DE GROOT
ZOEKT BAS-GITARIST
Nu ook
zonder filter
Doen.
TIVOLI
■Q.
In plattelandspopcommune is nog plaats
Indiase uit Kenia
toch naar broers
in Engeland
en qióteren
DODELIJKE
THEE
WOENSDAG 11 FEBRUARI 1970
LFTDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
Edith Kruidhof, foto: Ro-
nald Sweering)
B Wanneer de laatste tonen van
het instrumentele samenspel van
de drie mensen door de lage, fel
rood beschilderde ruimte klinkt,
wordt het stil. De drie jongens,
die achter een laag tafeltje op de
J^ond zitten, beginnen oog voor
pun omgeving te krijgen. De één
na de ander verlaat het vertrek.
1 Bondewijn de Groot (24) al-
Ieen achtergebleven, zijn gezicht
hall achter het lange haar ver
bergend, kijkt verbaasd op. Lacht
tn wijst op het kleine, naar bin
toe te openen raampje: Wat
en hitte. Stralen we nu zoveel
lichamelijke of geestelijke ener-
ie af?"
Later, waneer er buiten in de
meeuw een paar foto's worden ge
naakt, wijst hij naar de bomen,
ichter de boerderij„Kijk, als je goed
»plet, zie je een groene glans over
Ie bomen liggen. We gaan goede
jijden tegemoet. Het voorjaar en de
lomer, dan is het prachtig om buiten
ie wonen".
Boudewijn de Groot na de
pookachtige presentatie van zijn
aatste lp „Nacht en Ontij" vorig
ear februari lijkt hij in de verge
elheid te zijn geraakt heeft
Sch sedert korte tijd teruggetrok-
:en op het vlakke (Drentse) platte-
and. In alle stilte is hij bezig aan
Ie voorbereid igen van een nieuwe
K>p-groep.
1, De groep, een naam heeft men
log niet. heeft ex-Q 65 drummer
jay Baar (21) als drummer aange-
rokken. „Ik speelde altijd bekende
lummers bij Q. Hier spelen we ei-
gemaakte muziek".
Een 26-jarige Amerikaan, een
vreemdeling" (bekend musicus in
Ie pop-wereld, die anomiem wenst
yenst te blijven), die drie jaar door
luropa van pop-groep tot pop-groep
rox. schrijver van teksten en mu
ziek, heeft zich min of meer over
e muzikale begeleiding ontfermd.
Van de boerderij ver van Amster-
am en het „luxe-leven" van een
Uccesvol pop-artiest, dient de deel
Os studio-ruimte en woonverblijf,
ihfleeltje (26) en Evelien (23), die ge-
amenlijk het „huishouden" bestie-
en, completeren de pop-groep com-
lune.
Nieuwe weg
Na een jaar van verwarring, moei-
jkheden, vage geruchten en uiteen-
tiejpende gissingen, heeft ex-pop-zan-
er Boudewijn de Groot, besloten een
lieuwe weg in te slaan. Zijn eigen
reg, met zijn eigen mensen en zijn
igen muziek.
Met zijn laatste lp, een te dure
roduktie, voor het weinige dat de
latenverkoop opbracht, bereikte hij
iet grote publiek niet. „Een goede
eden om een periode af te sluiten",
egt Boudewijn, voor het raam van
en kleine opkamertje naar buiten
ijkend.
Een periode van vijf jaar, waarin
en luxueus bestaan, dat zijn schijn-
1 fereld van succesvol popartiest
loest compenseren, hebben hun
poren nagelaten. Zijn vertrouwen in
aerisen, in „vrienden van vroeger"
i hij kwijt. Het praten valt niet
aakkelijk. Het zoeken naar woorden,
i (ars van alle cliché-taal, valt even-
oin mee.
„Ik ben zelf weggegaan. Ik heb
aet niemand van vroeger contact,
pieea als iemand me hier op komt
peken, zie ik mensen terug". Bou-
(ewijn de Groot wil zich helemaal
an zijn muzikale ontwikkeling wij-
(en.
„Ik heb de laatste jaren steeds
jiijn eigen dingen op zij gezet. In-
iens gaat het dan niet meer. Je
(ordt door jezelf vaar het blok ge
let. Weet je, als je over andere men
en nadenkt, komen je gedachten
6 janzelf terecht op je eigen persoon.
je analyseert je eigen manier van
fandelen en zo. Soms denk je ,dat
-,_fe Jezelf helemaal kent. Je hebt het
9 gemaakt." Dan wordt je plotseling
leconfronteerd met een ander, die
let ook helemaal heeft „gemaakt."
lovendien nog met groepen, waar-
je zelf de platen hebt afge-
id. Je ziet dan in dat je met
facht en Ontij een fout hebt ge-
(laakt."
