jf eeuwen Spaanse rtretten ffiKüSW Drie per honderd Grote diversiteit stijl van exposanten Slik de pijn weg. ■r Residentie-Orkest met Beethoven - Bruckner Samenwerking tussen N.H. en R.K. Kerk wsitie in Brussel Joep Nicolas Jeremy Bailors Jos Mertens r i ■>C |f museum Parijs ïÜptease en eoiskunst lekasin Messcher's Modehuis PECEMBER 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 25 (GPD) Weinig meer dan honderd Spaanse vormen op het ogenblik in het Brusselse Paleis voor Jftnsten een aantrekkelijke tentoonstelling. Ze blijft iuari geopend. Uiteraard hebben de organisatoren bekende schilders gekozen. Men meent ze wel zo Jnen dat men verheugd is, ze terug te zien, hier en j Uin oude glorie. Maar, ondanks zichzelf af en toe, bewogen door belangstelling voor degenen, die zij tben gehad. sen "hp (Door André Glavimans) op de tentoonstelling de schilder Balencia- cio Zuloaga <1870— itste hield ervan, zo- os vermeldt, zyn schil- Jlen in het portretteren schilders en beeldhou- jge artistieke betekenis ajekend gelaat. En aan "'danken we dan waar- fwonderlyk portret van Unet wilde haren, ge- zondags confectiepak, ^choot. het penseel in kan in het midden ra in de moderne '"'ferk.unst veel betekenis zo'n portret als die P ^kunstbroeder is er een opent. Een tijdgenoot aquin Sorolla <1863 Ik citeer maar weer die letterlijk uitpuilt raardigheden„Gedu- briljante loopbaan 'succes en prijzen, zo- in buitenlandse". Men "^jrdig de gewoonte dan zo'n schilder wat neer is natuurlijk onzin bijvoorbeeld een Pi- jedaan? Zij het dan Jiderwetse" schilder het eens meer van hem tookaan. Twee van zijn >.0(tet ene van een ziek (Wandschap, het andere ieJaaf met een toestel op bevestigen echter dat 1 die prijzen waar- gerechtvaardigd zijn de fotograaf uit 1903 ranzen"), een bekende tuur, heeft de kracht acljBreitner. een tentoonstelling nbJortretten van de 14de niet volledig zon- iters als El Greco, [squez, Carreno de Mi- Alonso Sanchez Coel- Ituuriyk Goya. Hij is lest vertegenwoordigd. Bi vind ik de tentoon- 'Aten in het algemeen keus. Dat is dan pders niet betere por- geweest dan wel .toren van de ten- beter van hen heb- ;en. El Greco bijvoor. behalve wellicht een paar vrouws personen. voor wie hij iets heeft ge voeld. Zie zijn portret van Ferdinand de Zevende, in 1814 naar een zes jaar eerder gemaakte schets geschilderd. Niets anders ziet men op het grote doek chet meet twee by een en een kwart meter» dan het vreemde, ver beten. hooghartige koppie van de uit ballingschap teruggekeerde vorst. Alle opsmuk, kroon en scepter, een leeuw als een knorige Sint Bemards- hond onder tafel, ziet men niet eens daar dat gedegenereerde gelaat. Maar hoe is dat allemaal geschilderd in weinige tinten en fel-rode accenten. Hij heeft echter omdat er genegen heid breekt door de klinische tref zekerheid. waarmee zün penseel een mens weergaf, Joaquina Candado ge spaard. Zy zit er by als een wat styfjes aandoende matrone op een omgevallen boom met een nuffig hondje naast zich. Maar zy heeft een oogopslag, die van veel verstand houding met de schilder getuigt. Men heeft trouwens wel verondersteld dat zy wellicht zowel de naakte als de geklede Maya is geweest By de vele Goya's boeit nog een ander portret. Dat van Jose de Var gas Ponce. een zee-officier, die tevens wetenschapsmens is geweest. Hy wist wat hy aan Goya had, want hy stuurde een vriend naar hem en die moest waken dat het portret .geen afzichtelyk masker zou zyn maar wel een portret zoals hy Goya maken kon wanneer hy er zin in had". En hoe, zo kan men zien, heeft Goya er zin in gehad! Na Goya volgde de negentiende eeuw met een wereld van aristocra ten, burgers en bohémiens. De schil ders werden met weinige uitzonderin gen „fotografeerders", d.w.z. zy