Vechten om leefbaarheid Geen bretels voor Mina Impulsen voor de Merenwijk B3 L.I .Ami VI. Leiclenaar gedupeerd bij kopen aan de deur BKibSI Dr. A. Verj aal benoemd tot Leids hoogleraar VftrJDAG 20 FEBRUARI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 LEIDEN Woningbouw en leefbaarheid het zijn begrip- □pen waarover gedurende 25 jaar al miljoenen gesprekken zijn gevoerd en een onmeetbare hoeveelheid papier is volge schreven. Dat alles heeft nog altijd niet geresulteerd in be vredigende oplossingen. Integendeel. Wie in Leiden over de Churchilllaan rijdt en daar een blik werpt op de honingraten, die bij wijze van woonvorm aan elkaar zijn gemetseld, zal ge- grepen worden door een gevoel van neerslachtigheid. Of \ti moedeloosheid. Trouwens, er is nog heel wat meer in Leiden- zuidwest neergezet, waarbij de tranen je over de wangen big gelen. En niet alleen daar. Een onderzoek in „Noord" leert dat Spjok in dat rayon voldoende stof ligt om er een uiterst zwaar- noedig proefschrift over te schrijven. JHt LUI Mirt AIJ.W m 11 Kt IUlv reiM'iiafej t? Directeur A. v. Dien: ,jlet probleem is niet zozeer de woning sec als wel het ontbreken van een omgeving die aanspreekt" r,Aiï'fiWP S verl* fa*» door Ruud Paauw k Het zijn zielloze wijken, waarin ui - al of niet slecht gewoond an worden, maar niet gelééfd. :hi Iat hele vraagstuk van het leef klimaat is door Godfried Bomans 0 gekarakteriseerd: „De kwestie 1 niet of er op 100 km afstand Mn mijn woning een recreatie- z„ Hfrï" bestaat, maar of ik na drie Mo tinuten wandelen mijn vrienden f" i een aanvaardbare tapperij be- roeten kan". ZoiHet Probleem beperkt zich natuur- jk niet tot Leiden. Om dicht bii oojiuis te blijven: Leiderdorp lijkt ook il knap zyn yver en streven te nderdrukken om tot een levende *cj iieuwe wijk te komen, als men ziet at er tot op heden in de Engelen - 10! 8aI is gedaan en niet gedaan. Ach. 4. feral in de Randstad Holland treft 30' len bouwsels die doen vermoeden at zij werden ontworpen door ajrchi- ?cten. die uitermate uit hun humeur chter de tekentafel stonden. Bou- architecten, stedebouwkundi- sn e.a. wekken zo bedroevend vaak indruk met alles te zyn bezigge- Ileest, behalve met de man, de or "ouw en het kind die in hun orea- es moeten wonen. Verlatenheid Nederland 1°. een overvol land. Een u linde, zo heeft een vooruitstrevend nil tthitect als Wiekart geschreven. u »u, als hij niet beter wist, daaruit gevolgtrekking maken dat er een 'JJonte mengeling, een grote variatie woonvormen bestaat; nieuwe eeghjken vol bruisend leven. Het tegen- eel is het geval: „Er is stilte, ge- emptheid, uiterste voorzichtigheid, A igstige verlatenheid, formalisme, ng ffhaling miljoenen km2 groot" al- 01 ts Wiekart. Er werd zo gebouwd dat een be- H d architect als Van Eyck het j h'et misdadige af" noemde. Lan- tijd lette men niet zo erg scherp p, want in dit land was je al blij Tn plekje te hebben gevonden. Was er keus? Het intens trieste is dat het in tel gevallen zo begrijpelijk is waar- ii het in al die gemeenten (met uit moest gaan gebeuren en dat men daarvoor zelf de handen uit de mou wen diende te steken. In de raad van advies van de stichting zitten architecten als Van Eyck en Ver hoeven, de kinderarts Fiedeldy Dop. de sociografe Hedy d'Ancona. de psycholoog Frijda en vele anderen. Men kan donateur worden van de stichting en wordt er in een bepaal de plaats met behulp van „Nieuwe Woonvormen" een project gebouwd, dan haalt de stichting een aantal van de donateurs en donatrices in die bewuste stad er bij om hun de nodige inspraak te geven. „Nieuwe Woonvormen" krygt ver moedelijk de gelegenheid in de Me renwijk 300 woningen te laten bou wen. Daarover wordt volgende week nader beslist. Het feit dat