'Niet tegen acteurs,
tegen 't bestel'
Jelger huis in Lakenhal
Leids Kamerkoor gaat
a cappella's zingen
Hertrouwen makkelijker
Drs. IIHagendoornde tomaten en de schouwburg
HERSTEL VAN
B0R0B0ED0ER
KOST 12 JAAR
Gesprek over
toneelbestel
niet mogelijk"
Compleet maar weinig fantasievol beeld van
KI P-gesprek
woningnood
in Randstad
JDAG 9 JANUARI 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 11
(Van een onzer redacteuren)
;IDEN Half oktober van het afgelopen jaar gaat de ac-
oep Tomaat, voornamelijk bestaand uit studenten in de
kunst en leerlingen van de toneelschool in Am-
am, van start. Bij de voorstelling van de Nederlandse Co-
e van Shakespeare's 'Storm' vliegen de tomaten het toneel
publiek reageert verbaasd. Enkele avonden later wordt
Amsterdamse schouwburg een opvoering van 'De Familie
irerstoord. Op 23 oktober gaan in de Rotterdamse schouw-
enkele acteurs op de vuist met studenten, die eieren
tijdens de voorstelling. Er komen gesprekken op gang
acteurs, Leiders van de gezelschappen en „protestanten".
een maand later, op 21 november, breekt de woede pas goed
j de première van 'Toiler', het verhaal van een mislukte re-
onair in het Duitsland van na de Eerste Wereldoorlog. Rook-
en begeleiden de voorstelling; ontsteltenis en opschudding in
iderlandse toneelwereldje.
met het vemieuwingsstre-
de actie Tomaat meegaan",
drs. W. Hogen doorn, we-
medewerker van de
kaarten wordt aan de oprechtheid
van Tomaat getwijfeld. Met nadruk
zegt echter Hogendoom: „Ik gelóóf
aan hun oprechte instelling. Het is
g dramaturgie van de Leidse I niet eenvoudig om Je als enkeling
iteit en leraar aan de in de schouwburg uit Je anonimiteit
damse toneelschool. Zijn zwa- te verheffen en een tomaat te gooi-
i directeur van de Leidse
en zelf zit hij de sec-
van de Culturele Raad in
voor. Beroepshalve, maar dat
volgt hij de „Tomatan-
et grote belangstelling. Vlot
end legt hij uit, waartegen
zich keert. Een uitleg die be-
een jarenlang slepende on-
nlieid. Het Nederlandse toneel
zaak. Bij de lei-
an de grote gezelschappen
indolente mentaliteit; To-
eeft Zich in de eerste plaats
tegen die mentaliteit; De
erwijr acteurs dat zij zonder
ïappehjke inzet spelen. Zij
nog steeds volgens Tomaat,
lllekeurig uit, wat er als re
is gekozen. Het toneel zou
moeten worden,
e wordt bedoeld, dat het
maatschappelijk interessante
zou moeten behan-
stelt Hogendoom vast „Vol-
imaat gaat het er bij het to-
om op artistieke wijze ge-
e geven aan wat je maat-
lijk bezighoudt. Daarvan
toneel nü weinig blijken. De
brengen achter -
bourgeois-toneelkunst, om de
van Tomaat te hanteren",
cht toe: „Daar zit wel een
n waarheid in. Ons toneel is
zin een afspiegeling van
van vroeger eeuwen".
komt nu pas een protest
deze gang van zaken?
en naar het toneel. Het is ook heel
moeilijk om een boze acteur, op dat
moment niet geneigd tot praten, dui
delijk te maken dat die tomaat niet
tegen hem bedoeld was, maar te
gen het bestel".
Nogmaals met nadruk: „Ik heo
ook gevoel voor het publiek, dat een
verstoorde voorstelling krijgt. Maar
dat is niet zo vreselijk. Het resultaat
is in elk geval, dat er over die
schaduwkanten van het toneel be
stel gepraat wordt. Daarom ben ik
vóór die actie. Maar ik ben tegen
ondoelmatige actie, tegen Tomatan-
ten, die niet willen praten, die wil
len doorgaan met acties tot de cha
os er op volgt. Zjj zien dan de revo
lutie in de toekomst blinkeneen
nieuwe maatschappij, waarbij het
nieuwe theater als een Phoenix uit
de as verrijst".
