Piet Romer speelt niet verdriet toneel z'n I Nieuw Béjart-hallet Nederlandse acteurs op Amerikaanse tv i Alleen voor de tv werken? Daar kun je geen fatsoenlijke boterham mee verdienen ^oor WAARSCHUWING VOOR DE VPRO Beatles slaan tournee door I er. Staten af "De Ovens inn aars" en cfióteren f&Christof/c ATERDAG 13 DECEMBER 1969 I2TOSCH DAGBLAD PAGINA 5 DEN HAAG (GPD) „Weet je ut ïk. nou niet begrijp? Sta je acteur iets voor de tv te doen, i ben je ineens heel interes- \nt en lopen de journalisten je eiLr plat maar doe je precies ttzelfde werk avond aan avond tgens in een schouwburg7iog ien letter wijden ze aan je. Dat oet je me toch eens uitleggen." n verzuchting van Piet Romer, tgesproken in onvervalst Am- erdams. Hij heeft zojuist samen et de andere mensen van de •,ast" onder leiding van Joes lufré „droog" zitten repeteren ■gens in een zaaltje aan het \ympisch Stadion voor de vol- !7ide uitzending van Eli Assers Schaep met de Vijf Pooten" it zit al redelijk „snor", er moet leen een liedje veranderd wor- tn, want dat loo-pt nog niet hker. Daar zit hy dan. Piet Romer, ïilderachtige selfmade-man in de derlandse toneelwereld. Pet op t hoofd, klep lekker diep over de I en getrokken, lui onderuithangend een redelijk comfortabele stoel nenveertig jaar. vader van vijf aderen en zelfs al grootvader, oud kind 22. Jongste 7 jaar. Een man jr- e n voor een acteur wat onge- uikelijke achtergrond: kolensiou- er geweest, banketbakker, verzeke- ïgsagent. behanger, classificeerder daarna, nu al weer vijftien Jaar leden, acteur. Acteur zijn Piet Römer noemt t: kunstzinnig ambachtsman zijn. aoteur wordt Je pas 's avonds, een zaal met publiek. Ik heb iedere ambachtsman bewonde- ook voor bouwers, en heiers kan er uren naar kijken. Of ik goed ambachtsman ben. ik weet niet. Ik probeer alles, maar kón alles. Gaat iets goed, dan heb gewoon geluk gehad. Je krijgt het zomaar. Je moet er wel voor natuurlijk". 'óór de rol. die hem in één slag n ndelyk beroemd maakte, namelijk rol van zoon in de Stiefbeen-se- ,8( i, was en dat zijn we bijna al naai vergeten Piet de held in •e n drie jaar lang lopende kinderse- pivan Mies Bouhuys: „Varen is fij- if r dan je denkt". „Ik was er de kok Alles ging toen nog life, ook veel itspannender dan nu. Ik deed van j les in die strip: in wrakke auto's F den, in gammele vliegtuigjes vlie- n, in de haven springen. En la- en, soms op het verkeerde moment. it werd me eens door een PTT- chnicus zeer kwalijk genomen. Dat i rgeet ik nooit. Want ernst moet er eenmaal altijd zijn. En wat ik nu dat meen ik ernstig: er wordt al- d zo ernstig gedaan als het over neelspelen gaat. Maar ze vergeten t laatste stuk van het woord: na- üijk het spélen. Je moet er toch ezier in hebben je doet het toch et voor je verdriet. En dan denk wel eens als ik die stukjes van Jan lokker lees in de VPRO-gids: man dje. mannetje. Je denkt nu wel hter Je keurige facade dat je daar j ot zit te bedrijven in jouw stukjes, ar het enige wat je in wezen doet. het opsteken van een dikke, domi- esachtige wijsvinger. En dat is wat reien hier doen: ernstig de vinger steken. Speelsheid? Nou. vergeet