ver- Alonso Sanchez Coello: In fante Isabella Clara Eugenia .1579). scholen zich achter de „natuurgetrou- weergave van hun sujetten en JOEP NICOLAS. v. d. Vlist t/m 28 december Van de voornamelyk als succesvo. glazenier bekend staande Joep Nico las is by Galerie Van der Vlist een keuze uit het schilderwerk te zien. Het is vanzelfsprekend dat zyn gla- I zenierswerk invloed heeft op he*, j schilderwerk Dit is vooral duidelijk in zyn laatste gouaches, die in 1 ge heel zyn bedekt met kleurvlakjes. waarover met zwarte lijnen een - meestal mythologische voorstel- j ling is aangebracht. Zijn vroegere werk heeft vaak een symbolische inhoud en draagt surrea- i listische kenmerken. Verschillend»» van de werken zyn in een grisaille- j achtige techniek uitgevoerd en wor I den gekenmerkt door 'n zekere naar geestigheid. Geheel los hiervan staan zowr. wat stemming als wat techniek be treft zyn landschappen, zeer luch I tige impressies met een vlotte toets uitgevoerd. Door zyn sterke verbondenheid met het verleden, vooral wat de onder werpen betrrft, hangt rond het werk van Joep Nicolas een vooroorlogse atmosfeer, die definitief passé is. Mensen witr jeugdsentiment zich tot die tyd beperkt, zullen zich er mee kunnen identificeren en er veel genoegen aan beleven JEREMY BANGS. Academiegebouw, t/m 15 januari De aquarellen en tekeningen van Jeremy Bangs in het trappenhuis van oe academie vertonen een zo mog*- lijkn nog gretere divefsiteit in stijl In sommige gevallen is het zelfs moeilyk voor te stellen, dat ze van dezelfde hand zyn. De indruk dat zyn werk uit intel- die aan Hildebrand of Herman Rob bers doen denken. Maar de uitzonde ringen, zoals die. welke ik al noemde, zyn formidable kunstenaars geweest. Jeugdwerk wanneer QAkste een van hem is). de dood van de gepor- PffcUderd, en een portret 'tijdens de burgeroor- beschadigd en niet ?rd. Sanchez Coel- iSl^rentegen maakt veel snoeperig staatsie- In meisje van dertien, f>arels. kant en goud. jde grote schilder. Een en tachtig is gewor kei .jfat i r: 'hl land heeft gespaard De gezamenlyke uitgevers hebben hun wintervoorkeur weer voor ons uitgestrooid gelyk de zojuist weer vertrokken Piet zyn pepemoten en we moeten weer graaien en grabbe len naar de tientallen papieren rug gen in de hoop het boek van het jaar te pakken te krygen. Ik zou veel voelen voor wat spreiding nu die he ren toch aan het fuseren en combi neren gegaan zyn, maar ala, ik pre senteer u myn graai. Daar is ten eerste Willem Frederik Hermans, auteur vah „Ik heb altyd geiyk," ii. ai uiclu uy.wi- •De donkere kamer van Damocles." wat anders te la- i ..Nooit meer slapen" o.a. die in „De laatste resten van tropisch Neder land" Bezige By, Amsterdam) ver slag doet van zyn met gedopt rapier en mild gemoed gebracht bezoek aan Suriname en de Antillen. Wel vangt hy aan met een rake stoot in de richting van de Nederlandse Stichting voor Culturele Samenwer king met Suriname en de Nederland se Antillen Sticusa maar eenmaal neergedaald op Zanderij. het vlieg veld van Paramaribo, bevangt hem een grote vertedering voor al die po gingen tot het kweken van eigen cul turele groei. Dit zo begrypelyke en terechte gevoel neemt evenwel niet weg dat Willem Frederik Hermans by dit korte bezoek meer heeft ge zien en vooral begrepen van de pré caire situatie van het tropische deel van ons koninkryk dan menig offi ciële en beoogklepte bezoeker. U zult zich wellicht afvragen hoe en waar om ik dat zo boud kan beweren: een voudig, omdat ik diezelfde reis mi nus de Bovenwindse Eilanden, ne gen jaar geleden zelf gemaakt heb en nu aan de letter van W. F. Her- mans moet ontdekken dat er niets, totaal niets wezenlyk veranderd is. Zo was het en zo is het in Suriname, op Curagao, op