Oger Planchon pakte van „oude bekenden Le Cid bij de Veren' Nieuwe Bond temidden laat liet? op uw es uit volledige JÉOffl Éektie! IEDER ZIJN BOEK neel in Parijs '77ie Wild Bunch HET KORT Aangrijpende Western Films in Leiden G 19 DECEMBER 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 23 7 I LIDO James Bond is er weer In viiftien theaters in (Door Frank Onnen) IJS (GPD) Sedert Jacques Loussier en de Swingle- wist iedereen dat in de muziek zelfs J. S. Bach voor hennis niet langer meer veilig was, en in het theater is wal wel Roger Planchon, de bekende leider van het eater uit Villeurbanne, de arbeidersvoorstad van Lyon, die ten aanzien of ten koste van Alexandre Du ne Musketiers, Schakespeare en andere onaantastbare n en figuren zich in overeenkomstige demonstraties had aliseerd. it voor de ouderdom, de geschiedenis, het aanzien, of het is er ook in de kunst tegenwoordig niet meer bij, en de revo lt alle taboes verdreven en heilige huisjes en zelfs kathe- net de platte grond gelijk gemaakt. Niettemin lijkt op deze die run naar de afgrond Roger Planchon in het Parijse masse-theater met zijn jongste produktie nóg een stap ver- tijn gegaan door nu zélfs Le Cid van Comeille waarvoor het ie Franse jeugd al op de eerste schoolbanken bijna met de wordt ingegoten aan een radicale, zorgvuldige, klinische en vernietiging te onderwerpen. Een executie, die zich dan Irekt onder de openhartige titelLe mise en pièces du Cid. toning begint in het tradi- cultuur hun drie bipsjes af te vegen. or van de Cid waarin men, Corneille's voorschrift, en Rodrigue ziet verschy- r nauwelijks hebben de klas- liefden hun eerste gedra- nnen over de lippen gekre- paleisfacade wordt open door een sportwagen anno rin een bebaarde jongeman s in gezelschap van twee rsonen. die in houding en n terstond openbaren met [ankelykheden van kunst en advertentie 30 MA dameshorloge ouden armband 485.- re modellen in goud vanaf 335.-) MA n dameshorloge ouden band 525.- luna horloges Shockproof ot 31 december ontvangt u ij aankoop van een Prisma torloge gratis een doosje Prisma mini-kalendertjes A ouw horlogeband te klemmen. Met die entree en tumultueuze inter ventie is Corneille's mechanisme dan uiteraard gelijktijdig geblokkeerd en de commentaren en de praatjes van het drietal vermengen zich met de Alexandrijnen van de Cid tot een roezige, explosieve cocktail, die, in het verloop van de avond, met nog talrijke andere ingrediënten wordt aangelengd. Blote meisjes uit Hair, bijvoorbeeld redevoeringen van Pom pidou of Edgar Faure, citaten uit stukken van Pirandello, Ionesco of Arrabal, passages uit damesweek bladen. een stuk verklarend voor woord van Corneille's eigen hand tot de Cid. llteraiie of actuele aanhalin gen en toespelingen, die dan cok weer onmiddellijk worden geïllustreerd of gevisualiseerd door middel van pro jecties uit Amerikaanse komedies, filmfragmenten van de mei-revolu- een massenet-opera, een flard Car men-ouverture. plus nog een hoge veelheid andere ..gags", waarbij sprekers en spelers als in Alfred Lar ry's legendarische Ubu Roi. via val luikken in ondergrondse kelders of onder enorme zeilen of voiles, on der het oog van het publiek, uit de gezichtskring verdwijnen Dertig k veertig komedianten zijn voor de uitvoering gemobiliseerd die veelal in het orkest ook nog allerlei tie of begeleid en uitgebeeld door I muziekinstrumenten bespelen en balletten uit een musical, koren uit Het 75 zangers tellende Maas trichts mannenkoor zal als enige Nederlands koor deelnemen aan het Bela Bartok-concours dat van 28 ju ni tot 3 juli 1970 in Debrecen (Hon garije i wordt gehouden. De Franse minister voor Cul turele Zaken. Edmond Michelet, heeft de Franse staatsprijs voor to neel overhandigd aan de toneelschrij ver Eugene Ionesco. Deze prijs, waaraan een bedrag verbonden is van 10.000 frank, is hanteren, of. in het ballet, als dan sers en acrobaten functioneren. Zei- construeerde" den zag Parijs zo'n overdadige luxe op een boul eva