Kunstenaars in de V.S. leven aan de ïrand van de armoede ItaliaanseRazende in het Holland Festival Balletdanseres Agnes de Mille zegt harde dingen De onnozelen en hun belagers Stad in een toren LITERAIRE KRONIEK VAN CLARA EGGINK Kurhaus Scheveningen BRUIDSSHOW Modehuis De Wies Lampie han luka °P flV~ MT I - yTERDAG 21 MAART 1970 LEIDSCH DAGBLAD PACH" 15 ke particulieren. In 1965 werd door een wet van het Congres „The natio nal foundation on the arts" in het leven geroepen, bestaande uit 26 le den, door de president voor een pe riode van vier jaar te benoenen en verantwoording verschuldigd aan een (Van onze correspondent mr. H. L. Leffelaar) WASHINGTON (GPD) „Wij gjn een romantisch, zij het gewelddadig '°"t en w'j Pr°t>eren onszelf en de rest n ran de wereld wijs te maken dat wij de «n lunst liefhebben en haar in ere houden. De waarheid is dat wij de kunst niet in 5 bebben gehouden. Het is een histo- st,i risch feit dat wij haar verafschuwd heb- Nkn". ■tt zu vertelde de Congresleden van Pas. (fialenteerde balletdansers, die als ttdewassers en cafékelners hun in- Jf* tMien moeten aanvullen, van ande- *81 itn die uit noodzaak moeten optre- Mfim in televisie-advertenties en van gewoonte om dansers niet voor Jde repetities te betalen. Het jaarin- |Wieii van een goede solodanser is cgeveer 5000 dollar per jaar, twee- mü ierde van het salaris van een politie- mt ta een grote stad. Amerikaan dansers hebben geen pensioen en pen ziekteverzekeringen. Werk dat door ziekte verliezen, komt r hun eigen rekening. „Het be- in van een ouder wordende dan- tn Amerika", zegt Agnes de Mil- ,js iets angstwekkends". Het beeld dat zy schetste, gaat op »r alle kunstenaars, die in Ame- ia wonen en werken. Zij behoren, '■•wezen, tot e e n van de meest ver- arloosde bevolkingsgroepen van Ver. Staten. Het is een beeld dat finig overeenstemming vertoont ?t de mythen die vooral in het jtenland hebben post gevat: fllm- trren die miljoenen verdienen, au- die met één bestseller mil- ,ir worden, schilders die tiendui- Pwjnden dollars voor hun werk vragen krijgen. Inderdaad, ze zijn er: de [fltabeth Taylors. Henry Ponda's, ies Micheners en Andrew Wyeths. voor ieder van hen zijn er hon- len, zo geen duizenden, die hun ilent moeten compromitteren en die de hand in de tand leven. KtJ1 President Kennedy, onder invloed u zijn vrouw, nam kort nadat hij in het bewind kwam, het initiatief lardoor de regering voor het eerst mate van belangstelling toonde kunstenaars en de Amerikaan cultuur, zaken die voordien het rrein werden geacht van kunstgek- Deze uitspraak was kortgeleden in het Congres te horen, toen de balletdanseres en choreografe Agnes de Mille er een boekje opendeed over de minimale be langstelling van de regering voor de Amerikaanse kunstenaars en de sjofele manier waarop velen van hen gedwon gen worden te leven. sindsdien ter beschikking van de stichting heeft gesteld 4 miljoen dollar geweest, of ongeveer één Ne derlandse stuiver per hoofd van de Amerikaanse bevolking. De aanvra gen voor dat jaar <1968i beliep i her, dan die 42 weken werd betAald. D< musici waren gedwongen de resteren de tien weken van het jaar met an dere middelen aan te vullen. Soortgelijke primitieve regelingen zijn in Amerika normaal voor dan sers in balletgezelschappen en ac teurs in vaste toneelgezelschappen (waarvan er maar een of twee be staan want bijna alle produkties wor den uitgevoerd door acteurs die voor dat stuk worden geëngageerd). di< niet alleen niet meer betaald worden wanneer het seizoen eindigt, maai vaak ook geen vergoeding ontvangen voor de weken die ze besteden aan de repetities. Het is niet te verwon deren dat deze praktijken de reden zijn. waarom er evenveel vakbonden zijn als takken van de kunst beoefe ning: Author's league. Actor's equi ty. Screen actor's guild. American Association of dance compaznie6, zesvoudige daarvan (24 miljoen dol- American musioians union, Ameri Erdeii j eveneens federale commissie van ne gen leden. De fondsen voor de stich ting worden onder een gecompliceerd systeem van voorwaarden van jaar j tot jaar door het Congres vastgesteld lar>. Het jaar daarop. 