Offenbach is nog springlevend mijn volgende pakje is weer lero DESIREE AANBIEDING STEREO HOEKMEUBEL BREESTRAAT 148 Ook Schut wil meer inspraak bij plannen PARIJS GENIET VAN EIGEN "MUSICAL" K IAE DEI Messcher's Modehuis en gisteren 1 ui IEU want die smaakt nu eenmaal anders dan andere VERLOVINGSRINGEN TOP SERVICE ALLEEN DEZE WEEK f£1Q. V.I.P. Telefoon 42713 I VRIJDAG 14 NOVEMBER 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 NEDERLAND I (Van onze correspondent Frank Onnen) PARIJS (GPD) Parijs heeft sedert de laatste wereldoorlog zo langzamerhand de ganse collectie van Anglo-Amerikaanse musi cal-successen, van de West-Side Story tot, recentelijk, Hair en binnenkort misschien zelfs o Calcutta afgewerkt, om de direc teuren en hun geldschieters tot hun smart, wanhoop en vaak ook ondergang te doen er- Geen Franse naam, want Offen bach werd, anderhalve eeuw géleden. joodse ouders in Keulen gebo- om pas op zyn dertiende jaar Parijs te verhuizen. Om daar zo g^d te kunnen aarden en zo diep nortel te schieten, dat hij zich met j,et Parijs van die dagen en van het tweede keizerrijk volledig wist te identificeren. En dat van hun kant ook de Paryzenaars zich in hem her- ;nden als de kunstenaar, de compo- die hun precies schonk wat zij verlangden: kundig bereide kolder waarvoor het niet over geraffineerde maar het uiterst ervaren scenaris tenkoppel Meilhac en Halévy placht te signeren die hij, Offenbach, dan met zijn muzikale humor of juis ter: esprit vergroot. En men kan er dan lang of kort over bomen, maar een feit blijft niettemin, dat de varen dat in deze richting de redding van het „Franse toneel" of althans de show-business niet gelegen is. Er zijn al hele reeksen van motieven en redenen opgesomd om de oor zaken van al die desillusies aan te wijzen. Maar misschien is het verlossende of verkla rende woord nu eindelijk gesproken door een componist, wiens honderden vijftigste geboor tedag dit jaar wordt gevierd, Jacques Offen bach. bach RÉuit J U!Bren, 1 *1 naar ■Ékvaiit opera ring van „perre chole" waarmee de Spanjaarden een „Creoolse teef" op het oog moeten hebben) was, op de helft van de achttiende eeuw, in Lima een halfbloed van een adem benemende schoonheid wier liaison met de vice-koning van Franse oor sprong de hofkringen in die dagen nog al wat stof tot conversatie en achterklap bezorgde, zodat Offen bach en zijn beide librettisten zich bij het schryven al evenmin hoefden te vervelen. Al te kieskeurig op de soms wat kreupele woordspeling of de theater effecten met heren in dameskledij en vrouwen met baarden en zo, moet je, onder Offenbach's gehoor, na tuurlijk nog steeds niet wezen, maar aan de andere kant zou je wel een lasterlijke kniesoor moeten zyn om Üat en dus de levenskracht van J<= leg™ deze wervelwind van preten- operette die ge desgewenst ook buffa of zelfs musical mag noemen, in laatste instantie wordt bepaald door het muzikale gehalte de partituur. Bij Offenbach was te, fdat gehalte niet alleen boven alle verheven niet voor niets, hoe- iwël ook niet zonder enige overdrij ving, heeft Rossini die het muzikale klappen van de zweep echt wel ken de hem eens de „Mozart van de iChamps-Elysees" genoemd maar ook nog van een zekere Franse of beter Parijse geest doordrenkt. Voor die laatste hoedanigheid valt, zo no dig, na Rossini, dan nog een tweede tijdgenoot-buitenlander als referen tie te citeren in de persoon van Léo alhoewel wellicht wat gekwalificeerd in deze ma- die, na de bijwoning van Offenbach-voorstelling in de Bouffes Parisiens als zijn overtui ging moet hebben uitgesproken leest vraiment francais. Echt Frans Echt „Frans"' inderdaad in het schuimend plezier dat vermogende rokkenjagers en andere oude snoe pers putten uit hun hijgende jacht op vrouwelijk wild. waar ook Offen bach's vruchtbaarste bron