Balmain slechte komt met collectie Ontroerende vertolking „Das Lied von der Erde" „Reconstructie" op de plaat Gelukkigste grootmoeder in Nederland Frank Zappa wellicht naar Holland Festival verhipt VON BRAUN KRIJGT EEN FUNCTIE IN WASHINGTON BRAND IN KASINO DEN BOSCH Residentie-Orkest met Ernst Hafliger en Birgit Finnila Bolletje PAGINA 6 LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 28 JANUARI 1978 DEN HAAG (GPD) De heer Elsendoorn van het Holland Festi- (Van onze moderedactrice Jos Hagers) PARIJS (GPD) Met een mode als een kus van de dood, hebben Balmain en Nina Ricci gisteren op de derde dag van de Parijse modemarathon, de wereld proberen te shockeren. De marineblauwe maxi-collectie van „grand old man" Bal main was niet om aan te zien en bij Ricci, waar men dit week einde bij hoog en laag volhield dat er genoeg korte zouden zijn, bleek men met minirokken plotseling creaties met de zoom één handbreedte over de knie en met maxi-modellen met de zoom één handbreedte boven de enkel te bedoelen. Kortom: echte mini's en andere korte rokken waren gisteren alleen by Courrèges te zien, die tijdens zijn win tervakantie op het eiland Guade loupe dit keer uitsluitend voor tieners bestemde zomercollectie had ontwor pen. Pierre Balmain showde de slecht ste collectie van zijn leven, waar door zijn eens zo beroemde modehuis in één klap tot het niveau van Ma deleine de Rauch devalueerde. Bal main denkt dat vrouwe* nog steeds op klassieke marine blauwe mantel pakjes zitten te wachten. Creaties van de allerklassiekste soort met korte getailleerde jasjes, brede cein tuurs en wijde plissérokken met de zoom precies 40 centimeter van de grond. Kortom: modellen, die men zelfs in Oost-Duitslandzo ver zekerde mij een Poolse moderedactri ce, niet meer zal kunnen verkopen. In de vrijetijdssector lanceerde Balmain combinaties van strakke zwarte truien met een tot vlak onder de buste opgehesen en met een bre de witte ceintuur vastgesnoerde zwart/witte Prince de Galles maxi- rok. Lekker luchtig voor een vakan tie op Corsica. Broekpakken waren er bij Balmain niet meer bij. Maar daarentegen maakte hy wel een bijna eindeloze reeks zwarte gifgroene, beige, zalm roze mantelkostuums met satijnen- strikkraagblo uses. Creaties, die even als Balmain's pretentieloze maxi-jur- ken met ronde halzen en korte mouwtjes zo hopeloos ouderwets wa ren, dat zijn salon al een kwartier, voor als traditioneel eind de bruid binnenkwam, begon leeg te stromen. En zo bar veel miste men er niet eens aan, want voor 's avonds ont wierp hij mousseline v-hals-cocktail- jui'ken met de zomen van de wijdge- plisseerde rokken dertig centimeter van de grond. En Balmain's rijke lijk met kraaltjes geborduurde WASHINGTON (Reuter) Dr. Werner von Braun, de 57-jarige Ame rikaanse raketdeskundige van Duitse afkomst, heeft een hoge functie bij het Amerikaanse Bureau voor lucht en ruimtevaart (Nasa) in Washing ton gekregen. Hij wordt hoofd van de afdeling waar de plannen voor toekomstige ruimtereizen worden op gesteld. Op het ogenblik is Von Braun directeur van het naar George Mars hall genoemde ruimtevaartcentrum in Huntsville. waar de Satumus-ra- ketten voor de maanvluchten werden ontworpen. Zijn plaatsvervanger, dr. Eberhard Rees, wordt nu directeur. Von Braun heeft in de twede we reldoorlog in Duitsland een belang rijke rol gespeeld bij de bouw van de raketten van het type V-2. avondjurken voor de variatie dit keer met trompetnarcismouwen, kwamen precies tot op de grond. In de hele Balmain collectie was evenals bij tot dusver alle couturiers nog geen bloemetje te ontdekken. Hij hield het voornamelijk op effen en geruite stoffen. Nina Ricci Nina Ricci's ontwerper, Gerard Pi part, heeft voor de zomer met z'n onflatteuze maxi's evenmin voor bestsellers gezorgd. Dat de Maxi's overigens best elegant, modern en draagbaar kunnen zijn, bewezen vo rige week Valentino en eergisteren Venet met hun bijzonder mooie pas- telkleurige strak gestroomlijnde mo dellen. Maar bij Ricci. waar men de inspiratie kennelijk uit oude mode bladen van de zolder opdeed, sloeg