1969. werd de toe wijzing door het Congres met onge veer 1 miljoen dollar verminderd. Ook toen waren er ruim 1100 aan- Uit de wetstekst, waarmee dezevragen, die zes keer zoveel nodig stichting werd gecreëerd, bleek de j hadden. Uit de gegevens van de aarzeling en het wantrouwen waar- i stichting blijkt verder dat niet meer mee het Congres zich inliet met dan 12 procent van de aanvragen Kunst en cultuur. Er staat m on- wordt ingewilligd. In 1969 werden op 551 aanvragen (van de 1100) subsi die verleend, waarvan 240 aan lndi- der meer dat de steun aan de kun sten .jn de eerste plaats 'n aange legenheid voor privé en plaatselijk initiatief is". Er staat ook in: „Het Congres verklaart hierbij dat de mocratie, wijsheid en visie van zijn burgers wordt verlangd en dat het daarom een vorm van onderwijs moet bevorderen en steunen die erop gericht is om mensen de meesters van hun technologie te maken en niet de onnadenkende dienaren ervan". Ondanks deze formulering is het hoogste jaarbedrag wat het Congres Internationals ADVERTENTIE Vrijdag 27 maart 's avonds 8 uur tv de talen van avond en cocktail toiletten, bruidsmoeder compléts. Entrêe f5,-p.p. incl. café complét en operatief. Reserveer tijdig uw plaatsen. Amsterdam, Kalverstraat 3-6, tel. 020-66268/237634 Den Haag, Spuistraat 68, tel. 070-639660 can society of composers and plav- writers. 'De balletdansers hebben als één van de weinigen geen vak bond». De meeste van deze bonden heb ben pensioenfondsen en ziekteverze keringen voor hun leden. Niettemin blijven deze maatregelen lapmidde len. zolang de Amerikaan het ..privat enterprise "-systeem blijft huldigen en het standpunt inneemt dat kunstenaars, evenals zakenlie- viduele kunstenaars, die echter maar den. hun eigen boontjes moeten dop pen en buiten de verzorgingscompe tentie van het land vallen. Agnes de Mille controleert de muziek voor een balletvoorstelling 6 procent van het totale budget kre gen toegewezen. De overige 94 pro cent van de fondsen werd toegekend aan „groepen" dansgezelschappen, theater, diverse projecten In de praktijk komt het er boven- j voor de Amerikaanse televisie. dien op neer. dat men de grootste kansen op een subsidie heeft.wanneer men al particuliere giften heeft ge- j had. Want om deze privé-donaties te stimuleren, bepaalde het Congres j dat de federale regering een bedrag i gelijk aan dergelijke giften za 1 sup plementeren. In veel gevallen bete kent dit dat Juist zij die subsidies het meest nodig hebben, daarop min der kansen hebben dan zij die al over enig geld beschikken. Afgezien van deze zeer inadequa- te federale subsidies (Engeland j geeft met een-kwart minder dan de Amerikaanse bevolking zes keer zo veel uit aan subsidies voor de kuns ten), verkeren de Amerikaanse kun stenaars in voortdurende onzekerheid over het bestaan. Het Philharmo- AMSTERDAM (GPD) Het Teatro Libero uit Rome zal in het Holland Festival een serie voor stellingen geven van ..Orlando Furioso" (Razende Roelandeen j nisch orkest van Washington ging j soor( kermisspel. gebaseerd op de verleden J»r In taltin,omdat men j Ludovico Ariosto uit 42 weken per jaar optrad (dus gedu- 1 i rende het seizoen) en voor niet meer 1532. Er zal zoveel aan te zien zijn. dat waar we op het Domplein voor min- het er niets toe doet of je de woor- stens 8000 mensen optraden", den verstaat of niet. Voor hen. die .Ariosto's verzen