Hogendoom ziet ook bepaald niet
de uitsluitend politieke gebondenheid
van het theater. „Bij de toestand
rond Toller waren de Socialistische
Jeugd en de splintergroep van de
Spartacisten betrokken. Zij zien alles
in revolutionair socialistische of
anarchistiscne termen. Maar je mag
toch niet vergeten, dat je te maken
blijft hebben met een publieK en ac
teurs die uit alle riohtingen komen".
DJAKARTA <AP) De Boroboe-
doer, de beroemde duizend Jaar ou
de boeddhistische tempel op Java
(bij Magelang), raakt steeds meer
in verval: hel? muien van het prach
tige bouwwerk zakken weg en scheu
ren door de erosie van de heuvel
waarop de tempel is gebouwd. Reeds
geruime tijd levert een groep Indo
nesische en Europese archeologen
een hardnekkige stryd om genoeg
geld bijeen te krijgen voor algeheel
herstel van het kostbare bouwwerk.
maar de regering, in Djakarta ziet
geen kans om ook maar één roepiah
I ter beschikking te stellen voor dit
doel. De totale kosten bedragen on-
I geveer dertien miljoen gulden. Er is
intussen een lichtpunt: de Unesco
ide VN-organisatie voor onderwijs,
wetenschap en cultuur) heeft de hel
pende hamd geboden. Volgens deskun
digen van de Unesco zal het meer
dan twaalf jaar vergen om de Boro-
boedoer „uit elkaar te nemen", elke
steen te registreren, het fundament te
herstellen en de tempel weer in zijn
oorspronkelijke glans te herstellen.
Op histrumeoncert
Schaken De Hongaar Lajos
Portisch heeft woensdagavond dank
zij een overwinning in de laatste
ronde op de Engelsman Corden het
Internationale schaaktoernooi van
Hastings gewonnen. De jonge Neder
lander Jan Timman eindigde op de
vijfde plaats.
LEIDEN Het Leids Kamer
koor, kleinste en jongste van de
gesubsidieerde Leidse koren, heeft
de eerste tien levensjaren door
staan en gaat vrijdagavond in de
Zuiderkerk zijn lustrumconcert
geven.
Voor éénmaal slaat het een jaar de
Johannes-Passion over. De eerste
Passion in 1961 herinneren we ons
nog bijzonder goed: half februari,
een bijna zomerse avond, tevens
vastenavond. Voor het onbekende
koor Stroomden honderden de Zui
derkerk in. Er was genoeg uitge
lekt van dat, wat Hei-man Schey na
afloop kwalificeerde met „Je van
nét". Te danken aan Willem Mizée
en na diens heengaan verder gecul
tiveerd door Barend Schuurman, de
cantor van de Rotterdamse Grote
Laurenskerk.
Het L.K.K telt. 25 leden, is dus
kamerkoor. Gegeven het élite-mate
riaal berust in dit getal een ideale
eenheid voor a cappella zingen. Daar
wil het koor zijn lustrum dan ook
hoofdzakelijk aan wijden. En wagen!
Zeer zeker: wagen. In de drie
dagbladen bepleitte pas geleden Jan
Doove een nieuwe structuur van het
Leidse koorleven, hij roerde daarbij
de figuur van de dirigent aan ..die
droomt van mooie a cappella zang-
meende, dat je op zo'n concert geen
hond in de zaal zou krijgen".
