geschiedenis van Atlantic sound that survives smash hit „Shocking Bleu-"penning fhm AWAY I éts Wilson Picket Clarence Carter Olis Redding Ben. E. King Sweet Inspirations Arthur (onley Joe Tex 'r7?3> SC fiO 4 APRIL 1970 LEIDRCH DAGBLAD PAGINA 21 *een kwart eeuw geleden woonde in New York de Turk- ssadeur Ertegun, die twee zoons had, genaamd Nehusi en II twee jongens hadden bijzonder veel interesse voor ,,caz" itürkü oftewel jazz- en bluesmuziek van de Amerikaanse .e verzamelden platen (plm. 25.000) en nodigden musici libassade uit om op de zondagmiddag .jamsessions" te iders lieten hun zoons begaan, met de gedachte, dat dit 'Voorbijgaande aard zou zijn. dden ongelijk. 28 jaar later staan Nehusi imet <46» nog sterker tegen- en Blues dan ooit tevoren. tnt en vice-president van de >rds hebben zij de leidende één der grootste en meest 3pde platenfirma's van de we- zijn het dan ook. die histo- gemaakt in de popmuziek. soul sound >n 24 jaar geleden (1946) met —ig van de platenmaatschappij ^lijk wilden de gebroeders Er- El firma open stellen voor de die toen nog vaak de deur lezen bij andere platenfirma's. massa's geld ingestoken en werken kwamen dan mg verwachte hits. oie number-one-hit werd in in, toen maakten The Clovers bon't you know I love you" tnmer één hit (juli 1951). In van dat zelfde jaar bereikten ials met „Shouldn 't I know" de Amerikaanse hitparade, was de grootste break- er niet. die kwam in oktober umer maakte het in dat jaar lie. Hij slaagde er niet alleen jjjop van de Amerikaanse hit- bereiken. maar ook de eerste te maken. Dit sloeg merciele werkje „Chains of de eerste R'n'B million-sel- negers gemaakt, bloeit en groeit Atlantic. '3it de jaren 50 waren onder th Brown, La Verne Baker. Siatter and the Drifters. 1 dagen waren: Shake, Rattle Joe Turner, Honey love, my baby, Save the last dance Drifters. Yakety Yak. Charlie 10Coasters. Spanish Harlem. a!e Ben E. King. Ertegun vroegen zich de platen van Ray Charles i. The Drifters, Joe Turner e. aan de andere kant van de ii het Europese kontinent de- ird was eenvoudig. De platen in Europa uitgebracht. Sinds ?^oor het eerst de term „Soul" aceerd. maakte de R'n'B een rig in Engeland en Frankrijk, bleef natuurlijk weer achter, tygang moet hebben geholpen ïoulariteit van de soul music Bfcueen. music werd nog popu- raakt door de góede smaak van bekende voorma- e piraten stations. De Atlan- er sound, is kenmerkend aan bul, gospelachtig, met zachte orkestje en vaak met meiden op de achtergrond, «er is één der beste producers Ic. In 1967 werd Atlantic op por Warner Bros/Seven Arts. Is sinds de mid-zestiger ja- ARTHUR CONLEY ren veelzijdiger geworden. Men produ ceert niet alleen meer soul music, maar het is ook de leidinggevende firma voor „underground" geworden Led Zeppe- ling) en Jazz «Charles Lloyd Modem Jazz Quartet) en natuurlijk de pop (Ras cals). Labels die Atlantic uitgeeft zijn: Atlantic. Atco. Dial, Cottilion. Het is ook erg opvallend dat de grote hits steeds in één studio geboren worden nl. De Muscle Shoals Sound Studio's in Muscle Shoals Alabama. Overigens een zeer rustig plaatsje. Maar nu terug naar de arties ten. Uit de oude stal zijn Wilson Pickett. Percy Sledge. Aretha Franklin, Otis Redding." Sam and Dave. Joe Tex en B. E. King de meest bekenden. Uit de nieuwe zijn Arthur Conley. Sweet In spirations. RB Greaves. Clarence Carter en Brook Brenton wel de meest beken den. Hier volgen er enkelen. JOE TEX Om by één der grootsten uit de lange rij te beginnen, de eerste „The king of soul" Wilson werd 18 maart 1941 in Pratt- ville. Alabama geboren. Hij begon na de Highschool als zanger by Willie Scot- field's groep The Falccns. na al geruime tijd in de kerkkoren te hebben gezongen. Enkele jaren later maakte hij de eerste hit nl. „I found a love". In 1963 werd Wilson door Wilbur Golden gecontrak- teerd voor Correc Tone Records, tiaania volgde het Double LL label «eigendom van Lloyd Price) en hier kreeg hij de kans om zelf