er voor ülarrault rherstel ogelijk? Films in Leiden Sex op z'n Amerikaans Een schrijfster die zich inleeft verzet tegen schoolse tirannie I TER-WERELDJE PARIJS AF: D. SU BÜ Hoe krijgt U een historisch document in handen Picasso weigert schilderij aan Franco af te staan ZOLDER TJES ZONDEN Guerrilla Lm lm AsA^Tf |0 14 NOVEMBER 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 31 lurtc juist ontruimd had, Nlcolv, die zyn democra- ieo voDr de verbreiding mte" muziek al sedert *^kg jaren had verdiend, als president van de Jeu- jlcales de France. Na de a hoopt Nicoly nu ook de voor een radicale ver- modemisatie zeker voor j potdicht blijft, te kun- dlen voor een publiek dat r-L traditie van mondaine luis- ndkleding alsmede door de prijzen tot dusver de 8*1 irais (GPD) Nu de post van administrateur-generaal irecteur) van Frankrijks eerste staatstheater de Comé- 5iise door de pensionering van de huidige titularis, Jacant komt, ziet André Malraux' opvolger als minister maf] cultuur, Edmond Michelet; misschien de mogelijkheid siltj atweede belangrijke stap te doen op de gladde en boch- »van de reorganisatie van het nationale theater-wezen. stap is de benoeming blijft Eros in deze stad als gnlffe- de nog warme directieze- de opera, die componist ,En nu kwam, terwijl ik er vol len ^an het Paleis Garnier I strekt niet op verdacht was, hier in iüd durven bestijgen. En- de leegte van de woestijn, de schim i die voor één voorstelling van die ouwe Amerikaanse pionier jdelde weekloon van een i op mijn pad staan „En verder: du ook al wel gauw even- „Het meest werd mijn verbeelding 'geprikkeld door het verhaal van een groep Mormonen die met handkar retjes de bergen over kwamen Deze regels en het ontstellende re laas van het verdwalen van haar :AU dat de minister van cul- de geprivilegieerde stan- illen veroveren, om ook het Molière" eindelijk voor e massa's toegankelijk te pricffr ls, volgens alle ingewij- iveiti dijk maar één figuur die 1 prestige het talent en voor- '664 ervaiing beschikt om met 'f5fsche taak belast te kunnen de voormalige „pa- het Odéon, het tweede it ibeas V? "66-1 inister oren naar moet Iv :e ftfe echter een delicaat po- j fleem aan de orde, aange- A?e talloze rondzwervende geesten die Salt Lake City* noemen. Onderweg tuit ln mei 1968, wegens ithiserende houding tegen [«fire st denten die toen hadden bezet, met één pennestreep door An- werd ontslagen. Sedert- cft Barrault nooit de kans cch tegenover zijn vroege- die hem als zondebok inzond te rechtvaardi- woestijn waarin hij mi B UI Gl igtt lend taboe-onderwerp dan ook her metisch buiten de normale circula tie en conversatie gesloten. Toch schrijdt zélfs ln Parijs de vooruitgang van Eros" bevrijding ls aan de Avenue Georges V een ten toonstelling geopend die langs audio visuele weg de jeugd, en desgewenst ook de oudere jaargangen wat hoog nodige seksuele voorlichting bedoelt te verstrekken, maar die zich tot pornografische orgie-festival van Ko penhagen verhoudt als het frö belklasje ten opzichte van de Sorbonne. De entreeprijzen bedra gen vijf franken voor de kleintjes vanaf twaalf jaar inclusief studen- nu een omzichtig pasje verder. Zo ten en soldaten, en de helft méér Jean-Louis Barrault en Ma deleine Renaud. voor alle volwassenen overige cate gorieën. Op deze zelfde plaats had een overeenkomstige audio-visuele show over Appollo 11 vorige weken 45000 Paryzenaars tot zich getrokken. Met hun nieuwe Sex-expo hopen de organisatoren uit leergierig Parijs nu evenwel minstens het dubbele aantal te kunnen recruteren Frank Onnen Inez van Dullemen. Luizen Journaal. Querido. Amster dam. e Francaise is het twee- wonderlijk genoeg geweest zijn. De- i den nu en leiderschappen stapt de ze sekte toch was aan de hand van enige openbaringen tot de conclusie gekomen dat Adam uit Genesis On ze Vader was, die met