Christa y. Santen houdt niet
van kunst met hoge hoed
Fleurige „Knollentuin"
van Rients Gratama
Luns protesteert bij
de Vara - voorzitter
Presentatrice van Openbaar Kunst bezit:
^programma g
en gióteren
BOETE VOOR
MICK JAGGER
CONFLICT IN
TONEELGROEP
STUDIO
DINSDAG 27 JANUARI IB70
LSniSCH DAGBLAD
PAGINA 5
DEN HAAG (GPD) Christa van Santen zet twee flessen
op een lege tafel. Ver uit elkaar. Tafel, flessen, so what? Dan
schuift ze de flessen langzaam naar elkaar toe en op een zeker
moment „klikt" het: twee flessen „maken" ruimte. Daarmee
demonstreert Christa van Santen haar „doen en zien"-principe.
Ze zit nu een seizoen als actieve uitsmijtster aan de tv-pro-
gramma's van Openbaar Kunstbezit.
Haar optreden is zo goed gevallen i
dat ze nu een blok van vier uitzen- j
dingen 'doen-en-zien' krijgt. Zondag j
fing de eerste de lucht in. „Mens
en beeld" en „Mens en architectuur"
tullen de thema's zijn. die ze om
speelt met haar glasheldere teksten,
geslepen in 7 vrije expressie cur
sussen, die ze in het Haagse Gemeen
temuseum geeft.
Geen mens weet hoe Christa in de
ïondagmiddagse huiskamers aan
komt. Gaat „Mens erger je niet" aan
de kant? Wordt het mercantiele Mo
nopoly daarvoor onderbroken? Legt
men het klaver jasje even weg? Zijn
er mensen, die met de cursisten mee
doen en meekijken? Christa weet al
leen van horen zeggen dat er een
groep Friezinnen is, die alle opgaven
keurig nawerkte. Het nieuwe van het
komende kwartet uitzendingen zal
het ontbreken van cursisten zijn.
Het experimentele van deze reeks
ls het uitproberen of mensen ook
ronder exacte voorbeelden tot crea
tiviteit te bewegen zijn. De enige con
crete respons kan komen uit de laat
ste uitzending (15 februari), waarin
de kijkers gevraagd zal worden een
kijkdoos te produceren en op te stu
ren.
Het begon voor Christa van San
ten allemaal in het Haags Gemeente
museum waar ze voor drs. Hein van
Haaren de inmiddels befaamde kin
derwerkplaats van de grond hielp.
Daaruit vloeide de cursus vrije ex
pressie voort, die onder geen voor
vaarde een handenarbeidclub mocht
vorden. „Die cusus is waanzinnig
(verschreven. De mensen staan er
roor in de rij", zegt de kunstenares
haar Amsterdams pied a terre, een
souterrain aan de Passeerdersgracht.
is moeilijk te bereiken, want ze
leeft het druk.
Openbaar Kunstbezit „vreet" haar
ip, de cursussen, dan is er nog de
)elftse Technische Hogeschool waar
aan de afdeling bouwkunde vorm-
tudie doceert en voor 'De Groene'
evert ze elke week trouw de pagina
Mensen van Morgen". Daarnaast
indt ze nog tijd om met vrienden
«n pilsje te pakken en voor Rotter-
lamse kleuters een speelplastiek te
aaken. Voor tweeën ziet ze haar bed
looit.
Openbaar Kunstbezit richt zich tot
en groot publiek en dat ligt haar
el. „Doodgewone mensen de omrin-
ende wereld als inspiratiebron laten
ien, de materialen tonen en die la
in beleven, ze het essentiële, ele-
lentaire begrip van een kunstwerk
ijbrengen. Daarbij heb ik een vre-
eljjke pest aan die hoge hoed op
kunst".
Oomdat ze zich ergerde aan de
linsthistorische dikdoenerij van zo-
iel professionele rondleidingen zocht
1 naar klare wegen om de essen-
èle grammatica van de beeldende
ial verstaanbaar te maken. „Je
oet laten zien waar de kunstenaar
lee heeft gezeten, wat de problemen
aren en hoe hij die heeft opgelost,
wordt dikwijls zo ingewikkeld over
©st gedaan. Daar staat je mond
an open.
