Filmweek 'USA Today' in Leidse Camera-bioscoop Pessimistische visie op maatschappij in Amerika macht van geld een dne-in-de-pan Films Leiden V j-V „Toren der Lusten: Nu is het tijdvoor Beschuit met aardbeien. ,THE MAGIC CHRISTIAN" MET PETER SELLERS EN RINGO STARR Willie Boy Spitse boeven USA today Hogeschool der liefde flUJDAG 19 JUNI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 (door Reg ten Zijthoff) LEIDEN Het Holland Festival brengt dit jaar in veertien plaatsen een programma van negen films onder het motto ,USA Today". Negen onafhankelijke filmprodukties die een nogal pessimistisch beeld geven van een Amerikaanse maat schappij gevestigd op geweld, corruptie, verraad en uitbuiting Voor het altijd nogal conventionele en op tradities stoelende Holland Festival een opzienbarend initiatief. Ook al kun je daarbij afdingen dat van de negen films slechts twee (Medium Cool en Ice) ondertiteld zijn, zodat ook deze kritische film- week automatisch selecteert en een ruggesteun betekent voor jg je veelgehoorde klacht dat het Holland Festival gemeenschaps- lden verteert, die alleen aan een culturele elite-groep ten le komen. Zoals ook Fanny Hill en The Pearl in het Engels toegestaan, maar niet in vertaling. Porno en radicalisme de uitverkorene. heeft deze filmweek, die van 'tot en met 24 juni in Leiden wordt jJjepresenteerd, van officiële zijde yritiek gekregen. HF-directeur Hans jt Witte geeft toe dat „op het ni- reau van ambassades en ministeries" rfficieel is geprotesteerd tegen het icherpe anti-Amerikanisme van deze [inweek. Inderdaad is er onder de tegen films geen enkele te vinden, I tjjce een goed woord over heeft voor Amerikaanse welvaartsmaat- Khappij; ook al verschilt de kritiek Èerk van kracht en niveau. Maar dat sag geen renden zijn om „USA To- kv" af te wijzen. Wie de „onafhan- W lelijke Amerikaanse cinema" als ult- 593 wgsP11111 kiest, geeft „tegengif" voor Bollywood. Wie naar de normale ippnogrammering kijkt, ont snel dat „USA Today" een kri- üsche druppel is op een gloeiende plaat. Het programma van „USA Today" Jtetaat grof gezegd uit drie soorten ülms: speelfilm, documentaire en lermenging van deze twee genres. .Medium Cool" (gisteren al vertoond Camera) behoort tot de laatste (roep. Haskell Wexler tekent daar- de bewustwording van een tv-ca- meraman, die uit de sfeer van sen- sationale primeurjagerij naar een maatschappelijk engagement wordt getrokken. Op dit thema escaleert het verhaal naar de schokkende climax, die zich afspeelt tegen de authentieke ach tergrond van de Democratische ver kiezingsconventie in Chicago 1968. Terwijl de jongeren buiten in elkaar worden geslagen en met zenuwgas worden bestookt, kiest het Demo cratische circus binnen Humphry als presidentskandidaat. Deze laatste gebeurtenis vormt een belangrijk onderdeel van „America is hard to see" (woensdag 24 juni); een fascinerende documentaire over de verkiezingscampagne van Eugene McCarthy waarin de moord op Ro bert Kennedy verwerkt is. Regisseur Emile De Antonio is voor de Neder landse tv. en filmkijker geen onbe kende. Drie documentaires werden tot nu toe voor de Nederlandse tv gebracht. Point of Order (ontmas kering van de communisten jager Joe MacCarthy), Rush to judgement (aanval op het Warren-report) en In the year of the pig (onthullend verslag over de misdaden in Viet nam). Uit al deze films blijkt hel der de conclusie van de filmmaker: het Amerikaanse volk krijgt de re gering, de oorlogen en de misdaden die het verdient. Emile De Antonio laat in ..Ameri ca is hard to see" zien hoe de intel ligentie van Eugene Mc Carthy, zijn vredelievendheid en visie het tenslot te moeten afleggen tegen het ge schreeuw om „law and order" (wet en orde), de goedkope emoties van Humphrey en de handige manier waarop wijlen Robert Kennedy de sentimenten van het grote publiek weet te bespelen. De film toont Mc Carthy als een scherp denker, een man die snel en spits kan reageren, maar ten