Een elpeetje van Fats Domino n ik ben er weer bovenop he sound that- survives 5 O U L iilSfek LO Half zo fijn Vergankelijkheid Tweesprong Toen de dag nog jong was SA Kommunikgaisie (entrum in Leiderdorp Een klein beetje historie Samenstelling: Fred „R" van Duuren Hans Christiaanse jêRDAG 21 MAART 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 21 ,1954 werd Fats door Louis Arm voorgesteld aan een menigte 125.000 personen op het j aarlij k- jzzfestival in Wrigley Field, Los «los, als een man die een plaats jjent in de „Hall of Fame". Zijn jen op die dag staat geboek- als een mijlpaal in zijn car- en een gedenkwaardig feit voor jlossale menigte en Fats zelf. is hij zo goed als in iedere ,van naam opgetreden. [jus een van de informatieve passa- gjt het boekje „Fats Domino". We kfn in haar Eindhovenae eenge- loning met de schrijfster, mevrouw Uempt-Ackermann (38), moeder f(jf kinderen en gaarne bereid de ij in de steek te laten om ons iets toe te vertrouwen over haar re- t Voo lot de vocale prestAtie van Fat# t V<* ;ffouw Van Liempt: „In 1955 kocht ill by myself". Dat vind ik nog S»'n mooi plaatje! Ik was er ver- uitJftlieUlk weg van. Het was uniek, het iwingend. het was apart, het leek jü wat ik nog nooit gehoord had. il er meteen helemaal in. Mijn le- -Jind er iets moois biigekregen. Iets ii Ik heb daarna alles wat er over geschreven werd verzameld. En ik al meer dan 300 platen. Of ik ze draai? Maar natuurlijk! Elke dag. hoor. ik vind ze steeds fijner wor stje, genfce iirom, begrijpt u, brengen ze nu reeds weer die oude platen van hem fuwe l.p.'s op de markt. Nu is er „The best of Fats" verschenen. goes my heart" staat er op en toinjisas city". Is het niet geweldig Het hè. Als je Fats Domino draait, ïnhJe blij. Ik draai natuurlijk ook an- crootheden van de Rock en Roll en untry en Western. Jerry Lee Lewis le Richard, al vind mijn man dat r:ste te hard gilt. rtüinjj, Fats draai ik altijd weer als ik ln een nare of sombere bui ben. Ip'tje en ik ben er weer helemaal «op. Dat is nou de unieke giootheid pats. Hil heeft zoveel prachtige, tige platen gemaakt. Blueber- 5! natuurlijk, maar ook een onbe- letvo gebleven nummer als „Before rtoo old". Het is zo mooi, zo heel Alleen Elvis Presley en de Beat- ddeü! M>en meer platen verkocht. En :hra :le waardering die hij heeft gekre- ilijn plakboeken staan er vol van. heeft u een van de laatste artike- taarin staat dat hij een bijzonder 8® 'd, sultan met een bijzondere vi- irouw Van Liemi>t reciteert enig jj dend proza, waarin Fats o.m. tot it als iemand wiens „vingers als chocolade-puddinkjes glanzen een wand van krijsende saxen". hartelijk lachend deelt zij mee "ntal lacunes te hebben aangetrof- de levensbeschrijving die de Ne- Fats Domino fanclub onder ring van zijn vooratter Piet N. ran zyn idool het licht deed zien. „Het was weer eens zover. Piet weer eens zonodig laten weten een enorme vleesklomp is. .Nou u! Zoiets doe je toch niet. Hoe ^hl) het in zijn hoofd. Wij, mijn mjjn zoon van 15 en ik, zijn er bor digd. Het raakt Je per- Tfi I, lel IUII» ture ie levensbeschrijving stonden nog en in die ik niet zo mooi vond. ben ik een beter boekje gaan to. Maar het was ook iets dat ik tod, een soort uitlaatklep. Fats is ooit op de Nederlandse televisie s. Daar kan ik ontzettend kwaad over worden. Ik heb dit schandaal in mijn boekje regelrecht aan de kaak ge steld. Ja toch! Is het dan geen schan daal?! Pas kwam SJef Kikke