Je moet schilderij en beeld gebrul-
i om naar je omgeving te kijken,
heb wel eens mensen in mijn
endje", die als we ergens tussen
*n Haag en Amsterdam rijden be-
onderend „ooh" roepen als ze het
adschap zien. Net Van Gooyen
ggen ze dan. Dat bedoel ik nou:
kunstenaar leert ons de buitenwe-
4 weer zien.
Voelen
Een sterk hulpmiddel zijn je eigen
handen. Voelen is een belevenis, die
voert tot nadenken. Daarna zie je
het kunstwerk anders. In de liefde
speelt het voelen, tasten en strelen
toch ook een grote rol? Het mag nu
allemaal. We hebben ons eigen li
chaam ontdekt. Daarom heb ik ook
in een van die uitzendingen dat
danseresje van Degas gebruikt. De
mensen laten voelen hoe zacht de
buik en hoe hard het scheenbeen is.
Een klein kind ervaart de wereld
door te pakken en te voelen. Dat be
wust pakken leren we af. We zijn zo
intellectualistisch geworden. Wat
waarlijk menselijk is raakt op de ach
tergrond. Vorm begint by het eigen
lichaam. Het is toch fün om elkaar
aan te raken? Vorm ervaren is myn
doel".
Wie bewondert u het meest? Wie
zyn by dit werk voor u de belang
rijkste mensen? In de beeldhouw
kunst Brancusi en voor de schilde-
ryen Braque. De grootste vormgevers
van de twintigste eeuw. En dan zyn
er de Amefskanen. die in myn gebied
ook veel doen. Met visual design zyn
ze daar heel ver. Er is zo'n groot ver
schil. Zet een Nederlander aan vrije
expressie en hy gaat een olifant of
een hondje knippen. De Amerikaan
begint meteen non-figuratief te wer
ken, ruimte te vereren".
Toen ze met een beurs van de Ne
derlandse regering een zomercursus
op Harvard volgde ontmoette ze daar
in de States Stewart Kranz, die op
precies dezelfde toer bezig was als
Christa. Amerika is het helemaal
voor haar. Er zyn invitaties, maar ze
wil niet definintief naar de overkant.
Ze volstaat met af en toe eens over
te wippen om bij te laden, want „je
moet zo oppassen dat je> geen lesboer
wordt, die altyd gelijk heeft.
Middelmatig
Er is hier nog zoveel te doen. Haar
Amerikaanse professor Filipowski van
Christa van Santen (tweede
van links) in actie voor het Rem-
brandt-programma dat Open
baar Kunstbezit vorig jaar uit
zond.
het Masachusetts Institute of Tech
nology (de wieg van NASA.), komt
binnenkort naar Europa. „Dan komt
hy by my logeren en dan sleep ik
hem mee naar de T.H. Dan kan hy
die jongens daar eens wat laten ho
ren en zien". Een Amerikaanse hoog
leraar gaat na zeven jaar werken een
vol jaar met verlof „om nieuwe in-
drukken op te doen". Die Amerikaan-
se inbreng acht Christa van Santen
heel gelukkig „want Europa is aan
het giyden".
De middelmatigheid is byna angst
wekkend groot. Er zitten zoveel men
sen aan de top, die door gebrek aan
gewicht boven zyn komen dryven. Ik
heb heel dikwyls te maken met men
sen van middelmatige capaciteit, die
op grote stoelen zitten. Dat werkt
remmend op de ontwikkeling. Het
griezelige van Nederland is dat
iemand stygt tot de plaats waar hij
het niet meer aan kan.