rd - toneel tentoonge spreid en werd de veelzijdigheid met dit meesterschap beoefend. De Fo lies-Bergère, in dienst van de revo lutie. De ^revolutie' verpakt in de veren van de Folies-Bergère. loos te kijk mogen zetten. En ln die geest diende men dan ook in de mei dagen van 1968 de anti-kunst slo gans van de „culturele revolutie" te verstaan, die de studenten toen op de muien van de Sorbonne en het Odeon-theater kalkten. Monstershow Roger Planchon heeft met deze monstershow die hij met de precisie van een Zwitserse horlogemaker opnieuw aangetoond tot de allergrootste theater-regis seurs van deze tijd te behoren. Maar als filosoof of Juister executant van I de „contestatie" schoot hij in logica en doelmatigheid wel te kort. Als ar- Een Folies-Bergère onderdaad, met een dubbele bodem of een ideologi sche strekking. Want met deze ma teloze. exorbitante farce bedoelde Roger Planchon de grondslag van de theaterkunst zelf te ondermijnen of op te blazen door, via een opera- tie-uit-het-ongerijmde, te bewijzen dat de absolute vrijheid in de kunst ook al weer een doorgestoken kaart of een impasse is gebleken, die in we- i zen tot geen enkele uitkomst, ver- j andering of revolutie voeren kon. De „kunst" is een reservaat of uit- voor het eerst uigereikt en wordt j laat geworden voor erotomanen, por- toegekend aan iemand, wiens werk t nografen en andere dynamiteros en en levensloop in heel bijzondere ma- opstandigen, die zich langs die weg. te in dienst van het toneel hebben onder het geamuseerde oog van de gestaan. gevestigde orde zelve nu straffe- tillerist op het front van de burger lijke consumptiemaatschappij, had hij zich natuurlijk niet in een bour- geosie-theater, maar op straat of voor de fabrieken moeten opstellen (gesteld dan al dat het „gewone volk" zijn doorgaans zeer intellectue le of culturele grappen en grollen zou hebben begrepenEn dan te denken, dat we indertijd op geschie denisles hebben moeten leren dat op 24 augustus 1830 in Brussel de lont van de revolutie, die een einde aan het Verenigde Koninkrijk der Neder landen zou maken, kon worden aan gestoken dooreen opera, Auber's Muette de Portici geheten. Het „ge loof" in de kunst is er in ruim een eeuw zo ook al weer niet op voor uit gegaan. Ik heb de vorige week al gewaar schuwd dat de uitgevers ons in ver bijstering gebracht hebben met hun vulkanische werkzaamheden, zoals gewoonlijk aan het einde van het jaar. Ik kan dus niet anders doen dan u een plankvol variatie aanbie den. Van Hugo Claus een bundel kor te verhalen getiteld „Natuurgetrou wer" (De Bezige Bij. Amsterdam.) Het zijn eigenlijk een soort hardhan dige sprookjes, geboren uit woorden. I vaste uitdrukkingen of namen. Het zit allemaal vol barokke gedachten- kronkels. sierlijk zwenkende zinnen en poëtische beelden. Dit mag u een eigenaardig mengsel toelijken het is nog lang niet alles. In het forse j boek komt men parabelachtige ver- halen tegen en parodieën, bizarre en surrealistische, grappige en ernsti ge. Er is geestigheid, wijsgerigheid en spot. romantiek en erotiek. Kort gezegd, dit is de rijkste voorraad menselijke en onmenselijke fantasie altijd gebaseerd op iets reëels die ik in tijden in handen heb gehad, met dan nog die extra Claus-dimensie op j zijn best. Als u wilt lezen wat voor bijzon ders er kan zijn aan een gemiddelde jongeman, die mogelijk niemand op j zou vallen behalve de schrijver C. i Buddingh, dan kan ik u „De avontu ren van Bazip Zeephok" De Bezige Bij) zeer aanbevelen. Dit is een 1 lichtvoetige, maar zeker geen op pervlakkige historie, deze simpele gebeurtenissen in het leven van Ba zip voor hij met zijn Agnietje trouwt en het wonderlijke is dat deze sim pele zaken onder Buddinghs pen iets unieks krijgen. Buddinghs beste werk. Van „Turks fruit" Meulenhoff Amsterdam) heeft de auteur Jan Wolkers gezegd in een interview dat aan het begin van het Jaar in dit. uw eigen LD, heeft gestaan dat het min der bezeten is dan ..Horrible Tango" en minder beschouwend