hier eens langs. Hij wordt als een groot Fats Domino- autoriteit beschouwd. Hij zei dat de Tros geen enkele plaat van Fats had. Dat had zelfs ik nooit gedacht. Voor andere omroepen begint Fats pas te bestaan bij Blueberry Hill Voor gewone mensen zo als u en ik is het toch niet meer te ge loven! Maar die televisie zit me het hoogst. Daar kan ik de hele dag over praten. De Beatles en Elvis mogen hun gang gaan en Fats zit in het vergeet- hoekje. Wat een land! Kijk. ik heb hier een map vol brie ven. Allemaal naar aanleiding van de verzoeken die ik voortdurend aan de omroepen richt om Fats op het scherm te brengen. Ik heb ze wel eens alle ze ven tegelijk geschreven. Ik kan dat na tuurlijk ook beter doen dan al die jon gens van de fanclub. Die hebben hun gezinnen. Piet Noolj heeft er het kerkbestuur ook nog bij. Hij heeft maar één dag in de week de tijd om Fats Domino-fan te zijn. Maar ik heb mijn huishouding. Ik zit altijd thuis. Ik kan zo ongestoord mijn gedachten laten gaan over onze idealen. Je wordt dan natuurlijk ook wel een beetje fanatiek. Je wilt die zaak van de televisie wel doordrijven tot in het oneindige. Je wordt steeds fanatie ker. Maar dat is toch te begrijpen. Dat komt omdat je zo wordt tegengewerkt!" In haar boekje laat mevrouw Van Liempt-Ackermann ons ook het volgen de weten: „Fats Domino maakt er geen geheim van dat wat hy als pianist, zan ger, componist, arrangeur en bandleider 'n roen heeft vergaard die niet opweegt tegen de vreugde en het geluk die hem zijn grote gezin schenkt". Bij Fats thuis Zij begint te stralen van vreugde en roept uit: „Maar weet u dan niet dat ik zelf in New Orleans ben geweest. In het huis van Fats. Een paar jaar geleden heb ik met mijn man in een vrachtboot een reis langs de Amerikaanse kust ge maakt. De voorzitter belde van te voren al op. Je gaat toch zeker wel even bij Fats Domino langs, zei hij. Maar ik durfde niet. Toen we in New Orleans waren is het er toch van gekomen. Ik trof het niet. Fats was niet thuis, hij trad in Las Vegas op en zijn viouw wil de eigenlijk niets van me weten. Ze wil de niet lief zijn, maar ze was het toch. Ik ben een half uurtje gebleven, ik heb zijn gouden platen mogen zien en zijn vrouw was werkelijk allerchar- mantst. Zo eenvoudig vooral. Geen oor bellen. geen ringetjes, niets. Alleen maar een rok en een blouse. En de kindertjes liepen in badpakken. Het zijn werkelijk allereenvoudigste mensen. Mevrouw Domino zei opeens dat Fats het aan zyn hart hadv Ik werd wit om mijn neus van schrik. Ik dacht meteen: hij is zo dik, zijn hart! En zjj my maar troosten. Nee hoor. mevrouw, zo erg is het niet, hy moet alleen wat minder optreden van de dokter Maar laat ik u nog eens wat anders vertellen. Ik heb hem zelf ook ontmoet in 1967. Toen we zijn concert in Enge land bezochten. Ik mocht even met hem in de kleedkamer praten. Zo'n hoogte punt bereik je maar zelden in je leven. En hy was me toch zo aardig, zo'n ge woon knulletje zoals hij daar in zijn sportbloesje zat. Toch zakte ik natuur lijk door de grond van verlegenheid. Ik dacht maar: wat moet ik nu zeggen0 Ik vroeg toen maar: Hoeveel kinderen heeft u° Acht. zei hy. Ik was werkelijk stomverbaasd. Dat wist ik niet eens De Altona-redacteuren kre- ge^ deze week enkele malen tra nen in de ogen. Niet omdatde brievenbus als de voorgaan de weken leeg bleef, maar om dat er deze week enkele envelop jes arriveerden met heuse Alto- na-copy. Een klein rondedansje