NW in Leiden wellicht voet aan de bouw grond krijgt, dankt het in eerste in stantie aan de bemoeienissen van een aantal Leidse burgers en niet aan gemeentelyke initiatieven. Dat mag wel even worden onderstreept. Directeur van „Nieuwe Woonvor men" is de heer A v. Dien. Hy ze telt met secretaresse op de tweede verdieping van een niet direct in drukwekkend pand aan een pleintje in Amersfoort. Hij zegt niet de be geerte te hebben de stichting te la ten uitgroeien tot een geweldig bu reau. Zoals hij nu zit, zit hy goed. Nadenken Nieuwe Woonvormen heeft het niet eenvoudig gehad in de bijna twee jaar van zijn bestaan Directeur Van Dien: „Wij dwingen de mensen tot nadenken en dan is bijna automa tisch het gevolg dat je de gevestigde orde tegen je krygt. Het is een zaak die vooral op het mentale vlak speelt. Wij beweren dat wanneer architec ten. bouwers, stedenbouwers en ge meentebesturen echt willen en de handen ineenslaan je resultaten kunt behalen waarvan je tevoren denkt dat het onmogelijk is". Krijgt Nieuwe Woonvormen nu een beetje voet aan de grond? Van Dien: „We zyn bezig met acht pro jecten die in allerlei stadia van ont wikkeling verkeren. Hoevelaken is klaar en dat heeft enorm de aan dacht getrokken. Daar zyn al vele duizenden gaan kijken. We werken op kleine schaal, met kleine penetra ties. Je zou kunnen zeggen dat het in sommige gementen gaat lopen op indering van Ernrnen) met* de bouw 11 r **7 Tr" oix ,,.x snobistische toer. Niet omdat ■na e rampzalige kant uitging. Er was er zo volledig achterstaan Inig geld en nog minder ruimte, j hadden haast want de woning ood was zo schrijnend groot, de ww zat aan ellendige voorschriften ff i bepalingen vast en ga zo maar dot. (Dit zinnetje staat in de ver den tijd, maar het geldt vandaag dag niet minder). Onder minister Bogaers werd de lelheid en eenvormigheid in de ww hoog opgevoerd. De bouwvorst oorde per jaar de 125.000 woningen iar zijn collega Schut zich nu de Inden op stuk bijt. Maar over een ar of wat zullen wij pas goed be ffen wat er onder leiding van de ^JJj («r Bogaers is gebeurd. Als eens gemeenten de lange, lange wor ding tegen de woningnood zege- oerend hebben beëindigd dan moet ♦en vrezen dat op hetzelfde moment £aol strijd om de leefbaarheid verlo- rij n is gegaan. Als tenminste op de uidige voet wordt voortgegaan. Het heeft weinig nut over Leidens Wnig plesante bouwverleden te ireken. De gebouwen staan er, er ilt weinig meer aan te doen. Maar ij tlden krijgt een schitterende kans i tonen dat het lering uit de feiten iin getrokken: hl de Merenwijk. ).i! f zijn fraaie plannen gesmeed, ze- onl 6r. maar het maken van plannen is B* iets anders dan het doorbreken di m het traditionalisme in het den ï-Ü sn als het om bouwen gaat. ,101 Gekweld Een organisatie, die de geestdo- (ende eenvormigheid te lijf gaat, 'ij leer aandacht heeft voor de mense- Ike verlangens en oog heeft voor de 1 mgeving waarin geleefd moet wor- Z8t (n, is de nationale stichting „Nieu- Woonvormen" in Amersfoort, uurflina twee jaar geleden is zij niet fpaald tot vreugde van de traditio- bouwers tot leven gewekt oor een aantal gekwelde mensen, h vonden dat er op dit gebied iets (Hij voegt er aan toe i minister Schuts „pot voor bouwexperimenten" een geweldige stoot in de goede richting is. „De eerste keer dat een minister begrijpt dat kwaliteit niet behoeft te worden gescheiden van kwantiteit") Mechaniek Er wordt nu al geruime tijd geroepen dat het met de bouw van al die gelijkvormige lange lellen nu maar eens uit moet zijn. Waarom ge beurt dat dan niet? Van Dien: „De bouw moet men zien als een enorm mechaniek, als een reusachtige mammoet-automaat. Daar worden per dag vele miljoenen ingestopt, dus dat maalt door. Er komt heel