dan „Terug naar Oegstgeest." Voorts heeft hy verteld dat het een „geweldig boek" is en dat het een verhaal is over een liefdesgeschiedenis, die op een af- 1 schuwelijke manier eindigt. Een ver- haal over datgene dat verdwijnt. „Liefde verdwijnt, wist je dat?" De- 1 ze laatste hartekreet kunnen wy wel als de ontdekking van de eeuw be schouwen, terwyl de mededeling door de auteur zuchtend geuit „Ik geloof dat de humor in mijn werk niet begrepen wordt," iemand al leen maar kan brengen tot de ver zuchting dat hy dan zeker vergeten heeft die aan te brengen. ▼▼▼▼▼VVVVVVVVVVVVVVVVTV Literaire kroniek door Clara Eggink In „Verslag van een dictatuur" De Bezige Bij» heeft de schrijver er van. J Meester, zyn uitstekende artikelen over Griekenland onder de kolonels die verschenen zUn in de Volkskrant, gebundeld. Wie weten wil hoe het sedert 1967 in dit land toegaat, is hier aan het juiste adres. Ik heb van een en ander met belang stelling en misschien nog meer met onthutsing kennis genomen. Ik zit evenwel met de vraag wat voor soort volk die Grieken wel moeten zyn. als'ik lees hoe politie en soldaat, die toch ook Duitse bezetting gekend hebben, zich nu te buiten gaan aan de meest sadistische martelingen van hun landgenoten. „De val van zyne excellentie mi nister Plas" van Marnix Gysen (Nygh en Van Ditmar. Den Haag) onderscheidt zich van het grootste deel van het werk van deze beroem de schryver, omdat er dat neem ik tenminste aan geen gehalte autobiografie in deze roman zit. Het j is een verhaal vol hoon over het leven van een nietsnuttige. maar wel haatdragende, eer- en geldzuchtige man die Plas heet en die kans ziet minister van Openbare Werken te worden. Voorwaar een plaats voor veel geknoei als men kwaad wil. j Zijn val is heel amusant want deze j komt uit een onverwachte en onver dachte hoek. Of deze minister al of niet bestaan heeft, doet niet terzake mogelyk lopen er veel Plasjes rond. Er is voor zover ik weet in lange tyd niets verschenen van Clare Len- j nart. zodat zy die haar werk (Mal- j lemolen. Toverlantaren, Avontuur, Rouska i kennen wel verheugd kun nen zyn .„Een mus op je venster bank" (Kosmos. Amsterdam) bevat deels Jeugdherinneringen, deels autobiografische, deels familiever halen. Zy heeft wel meer het eigen leven als onderwerp gekozen, zoals j in Twee negerpopjes. Stad van ro ze huizen b.v maar deze schetsen zyn directer zou ik zeggen. Wat my altijd zo geboeid aeeft in dit werk: de krachtige realiteitszin met de poëtische inslag, haar scherpe soms ironische blik gepaard aan zacht moedige wysgerigheid, haar levens lust en h aar weemoedigheiddeze elementen zyn weer in volle kracht aanwezig. En dan is daar nog Maarten Toon der met „Een heer moet alles alleen doen" (De Bezige By> waarin de al by zyn leven onsterfelyk geworden heer Ollie B. Bommel, gesteund door zyn pientere Jonge vriend Tom Poes, de machtige drama's met de Feunix* de Toomviolen en met de Trullen- hoedster na veel leed en stryd te bo- ven komt. Overheerlyk en boven- dien voorzien van een levensbericht over de gebroeders Toonder door de oudste. Jan Gerhard CLARA EGGINK LIDO James Bond is er weer. In vijftien theaters in ons land. waaronder Lido aar de Steemstraat. is gisteren de nieuwe sensationele monster- produktie ..On her Majesty's Secret Service" in première ge gaan. Het was de zesde maal dat het filmproduktieteam Sal tam an-Broccoli een boek van Ian Fleming van de plank haalden met de bedoeling er via een „vryhlyvend" scenario opnieuw een kassucces van te maken. Dat zal de nieuwe Bondfilm ongetwijfeld worden, en de filmmakers verdienen dat ook, vooral wanneer men bedenkt, dat men niet kon beschikken over Sein Connery. de acteui die de vorige vyf produkties een „eigen gezicht" gaf. Hoe moeilyk het is in de voet sporen te treden van films als Dr No. Veel liefs uit Moskou, Goldfinger. Thunderball en You only live twice, werd bewezen met de verfilming van het hoek „Casino Royale" met Alec Gui- ness en Peter Sellers, wat