Christa van Santen wil geen kunst
met een hoge hoed. „Ze moeten de
musea zoveel mogeiyk omgooien. Een
musea is een dienstbaar middel om
je oog te scherpen. De kunstenaar
maakt zichtbaar wat onzichtbaar
was. Daarom heb ik zo'n bewonde
ring voor vakmensen als een metse
laar en een tegelzetter. Die zyn net
zo goed kunstenaar". Christa van
Santen houdt veel „open". Ze kan
naar Amerika, ze kan ook voor het j
nieuwe Ryksmuseum Vincent van
Gogh de creatieve werkplaats op po
ten zetten, nadat ze voor hetzelfde
instituut, een dergelyke ruimte runde
op Musement. Ze zou ook wel naar
het Amsterdamse „Stedelijke" willen,
maar „De Wilde heeft er geen oren
naar. Hy krygt al genoeg mensen
zegt-ie".
Op kunstprogramma's van de
televisie komt doorgaans weinig res
pons. Tot nu toe kreeg Christa heel
sympathieke reacties. Meneer Groen
uit Geleen belde haar op in Den
Haag omdat hij zo genoten had. Als
ze benzine tankt of een flesje melk
haalt wordt zeh erkend. Er zal ech
ter meer moeten gebeuren om „Doen
en zien" onder leiding van Christa
van Santen tot een blyvertje te ma
ken. De hoed op kunst is hier nu
eenmaal erg hoog
NEDERLAND I
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
9.10
9.50
10.40
1045
1050
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
9.10
10.00
10.50
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Geen zee te hoogtv-serie, In kleur (KRO)
Verslag op dinsdag (KRO)
Journaal (NOS)
David Frost-show, in klt-ur (KRO)
Vanavond in Nieuwspoort (KRO)
De Wrekers, tv-serie, in kleur (KRO)
Journaal (NOS)
Studeren: informatief programma (Teleac)
Schaken voor beginners les 15 (Teleac)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Peyton Place, tv-feuilleton (AVRO)
Journaal (NOS)
The Survivors, tv-film, in kleur (AVRO)
AVRO's Sportpanorama. in kleur (AVRO)
AVRO's Televizier (AVRO)
Journaal (NOS)
Cabaretpremière in Drachten
Het is al te goedkoop om het
samenvallen van de eerste af
levering van VARA's serie
..Sherlock Holmes" en de uit
voerige babbel die de NCRV
over recreatie had georgani
seerd. af te doen met de kreet
„gebrek aan coördinatie. Toch
hebben ze beiden met ontspan
ning op lange termijn te maken
en dat noodzaakte tot een beet
je heen en weer zwerven tussen
Nederland 1 en 2.
Om te beginnen dan Sherlock
Holmes, wiens naam bekender
is geworden dan die van zijn
schepper. Die roem deelt hy
met onder meer Gulliver, Klein
Duimpje, het Vryheidsbeeld en
zelfs de Eiffeltoren. Dat is op
zichzelf dan ook niets byzon-
ders, maar de uiterst heldere
heer Holmes heeft model ge
staan voor de lange rij speur
ders die na hem kamen.
Lord Peter, Francis Durbrid
ge's Paul Vlaanderen, maai-ook
Ironside en de wat op de ach
tergrond geraakte Dick Bos zyn
niet denkbaar zonder het voor
beeld van de stylvolle Brit. Zijn
opvolgers hebben één voor één
wat persoonlijke trekjes meege
kregen, maar Edgar Allan
Poe buiten beschouwing gelaten
zyn ze allemaal opgeleid in
de school van Sir Arthur Conan
Doyle.
Met de doorgewinterde rot
Peter Cushing die U vast wel
eens in één van zijn vaak „en
ge" filmrollen heeft gezien
als Sherlock Holmes, was al
goeddeels de garantie binnen
dat het een serie zou worden
die aanslaat. Bovendien, dat
mengsel van fin-de-siècle-at-
mosfeer en misdaad ls een op
het ogenblik heel succesvolle
formule. Daarby gerekend de
zorgvuldigheid waarmee de En
gelsen zo'n geschiedenis inbeeld
brengen en liet heeft weinig van
koffiedik kijken om te voor
spellen dat Sherlock Holmes een
hernieuwe populariteit te wach
ten staat.
