„Van alle scheppende beroepen is dat van choreograaf zwaarst" „Fotograferen in het weekend? Ikzounietwetenwat!" Rudi van Dantzigs Junglezondag op tv si Engelse „Cup" op televisie en cjióteren X PONDERDAG 9 APRIL 1970 LEÏDSCH DAGBLAD PAGINA 5 KAAP KENNEDY MOSKOU (AP) Niet minder dan vier kunstmanen werden gisteren in de ruimte ge bracht: drie Amerikaanse en een Russische. Van de basis Vandenberg in Californië werd de meest verfijn de weer-kunstmaan gelanceerd, de Nimbus-4, vanaf Kaap Kennedy gin gen twee satellieten de ruimte in voor het signaleren van kernproeven in de ruimte, in de atmosfeer of on der water. Rusland lanceerde giste ren de Kosmo6-331. AMSTERDAM De AVRO-tv zendt zondagavond a.s. op Neder land 1 het ballet 'Jungle' van Rudi van Dantzig uit. Van Dant- B zig is één van de meest vooraan- r staande choreografen van deze tijd. Dat blijkt o.m. uit het feit, dat hij werd uitgenodigd ballet ten voor Noerejew te schrijven en mee te werken aan het even be faamde koninklijke ballet van Covent Garden. Rudi van Dantzig werd zesen dertig jaar geleden in Amsterdam geboren. Achttien jaar later no digde Sonia Gaskell hem uit bij het Nationale Ballet te komen en nog bijna dagelijks is hij in de Amsterdamse Stadsschouwburg te vinden. Tussen de repetities door heeft Van Dantzig even tijd om over zich zelf te praten. „Ik wilde vroeger schilder worden. Toen zag ik een balletfilm, „De rode |j schoentjes". Dat was het eerste, wat ik van ballet zag. Dat greep me zo 9 verschrikkelijk aan, dat het meteen S4 - .26 ADVERTENTIE Een platenbon is altijd raak f5,-7,50 10,-15,-20,-25,- HILVERSUM Ruim twee uur lang brengt de VARA-televisie op za terdag 11 april as. een reportage van het grootste voetbalevenement in Engeland: de strijd om de FA- cup, in Groot-Brittanië nog altijd de felst begeerde voetbaltrofee. De wed strijd tussen de finalisten Chelsea en Leeds United wordt gespeeld in het Wembley Stadion in Londen en wordt voor de Nederlandse kijkers van commentaar voorzien door Wim Hoo gend oom. Ook indien een verlenging noodzakelijk is. zal deze rechtstreeks worden uitgezonden. De uitzending begint om 14.32, waarna men gedurende een half uur de community singing in het stadion kan volgen. Bovendien kan men film fragmenten zien van de beide fina listen en hun supporters (zaterdag 11 april, 14.3216.50 uur Nederland 1) was van boem, klats, er bestaat niets anders meer dan dansen." „Dat is dan wel leuk, als je zo'n film hebt gezien en je bent er kapot van, maar als Je al dicht bij de twin tig zit en Je hebt nog nooit balletles gehad, begin je niet zoveel meer" Rudi nam tooh maar les. Ze waren thuis wel wat van hem gewend en ook hierop reageerden ze gunstig. „Je moet het maar doen, als je denkt, dat je er gelukkig mee wordt", zeiden z'n ouders. „Zelf heb ik an derhalf of twee Jaar nergens anders over gepraat", zegt Rudi. „Er was dus heel duidelijk iets aan de hand. Mijn oudere waren niet bepaald be middeld, maar ze deden alles om me les te kunnen laten nemen. Na twee jaar les kwam ik bij het Natio nale Ballet. Dat was maar heel kort en ik had waarschijnlijk het geluk, dat er in die tijd bijna geen jongens bij het ballet waren. Toen Gaskell met een groep jongens begon, kon ik er ook bij. In het land der blinden is éénoog koning, moet Je maar den ken. Als de omstandigheden niet zo waren geweest, was ik waarschijn lijk niet aangenomen. Eigenlijk was ik wat mijn leeftijd betreft al te laat en bovendien blonk ik niet uit in be gaafdheid. Geestelijk wel, maar met mijn lichaam zat het niet meer zo goed. Mijn rug was nogal slecht. Hoe dan ook. ik ben gaan dansen met een rug, die steeds slechter werd Vier jaar geleden ben ik met optre den gestopt. Ik dans nu alleen nog om voor te doen wat ik bedoel". Iets leuks Rudi's werk