Die misvatting moet worden weg
gebroken. Dat doet het publiek zélf,
alsAls het er eens een keer lij
felijk bij tegenwoordig is. Een voor
beeld: Henk Briër zette twee keer
een Leids Akkoord op touw, een ak
koord, een gelegenheids-samenwer
ken van koren en orkesten. Vox
Laeta uit Roelof a rendsveen van Jan
v.d. Meer, een uitmuntend a capella
zingend koor, was daar ook bij: de
ovaties in de gevulde Stadsgehoor
zaal wilden niet eindigen
Het goed exclusieve programma
vermeldt niet uitsluitend a cappel-
la's. Zo zal een Magnificat van Mon
teverdi assistentie hebben van de
solosopranen Phea Ekker en Leny
Stevens en van' een instrumentale
groep uit het Radio Philharmonisch
Grkest. Die groep verklankt ook
puur instrumentale muziek (Ga-
brieli. Beethoven De r. cappela's
stammen uit de tijd van de polyfo-
r.isten (15de, 16de en 17de eeuw);
Willaert. Josquin. Gibbons. PurcelL
Venora. Banchieri (een muzikale
grapjas). Gallus, Schüz, Schein.
Aangevuld uit de eigen eeuw. met
de 6 Chansons door Hindemith op
Franse gedichten van Rainer Mana
Rilke. De moeiijkheidsgraad in al die
uitvoeringen, maar die daar niet toe werken loopt op tot 10, d. i. het
kon komen, omdat het koorbestuur Maximum.
EERSTE DEEL NIEUW BW KOMT IN WERKING
te stellen. Acteurs krijgen dan tel
kens een contract voor één stuk. To
maat heelt die gedachte overgeno
men. Je zou dan maanden aan één
stuk moeten kunnen werker.. Het re
sultaat zou ook kunnen zyn, dat het
niet tot een opvoering komt. Dan is
het experiment mislukt. De overheid
zou de acteurs een gegarandeerd mi
nimuminkomen moeten verschaffen
en subsidies voor de verschillende
produkties zouden voor de rest va.i
het brood op de plank moeten zor
gen.
Hogendooir: „Ik vrees, dat de
meeste acteurs het ongebonden be-
- j staan niet fijn zouden vinden. Want
ICIC0 nu zijn ze van de wieg tot het graf
I verzorgd. Maar het nadeel is dat ze
Over het algemeen noemt Tomaat I nu ook in een verstikkende organisa-
Generatie
j tie zitten. De creativiteit komt be-
In de opzet
DRS. W. HOGENDOORN
hoftheater
Dat leidt weer naar de mentaliteit
van de acteurs en de revolutionaire
wensen van Tomaat. In een directe
roppeling aan een maatschappelijke
revolutie ziet Hogendoom niets: „Het
toneel kan de maatschappij niet in
grijpend beïnvloeden. Daarvoor is
het bereik veel te klein. Een revo
lutionair theater is nodig, maar je
preekt voor ingewijden. Verder komt
er geen hond. Dat is bewezen, je be
keert echt niemand".
Is dat een sombere verzuchting
voor sympatisanten met Tomaat?
Drs. Hogendoom heeft echter nog
enkele uitsmijters. Ten eerste voor
acteurs: „Forse kritiek is wel goed
voor de acteurs. Tot nu toe zijn ze
Hogedoorn: „Er is nu voor
een generatie van drama-
Die kunnenverge-
het nieuwe buitenlandse
Off-Broadway-groepen,
semiprofs, die optreden
heater van de Amsterdamse
teit.
met een enorme inzet, die
bij onze beroepsacteurs mist.
