De eerste leraar" is een revolutionair meesterwerk Griep? Eerder thriller dan documentaire Frankrijk verbiedt uitvoer Ivensfilm rrico 'Cactus bloem' leuke film zonder stekels Russische films matig gewaardeerdmaar ffrede Fu Manchu Zaterdag 11 uur op t.v. doop prinsjes Duitse bisschoppen: celibaat handhaven HET LEVEN, DE LIEFDE, DE DOOD ,Pok(: de dood °reii met DOKTER SEX VRIJDAG 20 FEBRUARI 1970 LF.IDSCH DAGBLAD PAGINA 11 (Door Fred Raadman) HILVERSUM Net als de grote Amerikaanse filmmaat schappijen heeft de staatscinema van de Sowjet-Unie een pied-a-terre in Nederland. Ook de Russen beschikken daarvoor aan de Amsterdamse Weteringschans over een royaal, 'bejaard pand compleet met mini-bioscoop en ook zijn zij gul met slok en hap, waarbij uiteraard wodka de whisky en kavi- 0 laar de kaaskoekjes uit Hollywoods buitenposten vervangt. Het grote verschil met de Amerikaanse vestigingen -en vertegen woordigingen is echter, dat men hij Sowexportfilm geen schare personeelslieden aan de slag ziet: voor de afzet van Russische films liggen in Nederland zó weinig mogelijkheden, dat je daar eigenlijk piet eens een filiaal zou verwachten. „provincie" zich er nog niet aan ge waagd. Ook voor Leiden is de film nog niet geboekt, maar bij het ver huurkantoor heeft men wel de ver wachting, dat hij te zijner tijd in de Sleutelstad zal worden vertoond. De diep-ingevreten opvatting van de meeste bioscoopexploitanten, dat rij maar beter met een boog om Russische films heen kunnen lopen omdat die „vergif voor de kassa" heten te zijn, is er de oorzaak van, <lati dei verhuurders niet staan te drin- [en om Sowjet-RusSische produkties tan te kopen. Héél incidenteel wordt er wel eens een film bij een klein verhuurkantoor geplaatst. Een Ne derland Film bracht grote produkties wals „Oorlog en Vrede", „Anna Ka- ■enina" en „Vuurpaarden" uit. Maar het machtige Tuschinski- concern, naartoe dit verhuurkantoor behoort, verzuimde de vertoningen de brood nodige ondersteuning door een groot scheepse campagne te geven. Wellicht doet Columbia, die volgens een pu- blikatie in een vakblad vier Russi sche kleurenfilms van groot kali- gei- gaat distribueren (w.o. Andrei Roeblew en De gebroeders Karama- »w)dit straks beter. De ongeïnteresseerdheid van het Nederlandse publiek (dat tot voor enkele jaren ook Japanse films ne geerde) is niet één-twee-drie te ver klaren en is in elk geval ongefun deerd: wie om film geeft kan be- jwaarlyk voorbijzien aan een cine ma, die naast de onvermijdelijke middelmaat ook meesterwerken als „De eerste leraar" voortbrengt. Dit schitterende debuut van de tijdens de Cinemanifestatie 70 ook met zijn Toergenjew-verfilming „Het adels- nest" zoveel indruk makende jonge Andrei Michalkow-Kontsjalowski, drie jaar geleden al in Venetië be kroond, is eindelijk ook tot Neder- and doorgedrongen dank zij een ondernemende verhuurder. En mis schien wordt zijn durf beloond met de belangstelling, die deze bepaald niet conventionele filmersblik op de beginjaren van de Russische revo- utie verdient. Maar men moet al weer zijn hart vasthouden, want na een te kort begin in Utrecht en Am sterdam hebben de bioscopen in de Bijl in boom „De eerste leraar" is een oud-sol daat, die in 1923 naar Centraal Azië reist met de opdracht in een klein Kirghiezendorp in een barre, verla den streek een sdhooltje te stichten. De bewoners ontvangen hem met hoongelach: „Mijn vader had ook geen school en zijn schapen vonden dat best", zegt een herder. En zij worden niet geïmponeerd door het fa natisme, waarmee de onderwijzer Duyshen (die zelf nauwelijks scho ling kreeg en ook geen pedagogische kwaliteiten bezit» ondanks alle te genwerking en vele tegenslagen in een kippenschuur zijn opdracht pro beert te vervullen. Het komt tot een crisis als na de dood van Lenin de eens zo machtige bey