De recreatie werd door de
NCRV via Nederland 1 aan de
orde gesteld in het team van
speurder Godfried Bomans, op
zoek naar jonge mensen die
Straks richting kunnen geven
aan nieuwe ontwikkelingen op
dit gebied. De bioloog-auteur
Dick Hillenius en de directeur
van de Stichting Recreatie. J.
Swart, stopten een aantal inte
ressante vragen in de kandi
daten. De antwoorden daarop
waren eerder kras dan praktisch
uitvoerbaar. maar dat pleit
vooral in hun voordeel.
Hillenius kreeg byvoorbeeld
slechts weinig weerwerk op zyn
vraag hoe het zou kunnen ko
men dat mensen die de stad
ontvluchten, in de „vrije na
tuur" toch bij voorkeur op een
kluitje kruipen. Het programma
zou er aanzienlyk interessanter
op worden wanneer, desnoods
nadat het sollicittaiegesprek is
afgesloten, op deze zaken nog
wat werd doorgepraat. Vooral
by een onderwerp als dit is het
vervelend wanneer na afloop de
kyker met meer vragen dan
antwoorden blijft zitten.
INVALLER.
GRONINGEN (GPD) In
Drachten ging gisteravond de
première van Knollentuinhet
nieuwe cabaretprogramma van
Rients Gratama. Het is geen pa
radijs, de knollentuin die Gra
tama heeft aangelegd. Het mees
te gewas is kloek van vorm, zeer
Nederlands van structuur, met
slechts1 hier en daar een mi
nuscuul hoekje, dat gereserveerd
is voor een subtiele collectie.
Maar er woekeren vrijwel geen
distels en al zal hij nog wat die
nen te schoffelen en enig uitdij
end gebladerte moeten snoeien,
het geheel ligt er fleurig bij.
Na de toch duidelijke mankemen
ten van zyn vorige programma,
„Vingertjes in de pap", heeft Rients
Gratama met behoud van zyn over
rompelende presentatie, dit maal be
wezen „erbij te horen. Hy moet
'interview onjuist beknot'
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG (GPD) Minister
Luns van Buitenlandse Zaken
heeft gisteren een brief gezon
den aan de heer J. B. Broeksz, de
voorzitter van de VARA, waarin
hij heftig protesteert tegen de
beknotting van een interview dat
door VARA-verslaggever De
Graaf was afgenomen. Minister
Luns meent dat door de ingrij
pende beknotting het regerings
standpunt „zeer onvolledig en
derhalve onjuist wordt weerge
geven".
De bewindsman had vorige week
vrydag telefonisch zyn reactie gege
ven op beschuldigingen die dr. Mid
delkoop die dag voor de VARA-radio
aan zyn adres had geuit. „Slechts
een tweetal opmerkingen mynerzyds
werden uitgezonden", aldus mr.
Luns, „terwyl men by de aanvang
wederom de beschuldigingen van de
heer Middelkoop heeft herhaald.
Daarin wordt onder meer gesteld dat
ik my niet naar Bulgarye had mo
gen begeven en dat Nederland thans
niets meer doet ter leniging van de
nood in het voormalig afgescheiden
gebied van Nigeria (Biafra, red.).
Beide beschuldigingen heb ik weer
legd, doch uw diensten vonden het
blykbaar niet nodig dit deel van
myn uiteenzetting uit te zenden.
Ook myn betoog dat Nederland en
voor wat betreft internationale ac
tie en voor wat betreft de aan het
toenmalige Biafra verstrekte hulp
meer heeft gedaan dan andere lan
den, was weggelaten. Eveneens myn
verwyzing naar het door my op 28
juli 1969 in Lagos met myn Nige-
riaanse ambtgenoot bereikte akkoord
ten bate van een sterk verhoogde
voedselhulp door middel van dag
vluchten, dat garanties van onpar-
tydig onderzoek bevatte, doch dat
door Ojoekwoe onmiddeliyk van de
hand werd gewezen. Zo zou ik meer
voorbeelden kunnen geven".