de factor publiek: dat van
schouwburgen vergrijst. In
zit jong pu-
kunt het niet los zien van
jeugd protest. Het to-
;en stukje van onze verstar-
lenleving. En bovendien:
epende kwestie, opnieuw on-
neus van het toneel gewre-
Tomaat, is die van het zo-
doubleren. Om subsidie te
moeten de gezelschappen
m 400 voorstellingen per jaar
Dat betekent dat op vele
de helft van de acteurs
speelt en de rest „uit'
lentarieert Hogendoom„Een
r ingewikkeld probleem. En
uniek. Dat zie je nergens
buitenland. Een oplossing
zijn om meer regiona-
op te richten. Dat
skenen dat je minder voor-
a geeft en dus langer kan
i. En ook dat je niet overal
rs kunt hebben, want waai
de Steenbergens vandaan
zou kunnen: kijk maar
in Arnhem",
wetenschapsman vindt
van Tomaat gerechtvaar-
limte voor het experiment,
sestien miljoen uitgetrokken
bsidies aan gezelschappen,
kwait (binnenkort een half)
er worden geëxoerimen-
zou iets aan gedaan
Laboratoria krijgen
k geld voor experimenteel
staat drs. Hogendoom te-
icties die zouden pleiten voor
zijdig experimenteel reper-
vjjf procent van de men-
naar toneel. Ze zijn vooral
in musicals en kome-
een fractie wil experiment,
met direct dat de wer-
mgd en de arbeiders zoals
wil, bij dat experiment be-
worden. Misschien op den
1 het onderwijs op de lagere
eat ie ver zou zijn Maar
experimenteren betekent
vijf procent ook nog weg-
mentaliteit verander je
aar"
li. AMSTERDAM iANPi Het
ij| bestuur van de Vereniging van
ij Nederlandse Toneelgezelschap-
Ij pen heeft, na de gebeurtenissen,
i j die geleid hebben tot de voor-
j tijdige beëindiging van de voor
ijl stelling _>p 21 december jl in
|j| de Stadsschouwburg en hetgeen
geconstateerd moest worden b\j
het onmogelijk maken van de
voorstelling op 1 januari in de
zelfde schouwburg, moeten con
cluderen dat een gesprek zij
nerzijds met een groep waarin
dergelijke opvattingen erken
ning blijven vinden, niet moge
lijk is. Dit deelt het bestuur
in een communiqué mee.
Het bestuur was gisteren na
melijk voornemens een gesprek
te hebben met een groep per
sonen die een beroep op dit
bestuur had gedaan om in on
derling overleg een daartoe be-
produktie spelen. I altijd bejubeld." Tenslotte voor het
kunnen acteurs zich werkelijk be-j publiek: „Het publiek is te goeiig
stuk. Natuur- Het is toch een krankzinnige ge
lijk zonder dat het een „schnabbel" j v. oonte om na elke voorstelling, hoe
wordt. Ze moeten werkelijk binding 1 slecht ook. op te staan en de spelers
hebben met de opvoering".
geen alternatieven voor de toneeltoe-
stand van het ogenblik. Oplossingen paald in het gedrang
moeten maar „van binnen uit" ko- van telkens in één pre
men". - --
Zelf voelt Hogendoom voor een I trokken voelen bij dat stuk. Natuur- Het is toch een krankzinnige ge-
idee van Kees van leisel, de nog Ui]r 1 -gi*.
sceeds bewierookte leider van de to
reelgroep Studio iHogendoom: „Een
ïegisseurs in ons land. Het is hier
nog steeds gewoonte regie als een
kluifje op te gooien voor uitblinken
de acteurs").
Van Iersel dan heeft in 1967 het
idee gelanceerd om naar buitenlands
voorbeeld vrije produktiegroepen in
een ovatie te brengen?"
DEN HAAG <GPD) Trouwen,
kinderen krijgen, scheiden, sterven.
Bij al deze gebeurtenissen moeten
wettelijke formaliteiten worden ver
vuld. Ze zijn opgetekend in boek 1
van het Burgerlijk Wetboek. Per 1
januari treedt een nieuwe versie van
dit boek in werking. Hoewel geen
diep ingrijpende wijzigingen in het
personen- en familierecht worden
ingevoerd, betekent het wel een ver-
ruimming van sommige bepalingen.
Het boek is eigenlijk nog niet hele
maal af. De Tweede Kamer heeft in
Juli van dit jaar een ontwerp tot
herziening van het echtscheidings
recht in studie genomen. In dit vrij
opzienbarende ontwerp wordt onder
andere met de zogenaamde „grote
leugen" het bekennen van over
spel als grond voor echtscheiding
afgerekend. Het kan echter nog lang
duren voor dit ontwerp, al dan niet
gewijzigd, tot wet wordt verheven.
Intussen kan het nuttig zijn om eens
te kijken wat er per 1 Januari al
gaat veranderen.
Hoewel het echtscheidingsrecht zelf
dan vrijwel ongewijzigd bUjft, zijn er
wel veranderingen in de wettelyke
gevolgen die een scheiding kan op
leveren. Voor een gescheiden vrouw
is het belangrijk dat zjj voortaan di
rect na inschrijving van haar echt-
scheidingsvonnis kan hertrouwen.