Hij heeft het grote publiek, dat in
tem nog de Jongen met de guitaar
let („Een meisje van 16," „Me
ieer de president," „Mijn testa-
oent") met zijn „verleden" beg ra-
en. Hetgeen niet betekent dat hij
ene waarde aan „publieke belang-
telling" hecht.
„Ik ben in mijn persoonlijke hou-
jtng ten opzichte van mijn publiek
^Bet veranderd. Alleen, ik sta nu als
Heel van een totale groep tegenover
Wen. Minder egocentrisch dus."
De groep heeft dringend een bas-
pitarist nodig. „We zoeken iemand,
Se niet alleen uiterlijk, maar vooral
Sentaal en muzikaal bij ons past.
fu rr°rk Je pas, hoe weinig werke-
jjk goede bas-guitaristen de Neder-
tadse pop-wereld kent."
Van een optreden of een nieuwe lp
I voorlopig geen sprake. Evenmin
fclordt er veel gerepeteerd. „We zit-
ki hier net. bovendien, die bas-gui-
Zonder bas-guitaar kunnen
NEDERLAND I
5.00
6.15
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
8.30
8.35
9.20
11.00
11.05
NEDERLAND II
Voor de kinderen (KRO)
Reportage wereldkamp. skiën in Selva di Val Gar-
dena, in kleur (NOS)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Kenmerk: wekelijkse informatierubriek over kerk
en samenleving (CVK/IKOR/RKK)
Journaal (NOS)
Uitzending van Binding Rechts (NOS)
Uitzending Stichting Socutera (NOS)
Eurovisie Songfestival 1970: Nationale finale in
Den Haag. in kleur (NOS)
De man die doorvocht, speelfilm (NOS)
Journaal (NOS)
Samenvatting loondebatten Eerste Kamer (NOS)
we, twee solo-guitaren en een drum
stel .het ritme niet in balans bren
gen."
„Je moet het heel simpel zien. We
zitten hier bij elkaa/r omdat het zo
moet. Omdat we, via de muziek met
elkaar te maken hebben, ontstaat er
vanzelf een menselijke relatie. We
zyn allemaal met hetzelfde bezig.
We willen goede muziek maken, een
goede groep vormen. Hoe beter we
elkaar leren kennen, hoe meer dit
onze muzikale ontwikkeling ten goe
de zal komen."
Muziek, althans „de melodie."
vertegenwoordigt voor Boudewijn
een essentieel universeel communi
catiemiddel. „Er blijft altijd, in elke
taal, iets van een melodie hangen.
Ik geloof ook in een totale ontwikke
ling van de pop-muziek als een com
pleet tijdsbeeld," zegt hij. „En die
anonieme Amerikaan helpt me in
mijn muzikale ontwikkeling. Hij sti
muleert me. door me zijn muzikale
talenten te leren. Ik. op mijn beurt,
hoop hem op dezelfde manier te hel
pen."
„Toen ik hem leerde kennen, was
ik erg in de war. Hij is er de indi
recte oorzaak van dat ik nu hier
zit." Met diens komst zijn de proble
men van Boudewijn de Groot niet
opgelost. „Er zijn een heleboel pri-
vé-zaken waar ik nog steeds niet uit
ben. Maar ik leef erg bewust en re
laxed. Ik wil gewoon muziek maken,
dat kan hier. De natuur, de hele om
geving, werkt creatief. Je staat
dicht bij de kosmos. Je voelt je er
direct bij betrokken. Ik ben energiek
en wil gewoon werken. Maar eerst
een bas-guitarist."
Extra last
De gedachte aan de nabije toe
komst brengt het gesprek op het fi
nanciële probleem. „Je moet geld
verdienen om in je onderhoud te
kunnen voorzien. Dat is een extra
last, die je wordt opgelegd van ho
gerhand. Nu gaat het nog. we kunnen
ons redden. We leven erg zuinig.
Maar als er niets bij komt, raakt het
ADVERTENTIE
HBKWttMiiiiiiiiiiiiiiuiimnuiiiiininnnnnuinniuiuiiiuHi
J AMERICAN CIGARETTES
1 :'-ij
j:; E4 LAURENS CONTINENTAL
25 american cigarettes L40
U weet wel, Ed. LAURENS maakt ze
De pop-commune van Bou
dewijn de Groot.
geld op. In deze formatie kunnen we
niet spelen."
