er
'Hair' is
maar 't
nog lang
toch al
Marius Monkau (32):
Geen uitbreiding van
stiptheidsactie NOS
Lenny Ruhr een maand
naar Frankrijk
PONDERDAG 15 JANUARI 1970
KIBSCH DAGBLAD
PAGINA 5
AMSTERDAM (GPD) De hel-blauwe, uit golfijzer ge
vormde tent, ligt als een kleurrijk symbool naast de bruine
steenmassa van het Amsterdamse Olympisch Stadion. In de
tent. waar voor het „optreden" van „Hair" de beslist nood
zakelijk gebleken repetities gehouden worden, is de vrolijke
noot ver te zoeken. De kou, die 's avonds minder erg blijkt,
dringt overal doorheen.
De artiesten, de meest engekleed in
dikke bontjassen, tonen weinig lust
tot activiteit. Een Engels-sprekend
heer wil niet dat er gefotografeerd
wordt. Een verbod, dat onmiddellijk
ingetrokken wordt, wanneer organi
sator Hans Kemna ten tonele ver
schijnt.
Marius Monkau, 32, zanger-klein
kunstenaar, die als een der weinige
Nederlandse deelnemers aan het
spectacle, een echt rolletje vertolkt,
kwijt zich naarstig van zijn taak en
brengt een lied. De meeste leden
van de groep, die geacht worden zo
nu en dan het een en ander te zin-
of te i-oepen, hanger verveeld
op het podium.
Wanneer Marius een dikke
bontjas beschermt hem tegen de
koude zich aan het slot van zijn
lied temidden van de groep begeeft,
is de scène ten einde. Toneel en
zaal worden verlicht. Maar, afgezien
van wat kleurrijke kleding, verspreid
op het toneel en een enorme recla-
mefles van Pepsi Cola in het decor,
is er niet veel te noteren, dat om
aandacht vraagt.
Hoogstens het gesprek tussen de
Engels sprekende heer en iemand
anders over het orkest van Thijs van
Leer, wiens muzikale begeleiding zo
is, dat hü verzocht wordt zach
ter te spelen. De niet bepaald goede
zangstemmen, zullen anders teveel
afsteken tegen de muzikale presta
ties.
Na het intermezzo, wanneer Mari
us Monkau een scène kan overslaan.
hü, terwijl en de zaal en het
podium door een blauwe spot be-
ucht worden „In Nederland wordt
Ik nooit gevraagd voor een g»Dede rol
een musical. Ik ben er echt wel
trots op, dat het Juist het buiten
land is, dat me gevraagd heeft mee
te doen".
Teamgeest niet best
Zijn rol, een soort „Stokely Car-
nichael" type, ligt hem op het lijf
jeschreven. Het was een reden te-
neer voor Marius Monkau om zon-
ler veel aarzelen het contract, voor
legen maanden, te tekenen. „Ik vind
iet erg leuk om mee te doen in een
^engageerde musical". Hoewel het
ir met de teamgeest van het uit on-
[eveer 34 man bestaande groepje,
waaronder een tiental Nederlanders,
liet zo best uitziet. Dat wordt niet
illeen door Marius Monkau, maar
tok door Ronals Snellenberg, wiens
ravesti-deelname uit het zingen van
len vaderlands-talig lied bestaat, er-
faren.
„In december, boen we in Londen
net de repetities begonnen, vrije im-
irovisaties, toen was die teamgeest
r wel. Maar hier hebben we dat
lontact nog niet gevonden" zegt Ma-
ius, hetgeen hü voor een groot deel
fijt aan de „hulpbehoevende om-
tandigheden waaronder zowel gere-
leteerd als opgetreden moet worden
Foto's; Ronald Sweering
Tekst: Edith Kruidhof
„En dan het slechte weer. Het is
koud" vult hy aan.
De musical Hair, die een paar jaar
geleden als (eigentüds gebeuren, uit
gebeeld door eigentüdse mensen), in
Amerika stampvolle zalen trok en tot
ver over de grenzen als het hippie
gebeuren betiteld werd. is slechts een
aftreksel van hetgeen het eens be
oogde. De, ook buiten toneelverbond
rondreizende, hippie commune, die
Hair in eerste instantie exposeert,
blükt louter voor de commerciële zü-
de van het Hairgebeuren, nog intact
voor de buitenwereld. Ofschoon me
nigeen van Hair-artiesten niet ver
wacht, dat zü een receptie in het
Hilton Hotel accepteren. Een echte
hippie ODmmune, zal toch zeker Pa
ra di so of de Kosmos prefereren.