zich weer gaat roeren en de oudste leerlingen een aardig meisje van 16, laat ont voeren om haar (tegen haar wil) aan zijn harem toe te voegen. Duys hen. des duivels over deze feodale wandaad en bovendien behoorlijk jaloers, laat het kind door de mili tie bevrijden, maar nu keert het hele dorp zich tegen hem omdat hij de eeuwenoude zeden heeft aange tast. De film krijgt een symbolisch einde als de tóch doorzettende on derwijzer de bij'l zet in de enige boom van het plaatsje: met het hout van die peppel trots bezit van een oude bewoner wil hij de nieuwe school bouwen in plaats van de in brand gestoken oude schuur. Het geluid van de bijlslagen klinkt nog als men de bioscoop verlaat: een revolutie is niet iets, dat van vandaag op morgen met wat theo rieën en slagzinnen tot stand kan worden gebracht, lijkt Michalkow- Kontsjalowski te willen zeggen. Je moet lang, héél lang blijven hakken voordat de mensen, in wier belang het gebeurt, dat. belang zelf zien. Dat is dan de eerste (harde» les van de revolutie, die doordravende mees ter Duyshen zélf leert. Deze stijlvolle film begint traag bij het aftasten van de eenvoud, armoe, behoudzucht en promitieve reacties van de bevolking, de on beholpenheid. onmacht en onverzet telijkheid van de overijverige leni nistische missionaris, de trieste leeg te van het landschap. Naarmate de botsingen heftiger worden en de ge beurtenissen tur bul enter, wordt het ritme sneller, maar de aan de detail lering bestede zorg wordt er niet minder om. Tragiek, humor, poëzie en ironie komen beurtelings aan bod, niet omdat daarmee effectjes bij het publiek zijn te verzilveren, maar omdat het er allemaal bijhoort. Zo groeit een gaaf, compleet beeld van de kleine, vrijwel geïsoleerde gemeen schap op het scherp van de snede, waarmede de revolutie in de geschie denis van de mensheid werd gekerfd. Een „heilig", in de Russische films altijd verheerlijkt onderwerp: Mi- chalkow is één van de eersten, die er afstand van wil, kan en mag ne men, bij wie de bewondering kri tiek niet uitsluit (en omgekeerd» en die in goeden en kwaden, schrande- ren en dommen alleen maar men sen ziet, geboetseerd door omgeving, opvoeding, omstandigheden. Ook in ander opzicht is zijn revolutieilm revolutionair voor de (puriteinse» Sowjet-cinema, doordat hij het jon ge meisje naakt toont als het zich baadt om zich als het ware van de bezoedeling door de bey te reini gen overigens een even kuise als ontroerende scène. Er zou ook een geïnteresseerde ver huurder moeten kunnen worden ge vonden voor Café Drie Populieren op Ploesjicha", een veel minder belang rijk, maar om zyn menselijkheid, natuurlijkheid en charme eveneens bezienswaardige Russische film. De ADVERTENTIE Als jij griep hebt, wat doe je dan? Dan neem ik een MANN pijnstiller. MANN poeders en cachets H J of MANN tabletten. lu Alle drie helpen direct. „Anti-Amerikaans pamflet'' (.Door Frank Onnen) PARIJS (GPD) De Franse cenT suur heeft de film over Laos, die de Nederlander Joris Ivens in samen werking met andere cineasten in 1968 had gemaakt, voor uitvoer naar het buitenland verboden. Niettemin zijn uitvoerige selecties uit deze film door de NCRV en de VPRO al op het Nederlandse televisiescherm ge bracht. De Ivens-film mag wel in Frankrijk worden gezien. Deze do cumentaire draait nu in een bioscoop in de Parljse studentenwijk, het Quartier Latin, waar dit werkstuk door de kritiek overigens nogal zui nig werd ontvangen. In hetzelfde programma is ook Ivens „ontmoeting met Ho Tsji Minh" opgenomen. Een film die de Nedarlandse cineast kort voor de dood van de Vietnamese leider maakte. Het uitvoerverbod wordt door de Franse censuur gemotiveerd met de overweging dat de film, die als offi ciële titel „Het volk en zijn gewe ren" draagt, een anti-Amerikaans partiflet is en propaganda voor de