een eigen nummer te schrijven. Het was „If you need me" het werd een gedegen hit en een goed stan daard nummer «gecoverd door o.a. Rol ling Stones, Tom Jones en Solomon Bur ke De laatst genoemde slaagde er nog in om er een Top Tien hit van te maken. ..It's too Late" was het laatste nummer op het Double LL label. In 1964 maakte Wilson de turn van zya leven. Toen tekende hij het kontrakt voor At lantic. Zijn eerste drie platen waren direkt al hits. ..For Better Or Worse", ..I'm gon na cry" en het grootste, nooit geévenaar- de. soul nummer aller tijden ,.In the midnight hour", geschreven door Wilson zelf. Sindsdien was Wilson een van de - hottest artiesten op concerten en in televisie shows. Clarence Carter behoort tot de zeer uitgelezen groep van soul brothers Hij behoort ook tot die mensen, die tijdens hun leven een levende legende zijn of worden, zoals bijv. James Brown. Hy is een van de weinige artiesten, die van pure blues, pure soul weten te maken. Hij wordt dan ook d«x>r al zijn tijdge noten gewaardeerd. Hij had singles als Tell Daddv. Looking for a fox en „Fun ky Fever", die hem hielpen de top 100 te bestijgen. Zijn „Slip Away" en „Too weak too fight" werden millionsellers en dat zegt voor ons toch wel genoeg. Het specifieke lage geklik in de zang ke-unerkt het geluid van Mister Carter. De heer Carter wil een beetje humor weergeven in zijn liedjes, vat zeer g«";ed overkomt. De elpee „The Dynamic Cla rence Carter" levert hier overduidelijk het bewijs aan. Hij wordt tijdens zyn plaatopnamen bij gestaan door een groep zeer bekwame musici en Rick Hall neemt de supervisie op zich. Een der grootsten, die de Memphis en Atlantic sound wist te combineren tot een specifieke sound was Otis Redding. Otis, geboren op 9 september 1941 in Drawson, Georgia, zijn eel's te plaat .Shout Bamalama" werd een hit. Otis, tekende een contract met Johnny Jen kins van Atlantic. Bij deze groep „John ny Jenkins and the Pinetoppers" vercl er een bescheiden hit met ..Love Twist" gemaakt. Een tweede hit moe6t worden gemaakt. In de opname studio's verliep alles vlot. er was zelfs nog drie kwartier over en van deze tyd maakte Otis gebruik om zijn nummer „These arms of mine" op te laten nemen. Het nummer van Johnny Jenkins and the Pinetoppers deed niets, daarentegen werd het num mer van Otis een hit «totaal verkoop 750 000). De volgende hit was „Pain in my heart" en dit werd. in tegenstelling tot de eers te. een Top Tien hit. gevolgd door Mr. Pityful. I've been loving you too long en Respect waren de hits voor Otis in Euro pa De Rolling Stones wisten van I've been loving you too long een hit te ma ken en Aretha Franklin bracht Respect tot een million seller. Respect maakte Otis direkt tot een van 's werelds beste Soul/R'n'B grootheden. My Girl schoot in Engeland de Top Tien in, gevolgd door Satisfaction. Toen gebeurde het tragische. In hel vliegtuig maakte men zich klaar voor de landing. Waarschynlyk door het te laag vliegen boven het meer voor de lan dingsbaan van Madison Minicipal Air- port raakte 't vliegtuig het water en stortte neer. Otis kwam om het leven. Dit gebeurde op zondagavond 10 decem ber 1967. De laatste plaat, die net voor zyn dood uitgebracht was. werd een geweldige hit in de hele wereld. Het was natuurlijk The Dock of the Bav". Hierna volgden nog „Amen" .„Hard to handle" en „Hap py Song". Ben werd in Henderson. North Ca rolina op 28 september 1938 geboren. Hij werkte in zijn vaders restaurant, toen een bekend manager Lover Patter son binnen kwam en vroeg, of iemand van de aanwezigen iemand uit de omge ving kende, die aardig kon zingen, om in een groep te komen zingen. Ben vroeg of Patterson naar hem wilde luisteren. Toen Patterson hem hoorde wist hij di rekt, dat hij niet verder hoefte te zoeken. Ben was de man voor zijn groep ge naamd „The Crowns". The Crowns maakten enkele platen, helaas geen hits. en na een tijdje lukte het ze om in de voor blanken ontoegankelijke Apollo Theatre in