ZU hoeft dus niet meer 300 dagen
te wachten. Voor weduwen geldt nog
wel dat zii, nu 306 dagen, moeten
wachten. Er zUn vier uitzonderingen:
1. wanneer de vrouw 52 jaar of
ouder is.
2. een kind is geboren na de dood
van haar man,
3 zij een bewys van een vrouwen
arts kan overleggen, tenminste 30
dagen na de dood van haar man op
gemaakt, dat zü niet zwanger was.
4. wanneer zij van tafel en bed
gescheiden leefde gedurende de laat
ste 306 dagen van haar huwelijk.
Wanneer een gescheiden vrouw
binnen 307 dagen na haar scheiding
bevalt, zal dit kind worden aange
merkt als een kind uit, het voorgaan
de huweiyk. Hertrouwt zij direct,
dan zal dit een wettig kind uit het
nieuwe huweiyk zijn. Wil zy her
trouwen. maar is dit niet mogelyk
binnen 307 dagen, dan kan zy ver
klaren dat de gescheiden echtgenoot
niet de vader van haar baby is. Deze
moet dan door een andere man wor
den erkend en wel binnen een jaar*
na de geboorte Dit kan dus nog gel
den voor kinderen die in 1969 gebo
ren werden.
Termen als „overspelige" en „bloed
schennige" kinderen, dateren uit een
tyd waarin de schande van de
ouders de kinderen meer dan nu
werd nagedragen, zyn uit het wet
boek geschrapt. Onder het oude BW
j Johannes Jelgerhuis Rzn. (acteur
schilder 1770—1836) Lakenhal t/m.
I februari.
Johannes Jelgerhuis, zich noemen
de acteur-schilder, was tot- nog toe
voornamelijk bekend als toneelspeler
en -theoreticus Hy was de auteur van
een handleiding voor acteurs. „Theo
retische Lessen in Gesticulatie en
Mimiek", dat in 1827 verscheen. De
uitgave van dit werk vooi-zag in een
behoefte, die door de overgangstijd,
waarin de schrijver leefde, gesteld
werd. Het klassicisftische toneel was
aan het verdwijnen met zijn ge-
sta ndaardiseerde gelaats- en li
chaamsuitdrukkingen en het roman
tische. contemporaine toneel, maar
ook de oplevende belangstelling voor
ty voorbeeld Shakespeare vereiste
door het omvangrijkere scala van
gevoelens een uitgebreid onder
richt in de mogelijkheden om deze
over te brengen. Hij inspireert zich
bij het opstellen van regels in be
langrijke mate op kunstheoretische
canons voor gevoelsuitdrukkingen
voegd bureau opdracht te ge- J zoals in het leerdicht „Den Grondt
der Edel vrij Schilder-Const" door
Karei van Mander in 1604 als inlei
ding op zijn „Schilder-Boeck" ge
schreven en het door Gerard de
Lairesse in 1707 geschreven „Groot
Schilderboek" vermeld worden. Hij
gaat- zelfs zover dat hy studie van
de schilderkunst als onontbeerlyk
ven het huidige toneelbestel
door te lichten en de resultaten
van het onderzoek te publice
ren. De bereidheid van het
VNT-best uur hiertoe was 26 no
vember aan deze zogenaamde
„analysegroep" kenbaar ge
maakt. Na deze afspraak heeft
zich. ailuus het bestuur, een ziet voor een goed begrip van de
Oprecht
aantal gebeurtenissen voorge
daan in het Amsterdam stoneel-
leven, waaruit is gebleken dat
leden van de genoemde groep
hetzy geen heil zien in enigerlei
discussie over het t-oneelbestel,
hetzy het voeren van bespre
kingen menen te moeten com
bineren met acties die in feite
het de toneelkunstenaars onmo
gelijk maken hun werk te doen.