- „Het ware juist geweest", zo zegt
de bewindsman verder, „indien de
heer De Graaf my zou hebben mee
gedeeld dat niet meer dan enkele
minuten voor my beschikbaar waren
en my zou hebben gewaarschuwd
dat slechts een door hemzelf uit te
kiezen fractie van myn uiteenzetting
zou worden uitgezonden. Ik zou dan
of het interview alsnog hebben kun
nen weigeren of een afspraak heb
ben kunnen maken over de inhoud
van de uitzending".
goede adviseurs hebben gehad. Men
sen die hem byvoorbeeld hebben
aangeraden wat minder conference
in zyn optreden te doen en voor
meer variatie te zorgen. De „Knol
lentuin", zoals gisteravond voor het
eerst te bezichtigen viel, was uiter-
iyk nauwelijks aangekleed, maar in-
houdeiyk zat het programma uitge
kiend in elkaar
Dat wil niet zeggen, dat alles
muurvast geklonken zat. Maar wat
wil men bij een première? Het voor
naamste was wel, dat Gratama die
typisch regionale (meer specifiek
Friese) trekjes had weggewerkt. Hy
moet hard aan zijn dictie hebben
gewerkt, wani deze was aanzienlyk
beter geworden Hy is nu een caba
retier die op nationaal niveau mee
mag tellen.
Ook was sfeer betreft. Was er in
zyn vorige programma nog de wat
keutelige burgermanshumor, hy heeft
.naast alle af en toe zware vrolyk-
heid die op zo'n avond niet mis
staat", ook een wat meer geënga
geerde toets weten aan te slaan.
Hy brengt geen hooggestemd caba
ret. maar wel is er buiten een reeks
verrassende vondstjes, nu ook de wat
hardere noot van deze tyd.
De viermanscombo, gevormd door
Joop Verbeke, Karst de Groot,
Jacques Sambrink en Harry Hart-
mans, behoefae zioh niet tot brave
muzikale stukjes te beperken, het
geen dit zeer plezierige programma
een extra winstpunt verleende. In
feite bevat het in opzet zo weinig
tekortkomingen, dat Gratama er een
paar seizoenen mee vooruit kan.
Schaatsen Het beroemde Rus
sische paar Ljoedmilla Belousowa
en Oleg Protopopow zal niet deelne
men aan de Europese kampioen-
schappen kunstryden op de schaats
welke van 48 feb. in Leningrad
worden gehouden. Het paar is deze
maand by de Sowjetkampioenschap-
pen op de vierde plaats geëindigd.
Boksen De Oostenryker Hans
Orsolics heeft gisteravond in de
Weense Stadthalle voor 11.000 toe
schouwers zyn Europese bokstitel in
het weltergewicht met succes verde
digd tegen de Westduitser Klaus
Klein. In de negende ronde werd de
stryd door een k.o. beslist.
Tennis De Australiër Dick Crea-
ly heeft gisteren de eindstryd heren
enkelspel van de Open Australi
sche tenniskampioenschappen be
reikt door een zege in de halve fina
les op de Britse prof. Roger Taylor.
De uitslag was 6—3, 9—11, 8—6,
3—6, 8—6. Crealy zette hiermee
zyn verrassende overwinningenreeks
voort. In voorgaande ronden had hy
de Amerikaan Stan Smith en de Ne
derlander Tom Okker uitgeschakeld.
RIENTS GRATAMA
LONDEN (AP» Mick Jagger, de
zanger van de Britse pop-groep The
Rolling Stones, is tot een boete van
200 pond veroordeeld wegens het
bezitten van verdovende middelen.
Een dergelyke beschuldiging tegen
zyn oud-vriendinMarianne Faith-
full, werd meetrokken.
Jagger. die ontkende marihuana te
hebben bezeten, moest ook de kos
ter van het proces betalen, die 50
pond bedroegen.