van in spiratie was gelegen. Uit de voorraad honderd en dertien werken die [fenbach in de kwart eeuw schreef opvoerde in zijn eigen Parijse theater, had de vroegere directeur van de opera en van het Chatelet, Maurice Lehman als regisseur, voor ,de herdenking in het Théatre de Paris, de intussen vrijwel vergeten La Perichole gekozen. Het verhaal tje, dat met heel vrije hand door de beide scenaristen aan de Zuid-Ame rikaanse werkelijkheid ontleend tieloze leut die de componist met even pretentieloze, maar dan toch nimmer vulgaire melodieën gedra peerd heeft, te kunnen verzetten. Melodieën die inderdaad hun mu zikale origine in de omtrek, ofschoon wel op een afstand, van een Mozart, een Gluck en soms zelfs van een Handel en een Bach verrieden, die Offenbach's vorming als componist indertijd hebben beïnvloed. Het is daarom ,dat moge dan enige kritische opmerking bij de opvoering blijven, wel wat verdrietig, dat het vandaag de dag blijkbaar financieel niet meer mogelijk is, juist dat muzikale ge wicht van zo'n operette in Parijs het volle pond te schenken. niet bleek te missen, bewijst uiter aard nog sterker zyn onverwoestbare kracht, al had men hem, voor dit ju bileum, dan graag een hommage ge gund. waarbij nu juist zyn muzikale betekenis die als gezegd, tenslotte toch de doorslag geeft helemaal uit de verf ware gekomen. ADVERTENTIE Gestrikt Weliswaar had men in Jane Rho des, die vermoedelijk de grootste Carmen-vertolkster is die momenteel valt te vinden, een zangeres en een actrice voor de titelrol gestrikt, die van Périchole de sensuele en canail- leuse furie maakte waarop verder het hele verhaal kon dryven, terwijl ook haar tegenspelers, als Jean le Poulain als een bombastische mo narch of Michel Caron als de verra der rivaal, qua stem of spel, met veel verve hun mannetje stonden. Aan costuums, aankleding en decors af komstig van de meesterhand van Carzou, waren al evenmin afkomstig, kleuren en stoffen' gespaard om van de vertoning een grandioos en luisterrijk kijkspel te maken, dat, re trospectief, ook de tweede Napoleon en zijn keizerrijk nog waardig was. Uitgaven die helaas echter voor een ruim deel op de muziek, en speciaal het orkest, waren beknibbeld dooi de ongeveer behalveerde bezetting: Maar dat trots dat verminkte or- BREESTRAAT 175 - LEIDEN TELEFOON: 22095 5.00 Apollo 12. in kleur (NOS) 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.07 Bellevue: kunstkroniek, ln kleur (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Eight Miles High: muzikale filmreportage, Inkleur (VARA) 9.30 Koning Klant: consumentenrubriek (VARA) 9.50 Achter het nieuws (VARA) 10.30 Journaal (NOS) 10.35 Apollo 12, in kleur (NOS) 10.45 Hoofdstukken uit prehistorie en vroege geschie denis les 5 (Teleac) NEDERLAND II 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.03 Scala: informatief programma (NOS) 7.30 Scheepsjongens van Bontekoe: vervolgverhaal (NCRV) 7.39 Jeugdland (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Vijfenveertig: gevarieerd programma (NCRV) 10.10 Jubileumconcert in het Concertgebouw in Am sterdam (NCRV) 10.50 Journaal (NOS) 10.55 Actualiteitenrubriek (NCRV) 11.20 Jubileumconcert in het Concertgebouw in Amster dam (NCRV) i A Jacques Offenbach dirigeert La Périchole (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG <GPD> Minister Nieuwe Waterweg-gebied zyn nage- i noeg geen terreinen meer beschik Droogte De levens van 70.000 stamleden in het grote noordooste lijke woestijngebied van Zuid-Jemen worden bedreigd door de droogte Drie jaar is er geen regen gevallen en de regering heeft er ambtenaren heen gestuurd om de situatie op te nemen. Intussen is de Verenigde Sta ten te hulp gekomen met 8000 ton voedsel. Bedreigingen Een golf van ano- cr>h.»f v,- baar, hoewel hier nog wel een zekere nieme