men de plank volkomen mis. Er waren voor de vakantie natu- relkleurige saffaripakken met de zoom ruim een hand breedte onder de knie. Maar u kunt ook kiezen uit beige, marineblauw, klaproosrode, gele en grijze combinaties van bole rojasjes en asymetrisch gestolen maxi-overslagrokken. Geruite modellen die van gestreep te kragen, gestreepte manchetten en gestreepte zakken waren voorzien. Bestond er in Italië en in Parijs bij Venet 'n duidelijke tendens om voor de zomer alleen maar kraagloze mantels of zo u wilt een soort ma- xivesten te maken, Pipart vindt trenchcoats met geweldige battle- dresszakken nog- steeds het mooist. Broekpakken van het vorig seizoen og nummer één op Ricci's hitpara de, heeft men nu alleen nog maar voor 's avonds en als gevolg daar van van satijnen in huis. Daarente gen maakte organza blouses met poffende mouwen, de hoeden met voiles en de schoenen met puntneu zen een glorieuze come-back. Voor de allerlaatste en de aller eerste uren van de dag ontwierp Ric ci zulke romantische jurken dat Ko ningin Victoria er dolgelukkig mee geweest zou zyn. De Parijse moderontwerper Pierre Balmam presenteerde gis teren dit „nieuwe" model. val heeft dit weekeinde gesprekken gevoerd met popmusicus Frank Zap pa over een eventuele deelname van Zappa aan het Holland Festival. De Amerikaanse componist Zappa die enkele dagen in Nederland ver bleef, wil een door hem geschreven concert in Nederland gaan uit voeren. In principe zou het werkstuk eerst in Amerika en Engeland wor den gebracht. Deze afspraken gin gen echter niet door. Zappa hoopt nu de wereld- of Europese première in Amsterdam te kunnen brengen. De leiding van het Holland Festi val. dat elk jaar van 15 juni tot 9 juli wordt gehouden, vertelde belangstelling te hebben vior Zap pa's werk. Het zal echter nog twee maanden duren, eer met zekerheid kan worden gezegd wanneer en waar het concert zal worden uitgevoerd. Mochten de besprekingen met Zappa positief verlopen, dan zal het Nederlands Symphonic Orkest in combinatie met Frank Zappa en zijn groep het geheel gaan uitvoeren. DEN BOSCH (GPD) Door tot nu toe volkomen onbekende oorzaak is gisteravond om half zeven brand uitgebroken op het toneel van Stadsschouwburg Kasino in 's-Her- togenbosch. De brandweer, die via de automa tische alarminrichting werd opgeroe pen, begon reeds vijf minuten later met het bestrijden van de brand. De mannen, er was met groot materieel uitgerukt, werden ernstig gehinderd door de enorme rookontwikke ling. Met diverse stralen werd de vuurhaard van binnenuit aangegre pen, maar er kon toch niet worden voorkomen dat alle requisieten ver loren gingen. Verloren ging ook de scheiding tus sen toneel en de zaal en de kostba re gordijnen, hingen al spoedig als brandende fakkels aan hun ringen. Gevaarlijk werd het toen de brand tot in de nok van de toneeltoren voortwoedde en vandaar de zaal insloeg. Met het inzetten van nog meer materieel gelukte het echter het vuur tot het toneel terug te drin gen, waar tegen half acht het- vuur geheel onder controle kwam. ADVERTENTIE LEIDEN Veel ontroering is gisteravond weer uitgegaan van Mahlers meesterwerk „Das Lied von der Erde", gedragen door Willem van Otterloo, het Resi dentie-Orkest. de door ;en door gerijpte Zwitserse tenor Ernst Hafliger de beroemde Bach- Evangelist en de jeugdige Zweedse alt Birgit Finnila, een opkomende ster. aan wier zang echter nog de allerdiepste expres sie ontbreekt. Mahler heeft zijn uit 1908 date rend „Das Lied von dei- Erde" zelf nimmer kunnen horen. Hij stief op 18 mei 1911, waarna Bruno Walter de première van deze aan inventies zo rijke partituur pas op 10 novem ber van dat jaar in München diri geerde. Zonder twijfel is hier sprake van een van de schoonste scheppin gen van de man, die haar compo neerde in een crisisperiode, vervuld als hij toen was van een voortduren de angst voor de dood, gebukt als hij ook ging onder tal van zwaarwegen de moeilijkheden. Daarvan draagt deze aangrijpende muziek duidelijk de kenmerken. De verzameling prachtige teksten uit de door Hans Bethge gepubliceerde