maar. Dat zijn dan ook altijd die Ifde mensen, die zeggen: wat? ijgen aoteurs subsidie? Foei! Nou roep ik dan altijd uit. De boeren jgen ook subsidie, maar daar itst niemand over. Dat is gewoon. het land groeit toch ook alles or niks. daar staat toch ook een keu- e auto voor de deur? Waarom wel en wij dan niet? Kunst, zeg- i diezelfde mensen dan,-moet in iioede geboren worden en een jr zeggen dan weer: kunst helemaal niet nodig. Dat zijn trouwens maar een paar die dat ggen, de rest durft dan niet, int kunst is een vorm van status genwoordig. Neem de Rembrandt- ntoonstelling. Aan je status was Je el verplicht om er heen te gaan. ïgen de mensen nou werkelijk wat. lelnee, dat was ook helemaal niet bedoeling. Maar oude schilder- inst mag je veilig mooi vinden, en dergelijk brok cultuur-verering je blazoen geeft je alleen maar chet. Maar iets positiefs kunnen ggen over acteurs? Als alle acteurs orgen op slag dood zijn, zal geen ond ze missen. En toch, daar blijf bij, zijn we wel degelijk nodig. Al- zolang ons vak nog niet is in- fpast in het onderwijs, blijven we ibben en komen we geen stap ver- bt. Acteurs, het is voor veel men- o een synoniem voor iets dat ei- Blijk verwerpelijk is, hier in dit nd waar de mensen zich zelfs tarnen om harop te praten, weet wel hoe dat gaat: je zit er- is, je praat wat hard of je lacht fluit en dan zeggen de mensen me- *n: oh. dat zal wel weer zo'n ac- zijn. Geld verdienen, dat is het lige wat mag in Nederland. Hoe je Bt bij elkaar rommelt, kan niet telen. Als je het maar niet doet la acteren. Nou. ik leef er graag en dan nog goed ook". Hij zwijgt en kijkt boos voor zich uit *1 even maar trouwens. HILVERSUM (GPD) De rege ringscommissaris voor het omroep- wezen, mr. Van der Dussen, heeft de VPRO een schriftelijke waarschu wing doen toekomen naar aanleiding van de .-scheermesscène" enige tijd j geleden op de televisie. De regerings- i commissaris sprak zijn afkeuring uit over deze scene en vond dat de VPRO .oe grenzen van wat toelaatbaar is op de televisie" heeft overschreden. Naar aanleiding van deze brief is VPRO-directeur Doorman al bij mr. I Van der Dussen geweest om te vra- gen welke selectiemaatstaven de re- geringscommissaris heeft gehan- teerd by zijn stelling ..toelaatbaar of ontoelaatbaar op de tv". LONDEN (Reuter) De Beatles hebben een aanbod van 1,7 miljoen po ad sterling voor een tournee langs 12 grote Amerikaanse steden afge- I slagen. Dit is gisteren meegedeeld j door hun impresario, Allen Klein. Het aanbod was vorige week gedaan door de Amerikaanse theateragent Mike Belkln. De Beatles zyn sedert I 1966 niet meer gezamenlijk opgetre- den. De in Amerika geboren Allen Klein sloeg het aanbod af, kort na- j dat hij in Londen was teruggekeerd van een zakenreis naar New York. Een woordvoerder voor „Apple", de maatschappij van de Beatles zei: „Indien en wanneer de Beatles be sluiten om wp°r een tournee te ma ken. zal dat uitgaan van Apple Twee leden van de Beatles bevin den zioh op het ogenblik niet in Engeland Paul McCartney is op de Bahama-eilanden en George Harri son is in Zweden. Typetje Men vindt Piet Römer