wat voor kyken om dat te stoppen. Daarvoor zijn andere denkbeelden, alternatieven nodig en het kost je zeker een paar jaar voordat je zover bent. Als een volk sterk genoeg is om prioriteit aan het wonen te verlenen, ja dan. De steden verliezen in de nieu we wijken stuk voor stuk hun eigen karakter. Ze gaan allemaal op el kaar lijken. Van Dien: „Ja. de onherkenbaar heid is zo groot geworden dat je, om een voorbeeld te noemen, niet meer weet dat je in Leiden loopt. Het pro bleem is niet eens zozeer de woning sec, als wel het ontbreken van een omgeving die aanspreekt. Er zit in die nieuwe wijken niets „heimigs" meer; men vlucht eruit. Er is geen harmonie tussen woning en woonom geving. Daarom knokken wij voor een pleintje of een binnenstraatje. Wij willen graag voorbeelden maken om aan te geven dat het anders kan. Voorbeelden, dat is naar mijn mening ook de enige manier om uit de im passe te komen". Er wordt vaak beweerd dat een Nederlander 'n huis op de grond met een tuintje ervoor moeten hebben en dat hy alleen met tegenzin in een flat gaat. Van Dien: „Met dit soort stereotiepen moeten we voorzichtig zijn. Ik weet helemaal niet of dat wel zo is. De Nederlander houdt vast aan dat huis- tuin idee omdat de flatbouw zo vaak saai en onvoldoen de is. Met andere woorden: er zijn geen behoorlijke alternatieven. Als de voorzieningen voor de man die tienhoog woont dusdanig zyn dat hij het idee heeft op de grond te leven (dus o.a. een zeer brede galerij die hem als het ware een straatbeeld geeft) dan zou vermoedelijk een groot deel van de bezwaren wegge nomen zijn. Neem nu eens Spangen in Rotterdam. Brinkman bouwde die hoogbouw in 1922. Daar was met dit alles rekening gehouden. En kijk maar: het verloop is er nihil. De mensen willen er niet meer weg". Is een Nederlander bereid vol doende geld voor het wonen uit te geven? (Prof. Pen: „Een Nederlan der denkt eerst aan zijn sherry, dan aan zijn tv en daarna aan het wo nen") Van Dien: „Ik vind die vraag wat irreëel. Zolang we die kille eenvor migheid houden zal men niet bereid zijn meer geld te besteden dan men nu doet. Over zoiets kan men pas oordelen als er duidelijk andere woonvormen op de markt bestaan De hele kwestie is inherent aan de doorstroming. We zitten nu daar voor mensen op hun gemoed te wer ken. Zo van: „U verdient nu zoveel, gaat u nu maar uit dat huis. want dat is te goedkoop. U kunt wel meer betalen". Daarmee vraagt men van zo iemand een sociaal gevoel dat je nergens ter wereld zult aantreffen. Die man zal pas uit dat huis gaan als er keus is op de woningmarkt, als hy niet, zoals nu, overmijdelyk te recht komt in een flat waarvan de voorzieningen en het leefklimaat on voldoende zyn. Heeft hy een keus dan zal hy echt wel bereid zijn wat meer te betalen. Als ik de vraag po litiek-economisch moet beant woorden dan zeg ik: een Nederlan der betaalt voor het wonen minder dan de mensen in de landen rondom ons". Sociale sector Nieuwe Woonvormen werkt op kleine schaal. Betekend dat niet dat ADVERTENTIE M C RC E DE S - B E M Z A*).; :V:J V?' 1 VONDELLAAN 45 LEIDEN TEL. 44545 LEIDEN Ook in Leiden zijn de afgelopen maanden col porteurs actief geweest, die hebben geprobeerd coupons stoffen op dubieuze manier aan de man te brengen. Dat is gebleken uit de reacties van verscheidene abonnees op ons ar tikel van zaterdag j.l. onder de kop „Het is nóg voordeliger liets aan de deur te kopen". Van deze „verkoop tegen spotprij zen" is onder meer de in Leiden woonachtige heer W. H. v. Wielink het slachtoffer geworden. De heer van Wielink kocht eind vorig Jaar vijf coupons stoffen van een colpor teur. Om de cliënt „ter wille" te zijn" gaf hij ook een kaart van de Verenigde Confectie Bedrijven uit Valkenswaard met een