Over Amsterdam
verspreid
Aangezien de meeste artiesten her
en der door Amsterdam verspreid een
onderkomen hebben, zün ze nauwe
lijks in de gelegenheid elkaar buiten
de repetities of het optreden om te
ontmoeten. De extra-ingelaste repe
tities moeten er voor een deel toe
leiden, dat de groep meer en meer
een eenheid zal vormen. „Het is ook
niet gemakkelük. Je bent met ver
schillende mensen. Buitenlanders,
die het in Amsterdam toch anders
vinden dan in Engeland", zegt Ma
rius Monkau en loapt daarna naar
het toneel om aan de volgende scène
mee te doen.
Een man, met zeer kort geknipt
haar, geeft enkele choreografische
aanwü zingen. Olivier Tobias, ster no.
1, reeds 400 Hair voorstellingen ach
ter de rug, zingt met veel elan een
van de inmiddels alweer ouderwets
aandoende. Hairliederen. De teksten,
gezongen in slecht verstaanbaar En
gels, doen niet veel goeds aan het
„versleten" beeld, dat Hair in Am
sterdam laat zien. Een anti-Haii--co
mité «Koos Zwaits) een boze Wim
lbo, die tüdens de première im de
pauze wegliep en de vele negatie
ve kritieken, maken duidelük, dat
Hair niet datgene is, wat men ver
wacht had.
„We zün er ook nog lang niet",
zegt Ronald Snellenberg. 23, die zo
wel op de toneelschool als de Acade
mie voor kleinkunstervaring opdeed
en als enige Nederlander een in de
eigen taal gezongen lied te berde
brengt, waarbü hü een protesteren
de vrouw uit Apeldoorn moet uitbeel
den.
Ronald Snellenberg, reeds auditie
gedaan bü Paul Küzer, vindt het uit
gangspunt van Haii- de groep
het voornaamste motief voor zün
medewerking. „We zün een gr Dep
mensen, die met elkaar iets doen.
Niemand heeft een stempel. Jü bent
daarin goed en jü daarin" zegt hü
maar is er van overtuigd, dat Hair er
nog lang niet is.
„Het is nu nog niet o.k. We had
den slechts vier weken tüd om te re
peteren. We begonnen in Londen en
2 januari was de première. Nu pas,
merk je dat je zelf dingen in elkaar
zet. Het gaat al beter, misschien dat
we over een tüd je een echte Hair
van 1970 hebben", zegt hü- Er moet
echter wel het een en ander ver
anderen voor het zover zal zün.
Bovendien gelooft hü, dat de taal
barrière een grote handicap vormt
vcor het publiek. „Je moet er wel de
gelijk rekening mee houden dat je in
Amsterdam bent en niet in een of
andere Engelse stad, waar iedereen
alles woordelük kan verstaan. En
het geluid is ook niet al te best. Er
moeten minstens nog een dertigtal
microfoons bü, wil iemand werke-
lük verstaanbaar worden".
Een ander aspect, dat volgens Ro
nald Snellenberg gerealiseerd moet
worden, is de „aanpassing" aan deze
tüd. ..De laatste jren is er zoveel
veranderd. Niets blüft hetzelfde.