laten zich ple- toch absoluut willen weten waar het zierig lezen, maar by ons op de over gaat. komt er in het program- [middelbare school hebben we al een ma een inhoudsbeschrijving met een tijd nodig voor de hel, het vagevuur aantal foto's als herkenningsbeelden I en de hemel van Dante, zodat er Die inhoud vormt een ironisch rid- weinig voor Arlostso overblijft. Toch derverhaal over de strijd tussen de kent iedereen het verhaal van Orlan- Chrtstenen en de Moren, over de be- do, die als zijn Angelica hem in de drogen liefde van Orlando voor Ange- steek laat voor Medoro zo razend lica. over overtrokken heldenmoed, wordt, dat hij de bomen uitrukt en liefdestrouw en sprookjesdingen zoals ais knotsen om zich heen slingert, een vliegend paard, een onzichtbaar waarbij hij alles vernietigt en een I ES li» li» leni C. VAN HEEKEREN: ..RODE ZON BOVEN BORNEO." „MOORD EN BRAND." „HELDEN, HAZEN EN HONDEN." Ultg.: Bert Bakker/Daa- men. Den Haag. Van C. van Heekeren is eer der verschenen „Het pannetje van Oliemans" de eerste druk van dit boek heette De Atjeh-party en is in eigen be heer verschenen dat niet al leen het aangrijpend verslag is van het leven van 500 krijgsgevangenen, die door de bezettende Japanners tijdenlang over Sumatra werden rondge- sleept, maar bovendien een ex* -'-«Iarisch geschreven me- moire. Vervolgens schreef hij „Batavia Seint: Berlijn!" waar in de zaak van de internering van de Duitsers bii het uitbre ken van de wereldoorlog in N.O.I. en het drama van de ge zonken „Van Imhoff" uit de doeken wordt gedaan. Met deze drie nieuwe boeken heeft de ge schiedschrijver van het lot van de E"-"»se bevolking tijdens de inval van de Japanners in N.O.I., zich gewend tot de ge beurtenissen op Borneo, west. oost en zuid Men kan over het koloniale aspect van het voormalige N.O.I. denken hoe men wil. er is geen reden om voor één feit de kop in het zand te steken, n.l. dat er duizenden Nederlanders onbeschermd binnen de gordel van smaragd opgesloten zaten toen de voortreffelijk gewapen de en allerminst zachtmoedige Japanse legers daar binnen trokken Kinderachtige opmer kingen in de zin van: „Dan hadden ze maar nietkan men rustig naast zich neerleg gen. Het was zo. Het feit be stond dat ongewapende mannen, vrouwen en kinderen het geweld van een volk waarmee men zelfs geen woord gemeen had, over zich hebben moeten laten gaan en waarbij de militaire verdediging wel vergeten kan worden vanwege het gebrek aan de allereerste middelen die hiervoor nodig waren. De drie boeken van Van Heekeren zijn uitstekend gedocumenteerd en het is duidelijk dat hy geen stuk, geen publicatie en geen particuliere brief ongemoeid heeft gelaten teneinde ee>n zo juist mogelijk beeld te krijgen van wat zich in de jaren '41-'42 in Borneo heeft afgespeeld. Zijn „kolonie" onherroepelijk voor velen met zich brengt en men heeft vrijwel een voorbeeld van het gemiddelde slachtoffer. Slachtoffer inderdaad van wreedheid en gruwel; dat moet men niet vergeten. Het is geen wonder dat de al gemene indruk die men krijgt van de toestand het beste ver geleken kan worden met het verstoorde mierennnest .Een ge draaf hot en her. gekibbel om de macht verloren hoofden, bevelen en tegenbevelen, angst om zelf te handelen zonder toe stemming van Java zijn de ken merkende eigenschappen. Con flicten tussen burgerlijk bestuur en militairen waren een chroni- uitgebreide bronnenvermelding bewijst dat nog ten overvloede. Wie waren deze slachtoffers van Nippon: hoe dachten zil, hoe reageerden zij. wat deden zij. Hoewel Van Heekeren zich gewoonlijk onthoudt van com mentaar op de documenten die hij de lezer voorlegt, krijgt men een helder beeld van het eheel zowel van de mensen als van de totale sfeer. Want deze docu menten spreken door hun