bestaat nu uit. het schrijven van choreografieën. „Daar ben ik ook mee begonnen", zegt hij. „Toen ik die film had gezien, was het enige, dat ik kon doen het schrij ven van balletten, zelf balletten ma ken. Van het woord choreografie had lk nog nooit gehoord. Later kwam Sonia Gaskell met een speciale avond voor jonge choreografen. „Als Je iets leuks weet, doe dan mee", zei ze tegen mij. „Maar Ja, iets leuks, wat is dat? Ik ben niet zo grappig aangelegd en die film had me zo vreselijk geïnspireerd en er was zo'n volledig nieuwe wereld voor me open gegaan, dat ik bij ballet helemaal niet aan iets grappigs kon denken. Maar goed, ik wilde toch meedoen en ik begon enthousiast een ballet te maken voor vier mensen. Dat werd „Nachteiland". Gaskell was erg en thousiast. In 1955 ging het in pre mière en we doen het nog steeds". Hoe word je choreograaf? „Dat is heel moeilijk. Er bestaan geen cur sussen voor Je moet het als het wa re in je hebben. Ik werkte in het be gin zonder enig systeem", zegt Ru di. „Het kwam gewoon voort uit mijn geestdrift. Bij het schrijven van een ballet dacht ik niet speciaal aan een verhaal. Het was meer een kwes tie van het uitbeelden van een ge geven. het weergeven van een ge moedstoestand, van een gevoel. Na „Nachteiland" dacht ik nog aller minst aan een carrière als choreo graaf, maar Gaskell Ging door met mij aan te moedigen en zo heeft zich dat ontwikkeld". „Ik geloof", zegt Rudi, „dat van de scheppende beroepen dat van cho reograaf het moeilijkste is. Dat komt, omdat je met levend materiaal te maken hebt. Dat is het zwaarste van alles. Een schilder heeft zijn doe ken en verf, een schrijver zijn pen en papier, maar als choreograaf heb je mensen. Mensen zijn vaak moe en ziek en repeteren is daarom een hele opgave .Mensen zijn nooit zo ge duldig als papier of doek. Een diri gent staat ook voor enorme proble men. maar een choreograaf is nog scheppend daarbij Choreografen zijn er heel veel nodig, maar de meeste mensen, die gaan dansen, hebben him handen zo vol om een goed danser te worden, dat daar alles in gaat zitten. Ze komen verder nergens aan toe. Misschien denken de minder goede dansers eerder aan het schrijven van choreografieën". Na „Nachteiland" heeft Rudi van Dantzig een groot aantal balletten geschreven. En dat met veel succes. „Ik heb gewoon geprobeerd de ver schillende terreinen een beetje af te tasten", zegt hij. „Toen ik het gevoel j kreeg, dat ik een beetje in een cirkel bleef ronddraaien, kwamen er uitno- I digingei uit het buitenland, uit En geland en Amerika en toen ging er J weer een geheel nieuwe wereld open I Dat is bijvoorbeeld een verschil met Rudi van Dantzig (rechts) repeteert met Helena Dry den en Robert Fisher voor de tv-opna me van 'Jungle'. (ADVERTENTIE) ADVERTENTIE Bent u ook zo, meneer? Sloft u ook si aapwandelend door het weekend Oogjes dicht voor alle malle en mooie gebeur tenissen vlak voor uw neus? Wel nee - roept u zeer monter - ik ben totaal anders. Mij ontgaat zo goed als niets. Ik lach wat af in zo'n weekend. Of, en dat mag u gerust weten, soms kijk ik vertederd naar wat de kinderen nu weer bedacht hebben. Laatst nog zeg ik tegen m'n vrouw: Je zou er eigenlijk een foto van moeten maken Juist meneer, héél goed. Maar eh... waarom maakte u dan geen foto? Tuurlijk, u maakt foto's in uw zomer vakantie. Trouw, ieder jaar weer. Albums vol. Waarom dan niet in uw mini-vakan- tietjes, de weekends? U zei 't net zelf aldie zitten toch ook boordevol kostelijke momenten. Tja, u moet natuurlijk zorgen dat uw fototoestel bij de hand is. En dat er een filmpje in zit. En-eventueel-dat Maak in't weekend géén foto's U mocht er eens plezier in krijgen. de flits klaar is. En dan is 't verder een kwestie van knopje drukken. Simpel? Gelijk heeft u. En dan te bedenken