Par ij se Opera schijnt grote toekomst achter zich te hebben Imponerende Kaspar van Bernhard Droog Boeiende film over een wrede jeugd Films in Leiden Bloedbad in Rome 9Grandeurmoeilijk te handhaven LAST SUMMER Modern toneel in Leidse Schouwburg Neuro-chirurg prof. Lenshoek overleden J§ VS willen in Polen weer met China onderhandelen PAGINA 8 LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 5 DECEMBER 1969 Door Frank Onnen) PARIJS GPDt Het is na tuurlijk maar beeldspraak wan neer men in Franse muziek- en ook In regeringskringen hoort be weren dat de Par ij se Grand Ope ra. die sedert de oprichting in 1815 toch wel een dikke halve eeuw tot de hoogste officiële glo ries van Frankrijk behoorde, van daag ook al weer wankelt op de rand van de afgrond. Want het Paleis Gamier dat het Tweede Keizerrijk zichzelf of freerde om de hele wereld (en zijn buitenlandse pasten in het bijzonderzijn luisterrijke wel vaart en ook toen alzijn grandeur te demonstreren, troont, achter zijn massieve brede trap pen, nop altijd stevig in het hart van Parijs. Al moesten de voor stellingen dan ook wel gedurende minstens een half jaar ivorden onderbroken om de lichtleiding te vernieuwen en ook de toneelma chinerie eindelijk eens aan een broodnodige en radicale moderni satie te onderwerpen. De zware crisis waaraan Frankrijks eerste muziektheater nu lijdt wor telt in diepere oorzaken. Oorza ken van administratieve, politieke, fi nanciële, artistieke, organisatorische, sociale, juister sociologische orde. Onlangs heeft president Pompidou persoonlijk de nieuwe «en sinds de bevrijding zevende) administrateur- generaal. ofwel intendant van het of ficiële opera-wezen benoemd in de persoon van René Nicoly. In tegen stelling tot zijn voorganger Georges Auric is Nicoly geen musicis of man van het vak, maar als organisator van de Jeunesses musicales, een mu zikale Jeugdbeweging, die zich nu over de hele wereld verspreidt, heeft hij zijn sporen als manager wel ver diend. Hy heeft zich ook omringd met kunstenaars als de choreograaf Roland Petit en de dirigenten Geor ges Pretre en Maurice le Roux die het klappen van de muzikale zweep uit eigen ervaring goed kennen, en die topbezetting verdient dus zeker wel vertrouwen. Bovendien beschikt de opera nog altijd over koren, 'n bal lettroep en vooral een orkest die de vergelijking met hun collega's met alle andere instellingen in welk mu ziekcentrum ter wereld ook geenszins behoeven te vrezen. En zo zouden al le voorwaarden voor een gelukkige t'bekomst verenigd kunnen lijken. Helaas Dat ook Nicoly direct al een veeg uit de pan van de minister van Fi nanciën heeft moeten incasseren, die. in het raam van het bezuinigings plan, het miljoenen-budget van de opera evenmin onaangetast kon la ten, is misschien eerder nog een voor- ei an een nadeel gebleken De nieuwe intendant heeft die maatregel aan gegrepen om de bezem eens door de stal te halen en de hele vroegere equipe te ontslaan, die in de routine was vastgelopen. Een routine die tot gevolg had dat in tien jaar het kas tekort van zeventien tot zevenen veertig miljoen franken steeg, terwijl het repertoire met geen enkele we reldpremière werd uitgebreid. In de periode tussen de beide wereldoor logen. ging er geen seizoen voorbij zonder dat de Internationale muziek kritiek werd uitgenodigd in de Parij- se Opera de creatie of „Urausfüh- rung" van een ballet of opera van Debussy. Ravel. Strawinski. Roussel of noem maar op bij te komen wo nen, maar sedert vele jaren heeft de directie zich de kosten van de postze gels dus kunnen besparen. Het Palais Garmer had zichzelf buiten de cir culatie geplaatst en alleen met de zeer sporadische engagementen van enkele internationale trekpleisters on der de diva's of vedettes als La Cal- las, Tito Gobbi of Boris Christoff die dan een royaal brok van de miljoenensub6idie opslokten. werd gepoogd de stand en het aanzien uit vervlogen dagen nog zo'n beetje op te houden. Voor dit seizoen heeft de directie, wegens geldgebrek, ook net contract met Maria Callas nog moe ten annuleren, die. onder de regie van Visconti de hoofdrol in La Tra- viata zou vertolken, en zo werden de fanatici van 'iet belcanto