een van zijn vrouwen uit de hemel was neerge- schrijfster heen om regelrecht te be landen bij de anonieme volgelingen, die mensen die niemand ooit gekend heeft en die, zoals dat altijd gaat de onnozele slachtoffers waren van an- daald. Dit volgens de leer van een dermans bezetenheden. Die mensen van hun voorgangers, Brighham zonder geschiedenis die gemanoeu- Young. Ook waren de Mormonen vreerd werden en bedrogen en wier overtuigd van het feit dat geen j enige aandeel in de gang van za- vrouw ..gered" kon worden andersken lijden en dood was. Inez van met haar gezin in het Siskiyou-ge- bergte staan in Inez van Dullemens reisverhaal uit de VS getiteld „Op zoek naar de olifant" (Querido 1967) en zij zullen gezamenlijk de bron van inspiratie geweest zijn die de schrijfster gebracht hebben tot dit nieuwe werk „Luizenjournaal". Dit Journaal is min of meer gebaseerd aaatstheater, Jean "iTuTs j °P het vj,rhaal dle S"*" Mor- am benoeming waar de mo"an- na moet trokken zlJn mt de stad Nauvoo <11- dan via haar man en daarom was in hun ogen de polygamie 't aange- wezen middel om zoveel mogelijk vrouwen te „redden" en tevens een groot aantal wezen geboren te laten worden als aardse woning voor de Dullemen voert deze anonimi op een heel persoonlijke manier ten tonele. In korte passages laat zij telkens zo'n vergeten mens opduiken en zich een ogenblik bewust zijn van een dramatisch moment. Zo begint zij met een man die zij Joseph noemt en die in de nacht van de massacre zijn zwangere vrouw half verschroeid uit het brandende huis ziet komen om alleen nog haar kind te baren en dan te sterven. Dan is er een vrouw die Jesse heet. die afscheid neemt van haar stad en haar huis omdat haar man Michael haar en hun kinderen weg gaat voe ren naar Zion zoals zij het latere Beloofde Land dat later hun neder zetting Salt Lake City zou worden. Het komt maar zelden voor dat men met vermoedelijke zekerheid de lijn kan zien die terugvoert naar de oor sprong van een nieuw werk. Dit is overigens niet het enige bijzondere aan dit boek. Bijzonderder is dat Inez van Dul lemen totaal geen historische ro man in de traditionele zin van het wachten op incarnatie. Zij geloofden zal haar man haar en de kinderen ln duivelsuitbanning, gezondbidden, j achterlaten ln de barre woestijnwin de nadering van het einde van de wereld e.d. Een interessante bijzon derheid is b.v. dat genoemde Brigh ham Young meer dan twee miljoen dollar, vijfentwintig vrouwen ter om zelf mee te trekken met de voorhoede en haar oudste zoon Da vid zal ontvoerd worden dcor de I Sioux. Oude mannen en vrouwen trekken mee en sterven van ontbe- veertig kinderen naliet toen hij stierf I ring, kinderen sterven of leven hun in 1877 in Salt Lake City. j geheimzinnige leven, zoals de jon- Doch met deze zaken hebben zij gens Lennie en Will. Een jonge vrouw, by Inez van Dullemens boek eigen- uitgehuwelijkt aan een oude man die lijk niet te maken. Haar verhaal al enige vrouwen heeft, is ontrouw Diet van honger en dorst j woord geschreven heeft. Het is geen want met zijn fa- verhaal van gebeurtenissen, van j begint by de pogrom in een van hun en wordt na betrapt te zijn, gedood. rin Unlni.. rtrtKrt, ,*rln a>« /Jl t a., taan a t aaaA* aa.. haam a a m! ai ai ..a a i T aI.aa O O Vl 1 1 V I 1a( rtVftlVP 00,-.