dat uw fotoalbums voortaan wél een compleet beeld van uw leven geven. En niet alleen van uw zomervakanties. Haal dus een filmpje in huis. Zorg voor een geladen fototoestel. Want filmen is eigenlijk uw enige excuus om in 't weekend geen foto's te nemen. de toneelwereld. Die draait wel in hetzelfde cirkeltje rond. Ons taalge bied is zo klein. Dansen kun je overal en het wordt overal begrepen. Als de Nederlandse acteurs zo iets cok had den. zou het enthousiasme voor hun werk veel makkelijker levend blij ven. Nu heb je in die wereld van to neel en televisie een sfeer van ieder een kent iedereen. Het is in ons klei ne landje een vreselijk ge-jij en ge- Jou en Jan en Piet. Er bestaat nau welijks meer respect. De ene beken de acteur zie je als quizmaster en de andere staat in de reclame ha vermout aan te prijzen. Wat dat be treft, heb je in Engeland een volko men andere sfeer. Zoals ze daar een Fonteyn of een Noerejew vereren, dat komt hier niet voor. De acteurs hebben hier geen respect en ze heb ben het nog zelf verspeeld ook". Na een periode bij het Nederlands Danstheater, keerde Rudi van Dant zig in 1960 terug naar het Nationale Ballet. Eerst als choreograaf en dan ser, later alleen als choreograaf „Er zijn veel balletten van mij uit gevoerd". zegt hij „Jungle" is daar van het bekendste. Ook „Monument voor een gestorven jongen" is heel bekend geworden. „Epitaaf" heeft het goed gedaan en „Romeo en Julia" ls mijn enige avondvullende roman tische ballet. Daar ben ik erg op aan gevallen, omdat ik mezelf daarin verraden zou hebben. Ik vond het geen verraad. Ik heb er erg veel van geleerd". NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Waar zijn de negers van vroeger, animatiefilm, in kleur (VPRO) 7.20 Wereld op wielen, informatief programma, in kleur (VPRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 SchrUvers en politiek: discussieprogramma (VPRO) 9.20 Dagboek van een oproerkraaier: rebelse liederen nit allerlei landen en eeuwen, in kleur (VPRO) 10.00 Schrijvers en politiek vervolg (VPRO) 10.30 Journaal (NOS) 10.35 Bij leven en welzUn, les 12 (Teleao) NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Scala: informatief programma (NOS) 7.30 Van gewest tot gewest (NOS) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 De dief van Washington, tv-film, in kleur (TROS) 9.10 Nina Simone, zang en piano: bloes, spirituals, songs en musical-liedjes, in kleur (TROS) 10.00 Vrouwen alleen, tv-serie. in kleur (TROS) 10.20 Tot onze diepe droefheid: Levensecht, documen taire over sterven, dood, rouw en na-bestaan (CVK/IKOR) 10.50 Journaal (NOS) Tja, dat viel even tegen. Gis termiddag was ik, samen met Dick van Rijn te gast op de school voor de journalistiek om vragen te beantwoorden over sportjournalistiek en de laatste vraag die men stelde was: „Wat zal vanavond de uitslag zijn?" Dick van Rijn antwoordde dat hij al heel blij zou zijn als Ajax met een ge lijkspel wegkwam, maar ik voorspelde een 1—3 overwin ning voor Ajax, deels om het publiek te verbazen, moet ik toegeven, maar toch niet ge heel zonder overtuiging. Wel nu. Ajax werd naar een „cleane" 30 nederlaag ge speeld. En als ik zeg „cleane' slaat dat niet op de kleding na afloop en ook niet op het veld, dat zowel spek- als spiegelglad was. het laatste vooral voor de tv-kijker, die met moeite een bal kon onderscheiden als die op het middenveld verbleef, waar de vette klei wel 100 bal len in het lamplicht leek te weerspiegelen. Dat Ajax meer gedupeerd was door het veld dan Arsenal was duidelijk. Het schuif-voetbal van Ajax komt op zo'n veld tot zijn recht, ter wijl het Engelse spel met ho ge ballen in de doelmond al die modder onderweg overslaat. Dat neemt niet weg dat het toch een heel regelmatige ne derlaag was, want ook de hoge ballen