een typetje de rondborstige Mokummer, die de rollen op het lijf geschreven zijn. „Typetje een typering wordt zo gauw een karikatuur en daar ben je bliksemsnel op uitgekeken. Stiefbeen en wat ik nu doe in Schaep, zijn niet direct karakters om uit te die pen, dat is natuurlijk wel waar. Maar ook dan kun je eerlijk doen en de figuren niet zo uitvergroten. Het zijn toch wel rollen, vergis je niet. Bij het toneel op de planken wordt trouwens zelden getypeerd bij de tv wel, maar toneelspelen is toch mijn uiteindelijke vak. Alleen voor de tv werken? Mens. daar kan je toch geen fatsoenlijke boterham mee verdienen? Al zou ik per jaar vijf grote rollen krijgen met de grootst mogelijke betaling, dan zou ik er nog niet van kunnen leven. Waar dat aan ligt? Aan dat mieze rige. kleine taalgebied van ons. Het is zonde we hebben zo'n groot po tentieel aan goede acteurs. Dat zeg ik niet op eigen gezag, dat heeft o.a. Pinter me eens verteld toen hy in Nederland kwam kijken naar een van zijn stukken. „The Birthday- Party". gevallen in zijn eigen land als een baksteen, maar hier en ge- als een baksteen, maar hier een ge weldig succes, en dat is geloof ik ons grootste probleem: nog niet eens zo zeer de opbouw van ons hele toneel beleid. maar vooral ons kleine taal gebied. Een goed stuk in een goede bezetting komt niet verder dan onze grenzen, op een paar meterjes Vlaan deren dan na, maai' dat valt ook bit ter tegen. En ik geloof dat ,dat er ook de oorzaak van is. dat we zo schraal in onze toneelschrijvers zit ten. Er is op die manier toch geen lol aan! Piet Römer (geheel rechts) in de derde aflevering van de tele visieserie ,,'t Schaep met de Vijf Pooten", die a.s. vrijdag wordt uitgezonden. IJshockey De Tilburg Trappers hebben gisteravond in Tilburg de yshockeywedstrijd tegen Chamonix met 7—1 gewonnen. De tussenstan den waren: 31, 30 en 10. Voetbal Voor de Duitse Bundes- liga werden gisteravond twee wed strijden gespeeld. Hertha BSC—Ein- tracht Braunsweig 20 en Aleman- nia AachenWerder Bremen 00. In serie kinder-klassieken 'Door André Glarimans» BRUSSEL (GPD) Ceremonie in vijf taferelen, naar een i/lee van Richard Wagner, zo heeft Maurice Béjart zyn nieuwe ballet ,.De Over winnaars" genoemd. Hy heeft zijn ballet in net pro gramma een intelligente inleiding meegegeven, waarin hij wijst op de overeenkomst tussen het Indo-Tibe- taanse Boeddhisme en de Keltische gedachtenwereld. In Parsifal en Tristan en Isolde vindt men juist daarvan een afspiegeling. Béjart's „Overwinnaars" zijn de Boeddha's die het leven en de dood overwinnen. Béjart heeft in de vijf i taferelen een verhaal opgebouwd j van een „hij", die eerst temidden van andere Boeddha's en later al-1 alléén, wacht op de komst van een „zij Die „zij" is dan Shakti Tara, j die met haar duizenden vrouwen de; toegang en de vaart op zee bewaakt, j Na de liefdesvervoering worden bei- j den anoniem in de menigte van ge- lijkgezinden, die wachten op het nir vana. Met de aantekening erbij: wanneer we het tenminste goed heb ben begrepen, want het is allemaal nog wat duister en blijkbaar rijk aan symbolen die ons wellicht zijn ont