Antonioni maakte een film over de verrotte" Amerikaanse samenleving Tweede Asterix: volwassen Sheriff zonder ster een fijne western ïabriskie Pointis ergernis voor vele recensenten Hello Dolly Seksfilm vol van vals sentiment BOEKGRAPJES GOED OVERGEBRACHT IN FILM SAINT MAAKT SERIEWERK „Uw vrouw yjtfJDAG 20 MAART 1970 IjETDSOH dagblad PAGINA 25 In Londen ie gisteravond d* wereldpremière gegeven van de Engelse film The last grenade" De vrouwelijke hoofdrol wordt in deese film gespeeld door Honor Blackman, die als generaalsvrouio verliefd wordt op een majoor. De acteur Stanley Baker vertolkt er de rol van de majoor in. De foto laat een scène uit deze nieuwe film zien: Honor Blackman ver telt haar geliefde, dat zij haar liefde jegens hem aan haar man Robert Mitchum en George Kennedy staan deze week In Luxor borg voor een aantrekke lijke western. De bezoekers worden geconfronteerd met een probleem, dat eigenlijk nu ook speelt: de mentaliteitsverandering. Het wilde TRIANON „Hello Dolly" gaat nu al de vierde week in. ziet een bijzonder goed acterende en zin gende Barbra Streisand met als te genspeler de routinier Walter Mat- thau. Een echte filmmusical van klasse. REX Nederlandse seksfilms zijn over het algemeen geen groot succes, de Belgische blote-plaatjes- industrie is ook al niets bijzonders. Wie bijbelverteller Aart Saartjes op zonnig Ibiza de liefde heeft zien bedrijven voor het spiedend came ra-oog zal er ongetwijfeld weinig van onder de indruk zijn geraakt Wie deze week verwachtingsvol het theater aan de Haarlemmerstraat binnensluipt om kennis te nemen van al hetgeen zich op het „Eiland der Lusten" af zou kunnen spelen, voelt zich halverwege het filmver haal al bedrogen Een in het huwe lijk teleurgestelde graaf en gravin brengen hun vakantie door op één van de talloze Griekse eiland- Jee. waar de natuur mooi maar de verveling groot is. Het adeiyke juffertje ontdoet zich veelvul dig van haar toch al spaarzame kledij, voornamelijk ten gerie ve van een autochtone visser. Tot hartstochtelijke liefdesscènes komi het echter nauwelijks, het blijft bij wat heen en weer gehol langs het strand en bij Irritant getalm op wat men het hellend vlak zou kun nen noemen. En dat terwijl de film zo „hoopvol" begint met een reeks slaapkamertafereeltjes, die er hoewel ze een nogal lesbisch ka rakter dragen, niet om jokken. Een verwende en decadente jonge vrouw onderzoekt nu eenmaal alle dingen: onder dat mom wordt de bioscoopbezoeker een stoeipartij tussen drie jolige dames met veel close-ups van allerlei vleselijke at tracties opgedrongen. In elk geval gaat het tijdens die Griekse vakan tie helemaal mis met meneer en mevrouw. Meneer sterft van ellen de, mevrouw werpt zich schok schouderend in de armen van de vissende verleider, die alsmaar de verleidelijke visser probeert uit te hangen. Een dramatische seks film dus? Laten we het maar hou den op een saaie seksfilm vol van vals sentiment en een patserig soort pathos. De hoofdrollen wor den gespeeld door ene Rik van Steenbergen (de graaf) en een zekere Diana Dee (de gravin), op een wijze die men gerust smaakbe- dervend mag noemen. westen van rond de eeuwwisseling waarin „Sheriff zonder ster" zich afspeelt begint te veranderen. De eerste harde strijd om het bestaan is gestreden, nu steekt het burger fatsoen de kop op. De bewoners van het wilde westen willen niet meer aangezien worden voor een stelletje barbaren, ook zij kennen auto's, parfums enz Zelfs het politieke spel is doorgedrongen. Maar niet alleen de uiterlijk zo nette burger maakt een ontwik keling door, ook het bendewezen sit In een vernieuwingsfase. Het stapje naar het harde gangsterdom van Al Capone is niet ver meer. Twee kerels van het oude slag sheriff Plagg (Robert Mitchum) en treinrover McKay (George Kenne dy) passen niet al be best meer in deze oonstructie. Plagg wordt door burgem. Wilker van het o zo net te grensstadje Progress ,een mooi prater en glad politicus, uitgeran geerd als hij, met de verkiezingen op komst, een drijfjacht op McKay wil organiseren Maar ook McKay heeft het moeilijk met zijn jongens, die geld verdienen aan alles wat misdaad is en vaak doden uit ple zier. Dit u niets voor de oude