Het bestuur van de VNT ver
klaart zich echter gaarne en te
allen tyde bereid het beoogde
onderzoek in te stellen en daar
toe overleg te plegen met allen
die in de toekomst van het
tonee in Nederland op serieuze
kunst- van het- toneelspelen. Hij fcu
muleert dit aldus: „De onvermijde
lijk eenzelvige denkwijze vaai den
Schilder en den Toneelspeler is ook
onafscheidelijk; want- het is een ge
voel, eenen uitgang, geestkracht, ziel
vermogen van afbeelden, van voor
stellen, van de waarheid te doen ge
loven, daar zij er ondertussen niet
w" en vooral na de nieuw-
in Amsterdam met valse I
Het merkwaardige geval doet. zich
voor. dat- Jelgerhuis' werk als beel
dend kunstenaar eigenlijk nauwelijks
op het afbeelden van menselyke si
tuaties gericht is, waarin mogelijk
heden aanwezig waren om de on
derlinge gevoelsrelaties van de figu
ren tot uitdrukking te brengen. Zijn
wijze geïnteresseerd zyn en die j historieschildering bestaat voor het
zich als zodanig bij het bureau overgrote deel uit- beeld journalistiek
ven de VNT wulen melden.
vermenigvuldigd en tekeningen, die
een actueel onderwerp verslaan, zo
als het bekende stuk met de ver
woestingen. aangericht door de ont
ploffing van het kruitschip in Lei
den en afbeeldingen rond de komst
van de Fransen in 1795 en het daar
op volgende uitroepen van de Ba
taafse Republiek. Al deze gebeurte
nissen zijn nuchter-journalistiek en
zonder stellingname geregistreerd.
Liet Jelgerhuis op een prent uit 1788
van een Oranjeoptocht in Krom
menie een op de wolken gezeten
Fama nog „Vivat Oranje" uitbazui
nen, even vrolijk dansen op een af
beelding uit 1795 de Delftse burgers
rond de Vrijheidsboom.
De figuren blijven overal geba
rende poppetjes zonder verdere ka
rakterisering.
Verdei- vervaardigde Jelgerhuis
een groot aantal stadsgezichten en
architectuurtekeningen.
Een aparte plaats wordt binnen de
architectuurtekeningen ingenomen
door de vele mooie kerkinterieurs en
-exterieurs, die een sterke verwant
schap met die van de Witte en
Sanredam vertonen.
Zijn voorliefde voor architecturale
doorkijkjes om een door hem be
grijpelijkerwijs gewenst ooulissenef-
fect te bereiken blijkt vooral uit. de
vele genre-interieurs, waarvan ver
schillende aan Pi eter de Hoogh doen
denken, maai- velen toch een heel
eigen karakter bezitten. Een voor
beeld hiervan is zijn bekende inte
rieur van de winkel van de boek
handelaar Pieter Meyers Warars op
de Vijgendam in Amsterdam uit
1820, waar de tegenstelling binnen-
buiten een bijzondere sfeer schept.
Hiernaast heeft Jelgershuis zich
bezig gehouden met het ont wei-pen
van toneelkostuums, waarbij hij
streefde naai- een voor zijn tijd on
gebruikelijke authenticiteit, het il
lustreren van zijn boek „Gesticulatie
en Mimiek" en de uitbeelding van
toneelspelers m glansrollen.
De tentoonstelling van Jelgerhuis'
werk. zoals die in de Lakenhal te
zien is. geeft een compleet, doch wei
nig fantasievol beeld van de terrei
nen waarop hy zich bewogen heeft
gold dat voor kinderen na het hu
welijk erkend, brieven van wettiging
konden worden gevraagd. Dit hoeft
nu niet meer. Erkenning na het hu
welijk houdt voortaan automatisch
wettiging in. Alle kinderen voor 1
Januari 1970 tydens het huweiyk er
kend, zijn van 1 Januari 1970 af wet
tig
Wat verandert er by het halen van
het. even begeerde als verfoeide, „bo
terbriefje"? Om te beginnen is voor
meerderjarigen niet meer de toe
stemming van de ouders vereist.