gaan. Wanneer sommigen in dit werk niets anders zien dan een ma gische wereld van vormen en kleu ren zijn ze dicht bij de waarheid, zegt Béjart zelf. Als ze er een won derbaar sprookje in zien, een vreemd en romantisch liefdesverhaal, de psy choanalytische versie van de Tris tan-mythe of de initiatie-reis naar het licht dan hangt dat van hun ei-1 gen geestesgesteldheid af ook. De decors van Yahne le Toumelin die Béjart tijdens een meditatiereis in Tibet heeft ontmoet. Haar kos-1 tuums zyn heel eenvoudig en sober. Die voor de mannen zyn echter niet al te mooi. want ze geven het aan zien van slecht geretoucheerde Duit se naaktfoto's uit de dertiger jaren. Het ballet heeft, zoals veel cho- reografien van Béjart, mooie gedeel ten, maar zoals meestal zyn er ook delen die veel te lang zijn en andere waar men de visuele interpretatie van „variaties" al te nadrukke- lyk verbonden vindt aan oefeoingen in de stijl van turnvadcr Jahn. Neemt men die als fouten van Bé jart's kwaliteiten, dan blijft als in druk van het geheel toch die van een gedanste tragedie van de eenzaam heid van man en vrouw, ondanks hun samengaan. Jorge Donn als de „hij" levert eeen fenomenale dansprestatie met een uur praktisch onafgebroken aanwe zigheid op het toneel en Tania Bari als de „zij" doet daarvoor nauwelijks onder. Er zijn prachtige gedeelten zoals de pas-de-deux, waar alle be denkingen, zo net genoemd, wegval len omdat het (wanneer men een woordspeling op de haam van Bé jart's ballet mag maken» de terug keer is tot het zuivere ballet van de twintigste eeuw. (Van onze correspondent» WASHINGTON (.GPD) Een van de drie nationale televisie-netwerken in de Verenigde Staten zal aan staande zondag een programma van 90 minuten uitzenden, gewijd aan het Amerikaanse kinderboek „Hans Brinker of de zilveren schaatsen". Het boek, geschreven door Mary Mapes Dodge, verscheen in 1873 en speelt zich af in Holland. Enkele van de rollen in deze in kleur opgenomen musical worden bezet door de Neder landse toneelspelers Lo van Hens- bergen en Lex Goudsmit en door de actrice Ina van Faassen. De uitzending heeft plaats in de zogenaamde „serie van kinder-klas sieken". waarvan er elk jaar om streeks Kerstmis één wordt uitge zonden. Verleden jaar werd ander- half uur gewyd aan .Heidi". De op namen voor „Hans Brinker" werden door de National Broadcasting Com pany voor een deel in Holland ge- j maakt, maar de belangrijke schaats- I scène k onverleden jaar februari niet j ter plaatse worden gefilmd door het I uitblijven van vorst. Deze scène werd tenslotte opgenomen in Hamburgse filmstudio's. Hans Brinker is de internationaal bekende mythologische kinderheld die Haarlem en omstreken van een over stromingsramp behoedde door zijn vinger in een gat in de dijk te ste ken. Om vooral de Amerikaanse toe- rsten niet teleur te stellen werd enige jaren geleden een beeldje van hem in de buurt van Spaarndam ge plaatst. Het is de eerste keer dat dit kinderverhaal bewerkt is voor een visuele presentatie. VOOR ZATERDAG 13 DECEMBER Hilversum I VARA; 18.00 Nws. 18.11 Act 18.20 Uitz. van Bind. Rechts. VARA: 18.30 Finale op weg naar het weekeinde Nws. muz. achtèrgr. en amus. (19.30 Nws.) 21.00 Herfstjeugdfestival 1969: Brabants Barok-ens. mod. muz. 2155 Samenscholing over arb. radio-debat. 