vechtjas. Als Flagg en McKay echter te genover elkaar komen te staan, blij ken zij meer met elkaar gemeen te hebben, dan zij ooit hadden ver moed McKay helpt Flagg de over val op een goudtransport verhin deren. De charlatan-achtige burgemees ter. die Flagg eerst een „begrafenis eerste klas had gegeven", smeekte hem ten einde raad de overval te voorkomen. Het fatsoen, wat ook maar betrekkelijk blijkt te zijn en het gangsterdom moeten het voor lopig afleggen tegen de twee ruige kerels. „Sheriff zonder ster" ls een fijne film waarin de regisseur naast kei harde gevechten ook grappige mo menten heert verwerkt. Ook de bal lade over de daden van sheriff Flagg. die steeds terugkomt doet het bijzonder goed. „Zabriskie Point" is te mood, te gaaf als film, dat wil zeggen dat het weinig laat zien van de vaak chao tische manier waarop de Ame rikaanse radicale jongeren hun ac ties organiseren en uitvoeren. De film begint met een bijna Europees aandoende discussie van studenten over de organisatie van de staking aan hun universiteit, terwijl alles wat echt Amerikaans ls in de film wordt ontleend aan dingen: het vliegtuig, het landschap, de zinloze luxe. pompeuze vergaderzalen van zakenmagnaten. een negorij-uit spanning zoals die alleen maar in Amerika is te vinden, politiehelmen en traangas. Om zijn Amerikaanse filmdebuut voor te bereiden, retede Antonioni zes weken door het land. Hij praatte met studenten, zwarte panter, poli tieagenten, zakenlieden. En men krijgt de indruk dat de omvang van het land, de problematiek die er toch overal weer net Iets anders ligt dan elders en de typisch Amerikaanse contrasten hem overrompeld hebben en zijn film aan compactheid heb ben doen verliezen. Dat neemt niet- weg dat hij authentieke beel den heeft opgevangen en weergege ven, zoals de agent die op het poli tiebureau een gearresteerde demon strant moet boeken en hem naar zijn beroep vraagt. „Professor in de sociologie" is het antwoord. „Dat is te lang", zegt de agent, Met een Aeroflot-lijntoestel zijn op Schiphol 42 Russische ikonen uit Moskou aangekomen, die in Breda ten verkoop zullen worden gesteld op de jaarlijkse nationale antiekbeurs 7an het Nederlands Antiquairs Ge nootschap. Deze beurs, die zaterdag avond zal worden geopend en tot 1 april zal duren, wordt gehouden in kasteel Bouvigne in Breda. De afbeeldingen op hout van de Russische heiligen stammen uit de 17e en 18e eeuw. „we zullen er klerk van maken". Op zulke ogenblikken roept Anto nioni iets wakker over de aard van de ideologische klcof tussen verschil lende delen van de Amerikaanse be volking, een kloof die alleen door wederzijdse verachting wordt overbrugd. Aan het eind laat Antonioni behal ve de luxe villa van de zakenman ook andere objecten van de zielloze Amerikaanse welvaart de lucht in vliegen: een gevulde ijskast, kleren kast, televisietoestel, zwembadmeubl- lair. Hij laat deze ontploffingan in vertraagde beelden zien —langzaam door de lucht tuimelende sinaasap pelen, boeken, vesten, machine onderdelen. Alsof het een decadente verlustiging is in de vernietiging van een cultuur die alleen maar tot ge- Welvaart Inderdaad gelooft Antonioni dat het de voorwerpen zijn, die de ge welddadige revolutie in Amerika hebben voorbereid. „Ze helpen na tuurlijk sommige mensen, deze din gen, maar ze vertegenwoordigen ook een aanval en een verstoring", zei hU in een vraaggesprek. „Dat is de reden waarom een ijskast in een etalage in (de arme negerwijk) Watts een revolutionair voor werp kan worden. In Zabriskie Point suggereer ik dat de materiële wel vaart van Amerika, zoals we die op de reclameborden en in de adver tenties zien, op zichzelf een geweld dadige invloed uitoefenen en mis schien zelfs de wortel er van zijn. Niet omdat welvaart slecht is, maar omdat het niet wordt gebruikt om de problemen van de samenleving op te lossen en, integendeel, gebruikt wordt om die te verbergen". Zabriskie Point is, hoewel Antonio ni zegt van Amerika te houden, geen liefdesverklaring. Het is eerder de nauwkeurige weergave van de ver warde gevoelens van de Europeaan die met alle cliché-voorstellingen over het rijke, vrije, progressieve Amerika de Atlantische Oceaan oversteekt en dan tot de