gewelddadige revolutie behelst die I beter niet onder het oog van de met I Frankrijk bevriende landen kan worden gebracht. Joris Ivens, die we om zijn mening vroegen, bleek intussen niet kapot, van dit exportverbod te zijn. Een verbod waaraan bovendien moeilijk consequent de hand is te houden, zoals de vertoningen op het Neder lands televisiescherm intussen «1 bewezen hebben. Verontwaardigde Kirghiezen j in „De eerste leraar" van de Rus sische filmer Andrei Michalkow- Kontsj alow ski. vrouwelijke regisseur Fatjana Liozo- wer vertelt een simpel verhaal over eenvoudige lieden zoals het moet: i met door begrip verzachte ironie, met oog en oor voor de werkelijk- heden met hart voor de mede- I mens. Dat verhaal gaat over een spontane, in haar naïeviteit net niet te pathetische boerenvrouw (een be- langrijke rol voor 't talent van Tat- jana Doronina», die een uitstapje I naar de stad maakt om er ham- men te verkopen en daar bijna aan een amoureus avontuur met een óók al niet. meer zo jonge taxichauffeur toekomt. Het is prachtig geobser veerd en Moskou speelt levendig méé. Heel jammer dat deze ontwapende film over mensen om van te hou den in ons land blijkbaar geen ver toningen kan krijgen. Zou de NOS zich er niet over kunnen ontfermen? ADVERTENTIE dut niet vergeten.. FHcoeten FRICO, KAAS MET EEN GROTE K BONN (GPD) De rooms-katho lieke bisschoppen van YVest-Dui Up land zijn eenstemmig van oord eet, dat het celibaat dient te worden ge handhaafd. Dit is gisteren verklaard na do voorjaarsbijeenkomst van de 50 leden tellende bisschoppenconferentie van de Bondsrepubliek in Essen. Woor delijk werd gezegd: „Ook in de toe komst dienen priesters beroepen te worden uit diegenen die de genade gave van de echteloosheid om der wille van het hemelse rijk aenne- j men" Het. celibaat stond aanvankelijk niet als onderdeel op de agenda van de maandag begonnen vergadering. Woensdag besloten de bisschoppen echter de actuele kwestie toch te behandelen na een dringende op roep van de werkgemeenschap van priestergroepen en van twee groepen progressieve hoogleraren in de theo logie. De voorzitter van de Duitse bis schoppenconferentie, de aartsbisschop van München, kardinaal Döpfner, heeft de uitspraak van de bisschop pen een bijdrage tot klaarheid ge noemd. STUDIO Het leven, de liefde, de dood is het door Claude Lelouch gefilmde verhaal over een ter dood veroordeelde. Een film, waarschuwt Lelouch, gebaseerd op feiten. Het gaat in dit geval om Franpois To- lédo, een Marokkaan, die in gezel schap van zijn vriendin wordt ge- arresteeerd. Hij wordt beschuldigd, zonder dat we weten van wat; het komt tot een proces. Daar wordt hij ter dood veroordeeld. Verder vol gen wij de eentonige gang van Caroline Cellier als het vriendinrietje van de Marok kaan, die wij volgen op zijn le venspad, dat via de liefde naar de dood leidt. Althans volgens deze film van Claude Lelouche. de ter dood veroordeelde. Een le ven. wil men Lelouch geloven, even tijdloos als de dood. In deze sche mertoestand, in een cel die dag en nacht verlicht is, en die dag en nacht onder bewaking staat, laat Lelouch de lege plekken uit het verhaal zien. De tamelijk goed aardige Francois, een onopvallend man. blijkt de moordenaar van drie prostituees. Dankzij anonieme tele foontjes van Francois' schoonmoe der komt de politie op zijn spoor en wordt hij gearresteerd op het moment dat hij een meu£ leven denkt te beginnen met zijn vrien din Caroline. Na deze verklarende „flash backs" rest het einde: de executie. Lelouch heeft van zijn film een documentaire willen maken, een aanklacht tegen de in Frankrijk nog bestaande doodstraf. Maar een filmer als Lelouch doet teveel con cessies aan het theater om in zoTi opzet te slagen. Hij werkt evenals in zijn zoet wereldsucces „een man en een vrouw" in kleur en in