22.30 Niews. 22 40 Med 22.45 Het op roer kraalt: rebelse lied. van altijd en overal. 23.15 Stereo: Hoogtepunten uit de filmversie van de musical Hello Dolly (23.55-24.00 Nws. Hilversum II. 298 m. KRO: 17.30 Zesnegenplusmuz. voor tieners 18.30 Nieuws. 18.41 Stereo Act. 19.00 Eucharistievler. 19.30 SJook: Jongerpnprogr. 20.00 In antw. op uw schrijven: verz. pl. progr. 21.50 Zonder drempelvrees: gesprek met kind. 22.00 De Troubadour: luisterlied jes 22.25 Avondgebed 22.30 Nws. 22.40 Stereo: Goal muz. sportprogr m. com., report, en gekruide nwtjes 23.55 24.00 Nieuws ZONDAG 14 DECEMBER Hilversum I. 402 m. VARA: 8.00 Nws. en soc strijdl. 8.13 Voor het platteland 8.25 Weer of geen weer: gevar. progr. (9.00 Sportmeaed.) 9.45 Uitzend. Hum. Verb. IKOR: 10 00 Zingt het voorbedacht, lied. 10.30 Re- monstr. kerkd 11.30 Vraag en ant. 11.40 De Open Deur. AVRO: 12 00 muz Onthaal: bonte muziek, show 1300 Nws 13 10 De toestand In de wereld, lez. 13.19 Radiojourn. 13 35 Knipperlicht. verkeers-magaz. 14.05 Marinierskapel der Koninklijke Ma rine. N.O.S.14.30 Langs de lijn: sportrep en ultsl. en lichte gram.muz. VARA: 17.00 Stereo- Pop muz. show met VARA-Dansork. en so. 17.60 Nws. N.O.S. 18.05 Med 18.10 Langs de lijn sportrep. en beschouw VARA: 18 30 Audacitas '21, vervolghoorspel18.50 Stereo: lichte gram. muz. N O.S 18 55 Bij nader Inzien journ. forum VPRO 19.30 Nws. 19.35 Pianorecital: klass muz. met com. <opn.) 20.00 Van on derop: Raden dem. met name in het onderw. klankbeeld. AVRO: 20.30 Stereo In de kaart gespeeld gevar. verz.pl.progr 22.30 Nws 22.40 Meded 22.43 Radiojourn. 22.55 Stereo: 't Mag geen naam hebben: licht gevar pl.- progr. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II. 298 m. KRO: 8 00 Nws. 8 10 Stereo. Bad oude en klas. muz. (gr.) 9 00 Nws. en waterst. 9.15 Stereo: Laudate: oude. klass. en mod. gew. muz. (gr.) 10.00 Eucharistieviering 1100 Nws. 11.02 Stereo: Radio Kamerork. klas en mod. muz. 11.55 Med NCRV. 12.00 Kerkorgelconc.oude en semi-klas. muz. 12.40 Tussenbeideact. kroniek. 13.00 Nws 13 10 Voor de Jeugd 13.25 Stereo: De Psalmen in de nwe berijming, muz. lez 13 45 Stereo: Klas. pianomuz. (opn.) 14.10 Pegasus op we reldreis, poèzieprogr. N.O.S.: 14.30 Om- roepork. en sol.: semi-klas. muz. (In de pauze 15.10-15.30 Literair progr) 16.15 Gastcollege: De overheid. be waakster van de consum. belangen? CVK: 17.00 Kerkd. van de Baptist. Ge meente. 18.00 Convent: wekelijks hall uur over en uit de kerk. IKOR: 18.30 Kerk in Centraal Amerika, progr. in het kader van de Adventsactie voor Latijns Amerika. NCRV: 19 00 Nws. Muslca Sacra: NCRV Voc. ensem. en orgel: Oude. seml-klass. en mod. gew. muz. 19 30 De dienst der genezing, lez. 19.45 Stereo: Amsterd Kamerork klas. muz. 20.05 Zondagavondzang: geest, lied. KRO: 20.30 Stereo: Muz. A Go Go: licht muz. progr. en quiz. 21.30 Stereo: Ld de volksmond: volksmuz. 22.00 Kruispunt: magaz met achter- grondinf over kerk en samenlev. 22.25 Overw. 