hun aller hoogste attracties eveneens nog door de neus of de oren geboord. dode letters maken. Verplichtingen tegenover het ministerie van Finan cien dat alle contracten en belang rijke uitgaven controleert, maar vooral ook Jegens de syndicaten van de musici, de zangers, de dansers, de decorateurs, de machinisten, de ouvreuses en alle verdere catego rieën van het personeel, waardoor de verantwoordelijke patroon voor een onnozele extra-repetitie uren. zo niet dagen, vergaderen moet. om al die eisen met elkaar in harmonie te j kunnen brengen. Als het dan ook al lukt. En daarom heeft René Nicoly zich als eerste taak gesteld met de j vele vakbondsvertegenwoordigers nieuwe collectieve contracten af te sluiten, die hem dan een minimum aan bewegingsvrijheid zullen kun nen geven. Maar ook wanneer dat evenwicht tussen sociale en artistieke condities zou kunnen worden hersteld, zullen alle obstakels op de weg naar een renaissance van de Parijse Opera nog lang niet zyn opgeruimd. En die zwaarste obstakels liggen ook niet alleen in Parijs De opera-vorm als muziektheater, is en blyft (tos dusver) verbonden met een tijd, een publiek en een sociale klasse, die vandaag niet meer in staat blijken aan de eisen van zijn voortbestaan te beantwoorden. Het particulierme cenaat, dat in de persoon van de parfumkoning Rouche, na de eerste wereldoorlog, gedurende twee decen nia als administrateur-generaal de Parijse opera op de been had weten te houden, heeft het nu zelfs in New York bij de Metropolitan af laten weten (nog afgezien van de vraag of zo'n „oplossing" vandaag, politiek en sociaal, zou zyn te verkopen. De componisten van de Jongere of de jongste generatie, die voor de laat ste oorlog voor de vernieuwing van het repertoire zorg droegen, hebben vandaag hun zinnen op objecten van een elektronisch of ander to taal-theater gesteld, waarvoor de ne- gentiende-eeuwse architectuur en inrichting van een Palais Gamier zich principieel nu eenmaal niet le nen. En een jonger publiek te willen mobilisren zonder eerst ook schep pende kunstenaars van hun eigen tijd aan die vernieuwing te kunnen De Parijse Opera, symbool van vergane glorie binden, staat wel zo ongeveer gelyk met het aanspannen van de cesen achter de wagen. Revolutie Claude Debussy heeft eens de voor spelling gedebiteerd, dat alleen een revolutie de opera, waarvan hij, aan het eind van de vorige eeuw. de hui dige crisis of doodstrijd al voorzag, van de ondergang zou kunnen red den. Een profetie waaraan de componist van „Pelleas et Melisan- de" de spijtige opmerking verbond, dat bij een revolutie de opstandelin gen doorgaans hun interventies eer der op andere monumenten richten dan op het Paleis Gamier. En in zo ver heeft Debussy evenmin ongelijk gehad, dat zelfs tijdens de culturele revolutie uit de mei-dagen van vo rig jaar, de studenten en hun diverse gezellen maar weinig aandacht heb ben besteed aan het wel en wee van de opera, die zijn grote toekomst nu wel achter zich lijkt te hebben Contracten Met die stelselmatige liquidatie van alle kurken waarop, zo niet de exploitatie dan toch het prestige van de Parijse Opera tientallen ja ren gedreven had, zou nog geen man overboord zijn geworpen in tegendeel indien gelijktijdig nu nog maar de basis voor een duide lijker toekomst kon worden gelegd. Maar René Nicoly. die zijn publiek uit nieuwe en jongere bevolkingsla gen wil recruteren, zit nog altyd met armen en benen gebonden aan verplichtingen, die zijn „eigen ver antwoordelijkheden" die hem door president Pompidou werden toe vertrouwd, tot niet veel meer dan LEIDEN In de serie modern toneel van K en O werd gister avond in de Leidse Schouwburg voor een overwegend jong publiek een éénmalige voorstelling gege ven van het stuk .JCaspar" van de Duitse experimentele toneel dichter Peter Handke. die enkele jaren geleden al de aandacht op zich vestigde met zijn „Publikum- beschimpfung". Jammer eigenlijk dat een stuk van het publiek zo veel inspanning vraagt, hier geen tweede opvoering en, in tegen- i stelling tot wat aanvankelijk was j beloofd, zefs geen nabespreking krijgt. Peter Handke's nieuwe I stuk, dat de gruwel van de in doctrinatie als centraal thema