(Volgens de oude wet moest men be
neden de 30 jaar het fiat van de
ouders hebben of van de kanton
rechter). Nieuw is. dat wanneer een
minderjarige onder voogdy staat,
ook de toeziend voogd zyn toestem
ming moet geven. Het oude verbod
voor de oom om met de nicht, de
tante met de neef en de zwager met
de schoonzuster te trouwen vervalt.
Prettig voor veel trouwlustigen is
dat niet meer in de woonplaats van
één van beiden hoeft te worden ge
trouwd. Wanneer de ouders ergens
anders wonen, kan het nu ook daar.
De getuigen hoeven niet meer in Ne
derland te wonen. In de praktyk
werd met het oog op de nieuwe
bepalingen al eens een oogje
dichtgeknepen. In de huwelyksakte
en trouwboekje worden eerdere hu
welijken niet meer vermeld. Het na
re „eerder echtgenoot vanver
valt.
Tenslotte iets wat veel toekomsti
ge ouders plezier zal doen. zy zullen
hun kind kunnen noemen zoals
ze willen, de ambtenaar van de bur-
gerlyke srtand zal per 1 januari elke
voornaam aanvaarden, tenzy deze
ongepast is of in overeenstemming
met bestaande familienamen.
prenten, schilderijen in prentvorm Zonder de begeleidende catalogus Is
van de theorieën, die het. sluitstuk
vormen van het beeld, dat van deze
veelzydige kunstenaar gereconstru
eerd kan worden, najwelijks iets te
merken. Een combinatie van werken
met uitleggende tekst had hier niet
alleen in kunnen voorzien, maar ook
de tentoonstelling als geheel aan trek-
kelyker kunnen maken.
De catalogus is het resultaat van
samenwerking van stafleden en stu
denten van het Kunsthistorisch in
stituut. van de Nijmeegse universiteit
en bevat, naast een beredeneerde- en
een tentoonstellingscatalogus enkele
tekening van Jelgerhuis
i Foto LD Holvast)
deskundige en zeer leesbare essays.
Voor wie zich het flinke bedrag
kan veroorloven, dat deze accurate
catalogus overigens meer dan waard
is. geeft deze tentoonstelling een
boeiend inzicht in de problematiek,
waarmee deze uitzonderlijke acteur-
schilder zich heeft bezig gehouden.
FRED LEEMAN.
DEN HAAG <ANP> KVP-wet-
I houders van Volkshuisvesting uit)
I Delft, Leiden. Naaldwijk, Wate
ringen, Alkmaar en Gouda hebben
gisteren een wat wordt genoemd
„open en reëel" gesprek gehad met
een aantal leden van de KVP-twee
dekamerfractie over de vraag of de
per 1 juli in te voeren individuele
I huursubsidie voldoende effectief zal
zyn om de woningnood voor de
I minst draagsrachtlgen spoedig op te
j lossen.
Van de zyde van de fractie namen
nir. F. Andreessen, mr. R. J Nelis-
sen, C. van Beek en ir. P. A. M. Cor-
rklissen deel aan het gesprek, dat
1 zal worden voortgezet zodra de en-
quete die door de wethouders is in-
I gesteld resultaten zal hebben opge
leverd.
Het is niet uitgesloten dat dan de
meer uitgewerkte voorstellen van de
regering by de Kamer bexend zul
len zyn en ui de besprekingen kun
nen worden betrokken.
De wethouder van Volkshuisves
ting van Gouda. T. Arts. heeft zich
by het rapport van zyn vyf collega's
aangesloten. In dit rapport, dat bin
nen de KVP werd verspreid, lever
den de wethouders kritiek op het
woningbouwbeleid als geheel, en in
Let bijzonder op het systeem van
individuele subsidies. De wethouders
opraken zich uit voor de bouw van
minstens 25.000 woningwetwoningen
per Jaar.
Tennis Tom Okker is als der
de geplaatst in het herenenkelspel
van de Open Australische tennis
kampioenschappen. die van 19 tot
I 26 januari In Sydney worden gehou-
den. Hy is daarmee de hoogst ge
waardeerde niet-Australier. De eerste
twee plaatsen worden ingenomen
door Tony Roche en John Newcombe.