Dit is de vveede veroordeling van
de zanger voor hetzelfde feit. In
1967 werd Jagger veroordeeld tot
drie maanden gevangenisstraf we
gens het bezitten van pep-pillen,
maar hy werd in hoger beroep vrij
gesproken.
VOOR DINSDAG 27 JANUARI
Hilversum I 402 m.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn
18.25 Wie waagt die zingt: in
ternationale volksliedjes. 18.50 Paris
vous parle. 18.55 Voor de kind. 19.00
Trefpunt: dlscussie-rubr. voor act
zaken. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond:
vrolijkheid, muz. act. en wetenswaar
digheden 22.00 Gonk: Satirisch pro
gram. 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40 Ra
dlojourn. N.O.S.: 22.55 Zin Tuig
nr. 9 kunstkroniek 23.55-2400 Nws
Hilversum II 298m.
KRO: 18.19 Uitz. van de Katholie
ke Volkspartij. 18.30 Nws. 18.41 Act
19.00 (N.O.S.): Het Hoogovenschaak
toernooi ln wyk aan Zee 19.03 Licht
ork. met sol. 19.40 Conclllepostbua
(herhaling) 19.45 Wie ls in godsnaam
Jezus Christus?, lez 20.00 Mod. ork.
muz. en semi-klas. lied. (opn.) 20.45
Uitgeschakeld?, beschouw, over ouder
worden en ouderdom. 21.00 Strykages
klas. en mod. muz. voor strijkers opn.
21.30 Babel: kunstkroniek. 22.25 Over
weging. 22.30 Nws. 22.38 Parlements-
overzicht. 22.45 De zingende kerk. muz
lez. 23 00 Kontekst: magaz waarin
op de dingen wordt doorgepraat 23.30
Stereo: lichte gram. muz. 23.55-24.00
De toueelschryver Eugene
Ionescu is gekozen tot lid van de
Academie Fraugaise. Hy kreeg al by
de eerste stemming 18 stemmen van
de 34 aanwezige leden van de aca
demie.
VOOR WOENSDAG 28 JANUARI
Hilversum I 402 m.
VARA: 7.00 Nws. 7 11 Ochtendgymn
7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Stereo: Lich
te gram. muz. (7.30-7.35 Van de voor
pagina) VPRO: 17.54 Deze dag. VARA
8.00 Nws 8.11 Act. 820 Stereo: Lichte
gram. muz. (8.30-8.35 Van alle mark
ten thuis, praatje voor de hulsvrouw)
9.00 Stereo Klas. symfonische ork. muz
(gr 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio
Klas. symfonische ork. muz. (gr.)
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10.00.
lichte gram. muz. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw
11.40 Stereo: Kerkorgelconcert: oude
muz. 12.00 Stereo: Èerlijns Filharmo
nisch Ork: semi-klas. en mod. muz.
12.25 Stereo: Promenadeork. en Mari
nierskapel: walsen en Marsen. 12 54
Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11
Act. 13.25 Licht orgelspel. 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 Stereo Operette-
klanken (gr.) 15.15 In de Toonzaal:
mod. muz. progr. voor de Jeugd met
com. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederl
chansons met ork. begeleiding 16.20
Muz. en brlevbn, muz., lez. 17.20 stereo
Viool en cello: mod. muz. 17.55 Med.
Hilversum II 298m.
NCRV: 7.00 Nuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Op het eerste gehoor: klas
sieke muz (gr.) (7.30 Nws. 7.32-7.50
Act). TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister
uit..én thuis: verz. pl. progr. voor de
militairen. (8.30-8.32 Nws. 9.00
9 10 Gymn. voor de hulsvr.) 9.30 Voor
de kleuters. 9.45 Van 1685 tot van-
Nws. 11.03 Plek uur wedstrijd -
11.45 Act. 11.55 Med. KRO
daag: muz. lez. 10.15 Voor de vrouw
11.00
progr.