heeft, is het alleszins waard om herhaald gezien en gehoord, be sproken enbegrepen te wor den. Het gegeven van dit schitterende spreekstuk, dat niet verward mag worden met een praatstuk, is ont leend aan de geschiedenis van de befaamde vondeling Kaspar Hauser Deze Kaspar. die van 1812 tot 1833 in Zuid-Duitsland leefde, werd als jongen van om en nabij de zeven tien in Neurenberg ontdekt. Een jon gen. die niet praten kon, noch zijn ledematen gebruiken, groot gebracht als een varken in een te klein hok I en later dood gevonden, waarschijn lijk vermoord zonder ooit de waar heid van zyn leven in het licht te hebben gesteld Enfin, hierop is het verbluffende stuk van Handke dus gebaseerd, op het thema dat voort spruit uit de functie van het woord. Als Kaspar. de titelfiguur van het stuk. op komt. weet hij niets Hl) kan niet lopen, weet niet wat lopen is. kan niet zitten, weet niet wat zitten is. Zijn (geestes» leven draait maar om één zin eindeloos her haald. waarvan hij de zin niet eens begrijpt, de zin namelijk. .Jk wou graag net zo worden als vroeger een ander geweest is". De laatste zin echter die de tot clichématigheid gebrachte en in de massa tenonder gaande Kaspar uitspreekt luidt: .Jk ben maar toevallig ik". En tussen deze twee zinnen ligt dan dat hele afschuwelijke indoctrinatieproces, waarmee het mensdom te maken heeft. Het he.e scala van cliché van leugens, van uitgeholde en platgetre den termen, waarmee wy zyn groot- Bernhard Droog gebracht en waarmee onze kinderen volwassen worden. Waarmee wij en zij leerden spreken wordt hier in be weging gezet. De indoctrinatie, dat is het woord. De woorden, de zinnen, ze komen als donderslagen op de ar me Kaspar. eenmaal uit zl)n isole ment verlost, neer. Het indoctlnatie- proces is een feit. „Je hebt model- zinnen, waarmee je je overal door heen kunt slaan", laat Handke zyn Kaspar ergens in het stuk zeggen Dit spreekstuk met zijn absurdis- tishce elementen stelt, hoewel de handeling toiaal ondergeschikt is aan het woord, ook in Fysiek op zicht zeer hoge eisen aan de ver tolker van de titelrol Bernard Droog van de Arnhemse toneelsgroep „Thea ter" geeft er op overtuigende wijze blijk van deze rol volledig te beheer sen. Hij zet aeze moelijk te ver beelden Kaspar genuanceerd genoeg op de planken, soms weergaloos knap Zijn naam zal onverbrekeiyk met deze Kaspar verbonden blijven, dat staat als een paal boven water. De strak gehouden regie van Theo Kling mag zeker niet onvermeld blijven evenmin de vertaling van Karei Mul ler en de feilloos werkende techni sche apparatuur met de op de band opgenomen spreekstemmen en de functioneel toegepaste lichteffecten, die in dit geval van wezenlijk belang zyn Kortom, deze fascinerende Kaspar- produktie behoort tot één van de hoogtepunten van het toneel-seizoen, dat tot nog toe vry pover is geweest. Pieter C. Rosier. GRONINGEN (GPDi In Gro ningen is op 67-jarige leeftijd prof dr. C. H. Lenshoek overleden Hy was hoogleraar in de neuro chirurgie aan de Ryksuniversiteit van Groningen in de jaren tussen 1956 en 1968 Prof. Lenshoek was ridder in de Orde van de Neder landse Leeuw. Op 18 augustus 1902 werd C. H Lenshoek in Semarang in Indonesië geboren. In 1919 deed hy eindexa men h.b.s., waarna hy in Utrecht medicynen ging studeren. In 1926 verkreeg hy het artsendiploma en tot 1934 werkte hy eerst als as sistent en later als hoofdassistent on der prof. H. J Lameris aan de heel kundige universiteitskliniek IN Utrecht. Hy promoveerde in 1931 op het proefschrift geneeskundige che mie in de heelkunde. Z'n promotor was prof. W. E. Ringer. Van 1940 tot aan zyn benoeming In Groningen was hy verbonden als neurochirurg aan het Wilhelmina- g as thuis in Amsterdam. Tot 1950 was hy tevens consulent op het gebied van de neurochirurgie aan de ge meenteziekenhuizen van Rotterdam. Ook aan de Valeriusklinlek in Amsterdam was hy als neurochirurg verbonden. Op 1 december 1954 werd hy benoemd tot lector in Gro ningen. waarna in 1956 zyn benoe ming aan de Groniger universiteit tot gewoon hoogleraar volgde. Het vorig jaar ging hy met emeri taat. 