Aruba lees dit vooral als u wilt weten hoe het er is. F. ten Harmsen van der Beek. schryfster van de muizepootgedich- ten. biedt een aantal korte schetsen aan onder de titel „Neerbraak" «al weer de Bezige By, ik kan het niet helpen). Dit woord ..Neerbraak" heeft me enige hoofdbraak gekost: opbraak, afbraak, braak sec., in braak. Ter Braak. De Braak, maar geen neerbraak. Gelukkig geeft ze in haar eerste schets een uitleg die daarop neerkomt dat neerbraak een vorm van schryven is. die zowel - President Georges tft persoon lyk beslist v.pi voor moderne kunst, lisch een belangrijk 20ste eeuw moet zyn. fworden op de plaats Je Paryse Hallen ston. ,eL„ plannen voor de 'bibliotheek, een groot nitum en wereldhandels- ?t tiet Hallendistrict dat uinjegische ligging voorbe grinieuw Parys centrum [Reuter) De heden- |rse cultuur wordt ge- seksuele stoeipartijen - üecht kan zU„ en die zich ^tSïtTv.Tdeïde onderscheidt van andere vormen !dfc JÏÏl van literaire berichtgevingen door- in krachtig contact met natuur, landschap en mens en beschikt over tederheid en humor. En dat alle maal van een totaal eigen kaliber enfin, laat u maar neerbreken. VYWTYTTWVVVVTVYVYTWTJVV Literaire kroniek door Clara Eggink neelspeler als een schryver te zyn. De ..image" nu die van het paar wordt opgebouwd terwille van de op permachtige reclame, is die van de zeer gelukkige echtelieden. Alles gaat min of meer goed achter dat bedrieglijke reclamescherm tot Fre- derick. bezeten van jaloezie op An- pu^ nabels succes, haar 'n onbeschrijflyk smerige poets haar image te vernietigen. Maar Annabel heeft de taktiek van de ver dediging geleerd. Zy komt het te bo ven. geeft haar carrière op en ver trekt vrij met haar baby op haar arm naar Griekenland. Op het omslag staat een fraaie fo to van Ingrid Bergmann. maar of dit drama iets met haar te maken heeft, kan ik u niet zeggen. Ik denk van niet. Muriel Spark, populair door „De vrijgezellen," „Memento Mori," „Juffrouw Brodies beste jaren" en nog meer romans in Nederland ver taald, schetst in „De Image van een filmster" (Contact Amsterdam) het leven van een jonge filmspeelster zoals dat wezenlyk zyn moet. Dit beeld verschilt wel hemelsbreed van de bizarre glinster die minder be gaafde auteurs gewoonlyk om derge- ïyke figuren heenweven, maar ik heb zo'n idee dat dit verhaal de wer- keiykheid fors benadert. De Jeugdige Annabel Christopher. éénmaal dienster in een koffiebar, „n^Lnmniti maal bezette Stadsgehoorzaal krygt na een aantal rolletjes waann ze het jonge ding speelt dat ze ge woon zelf is, belangryker opdrach ten. Haar uiterlyk trekt de aandacht van een beroemde Italiaanse filmre gisseur, niet om haar buitengewone schoonheid, maar omdat hy ziet dat hy iets van haar maken kan. Iets anders natuuriyk dan ze in werke- ïykheid is. Zy wordt inderdaad een grote ster in heel korte tyd. Zy is ge trouwd met een spraakleraar die zich verbeeldt zowel een groot to- JOS MERTENS. Mareschip. t m 31 dccembe-- In het Mareschip, Lange Mare 8, heeft de weduwe van Jos Mertens de j derren geopend om iedereen de ge- CLARA EGGINK I tegenheid te geven het nagelaten werk van haar man te bekyken. Monique Haas in meesterserie K. en 0. LEIDEN - K. en O. had een maxi- voor cert in de Meesterserie. Die bena ming klopte met de feiten. Maar het zou moeilyk zijn, Beethoven met zyn 4de pianoconcert meester over Bruckner te oordelen, of de laatste ADVERTENTIE I ner <en anders kon tooh nieti werd Beethoven weggedrukt, want Bruck ner beweegt rich voort als een Mo loch. „Wuchtig" dit blyve onver taald is zyn gang. Merkwaardig dat dit beela nooit geldt voor zyn Scherzo's, die zyn. Generaties achtereen hebben niet aan hem kunnen wennen. De zyne. die van Johann Strauss, zat boor- in de