)ppositie van Lenin komt niet aan bod 14-18 IN SATIRISCHE MUSICAL Genadeloze „killere" Filins in Leiden filmische portretten van een honderdjarige revolutionair r Weg met het juffrouw mier-complex! erboden ii Peru Nieuwe uitgaven Het mooiste speelgoed SISSI Midnight Cowboy I rolijke sex i 17 APRIL 1070 EETDSCH DAGBLAD - PAODfA W ^RECHT/AMSTERDAM De herdenking van de 100ste jortedag van Lenin voor z'n vrienden Wladimir IIj itsj dt over de hele wereld met veel vlagvertoon gevierd. Ook ten de communistische -invloedssfeer heeft de naam Lenin magische klank. Al was het alleen maar omdat deze leider de Russische Revolutie als geen ander in staat is geweest boer, kunstenaar en intellectueel samen te brengen. I eider, min Jni VU begreep al vroeg 't belang van communicatie (en propa- J) via de kunst. En speciaal film. Letterlijk zei hij: „Van alle jen is film de belangrijkste voor ons". De cinema heeft dat vergeten. Alleen in Rusland werden meer dan 60 speelfilms over n gemaakt. En dan praten we niet eens over de kilometers cel- j in het documentaire en journaal-vlak. ons land wordt Lenin via de i utrecht en Amsterdam uit- herdacht. Het Filmmuseum tot en met donderdag 23 april «flfilms en documentaires. Stu- jtrecht is gisteren (Lenins ge- «dag) begonnen met een ietwat tend programma van speel- iedere dag één film. activiteiten van Lenin op het «I van de cinema zijn bekend, stimuleerde de speelfilm-indus- ai nationaliseerde op 27 augus- urn de filmindustrie. Rusland r Lenin was ook het eerste land begon met massale voorlichting Ie cinema. Bioscooptreinen en theaters omgebouwde vracht- reisden het land af met de zo de „agitki", korte documentai- roorlichtingsfilms. Tegelijkertijd bende deze reizende cinema 'n ie stroom filmmateriaal, want uneralieden die meereisden be en in de jaren 1918-ook de sche gebieden waar de burger- nog woedde en waar hongers- n ziekte heersten, eerste films over Lenin zijn nog documentair. In Zesennegentig i van Wladimir Gardin treedt i zelf op, evenals in de twee ».Prawda's (21 en 22) van Dsiga Kino Prawda 21 is in het Le- MA (AP) De Russische film zesde juli", die aan het slot vian Russische filmfestival in Lima worden vertoond is door de Pe ase censuur verboden. •t dagblad La Prensa heeft ge- i, dat de semi-documentaire film erboden door de nationale raad fllmwaakzaamheid. Een reden bet verbod werd niet genoemd. mnpyograjnma van het Filmmu seum opgenomen en van dezelfde regisseur Is de bijzonder poëtische documentaire Three songs to Lenin (1934) waarin Wertow de figuur van Lenin laat zien tegenover de resul taten van de revolutie. Oktober v 99 De eerste grote speelfilm waarin Le nin een belangrijke rol speelt, is „Oktober" <1927) van Sergei Eisen - stein en Grigori Alexandrow. In ly risch opzicht is dit de meest opzien barende film van Eisenstein. Het was een regeringsopdracht met een voor die tijd bijzonder groot budget: 500.000 roebel. Alles moest wijken voor deze film, die de kroon moest zetten op de viering van de tienja rige revolutie. Wanneer Eisenstein In het Winterpaleis bezig was met de val van de „voorlopige regering", de eerste triomf van de communistische revolutie, dan zat de rest van Mos kou in het donker: een kwestie van belichting De oktober-revolutie betekende voor Eisenstein een symfonie van ge weld. een delirium van beelden en zwart-wit contrasten. In zijn handen werd de historische objectiviteit ver vangen door een artistieke eruptie van de eerste orde. De behandeling van de personages gaat ten onder in deze beeldorgie. Eisenstein is niet ge ïnteresseerd in karakters. Hij werkt met massa's, elementen, kontrasten en enorme totalen van gezichten en lichamen. Toch is het opvallend dat de nol van Lenin door een amateur wordt gespeeld: de arbeider Nikandrow. Hij werd gekozen wegens zijn grote over eenkomst met Lenin en speelde dat zelfde jaar is Moskou in Oktober (re gie Boris Barnet) opnieuw Lenin. Onder de belangrijkste regisseurs di ede