'op 29 maart 1968 gaf hy zyn afscheidscollege. De crematie heeft in stilte plaatsgehad in Groningen. STUDIO Een knap meisje vindt een gewonde meeuw langs het strand. Zy verzorgt de vo gel. leert hem weer vliegen, maar als hy haar in de hand byt neemt ze hem mee naar het dichtstbyzynde bos en slaat de meeuw dood tegen de rotsen Deze gebeurtenis in het begin van de "Last summer" is het treffende symbool van wat zich in de rest van de film afspeelt. De kyker bemerkt dat de ge schiedenis zich herhaalt maar dat nu een mens het slachtoffer wordt "Last summer" is een film waarin de liefde, de haat en de wreedheid de hoofd thema's vormen. Onderwerp is de wat losgesla gen jeugd die zich verveelt langs de kusten waar ouders genieten van zeor lange vakanties in weelderige bungalows zonder zich om de jeugd te bekomme ren. In dat milieu van doelloosheid verveling en gemiste zorg van de ouders komen twee jongens in contact met het knappe meis je. dat op het strand de meeuw heeft gevonden. Er ontstaat een soort lotsverbondenheid en het drietal sluit een hechte kame raadschap. Ze drinken in een overmoe dige bui veel bier. roken stiekem een marihuana-sigaret en wan neer de ouders zich op een of andere ..party" te buiten gaan komt ook de nog wat speelse sex om de hoek kyken. Die sfeer van kameraadschap en kalverliefde komt in een heel ander licht te staan wanneer een tweede meisje ten tonele verschynt. Het is een meisje, dat niet erg knap is en bovendien qua karakter duidelyk verschilt van de andere drie. Hoewel ze niet direct als een buitenbeentje wordt beschouwd blijkt uit de beelden dat ze niets meer is dan een vyfde wiel aan de wa gen. Die verhouding verandert wanneer een van de jon gens haar beter leert kennen en ontdekt dat de liefde van dit meisje voor hem dieper gaat >c fu Het knappe meisje San dy sluit een hechte kame raadschap met de twee jon gens die zich evenals zij ver velen tijdens de lange va kanties van hun rijke ou ders. dan het andere vriendinnetje. Sandy. Wanneer Sandy dat ontdekt is het alsof ze opnieuw in de LUXOR „Bloedbad in Rome" is een misdaadfilm volgens het geykte recept, maar de makers hebben verzuimd er voldoende spanning in te stoppen. De wer kelijk boeiende momenten zyn schaars. De film is onweerleg baar met vakmanschap in el kaar gezet, doch dat heeft er niet toe geleid dat hij lang in het geheugen zal blyven hangen. Van een van roof levend duo, is de leider Carlo een nogal hui selijk type. Zyn jongere maat Erico hangt liever de schietgra ge harde jongen uit. Het gaat goed zolang ze by elkaar blyven. Op zeker moment belandt Carlo echter in het cachot. Erico formeert een eigen ben de om zich heen. Reeds by zyn eerste eigen overval vallen er twee slachtoffers. Op zyn vlucht voor de politie rekent Erico ge- Soho in greep van gorilla REX De vaste stamgasten van het aloude theater aan de Haarlemmerstraat krygen deze week een stampotje voorgezet. „Soho in de greep van de goril la" in de advertenties voor zien van de lokkende ondertite ling „Een luguber op moorden beluste monster brengt de rosse wyk van Londen in opschud ding" is een allegaartje, dat voor de beetje kritische bezoe ker nauwelyks valt uit te zitten. Het is een opgewarmd film- prak je uit 1958. waarin regisseur Alfred Vohr naar het goede) boek van Edgar Wallace in enigszins vergeelde kleuren wat spanning, onbenullige sex, een handjevol moorden èn ëen twee tal Scotland Yard-detectives in de styi van Godfried Bomans' Bill Clifford op het doek brengt. Kortom: een film. waarin de pretentieloze griezel en span ning door de humor van een jonge politie-inspecteur zonder aanleg, maar uitsluitend met in stinct voor de tyd na de dienst, nog onbenulliger naar voren komt. nadeloos af met iedereen die hem in de weg staat, ook met Carlo's vrouw. Carlo heeft even wel kans gezien te ontsnappen en rekent eigenhandig met Eri co af. Prolongaties CAMERA "If" blyft het goed doen in het Hogewoerd- theater. Reden waarom de di rectie de film nu voor de vierde week prolongeerde. De film geeft op indringende wyze weer, dat een strenge Engelse kost school niet alleen keurige gent leman aflevert maar ook een notoire jenugdbende die het ge weld niet schuwt. TRIANON Zelfs een repri se na zoveel jaren trekt kenne- iyk nog veel