aarom kunnen wij elkaar t ontmoeten op de een andere Jiefdesmarkf Oom Theo: in de studeerkamer is het zoveel beter hen Vrij voelen plezier hebben, snappen waaromHair BOODSCHAPPEN VAN KOLLE BIJ OUDEREN SLECHT OVERGEKOMEN 5 22 NOVEMBER 1969 euteu 1 LFTDSCH DAGBLAD 3DB AMPU a huisd terwijl -OSLH >s codec ohim !N-n "M*. ongnj n gar^ ?n of 0( ider dj Vtii verhandelingen, in een inleiding gehou den in het kader van het Studium Gene rale „SEX 69" in Utrecht. „Zo'n ontmoeting zou dienen te ge schieden in een sfeer waarin het niet als grievend wordt ervaren wanneer een ander verder contact niet wil, ook om dat er een overvloed aan alternatieve mogelijkheden aanwezig is Momenteel bestaan er buiten de weinig serieuze dancingsfeer op het gebied van het contact zoeken weinig meer voorzienin gen dan ten tijde van de Batavieren. Alles wordt overgelaten aan de „toeval lige ontmoeting." In het huidige cul tuurstadium waarin de smaak en de be hoefte gedifferentieerder zijn dan in vroegere tijden, is dit een onbevredi gende situatie Dr. Rietdijk consta teerde dat de computer-dating «af spraakje via computer» systemen van thans al een eenvoudig begin vormen van de door hem beo»3gde „liefdes- markt." Een andere frustrerende factor acht te hij onder meer dat men in erotische kwesties „nog niet gewend is ook in nuchter rationele termen, zoals kwali teit. waag en aanbod te denken." Een derde frustrerende omstandig heid achtte hij dat de vrouwen dooi- on- geëmancipeerdheid, dtoor hun positie van sociaal-economische afhankelijk heid En misschien ook door een minder sterk ontwikkeld lustgevoel er over het algemeen niet veel voor voelen in te gaan op toenaderingspogingen buiten haar kennissenkring. „Zij willen de sex, die zij in die omstandigheden als hun speciale natuurprodukt voelen, meestal niet voor minder „verkopen" dan een duurzame binding van de man," aldus dr. Rietdijk. De hoop op een verdwijning van deze frustraties moeten wij voornamelijk ba seren op de aan de gang zijnde tech nisch wetenschappelijke omwenteling. Het is naïef te menen dat het sexuele probleem zonder een ingrijpende toena me van het technisch wetenschappelijk kunnen wezenlijk kan worden opgelost. Inzake voeding, ziekte enzovoort zou de mens zonder technisch wetenschappelij ke hulpmiddelen noodlijdend of primi tief zijn gebleven. Waarom meent men dan dat de oplossing van het sexuele probleem geen .ingrijpen" van soortge lijke en organisatorische aard zou ver eisen. zo woeg hij zich af. Een voorbeeld hiervan gevend zei hij dat de wouw pas volledig geëmanci peerd zou zyn bij verdere voortzetting van die technisch economische ontwik keling. Niet alleen zou een vrij drasti sche verkorting van de werktijden het voor de vrouw makkelijker maken fi nancieel onafhankelijk van de man te worden, maar ook zal in de wij nabije toekomst het gegarandeerd minimum in komen, waarvan men zonder in het arbeidsproces te zijn ingeschakeld vry redelijk kan bestaan, de zelfstandig heid van de vrouw ten goede komen. De illustratie is ontleend aan een boekwerk tegen de homosexuelen dat in 1730 verscheen. Twee engeltjes onthul len wat er zich achter de schermen af speelt. Vrouwe Justitia kijkt argwanend tien» OVERHEID IS PRIMAIR bang !rie dingen: de democratiserings- het drug-probleem en de Wij hebben de indruk dat zij, op één punt, zoals nu het geval ®l' de democratisering, concessies worden gedaan, op de andere tegenzetten doet. Zie de 800.000 m voor de bestrijding van het drug- met zie ook het verbieden