nevenvesti ging in Tilburg. De Leidse koper ging in op het aanbod om voor een bedrag van f 79 een kostuum van een van de lap pen stof te maken. Begin oktober kwam een „kleermaker" naar Lei den. Hij nam de maat van de heer Van Wielink en nam tevens een lap stof mee. Voor het maakloon moest f79 be taald worden en voor het binnenwerk f 80. De pantalon zou onder meer uit gevoerd worden met omslagen aan de pijpen. Voor de goede gang van zaken moest een bedrag van f 80 vooruit worden betaald en de rest bij afleve ring. Inderdaad kreeg de heer Van Wie link enkele weken later bericht dat zijn kostuum op het postkantoor in Leiden was aangekomen en dat hy het pak in ontvangst kon nemen tegen betaling van het resterende bedrag. Omdat hij enige achterdocht koesterde door de vreemde wijze van maatnemen accepteerde hij het aanbod niet en liet het pak onge opend terugsturen. Diverse telefoonjes naar het adres leverden niets op. De betrokken man was steeds op reis of gaf zich niet thuis. Half december ging de heer Van Wielink persoonlijk polshoogte nemen in Tilburg. Hij werd door de echtgenote van de eigenaar verwe zen naar een klein winkeltje waar zyn kostuum zou hangen „Het was echter de stof niet die ik gegeven had en de pantalon was ongeveer twintig centimeter te kort en zonder omslag", aldus de heer Van Wielink. „Ik weigerde opnieuw en kreeg de verzekering dat mij later een maatwerk-kostuum zou worden toegezonden. Tot dusver heb ik ech ter niets meer uit Tilburg gehoord. De heer Van Wielink die wil voorkomen dat nog meer mensen het slachtoffer worden van deze malversieve praktijken heeft inmid dels van deze zaak aangifte gedaan bij de politie en heeft ook de Con sumentenbond ingeschakeld. LEIDEN —Bij K B. is dr. A. Ver jaal, tot dusverre hoofd van Neu rologische afdeling van het Gemeen te Ziekenhuis Zuidwal te Den Haag, aan de Leidse Universiteit benoemd tot gewoon hoogleraar in de genees kundige neurologie. Dr. A. Verjaal, die in 1910 werd ge boren te Gouda en aldaar in 1927 het diploma h.b.s. behaalde, studeer de geneeskunde aan de Universiteit van Utrecht en aan de Groninger Universiteit, waar hij in 1934 het artsexamen aflegde. Daarna was dr. Verjaal als assistent van prof. dr L. Bouman verbonden aan de Neu rologische Kliniek te Utrecht. In 1937 werd hij aangesteld als ge neesheer by de Koningin Emma Kli niek en Meer en Bosch te Heemste de. Een jaar later promoveerde hij te Utrecht bij prof. dr. H. C. Rümke tot doctor in de geneeskunde op een proefschrift over amnesie na trauma capitis. Vanaf 1942 tot aan zijn benoe ming bij het Gemeente Ziekenhuis Zuidwal in 1954 was dr. Verjaal werkzaam als stafneuroloog van het Diaconessenhuis en de Maria Stich ting te Haarlem. In 1947 verbleef hy voor studiedoeleinden vier maan den in het Neurological Institute te New York. Prof. Verjaal, die sinds 1961 plaatsvervangend lid van het Centraal College voor de erkenning en registratie van medische specia listen is en lid van het hoofdbestuur van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en Neurologie is geweest, be kleedt momenteel 't vicevoorzitter- schap van laatstgenoemde vereni ging. Hij is de auteur van talrijke publikaties in binnen- en buiten landse vaktijdschriften. Architect Verhoeven (Nieuwe Woonvormen)Maquette van hoogbouw die de gebaande wegen op dit gebied mijdt. u voornamelijk voor de welgestelde enkeling bouwt? Van Dien „O nee, wij bouwen I in de sociale sector. Al eerder is ge- i bleken dat onze plannen niet d,uur- j j der zijn dan andere, traditionele. Als wij die 300 woningen (laagbouw) in de Merenwijk mogen bouwen dan I zullen wij alles in het werk stellen j dat die niet meer zullen kosten dan 250 tot 275 gulden per maand. Dat I zal men ook