enemale de demagogische kwaliteiten van zijn tegenstanders mist. Aansluitend bij deze thematiek is „Celebration" (maandag 22 juni), een verslag van de tegen-inaugura tie en anti-Vietnam-demonstraties tijdens de inauguratie van president Nixon op 20 januari 1969. De camera volgt voortdurende organisator Ren. nie David een van de zeven slachtoffers van de onderhand be ruchte Chicago-processen bij de op zet van The Counter-Inaugural en het protest-bal in een reusachtige circustent in Washington DC. „Cele bration" tekent scherp een mentali- teits- en generatieconflict dat zich tenslotte gewelddadig uit in het slot van de film waarin we zien hoe de National Guard afrekent met vredes- demonstranten Deze wat langgerekte docu mentaire van Gerald Bruck wordt in één programma vertoond met „Law and Order" van Fredrick Wiseman; een zeer objectieve repor tage over het werk van de gemiddelde Amerikaanse politieman. Wiseman, die advocaat is en tot de meest kri tische van de Amerikaanse documen taire school behoort, schoot meer dan 10.000 meter filmmateriaal tij dens zijn 250 uren met politie-pa- trouillewagens. Een alerte film, die het onverantwoorde politiegeweld laat zien maar ook het eerste-hulp- werk, de beschermer van de goede zeden, de huwelijksbemiddelaar en kinderredder. Voor Frederick Wi seman is de documantaire het „eni ge antwoord op Hollywood dat nog steeds in een fantasie wereld leeft". Documentair gezien blijven er in het HF-programma dan nog twee films over: „Paradise Now" (dinsdag 23 juni) en „Some won't go" (voor film bij King Murray- zondag 21 ju ni). „Paradise Now" is het verslag van de laatste voorstelling van het inmiddels opgeheven Living Theatre van Julian Beck en Judith Malina. Paradise Now: een gespeelde en ge leefde show op 10 januari 1970 voor een publiek van 7000 mensen in het Sportpalast in West-Berlijn. Film technisch gezien een boeiend expe riment want regisseur Sheldon Rochlin maakte „Paradise Now" ge heel op videotape, waardcor de be wegelijkheid van de film aanzienlijk werd vergroot. Daarna werden elek tronisch de kleur toegevoegd, waar door fantastische effecten loskwa men. „Paradise Now" is de enige film in de reeks die keuringsmoei lijkheden heeft gehad. De Neder landse filmcensuur wilde tien minu ten verwijderen; maar na herkeuring en een emotionele verdediging van Julian Beck en Sheldon Rochlin in Amsterdam is de film nu toegela ten voor 18 jaar en ouder. „Some Won't Go" is een 50 mi nuten durende documentaire over de houding van de Amerikaanse jeugd inzake de oorlog in Vietnam. Pro en j contra Vietnam en dienstweigering komen uitvoerig aan de orde in deze film die zijn titel ontleent aan de an ti-oorlogsyell „Heil, no. we won't go", waarna de langzamerhand gebruike lijke verbranding van de oproepings- kaarten plaatsvindt. In de speelfilm „Ice" (vrijdag 19 juni) is Vietnam Mexico gewor den. Cineast Robert Kramer, die in 1969 internationaal verrassend debu teerde met „The Edge", brengt zijn visie op de mogelijkheden vcor een revolutie. .Jee" is een politieke scien ce fiction-film. Amerika over 2. 20 of 200 jaar. Een maatschappij die een misdadige aanvalsoorlog in Mexico voert en via een controle van pers en andere massamedia en een kei harde geheime politie het volk in de greep houdt en de radicale elemen ten klein. Een angstaanjagend toe komstbeeld waarin geweld, corruptie en verraad centraal staan. Robert Kramer laat de weg zien van de he terogene ondergrondse beweging, die na jaren van voorbereiding eindelijk actie gaat voeren. Black Power, anar chisten, socialisten, communisten voeren alelmaal hun eigen acties. Di plomaten worden vermoord, autori teiten gekitnapt en het „establish ment" slaat terug via moord en tegen-terreur. We zien een schokken de castratie-scene en de lafhartige moord op een revolutionair leider. „Ice" is een film waarin de onzeker heid centraal staat. De sombere zwart-wit beelden van Robert Kra- mer geven weinig