van het lin hPanorama." anje zegt de Amsterdamse filosoof drs. sief i 0ders. Met enkele anderen onder ede, |i arts J. Mathijsen en het ex-provo- onw d (witte wijvenplan» Irene van Wering heeft hij het Erotisch ïaamt zat, kortweg ES, opgericht. dira i van het door de initiatiefnemers 2-4 ïbond beschouwde syndicaat is larderen van de verdraagzaam- lenover alle erotische activitei- het propageren van het erotische „levensnoodzakelijke tegenpool gg'k :wapeningswedloop en gekmaken- en a Dtm'e- je v; x. „Het is hoog tijd dat er iets ■j (4 Het onverdraagzame optreden Ji overheid op dit gebied is niet van de eerste activiteiten van isch Syndicaat werd een her van het Erotisch Panorama, vrijdag 24 oktober in een nacht- plaatsvond in het Amster- theater Desmet. De voorstelling besloten. personen die door het betalen contributie van 25 gulden lid werden, konden haar bijwonen lotenheid is een strikt juridi- itregel," aldus Elders. „Wij Justitie zo een kans geven din- te laten, waarbij zij anders zou ypen. Om de beslotenheid te een hebben wij ook de contri- ES vrij hoog gesteld." min of meer concrete plannen zjjn het organiseren van beslo- jtellingen, het instellen van ische ideeënbus (Dirty Mind uitgeven van een informatie- en het organiseren van vreed- Stryden zoals fraai naakt lo- fraai gekleed lopen. Ook staat trijd op het programma „Wie de dikste of de kortste „Deze wedstrijd kan sane- :en. Welke man denkt niet dat kleine heeft. Ik verwacht veel ^■therapeutische effecten." deze vooralsnog voor besloten «doelde activiteiten hoopt het Syndicaat een grotere vrijheid Wken voor experimenten op ero- torein. Het wil dergelijke experi- Juridisch en financieel steunen fcldische gevolgen komen even- :oor rekening van het syndicaat ut door de verantwoordelijkheid te nemen degenen die op dit ge- I willen et oen, beschermen," zegt AOder programmapunt van ES is Tjdering van het pornografiear- uit het wetboek van straf- DKWeinig optimistisch streeft net *t „naar opheffing van zichzelf weder dienende in het jaar Vanneer ES zyn levensvatbaar- fezen heeft, wil het aldus El- alle Nederlandse schrijvers op geven tot het schrijven van he tekst. En als een Amerikaanse jongen zyn centenaar zware lyf in de swing giooit. ..Motherless Child" in opgevoerd tempo sonoor het duister van de zo goed als lege zaal inzingt, groeit er leven op de voorste rijen van het nieuwe De la Mar Twee rijen „proefkonijnen" voor Neder lands editie van „Haür" komen uit de stoelen. Handen kletsen op de maat, er wordt gedanst, „Hallelujah, yeah, come on." Dë zware Amerikaan, die in Am sterdam woont, maakt stemming en smeedt een band, ook de zwaksten in blijmoedigheid verenigend. De golven op contract-belusten zijn dan al kapotge slagen op de muur van vereiste kwali teit. door regisseur Victor Spinetti met grote beslistheid opgetrokken. Enkele tientallen zijn overgebleven en konden hun voorlopige keuze in groepsverband rechtvaardigen. Niemand heeft op dat moment zekerheid. Spinetti gaat weer naar Londen. De gegadigden hebben hem gekust, toen ze afscheid namen. Ze waren een beetje betoverd door de ze Engelse acteur met zyn unieke ma nier van werken. In „Americain" zegt één van de voor- lopigen voor het snel verouderende un derground-drama later: „Hij had ons gewoon te grazen, je vergat gewoon dat je daar vocht voor geld en werk. Ik sta nu niet meer achter „Hair", voor de in crowd is het passé. Maar toch voelde ik weer een geweldige stemming in me opkomen bij de groepsrepetitie. Toen