Daarom zou het volgens mij ook
mogelijk moeten zün, dat er voort
durend gebruik gemaakt wordt van I ter van Ko van Dijk, Linda,
actuele gebeurtenissen. Dan kun Zangeres, Linda die intuitief een
je tenminste werkelijk van een I rol in Hair heeft afgewezen en niet
eigentüdse Nederlandse Hair spre- j bepaald enthousiast is over de uitvoe-
ken" zegt hü en lacht naai- de doch- I ring van Hair zegt „Dit heeft niets
NEDERLAND I
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 De Wand. korte Nederlandse film van W. K. v. d-
Velde, in kleur (VPRO)
7.30 De Zuid Kameroense Twisten 1602 (VPRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 AOS, Japanse tekenfilm (VPRO)
8.30 Lepra, een volstrekt overbodige ziekte, filmrepor
tage (VPRO)
9.30 Duck Soup, film van de Marx Brothers (VPRO)
10.10 De heerlijkste middag van het jaar, eenakter van
John Guare (VPRO)
10.30 Journaal (NOS)
710.35 Bij leven en welzijn les 1 (Teleac)
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
Dc fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Van gewest tot gewest (NOS)
Journaal (NOS)
TROS-Toto (TROS)
De dief van Washington, tv-film in kleur (TROS)
Adam, een programma alléén voor mannen
(TROS)
Christenen in Latüns-Amerika, documentaire
(CVK/IKOR/RKK)
Journaal (NOS)
ew gisteren
Betrekkelük weinig Biafra.
betrekkelük veel voetbal. Zo
zag de televisie-avond er giste
ren uit, althans in de ogen van
een voetballiefhebber als ik.
Zo'n programma als „Zelf
doen," hoe belangrük en be
langwekkend ook voor mensen
die alles zelf willen doen in
plaats van de vakman zün
brood te laten verdienen, valt
volkomen weg voor wie inten
sief naar zes kwartier aantrek-
kelük voetbal heeft gekeken.
Misschien had het program
ma nog iets van interesse kun
nen opwekken als het over de
zelfdoeners in de voetbalsport
had gegaan (hoe maakt men
van twee jassen een doel. gel
den „drie corners" werkelük als
„pinantie" etc.), maar dat was
niet het geval.
Er was ook nog een concert,
dat in den beginne meer op een
portretstudie van dirigent Jean
Foumet leek, voorzien van ach
tergrondmuziek «met af en toe
een opduikende vioolstok als be
wijsmateriaal voor het bestaan
van het orkest), maar later
kwamen er toch nog allerlei re
gievondsten aan te pas, zodat
ook dit programma te zeer de
herinneringen aan de match
dreigde te verstoren «om op deze
bijzondere avond acceptabel te
zün.
Want u weet het: Nederland
speelde op het heilige grasveld
van Wembley met 0—0 gelük
tegen Engeland, nog altü'd de
wereldkampi«oen, en door de
Engelsen gedoodverfd als nieu
we wereldkampioen, en nu door
de Nederlanders gedoodverfd
tot een toch vrü machteloos elf
tal, dat in feite alleen maar ge-
vaarlü'k kon worden d«oordat
Jacky Charltons nek langer
was dan alle Nederlandse nek
ken van Kessler.
Mün moeilükheid als tv-criti-
cus is, dat ik met mün tengels
van s pel en spel prestatie af
moet blüven en mü beperken
moet tot de presentatie op het
tv-scherm. Gelukkig verschafte
de televisie mü een aardig on
derwerp, want niet voor de eer
ste keer in de geschiedenis van
het tv-voetbal werd pas naar
Londen overgeschakeld toen de
wedstrüd al een minuut aan de
gang was. H«oeveel doelpunten
hadden er in die minuut niet
kunnen vallen! Ik heb even ge
ïnformeerd hoe het kwam. De
afspraak was. dat de aftrap om
19.45 urn- zou geschieden. Met
de IKOR was daarom overeen
gekomen. dat deze tot 19.44 uur
zou uitzenden, zodat men een
minuut had om over te schake
len en aan te kondigen.
De Duitse slapjanus, die de
wedstrüd floot, begon de wed
strüd ondanks zichzelf zo ac
tief, dat hü twee minuten te
vroeg, om 19.43 uur liet aftrap
pen. Uiteraard zag de HCK-re-
gisseur, die al deze program
ma's coördineert, het gebeuren,
maar wat moest hü doen? De
laatste beelden van de IKOR-
uitzending over Biafra afkappen
terwille van de aftrap? Hü koos
voor Biafra, en liet die eerste
voetbalminuut maar schieten.
Naar ik meen terecht.
EngelandNederland was
gisteren weliswaar het op één
na belangrijkste gebeuren in de
wereld, maar Biafra is toch
nog altüd het allerbelangrükste
wat er momenteel gebeurt.