films over en rond Lenin heb ben gemaakt,bevindt zich Mikhail Romm, die in ons land vooral be kend is geworden door zijn Boule de Suif (1934 naar Guy de Maupas sant) en Alledaags Fascisme (1966). Romm heeft voor zover bekend vier een flits van een man met een snor. In De man met het geweer van Ser gei Joetkewitsj (1938) speelt Stalin een kleine rol, vertolkt door Michail Gelovani, die van 1938 tot 1953 zeker 11 keer Stalin op het witte doek bracht. ,De 6de juli" Lenin-films gemaakt waarvan de twee belangrijkste in het overzicht zijn opgenomen: Lenin in Oktober (1937) en Lenin in 1918 (1939). Twee films die elkaar aanvullen. In de eerste krijgen we de voorbereidingen tot de revolutie te zien, het aanvanke lijke verraad en de snelle reactie van Lenin die de arbeiders de fabrieken laat bezetten en optrekt naar het Winterpaleis. Romm heeft tussen de twee partijen een prachtige suspence- laag weten te scheppen. Vanuit de voorlopige regering van Kerenski worden komplottön gesmeed om de „bolsjewiki" in de hand te houden. Arrestatie en moord zijn daarbij .ge oorloofde" middelen. In Leniin in 1918 wordt de jonge revolutionaire Sow- Jetstaat aan alle kanten bedreigd. Hongersnood, geen medewerking van het platteland waar de koelakken <een soort hereboeren) de zaak nog in handen hebben, sabotage van de mensjewiki en de socialistische revo lutionairen, de dreiging van een nieuwe oorlog met Duitsland na de vrede van Brest, nog steeds buiten post-gevechten met „witte troepen". Temidden van al dit geweld blijft Lenin (in belde films Boris Schukin) overeind. Zelfs na de aanslag op zijn leven waarbij hij zwaar gewond wordt, blyft hij doorvechten. Wladimir lljitsj Lenin Lenin wordt door Romm gepor tretteerd als een diepmenselijke fi guur, die onbuigzaam was als het om de revolutie en de sociale doelen ging. We krijgen Lenin te zien als vader van het volk, volkstribuun, de magoog, politicus, strateeg, maar ook als kameraad en burger, die be trokken is bij het lyden van het volk. Over het algemeen kun je van de Russische films zeggen dat ze de Lenin-figuur nogal authentiek weer geven. De zwakte van de films zit in de politieke historie. Eén blik op Lenins tegenstanders en je weet al hoe laat het is: verraderlijke sujet ten. misdadigers, uitbuiters en kapi talisten. Romm heeft er een handje van. Zelfs de leden van de Socialistische Revolutionairen (SR), die binnen het systeem functies hebben, pik je er meteen als typische verraders uit. Daarbij is de omgeving van Lenin nauwlettend gezuiverd van later in ongenade gevallen figuren als Trotz- kl, hoewel deze personages een beslis send en vitaal onderdeel vormden van de Oktober-revolutie. Dit beeld tref je in bijna alle Le- ndn-films aan. En 't is opvallend dat ook Stalin zelden of nooit te zien is. Soms valt zijn naam of zien we De enige film waarin de oppositie van Lenin een eerlijke kans krijgt, is ..De 6e Juli", de krachtproef voor Lenin en de zijnen in 1918, wanneer de Linkse Socialistische Revolutionai ren bijna heel Moskou in handen heb ben en het Kremlin bestormen. „De 6e Juli" behandelt deze crisis die gaat over de Vrede van Brest en het feit dat de Duitsers de Oekraïne platbra den. Lenin ziet de onmogelijkheid van een oorlog op dit moment, maar de Linkse SR (er was ook een niet vertegenwoordigde „rechtse") wil de Oekraïne te hulp komen. Het Ra dencongres in Moskou steunt op het beslissende moment Lenin, waarna een SR-provocateur de Duitse am bassadeur doodt om zo een oorlog te provoceren. Lenin grijpt in, de SR probeert de leiding over te nemen, maar dankzij een infanteriedivisie uit Letland slaat de balans tijdig naar de bolsjiwiki door. Het beeld dat we van de SR krijgen is bepaald niet onsympathiek. Uiterlijk zijn het re volutionairen, die samenwerken met Lenin. Ze interpreteren de toestand alleen anders. Een regisseur Joeri Ka rasik, die ook een film over Lenins studententijd maakte, weet begrip op te brengen voor hun stellingname. Deze in 