wel kwijt zijn aan een flat in die buurt". Driehonderd woningen, maar in de Merenwijk zullen er vele duizen den komen. Wat zal het gewicht in de schaal zijn? „Als wij die 300 woningen daar mo gen bouwen en het wordt wat wij er ons van voorstellen dan zal dat de aandacht trekken. Men gaat kijken en vergelijken. Dan zal, lijkt mij tenminste, wei duidelijk zijn dat men niet zo maar overal hoge toe ters kan neerzetten" „Nieuwe W<_onvormen" is een im puls. De vraag is hoever zy by an deren (o.a. in de Merenwijk) J doorwerken. LEIDEN, donderdagavond Drie vrouw en één man sterk is de deputatie van de roemruchte „Aksiegroep Dolla Mina", die de ze avond plaatsneemt achter de tafel in de bovenzaal van „Eigen Huis", het speelterrein van de Leidse studentenvereni ging St. Augustinus. Het groep je zal daar uitleg van haar stre ven geven en daar blijkt grote behoefte aan te bestaan, want de zaal is werkelijk afgeladen. Opwekkingen van Augustinus- mensen „om nog wat meer in el kaar te kruipen" hebben geen enkele uitwerking om de een voudige reden dat elke vierkan te millimeter van het vertrek al gevuld is. In een aan de deur uitgedeel de folder meldt Dolla Mina wat zy wil: Meisjes moeten niet van af hun vierde jaar de rol van moedertje opgelegd krijgen, meisjes die geen hogere oplei ding gaan volgen na de lagere school moeten de kans krijgen een andere keuze te doen dan alleen de huishoudschool; de vrouw moet haar eigen ontplooi ing kunnen vinden en dan niet gebonden zijn door haar kinde ren; het moet mogelijk zijn dat echtgenoten beiden, om de beurt, een halve dag werken en een halve dag huishouden; besloten mannen verenigingen en vrou wenverenigingen moeten worden opgeheven of opengesteld en abortus moet ge legaliseerd worden. Elly Mul ler van de Dolle Mina's uit Am sterdam leen meisje met beeldi ge bruine ogen) licht de zaken nog wat toe. Zij zegt ook dat de vrouw niet langer „versierd" wenst te worden, nagefloten of voor „lekker stuk" uitgemaakt te worden. De mannen onder het gehcor en zy zijn in de meer derheid laten nu enig gemor horen. De discussie die dan volgt kent weinig hoogtepunten. De zaal is het in grote lijnen wel met Mina eens. Er wordt wat gespit in de randgebieden van het vraagstuk, maar zelfs daar blijven de Mina's de gehele avond door met groot gemak overeind. Een jongeman met een soort Oxford-Nederlands vraagt de Mina's hoe het met dat om beurten een halve dag werken precies moet. „Als managers krygen „we" het straks nog drukker, dan is een halve dag nauwelijks voldoende". Een meisje vooraan kykt zeer verbe ten en zegt: „Het is onzin wat die zak zegt", maar daarmee is het probleem niet uit de wereld. Dolle Mina antwoordt slag vaardig: „Meer vrouwen in ho gere opleidingen; dan komen zij ook in hogere functies terecht en zal er een betere werkver deling komen". Naar de microfoon grypt een Jongeman, die wenst te weten a) wat vindt Mina van het huwelijk b) hoe zit dat nu met het kind jes-krijgen. dat zal toch wel een taak voor de vrouw blijven en c) wat gebeurt er met de dienst plicht? Het huwelijk, zegt Mina, is een persoonlijke zaak. Of een vrouw wel of niet wil trouwen, dat moet zij zelf weten. Over het kindjes-krijgen verspreekt de bewuste Mina zich enigszins. Ze begint haar zin met de woorden: „Ja. de vrouwen moeten die kinderen nog wel krygen wat 'n wild lachsalvo tot gevolg heeft en, zoals iemand in het publiek opmerkt, duidelijk aan geeft dat de woordvoerende da me liever opzien dan kinderen baart. Wat de dienstplicht be treft kan Mina kort zijn: „We zijn tegen de dienstplicht. We willen in dit opzicht niet élle stommiteiten van de man over nemen". Iemand vindt dat „aar dig getheoretiseer". De zaak wordt afgedaan met een vette kreet uit