de Newyorkse neger- wijk Harlem op te treden, waar zoveel van de grote R'n'B Soul artiesten hun carrière begonnen. George Tred well nam ze na dit optre den onder zijn htocde. Treadwell was ma nager van een groep genaamd „The Fa bulous Drifters", die juist ontbonden was en stelde voor. om de naam The Crowns, te veranderen in „The New Driftei's" later Drifters). De Drifters waren, hoe kan het anders een succes van het eerste uur en waren toen bijna niet meer uit de Amerikaanse Top Tien te slaan, gedurende een dikke 2 jaar. Ben's solo zang speelde belangrijke par ten bij al deze successen, dus was 't niet te verwonderen, dat hy op zekere dag uit de groep stapte en op de solo-toer ging. Ben's eerste plaat als solo zanger werd dan ook meteen 'n nr. 1 hit en million- seller in de U.S.A. Het was natuurlyk „Spanish Harlem". „Stand by me", Don't play that song" en ,.I «who has nothing" waren de follow-ups. Sam and Dave Als Sam en Dave erge as in Amerika of Europa optreden «denk aan het re cente optreden in Rotterdam en Amster dam" dan is de reactie altijd dezelfde. De toeschouwers kunnen hun emoties niet meer beheersen. In 1966 werden ze door Atlantic ge- kontrakteerd. Hold on I'm coming. Soul man e.a. waren million sellers voor hen. Vele songs werden voor hun geschreven, door het even dynamische duo David Porter Isaac Hayes. Helaas is dit duo. om onbekende reden bij een andere maatschappij gaan .werken. De laatst gennemde v ist in de zomer nog een mil- lioen seller met de single en elpee ..Hot buttered Soul" te maken. Het is aannemelijk om te geloven, dat het duo. dat de Memphis sound op een uiterst fyne manier wist te mengen met de Atlantic sound, uit elkaar is Naar men zegt heeft Sam. Dave op de bühne, met een mes. achterna geze ten Sindsdien is het raadselachtig ge worden rond Sam. Vlug is er een pseudo Sam gevonden, en met een orkest van 16 man sterk, die alles op de bühne uit haalt, merkt men het nog maar nauwe lijks. Het blijft natuurlijk een groot ver lies. als men bedenkt dat Sam de beste stem had. In ieder geval nog even de biografie Sam: Samuel David Moore geboren: 12 oktober 1935 in Miami, Florida, Dave: Dave Prater geboren: 19 niei in Ocilla. Georgia. Deze groep is begonnen als backing groep bij Solomon Burke, Connie Fran cis, Aretha Franklin en Dionne War wick. Dit had zo'n succes, dat ze «het zijn allen soul-meiden) momenteel bezig zijn met een eigen carrière op te bou- wen. Door de jaren heen zijn ze aleens veranderd. Sylvia Shemwell begon met Dee dee Warwick «zuster van Dionne bij Dionne Warwick als backing van D onne. De groep, zoals die nu bestaat: Cissy, Myrna Smith. Sylvia and Estelle Brown Cissy Drinkard Houdston is de leidster van de groep Ruim twee jaar geleden, besloot Jerry Wexler. de top producer van Atlantic, de groep te contracteren en hen als groep alleen in de spot lights te laten zingen. Hy gaf ze de mooie naam „The Sweet Inspirations" en maakte verscheidene singles met hen. Het bleven allemaal kleine hits, tot dat het nummer „Sweet Inspiration" uit kwam. Dit werd een grote hit in de States en ook daarbuiten. Sindsdien is de groep één van de meest gevraagde club en cabaret attrakties in Amerika. Arthur werd 4 Januari 1946 in Atlan ta. Georgia geboren. Hij werd officieel ontdekt door Sam Cooke, op een toernee. die Sa«n door Georgia maakte. Arthur mocht mee. maar Arthur zat nog op school en wilde toch maar eerst zijn school afmaken alvorens in de biz te gaan. Drie jaar latei- maakte Otls Redding een zelfde trip en kwam ook in Atlanta en ontdekte ook Arthur. Otis zag wel iets in deze knaap en kantrakteerde hem voor zijn Jotis Label Arthur bleef nog bij een groep, genaamd „The Corvettes" zin gen. De tijd dat Arthur op het Jotis la bel zat. bleek niet zo'n succes. In 1967 kwam Arthur by Atlantic en het door Otis Redding geschreven nummer „Sweet soul music" werd een million sel ler en een number one hit. Dit nummer maakte gelijk naam voor hem als Soul