Russische schrij een by eenkomst van jellectuelen en party- j in Moskou. Als voor- "•""pzp culturele tendenzen noemde Michalkow de pornograf ieten t oon benhagen en de Broad- J Calcutta", waarin, al- acteurs van de man- vrouweiyke sekse in spelen. .Algehele 1st ls een van de leuzen bourgeoiskunst". al- iCHj Hy drukte tevens zyn osvt over de Russische 1m onder de indruk is van fcndenzen in literatuur pwe beter kent dan de en kunst. dat „in een echte neerbraak zich zo kies mogeiyk een geheime prikkel tot ontroering moet verbergen, die 's lezers gemoed ontvankeiyk maakt voor opvattingen die afwyken van of zelfs tegenovergesteld zyn aan zyn eigen manier van denken." Bon. be grepen. iedereen heeft zyn eigen manier van denken en zeker F. ten Harmsen van der Beek die over een mateloos oorspronkeiyk brein be schikt gepaard aan een even oor- spronkelyke geestige wysgerigheid. Haar aanloop is gewoonlyk even klein als gewoon, maar haar sprong is een elastisch stuk leven naar licht en sieriyk voorgedragen diepzinnig heid. zy leeft in een benydenswaar- dige eigen mlcrocosmos, vervolgens +Een van de opvallende werk stukken van Joep Nicolas men kreeg vaak van die taferelen, lectualistische vingeroefeningen be staat. «wordt nog versterkt door her. statement m de catalogus, waaruit blykt dat Bangs volgens een zelfont worpen theorie werkt. Toch valt er niet veel van deze theorie af te lezen uit het werk. Het is na tuuriyk eenvoudig een theorie tr» ontwerpen, waardoor het werk zien aan een normale beoordeling zou onttrekken. Maar geen enkele theorie alleen het kunstwerk zélf kan ie mand dwingen het op een bepaald* manier te bekyken. Los van aiie context biyken Bangs aquarellen en pentekeningen vaak in een by zonder verfynde techniek te zyn uitgevoeid. Vooral in zwart-wit is met een beheerste pen- en pen seelvoering uitgevoerd, waarby de poëzie-affiche een duidelyk hoogte- De onsamenhangendheid van het j geheel verraadt het zoeken naar een bakt in een poging i eigen jdent,iteit. Achter alle. door theorieën omsluierde, manipulaties met stylen en technieken verbergt, zich een proces dat de moeite van het bekijken zeker waard is. Veel tydens zyn leven nooit ten toongesteld werk is er te zien, wan neer men de moeite neemt de sta pels die in de vertrekken verspreid liggen te dooi zoeken en de met schil der yen en tekeningen behangen mu ren af te speuren. De veelhe d van styien evenaart bijna de kwantiteit van het opgetaste oeuvre: van décorontwerpen voor de ADVERTENTIE Beethoven presenteert zyn thema's kant en klaar, die by cle latere door- Beethoven. Bruckner, Monique Haas. werking in de bestanddelen oplossen Willem van Orterloo en het Resi- Bruckner doet dat omgekeerd, schept dentie Orkest tydens het derde con- een opmars van motieven in groe pen. waaruit het thans uiteindeiyk zal uitzwellen als een apotheose een geduldige argeloze eenzame met middeleeuws tempo, de massiefste, breedst geschouderde componist, ko rnet zyn 5de symfonie meester over los van spanningen ln geluid, kleur, Beethoven. Ir de lengtemaat won ritme, trotse xraoht. ed klokkeluider Bruckner het verre, zyn 5de duurt van zyn eeuw. een brok natuur zo- vyf kwartier als natuur daadwerkelyk is: geweld In de volgorde Beethoven - Br nek- en mildtheid beide. Tegen niets daar van heeft V?n Otterloo gestreden, zijn na-de-pauze-klassieken kan hy tot meester-vertolkingen maken, waarin zyn hooggeschoold orkest tot het uiterste met hem meedenkt, prachtig detail'erend in de monu dartele speelstukken mentaal behouden lyn. Dit was Bruckner. Ten voeten uit. Beethovens 4de werd door de diri gent galant begeleid, de pianiste kreeg al de lichtruimte om haar Een van de stijlen van dé beeldende kunstenaar Jeremy Bangs. Bouwmeesten