22.30 Nws. 22.40 Audio: muz. Lnf. voor kenners en liefhebbers 23.55- 24.00 Nws. Hilversum III. 24» m. AVRO: 9.00 Nws. 9 02 Pyamtssimo licht pl. progr. 10.00 Nws 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Willem Duys" muz. mozaiek. VARA 12.00 nws 12.02 Met vriendelijke groetenverzoek pl. progr. 13.00 Nws. 13 02 NAR: Ned. artiest. Revue. N.O.S.: 14 00 Nws. 14.02 Rome-Ankara-Madrld progr voor de gastarbeid. 15.00 Nws. 15.02 Rabat- Athene-Belgrado: progr. voor gastarb. AVRO: 16.00 Nws. 16 02 Muz. kantjes: licht muziekprogramma 17.00 Nws 17.02 Act en toto-ultsl. 17.05-18.00 Su perclean Dreammachine: licht pl.- progr. VOOR MAANDAG 15 DECEMBER Hilversum I. 402. m. VARA: Nws. en ochtendgymn 7 20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gram. muz met report. (7.30 7.35 Van de voorpa- ftna). VPRO: 7 54 Deze dag. VARA: .00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Lichte gram. muz. met rep. 9.00 Stereo: Mod. ork. muz. (gr.) 9.35 Waterst.st. 9.40 Ste reo: Javaanse gamalanmuz (GR) 9.50 Koning Klant: consum.rub. 10.00 Voor de hulsvr. N.O.S.: 11.00 Nws. 11 02 Ste reo: Omroepork.: semi-klas. en mod. muz. VPRO: 12.00 Klas. variété. (13.00 Nws.) 1W.45 Schoolradio. 14 45 Lichte- gram. muz. N.O.S.: 15.00 Operettefrag ment (gr AVRO: 15.30 Stereo Alt en piano: klassieke liederen (opn.), 16.00 uur Nieuws. 16.02 3razlliana: lichte muz. uit Latijns- .merika 16.30 Voor de Jeugd 17.30 ichte orgelmuz. (opn.) Overheidsvoor- cht.17.40 Den Haag aan de lijn. 7 55 Med Hilversum II 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo Bad. klas en semi- klas muz (gr (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overw. 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8 32 Voor de huisvr (9.00-9 10 Gymn voor de huisvr.) N O.S. 10.00 De komende week in het Nederlandse muz leven, muz. lez. KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Meded. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar progr (12.05 Lezenswaardigli.; 12.21 Voor boer en tuinder: 12.26 Med. t b v land- en tuinbouw: 12.30 Nws. 12 41 Act.) 14.05 Schoolradio. 15.30 Stereo: Alt en piano: klas. lied. (opn.) 15.00 Herv. mlddagd. N.O.S.: 15.30 Zoeki. op Nederland: inform.-over N. Brbant, af- gewls. met muz. (16.00-16.02 Nws.) 'verheldsvoorl. 17.20 Sur. en de Ned. Antll. 15 Jaar Statuut. Spreker H.S. KensmiU. NCRV: 17.30 Voor de kleut. 17.46 Voor de kinderen. Hilversum III 240 in. NCRV 9.00 Nws. 9.02 Fit: licht pl - progr 10.00 .ws. 10.03 Popstation. (11.00 Nws.) TROS: 12.00 Nws. 12 03. Lynx (of Los): KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Act. 13 08 TNT: licht muziek- progr 14.00 Nws. 14.03 Pop-in. 15 00 Nws. 15.03 Holster pop-countrymuz 16.00 Nws 16.03 lORRRrrr pop- magaz 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07- 18.00 Draaljijojdraalik: verzoekpla ten. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. N.O.S./NOT.10.45-12.00 Schoolte levisie. N.O.S 18.50 Kleur De Fabel tjeskrant. NOS.: 19.00 Journ VARA 19.07 Coronation Street, tv-feullletoti 19.30 Opmaat een afwis, progr. met veel muz. N.O.S 20 00 Journ. VARA 20.20 Achter het nws. 20.45 Kleur Iron side de Kwelgeest, tv-film. 21.35 Velen met my problemen van kijkers: 22.00 Kleur: Zo goed als nieuw komedie rond de handel in gebruikte auto mobielen (dl. 2) Hum. Verb 22.25 Ik ben niks. lez. N.O.S.: 22.40 Journ Te- leac. 22 45 23.15 Statistiek lee 12 herh Nederland II. NOS 18.50 Kleur: De Fabeltjes krant N.O.S.: 19.00. Journ. 19.30 Sca la: inform, progr. NCRV: 19.30 scheeps Jongens van Bontekoe, vervolgverh 19.40 Alleen op weg. famillefeuilleton. N.O.S. 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Kleur Please Sir. een luchtige televisieserie 20.45 Kleur: gevraagd: een program meur. 21.45 2-kamp. quiz tussen stu dententeams. 22.10 Man en paard: pro gramma over de springsport. 22.40 Act. rubr. 23.05 Kast-Kljken. NOS - 23.10 23.16 Journ. NEDERLAND 4.00 4.02 7.00 - 7.07 6.50 7.32 - 8.00 - 8.20 - 9.20 - 10.40 10.50 NEDERLAND 6.50 7.00 7.03 7.30 8.00 8.20 - 9.00 - 9.45 - 10.25 10.50 NEDERLAND Journaal (NOS) Telescoop: gevarieerd jeugdprogramma (AVRO) Journaal (NOS) Family Affair, tv-serie. ii» kleur (AVRO) De fabeltjeskrant (NOS) Mireille Mathieu (AVRO» Journaal (NOS) De Mountiesshow. in kleur (AVRO) Salto Mortale: De belevenissen van een artiesten familie Londen, tv-film in kleur (AVRO) Poets: de avonturen van een verborgen camera (AVRO) Televizler (AVRO) Journaal (NOS) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Hij en Zij. tv-serie in kleur (KRO) Journaal (NOS) Brandpunt (KRO) Rust noch duur, tv-serie, in kleur (KRO) Riskante Kerk: magazine over een kerk-in-ont- wikkeling (KRO) Tot de dood ons scheidt, satirische comedie, In kleur (KRO) Journaal (NOS) 3.00 Journaal (NOS) 3.02 Week journaal voor slechthorenden (NOS) 3.22 Verkeersinformatie (NOS, 3.25 Skippy. tv-feuilleton voor de jeugd, in kleur (NOS) 3.50 De Verrekijker internationaal jeugdjournaal (NOS) 4.00 Openbaar Kunstbezit (NOS) 4.15 Floris: historische toelichting op de nieuwe jeugd serie (NOS) 4.20 Passepartout: de zesdaagse in Amsterdam (NOS) 4.55 Toto-uitslagen (NOS) 6 20 Schaken voor beginners les 11 (Teleac) 6.55 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 BijbelverteUing voor kinderen (CVK IKOR/RKK) 7.05 Teken voor Vrede: tekeningen en teksten van kin deren. in kleur (CVK/IKOR) 7.30 Scheepsjongens van Boni^koe, vervolgverhaal (NCRV) 7.40 Het bos komt tot leven, filmreportage, in kleur (NCRV) 8.30 Journaal (NOS) 8.35 De kleine zielen, tv-feuill^ton deel 5 (NCRV) 9.50 Radio Kamerorkest met solist-en: Cantates van Bach (NCRV) 10.17 Journaal (NOS) NEDERLAND II. 6.55 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.05 De Byzantijnse beker, Floris, tv-serie voor de .jeugd (NOS) 7.35 Studio Sport I (NOS) 8.20 Panoramiek: een programma met achtergrondin formatie over nationale en internationale gebeur tenissen en situaties (NOS) 8.45 Bill Cosby Show, in kleur (NOS) 9.10 Studio Sport II (NOS) 9.35 Vrede door angst: fllmrvportage over de Ameri kaanse atoomraketbewapening, in kleur (NOS) 10.25 Journaal (NOS) Mijn eerste keuze uit het tv- programma van gisteravond was de kunstrubriek van de VARA, Bellevue. een kunstrevue in nieuwe styl, bijeen gepraat door Jan Blaaser en