Achter dat hele moderne ^edoe ligt de verveling' Dampo Rode festiviteiten Joan Remmelts 40 jaar aan het toneel BENDER PIANO PER CENTIMETER Nieuwe uitgaven Dean Martin gaat scheiden Residentie - Orkest „diep geschokt" REMBRANDT WAS TOPPER en gisteren programma PONDERDAG 11 DECEMBER 1989 &CTO8CH DAGBLAD PAGINA S ADVERTENTIE AMSTERDAM (GPD) Joan Remmelts. acteur van toneel- roep Centrum, veertig jaar aan het toneel. „Jubilea vind ik iaar somber. Het doet me denken aan de navrante kant van imiliefeestjes." Joan Remmelts is geboren in 1905. Hij staat al an zijn vierentwintigste jaar op de planken. Wat is zijn oor- »el over de veranderingen in het toneelwezen? ,je kunt zeggen dat in principe basisbeginselen van het toneel ït zoveel veranderd zijn, maar de »nsen die naar toneel gaan kijken, geest van de tijd, in het bewust- Subsidie bestond destijds niet, s je had gewoon het opportunist! - ie commerciële toneel. Wie wat ders wou had het vreselijk moei- Op het ogenblik is het vak van peelspelen helemaal zoek. Dat is ied, want dan kan het teruggevon- jn worden in een nieuwe omgeving. (oeger had je de jeune premier, de nge karakterrol, de moederrol, de iderrol, zoveel mogelijk wit-zwart in [uitgangspunt. De reden waarom Molière niet kon verdragen was hy rekening hield met domme jteurs en een dom publiek, dat ie fes uitlegde". Over het toneel nu rBehalve de ervaring, met veel ver dingen en fouten en falen ben je ituurlijk toch je eigen lijn Jjgt toch concrete vormen. Je pro- fert tot iets te komen waarbij je jt: ze kunnen me nog meer ver- Hen maar waar het om gaat in to- el is dat en dat. Nou valt my op, is een veel groter publiek geko- jn. Vroeger was het een minder- |d, mensen die van het toneel hiel- p. Die vielen uiteen in verschillen- ipublieken. Nu is er een groot pu- |ek aangegolfd, dat potentieel to- blpubliek is. jjfet toneel bestaat niet, meren- pls is het geen toneel meer. Het is b soort vreemde nieuwvorming, _$taties, hoe moet je het zeggen «t is cabaret eigeniyk. Ik bedoel. _4 hebben geen woorden genoeg ^ler. De een praat over iets wat hy vkeel wil noemen, terwyl het gesti- »de dans met spreken is. de ander »r creatieve vryetydsoefeningen.. duideiyke dingen die extreem maar in deze tyd hebben ze ^Emaal betekenis. Er moet dus ook ^■plaats voor zyn. ■oor my heeft toneel te maken B. ja. hoe moet je dat zeg- i het is de ontmoeting. De dia- is de eerste vorm daarin. Het ft altyd te maken met het men- ike avontuur. Als je niet een mens t zien leven, dan wordt het een ilgemening. Alles wat alleen uit- Idt, uitlegt, propageert, wat pro- rt alleen te suggereren, dat is r my geen toneel. Toneel heeft dergehjke elementen in zich. iar dat klinkt dus romantisch, het bntuur van de mens. Maar dat p je hoogstens laten zien aan p „een" mens". welke auteurs zijn voor Remmelts pressant? |Om nou te generaliseren dit ■natuurlijk een tijd dat je zegt: pr het bewustzyn zijn zoveel din- p vrijgekomen dat alle vroegere renties van het toneel niet meer ;n. Bepaalde dingen kunnen zeer ;end in een verkorte vorm ge worden. Pinter by voorbeeld uitermate sober te werk. Hy eigeniyk alles weg. Het is alle- gebeurd, voorby. Het is voor deel nog gaande, maar dan in ^^herinnering, het „tussengebied", moet heel intiem gefilterd wor- jx door de identiteit van de rol. Er 11 >p het toneel byna geen feitelyke (deling. ■^wat mij op het ogenblik erg inte- >eert is het feit dat iemand