zwart-wit en als men er gevoelig vcor is. zal dat best een functie heb ben. Maar overheersend is de in druk van een zekere theatraal ele ment, dat Lelouch niet weg weet te nemen, zelfs waar hij op zijn sterkst filmt: bijvoorbeeld als hij het gevangenisleven laat zien, met het bijna absurde gebeuren van een mis op zondag in een gevan genis voor terdoodveroordeelden. Bijvoorbeeld als hij het automatis me laat zien waaraan een gevan gene bij de politie in Frankrijk is onderworpen. Als hij gedeelten laat horen van requisitoir en pleidooi, waaruit Francois beurtelings te voor schijn komt als een beest en een gelouterd mens. Daar weet Le louch, mede steunend op het voor treffelijk spel van de Marokkaanse acteur Amidou en op zijn eigen De man met (le wassen heelden CAMERA „De man met de wassen beelden" is de tweede week ingegaan. Het griezelmu seum van professor Henry Jarrod schijnt de Leidenaren in groten ge- t ale-naar het theater aan de Hoge- woerd t e trekken. In de „oude" film, die reeds verschillende malen opnieuw is opgenomen, zijn enkele veranderingen aangebracht. Dit wil beslist niet zeggen, dat dit af breuk aan het verhaal doet. Inte gendeel zelfs, de regisseur heeft met deze wijzigingen de spanning er volop in weten te houden. formidabel gevoel voor de camera een werkelijk beklemmend effect te bereiken. Maar door de opzet wordt Het leven, de liefde, de diood in de eerste plaats een soort thriller, goed gemaakt, onderhoudend in de goe de zin des woords, maar geen do cumentaire. Er zijn dus bedenkin gen aan te voeren tegen Lelouc'hs pretenties, maar wat blijft is een film die zeer zeker de moeite waard is. Daar staat Lelouch de vakman, royaal puttend uit het re servoir van zijn kunnen, borg voor. LUXOR In „Pokeren met de dood" (Five cards stud) heeft Dean Martin deze week in de Luxor de beste troeven in handen. Als de be- roepsgokke>- Van Morgen is „poker face" Dean Martin de „king" van de kaarttafels in het stadje Rin- con en verre omgeving. Het oude- Westen-van-1880, waar het aloude Western-gezegd „als er één dode valt, vallen er meerweer eens de nodige opgang doet als bij een partijtje poker na sluitingstijd een vreemdeling wordt betrapt op vals spel. Van Morgen tracht tevergeefs het lynchen van de bedrieger te voorkomen en dan wordt de onder titeling van de fraaie kleurenpro- duktie i „Een valsspeler wordt ge hangen en dan breekt de hel los") dodelijke waarheid. Rincon, waar inmiddels goud wordt gevonden, wordt het cen trum van een goldrurti. Maar óók van een coldrush: koelbloedige Ro bert Mitchum vestigt zich als de predikant Rudd, met in zijn ene ha.njd de bijbel en in de andere eei$ pistool, in het plaatsje. Hij preekt hel en verdoemenis en maakt bo vendien als schutter indruk. Maar het uitmoorden van de pokerclub gaat door Ofschoon er nauwelijks meer kaarten op tafel komen trekt „po kerface" Doan Martin uiteraard geliefd bij al het vrouwelijk schoon, zoals blonde Lily, de bazin van de „renstal" van vrouwelijke barbiers »op gevoel de winnende kaart (colt), als hij uiteindelijk oog-in- oog met de geheimzinnige wreker staat. LI DO In de strijd om de we reldheerschappij telt geen mensen leven. Medogenloos gaat de naar macht hongerende op zijn doel af. „De folterkamer van dr. Pu Man chu" is een afschrikwekkend voor beeld van deze strijd om de macht. Het is geen plezierige film en eigen lijk ontbreekt ook de echte snijden de spanning, omdat de strijd te ongelijk is. Altijd zijn Fu Manchu en zijn duivelse dochter even han diger dan de tegenstanders. Het is een walgelijk gezicht te zien hoe de jonge vrouw langzaam de man, die met haar vader onderhandelt, een mes in de rug steekt, waarna het toch al gehavend slachtoffer in close-up een pijnlijke dood sterft. Massaal worden deze slachtscènes nog eens herhaald. Een eerlijk