publiek. Anders zou „Gejaagd door de wind" geen vierde week hebben ge haald. Maar de (lange) film heeft dan ook veel, wat de be zoeker kan bekoren: spanning avontuur en romantiek. Sex was eer in de dagen, dat deze film werd gemaakt «dertig jaar gele den) nog niet zo overvloedig by. Het blykt dan toch, dat een rol prent ook zonder dat nog succes kan hebben, al zou men dat aan de filmprogramma's vaak niet meer kunnen zeggen. gj 'mm. i hand wordt gebeten door ie mand die haar na aan het hart ligt. Hoewel ze ogenschynlyk haar best doet om het meisje bij de groep te houden werkt ze langzaam aan haar noodlot. De macht op de andere jon gen tracht ze te herwinnen door het meisje steeds opnieuw te krenken en belacheiyk te ma ken. Maar wanneer dat niet lukt doet ze een laatste wrede po ging. Het gebeurt in hetzelfde bos waar zy eens de meeuw heeft doodgeslagen. Daar weet ze de twee jongens zover te krygen dat het mei6je wordt vernederd. Regisseur Frank Perry zette dit scenario van Eleanor Perry om in een treffend stukje film werk met een uitstekende cli max. „99 vrouwen LIDO Volgens de folder die de film 99 vrouwen" begeleidt gaat het hier om „vrouwen, ach ter tralies zonder mannen met onbevredigende verlangens, hunkerend naar liefde". Voeg aan dit alles nog een kruimeltje sadisme toe en men heeft in derdaad een aardige inventari sering van hetgeen dit filmwerk te bieden heeft. Dit alles maakt „99 vrouwen" overigens bepaald niet tot een goede film; dat dient nier nadrukkelyk voorop te staan. De 99 vrouwen bevin den zich in een gevangenis op een afgelegen eiland. Directrice van dat huis van bewaring is een sadistische psydicopate. die samen met de al even onfrisse directeur van de aan de andere kant van het eiland gelegen mannengevangenis een ware terreur uitoefent. Op zekere dag wordt de psychopate vervangen door een humane vrouw (ge speeld aoor Maria Schell), maar de gevangenen beoordelen haar verkeerd: zy zien in haar een lesbienne en niet iemand die een dragelyker gevangenisleven wil doorvoelen. Dit alles leidt tot een ontsnapping van een drietal vrouwen en later tot een opstand in de gevangenis. „99 vrouwen" had zeker een boeiend stuk kunnen zyn. als niet zo de nadruk was gelegd op en zoveel tyd was besteed aan allerlei (seksuele) aberraties. De film is werkeiyk op een hin- derlyke wyze commercieel. „99 vrouwen is ook op enkele pun ten slordig gemaakt. Waarom bijv. wordt de psychopate ver vangen? Er zyn alleen wat va ge vermoedens van een dokter, maar de vrouw zelf wordt niet gehoord, er is evenmin een re- geringsonderzoek geweest. Haar opvolgster zet voet aan land met een paar brieven, die het alle maal even regelen. Een hoogst merkwaardige gang van zaken om het zachtjes te zeggen. WASHINGTON (AP, AFP) De Amerikaanse regering «11 na een on derbreking van 22 maanden de on derhandelingen met China in de Poolse ioofdstad Warschau herope nen. De Amerikaanse ambassadeur in die stad, Stoessel, heeft na afloop van een Joegoslavische modeshow in het Poolse cultuurpaleis even gespro ken met de diplomatieke vertegen woordiger van China. Hoewel de voorlichtingsdienst van het Amerikaanse ministerie van Bui tenlandse Zaken weigerde te zeggen wat de beide ambassadeurs besproken i hadden werd van andere zyde ver nomen dat ambassadeur Stoessel de Amerikaanse bereidheid had uitge sproken om het gesprek in Warchau te hervatten. Dit contact was tot nu toe het enige rechtstreekse tussen beide landen. Het het Chinese ant- j woord op de Amerikaanse vraag luid- I de is niet bekend. De huidige ontwikkeling komt niet i onverwacht. In een aantal openbare In het RAI-congrescentrum Amsterdam zal morgen een van grootste tentoonstellingen van b« dende kunst, die ooit in Amsterd is gehouden, worden geopend. F publiek zal er 488 werken van beeldende kunstenaars uit Amst dam en de randgemeenten kunn zien. verklaringen heeft de Amerikaai minister van Buitenlandse Zal Rogers al iets dergeiyks laten d<X« schemeren. In een onlangs gehouri I tv-vraaggesprek zette Rogers uiU r dat de VS een begin willen mal e met een politiek om te komen tot e i nieuwe relatie met China.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 8