ontdekking komt dat de werkelijkheid soms wel, maar meestal niet, aan die ver ouderde opvattingen beantwoordt. (Van onze correspondent mr. H. L. Leffelaar) NEW YORK (GPD) Michelangelo An- xaioni (1' Aventura, La notte. Blow Up) igft zich aan een film over Amerika ge daagd en het resultaat er van is dat hij het middelpunt is geworden van een verhitte con- averse. In de discussies wordt hij, al naar -elang van de leeftijd en politieke oriënta al) heeft ons zijn minachting geschoteld", schreef een criticus, A die geven wij hem terug ."Een isderzei in een gesprek: „Die ploert, jouden hem dood moeten schie- g'. Vincent Canby, de recensent n de New York Times, had het fti de fundamentele leegheid van ytonioni's kijk op Amerika. De he- r/heid van deze aanvallen doet ech- vermoeden dat deze filmwijzen der bewogen werden door hun jttttek oordeel dan door persoon- £e gekwetsheid. Want „Zabriskie Point" is geen jleuwe film over een lief Amerika, jet ls een bikkelhard commentaar peen bikkelharde samenleving, een pn in bikkelharde beelden. Met uit kering van een episode, waarin de tee Jonge hoofdfiguren zichzelf en laar hebben in een uitgeblust cdschap dat Antonioni op de een andere manier toch lyrisch weet maken, wordt gewerkt met felle ^uren, met close-ups van meedo- •nloze scherpte en met strak- Komposities. tie van de twistenden, beurtelings voor .com munist" uitgemaakt of tot idool verheven. Want als „Zabriskie Point" iets is, dan is het een maatstaf om de zogeheten generatiekloof aan af te meten. Voor de Amerikaanse be roepsrecensenten was de film nog iets anders: een artistiek dieptepunt in Antonioni's film- oeuvre. Het uitgangspunt van de film is de solutie van de Amerikaanse jonge- b tegen de verontmenselijking, de ge onbeweeglijkheid, en de bruut- fd van de gevestigde orde. De Mfdrolspelers zijn een student die irlneemt aan een staking aan a universiteit en de secre- ime van een grondspeculant «aan het hoofd staat van een su- srorganisatie. De student (de na- a van beide spelers zijn in de film [belangrijk) die zich met een pis- o! heeft gewapend tegen het te rwachten geweld van de politie- icht die de staking komt breken, acht wanneer e en agent wordt odgeschoten (Antonioni laat in het dden of de agent door hem of er iemand anders wordt gedood), i zijn vlucht bedient hij zich van d gestolen sportvliegtuig, waarmee i de aandacht trekt van het :isje dat in haar auto door de «tijnachtige verlatenheid van tdwest-Amerika op weg is naar k met prollerige praal uitgeruste venhuis van haar werkgever. Het meisje en de gevluchte student raben vervolgens, met marihuana i Jove", een lyrisch oponthoud in s dodenvallei (Zabriskie Point), wrdat hun wegen zich weer heiden. De student vliegt te- Bi met het inmiddels in popkleuren overgeschilderde toestel en hij wordt bij de landing op zinloze manier doodgeschoten door een inmid dels gealarmeerde politiemacht. Het meisje hoort het nieuws over de autoradio, aarzelt om terug te ke ren. maar bereikt tenslotte het lu xueus-decadente buiten. Zij besluit dat zij niet langer deel kan uitma ken van de on-wereld van haar werkgever en maakit (rechtsomkeert In haar verbeelding ziet zij dan (in Antonioni: geen lieve film. een spectaculair weergegeven reeks van ontploffingen) de superbunga low in gruis en spaanders de lucht in vliegen. Antonioni, die voor de hoofdrollen twee onbekenden uitzocht Dar ia Halprin en Mark Frechette) heeft twee prototypen willen uitbeelden: de jonge radicaal voor wie geweld de enige oplossing is om de macht van het „establishment" te breken en de twijfelaar (het meisje) dat zich door de bestaande maatschappij laat ge bruiken en door de ontmoeting met de radicaal tot een confrontatie met zichzelf wordt gedwongen. Als er op zijn visie Iets aan te merken valt, dan is het dat hij een gecompliceerd hedendaags Amerikaans probleem heeft weergegeven zoals een Euro peaan het begrijpt. Dit heeft in zijn geval tot een over-vereenvoudiging geleid waarin de werkelijke innerlij ke strijd van vele Amerikaanse jon geren van gegoede huize die de keus moeten maken tussen radicalisme en conformisme, nauwelijks aan bod komt. zal bekennen. STUDIO Tweehonderd personen, 750 kilo verf, 