hoop op een toe- komst van vrede en vrijheid, maar j ze twijfelen evenzeer aan het begrip „doel heiligt de middelen". Een in- j drukwekkende film, die als realiteit j erg nabij lijkt Twee speelfilms heb ik tot het eind bewaard, omdat ze filmisch gezien de meest verrassende experimenten uit deze moeiende Holland Festival- manifestatie zijn: „End of the Road" (zaterdag 20 juni» en „King Mur ray" (zondag 21 juni), j „End of the Road" is zuiver vi sueel gezien een van de meest over- I donderde filmervaringen van de I laatste jaren. Een explosie van kleur I en spel in een uitgekiende, voortdu- rend van ritme veranderende monta- ge. Niet zo vreemd, want Aram Avakian (43 jaar), die met deze film naar de gelijknamige roman 1 van John Barth debuteert, behoort tot de beste „film-editors" van Holly wood. Als regisseur heeft hij met zijn eersteling een ambitieuze stap voor- uit gezet. „End of the Road" is een zeer persoonlijke visie op de Ameri kaanse maatschappij. Een uit el kaar gescheurd land en volk waarin de mensen neurotisch en paranoïde zijn en geweld en seks de pijlers van een krankzinnige leefgemeenschap. De film speelt dan ook voor een be langrijk deel in een krankzinnigen gesticht waar een neger-psychiater zijn revolutionaire theoriën in prak tijk brengt. Iedereen doet daar „zijn eigen ding". De drang of nood zaak waardoor hij kan blijven voort bestaan. Het overschrijden van de drempels, het afwerpen van iedere remming, vormt de motoriek van de ze maatschappij (Amerika). Centraal in deze wereld staat de volkomen nihilistische filoloog Jakob Horner (Stacy Keach fascinerend acteur met een hazelip): leraar en patiënt. Hij begint een verhouding met een getrouwde vrouw, laat door zijn psy chiater een abortus plegen als het fout loopt en blijft tenslotte als eni ge overeind. Deze raamvertelling is opgevuld met beelden van „een sa menleving in brand", zoals Aram A- vakian het zelf uitdrukt. Misschien heeft „End of the Road" teveel pretenties om op de titel „meesterwerk" aanspraak te kunnen maken. Maar het is ongetwijfeld de beste debuutfilm van 1969. „King Murray" experimenteert op een heel ander vlak. De cineasten David Hoffman en Jonathan Gor don kozen als onderwerp en persona ge een super-verzekeringsman: King Murray. Een miljoenen verdienende zakenman, die Jjdel is. dynamisch, onstuitbaar, egocentrisch en nog veel meer. Maar hij weet het alle maal van zichzelf; een natuurlijk ac teur, die van het leven een persoon lijke show maakt. Rond deze man, Scène uit de Amerikaanse speelfilm „King Murray" die zijn weekends versiert in Las Ve gas en achter een glas whisky iemand een miljoenen-verzekering aan smeert, bouwden Hoffman en Gor don een zalig experiment in „cinema vérité". King Murray is waarheid en leugen onontwarbaar verstrengelt. Voor de kijker een puzzel om uit te vinden welke scènes geënsceneerd zijn en welke zuiver documentair. Overigens is de inbreng van de twee cineasten (afgezien van het uitste kende camerawerk) betrekkelijk. Halverwege loopt de zaak namelijk uit de hand wanneer King Murray zelf gaat bepalen hoe en wat. „Een spontane speelfilm", noemde David Hoffman de film vorig jaar tijdens het festival van Cannes. Waar schijnlijk de beste omschrijving voor deze dynamische uitbarsting van ci nema en leven. Of King Murray als mens nu sympathiek is of niet; hij leeft en doet dat maximaal. De operazangeres Maria Callas zal van 21 tot 27 juni op uitnodiging van de Russische minister van Cul tuur haar eerste bezoek aan Rusland brengen. Mevrouw Callas zal een het Kremlin worden ontvangen en leningrad bezoeken. ra LUXOR „Toren der lusten" de held krijgt als beloning V y is in feite een soort cinematogra- de van een langharige dee LIDO The Magic Christian (Geld stinkt niet) behoort tot de categorie van films, die al tijdens de opnames tot „on verbiddelijke bestsellers" worden uitgeroepen. Ex-Beatle Ringo Star, mèt Peter Sellers in de hoofdrollen, maakte met de