„Op den duur, het kan over twee
maanden, over een half jaar zijn.
willen we toch optreden. We moe
ten dan een echte groep vormen,
een homogene groep".
Lachend suggereert hij: „Je zou
eigenlijk iemand moeten hebben, een
gulle gever, die het een kick vindt
om een pop-groep financieel te steu
nen als hobby. Alexander Orlof bij
voorbeeld. In ruil plakken we dan
reclame-wikkels van zijn sigaretten
merk op onze instrumenten".
Hij geeft zich over aan zijn fan
tasie. „Stel je voor, de modernste
elektrische apparatuur, een verbouw
de boerderij, 'n met gekleurde lichten
beschenen popystudio-popgroep-com-
mune midden in het land".
De Amerikaan, die het gesprek
redelijk kan volgen, zegt: „Als je als
groep onderling goed met elkaar
kunt opschieten, hetzelfde niveau
hebt bereikt mentaal, muzikaal
en menselijk dan begrijp je wat
het is als groep op te treden. De
meeste groepen die nu hoge com
merciële ogen gooien, begrijpen niet.
dat de werkelijke pop-muziek
een uiting is van een totaal groeps
beeld, tijdsbeeld.
Daarom moeten alle muzikale ta
lenten zich aaneen sluiten. De groep
werkelijk goede pop-artiesten moet
groter worden. De pop-beweging
het grootste commerciële gebeuren
in de jaren zestig moet invloed
krijgen op. bijvoorbeeld, de platen-in
dustrie. Goedkopere platen, meer fes
tivals. meer concerten".
„Boudewijn knikt instemmend:
„Muziek is er voor de mensen. Ze
horen het allemaal. Wat er door on
ze muziek bij hen verandert, weten
we niet. Daet kan ieder voor zich
het beste uitmaken. Het spelen zelf
is voor mij belangrijk.
Waar ik speel, in een studio, in
een zaal, op het podium, het doet
er niet toe. De sfeer van het mo
ment zelf. is belangrijk. Nu zit ik
hier. maar ik zou met groot plezier
op hetzelfde ogenlik in een lege zaal
willen spelen".
LONDEN «Reuter) - Het Azia
tische meisje Rand jan Vaid (21) uit
Kenia (van geboorte een Indiase),
dat zich bij haar twee broers in
Engeland wil voegen, mag tenslotte
Engeland binnen op een voorlopige
vergunning. Zij heeft een week lang
heen en weer gereisd tussen lucht
havens in Kenia, Zwitserland. Zuid-
Afrika, West-Duitsland en Engeland.
Randjan had wel een Brits paspoort,
maar niet de speciale vergunning
van de Britse immigratiedienst, door
middel waarvan de immigratie uit
voormalige overzeese gebieden wordt
beperkt. Zij was in Frankfort toen
zij het nieuws vernam.
6.15 Samenvatting van de loondebatten in de Eerste
Kamer (NOS)
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 MIK: muzikaal amusementsprogramma (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Politie New York, tv-film, in kleur (KRO)
8.45 Hollanders ongewenst?: opinie-reportage uit Bel
gië (KRO)
9.20 Zelf doen: adviezenrubriek (KRO)
10.00 Journaal (NOS)
10.10 Spaanse les les 4 (Teleac)
10.50 Studeren Economie (Teleac)
Ook wie niet reikhalzend
loopt uit te kijken naar carna
valsoptochten, zal toegeven dat
deze dagen van feestelijke ont
reddering een heel eigen kleur
hebben. Een eigen smaak ODk.
want carnaval zonder stromen
bier is toch maar armzalig.
Juist dat meedraaien in die
janboel is een goed deel van
de charme.
Waarschijnlijk maakte daar
om het KRO-programma
.Alaaf '70" een nogal povere
indruk. Als je niet meedeint aan
de lange tafels, maar gewoon
thuis zit, ga je allicht wat meer
letten op wat er wordt geboden
door de dames en heren arties
ten. Dan blijken de grappen en
liedjes lang niet altijd even
aardig te zijn. In het rumoer
van het festijn weegt dat niet
zo zwaar, maar op het scherm
duurt een uur van deze pret
bar lang.