op een volledige mislukking uit liep. De Bond-cyclus. die een langzame dood dreigde te ster ven nadat Sean het 007-byltje erby neergelegd had. heeft nu echter weer een uitstekende op volger gekregen. Het optreden van de nieuwe 007-held: Geor ge Lazenby roept m elk geval geen weemoedige herinneringen op aan good-old Connery Voor een belangryk deel is dat te danken aan de gewyzigde Bond techniek De superheld maakt met langer gebruik van knappe technische vindingen en vergezochte foefjes, maar weet nu ne zaakjes te klaren met een helder verstand, een goedgevulae pistool en een paar bonkige vuisten. Een nieuwe Bona dus In weerwil van die gewyzigde Bondteciniek ademt „In dienst van Hare Majesteit" toch ook weer heiemaal de oude Bond- sfeer De aartsvijand Blofeld. gespeeld door de kaalhoofdig" Telly Sa val as, verschijnt op nieuw samen met enkele andere „oude bekenden". De opdracht voor Bond Is dit maal om Blofeld. die zich op een topje van een van de Zwit serse Alpen heeft genesteld in een fort. ouiten gevecht te stel len. Hij moet voorkomen dat de schurk de wereldmacht in han den krijgt omdat hij beschikt over een stof waarmee alle die ren en planten onvruchtbaar gemaakt kunnen worden. Dat lukt tenslotte volgens een spe ciale 007-techniek. Maar voor het zover is kan het bioscooppubliek genieten van een stuk uitstekend ver filmde sensatie van de boven ste plank. Het is een spectacu laire achtervolgingscène die een van de spannendste is uit de totale Bondcyclus. Het begint met een „dodenrit" op de skies en eindigt via bobsleden en kei harde gevechten in een slytage- slag met auto's, gevolgd door een lawine. De filmmagnaten Saltaanan en Broccoli hebben, voordat al les op ingenieuze wijze was ver filmd. heel wat geld op tafel moeten .eggen. Het bouwen van een hoofdkwartier voor Blofeld op de top van de Schilthom kostte niet minder dan 600 000 gulden: het geweldige labora torium zelfs meer dan een mil joen. Dat de film een groot succes Wordt zal mede te danken zyn aan Diana Rigg u weet wel de vechtlustige Emma Pee! uit de televisieserie De Wrekers d.e er voor de eerste maal in slaagt de liefde van Bond te winnen, zy het dat het huwe- Ujk in de film geen lang leven beschoren is. Overigens wordt het tragische slot van de film verzacht door de wetenschap dat acteur George Lazenby en actrice D-ana Rigg na negen maanden Bond-opnamen on middellijk in het huwelyk tra den Reprise en prolongatie STUDIO De film „The Graduate" Is terug in Lelden. Het verhaal van de jonge afge studeerde. die thuis komt. Hy ontmoet de aantrekkelyke oudere mevrouw Robinson op een par- tytje by zyn ouders. Zy verleidt hem en er ontstaat een niet al te gemakkelyke verhouding. De jongeman probeert met zyn ou dere vriendin te breken, vooral als hy haar dochter leert ken nen. Uiteindelyk slaagt hy erin om na onnoemelyk veel verwik kelingen zijn doel te bereiken. De film wordt geschraagd door byzonder goed spel van Dustin Hoffman als de jonge man, Anne Bancroft als mevrouw Ro binson en Katharine Ross als haar dochter. Een onderhouden de film. CAMERA Petulia een creatie van de fascinerende Ju lie Christie biyft nog een week aan de Hogewoerd De liefde tussen een onstuimige jonge vrouw met een ryke fan tasie en een wat oudere man door Richard Lister op boeiende wijze in beeld gebracht. LUXOR The Wild Bunch de Westem-met-de-groots'te roep sinds jaren, zal ongetwijfeld ve len naar het theater aan de Stationsweg lokken. Om ruim tweeëneenhalf uur de Far West en het bloederige Mexico uit 1913 te zien herleven. Beter: om ruim tweeëneenhalf uur ln het Oude. Wilde Westen èn in het land-der-revolut'es, Mexico te leven. Want The Wild Bunch heeft zich niet voor niets de faam van de hardste, wellicht ook de aangrypenste Western veroverd, al is de aanloop, het deel vóór de pauze soms wat onbegrijpend, langdradig en te romantisch. Maar daarna is re gisseur Sam Peckinpah er toch in geslaagd zo'n verbluffende realiteit te scheppen, dat de toeschouwers