iets et te schryven wat op die manier nooit gebeurd is. Pinter doet iets hy nog niet eerder geprobeerd 't. Iets wat je enorm fascineert helemaal te maken heeft met to- 1. Terwijl, om een voorbeeld van tegenovergestelde te geven. esco, hoe heet dat stuk nou (en op toneel weet te zetten die ffdaad naar je toekomen. Hy t er acteurs voor nodig die doen i hy het schrijft, maar dat is zó overtrokken. Hy wil iets 'brengen, iets demonstreren, het >or mij anti-toneel. hebben het tegenwoordig over geëngageerde toneel. In principe at juist, zonder engagement is de atie er uit. Maar het ligt voor mij priori in politieke waarden dus het engagement van een is in een rol ook kan leiden even- tot een politieke formulering, lat kan natuuriyk. Het omgekeer - Dok. Als het over politiek gaat !t een acteur ook de politieke op ing Van het tegenovergestelde ïgageerd kunnen doen. En als de tici hun eigen rol en die van de nparty zouden kunnen spelen, er een aardig begin zijn waar de [en terecht moeten komen", aarom is Joan Remmelts van de erlandse Comedie overgestapt r toneelgroep Centrum? hndat ik het gevoel had dat ik de Nederlandse Comedie een je nou ja. ik kreeg vrywel 8 te spelen. En het feit om met 'e mensen te werken trok me erg aan. Ik voelde me er niet t thuis, artistiek had ik er geen niteit meer mee". herkenbare formuleringen. Die on vrede lag anders verdeeld. Het malaisegevoel van tegenwoor dig komt voort uit een aantal ver gissingen. Vroeger probeerde alles wat avant-garde was iets omdat ze het niet konden laten, tegenwoordig is het „in". Wanneer gaan ze hier Brecht spelen? Als-ie niet meer aan de orde is. En zyn dan stomverbaasd dat-ie niet meer aankomt. Ik heb er niets tegen dat ze Brecht spelen, maar als dat omslaat in een verlate cultus, dan is dat de overdraaiing van iets. Ja gut om op die veertig Jaar terug te komen er zyn zoveel dingen waarin je alleen te maken hebt met wat kan gebeuren, dat Je nadien zegt er zyn dingen waar je langzamerhand geen zin meer in hebt, Voor my is er geen verschil tussen modern en niet-modern als in het moderne dat element maar zit waarvan ik vind dat de bron van het toneel er inzit. Ik vind de proble men van de mensen van nu ze klagen altyd zo over lege schouw burgen. Maar ja. in werkelykheid spelen ze helemaal niet geëngageerd toneel. Daarmee bedoel ik dus dat ze denken dat het geëngageerde zit in het spelen van Ja. wat actueel is. en dan liefst in een afwijkende vorm. Ik ben niet dol op jubilea, ik heb niet veel behoefte aan terugblikken. Er zyn veel fyne dingen maar ook verschrikkelyk veel vervelende din gen. Op zichzelf ben ik optimistisch over toneel. Ik denk dat 't idee van de grote schouwburg zal verdwynen. ik denk dat er dan een cultuur zal komen van kleinere zalen. Je vindt ze nu af en toe al. En t toneel nee. de ontwikke ling zal niet zyn die van het totaal toneel. Er zal geselecteerd moeten worden. Men zal ook oude stukken spelen, ophalen. Naarmate 't toneel verder van z'n basis afkomt, overdrij ven ze de belangrijkheid van de styl. Er zijn op 't ogenblik veel extreme vormen waarvan men denkt dat dat 't is. Allerlei flauwekul er om heen. zoals de toestand die ze van de Nachtwacht maken. Is er niet genoeg samenwerking tussen de spelers, de leiders en de dramaturgen. En de selectie is fout. Ik heb 't gevoel dat driekwart van de acteurs weg zou lopen bij de ge zelschappen als ze de kans zouden zien. Er zijn jongeren