NICO SCHEEPMAKER
I
Ronald SnellenbergNederlands lied in travesti.
meer te maken met het „Hair" dat ik
i.n Londen gezien heb. Dit is gewoon
dillettantistisch gedoe. Er gaat niets
vanuit. Gewoon een groepje acteurs
en actrices, die een toneelstuk op
voeren".
VOOR DONDERDAG 15 JANUARI
Hilversum I 402 m.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn.
18.20 Uitz. van de Boeren Partij. 18.30
Stereo: lichte ork. muz. 18.55 Voor de
kind. 19.00 Stereo: Big Band Beat
(opn.) 19.25 Gesproken brief. 19.30
Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf
en dichtbij. 19 40 Mens en B(Jbel: ra
diocatechese. 19.50 Avondgebed AVRO
20.05 Stereo: Mezzo-sopraan en plano
klas. en seml-klas. lied. (opn.), met
discussie tussen uitvoerenden en pu-
bl iek. 21.10 Het proces tegen Mitya
Karamazov (II). hoorspel. 22.30 Nws.
22.40 Med. 22.42 Radlojourn. 22.55 Ste-
reo Weens schrammelork. en Hon-
gaars Ensemb (opn.) 23.20 Stereo
Mens, muz.. materie: muz uit de tijd
der Renaissance 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
NCRV: 18.00 Stereo: Tijd vrij voor
muz. in vrije t(jd: radiocompetitie
koren en korpsen. 18.30 Nws. 18.41 Act.
19.00 Verslag van het Hogoovenschaak-
toernool ln Wijk aan Zee 19.03 Spek-
trum: maatschappelijke vraagstukken
nader belicht. 19.15 Stereo: muz van
het Leger des Hells (gr.) 19.30 Klass.
gew. orgel- en koormuz. (opn.) 20.00
Ferdinand Huyck. een seriehoorspel,
(deel 14) 20.24 Stereo: Lichte gram.
muz. 20.30 Radio Actief, gevar. progr
(22.30-22.40 Nws.) 23.55-24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG 16 JANUARI
Hilversum I 402 m.
AVRO: 7.00 Nww. 7.11 Ochtendgymn
7.20 Lichte gram. muz. (8.00 Nws. 8.11
Radlojourn. 8.30 Groenteman). NOS:
9.00 Internationaal Spectrum: oude en
De filmster Raquel Welch bij
Jflar vertrek van het vliegveld
'eathrow in de buurt van Lon-
t* tn. Ze vertrok met haar man
Patrick Curtis naar Parijs om
daar een deel van een televisie
show te filmen.
UTRECHT «GPD' De Neder
landse zangeres Lenny Kuhr treedt
van zaterdag 14 februari tot woens
dag 25 maart in een aantal Franse
plaatsen op. Met de jonge Franse
zanger Henri Gougat staat ze in het
programma dat voorafgaat aan de
Tour De Chant van chansonnier
George Brassens. De serie begint in
Marseille, waarna de grote steden
ln zuid- en noord- frankrük worden
afgewerkt: wekelüks vier of vüf op
tredens.
Lenny Kuhr die in Nederland be
kend werd door het liedje ..De Trou
badour" waarmee ze vorig jaar met
Spanje en Engeland het eurovisie-
songfestival won, zingt in het Bras-
sens-programma twee eigen liedjes
en drie in het Frans vertaalde lied
jes.
Mogelük treedt de zangeres ook
voor radio en televisie op, in elk ge-
HILVERSUM «GPD) Het ge
val wordt er een single opgenomen sPrejG dat woensdagavond in de NOS
die waarschünlük nog tüdens de stU(^0 plaatsvond met de chef-hoofd-
Franse rondreis wordt uitgebracht.
Slechts één keer zal Lenny Kuhr
in Nederland zün ten tüde van de
Franse serie. Zaterdag 21 maart zal
ze in Amsterdam namelük de trofee
overhandigen aan de winnaar of win
nares van het Songfestival 1970. In
Frankrük wordt Lenny begeleid door
haar vaste gitarist Piet Souer en de
bassist Paul Reekers. De eerste da
gen wordt ze vergezeld door haar j openheid tüdens dit onderhoud"met
impresario Jeanine Knapper. [cutters. De ontevredenheid gold het
J. J. Akkerman, heeft de gevoelens
van onrust bü de dertig man sterke
groep van filmcutters bü de NOS gro
tendeels weggenomen. Het is niet te
verwachten dat de cutters het voor
nemen tot het plegen van stiptheids
acties. welke hun collega's van de
operationele afdelingen koesteren,
zullen volgen.