3000 pen selen, 130 handschoenen, 90.000 schetsen en 50.000 tekeningen, dat zijn wat van de honderden getallen waaruit de records bestaan die de tweede Asterix- en Obelix-film (deze week in het bovenste theater aan de Steenstraat) begeleiden. Een monster-tekenfilmproduktie geënt op de ideeën uit de gelijk namig boeken van René Goscinny en Albert Uderzo. Walt Disney ls waarschijnlijk de ®ige die het voor deze twee Fran sen gewaagd heeft stripfiguren te Sebruiken voor een avond-vullende Wcenfilm. Zijn succes heeft hen misschien geïnspireerd het resul taat is echter totaal verschillend en ten vergelijking moet in het voor tel van de laatsten uitvallen. In tegenstelling tot Bambi van Disney hebben Asterix en Obelisk fc charme die ook volwassenen Kortdurend in hun ban weet te bouden. De eerste film over de twee Gallische helden werd slecht ont vangen en terecht, de beide strip- belden bleken nog niet zo rijp dat boven de statische sfeer van de «ken uit konden komen. Met de Iweede film is dat heel wat an tes. De boek-grapjes blijken heel aardig getransformeerd en overge bracht te zijn in de film. Asterix Cleopatra is geworden wat men Goscinny's en Uderzo's filmisch tersteling haa verwacht: geen per cent slapstick-achtige lach-stui- ®aar fijn volwassen film-teken- *rk met genoeg grappen cn een temate aardig verhaal dat Je er ruime tijd geamuseerd naar kunt bijten. Met eigentijdse grappen, zo de honger-betoging van de hei- k* krokodillen die de Galliërs niet als voer krijgen; vaak sarcastisch maar net niet genoeg om morbide kzijn. Verhaal Voor hen die het verhaal nog "kt kennen: Cleopatra wil Julius Caesar bewijzen dat het Egyptische 'Qbk uit haar tijd niet decadent is en wedt dat zij binnen drie maan den een prachtig paleis kan laten verrijzen Numerobis, de beste archi tect in Egypte (het land van de blin den waar eenoog koning is) krijgt de opdracht, maar ziet dat hij al leen kan slagen door de hulp in te roepen van zijn vriend de Gal- tinent slapsitick-achtige lach-stuip zijn twee vrienden, de slimme As terix en goedmoedige krachtpatser Obellx, te hulp snelt. Vele moeilijk heden moeten de vrienden overwin nen, zoals de voortdurende agitatie van een collega van Numerobis en de nijd van Julius Caesar .voor zy in hun opzet slagen maar tenslotte wacht hen de dank van Cleopatra. Drie vcun de helden uit Gos cinny's en Uderzo's tweede film: op de voorgrond v.l.n.t. Egypti sche bouwer Numerobis, de druï de Panoramic en Asterix. LIDÖ „De wraak van de Saint" is een film die eigenlijk meer thuis hoort in een televisieserie dan in een bioscooptheater. De film onderscheidt zich nauwelijks van de afleveringen, die de afgelopen jaren via het televisiescherm zijn uitgezonden. Of het moet zijn, dat we de flink getaande huid van on ze held nu ook eens in fijne kleu ren kunnen zien. Simon Templars films missen he laas het raffinement van een Ja mes Bond of Eddie Constantine Goed er worden flinke klap pen uitgedeeld en de pistool wordt over het algemeen vaardig gehan teerd, maar een aotie kun je al mij lenver zien aankomen. Ditmaal neemt de met aureool getooide held uit de boeken van Leslie Charteris het op tegen een notoir lid van de Mafia, die een ware terreur uit oefent onder de rook van de Etna. Templar begint zijn speur tocht in Napels en eindigt tenslot te aan het sterfbed van een groot mafialeider waar hij hoe kan het 'ook anders een schoonheid van de wisse dood redt Roger Moore, in wie ik nog steeds een echte Ivanhoe meen te herkennen, doet het allemaal wat te gepolijst en daardoor blijft het allemaal wat vlakjes. Typisch seriewerk voor de televisie. 99 CAMERA „Uw vrouw, het on bekende wezen", de derde film van Oswalt Kolle, is na twee we ken Stationsweg naar de Ho- gewoerd verhuisd. Kolle schetst in deze film het gevoelsleven van de vrouw, vooral daar waar het be trekking heeft op de sexuallteit. Hij doet dat op een openhartige en verhelderende manier waardoor de film. het aankijken meer dan waard is. „Uw vrouw, het onbeken de wezen" bestaat uit drie verschil lende verahlen. In elk verhaal pro beert Kolle op zijn eigen wijze sexuele taboes en onbegrip tegen be gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 25