die Amerikaan zong, gewoon prachtig." Zyn tafelbuurman knikt. „Een enorm man. Hij maakte van onze groep in een uur tijd een stel bekenden, 's Morgens stonden we nog moeilijk tegen elkaar aan te hikken, kopje koffie in de hand en even later danste iedereen." Leo IJs «24», ervaring bij de Zuidne derlandse opera en Globe, en Roelant Radier «21», Haagse Komedie en Nieu we Komedie, waren niet de enigen dus, die zich lieten „pakken" door elektrise rende Victor Spinetti. Het einde van de twee finale-audities bijvoorbeeld leidde deze Welshman be wonderenswaardig en geheel in de geest van „Hair" in. „Allright, ieder een op het toneel, ook de pers. Kom op, dansen." Na luttele minuten klonk „Let the sun shine in" danste en zong de ben de dat het een lieve lust was. „Dat is het jongens, wat jullie vanmorgen heb ben gemaakt was „Hair" al. Dig it? Al lemaal zitten nu en luisteren. Hebben jullie het vanmorgen naar je zin gehad? Ja, goed, daarom ging het. Ik wijs Jou niet af en jou niet, omdat je niet zingen kunt of omdat Je neus verkeerd staat. Rot op. Je vrij voelen, plezier hebben, snappen waarom het gaat. Dat is het. Gaan jullie blij naar huis? Mooi, wegwezen dan. It's been wonderful Jullie hebben „Hair" opge voerd. bedenk dat, Jullie vormen een prachtig stel. Ze staan op, kussen Victor Spinetti en zijn bly. Ze zingen „Frank mills" nog mee in de gangpaden van het theater en beseffen pas buiten, dat ze eigenlijk niets weten. Spinetti; „Dit wordt „Hair" natuur lijk. maar geen Europese, nee, een wereld-uitvoering. Ik kan het niet ma ken om een „Londense" of „Ameri kaanse" versie te brengen, terwijl „Hair" in die steden al Jaren loopt en nog vele jaren zal lopen. Amsterdam heeft een naam, is internationaal en zo zal deze „Hair" worden. „Ik heb een sigarettenwinkeltje, zo moet je het zien. Ik kan niet meer ge bruiken dan vier pakjes Stuyvesant. dus vier negers, drie pakjes Franse gauloises, dus drie blanken met een bo6 \e sexuele problemen te kun- tossen. zullen wij ons concreet realiseren wat de frustreren- oren zijn. Eén van die facto- iii samenhang met 't bestaan vele taboes op sexueel gebied, preken van een doelmatig _j, een al dan niet gelocali- Rj „markt", waar potentiële elkaar vrij en open kunnen ten. Die ontmoeting zou zo i zijn, dat iedereen van ieder- xt waarvoor hij of zij komt. in een sfeer van directheid flelijkheid op grote schaal tntueel reeds voorgeselecteer- itiële partners kennis ge- lunhen worden". vorige week de Bloemendaal- jdige dr. C. Rietdijk, publicist natuur- en sociaal filosofische haar, en vier pakjes Camel, dus vier fijne meiden. Meer kan ik niet verkopen, heb ik niet nodig. Vanmorgen heb ik al Jongens en meisjes wat een prachtig stel gezien die ik kan gebruiken. In Londen is de zaak al rond. Ik had een lijst met tientallen namen, nu staan er nog vijftien op. Blijkt nu, dat hier beter materiaal voorhanden is, dan wordt dat snoeien. Tot het absolute minimum." „Ik ben zelf acteur, ken het vak. heb aan beide kanten van het „scherm" ge staan. Ze hebben me gevraagd, nadat ik een toneelstuk voor het National Thea tre regisseerde. Een veelbesproken stuk over de boeken van John Lennon. Ik had „Hair" wel eens gezien. Later, na vele bezoeken achter het toneel voor de Londexxse uitvoering, ben ik met de re gisseur daar bevriend geraakt." „Deze „Hair" wordt internationaal, met Hollandse en Engelse teksten. Die liedjes bestaan, zij zijn de basis, de boodschap, de essentie van de musical. De „gespeelde" intermezzo's maken we