liederen- reeks „Die Chinesische Flöte" in spireerde Mahler in deze situatie, zij het met enige door hem aangebrach te wijzigingen, tot een geheel, dat, onderbroken door enkele blijde in termezzi, doortrokken is van een onzegbare melancholie. Na alle smart en wanhoop, na alle innige weemoed, waarvan deze „lyrische symfonie" doortrokken is, mondt zij uit in de vredigheid, de resignatie HILVERSUM (GPD) De ope ra „Reconstructie" van de schrijvers Hugo Claus en Harry Mulisch en de componisten Louis Andriessen, Rein- dert de Leeuw, Misja Mengelberg, Peter Schat en Jan van Vlijmen is op de plaat vereeuwigd. De onlangs met steun van CRM, Buma en Philips opgerichte STEIM (Stich ting Studio voor Elektro-Instrumen- tale Muziek) heeft het werk, dat het hoogtepunt van het laatstleden Hol land Festival was, op drie elpee's vastgelegd. De civiele prijs van f23,50 (daar bij krijgt men niet alleen de cas sette, maar ook een tekstboek en een verhandeling van Louis Andriessen over de STEIM bij cadeau) is mo gelijk gemaakt door de non-profit- basis, waarop men heeft gewerkt: geen van de uitvoerenden wilde een vergoeding ontvangen. De NOS stel de de stereo-opname, die men uit 8 velschillende avonden had gemon teerd en die in'september vorig Jaar reeds op de radio te horen is ge weest, ter beschikking. De persing is van Phonogram. Nadelen van deze winstloze opzet zijn, dat de oplaag beperkt is (1000 elpee's, mocht de belangstelling gro ter zyn dan wordt de oplaag uitge breid) en de platen niet in de han del verkrijgbaar zijn. Men moet hem via de STEIM bestellen. De STEIM, waarin de vijf Recon structie-componisten (de meesten van hen behoren ook tot de Noten- krakersgroep) een flinke vinger in de muzikale pa.p hebben ,moet vijf honderd elpee's van Reconstructie verkopen om de gemaakte toosten er uit te halen. Alles wat daarna aan de strijkstok blyft hangen, komt ten goede van het Comité „Solidariteit met Cuba". Opbrengsten uit de atueursreohten van Reconstructie en het tekstboek zijn ook voor dit co mité. Er zijn wel plannen voor een her opvoeding van Reconstructie» maar het Holand Festival heeft vele daar aan verbonden „maaren" nog niet uit de weg geruimd. De moeilijkheid is dat men Carré niet beschikbaar kan krijgen. Mogelijk dat er met medewerking met Brusselse mu sici tot een opvoering in België ge komen kan worden. In Amsterdam is een cassette met drie Ip's van de opera „Re constructie" uitgebracht. V.l.n.r. de componisten Louis Andriessen, Reindert de Leeuw, Peter Schat en Jam van Vlijmen. en de sereniteit van het berustend wegstervende, vele malen herhaalde „Ewig, Ewig", waarmee indertijd Ilo- na Durigo onder de Mahlerpionier Mengelberg zulke onvergetelijke in drukken wist te schenken. Het was hier, dat Birgit Finnila nog wat bezonkenheid en klankvolume be treft tekort schoot. Deze opmerking wil echter geen afbreuk doen aan de absolute gaafheid van haar meer naar een mezzo neigend materiaal. Mahler schonk een reeks exclama ties van een worstelende ziel, aan wie noch de wanhopige verscheurd heid, noch de pure schoonheidsbele ving is voorbijgegaan. Hij slingerde tijdens 't componeren tussen doffe apathie en plotseling fel oplaaiende levenslust en drang. Vandaar de he vige contrastwerkingen tussen don ker en licht. Fascinerend is de zang met een formidabele inzet al on middellijk weergeven door Ernst Hafliger, ook al kon hy zich slechts met moeite handhaven tegen het zich aan klanvolume totaal geen beperkingen opleggende orkest. Fa scinerend is ook het geraffineerde, ongemeen veelkleurige instrumentale palet, soms ook mysterieus gediffe rentieerd. Als overheersende waarschu wing geldt in deze cyclus het „Dun- kel ist das Leben. dunkel ist der Tod", door de slechts 50 jaar gewor den Mahler al zo sterk gevoeld en voorvoeld. Hoe uitnemend paste het timbre van Hafiigers stem zich voor deze woorden. Al mag de „moderne" mens wel licht bezwaren hebben tegen deze opeenstapeling van bespiegelende gevoelsontladingen, toch ontkomt hij beslist niet aan de indringende uitdrukkingskracht, waardoor deze sublieme zangen zich