keuze voor zichzelf. Men ziet de ont hutsende taferelen van allerlei aard voor zich. Tn N.I.O.. in ca- su in Borneo, zaten Nederlan ders van het gewone kaliber Wat beperkt van geest, provin ciaal van levensstandaard, wei nig ontwikkeld, geconcentreerd op het eigen kleine wereldje van werk en huis. Voeg daarbij een zekere mate van zelfoverschat ting die een vestiging in een sche kwaal, zegt Van Heekeren. Een ander element dat over heersende Invloed heeft gehad, was dat men niet geloofde of niet wenste te geloven aan een Japanse inval daar de regering te Batavia iedereen in het duis ter liet tasten, waarschijnlijk het devies huldigend: wat niet weet, dat niet deert Toen op 8 december 1941 de oorlog met Japan (dus «onver hoeds voor deze mensen) uit brak. deed men wat men dacht dat nuttig en nodig was. Men organiseerde stadswachten, in terneerde het laatste restje Ja panse bewoners. stelde een luchtbeschermingsdienst in en vormde een vrouwencorps. Wat betreft de volstrekte onwetend heid van bijna allen van wat hen boven het hoofd hing, het volgende: Bjj het eerste bom bardement van Pontianak: „dat ledereen de node bollen op de vleugel* voor oranje, dus Ne derlandse kentekenen, aanziet." Bij het horen van een dubbele fluittoon, waarschijnlijk van vallende bommen: ..Als Je niet wist dat een der Chinese sleep boten zo'n fluit heeft, zou je denken dat de sirene loeit." „Ja." zei de havenmeester en meteen hoorden we een doffe dreun." Bij het leger was het niet veel beter gesteld dan bij de burgerij. Heen en weer getrek door het oerwoud, met bootjes op de rivieren, volkomen ge brek aan bewapening, piepklei ne eenheden waarvan nog groepjes verdwaalden en geen notie van wat er komen ging. „Ja, we hadden voorlichting ge kregen dat we voor de Jap niet bang behoefden te zijn. Zy kon den niet goed zien. hadden slechte ogen en kromme benen. Vliegen konden ze helemaal niet en het waren achterlijke lieden. In het begin werd dit ge loofd. maar na de bombarde menten was dit wel over." schreef een militair. En men ontwaakte wel sr*l uit de droom toen het helaas te laat was. zo als blijkt uit een telefoonge sprek van een kapitein met zijn vrouw: ..Als jullie overmorgen niet de bijzit van de een of an dere Jap willen zijn in de be- diendekamer. maak dan dat Je wegkomt." Moord en brand, de rode bollen die geen oranje ble ken te zijn. helden, hazen en honden dat was het wel. Dit drama is voorbij en de doden zijn begraven. Maar niet voor bij is dit alles voor de mensen die na dit gruwelijke drama beleefd te heboen. nog drieën eenhalf Jaar in een kamp heb ben moeten zitten. Laten we ons dit goed realiseren. makende spiegel, een wonderhoorn enz. Er wordt gespeeld op 38 vierkante wagentjes, die op allerlei manieren aan elkaar gevoegd kunnen worden en vaak dwars tussen het staande spoor van verwoesting achterlaat; of de geschiedenis van Marfisa. die als een vroege Dolle Mina in een harnas door het land rijdt en alle ridders provooeert. waarby ze voor een ge vecht tegen tien man tegeiyk niet Het publiek daar kent de tekst niet en spreekt ook geen Italiaans, dus hoeft zich nergens ongerust over r« maken. Eenheidsprijs publiek door rijden. Soms vormen opzy gaat. En we weten ze een galopperend paard, een maag- denetend zeemonster, een boot in de storm of het steunpunt voor een lan ge draaiende arm. waaraan een gro te. boven het publiek zwevende vo gel hangt. Staan Paolo Radaello. de leider van het Teatro Libero, kwam naar Neder land om er iets over te vertellen: „Bil de eerste openbare repetitie lieten we het publiek zitten, maar dat klikte niet. Toen lieten we ze staan en begon het spel opeens te leven. Nu staan de toeschouwers dan ook altijd, iedereen moet actief mee doen. Men loopt rond. springt opzij of