Kees van Koo- ten. waarbij Jan Blaaser de prijs voor de grootste slagvaar digheid ruimschoots verdiende De manier, waarop de jongeman (Ischa Meyer, red.) die vond dat Nederland geen goede ac teurs en actrices bezat het moe ras merd ingedreven, was „be schaafd kostelijk". De enige dis het niet zag aankomen, was de jongeman zelf. Blaaser: „Heb je nog een boodschap voor het Ne derlandse toneel?" Antwoord „De acteurs moeten zichzelf zijn Blaaser glimlachend* „Ik ben helemaal mezelf". De jongeman ging volledig af. al leen was niet precies te zien of het door de linker of de rech ter zijdeur was. Kees van Koo- ten had een gesprek met de schilder Willem Kas, by wie het zoals hyrelf zei: „Een beetje uit de hand gelopen was". Daar had hy wel gelijk in. Verscheidene „oude meesters" bleken immers door Kas geproduceerd en daar na van valse signatuur te zijn voorzien. „Ik ben een eigenwijs mens", meende Kas. Hy zal wel gelyk hebben. Aantrekkelijk wa ren de gesprekken met de win naar van de Wessel Ilcken-prljs voor de jazz, Hans Dulfer, en de oude eigenaar van het Amster damse artiestencafé Eijlders, John Eijlders. Eerlijke mensen met eerlijke antwoorden. De me ningen van een echtpaar, dat naar het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum in de hoofd stad was geweest, muntte niet uit door veel kennis en inzicht. Maar dat hoefde ook niet. Alles bij elkaar en ik heb er hier en daar maar een onderwerp uitgepikt waa Bellevue een goed programma dat voor voort zetting in aanmerking komt. „Psychospot" op het tweede net deed me veel minder. De zangeres Therese Steinmetz die als slachtoffer voor deze test fungeerde, redde slagvaardig en charmant veel. maar toch niet het hele programma. NCRV's nieuwsrubriek „Hier en Nu" had 'n opvallende reportage over het hippie-wezen m de VS. Naar aanleiding van de moord op de filmster Sharon Tate en enke le anderen hoeveel precies „Satan" Charles Manson en zyn bende hebben vermoord is nog niet precies bekend had Nico van Vliet in de VS vraagge sprekken met een psychologe en twee hippies van wie er een. zo te zien en te horen, nog on der de drugs zat. In ..Hier en Nu" ook de spiksplinternieuwe minister van Sociale Zaken op de Antillen Amador Nita. in een ietwat Cubaans aandoende kle dy. Zijne excellentie meende da', de Nederlanders zich nooit voor het Antilliaanse volk hebben ge ïnteresseerd en dat hy zich nu maar zou gaan bemoeien met een grondige sociale' wetgeving Een nobel streven. In VARA's tegenhanger „Ach ter het nieuws" werd naari aan leiding van de radicale reorga nisatie bij het dagblad „Het Vrije Volk" diep ingegaan op de positie van de diverse dag en weekbladen in ons land. Dui delijk bleek uit de cijfers dat rle positie van verscheidene bladen bij lange na niet rooskleurig is Herman Wigbold vreesde dan ook dat er in de toekomst nog meer bladen zouden moeten fusioneren of zelfs geheel zou den moeten verdwijnen Invaller (ADVERTENTIE) V. Een begrip voor stijlvolle disgenoten. hoTï 01. Speciaalzaak voor Christofle Winkelgalerij Gangetje 8 Leiden Telefoon 01710-22437

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5