weten te handhaven in de stroom van de al- lesoverkoepende tijd. Van Otterloo en de zijnen hebben de talrijke bewogen aspecten van deze muziek geladen dan wel lieflyk geschilderd, echter niet altijd reke ning gehouden met de vocale kracht van de solisten, zodat deze wel eens overstemd werden. Daaraan vooraf gegaan is de blijmoedige „Sinfonia concertante" voor vier blaasinstru menten en orkest van Mozart met Frank Minderaa (hobo), Klaas de Rook (klarinet), Günther Kliip- pel (fagot) en Vicente Zarao (hoorn) als solistische uitblin kers. Zü kan by volgende uitvoerin gen nog aan spirituele lichtvoetig heid winnen, ondanks de reeds be toonde subtiele fijnzinnigheid. TH. J-. HANNfiMA is Bolletje eierbeschuit zó lekker? Ja. dat is ze! moet je proeven! Koningin Juliana„I'k ben maar een grootmoeder NIJMEGEN (GPD) „Ik ben niet zo interessant. Ik ben maar een grootmoeder", zei een in mantelpak geklede, erg bezorgd kijkende mevrouw, die gistermiddag omstreeks vier uur bij het Nijmeegse St. Radboudziekenhuis uit een auto stapte. Er werd direct vrij baan voor haar gemaakt, toen zij zich omdraaide om het ziekenhuis binnen te gaan. Het was Koningin Juliana, van wie een glunderende Prins Carel Hugo vier uur later met stelligheid zou zeggen: „Rekent u er maar op, zij is de gelukkigste grootmoeder van het land". Om acht uur 's morgens was Prinses Irene, slechts in ge zelschap van haar man, na een doorwaakte nacht per auto in het Nijmeegse ziekenhuis aangekomen; een ziekenhuis dat zich nu van een geheel andere kant liet kennen, dan een maand geleden, toen de Rijksvoorlichtingsdienst er de lakens uitdeelde om de rust van Prinses Margriet te verzekeren. Ontvangst en voorlichting werden ditmaal door de uni versiteit zelf geregeld. Het betekende dat nu geen tientallen rechercheurs rondliepen om iedereen op een afstand te hou den, en dat er geen kiekeboe werd gespeeld met misleidend opgestelde dranghekken, maar dat daarentegen veel voorzie ningen waren getroffen om de journalisten het werken ge makkelijk te maken. Kan een dergelijke dag vlekkeloos verlopen? Stellig niet, zoals bleek toen na vele uren vergeefs wachten op een tus sentijds medisch bulletin, een fotograaf het niet langer uit hield en de perskamer verliet met de mededeling: „En nou ga ik een foto maken, het kan me niet schelen van wie". Zijn tocht door het ziekenhuis werd gestuit door een lid van de bewakingsdienst. De fotograaf, die hem te laat gewaar werd, schoot een ziekenkamer binnen, dook in bed, en trok rammelend van alle apparatuur de dekens over zijn hoofd. ,Wat doet u hier?", vroeg de bewaker even later onder de dekens turend. „Oh, ik wacht zolang op een collega", zei de fotograaf. De bewaking had daar onoverkomelijke bezwaren tegen en de vluchteling werd terugbezorgd in de perskamer. Het was één van de schaarse oneffenheidjes, die deson danks vreugde in het leger van de journalisten en ook van de verpleegsters, die in steeds grotere aantallen om de hoek kwamen kijken in het vreemde wereldje van nieuwsversprei- ders. Ook dat was wederzijds een kwestie van wennen. Toen bijvoorbeeld een koffie-proevende verpleegster haar buurman hoorde zeggen: „Koningin Juliana, die hier vanmiddag om even na vieren arriveerde, zag er moe en bezorgd uit", vulde zij vlot aan: „Ja, maar ze had een beeldig mantelpakje aan". Op dat moment werd haar van twintig kanten tegelijk bestraffend toegeroepen „Stil toch, Herman maakt een uit zending". Herman wierp haar een woeste blik toe, draaide aan knoppen en begon opnieuw: „Koningin Juliana, die hier vanmiddag Tegen de avond waren de verpleegsters in de perskamer kind-aan-huis, stapten behendig over apparatuur, schrijven de en uitzendingen verzorgende journalisten heen en kregen om kwart voor acht als eersten kelkjes champagne aange reikt, toen een zichtbaar gelukkige uiterst charmante Prins Carel Hugo binnenstapte, om een lawine van vragen te gaan beantwoorden. „Lang zal hij leven", zongen de zusters en er behoefde geen tolk aan te pas te komen om dat te vertellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 6