was op zijn plaats na de vele ver geefse ritten naar de postbus. Zo kondigde Fred „R" van Duuren en Hans Christiaanse. twee Altona-klanten uit Leiden aan. de komende weken aan dacht te zullen besteden aan het verschijnsel „soul" Hun eerste bijdrage kunt u deze week op deze Altona-pagina aantreffen. Hun eerste biidrage kunt u deze week op deze Altona-pagi- na aantreffen. Verder maakte B v d. Bent uit Leiderdorp van de geboden gelegenheid ge bruik om iets te vêrtellen over het kommunikaatsiecentrum in Leiderdorp. De poëtische gees ten blijken langzamerhand ook wakker geschud, want het aan bod van gedichten was zo groot dat we er een keuze uit moes ten maken. Nu de eerste schapen weer over de Altona-dam zijn. hopen we dat de copystroom zal aan houden. Nog even in het kort: iedereen die iets te zeggen heeft, kan daarvoor gebruik maken van de Altona-pagina in het L. D. Bel eens met een van de Al tona-redacteuren Henk de Kat of Brayi van Leeuwen. U kunt ons bereiken op nummer 25041. All Together Now. Sinds twee maanden draait in Leider dorp een voor deze gemeente uniek ex perimenteel kommunikaatsiecentrum. Iedere woensdag en zaterdagavond is dit centrum vanaf 8 uur geopend. Het is gevestigd in gebouw 't Trefpunt aan de Eikenlaan. De opzet van dit geheel is dat jonge lui uit Leiderdorp, en eventueel uit de omgeving hier een kans krijgen el kaar te ontmoeten en elkaar te leren kennen. De mogelijkheden zijn hier toe ruim aanwezig, met een aantal rotan stoeltjes en tafeltjes is een leuk geheel gecreërd. vooral de verlichting met staande schemerlampen geeft een unieke sfeer. Een gezellige bar completeert het geheel. De zaak wordt gerund door een werk groep van plusminus tien man, het is niet de bedoeling dat er een vast pro gramma gedraaid wordt want de ge zelligheid is nummer één. Toch worden ook de problemen uit de hedendaagse samenleving niet uit de weg gegaan. Zo is er op 1 april, om eens een voorbeeld te geven, een avond waaraan meewerken het Nederlandse comité tot steun aan de Zwarte Panters en waar een film vertoont zal worden over de Black Power beweging in Amerika. Ook zul len in de toekomst films gedraaid worden, voorzover nu valt te voorzien lang niet de eerste de beste. Het is dan ook te hopen dat de jonge lui in Leiderdorp de kans zullen aan grijpen in ruime mate van dit kom munikaatsiecentrum gebruik te gaan maken zodat ook de Lei der dorpse jeued een stem kan krijgen in de ver anderingen die zich op het ogenblik in de maatschappij voltrekken. B. v. d. Bent, Willem de Zwijgerlaan 4, LEIDERDORP. In een korte reeks artikelen wil len wij het hebben over SOUL, om dat volgens ons in Nederland er te weinig aandacht aan wordt besteed. Slechts 2 uur per maand en dan nog wel op Neerlands piratensta- tlon. Niet erkende muziekrichtingen zoals progressieve rock worden uit en te na onder de loep genomen. Dat de SOUL volgens sommige lieden heeft afgedaan willen wjj met het vol gende doorslaggevende voorbeeld gelijk uit de wereld helpen. In de Billboard van 21 febr. staan maar liefst 32 Soul krakers in de TOP 100. Dit ondanks dat de TOP-40 stations in Amerika er toe zijn overgegaan tot het geheel niet meer draaien van SOUL platen. SOUL ook wel BROWNSOUND ge heten of RHYTHM en BLUES maar ge heel hetzelfde aanduidend, bestaat uit de volgende ingrediënten: GOSPEL. SPIRITUAL. BLUES en JAZZ. Van dit samenraapsel wordt een muziekje ge maakt SOUL geheten. Een van de spe