Ad Zonneveld heeft met de
film „Leven en laten leven" een
indringend beeld gegeven van
de gevoelens, de hoop en de twij
fel van gehandicapten. Geen
goedkope sentimentaleiteit maar
regelrechte vragen, waarbij ook
pijnlijke zaken niet uit de weg
werden gegaan.
Opvallend was het hoe vroeg
wijs de kleintjes onder geïn
terviewden waren. Dat jochie
van 9 jaar wist zeer gear
gumenteerd te vertellen dat
boekhouder een heel ge
schikt vak voer hem zou zijn en
antwoordde op de vraag of hij
later aou trouwen: „Dat wist u
toch ook niet toen u jong was?
D's moeilijk te zeggen". Het ke
reltje liet zich niet uit het veld
slaan en speelde onvervaard
voor cowboy, zette in zijn rol
stoel zijn vriendjes achterna en
veelde zich in niets een minde
re.
Het valt kennelijk goed
bij het publiek als mensen zich
over die hindernis heen werken,
maar het lijkt dat daarin ook
een min of meer vaag schuld
besef is verwerkt. Zo van: zie je
wel, die mensen redden zich
best. Daar h«ref je geen medelij
den mee te hebben.
Inderdaad schieten ze met
medelijden niets op, maar in de
interviews van Zonneveld viel
toch nog wel eens de klacht dat
ze worden aangegaapt en aan
gestaard. Deze film zal dat niet
met één klap uit de wereld hel
pen, enige invloed ten goede mag
er echter wel van worden ver
wacht.
Invaller
VOOR WOENSDAG 11 FEBRUARI
Hilversum I 402 m.
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Act. Politie
ke Partij: 18.20 Ultz van D'66 VARA:
18.30 Stereo: Klink Klaar zonder
nonsens. 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Stereo: Tango
rumba ork. met zangsol. 20.10 Licht
lnstrum. trio. 20.30 Stereo: VARA
Dansork. met sol. 20.55 Een open boek
15 Ste-
s progr
2145 Nou. en. satirisch progr 22.10
Dpei
vol gekke verhalen, gesprek. 21.15 Ste
reo: Swing en Sweet: licht muz
Country en Western muz. 22.30 Nws.
22.38 Med. 22.43 Act. 22.55 Stereo: Mod.
muz van Amerikaanse componis-
*en (gr) 23.20 "mgamjgM
3.55-24.00 Nws.
Hilversum H 288 m.
NCRV18.00 Country and Western
rubr. 18.30 Nws. 18.41 Act. NOS 19.00
Openbaar Kunstbezit 19.10 Concentra
tiekamp Vught: discussie na 25 Jaar.
19 35 Geen onderdaan maar burger:
ultz. over de staatkudlge vorming van
de Nederlander. 19.50 Progr. voor blin
den en slechtzienden 20.00 Stereo: Ido-
meneo, opera van Mozart, uitgevoerd
door Concertgebouw ork., Nederl. Ope
rakoor en sol. In de pauze: Fermate
- 'n luchtige pauze - progr. (plm. 21.30
Nws. 21.40 Parlementsoverzicht) 23.00
Stl-jo: X. een sprong ln het duister
23.55-24.00 Nws.
VOOR DONDERDAG 12 FEBRUARI
Hilversum I 402 m.
AVRO: 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Stereo: Lichte gram muz. 8.00 Nws
811 Radlojourn. 8.20 Stereo: Lichte
gram. muz. (8.30-8.33 De groenteman)
8.50 Morgenwijd. 9.00 Stereo: Klanklu-
welen (gr.) 9.35 Waterstanden 9 40
Schoolradio 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen, (gr.) (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de
vrouw (11.55 Beursberichten) 12.30
Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radlo
journ. 13.30 't Muzikantenuur: I Ste
reo: Radiokoor met sol oude liederen
II Mono: Beiaardconcert: III Stereo
Sopraan en piano: Schotse volkslied
jes IV Mono Kerkorgelconc.: mod.
muz. 14.30 Met het oog op de toe
komst, klankbeeld. 15.00 Voor de
zieken 16.00 Nws. 16.03 Stereo: De we
reld van de opera: beschouw over de
opera Werther van Massenet (opn.)
17.00 Tussen 10+en 20-: lichte gram.
muz. voor de tieners 17.30 „O" een
rondje radio 17.55 Med
Hilversum II 298 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.15 Stereo: Badinerie: klass
muz. (gr.) (7.30 Nws. 7.32 Act. 7 50
Overweging 8.00 Nws 8 30 Nws. 8.32
Voor de hulsvr. (9.00 Gymn. voor de
hulsvr.) NOS: 10.00 Wat heelt dat
kind?, pedagogische lez. 10.20 Stereo:
muz uit de Barok (opn.) KRO: 11 00
Nws 11.03 Voor de zieken. 11.55 Med.