leunt met kin en ellebogen op de rand van de wagentjes, waarby je. als Je wilt, de acteurs zou kunnen aanraken. Wat ook enorm belangrijk is. i6 dat er steeds verschillende din gen tegelijk gebeuren, zodat, men van de verhouding tussen de Oosterse Rug- giero en de westerse Bradamante die trouwen en het geslacht d'Este opleverden (de heren van Ferrara, aan wie Ariosto zijn gedicht opdroeg) Al deze gegevens leven in het volk en de poppentheaters op Sicillië spe len bijvoorbeeld vaak verhalen uit de „Orlando". Toch hadden we tot nu toe het meeste succes in Belgrado wear we op een sportveld optraden. Het stuk kant 108 roOen r if*1 door 42 acteur» mi eens worden scènes, de gevechten bijvoorbeeld, heel realistisch weergegeven, dan weer acteert men met overdreven Patho6, om het melodramatische van de situaties ran een ironisch acoent te voorzien. Er zal gespeeld worden op 30 21 juni ln de Koopmansbeurs in Am sterdam, op 22 en 23 Juni in d» Rivièrahal te Rotterdam, op 34 en 25 juni in de Kurzaal van Schevenin gen en op 26 juni in de Philips Jubileumhal te Eindhoven. De plaateen «uilen een eenheids prijs krijgen van vermoedeiyk 6 gul den en het ligt ln de bedoeling voor geïnteresseerden een stencil met een fragmentarische vertaling van de ga- speelde teksten ter beschikking te stellen om vóór de vooreteïMng at daarna nog eens rustig door te lezen. Uitgaande van de gedachte dat de een dergelijke gigantische toren stad mensen in de nabije toekomst boven te beginnen hoopt de architect een* dr luchtvervuiling uit wil wonen, een proefstad neer te zetten welka meer blauwe lucht wil zien en geen 1 ca. 400 meter hoog zou moeten wor- PmmHH enorme verkeersopstoppingen meer uen hetgeen altijd nng ongeveer 1 gedwongen wordt een keus te ma- i wülen doorworstelen heeft de Britse mlijard gulden bouwkosten vraagt, ken". j 'en doorworstelen, heeft de Britse Overigens is alles nog maar in het architect W W. Frischmann. te stadium van plannen. Opdrachtge- Overal waar we tot nu toe ge- I^hden. een gedurfd project ontwor- vers zajn er niet. pen. Deze architect, van het bureau j C Peil and Frischmann, wil steden in de hoogte bouwen. Een enorme I ..flat" van 3006 meter hoogte, waar- j I in een half miljoen mensen kunnen I wonen en werken. Deze torentod is gesitueerd ir. bossen, graslanden I en meren. Proefnemingen in een windtunnel geven de architect de zekerheid dat het betonnen bouw werk technisch mogelijk is. Voor de problemen inzake de grote aantallen liften, die naar de 850e verdieping j moeten alsmede de waterleiding, brandgevaar, draagvermogen van de j grondpeilers die 1J5 km lang zijn, zegt de architect een oplossing te hebben. Het plan geeft per 100 ge- zinnen een etage. Elke 20 etages vormen een stadswijk, compleet met „Iedere voorstelling is weer an- j burgemeester, supermarkt, kerken, ders. afhankelijk van de te bespelen j scholen, ziekenhuis enz. Per 20 eta- ruimte en van het publiek. In Spole- ses l8 er voor dat .gebied" een eigen 1 to speelden we ln een kerk voor bestuur en technische uitrusting maar 800 mensen. Dat was intiem. bijvoorbeeld vergeleken bij Milaan, j Alvorens ooit met de bouw van speeld hebben, was het een enorm succes, behalve bU de première; het snobistische élitepubliek, dat alleen op uitnodiging naar premières komt, was niet op ons directe spel voorbe reid. Maar al bij de tweede voorstel ling kregen we een heel eigen pu bliek". „We zetten geen sociale problema tiek op het toneel, maar de vorm waarin we spelen is wel sociaal: iedereen is gelijk; je hebt slechts keuze tussen meedoen en een dolle avond beleven, of opzystappen en al leen toekiijeen. In dat laatste geval kan lk u beloven dat u zich verveelt". Steeds anders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 15