12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, ge-
var. progr. (12.22 Wy van het land:
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw
12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00-13.05 Raden
maar..NCRV 14.15 Omroepork. en
sol (opn.) mod. muz. 15.00 In 't zilver
een progr. voor oudere luisteraars 16.00
Nws. 16.03 Stereo: Voor de Jeugd. 17 00
Stereo: Twien-Popradlo: licht pl. pro
gramma. 17.50 Overheidsvoorlichting
Samenwerking met ontwikkelingslan
den. Samelnstelllng en presen
tatie: Thon Raes.
Hilversum III 240 m.
NCRV: 9 00 Nws. 9.02 Zing. zing.
zing!; lichte voc. muz. 10.00 Nws. 10.03
iMengelmuze: nieuwe langspeelplaten,
i voorzien van crltisch com. N O S 11.00
Nws. 11.03 Muz. lezen (12.00 Nws.)
I AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radlojourn
i 13.06 Zet 'm od: licht Dl. nroo-r. nann
Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitami
nen: pop. verzoekpl progr. 16.00 Nws.
16.03 Gimmick: licht pl. progr. 17.00
Nws. 17.05-18.00 Toppoppology licht
platenprogr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
N.O.S./ N.O.T.: 11.10-12.00 Schoolte
levisie AVRO: 17.00-17.30 Voor de
kind. N.O.S 18.45 Kleur: De Fabel
tjeskrant. N.O.S.18.55 Journ. N O S.
19.04 Scala: Inform, progr. IKOR
19.30 Kenmerk: de wekeiykse Inform,
rubr. over kerk en samenleving N.O.S.
20.00 Journ 20.20 Uitzend, van het
Geref. Politiek Verb. 20.30 Sooutera.
N.O.S.: 20.35 Allotria, speelfilm.
(Rijkskeuring: 18 Jaar) 22.10 Eigen
tijds: progr. rond de Argentijn
se componist/regisseur Maurlclo Ka-
gel. 22.40-22.45 Journ.
Nederland II.
N.O.S.: 1845 Kleur: De Fabeltjeekr.
N.O.S.; 18.55 Journ. AVRO 19 04
Kleur: Aubudon Natuurlheater: Na-
tuureiland (Wildlife Island), fllmre-
portage 19.30 Info: maandeiykse ad
vies en informatlerubr. N.O.S.:
20.00 Journ. AVRO 20.20 Jonge men
sen op weg naar het Concertpodium:
muz. progr. 21.10 Kleur: Lunchpau
ze, eenakter van John Mortimer 21.40
spreekuur: medische rubr. N.O.S,
22.10 Journ. TELEAC: 22.15-22.55 Cur
sus Spaans voor beginners les 2
(herh.)
AMSTERDAM <GPD) Toneel
groep Studio heeft op het ogenblik
ernstige moeilykheden. De gehele
artistieke leiding, onder aanvoering
van artistiek directeur, tevens eer
ste regisseur, Kees van Iersel, die
met ingang van het nieuwe toneel-
seizoen (in september van dit jaar)
het gezelschap zal verlaten. Met
Van Iersel mee gaan mevrouw E.
L. Verkade Catier Van Dissel, dra
maturge, Lodewyk de Boer. vast re
gisseur, en Edwin Prins, produktie-
leider. De heer Van Iersel is al acht
jaar aan studio verbonden.
Sinds november waren er al wat
spanningen tussen Kees van Iersel
en zakelyk directeur, tevens oprich
ter van Studio, Han Surink Die
spanningen kwamen onder andere
aan het licht, toen Van Iersel het
artistiek beleid voor seizoen 1971
ging bepalen. De heer Surink achtte
die plannen zakelyk gezien niet haal
baar en kwam dit weekeinde onver
wachts met alternatieve voorstellen,
die echter door de artistieke leiding
niet geaccepteerd werden, geschaad
door deze gang van zaken als men
nu eenmaal het vertrouwen achtte.
Zondagmiddag hebben de heer Su
rink en de acteurs van Studio verga
derd met het stichtingsbestuur. Be
sloten is onder andere over te gaan
tot medebeslissingsrecht van de le
den van het trezelseh&r»