dreigementen met bomaansla Schut van Volkshuisvesting en expansie mogelijk is. Ruimtelijke Ordening heeft zich gis- Een vestiging van Hoogovens in de termiddag opgesteld achter de opvat- Maasvlakte wLi de minister wel aan- moet zyn, volgt weer het onverslijt- j-est Offenbach zijn greep op zijn Pa- I bare tecept: La Périchole (verbaste- ri,zenaars na zo'n slordige eeuw nof ting van drs. Nypels (D'66>, dat de bevolking meer inspraak moet krij gen by plannen tot aanleg van b v. nationale projecten, militaire pro jecten en leidingstraten. De minister vond, dat drs. Nypels constructief meedenkt op het gebied van de ruimtelijke ordening. Ook hij vindt het voor de regio een belang rijk punt dat er een opener besluit vorming komt Met betrekking tot zuidwest-Ne derland deelde ir. Schut mee, dat het regeringsbeleid vooral gericht is op een versterkte groei van het Schel- debekken. Daar liggen nog enkele ha planologisch gereserveerd. In het ADVERTENTIE vaarden, maar daarbij moet aan dacht besteed worden aan de lucht verontreiniging. De uitbreidingsmoge lijkheden in het Nieuwe-Waterweg- gebied moeten worden gereserveerd voor opslag en overslag. Zo vindt de minister de transport functie van een Rijnpoorthaven in beginsel niet strijdig met hetgeen als beleidslijn voor ogen staat. Verder zei de minister, dat het streekplan van Voorne-Putten moet worden gehandhaafd, wat betekent dat er geen omvangrijke industriële ontwikkeling mag komen. Door de Hoeksche Waard moet geen zee vaartkanaal met een ontwikkeling van zeehavenindustrie worden aan gelegd, aldus ir. Schut. Op rijksniveau wordt thans nog bestudeerd welke expansie aan vaardbaar is zonder te grote bezwa ren voor woonmilieu. recreatie, mi lieuhygiëne en spreiding (in dit ver band wordt gedacht aan een Voorns duin, middengebied van de Delta, Reimerswaal en west-Brabant). gen gaat in New York onverminderd voort. Gisteren moest weer een flink aantal gebouwen in Manhattan wor den ontruimd en onderzocht nadat telefonische waarschuwingen waren ontvangen dat in die gebouwen tijd bommen waren geplaatst. Inspectie leverde echter niets op. (ADVERTENTIE) klassieke en moderne modellen wij hebben reeds ringen vanaf f 49,75 p. p. Op het graveren kunt O wachten en 1 zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. PLESSEN BFVRIJDINGSPLEIN 12 LEIDEN Z.-W. - TEL. 26670 Ga je bU Je tv-kritiek uit van de vraag, op welke zender de meeste creativiteit tot explosie komt bij de keus van de om roepvereniging. dan kom je op donderdagavond meestal te recht bij de VPRO, maai- giste ren helemaal. Hoofdschotel was een programma van drie kwar tier over Peter Vos, samenge steld door Hans Keiler en Aad Nuis. Een sprookje van Peter en de vogels, al bleef het natuurlijk liet tot Peters lievelingsdieren, de vogels. beperkt. Keiler noemde hem „helder als glas' maar tegelijkertijd een groot raadsel, en voegde daar later aan toe dat zoiets misschien al tijd wel geldt voor iemand die je wat beter hebt leren kennen. De karakteristiek was daarmee grotendeels ontkracht, mis schien kun je daarom beter zeg gen dat Peter Vos iemand is die alles als vraag benadert. Dat doet hy niet alleen in antwoord op vragen wedervraagwat vind jij ervan?) hij doet het ook ter verklaring van zijn tekenin gen, en zelfs zyn tekeningen zelf zyn voor een deel afge stemd op het vragend element van het leven. Vogels zijn half mens. mensen zijn half kat, schepen worden gebouwd en vergaan in dezelfde tekening en zyn oude vader teen van zijn mooiste series» tekent hij als paus. als clown en in vele ande re gedaantes. Flipje van Tiel en Pinoccio tekent hij als oude man, en ga zo maar door. Peter Vos' neiging naar de natuur menigmaal meldde hü me w-aar hy weer een groenling had gezien, sinds ik eens achter op mijn dak een groenling had ont