door Paul McCarthy geschreven titelsong „Come and get it" de kleurenproduktie nog voordat de eerste beelden waren vastgelegd, al tot een topper. En alle publiciteit tijdens de opnames rond de scène, waarin mooie Raquel Welch met de zweep een groot aantal topless-galeislavinnen aan het werk houdt, deed nog vóór de première de rest. „Geld is niet alles of wèl?" Dat is het thema, dat regisseur Joseph McGrath in het met Terry Southern en Peter Sellers hoogst persoonlijk vervaardigde scenario centraal heeft gesteld. „Is ieder een te koop —vooropgesteld dat de prijs natuurlijk hoog genoeg Is?" is op zich een interessante vraag. En die vraag wordt door Peter Sellers als de steenrijke Sir Guy Grand als het ware vele ma len gesteld. Als intro adopteert Sir Guy de vrolijke Jonge wees Ringo Starr, die duidelijk toont maling aan geld te hebben. En met zijn in Youngman Grand Esq. omgedoopte erfgenaam klieft hij zich een weg door de samenleving. Geholpen uiteraard door een stroom bankbiljetten, die overal frustratie, verwarring en verbijs tering achterlaten. Vergezeld door zijn twee wel aantrekkelijke maai- omgekeerd evenredig intelligente halfzusters, ADVERTENTIE dwarrelt Sir Guy met zijn nieuw bakken zoon door het Londense le ven. En waar het gezelschap ook verschijnt en er (achter de scher men) met een bundeltje bankbil jetten wordt gezwaaid, verandert de normale gang van zaken op slag. Zo wordt de historische Ham- let-scène opgefleurd met een striptease, mag het leger ook meeschieten tijdens een society - Jachtpartij. vallen twee zwaarge wichtboksers elkaar verliefd in de armen in plaats van er duchtig op los te slaan, toont Sir Guy-himself moderne tafelmanieren in een ex clusief restaurant en loopt alles ook tijdens een heilige kunstvei ling èn de beroemde Boatrace flink mis. Als Grote Finale „vaart" dan het splinternieuwe zeekasteel „The Magic Christian" met de Europese upperten aan boord een uiterst merkwaardige maidentrip. Als extraatje geeft Sir Guy ten slotte het proletariaat de kans om. uit een met urine, bloed en mest gevuld bassin, wat bankbiljetten op te duiken. Waarna de milde ge ver mèt zijn erfgenaam besluit tot een wat eenvoudiger levenswijze Maar ook daarin blijkt wat „poen" bijzonder goed van pas te ko men Zo vaart dus The Magic Chris tian deze week over het witte doek van het Lido-theater. Overal frustratie, verwarring en verbijs tering achterlatend. Echter óók bij de kritisch ingestelde bezoeker, die wat meer hoopt te zien dan wat luchtige niemandalletjes. Want niet voor iedereen geldt het „pecunia non olet" niet ieder een beschikt over zo'n rijkdom, om de film waarheidsgetrouw te maken. Daarom zal The Magic Christian voor sommigen toch een wat ver warrende produktie blijven. Al zal Juist voor die kritische bioscoop- gangers één ding, de macht van het geld, wèl erg duidelijk zijn ge worden: namelijk, dat een maat schappij, die over voldoende geld beschikt èn hoofdrolspelers-met naam als Peter Sellers en ex- Beatle Ringo Starr het zich gerust kan veroorloven om zo'n film te maken..»' STUDIO Nog een week de vluchtende Willie bekijken in de film „Teil them Willie Boy is here." Deze moderne western gaat over de Indiaan Willie die met zijn geliefde Lola de woestijn in vlucht, nadat hU haar vader ge dood heeft. De sheriff, gespeeld door Robert Redford, gaat Willie achterna en doodt hem boven op een berg. In de film is de verhou ding blanke-lndiaan aangegeven, waarbij de Indiaan de underdog is en blijft. Robert Redford en Ro bert Blake (als Indiaan) zetten prachtige creaties op het witte doek. Het verhaal speelt zich af in en nabij eep Indianenreservaat. Ex-Beatle Ringo Starr maakt, na door de steenrijke Sir Guy TRIANON De twee spitse boeven uit de nadagen van het Wilde Westen, Butch Cassidy en de Sundance Kid blijven nog een weekje om zomers Lelden van hun avonturen te laten genieten. Gewaagde treinovervallen, einde loze achtervolgingen door rotsach tige