die 't laten merken maar dat dient een gezel schap. een voorstelling niet. Maar 't is wel een element in het proces. Ik zelf. zomaar naar toneel gaan. nee! Wel om een bepaalde man een rol te zien spelen. Maar goed. wat ik zeg zyn zomaar wat opinies maar daarmee kun je 't niet oplossen, met er over praten, 't Lost zich vanzelf op. Vlak achter dat hele moderne ge doe ligt de verveling. En dan zijn ze minder verveeld met 't afgetrapte conventionele van vroeger, wat ze nu niet te zien krijgen. Het boeiende van deze tyd is voor my dat 't bewustzyn zo verschoven is, by 't publiek ook en bij de acteurs, dat er mogeiykheden komen die van enorm belang zijn. Er is beweging, en de stagnatie van het toneel is er een onderdeel van Sylvie Vartan is een van de vedettes in een Franse televisie show die op een van de kerstda gen zal worden uitgezonden. De opnamen voor deze show ivor- den op het ogenblik in een Parijr- se filmstudio gemaakt. Het zan geresje, dat getrouwd is met Johnny Halliday. heeft zich voor deze gelegenheid in een fraai tu- niekpak gestoken. Muzikale flatbewoner of concertpia nist. Wij streven naar maatwerk in onze adviezen. Daarom nemen wij de tijd ons in Uw problemen te ver diepen. En daarom hanteren wij naast de stemvork ook de duimstok. Uw woonruimte, budget of extreme eisen prikkelen ons tot het vinden van een passende oplossing. Neem bij Bender de tijd om dit zelf te ervaren. deskundig in klank Dr. J. J. Buskes. die in zijn pre ken en geschriften vaak tot ver rassende uitspraken komt. heeft zich thans in een boekje uitgave Ten Have Amsterdam gebogen over de Zin en onzin van het kerstfeest. Na te hebben vastgesteld, dat Jezuas niet op 25 december is geboren, gaat de schrijver in op de vervlakking en verweidelijkking van dit feest. De idylle won het van het mysterie. Op de duur won de kerstboom, behan gen met zilveren ballen, elektrische lichtjes en alle mogelijke geschen ken het van de eenvoudige kerststal met Jozef en Maria, de herders en de kribbe. Handige zakenlui brach ten niet alleen tienduizenden kaar ten met dikke dames in badkostuum aan het strand voor de zomer, maar ook honderdduizenden kerstkaarten voor de winter in de handel. Wat zou het een zegen zijn. aldus ver zucht dr. Buskes. als wy eens kerst feest vierden in het voorjaar zonder al de oppervlakkige romantiek en de goedkope rommel van 26 december, een heel eind weg uit de buurt van de natuursymbolen, die voor de mo derne mens toch ook al niets meer betekenen. Dan zou het eindelyk niet meer zyn, wat het welhaast altyd op 25 december is: wat zal ik weer ontvangen?, maar. wat het toch moet en mag zyn: hoe zal ik U ontvan gen?. En even verder: de kerk zal er voor moeten zorgen, dat de zin van het kerstfeest niet verzuipt in de on zin. De kerk moet ons leren Kerst mis en kermis te onderscheiden, ons niet te laten vergiftigen, ons geen opium te laten toedienen, ons ge loof te bouwen op Hem, die Heer over allen is en rijk voor allen, die Hem aanroepen en zon niet be schaamd uitkomen. De verwereld- lyking van het kerstfeest is een il lustratie van de verwereldlyking van de kerk. JOAN REMMELTS vibratie ADVERTENTIE BIJ VERKOUDHEDEN LOS ANGELES (Reuter) De vrouw van de Amerikaanse zanger Dean Martin zal een scheidingspro cedure beginnen omdat haar man liefde heeft opgevat, voor een andere vrouw. Het echtpaar Martin is in 1949 ge- j trouwd en heeft drie kinderen. De i oudste van de