in de roes-van- het- W es ten geraken Cameraman Lucien Ballard heeft de spectaculaire, knallen de acties voortreffelijk gefilmd en evenals destyds bij Bon nie en Clyde veelvuldig ge bruik gemaakt van vertragende opname-technieken, waardoor de soms schokkende beelden nog beter tot hun recht komen. Waardoor ook vooral de bloedige slotscènes, waarin de vier over gebleven outlaws, de bende van de sympathieke aanvoerder Pike Bishop, tot hun laatste kogel hun zinloze stryd met de Mexi caanse bandieten-overheersers van generaal Mapache uitvech ten, tot de meest aangrijpende èn gruweiykste geweld-opna men uit de Western-geschiede nis is geworden. The Wild Bunch, voorzien van de gezochte ondertiteling „Ne gen mannen kwamen te laat en William Holden speelt de belangrijkste rol in „The Wild Bunch*'. keerden niet terug is een film, die zelfs de gehardste Western- liefhebbers voldaan, maar óók met een bonzend hoofd, waarin de schoten nog na-klinken, naar huis zal doen gaan. Mèt bewon dering voor de Oude Bekenden William Holden (de gevreesde, soms medogenloze eneer lijke bandiet en boss Pike) en Robert Ryan (de jagende huur ling Thornton). Sex-sprookje REX Gungala, het naakte pantermeisje is gebaseerd op een sprookjesachtig gegeven. Te zamen met haar vader heeft ze een vliegtuigongeluk gekregen boven de oerwouden van Afrika. De vader sterft bij de noodlan ding maar het meisje overleeft het neerstorten van het vlieg tuig en groeit op temidden van de wilde dieren en een stam kannibalen die er steeds op uit zyn een blank mensenboutje te bemachtigen. Die kans is groot wanneer een expeditie van blanken komt zoeken naar het meisje in verband met een er feniskwestie. Die groep bestaat uit een zus van het oerwoud- meisje, en twee mannen van wie er een al eerder in deze omge ving ls geweest. Tot hun grote verbazing bemerkten ze echter dat het meisje wordt beschermd door de negerstam omdat ze ln het bezit is van een grote blau we diamant. Zowel de kostbare diamant als de amoureus Inge stelde leden van de expeditie zorgen ervoor dat er temidden van de wuivende palmbomen en luidkrij sende kannibalen genoeg gebeurt. De Inhoud van de film mag dan niet. verder reiken dan een kinderverhaaltje, het is ten minste alleszins aanvaardbaar verfilmd en met een pittig sex- sausje overgoten zodat het ook nog aantrekkelijk wordt voor boven de veertien Jarigen. LOVE BUG TRIANON In ..Love Bug" (letteriyk vertaald „Liefde Tor retje") wordt de hoofdrol ge speeld door een wit volkswagen tje. dat duideiyk een eigen leven leidt. Zelf maakt het uit aan wie het wil toebehoren en bo vendien bepaalt het voor een groot deel het lot van de eige naar. Een luchtige amusante film; je kykt er naar, maar als Je de bioscoop uitstapt denk Je er geen moment aan terug. Mis schien wat teveel autoraces, waardoor het steeds winnende VW-tje wat begint te vervelen. Het kleine wagentje dat by de onfortuiniyke coureur Jim Dou glas (Dean Jones) terecht komt moet het opnemen tegen de ar rogante dure wagens met hun dito bestuurders, die echter al- tyd het onderspit delven. Slechts een maal dreigt de boel in het honderd te lopen, als Jim. die niet in de menselyke eigenschappen van „Herbie" ge looft. een echte auto heeft ge kocht. „Herbie" loopt weg en Jlm. die door zyn vriend en vriendin er van overtuigd is dat „Herbie" voor hem de races heeft gewonnen, kan zyn trouwe vierwieler nog net van een zelf moordpoging terug houden. Voor hy deze wanhoopsdaad wilde begaan heeft „Herbie" nogal wat schade aangericht in de Chi nese woonwijk. Omdat Jim de schade niet kan betalen neemt hy voor zyn schuldeiser deel aan een grote race. Ook zyn grootste concurrent en ex-werk gever van zyn vriendin neemt aan deze race deel. Als eerste gaat „Herbie". zy het in tweeën, over de finlshiyn. De film ein digt met een huwelyk en „Her bie", weer geheel hersteld, voert het paar naar de nog onbekende bestemming van de huweiy ka reis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 23