1968 gemaakte film is het beste bewijs voor het feit dat de hou ding tegenover Lenin iets van zijn „goddelijke aanbidding" heeft verlo ren. In „De 6e Juli" is Lenin vooraJ een keiharde vechter en een briljant politicus, die echter duidelijk gehol pen moet worden van buitenaf: de Letten, die in eerste instantie de zij de van de SR kiezen. De film is verre weg de beste Lenin-film tot nu toe ge maakt. Niet alleen blijkt hij histo risch bijzonder betrouwbaar, ook de Karasik zijn interessant. Een fasci nerende verteltrent, die van de ge schiedenis een politiek suspencever- haal maakt. „De 6e Juli" lijkt naast een artistiek succes ook grote com merciële mogelijkheden te hebben. Zo'n opmerking mag dan nogal „bur gerlijk" klinken als je het over Le nin hebt, maar de Nederlandse film verhuurders zijn alleen bereid films uit te brengen die de kassa laten rin kelen. Wie meer achtergronden wil weten moet de films gaan zien en het uit* stekende boekje lezen dat Hans Saai- tink schreef rond de films over Le nin: „Lenin leeft en beweegt". REG TEN ZIJTHOFP Sesam, Het leven der volken, uitg. Bosch en Keuning, Baarn Na het eerder reeds aangekondigde deel 6 zijn in deze nieuwe, zeer belangwek kende serie nu ook de delen 1 en 7 verschenen, resp. met een uitvoerige inleiding over de culturele antropolo gie (het werkterrein, de lange kin derjaren van die wetenschap en ver volgens een hoofdstuk ,De mens als dier") en. in deel 7, een overzicht van „eten, drinken en narcotica", gevolgd door een beschrijving van „de ma kende mens" (vlechten, weven, kera miek. metaalindustrie. Elk deel telt ongeveer 250 bladzijden en is ruim voorzien van illustraties, waar van enkele in kleur. Zoals bekend be treft het hier een van oorsprong Ita liaanse uitgave, waarvan de verta ling in deskundige handen was en bovendien kritisch werd doorgelezen door drs. J. J. Meyer, medewerker aan het Instituut voor Culturele Antropoligie en Socialogie der niet- westerse Volken aan de rijksuniver siteit te Leiden. Vermelding verdient, dat de beknopte literatuurlijsten bij elk hoofdstuk werden opgesteld door de Leidse hoogleraar in de culturele antropologie, prof. dr. A. A. Ger- brands, en drs. J. J. Meijer. Waar men de nieuwe deeltjes van deze boeiende serie ook opslaag, steeds treft men interessante teksten en fo to's. Voor wie belang stelt in de ont wikkelingsgeschiedenis der mensheid hartelijk aanbevolen! Kleine verhalen uit de grote ge-' schiedenis, uitg. J. H. Gottmer, Haar lem. Vier met smaak uitgegeven „kleine verhalen" beloven heel wat voor het vervolg van deze serie: ze behandelen De eerste trein. De gan zen van 't Capitool, Diogenes en zijn ton, en De eerste luchtballon. In een voudige taal (geschikt voor kinderen vanaf ongeveer tien jaar) vertelt Cy- riel Verleyen, bU twee boekjes bijge staan door Harriet Laurey op pret tige wijze over de hierboven ge noemde onderwerpen. Alle lof voor de originele, moderne en toch volko men begrijpelijke tekeningen-in kleur van Henri Branton, wiens il lustraties deze boekjes tot aantrekke lijke geschenken voor jonge lezers maken. ADVERTENTIE Dot week in E»a: zeggen de (heel wal manse) Dolle Mina's in een onverbloemd, onverkort verslag van wat zij willen. Wat niet wegneemt dat u gerust mag guimpen als u dat leuk vindt. Eva vertelt u hoe. Verder o.a: Nel Noordzij over de goeie ouwe tijd, openhartig dubbelinterview met Jack en Irene Dixon, sportief snorkelen, informatie over stofzuigers en over fijne regenmode voor kinderen. open blad Overal te koop' CAMERA De eerste wereld oog begon als een kleurrijke ker- s met het soldat eske als groot- attractie: een,kermis die naar rwachting enkele maanden zou nen. Toen de organisatoren en wfdrolspelers na vier jaar de ba- opmaakten, kwamen zij tot de «dekking dat dit feestje 23 mil- «n feestgangers en 500 miljard ilden had gekost. Dit kostbaar lelletje stratego, balanceren op de tns van twee totaal andere tijd irken, leverde Joan Littlewood voor het toneelstuk „Oh! What lovely war". Regisseur- Richard ttenborough gebruikte dit ton eel- luk voor de gelijknamige satirische In-musical, die deze week in he' sater aan de Hoge Woerd is tc ito. Het toneelstuk werd voor het een overweldigend succes opge- wd in het Londense Theatre Ro- I (1963). De show werd in meei o tien landen in een bewerkt, We gespeeld. In Nederland ondei ititel „Oorlog is zo'n aardig spel" De aanleiding tot dit „aardig si" is zoals de grote politicus Bis «ck had voorspeld „een of an ere stommiteit op de Balkan". D' noord op de Oostenrijkse a artsher- o? Frans Ferdinand is de vonk die W kruitvat tot ontploffing brengt Ittenborough laat na de moord de »?e omes hun plaats op het speel - innemen. De manier waarop s geweldig leuk gevonden en geefl oigszins met de geschiedenis be lade kijker een goed beeld van de tplomatie uit die tijd. Hoe weinig men in die dagen al van een echte oorlog blijkt ui* k wervingscampagnes, die via een •toste wereldoorlog luna-park" lo- Pffl. In een sfeer van „It's a long way bo Tippenrary" melden de jon gemannen zich voor het front, ronder te beseffen wat hen te TRIANON —Uit het Kopenha- van voor de tijd van de vrij- tod van pornopers deze week „Het cooiste speelgoed" De film pro- in pseudo-documentaire vorm te rekenen met de mythe van d' 10 als wat duistere bezigheid. Met een bijna vanzelfsprekende ■tlmoedigheid spreken een roge- ^amde rechter, theoloog. Jurist en het onvermijdelijke echtpaar ^hard en Phyllis Kronhausen toh uit voor de sex als ideaal ge- "ffcsvoorwerp. Tussen deze Ietwat •Waliserende uitspraken het credo een zo te zien ietwat vermoei- moeder van twee kinderen die voor het inwerking treden van Deense wet votor vrijheid van pornografie nog veroordeeld was Haar lofzang wordt gelardeerd met voorbeelden uit haar beroepsprak tijk als blootmodel. Na Kolle weten we het allemaal eigenlijk wel. Het mooiste speelgoed waarmee in de film uitvoerig ge speeld wordt hoeft dan ook nauwe- lijkt meer te schokken, zo nu en dan alleen nog maar vermaken. Toch zitten er nog enkele voetan gels onder al die vrolijkheid, die het symbool van de exuele potentie als menselijk ideaal en de sexualiteit als substituut voor andere mense- lilke vormen van contact onaange tast laten. De vermeende openhar tigheid in deze film blijft daarom steken in een nieuwe vorm van hypocrisie. wachten staat Ook de legerleiding in Engeland blijkt de omvang van een totale wereldoorlog niet hele maal te overzien. De regisseur heeft het wel allemaal gezellig gehouden. Geen grote gevechten met honder den doden. De bitterheid die echter in sommige liederen gezongen aan het front doorklinkt en de steeds schrille overgang van front naar thuisfront geven een goed beeld van de idiote romantische ideeën, die deze oorlog oproept bij hen die er niet actief bij betrokken zijn. Voor de mannen, die aan de over kant van het Kanaal ln de mod der rondploeteren, bestaat nog maar een vraag: kom ik hier ooit levend uit? Wrange grappen worden ge maakt over de accomodatie, thuis en de verhalen bij terugkeer. Een van de meest ontroerende momenten in de film is het front op kerstavond. Deze beelden roepen Schijnpret in de oorlog. herinneringen op aan Erich Maria Remarque's „lm Westen nicht neues". Opeens, wanneer het aloude kerstlied „Stille nacht, heilige nacht" uit het Duitse kamp klinkt, herinneren de Tommies zich dat ook aan de andere kant mensen vechten zoals zij. Het lied wordt be antwoord met een Schots kerstlied en de volgende ochtend volgt een tijdelijke verbroedering. Maar het spel moet doorgaan, de pion nen zijn vermoeid het vechten beu, maar in het comfortabel hoofd kwartier wil men zegenvieren voor dat de Amerikanen komen, ondanks de protesten van de pacifisten en suffragettes. Het lukt niet en als 'n klein meisje vraagt: „Wat heeft pappie in de oorlog eigenlijk ge daan, moet de grootmoeder, die haar vijf zoons heeft verloren, het antwoord schuldig blijven. LUXOR Ze is er weer. Voor