artiest. Verdere hits waren „Shake Rat tle and Roll, Ha ha ha ha „Funky Street" en „Ob-la-di-Ob-la-da". Joe Tex begon met zyn moeder en zus ter in kerken voor te zingen. Het was in 1954 toen Joe. achttien jaar. verscheen m de Truinet Kanes Amateur Show en er de eerste prijs in de wacht sleepte. De prys was een volledig verzorgde reis naar New York. Hij besteedde zijn tijd in New York nuttig en nam weer deel aan een amateur wedstrijd in het welbekende Apollo Theatre. Het is overbodig te vermelden, maar ook hier won hij. Hij kreeg een zaalcon tract aangeboden voor de Apollo. Zijn succes was zo groot, dat hij de eerste weken dag in dag uit optrad. Hij werd gecontrakteerd voor Atlantic en er werd voor hem een speciaal label gecreerd n.l. het Dial label. Joe schrijft al zijn nummers zelf. HU sohreef al zo'n 100 nummers waarvan 99 %van dit materiaal op de zwarte schijf staat. HU probeert in al zijn ver haaltjes songs een moraal te leggen, om de toehoorders, stof tot nadenken te geven. Joe's ware naam is: Joseph Ar ringt on Jnr. en woont in Baton Rouge, Loui siana. Zyn grootste hit was Skinny legs and all; verder nog: Hold what you've got The love you save. Papa was too. Show me. The Letter Song en Woman like the yeah. Areiha Franklin Aretha begon op achtjarige leef tyd in het koor van haar vader te zingen Met het koor maakte ze toemees door de Sta tes, toen ze elf was en toen ze achttien jaar was stond ze. na in nachtclubs te hebben gewerkt, in de opname studio's van Columbia. Bij deze maatschappij maakte ze zo'n 9 elpees. Ze verliet het koor en specialiceerde zich op de po pulaire standaards. Het verschUnen van Aretha in het New Yorks Apollo Theatre en de Villa- ge Vanguard Club was dan ook van dien ARETHA FRANKLIN aard. dat toen John Hammond, een ta lent-scout van Columbia, haar hoorde, haar direkt een contract aanbood voor maar liefst zes jaar. Haar eerste plaat, die in de top 100 van Amerika kwam, werd in 1960 uitgebracht. Het was het oersolide nummer „Today I sing the blues". Zo werd ze in 1960 één van de meest belovende artiesten in de R'n'B/ Soul-, maar ook in de Jazz-muziek. Tegen het eind van 1966, toen haar contract by Columbia afliep, tekende zU het contract voor Atlantic. Haar eerste plaat bU Atlantic was nog maar net uit gebracht. of het stond al in de Billboard Top 100. Dit was een van de weinige immediate hits Enkele weken later stond ze nr. EEN met haar bluésy-achlig gezongen „I never loved a man the way I love you". Ongeveer tien weken later toen haar eerste million seller op retour was. maakte ze haar 2de single. Het was het ïjzersterke Otis Redding nummer „Respect". Dit werd een we reldhit voor haar en in deze dagen werd ze uitgeroepen tot Queen of Soul Num ber One. Respect werd haar tweede miljoenen schijf. Dit maakte haar tot een van de meest betaalde artiesten van Amerika. FRED VAN DUUREN HANS CHRISTIAANSE Leiden In januari van dit jaar veroverde de Haagse popgroep .Shocking Blue met haar ..Venus" de top van de Amerikaanse hitparade. Ook in vele andere landen kwam „Shocking Blue" op de hitlijst. Koninklijke Begeer heeft toen besloten om voor deze unieke gebeurtenis een speciale penning te slaan. Mede dankzij de enthousiaste medewerking van de manager Cees van Leeuwen en de leden van de groep, werden door de medailleur Willem Vis fraaie modelé's vervaardigd. De penningen worden in goud geslagen, waarvan een aantal voorzien wordt van 4 blauwe saffieren om de naam „Shocking Blue" te accentueren. Voor de vele fans zal ook een verzilverde penning, compleet met verzilverde ket ting verkrijgbaar zijn. De voorzijde toont de portretten van de vier leden van de groep, met hun namen: Robbie. Klaasje. Mariska en Cornelius. Op de keerzijde is de Venus van Milo verbeeld, waaromheen in sierlijke letters Venus 1970" en het randschrift „Shocking Blus, first Dutch world top popgroup". De penningen zullen binnenkort verkrijgbaar zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 21