cialiteiten van SOUL is dat het je er gens „RAAKT" Of dat nou door de muziek komt of dcor de presentatie door negers. Hier is geen specifiek antwoord op te geven. Ook opvallend is dat de RHYTHM de overhand heeft op de BLUES. In deze reeks willen wij het spotlicht werpen op: artiesten, producers, ar rangeurs en grammofoonplatenmaat schappijen, om een zo'n uitgebreid beeld van „SOUL" weei' te geven. In de twintiger- en dertiger Jaren van •deze eeuw was de SOUL in Amerika be kend onder de naam „SEPIA BLUES" llllllllillllllllllilllli:illllllllllllllllilillilllllli!lllll!i!llili:iilillllllllliiliiiliilil!tiiililiii of „RACE MUSIC". In NEW YORK had dit betrekking op de HARLEM-Hitpa- rade. „RACE" platen werden gemaakt voor de verkoop in negerzaken in het Zuiden en Noorden van Amerika. Zij waren eenvoudig van stijl en gebrekkig geprocudeerd in vergelijking met andere platen uit die tijd. Om enkele groot heden uit die tijd te noemen: LONNIE JOHNSON. BILL BROONZY, BESSIE SMITH. BIG BOY GRUDUP, MA RAI- NEY en PEG LEG HOWELL. Tijdens het begin van de jaren 40 stortten zich grote hoeveelheden klei ne platenmaatschappijen op het Ameri kaanse popgebeuren. Echter niet met. popmuziek maar met onvervalste SOUL. Deze term en de term RHYTHM en BLUES waren toen nog niet uitgevon den echter de term SEPIA BLUES had wel al afgedaan. In de jaren 50 werden vooral de vo cale groepen uitverkoren door het plaatkopende publiek om de top van de hitparade te bereiken. Hierbij denken wij aan groepen als: DRIFTERS. COASTERS. FIVE ROYA- LES, MIDNIGHTERS, DOMINOES en later de PLATTERS. Ook werd in het begin der jaren 50 door de redakteur van BILLBOARD de heer PAUL ACKERMANN de term RHYTHM en BLUES geïntroduceerd. In deze Jaren kwam de SOUL tot grotere glorie, aan hits als FEVER. ON LY YOU en CHARLIE BROWN of de hits van de INKPOTS. Helaas.er is te weinig uitgebreid materiaal over deze Jaren aanwezig om met precieze data en namen te gaan gooien. Deze jaren kunnen wel de basis Jaren voor de zes tiger jaren SOUL genoemd worden ge noemd. VOLGENDE MAAL DE MEMPHIS SOUND. ATLANTIC GROOTSTE SOUL-MIJ. BESSIE SMITH Van haar kom je Naar haar ga je De jonge vrouw zat op bed Zonder frangipany en maxi jurk Waarom denk je? Leven, lezen, genezen Verkeerde net maakt wakker Dat kan ik niet helemaal begrijpen Denken zonder na te denken Compleet zijn is klaar Leven is tot daar Improvisatie doet lachen Lach jij om je zelf? Neem het half zo fijn. Organist van „Deep purple II" C. Focke, Langenhorststraat 3, Voorschoten. Mensen gaan, mensen lopen, mensen blijven staan. Mensen hopen, op geluk, dat eeuwig zal blijven bestaan. Maar steeds, blijven ze gaan, en blijven ze staan, want geluk, zal steeds weer vergaan. Lopend langs eenzame grachten, verzonken in gedachten, overgegeven, aan duistere machten, die trachten, mij te winnen, en me in te spinnen, met de krachten, die wachten, op die kleine dingen, die mensen hun geloof, in eigen kunnen doen verliezen. GIACOMO Een vage lantaarn sliep die ochtend langs een straatrand en haar licht werd nat; het regende. De gordijnen hielden het donker en licht gescheiden, wij sliepen in de arm van schemer en om ons heen kregen de dinger» hun kleur langzaam terug. Mijn ogen openden zich en ik verwonderde me over het uur waarop ik de slaap verliet en daarna over de geluiden buiten ons bereik. Ton Jansen, De Genes te tstraat 94, Leiden. J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 21