anders. Hoe? weet ik nog niet. „Ik heb ja gezegd tegen het voorstel dat ze me deden, omdat ik in Amster dam kon werken. Een goed filmoon- tract heb ik laten lopen. Hier kan het goed worden, dat heb ik gemerkt aan die jongens en meisjes, die nu net weg zijn." Onder de velen, die de gang naar het Nieuwe de la Mar-theater hebben ge maakt. waren er. die al eerder op een rol in „Hair" hoopten. Roelant Radier en een vriendin: „Destijds zijn we bij Hans Kemna ge weest. Dat was heel anders, koeler. Hol landser. Die plannen voor „Hair" zijn nooit doorgegaan, we hebben zelfs nooit bericht gehad." Aan Victor Spinetti de gek .die met zyn armen voor zich uit over het toneel van het Nieuwe de la Mar x-ende „om te kijken hoe ze reageerden op een tele visiecamera" zal het niet liggen. Hij heeft in luttele uren vele vrienden ge maakt en genoeg van zyn gading ge vonden om eind januari zijn „interna tionale Hair" in Amstei-dam te begin nen. Op de foto Victor Spinetti (helemaal links met petjemet zyn gnoepje. HEEFT U OOK ONLANGS op de T V in het programma „Gevraagd" die drie Jeugdige advocaten gezien en vooral ge hoord? Zy moesten de rechtse student Johannes Baas verdedigen. Deze had op de Dam tegen de Damslapers gedemon streerd en daarbij een bord gedragen, waarop geschreven stond „Verdelgt de ontluisteraars van het Nationaal Monu ment Daarmee had hij een geweldige rel veroorzaakt Hoe intelligent deden deze jonge plei ters dit voor een panel, bestaande uit de geestige en speelse Godfried Bomans en twee specifieke vertegenwoordigers van de z.g. „gevestigde orde." t.w. mr. E. Heldring en prof. dr. I. A. Diepenhorst, „die altijd uit het struikgewas van bij zinnen weer tevoorschijn komt." Hoe zorgvuldig ook hadden zij hun pleidooien geprepareerd. Het was in één woord verfrissend er kennis van te nemen en te merken, hoe in ieder van hen gefundeerde vakkennis gecombi neerd ging met een vleugje acteerta lent. dat voor zo'n geval toch onherroe pelijk óók nodig is. Daarnaast bliksem snel reageren op de lang niet gemakke lijke vragen, die de uitermate deskun dige panelleden voor hen in het vat had den. Als je zo iets, dat niveau heeft, mee maakt. dan ontkom je niet aan de ge dachte. dat een ruim vijfjarige universi teitsstudie tegenwoordig toch heus niet voor de poes isEr zitten zoveel ha ken en ogen aan het voeren van een verantwoorde pleitrede, er komt boven dien zoveel ervaring «waarover deze jonge advocaten nog onmogelijk konden beschikken) bij kyken, dat ik me af- PAGINA 1 Het Nederlands Instituut voor Sociaal Sexuologisch Onderzoek «NISSO' heeft zijn eerste rapport gewijd aan „Film en sexuele voorlichting." Het heeft daartoe oudei-s en Jeugdigen voor en na het zien van de film van Kolle „Het wonder van de liefde II" on dervraagd en de resultaten daarvan ge publiceerd. «NISSO, Wilhelminalaan 5, Zeist Het onderzoek heeft zich beperkt tot leerlingen en ouders van leerlingen van een aantal Amersfoortse scholen. We tenschappelijk gezien betekent dat een ernstig bezwaar, wil men de resultaten tenminste veralgemenen. Het belangrijkste thema in de film van Kolle is het verband tussen de bele ving van de sexualiteit en de ontwikke ling van de persoonlijkheid: sex is veel meer dan een lichamelijk gebeuren, de beleving er van wordt vooral bepaald door de persoonlijkheid van de betrok kene en zijn relaties met de omgeving. Uit het onderzoek is gebleken dat er voor de oudere op dat punt wel wat te leren viel, maar dat dit toch te weinig is gebeurd: ondanks Kolle