prairies, en een mooie vrouw, wat wil je nog meer? Onze helden die het te heet onder de voeten wordt, vluchten naar Zuid-Ameri- ka, waar zij uiteindelijk de helden dood vinden. Geweldig spel, prach tige fotografie, een uitstekende re gie. Kortom i gaat dat zien. Grand te zijn geadopteerd, tn The Magic Christian („Geld stinkt niet") niet voor niets het overbekende gebaar van duim en wijsvinger LUXOR „Toren der lusten" is in feite een soort cinematogra fische drie-in-de-pan. De Franse rolprent geeft zowel knipogen naar de griezelfilm, als naar de vecht- en de historische film. Dit filmische mengsel resulteert ten slotte in een alleszins aanvaardba re rolprent, waarin de vaart zeker niet ontbreekt. Als basis werd gebruikt een boek van Alexander Dumas. Alles draait om een fraaie slottoren, waarin de Franse koningin Cathe rine met haar twee hofdames een tweede leven leidt. Overdag fla neert ze ln allerlei weelderige ge waden door het paleis maar iedere arond ondergaat ze een metamor fose: met de twee hofdames ver trekt ze naar de toren. Daar gaat alles op de erotische toer; iedere nacht staan drie vers aangevoerde Jonge edellieden ge reed om de drie dames een gezel lig avondje te bezorgen. Na een in tensief stukje spartelen in een he melbed eindigt alles nogal bloede rig In de gewelven verblijven vele bloeddorstige mannen, die de edel lieden als een soort toetje aan het slot van de avond flink toetakelen en ze daarna hevig bloedend tn de slotgracht gooien. Deze krachtige doorstroming in de slottoren blijft voor de omwo nende burgers niet verborgen. De nijvere vissers ontdekken iedere dag vermoorde edellieden in hun visnetten in plaats van de zo fel begeerde vis. Als ze aan het hof hun beklag doen. hoort koningin Catherine onbewogen hun feiten aan. Natuurlijk komt er aan deze tour de force tenslotte een einde. Dat gebeurt wanneer er een of an dere stoere held uit Vlaanderen komt opdagen die met een degen omgaat als een huisvrouw met een matteklopper. De een na de andere schurk wordt geveld. Ko ningin Catherine komt tenslotte jammerlijk om ln de vlammen en CAMERA ln het kader van het Holland Festival organiseert het internationaal verbond van filmkunsttheaters C.I.C.A.E. in het theater aan de Hogewoerd onder het motto „USA today" een week vol met jonge Ameri kaanse films. Elke dag een an dere. In zijn totaliteit een nogal pessimistische kijk op de Ameri kaanse maatschappij, zoals wij u hierboven uitvoerig verklaren. de held krijgt als beloning de lief de van een langharige deerne, die om en nabij de twintig lentes ach ter de rug heeft. REX Bij de titel „Lesboat Hogeschool der liefde" zou men een keur van lesbiennes verwach ten, die op alle mogelijke manie ren elkaar verleiden op het eiland Lesbos naar voorbeeld van hun dichteres Sappho. Niets van dit al les. slechts één lesbienne tracht enkele onschuldige meisjes te „versieren" en verder draait het verhaal om een vreemd huwelijk. De zeer knappe vrouw -Carl* RomanellD komt alleen in het ho tel waar zij onmiddellijk belaagd wordt door de lesbienne (Kathe Haak) en plaatselijke vrouwenja ger Beiden proberen haar te ver leiden. Dan komt de echtgenoot, een beroemd schrijver. Het lukt zijn vrouw echter niet hem te be vredigen en daarom vraagt de echtgenoot de hulp van de vrou wenjager. die met graagte dit karweitje voor hem opknapt De echtgenoot kan het echter niet aanzien dat zijn vrouw met een vreemde naar bed gaat en ver zoent zich dan met zijn vrouw op een smerig strand. „Lesbos; Hogeschool der liefde" had door regisseur Muller wel iets beter uitgewerkt kunnen worden en ook de afschuwelijke nasynchroni- satie deed niet veel goed aan de film. Muller is er echter wel in ge slaagd de spanning erin te houden, want nooit komt er bij een lief desverhouding meer kijken dan een wegdraaiende camera. Rex geeft deze week de hogeschool dei lief de, maar niet die van de film kunst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19