het publiek: „Kinderen krijgen is voor de vrouwen eigenlijk al een soort dienst plicht". Er volgt een klein intermezzo. Een student wenst te weten waarom er bij de Mina's een man zit die de vrouwenstand punten verdedigt. Daarvan ont gaat hem het nut. De man is Axel van Caspel (een serieuze figuur met keurige bril en snor)„Waarom ik het stand punt van Dolle Mina verdedig? Wel, het is ook myn standpunt Als man, beschouw ik my „Dolle Mina". De zaal stelt dan voor hem maar .Dolle Minus" te noemen. De man gaat overdro- ten voort: „Om dezelfde reden ben ik communist. Een van de inzichten van Marx was In de zaal breekt nu een geweldig kabaal los. Als de rust is weer gekeerd zegt Axel: „Een van de inzichten van Marx was: zolang één van ons niet vrij is. rijn wij geen van allen vrij". De schaduw van Paul de Groot valt over ons. Er steekt nu een wild gejuich op. „Dolle Mina en de CPN dienen hetzelfde doel" zegt Axel met donkere blik. Een soort PAK dus, maar dan an ders. Hij poogt er nog een po litiek overzicht aan vast te knopen, maar dat veegt de zaal weg, want daarvoor zijn we niet gekomen. Hij besluit dan maar met de opmerking.Man en vrouw zyn een produkt van een misdadige samenleving". O, zo. De dames van het forum voe gen er aan toe dat „Dolle Mi na" geen „vrouwengroeppie" is. „Een hele hoop mannen vin den het beroerd dat ze in de huidige maatschappij hun kind maar een half uur per dag zien. Het ïykt ons juist fijn voor de mannen als zij een hal ve dag werken en een halve dag in het huishouden zouden kunnen zijn". De mannen in de zaal tonen niet hetzelfde en thousiasme voor dit plan. Iemand komt nog even terug op de dienstplicht. Hij vindt dat Dolle Mina zich daar erg ge makkelijk van heeft afgemaakt. .Dienstplicht voor meisjes is in het sociale vak (verpleging) zeker mogelyk". Dolle Mina pakt ferm uit. „Nee. dienst plicht is dienstplicht. Komt er iets anders voor in de plaats dan moeten zowel man als vrouw dat kunnen doen". Dolle Mina zegt zich voor te kunnen stellen dat er jongens zijn die liever de verpleging ingaan en meisjes die er de voorkeur aam geven met een geweer over de schouder te lopen. Een andere student vraagt hoe het nu moet met .het wer ven van vrouwen." Met deze op merking bedoelt hy: wie neemt nu straks het initiatief by de hofmakerij. „Want één moet toch de eerste zyn." Mina laat blijken dat een vrouw die een aardige man tegenkomt hem best mag aanspreken. Is me neer nu tevreden? Meneer: „O, ja, fyn hoor. Gewoon op straat lopen en dan lekker versierd worden, ja dat lijkt me wel wat." Vervolgens komt een on geruste particulier opdraven die dit zegt: „Schieten Jullie Je doel niet voorby. Sommige van Jul lie acties zyn bepaald geen re clame voor de vrouw. Ik ben bang dat ik straks vrouwen met bretellen aantref." Mina rea geert pinnig: „Zyn we ook maar ?en haar minder vrouw als we mannen nafluiten of in de billen knypen?" De discussie verlegt zich daarna naar de politieke kanten van de zaak. Een student wijst ïr op dat Dolle Mina gezien tiaar actieprogram zeer duide- lyk .anti-kapitalistisch" moet zyn. Een ander valt hem bewo gen in de rede met het verwyt dat de positie van de vrouw in communistische landen ook niet zo best is. In het rumoer daar over breekt de pauze aan. In de tweede helft geeft iemand een landerig overzicht van de posi tie van de Chinese vrouw, van de Tai-Ping periode tot heden De discussie zakt volledig in. Nog één opmerking van Axel: „Hoe onderdrukt de Neder landse vrouw is, biykt wel uit het feit dat ze ln enquêtes Luns kiest als de ideale man." RUUD PAAUW Drie Dolle Mina's (Dim- phke v. d. Voort, Elly Muller, Lineke Leeman) en een Dol le man: Axel van Caspel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 3