drie. Dean Martin Junior, is zelf ook een televisiester. j Daarnaast heeft de 52-jarige Dean Martin nog vier kinderen uit een vo rig huwelijk. Volgens de verklaring van mevrouw Martin, de vroegere mannequin Jeanne Bigger, waarin de naam van de andere vrouw niet wordt ge noemd. is haar grootste zorg bij het nemen van het besluit geweest het geluk van de kinderen. DEN HAAG (ANP) In een aan de leden van de Tweede Kamer ge zonden telegram verklaart de stich ting „Het Residentie-Orkest" in Den Haag diep geschokt en gekrenkt te zijn door hec besluit van de minis ter van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk tot gelijkschake ling van de salarissen van op één na alle Nederlandse symfonieorkes ten en door een daaruit- blykend ge brek aan waardering voor de pres taties van hol. Residentie-Orkest". De stichting protesteert tegen dit besluit, dat ooor artistieke nivelle ring afbreuk zal doen aan de mu ziekbeoefening van de grote symfo nie-orkesten m het algemeen en van het Residentie-Orkest in het byzon- der en tegen het vooruitlopen op het resultaat van de studie over de her structurering van het Nederlandse orkestenbest el. De voorzitter van d:e stichting, de heer L. Brouwer, heeft gisteravond voor de aanvang van het concert van het Residentie-Orkest in hel Congresgebouw in Den Haag de in houd van het telegram voorgelezen. AMSTERDAM «GPD) De grote Rembrandt-tentoonstelling die de af gelopen drie maanden in het Ryks- museum in Amsterdam is gehouden, is de drukst bezochte kunstexpositie geweest die, ooit in Nederland is ge houden. Niet minder dan 460.489 lief hebbers kwamen de kostbare werken van deze grote kunstenaar uit de Gouden Eeuw bekijken. De expositie heeft met dit cyfer ook haar grote voorganger, de Rembrandttentoon- stelling in 1956, geslagen. Het bezoe kersaantal bedroeg toen 405.000 over een periode van vyf maanden. Rem brandt overtrof met ongeveer het dubbele andere belangryke tentoon stellingen. Zo bezochten twee jaar geleden 189.000 personen Picasso in het Stedelyk Museum, 270.000 Jeroen Bosch in 1967. 275.000 Frans Hals in 1962 en 108.000 de fresco's in het Ryksmuseum vorig jaar. De laatste avond van de tentoon stelling is tevens de drukste geweest Toen kwamen tussen half acht en half tien 2179 personen de expositie bekyken. NEDERLAND I 6.50 7.00 7.07 7.35 8.00 8.20 9.10 9.25 10.45 10.50 NEDERLAND II 6.50 7.00 7.03 7.30 8.00 8.20 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) De wereld waarin wy levn: III, De dammenbou- wers, tv-film, in kleur (TROS) TROS-Toto (TROS) Journaal (NOS) De dief van Washington, tv-serie, in kleur (TROS) Op de man af, tweewekelijks interview (TROS) Vrouwen alleen: Leve de Koningin, monoloog, in kleur (TROS) Reportage ijshockeywedstrijd: Den Bosch-Tilburg (TROS) Journaal (NOS) Organiseren en leiding geven les 11 (Teleac) I De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Van gewest tot gewest (NOS) Journaal (NOS) Une bombe par hasard, tpkenfilm, in kleur (VPRO) De oude draaidoos: filmportret van Ingrid Berg man (VPRO) 25 jaar Bezige By, en hoe het nu verder moet (VPRO) Reacties op het programma Het Andere Israël VK/IKOR/RKK) Journaal (NOS) De liefhebbers van een goede film mogen deze week niet kla gen. Eergisteren „Onze man in Havanna", van Sir Carol Reed, gisteren „The butler" van Jo seph Losey, met de van origine Nederlandse acteur Dirk Bogar- de in de hoofdrol, en in de vrou- welyke