vuistgevecht of een stevig revolver duel is er niet bij. Alles gebeurt geniepig of beestachtig. TRIANON „Cactusbloem" is een grappige film zonder al te veel culturele aspiraties. Hot is een vlot verfilmd verhaaltje, waarin de hu mor een belangrijke plaats in neemt. Een gezellige „familie-film" die zeker een plaatsje verdient. Het simpele op sommige plaatsen misschien iets te gezochte verhaal draait om de al wat oudere vrijge zellen tandarts Julian Winston. Hij is verliefd op het tienermeis je Tom, maar beging bij de eerste ontmoeting ae stommiteit haai' te vertellen dat hij getrouwd is en drie kleine kinderen heeft. Als hij een avond niet komt opdagen be sluit het meisje zelfmoord te ple gen. Dat het niet lukt is te dan ken aan de jonge schrijver Igor, die een kamer naast haar woont en tijdig de gaskraan weet te sluiten. Als Tino weer wat opgeknapt is, eist ze van de tandarts Julian dat ze in contact wordt gebracht met zijn huidige echtgenote van wie Julian scheiden wil. Om het opgediste verhaal te bewijzen neemt dc arts zijn assistente in de arm. Zij geeft zich uit als de echt genote van de tandarts wat tot al lerlei dwaze verwikkelingen leidt. De altijd ingetogen tandarts-as sistente Stephanie krijgt het in die rol zo naar haar zin dat ze in een dancing erg op dreef raakt en in contact komt met Igor, de buurjon gen van Tino. Julian die in dezelfde dancing aanwezig is met het meis je Toni kan de „flirt" van zijn as sistente maar weinig waarderen en als een echte jaloerse echtgenoot verwijt hij haar haar gedrag. Stephanie neemt dat niet en zoekt een andere baan. Inmid dels bemerkr tandarts Julian dat Ti no steeds meer aangetrokken wordt door Igor en tenslotte besluit hij de liefdesband te verbreken. Dan be merkt hij plotseling voor een welk een leegte hij wordt geplaatst en besluit tenslotte toch in het huwe lijk te treden met zijn assistente Stephanie die daar al tien jaar op zat te wachten. De rol van de tandarts wordt in de film vervuld door Walter Mat- thau terwijl Ingrid Bergman zijn assistente is Goldie Hawn verrast als Toni. De oorzaak van deze gruwelda den is de machtshonger van dr. Pu Manchu. Hij heeft weer een nieu we vinding in handen gekregen, waardoor hij water in ijs kan ver anderen. Om de wereld van de kracht van zijn wapen te door dringen, laat hij een oceaanstomer in de Caraibische Zee op een ijs berg lopen. Hij stelt de wereld een ultimatum. Zijn eisen welke wordt niet helemaal duidelijk in willigen of een serie rampen. Fu Manchu's oude vijand commissaris Nayland Smith van Scotland Yard komt hem op het spoor. Hij weet in de veste van Manchu aan de Bosporus binnen te dringen. De actie van de Chinese gewelde naar loopt op een of andere ma nier uit de hand, een explosie ver andert het kasteel in een puin hoop. Nog voor de grote ineenstor ting hebben Manchu's gevangenen zich in veiligheid kunnen brengen. Manchu zelf wordt nooit gevonden dus zal hij binnenkort wel met een nog gevaarlijker wapen opduiken. REX Met vele anderen wa ren wy gistermiddag op het eerst# spreekuur van dokter Sex, die deze week zitting houdt aan de Haar lemmerstraat. De man heeft zich dat blijkt uit de breedvoerige inleiding gespecialiseerd in „moeilijke" sexuele gevallen. Maar dat bestaat voornamelijk uit het la ten voordraven van enkele juffrou wen, die zich stuk voor stuk tot de laatste draad uitkleden. Eenmaal in het natuurlijke gewaad gestoken mag men er lang naar kijken. Zonder dat ze overigens iets meer doen dan gewoon bloot zyn. De zo genaamde satire, waarmee het ver haaltje overgoten moet zijn iook al blijkens die inleiding) stelt al evenmin iets vcor. Zo wordt het al met al een niet alleen letterlijk onthullend consult: alsmaar naar blote plaatsjes kijken verveelt ont zettend snel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 11