|ettakelstuk over Rabelais, toen gebeurde er dit en toen dat. met zyn gezelschap dat Het is ook nauwelyks het verhaal if moest financieren zowel van de Mormonen. Een dergelyke als ln Londen en andere geschiedenis van deze eigenaardige sekte, ook genaamd de aanhaligere van de Kerk van de Heiligen der Laatste Dagen, zou overigens al tra aan triomfen (en re- 8 v- ten gebrek gehad. mult's aanstelling zou ln van de Gaullistische ach- heel lange en gevoelige J| I tft. toch wel verdacht veel een persoonlijk eerherstel Malraux, en indirect zelfs De Gaulle in persoon, even- ff als een klap in het ge- kunnen incasseren. Een bovendien nó. de benoe- de onafhankelyke en tv- journalist Pierre Des- directeur van het tele- r' cal, die de uittocht van een utilistische lakeien tot ge- "Jtïetad. Michelet, en ook premier Jelmas, zouden met de in- raa Barrault in het huis w - waar hy indertyd p fce als acteur begon nieuw bewys van hun le en democratische ambi- culturele domeinen willen nederzettingen naar aanleiding van j Zieken worden aan hun lot overge- het feit dat Youngs voorganger Jo- laten, invaliden doodgewenst. wam seph Smith een te grote aantrek- I de mens is de mens een wolf, gelo- kingskracht had voor vrouwen en vig of niet. En dan is er nog die bovendien politieke plannen koester- eigenaardige man die de mijlen telt de die de burgers van de stad niet door een lapje aan een wiel te bin- aanstonden. Over al deze feiteiykhe- ADVERTENTIE i aid iooiS 11 S ikW iensï njer ,n3f valt te vrezen dat in Comédie Franqaise een met de Gaullistische m d ie zich verschuilen schim van het zwygende to Colombey-lesdeuz Egei- niet helemaal waard is, zo- Barrault vermoedelyk wel „omstreden" figuur zal ffkozen. In die laatste ca- den al de namen van de levens lid van de Acadé- W* Maurice Druon en tekende toneelcriticus van .j 8 Jean-Jacques Gautier ge- Tla wie zeker geen enkele ^rie uitschieter te verwach 2a dan te denken dat er .«joeweren dat politiek en to niets met elkaar te ma- schyn van de Place wel bedriegen, want on- erotische of pornografi- ^tten die uitsluitend door "■Iwdse nachtbrakers van ^ght" bezocht plegen te "Parys toch nog altyd de stad van het westelyke [Wieven. plaatwerkjes over de di- ftties" die in noordely- thans in tienduizenden 115 door all gezinsleden tekeken geconsulteerd 1° in ParUs alleen nog s de slinkse wegen van 'raampjes langs de Seine «n in het algemeen krï Door gewoon naar de boekhandel te stappen en een exemplaar van het unieke boek „DE LEIDSE HOFJES" aan te schaffen. Dit historisch document is in een kleine oplage uitgegeven door het Leidsch Dagblad en bevat foto's van alle hofjes, mèt een historische beschouwing over ieder hofje afzonderlijk. Leiden telt 35 hofjes Van al die hofjes hebben In de periode augustus 1968 tot maart 1969 foto's gestaan In het Leidsch Dagblad. Voor dit bijzondere boek, schreef de heer R. J. Spruit de begeleidende tekst, die u uitvoerige informatie geeft over de geschiedenis van de romantische, pittoreske hofjes. Wacht niet te lang Ga zo spoedig mogelijk naar uw boekhandelaar want de oplage zal snel uitverkocht zijn. En wie wil niet voor het bedrag van vijftien gulden tot de gelukkigen behoren die zich eigenaar mogen noemen van een historisch document. den en al die honderden myien de omwentelingen te tellen. En ook de ossen en de honden hebben iets dat op gedachten ïykt. Vervuild en ver- luisd kruipen de overlevenden door de prairies, zelf niet groter dan lui zen in de eindeloze ruimte. Ja. dit is wel geschiedenis, die ge schiedenis die nooit geschreven wordt, die van de verloren wezens die terend op de kracht van een Il lusie. bezeten van een geloof of op zoek naar welvaart, welhaast alle ellenden doorstaan, in alle tijden, Mormonen of anderen. Het is de geest van de pioniers en de ontdek kers, van de bezetenen en de avon turiers die hier spreekt. Een won- derbaariyk inlevingsvermogen moet deze schrijfster bezitten om zo'n groep ongetelde vergetenen onver getelijk te maken. PARIJS <GPD> By monde van zyn Paryse advocaat mr. Roland Dumas heeft Pablo Picasso de rege ring van generaal Franco in Ma drid laten weten dat hy nooit zal overwegen zyn beroemdste schilde- ry „Guernica" ter beschikking van de huidige machthebbers in zyn va derland te stellen. Het doek dat de meester na het bombardement op die stad aan de toenmalige republi keinse regering in Barcelona schonk, werd