De heer Akkerman toonde grote
klas. muz. (opn.) AVRO 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.).
(11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Viool
en plano: klas. muz. 11.55 Beursbe
richten. N.O.S. 12.00 Blik op de wereld
een populair program, over ontwikke
lingshulp. Overheldsvoorl. 12.30 Ultz.
voor de landbouw NO S. 12.40 Lichte
gram. muz. 12.50 Recht en slecht
praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act..
13.20 Stereo: Klas. ork. muz. (gr.),
NOS 14 00 Stereo: Lichte gram. muz,
14.30 Van Je buren moet Je 't maaj
hebben: radlowedstrljd tussen Nederl.
en Belgische mlcrokorfbalteams 15.00
Stereo aspecten van de kamermuz
15.45 Toerlsmo: toeristische inform uit
binnen- en bultenl. VPRO: 16.00
VPRO-Vrü dag: gevar. progr. (16.00
Nws. 17.55 Med.
Hilversum II 298 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo:Badlnerle: klass.
en seml-klas. muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvr. (9.00 9.10 Gymn 'voor
de huisvr.) 9.40 Schoolradio. 10.00 ste
reo: Aubade: klas. ork muz. (gr
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken 11.55
Med. 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee. gevar. progr. (12 22 Wü van het
land. 12.26 Med. t b v. land- en tulnb.
12.30 Nws. 12 41 Act. 13.00-13.04 Raden
maar. 14.05 Schoolradio 14 30 Ste
reo: Jazzmuz. (opn.) TROS 1445 Ste
reo Concert a la carte: verzoekpl. pro-
gram. van operette-melodieën. 16.00
Nws. 16.03 Dlsco-drive-ln: de showbu
siness op de korrel genomen. 17.00 Uit
de pers. 17.15 Sportkompas. 17 45 Act.
Hilversum III 240 ni.
VARA; 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Bec
ker Show (10.00 Nws.) N.O.S.11.00
Nws 11.03 De Felix Meurders Show:
VPRO 14.00 Nws. 14.03 Lynx (Of Los)
AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muz. boetiek:
licht gevar. muz. progr. (16.00 Nws.)
17.00 Nws. 17.02 Radlojourn. 17.05-18 00
Zingende bougie: gevar. pi. program,
or automobil.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland l
N O S. N O T.10 45 12.00 Schooltv.
NO S.18.45 De Fabeltjeskrant. NOS
18.55 Journ KRO: 19.04 Kleur: BUly
promotiebeleid In de topklasse was SSSS.'"KRol'S'Kfe^?scha»
met de 5 pooten. tv-comedle. 21.00
Brandpunt. 21.40 Kleur: Gunsmoke
wereldkampioen. tv-fllm NOS-
22.30 Journ. TELEAC: 22.35-23.05 Van
Molekuul tot mens les 1 (herh.)
Nederland II
N.O.S.18.45 Kleur: De Fabeltjes
krant. NOS.: 18.55 Journ NOS. 19 04
Scala: Inform, progr. AVRO: 19.30
Wel vaardigheden: wetenswaardighe
den uit de wereld van het bedrmslp-
ven 20.00 Journ. AVRO: 20 20 Pro-
menade-ork o l.v André Presser. m-
technische dienst NOS-televisie en de en musicals 21.201 Kleur1-3 WinEePvan
commissarissen voor de technische 181 nkel tv-serle (dl IV) 2200 Van-
dienst en personeelszaken I jóJP^'D' docum NOS "50"
niemand vertegenwoordigd nadat er
twee mensen weg waren gegaan om
een eigen be<irüf te beginnen. De lei
ding vond dat er geen gegadigden
voor die topvacatures waren, de film
cutters koesterden een tegengestel
de mening.
Besloten werd dat de cutters de
zaak nu met de vakbonden gaan be
praten en dat hun chef hun wensen
zal doorgeven aan het hoofd van de