van Ajax liepen op niets uit (Cruijff werd, zij het via nogal wat vrije schoppen, knap ingekapseld), terwijl het schuif-voetbal van Arsenal, als dat werd toegepast, toch beter verzorgd was dan bij Ajax. Ar senal had meer pushing power en op een 3—0 revanche <of j meer) van Ajax volgende week hoeft niet gerekend te worden. We hebben de Engelsen weer eens onderschat. De enige troost blijft, dat wij betere te levisiereportages van voetbal wedstrijden maken. De came ra bleef af en toe te lang by een speler hangen, die er al lang niet meer toe deed en het herhalen van doelpunten en be paalde spelmomenten vindt men in Engeland nog steeds te veel moeite of overbodige luxe. De rest was natuurlijk van secundair belang, maar ik wil toch een opmerkelijk portret van de Amerikaanse wapen handelaar Black Eagle signa leren: de pistolen Paultje van Amerika. Ze leken zelfs op el kaar, vond ik, op de huids kleur na en het thee drinken. Ik noem dit portret „opmerke lijk." na zorgvuldige afweging van de mogelijkheden. „Inte ressant" leek me niet onjuist, maar zou de indruk wekken dat Black Eagle net zo belang rijk is als hy zich voordoet. „Boeiend" zou betekenen, dat hy een boeiende personality uitstraalde, terwyi het hoog stens boeiend was dat zo'n op geblazen sperballon toch nog zoveel indirecte macht kan uitoefenen. „Curieus" zou ook niet misstaan hebben, maar daarvoor is hy toch weer net een iets té grote persooniyk- heid met iets té veel invloed in de gewapende wereld. U merkt wel, dat ik alle byvoegiyke naamwoorden direct op de hoofdpersoon betrek, in plaats van op het programma. Een programma over een onbenul lig persoon zonder enige macht kan ook boeiend en interes sant zyn, maar in dit geval werd zyn levensverhaal zonder al te veel kritische noten uit de doeken gedaan (al werd hy wel even kwaad toen hem ge vraagd werd wat hy dacht van de benaming ..kooplieden des doods"), en bleef Neuman de man op de achtergrond die vooral de blauwdruk van het scenario in de gaten hield, zonder de Zwarte Adelaar al te zeer te verontrusten met prik kelende, laat staan beledigende vragen. NICO SCHEEPMAKER Niet vrolijk By het ballet „Jungle" gebruikte Rudi van Dantzig voor de eerste keer electronische muziek. „Dat werd tien jaar geleden byna nog niet ge daan", zegt hy. „Als gegeven voor dit ballet heb ik een zin van Anna Blaman. de schryfster, genomen: „Elk mens leeft in een ander kli maat van de jungle, die de mensen wereld is" Ook de sfeer en gedach ten, die spreken uit het werk van Lo- deizen. vond ik heel duideiyk passen bij wat ik maakte. Je wordt in deze kunnen zien als een jungle met die ren. Ik bedoel menseiyke dieren met menseiyke eigenschappen als jalou- zie. lafheid en angst. Alles wat in de mensen leeft en tussen de mensen. Hoe ze op elkaar reageren en hoe ze worden misverstaan. Dat is niet vro- ïyk. nee. daarover hebben we 't al gehad. Ik kom nooit zo vroiyk uit myn werk. Dat is mijn gemoedsge steldheid. Ik zou ontzettend graag al les een beetje zonniger zien, maar het lukt me eenvoudig niet. Ik heb wel succes, zeker, maar dat zegt niet alles. Wat wél iets zegt? Werken, dóórgaan. In myn werk heb ik zo veel van myn leven gestopt, dat er voor andere dingen niet veel plaats meer is. Er is een soort leegte daar naast. Het enige, waarop je kunt te rugvallen, is je werk. Dat is aan de ene kant een ongelooflijk gevoel, maar volmaakt is het niet. En vol maakt lykt me op dit moment niet vervelend toe". VOOR DONDERDAG 9 APRIL Hilversum I 402 m. AVRO 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn. Pol. Party 18.20 Uitz. van de Boeren Party AVRO 18.30 Stereo: Licht ens (18.40 Kwlspel-qulz) 18.55 Voor de kin deren 19.00 Stereo: Big Band Beat: De Skymasters: amus muz 19.25 Ge sproken brief 19.30 Nws IKOR 19 35 Kerk veraf en dlchtby 19.40 Mens en Bijbel radiocatechese 19.50 Avond gebed AVRO 20 05 Stereo: Planoduo en slagwerkers: klas. en mod muz 21.30 Stranitzky en de nationale held. hoorspel 22.30 Nws 22.38 med 22.40 Radlojourn. 