeugdkapel (chr. school) 1216-Jarigen. Voorschoten Herv. Gem. Dorps kerk 10 u.ds Meyering, 7 u. ds. v. d. Geest. Hulp en Heil 10 u. de heer Pera, Rijndyk 10 u. ds Cazimlr. Geref. Kerk 9 en 10.30 u. ds Baaye te Rijnsburg, 5 u. ds Warner te Noord wijk. Aula Noord-Hofland 9 46 u. kand. Doornik. R.-K. Kerk Kaurentiu» (zat. 7). 8.30, 10.30 en 12 u. Moeder Gods (zat. 7), 8. 10, 11.30 en 6 u. Waddlnxveen Herv. Gemeente, 9.30 uur ds. D. van Vliet 6.30 uur ds. J. v. d. Heuvel. Herv. wijkgebouw 9.30 uur ds. J. van den Heuvel en 6.30 u. ds. T. van 't Veld Bethel 9.30 uur ds T. van "t Veld 5 uur ds. D. van Vliet Immanuelkerk 9.30 uur ds N. J Flink 7 uur Open Deur Dienst ds. van Malsem. Ger. Kerk Kruiskerk 8.30 uur ds. B. Koekkoek 7 uur ds. C. J. van der Drift Nleuwerkerk aan den IJssel Ontmoetlngskerk 10 u-ur ds. B. Koek koek 5 uur dirs. A. Borman, Alphen a/d Rü" Chr. Afgesch. gem. 99.30 uur en 5 uur ds. A. P. Verloop. Rem. Gem 10 uur ds. J. W. Wery Rotterdam Oud Ger. Gem. Zuidkade 158 10 uur en 6.30 uur leesdlenst. Wassenaar Hervormde gemeente. Dorpskerk 9 u. toerlstendlenst 10 u. ds. J. T. Wlersma, 4.30 u. ds. H. Taslma, Den Haag 7 u. ds. J. A. G. van Zon- R.K. Kerk in de buurtschap De Engel in Lisse. ten Klevletkerk 9 u. Jeugdkerk 10 u. Prof. dr. H. Berkhof, Oegstgeest Ma 6laekerk 10 u. ds. J. A. G. van Zan ten Dorpcentrum 9.30 u. ds. C. v. d, Bergh, Katwijk aan Zee 10 u. kinder diensten. Geref. Kerk Bloemcamplaan; 10 en 7 u. ds. L. Bech Zijllaan 10 en 7 u. ds. D. van der Meulen, Ned. Prot. Bond Lange Kerkdam 10.30 u. ds A. C. J. Jonker. R.K kerk (Goeds Herder) zat. 5 zon. 8.30 10. 11.30 RK Kerk H. Joseph zat. 7 zon. 8. 9, 10.30 12 H. Willlbrordus zat. 7, 8. 9 zon, 8 9.30, 11, 12.15, 5 uur. Warmond Herv. gem. 10 uur dl. J. M. Snüders. Woubrugge Herv. gemeente 9.30 u en 6.30 u. ds. Franken, geref, kerk 9.30 en 6.30 uur. ds. Van der Tas. Amster dam. Zevenhoven Herv. gemeente 9.30 en 7 uur ds. Reüenga (H. Avondmaal) RK Kerk zat. 7) 7.45, 9. en 10.45 uur. Zoeterwoude Herv. gemeente 10 u ds. Quak te Koudekerk, rk kerk st. J»B (zat. 7.30), 7.30 10 en 11 uur Aloyslui- kapel (zat. 7), 7.30 9. 10.30 en 11.30 u. Zwammerdam Herv. gemeente l" uur J. v. d. Kooij te Lelden. 5.30 uur ds. van Leusden te Leidschendam Geref. Kerk 8.30 uur ds. B, J Schoep te Bodegraven Gerei. ge®, dienst RK Kerk (zat. 7), 8, 10, 11.3" en 5.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 10