hoofdrol Wendy Craig, die kykers met een geheugen als een yzeren pot zich nog zullen herinneren van de korte maar vreugdevolle serie ..Kleine potjes hebben grote oren". Een uitste kende film (opmerkelijk jong ook. na zes jaar», naar een sce nario van Harold Pinter, wat niet alleen aan het thema te merken was (heer-knechtver houding, maar ook: indringer neemt huishouding over, zie „De huisbewaarder"), maar ook aan de dialogen. Een ander programma van hoge kwaliteit was gisteren „Ha- dimassa". met maar één matig nummer (de hit van Wim en Kees), en verder alleen maar voltreffers, met als beste num mers „parkeren is een crime", Louis Couperus die ontdekt dat „De kleine zielen" op de televisie is (meer in de styi overigens van zyn klassieke verhalen dan van „De kleine zielen"), de nachtwake by de maanvlucht (uit het leven gegrepen), het ge sprek op de soos tussen twee saloncommunisten en „25 jaar Bezige By", met de onthulling .dat alle boeken door anderen geschreven worden. Annemarie Oster speelde In „Taal scheidt generaties" een aardige tekst van eigen hand. Omdat ik uit principe aan creatieve programma's de voor keur geef boven niet-creatieve (en dan zwijg ik nog maar over kleuren- en zwart - wi t- program - ma's), heb ik tot myn leedwezen het gesprek dat Brugsma en Sandberg met Peter Schat voer den moeten missen, op het slot na. Maar dat slot mocht er dan ook zyn, want toen Sandberg verwees naar Schats gerefor meerde afkomst, zei Schat dat hy één ding van de gerefor meerden geleerd had. iets dat. hen ook in de oorlog tot de ge- duchtste verzetsstryders had ge maakt: „fatsoenlijk is het be reid zijn met je eigen belangen ln strijd te leven". NICO SCHEEPMAKER I VOOR DONDERDAG 11 DECEMBER i Hilversum I, 402 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz. van de Com Part, van Ned. AVRO: 18.30 Stereo: Licht lnstr. ens. 18.55 Voor de kind. 19.00 Jeugd en rit me. licht muz.progr. voor de Jeugd 19.25 Gespr. brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mene en Bijbel: radiocatechese. 19.50 Memo: lit. progr AVRO: 20.05 Stereo Strljkkwart. 8eml-klas. en klas. kamer - muz. 22.00 Jekemmewat: cabaretprogr. 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40 Radiojourn. 22.55 Tout a toi: Inf. progr. uit Parijs 23.20 Ik hoor. ik hoor wat u niet hoort. muz. lez 23.55-24 00 Nwi. Hilversum II 298 m. 18.00 Tijd vrij voor muz. ln vr(Je tijd harm, en fanfare ork. (opn). 18 30 ADVERTENTIE De Italiaanse operadirigent. Franco Capuana is gisteravond ty- dens de opening van het seizoen in de San Carlo Opera van Napels onwel geworden en enige uren later over leden. Capuana, die met zyn 75 jaren de oudste Italiaanse operadirigent was, was al sedert 1917 aan de San Carlo. opera verbonden. Ontevreden avrede met het toneel zoals het Ik ben gelukkig m'n levenlang weden geweest. Maar dat heeft nooit kunnen differentiëren ln December is de maand waarin de meeste rode feestdagen gevierd worden. Even zovele dagen waarop vreedzaam wordt gedemonstreerd dat het Drink Establishment voorgoed doorbroken is. Door wie?Door de vele voormannen (waaronder ook vrouwen) die het revolutionaire elan, het vurige esprit hebben ontdekt van Martini Rosso. Op de bewuste leest dagen fonkelt in hun hand het rode glas: Rode Martini, puur of „on the rocks". Of in 'n mix die niet te zeer afwijkt van de leer. Maar hoe dan ook, altijd met het kruidige aroma en temperament die de internationale kenmerken zijn van de Rode Martini ft beweging. Sluit u aan! Nws 18.41 Act. met aan*], om ca. 19 00 Spektrum: maatschap. vraagstuk nader belicht. 