22.55 Stereo: Wenen Boedapest: Weens Schrammelork. en Hongaars ens. 23.20 Stereo: Mens. muz. materie XII Muz uit de tyd der Re naissance 23.55-24.00 Nws Hilversum II 298 m. NCRV 18 00 Stereo: Tyd vrij voor muz. in vrye tyd: A. Mannenkoor B Muz. corps 18 30 Nws 18 41 Act. 19 00 Spektrum: m&atschapp vraagstukken nader belicht 19 15 Stereo: Leger des Heilskwartler 19.30 Kerkorgelconc klas muz. 2000 Ferdinand Huyck. se riehoorspel deel 26 20 27 Lichte gram muz. 2030 Radio Actief, gevar progr met om 22.30 Nws en om 22 38-22 45 Parlementair dagoverzicht. 23.55-24.00 Nws. VOOR VRIJDAG 10 APRIL Hilversum I 402 m. AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gram. muz 8.00 Nws. 8 11 Radlojourn. 8.30 De groenteman NOS 9 00 Internationaal Speet nun klas en mod. muz. opn. 9 35-9.40 Waterst. AVRO 10.00 Voor de kleuter slO 10 Ar- beidsvlt gr 11 00-11 02 Nws. 11.30 Zuid Nederl. Trio: mod muz. 11.55 Beursbe richten NOS 12.00 Blik op de wereld progr over ontwikkelingshulp Over- helasvoorl. 12.30 Ultz voor de lnndb NOS 12 40 Stereo Licht lnstrum. trio 12.50 Recht en Nws. VARA 13 1 ml-klas muz gr. EO 14 00 magaz m gew. muz. en le-/. NOS 15.00 Stereo As- pekten van de kamermuz. oude en kl kamermuz opn 15 45 Toerslmo toeris tische Inform, uit binnen- en bultenl. VPRO 16.00 VPRO-t gnun. 16.00 Nws. 17.5 Hilversum II 298 ra. KRO 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo: Badtnerie klas. muz. 7 30 Nws 7 32 Act. 7 50 Overw. 8.00-8.10 Nws. 8.30 Nws. 8.32 V. d. hulsvrouw. 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade klas. muz. gr. 11.00 Nws 11.03 Voor de zieken 1154 Bericht SUS-Aktle 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee gevar progr 12.22 Wij van het land 12.26 Med t b v land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00-13.05 Raden maar I 1405 Schoolradio 14.30 Stereo Licht I ens met zangsol. TROS 14 55 Stereo; Cone, a la carte verzoek pl progr. v. operamuz 16 00 Nws. 16.03 Dlscodrlve- in: de showbusiness op de korrel geno- I men. 17.00 Persoverzicht 17.15 Sport i kompas 17.45 Act. Hilversum III 240 m. VARA 9.00 Nws 9.02 De Eddy Bec ker Show 10.00 Nws NOS 11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurders Show VPRO Cheese AVRO 15.00 Nws 1503 Muz. Boetiek 16.00 Nws 17.00 Nws 17.02 Ra dlojourn 17.05-18.00 Zingende Bougie gevar. pl .progr. voor automobilisten. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. NOS 18 45 De Fabeltjeskr NOS 18 55 Journ EO 19P4 'n Handvol muz muz progr 19 15 Close Up van zo maar een christen. 19.25 Sanger under Segeln. Zweedse fllca. 19.53 Med NOS 20 00 Journ. KRO 20.20 't Schaep met de 5 pooten tv-serle 21.00 Brandpunt 21.40 Gunsmoke tv-fllm KRO' RKK 22.30 Riskante Kerk: magaz. over een kerk-in-ontwlkkellng NOS 22.55- Joum TELE AC 23 00-23 .30 Van mole cuul tot mens les 12 herh Nederland II. NOS 18.45 De Fabeltjeskr NOS: 18.55 Journ NOS 19.04 Scala Inform. I progr AVRO 19 30 Weivaardigheden: wetenswaardigheden uit de werel van het bedrijvesleven NOS 20.00 Journ. AVRO 20 20 Promenade-ork. o.l.v.Gljs- bert Nleuwland. m.m.v zangsol: amu- sem muz. 21 20 De hutkoffer tv-spel van Marga Mlnco 22 10 Vandaag of morgen doe urn (afl. 6) NOS 23.00- 23.05 Journ. Tragedie op Everest By een van de ergste rampen op de berg Everest z.yn zaterdag zes Nepalese SJerpa-gidsen, die verbonden waren aan een Japanse ski-expeditie, ge dood toen zy werden begraven on der een reusachtig blok ys. Twee Sjerpa's konden worden gered. ADVERTENTIE Meteen plaat vindt iedereen z'n draai J l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5