NCRV: 12.00 Lo6-vast, gevar progr.
(12.26 Med. t.b.v land- en tuinbouw;
12.30 Nws. 12.41 Act 14.00 Stereo: The
Klllma Hawaï lans Show 14.25 Mod ka-
mermuz. (opn.) 15.00 Evangellsch-Lu-
therse middagdlenst NOS: 15.30 Meer
over minder: een progr. met meer in
form. over mensen en dingen die min
der op de voorgrond treden. (16.00
Nws.) NCRV: 17.45 Hier en nu: sport-
akt
Hilversum III 240 m.
NCRV: 9 00 Nws 9.02 Terug van
weggeweest: muz. van toen voor
luisteraars van nu 9.30 Zzoef. lich
te lnstrm. muz 10.00 Nws. 10.03 Muz
bij de koffie (11.00 Nws.) NOS; 12 00
Nws. 12.03 Pop SUck KRO: 13.00
Nws. 1303 Act. 13.08 Rond met 'n
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS/ NOT 10.45-12 00 en 14.00-14.50
Schooltelevisie NOS 18 45 Kleur: De
Fabeltjeskrant. NOS 18 55 Journ. VP
RO: 19.04 Soft Machine: Engel
se muz. groep 19.40 Cinderella keert
terug, korte Nederl. film NOS 20.00
Journ. VPRO: 20.20 Berichten uit de
samenleving 20.35 Kleur: Dagboek
van een oproerkraaier I rebelse lied
jes uit allerlei landen. Aansluitend:
filmfragm. 21.15 Zengakuren, progr.
over de radicale studenten van Japan
22.00 He Joe. TV -spel van Samuel Bec
kett NOS 22.30 Journ TELEAC: 22.35
Inform. progr Ruimtelijke Orde
ning 22.40-23.10 Bij leven en welzijn-
les 5 (herh.)
Nederland II.
NOS 18 45 Kleur: De Fabeltjeskrant
NOS 18.55 Journ. NOS: 19.04 Scala:
Inform, progr. 19.30 Van gewest tot ge
west NOS 20.00 Journ. TROS: 20.20
TROS-Toto 20.40 Kleur: De dief van
Washington tv-film 21.30 N'70: docum.
over milieubeheer t.g.v. het Natuurbe
schermingsjaar 1970. 22 05 Fllmreport.
over de aank. platenartiest Roger Bunn
CKV/IKOR: 22.25 Kleur/ Zwart wit:
Marc Chagall en de Bijbelse geschie
denis. docum. film NOS: 22.55-23.00
Journ.
BUENIS AIRES (Reuter) In
de Argentijnse hoofdstad Buenos Ai
res heeft een fabrieksarbeider giste
ren bij ongeluk zijn vriend om het
leven gebracht en een ander in ern
stige mate vergiftigd. Het geval deed
zich voor, toen de mannen heimelijk
in het magazijn een pot thee hadden
gezet. De 37-jarige Ramon Cabral zag
een pot met cyanide aan voor suiker.
Deze vergissinng kostte de 27-jarige
Newton Falcon binnen enkele minu
ten het leven. Zijn collega Angel
Tosar ligt in kritieke toestand in een
ziekenhuis. Cabral zit in de gevange
nis.
ADVERTENTIE
gaatje: platenprogr. 14.00 Nws 14.C
Holster pop- en country muz. (15.C
Nws.) 16.00 Nws. 16 03 lORRRrrrr.
E8?"
en country muz. (15.00
Nws. 16.03 lORRRrrrr..
-magaz. 17.00 Nws. 17.02 Act. 1707
[8.00 Draaijljofdraallk: verzoekplaten
progr.
Dit is het recept:
Kaasfondue van
Nederlandse kaas.
Caquelon inwrijven met wat
knoflook. Dan 4 dl halfdroge
witte wijn in de pan verwarmen
tot de wijn gaat bruisen.
Nu 500 gr fijngesneden jong
belegen Goudse toevoegen, goed
roeren en weer aan de kook
brengen. Binden met maïzena
en op smaak
afmaken met
zout. peper,
nootmuskaat
en een
scheutje kirsch.
sn met maïzena