evue, aie het niet gex op een affiche zouden doen. tot de abstract-expressionistlsche volgedro- pen doeken uit de Jaren vlak voor zyn dood en daartussen overbiyfse- len van een actief leven. de snelle en zekere pijnverdrijver Bisschop beschuldigd Het Bra ziliaanse leger heeft de bisschop vaD Volta Redonda, mgr. Valdir C&lhei- ros. en 15 priesters beschuldigd van contacten met linkse subsersieve v roeperingen en 6chending van de nationale ve: ligheidswetten. Worden ne beschuldigingen aanvaard door een militair tribunaal, dan zullen de 16 geesteiyken terecht moeten staan. Russisch-Drens incident Eeo Russische patrouillevaartuig heeft maandag voor de kust van Lttauen, ter hoogte van Klaipeda, het vuur treopend op een twaalftal Deense ris er sboten. die daar hun netten had den uitgeworpen. Een van de Denen werd in de zeilen geraakt. Volgens ne Deense marine, die dit eerst gis teren bekendmaakte, bevonden d« vissers zich m Internationale wate- I ren. devol vooroordelen, vooraan de paus toonbeelden heen, die zy zich maar van de Weense muziekrecensenten wensen kon. Misschien was de bege- Eduard Hansiick, die Bruckners leiding in het begin niet hélemaal soepel elegant maar eenmaal het korte Andante ingezet, met die won- j Weense Jaren verzuurd heeft. Bruck ners 5de heeft 17 jaar op uitvoe- ring moeten wachten. Welke dirigent dere wisselbeweging kracht-teder-1 waagde zich eraan. Toen dat ein delijk gebeurde (gecoupeerd) in Graz, herd, bleef zy een vol liefde levend ding. In het spel van Monique Haas ITRECHT (GPD) De Ned. Herv. Kerk wil een nieuwe bezinning op haar verhouding tot de R.K. Kerk in Nederland. Met het oog daarop heeft 0 ci owiwi.uiicuiig Luo- een rapport uitgegeven, dat moet er nog van de sen haar en begeleiding voorvallen de 4de en nietkan, haar aanslag is substantieel en Wagner vergeesteiij - J orkestrerend, de technische af wikke- BREESTRAAT 175 - LEIDEN TELEFOON: 22095 was de componist te ziek om de reis tintelt Jeugd, naar handmotoriek ls te maken. Deze 5de gaat voorby aan markant gelykmatig en van een de hardnekkig veronderstelde mvs- dermate vastheid van maat en rit- tieke verstillingen en de gloriërende miek. dat er ceen schommeling tus- extase, weinig is z.g. romantiek van zoiets ails het kende onaarde schone Adagio van de ling bewonderenswaardig, de linker-1 Het boekje ..Onze verhouding tot 7de. De hoekdelen zyn abstract van hand melodisch welsprekend. Dit 4de de R.K. Kerk" is bedoeld als een her- aard, een van wilskracht geladen aard;.de finale drijft op een poly foon stemmen weefsel, culmineren a in een dubbeifuga, waarin op de Hess. maar alle met meer weving verandert. En een oproep aan de dienen als een richtlijn voor de kerk- 1 raden en de gemeenten. concert is het vrouweiykste van de oriëntering en een appèl. Een her- rijf Vrouwen ^peelden het hier ook oriëntering voor de Herv Kerk. die Moura Lympony, Clara Haskil, Myra nodig is nu er in de R K. Kerk zoveel hoogtepunten brokken van een ko- i raai als een oantus firmus zyn in- gehangen. van sohakeruigen en lyrisoh fyn- rooms-katholieken om zich met de gevoeL hervormden te bezinnen over de po- Keea Verhoef, sities van belde kerken en de punten waarop men al dicht by elkaar ls gekomen. „Wellicht worden ons nu door de veranderingen kansen geboden die we vier eeuwen lang niet hebben ge had", aldus dr. C. P. van Andel, se cretaris van de kerncommissie, die het rapport heeft voorbereid. In de richtiynen worden enkele kritische vragen gesteld, byvoorbeeld naar het primaatschap van de Paus en de plaats van Maria ln het r.-katholieke denken. Hoofdzaak is echter het af tasten van de mogelykheden om tot een verantwoorde samenwerkte* *w komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 25