de zoveelste keer. Sissi, de Jonge keizerin. Vorig jaar was ze nog enige weken in Leiden. Het schijnt haar aan de Stationsweg zo goed te bevallen, dat ze nog eens is te ruggekomen. Wie nog nooit kennis met haar heeft gemaakt, kan dat deze week weer doen. Een heel lieve kennismaking met een inder daad charmante Sissi in de per soon van Romy Schneider. Zij wordt in dit hevig romantische verhaaltje terzijde gestaan door Karl-Heinz Böhm en Magda Schneider. Vorig jaar trok de jon ge vorstin heel wat gasten naar het Leidse theater. Het zal nu wel weer zo zijn. Zulke geromantiseer de geschiedenissen zullen het blij ven doen. REX —Een stel genadeloze ban dieten, dat hun toevlucht in een boerderij in de omgeving van Tombstone heeft gezocht .terrori seert het stadje. Als hun leider, Johnny Ringo, in conflict met de sheriff komt en in grote moeilijk heden raakt, ziet de bende toch nog kans hem te redden. De bandieten vluchten naar een door hen bezette boerderij en kiezen stelling om de strijd tegen hun achtervolgens aan te binden. Gelokt door de hoge beloning, die er op staat (5000 dollars), wordt de sche- riff door een groot aantal cowboys geassisteerd. Er barst een hevige schietpartij 1»ds waarbij ook de lei der zou zijn gedood. Tijdens het gevecht breekt er ech- er in de boerderij brand uit. Zon der zich maar een moment om de gevangen vrouw met haar twee kin deren te bekommeren .laat men de hele boel platbranden. De eige naar van de „farm", die na enige tijd terugkomt .gelooft niet in de dood van de bandiet. Hij verzoekt de sheriff het graf open te maken om zich er zo doende van te verzekeren dat de bendeleider inderdaad diood is. Dit gebeurt echter niet en de „weduw naar" gaat op zoek naar een foto van Johnny Ringo. Na vele teleur stellingen krijgt hij toch nog enige hoop. Deze film behoort ongetwijfeld tot één van de betere cowboy-films Voortdurend zullen de bezoekers in de wildwest-ban worden gehouden LIDO Midnight Cowboy, de Jongerenfilm over het Amerika van vandaag is geprolongeerd en dat is alleen maar zeer terecht. Het verhaal van de Jonge Texaan die zijn geluk komt zoeken in me tropool New York Is zeer indrin gend verfilmd. Illusies worden aan flarden gerukt in het bezeten rit me van de wereldstad. Bijzonder sterk is het spel van „cowboy" Jon Volgt en zijn verloederde vriend Dustin Hoffman. Regisseur John Schlesinger doet zijn beide spelers recht in bijzonder fraaie goed geschoten ensceneringen. Midnight Cowboy is al met al een spannend, ontroerend en ook be vrijdend epos geworden. STUDIO Mario Adorf en Gila van Weiterhausen zorgen deze week in het Studio-theater voor vro lijk, soms wat ondeugend plezier. „Engelchen macht weiter Hoppe, hoppe reiter", in Nederland uitge bracht als „Engeltje" <in volle vaarfc rijdt dagelijks op haar hobbel paard) is een sprankelijke pseudo- sexcomedie, waarin regisseur Mi chael Verhoeven de dwaze avontu ren van het gelukkig getrouwde echtpaar (met een schat van een kind) Gusti en Helène uit de doe ken doet. De overjarige twen Gusti kan als verkoper in een meubel zaak de dagelijkse vloedgolf van sex. sex en nog eens sex van de he dendaagse jeugd niet goed aan en op alle mogelijke manieren pro beert hij zijn welgeschapen, maar wat preutse vrouwtje Helène te in teresseren voor zijn kijk op seksuele en erotische „experimenten". Hoe wel blonde Helène daar zelf noch de noodzaak van inziet, noch behoefte aan heeft, stemt zij gewillig toe en dat leidt tot vrolijke en gekke situa ties. „Houdt uw liefde mooipro beer eens iets anders", adviseert de ondertiteling van de aangename kleurenfilm en die raad trachten Gusti en Helène tenslotte zo goed mogelijk ln praktijk te brengen. Maar als het echtpaar tenslotte na vele pogingen en kennismakin gen besluit om een aantal „vrije" echtpaartjes bij zich thuis te nodi gen voor een onvervalste orgie, zit het er dik in dat ales fout gaat en Juist daarom goed afloopt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19