blijven zij te veel vasthouden dat sexuele omgang een opLossing kan zijn voor huwelijks moeilijkheden. Dat veel van elkaar hou den de enige voorwaarde is voor een geslaagde sexbeleving en dat het huwe lijk eerx oplossing is voor tevoren be staande problemen. Slechts twee „boodschappen" van de film nam men duidelijk over de kans op teleurstelling over de eerste sexer- varingen is groot door overspannen ver wachtingen en er bestaat een duidelijk verband tussen huwelijksmoeilijkheden en andere problemen. Bij de scholieren zien we meer inzichtveranderiixg in de richting van Kolle. Het sterkst is dat bij de filmmededeling dat de eerste sexuele ervaringen vaak teleux-stellend zyn en dat impotentie door bepaalde omstandigheden gedurende een zekere tijd kan optreden, bv. door moeheid, problemen, drankgebruik. Het ondei-zoek gaat de situatie na rond elf „boodschappen," die men uit KiDlle's film heeft afgeleid De algeme ne conclusie daaruit is dat de scholie ren meer inzichtverandering vertonen dan de ouders. Dat is gedeeltelyk te verklaren uit het feit dat zij voor de film minder wisten door gebrek aan kennis en ervaring, voor een ander deel echter ook uit het feit dat de leerlingen meer geneigd zyn hun inzichten te ver anderen dan de ouders. Het onderzoek leeit ook dat menings verandering alleen plaatsvindt als er een niet te grote afstand is tussen de mening van de kyker en het standpunt van de film. Dat wordt duidelijk aan de opvattingen over het sexuele „avontuur tje." Slechte 9 procent van de oudera heeft een iets verdraagzamer houding daartegenover na het zien van de film. Tenslotte ontdekte het ondei-zoek van de NISSO een paar verbanden tussen de mate van Inzichtsverandering en per soonlijke situaties. Bij de oudere ging een sterkere afwijzing van Kolle's film samen met een lager opleidingsniveau en met intensievei-e vei-bocxdenheid met de kerk. By de scholieren ging een af wijzende houding vaak samen met min der sexervai-ingmeer ervaring leidde tot een grotere acceptatie van de film- denkbeelden. vroeg, waar ze t allemaal nu al van daan haalden: ze deden het byzonder goed. al ging dan de voorkeur der panel leden naar één van hen en zeker niet de origineelste misschien iets sterker uit dan naar de twee anderen. Dit alles moet het resultaat geweest zyn van consciëntieus studeren, waar bij zij zichzelf geen tijd gegund hebben om tot in het oneindige te demonstre ren, discussieren of jeremiëren over al les en nog wat. Nee; om op jeugdige leeftijd al zó beslagen ten ijs te komen, als nu 't geval was, moet je wat in Je mars hebben. Dat komt niet vanzelf. Daarom wu t bemoedigend te constateren, dat er tegenwoordig nog veel Jonge mensen zijn, die blijkbaar hun voorkeur aan de studeerkamer geven en liever niet „als maar" in de openbaarheid, met „allee- er-op-en-er-aan" willen komen. Het was een vei-kwikkende uitzending, met de beste beloften voor de toekomst van deze „jonge drie". Zij zullen als „jongsten" op hun advocatenkantoor de weg omhoog wel vinden. En gelukkig: zij zullen zeker niet de enigen geweest zijn. aan wie zo'n moei lijke taak kon worden opgedragen. De weer ingetreden dagelijkse gang van talloze studenten over het Rapen burg de studieboeken stevig onder de arm versterkt in dit opzicht een ge- rechtvaardigd optimisme. OOM THEO. P S. De illustratie hiernaaat la afkom stig uit een heel oud boek en geeft een indruk van de tonelen die zich vroeger op de Dam afspeelden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 21