dekt. hij dacht dan altyd dat je spoorslags naar de door hem aangewezen plek ging om te kij ken». wordt weer geneutrali seerd door zyn neiging tot de stad, het gezelschap, het café en de voetbaltribune. Zijn grote idool was en is nog steeds Ton- ny, t.w. Tonny v. d. Linden, vroeger van DOS het enige aspect in zijn bestaan dat ik echt miste. Enfin. volstrekte volledigheid zou ieder volgend programma over hem overbo dig maken, en dat zou ook weer jammer zyn. Dit portret, dat l dankzij de vele getoonde teke ningen toch ook voor het bui tenland interessant moet zyn laten we niet vergeten dat Pe ter Vos. al is hij alleen een te kenaar. een t ijdgenoot is var» ongeveer gelijke waarde als Rembrandt een tijdgenoot was van de 17de-eeuwers) concen treerde zich voornamelijk op dp tekenaar en de tekeningen, en wat er verder nog aan hem vastzit (zyn belezenheid, zijn mening over van allerlei» ligi dan mooi braak voor een latere documentaire. De VPRO besteedde verder aandacht aan Zuid-Afrika. maar Ik wou nog even wijzen op een nieuw programma. „Thema 1" geheten, dat de kommunikatie tot onderwerp had. Uiteenlopen de auteurs Blokker. Morrien, Groeneveld) was gevraagd een tekst over dit onderwerp te le veren, wat bij de een uitliep op een aardig slapstick-nummertje (de cornflakes van Groeneveld» en bij de ander op een min of meer poëtische tweespraak Morrien Een soort „blikope ner" over een onderwerp, zou Je kunnen zeggen. Er waren twee uitschieters by. Een aantal in terviews op straat over kom munikatie door Anne Haenen, die haar vragen zingend stelde en dan niet zoals Alfredo zingt, maar zoals Christine Deutekom zingt, een soort „Parapluies de Cherboui-g" dus, maar dan in interview vorm. Het gaf enkele gekke effecten en ik vond het leuk. Het andere onderwerp dat er uitsprong was het filmpje van Jean-Paul Vroom van de danser Frans Vervenne, die een choreografie van Hans van Ma nen danste. Van Manen zag het als een soort documentatie van zijn werk, maar ook los daar van was het boeiend om naar te kyken. niet in de laatste plaats omdat Vroom van het ..split- screen" gebruik had gemaakt, waardoor je de danser tegelijk in close-up zag en in totaal. Ik vond het boeiend en ook mooi. waaraan het feit dat danser Frans Vervenne geheel naakt was bepaald geen afbreuk deed. NICO SCHEEPMAKER VOOR VRIJDAG 14 NOVEMBER Hilversum 1, 402 m. VPRO: 16.00. VPRO-vriJdag. 5 uur durend programma met o.a. om 16.00 Nieuws. 18.30 Uitz. van de VVD 19.30 Nws. VARA: 2100 Stereo: Radio Filharmonisch Ork en sol klass. en mod. muz 22.30 Nws. 22 40 Meded 22 45 Act. 22.55 Stereo: Pret tig weekeind: licht pl progr 23 55-24 00 Nws. Hilversum 2. 298 m. NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert iopn) oude en mod muz. 18.30 Nws. 18 41 act 19.00 Wereldpanorama 19 10 Stereo: j Veel gevr gewijde muz. (gr.) 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse intern, oriëntatie in kerk. zending en oecume- I ne 19.50 NCRV-kinderkoor. 20.00 De NCRV. 45 jaar: Jubileumconcert door het Radio Philharmonlsch Ork. Groot Omroepkoor en sol mod cn klass muz. In de pauze om plm 20 40 uur: De culturele taak van de NCRV in ver leden en heden, lez. TROS: 22.00 Ste reo: Iene miene muze: nws. over un derground en westcoast music 22.30 Nws. 22.40 Tsjies plieslicht amuse- mentsprogr. 23.15 Stereo: Toontje la ter: lichte gram muz. 23.45 Act. 23 55- 24.00 Nws. VOOR ZATERDAG 15 NOVEMBER j Hilversum 1, 402 m. VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Weekeind: Jeügd- frogr VPRO: 7.54 Deze dag VARA. 00 Nws. 8.11 Van de voorpag 8.15 ZO. 135. gev. progr (9.35-9.40 Water - st.) 10.30 Stereo: Tango rumba orkest en zangsol. 11.00 Nws. 11.02 Wegwi|s. tips voor trips en vakanties 11.10 Lich te gram.muz. 11.25 Kroniek Ver Nat 1145 Stereo: Nat. Brassband Finale van Groot Brittannlë <opn 12.05 Ou de gram.pl. 12.30 Tussen start en fi nish: actueel sportnws. 