19.15 Leger dee Hells- kwartler (opn.) 19.30 Kerkorgelconc. klas. muz 20.00 Ferdinand Huyck. se- riehoorapel. (deel 10). 20.26 Stereo lich te gram .muz. 20.30 Radio act. gevar progr. met om 22.30 Nws. en om 22.38 Parlementair Dagoverzicht 23.65-24.00 NW8. VOOR VRIJDAG 12 DECEMBER AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn 7.20 Lichte gram.muz. (8.00 Nws.; 8-11 Radiojourn. 8.30-8.33 De groenteman). N.O.S.: 9.00 Intern Speet oude- en mod. muz. (opn.) (9.35-9 40 Waterat AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvlt. (gr.). (11.00-11.02 Nws 11.30 Komt vrienden ln het ronde: progr. rondom het volkslied (Oroot- Brlttannlë) 11.56 Beursber. N.O.S. 12.00 Blik op de wld. Inf. progr. over problemen van Europese integratie Overheidsvoorl. 12.30 Ultz. voor de landbouw. N.O.S.12 40 Lichte gram. muz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA; 13.11 Act. 13.20 Voor de middenstand. 13.25 Stereo, klass symf. muz. (gr.) N.O.S. 14.30 Terug naar de aarde: lez. over natuur- en landschapsbescherm. 15.00 Stereo: As pecten van de kamermuz. klas. en se- ml-klas. kamermuz. (opn.) 15.45 Toe- rtsmo toeristische lnf uit binnen- en buitenland VPRO: 10.00 VPRO-Vrij dag. gevar. progr (16.00 Nws. 1765 Meded Hilversum II, 298 m. KRO 7 00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badlnerie: klas. muz. (gr 7.30 Nws. 7.32 Act.; 7.50 Overw 8.00-8.10 Nws.) 8.30 Nws 8.32 Voor de hulsvr. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: klas. muz. (gr li 00 Nws. 11 02 Voor de zieken. 11.56 Med 12.00 Van twaalf tot twee. gevar. progr. (12.22 Wij van het land. 12 26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12 41 Act. 13.00-13.05 Raden maar 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Musies- ta; licht muz. progr TROS: 15 00 Stereo: Verz pl. progr 16.00 Nws. 16.02 Disco-drive-in showbus. op de korrel genomen. 17.15 Sportkompas 17.45 Act Hilversum III. 240 m. VARA 9 00 Nws. 9 02 De Eddy Bec ker Show (10.00 Nws 11.00 Nws 11.02 De Fel lx Meurders Show VPRO: 12 00 Nws 12.03 Top-30. (13.00 Nws.) TROS 14 00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO 15.00 Nws 15 03 Muz. Boetiek (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 18.00 Zingende bougie: pl. progr voor auto- mob. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. NO.S, NOT: 11.02-12 00 Schoolte levisie. NO.S 18 50 Kleur: De Fa beltjeskrant NOS: 19 00 Journ. Va- RA 19.07 Kleur: Bellevue: presentatie Kunst en Kunstenaars N.O.S 20 00 Journ VARA 20.20 Kleur depart S De ploeg die nooit opkwam, tv-film 21.10 Simon Carmlggel| leest uit eigen werk. 21.15 Koning Klant; cons, rubr 2135 Met man en muls toneelstuk (dl. 1) 22.15 Achter nws. NOS 22 55 Journ TELEAC: 23.00-23 30 Hoofstuk uit prehlst en vroege geschied les 9 herh. Nederland II. N.O.S 18.50 Kleur: De Fabeltjee krant. N.O S 19.00 Journ. 19.03 Scala- lnf. progr. NCRV 19.30 Scheepsjon gens van Bontekoe, vervolgverh. 19.30 Ultsl. Spraakwaterval. N.O.S.: 20.00 Journ NCRV: 20.20 Kleur: Psycho- spot. amusem progr 20.46 Act. rubr. 21 10 Kleur: Schoonmoe ders: TV-klucht. 21.35 Farce Ma jeure, sat. progr. 21.55 Dag mevrouw film over Sonia Gaskell. 22.45 Kast- K (Jken progr. over boeken. N.O.S.; 22 50-22 55 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5