13.00 Nieuws 13.11 VARA-Varla 13.13 Act. 13.23 Ste reo: Dit is het begin Jeugdprogr 14 35 Radio Jazz Magazine NOS: 1500 Frans - Duits - Engels een luisterpro gramma 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scan: populair progr over electronlca VARA 16.15 Stereo: Viool en plano: mod muz 10.35 Artistieke staalkaart 17 10 De Scala 1918-1926 opera-arala's. 17.55 Meded. Hilversum 3, 298 m.— NORV7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.16 Op het eerste gehoor: klass gram.muz met nws en act. 8.00 Nws 8,11 Stereo: Geestelijke liederen 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.00 Wat dunkt u van de mens?: theologische etherleergang 9 35 Gymn voor de huisvr 9.45 Sol.kamer: gesprek met muzikale Illustraties (plm 10.25 klass muz. uitgezocht door de gast ln de sol kamer van vanmorgen) 10.55 Kunst en vliegwerk tentoonstellingsagenda 11.00 Nws. 11.02 Wat is eigenlijk zon de?. lez. 11.15 Solarium: hoogtezonpro- grama voor iedereen plm 11.55 Me dedelingen. KRO 12.00 Zonder gren zen: rubr. over missie en zending. 12 10 Gram.muz. 12.14 Marktber 12.16 Over- heidevoorl. De politie nu. 12.26 Meded t.b.v. land- en tulnb 12 30 Nws 12 41 Act 12.50 Bultenl commentaar NOS: 13.00 Vliegende schijven: gram.pl.pro- gramma voor onze militairen KRO: 14.00 Stereo: PM een weekblad met veel plaatjes (Om 16.00 Nws.) NOS: 16 30 Inzet: een progr. over amateuris tische muziekbeoefening HIRO: 17.00 HIRO-Magazlne 17.15 Gasten van de week KRO: 17 30 Zesnegenpluslichte muz. Hilversum 3, 240 m. KRO 9 00 Nws 9.02 Djlnn ger &rogr. (10 00 en 11.00 Nws.» NOS: 12 00 ws. 12.03 Sklvatoon: Inform, over nieuwe langspeelplaten NCRV: 13.00 Nws. 13 03 Nee. we noemen geen na men: licht pl.progr met verzoeknum mers (14 00 Nws en 15 00 Nws 16.00 Nws 16.03 Four o'clock tea licht gev muzprogr 17.00 Nws. 17.02-1800 Hier en nu: wekell>kse sportshow met llch- te gram.muz. ADVERTENTIE I I GRUNDIG radio alltransistor PHILIPS speler (wisselaar) DEKODER voor ontvangst FM stereo f 598, f 80, f 678,— naast Hasselman en Pander IDOOL ADVERTENTIE voor elektr. huiah. apparaten NIEUWE BEESTENMARKT 21 LEIDEt TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I Teleac: 09.30 Hoofdstukken uit pre historie en vroege geschiedenis les 6. 10 00 Levende Filosofie les 7 10.30 Or ganiseren en »eldlng geven, les 8 11 00- 11.30 Statistiek les 8 NOS: 13.00-14.00 KI.: Rep Intocht St. Nlcolaas te Enk hulzen 16.00 Journ. AVRO: 16.02-17.30 De Fabeltjeskrant "faOS: 19.00 Journ AVRO: 19.07 KI.: Vaders tegen wil en lour: populaire muzikale show. NOS: Journ AVRO 20.20 kl.; de Moun- Telescoop Jeugdprogr NOS: 18.50 Kl: m' krant NOT dank. TV-seri<T i9.3Ö~kf. ^(fats ln co- popu' 20.00 Joun: ties Show 21.20 Kl Salto Mortale: De belevenissen van een artiestenfamilie: TV-fllm 22 20 AVRO's Televlzler 22 30 Poets de avonturen wan een verbor gen camera NOS 22 50 Journ. 22 55- 23 06 Kl Apollo 12 Nederland II NOS 18.50 KJ.: De fabeltjeskrant NOS: 19 00 Journ 19 03 Scala: Inform progr KRO 19.30 Kl Hy en zij, TV- serle NOS: 20.00 Journ. KRO: 20 20 Brandpnt 2100 Kl Rust, noch duur TV-serle 2146 Riskante Kerk maga zine over een kerk ln ontwikkeling 22 25 Kl.: Tot de dood ons scheldt- sa tirische comedle NOS 22 52-22 57 Jour naal. Staking In Frankrijk De com munistische CGT heeft de links-ka tholieke vakcentrale meegekregen om voor a.s. maandag een gezamen lijke staking te proclameren die heel Frankrijk zonder gas en in het don ker zal zetten. En aangezien zonder elektriciteit de metro's en dc treinen uiteraard niet van de plaats komen en de fabrieken evenmin kunnen werken, zal dit stakingsparool heel Frankrijk maandag op een extra vrije dag komen te staan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5