na de burgeroorlog „tydelyk" toevertrouwd aan het museum van moderne kunst ln New York waar het nog altyd hangt. Enige weken geleden had de Spaanse regering een stap by Picas so ondernomen in de richting van dat verzoek. Volgens de boodschap pers was het hele oeuvre van Pi casso mede eigendom van het Spaan se volk en het feit dat juist Guerni ca het beeld oproept van Duitse en andere vliegtuigen die de bevolking van die stad uitmoordden, een mas samoord, waarvoor de schilder gene raal Franco nog altyd aansprakeiyk stelt, had voor het Spaanse staats hoofd dat zich op zyn oude dag als een groot cultuurdrager ontpopte, tooh geen gewicht in de schaal mo- STUDIO Producer-regis seur Richard Wilson heeft vry lang moeten leuren voor hij het script voor zyn film „Zoldertjes zonden" (Three in the Attic kon slyten aan een filmmaat- schappy Niet omdat het te slecht was, maar vooral omdat zij vreesden dat zoiets in Ame rika (nog) niet kon worden ge maakt. En dat het zeker niet op de Amerikaanse tv zou kunnen verechynen. Wellicht zou dat laatste ook in deze contreien nog wel wat voeten in de aarde hebben al is het getoonde echt niet zo schokkend maar geen Europese filmproducent zou de seksuele golven in deze rolprent te hoog zyn gegaan. Ook in andere opzichten is het een typisch produkt van Ameri kaanse huize. De verhoudingen en leefwyzen in een Amerikaan se campus zijn nu eenmaal niet iezelfde als hier. Misschien daardoor dat men toch wel vreemd blyft aankyken tegen het verhaaltje, dat op zichzelf trouwens ook nogal ongebruike- lyk is. Het feit. dat een jonge man (Christopher Jonesver liefd wordt op een meisje, is niet vreemd. En in een film is het dan een doodgewone zaak, dat zy h«em in alles terwille is. Dat hy desondanks er nog twee vriendinnetjes op na houdt, kan er filmisch gesproken ook nog mee door, maar de rest is beslist niet gewoon. De jonge man heeft het namely k zo druk met zyn meisjes, dat hy een soort „spoorboekje" moet sa menstellen om het te kunnen bühouden. Maandag die. dins dag die enz. Dat gaat goed tot zyn leading lady (Yvette Mimieux) achter de waarheid komt. Met behulp van haar ri valen sluit zij de jongeman op zolder van de campus op en neemt zelf de „dienstregeling" in handen. Om de vier uur voor de Jongeman een halte vol lief de, waarby de dames by toer beurt als reisleidster fungeren. De jongeman kan die „folterin gen" op den duur natuurlyk niet volhouden, zeker niet als hy dan ook in hongerstaking gaat. Het komt tenslotte wel goed te recht, maar dat duurt nogal lang. omdat regisseur Richard Wilson niet zo erg van opschie ten houdt. Hy rekt de scènes vaak door vele herhalingen. Bo vendien heeft hy het allemaal tamelyk serieus opgevat, terwijl dit tooh juist een verhaaltje is, CAMERA Wat kunnen de gevolgen zyn van een strenge opvoeding voor de leerlingen van een van de oude Engelse kostscholen? Het antwoord op deze vraag wordt in beeld ge bracht door regisseur Lindsay Andersan in de film „If die deze week in het Hoge- woerd-theater draait. De inhoud staat ïynirepht tegenover de ge luiden die ons de afgelopen Ja ren uit het Verenigd Koninkryk bereikten. In de school, waar het nier om gaat, worden geen mannen gekweekt met een groot doorzet tingsvermogen. een iizeren wil en goede manieren, die boven dien een stukje typisch Britse flegma bezitten. Onder de byna onbarmhartige druk van de schoolleiding groeit langzamer hand verzet tegen het systeem Het op mllltairistisohe leest ge schoeide systeem biykt name lijk een goed klimaat te zyn Naakt in de val LUXOR Welbeschouwd heeft „Naakt in de val". de Griekse film die deze week in Luxor is te zien. weinig meer te bieden dan een overtollig aan tal blote vrouwen torsen. Een redeiyk verhaal, dat deze frivo liteit zou kunnen rechtvaardi gen, hebben wy tenminste ge mist. Na een kraak in een ju welierszaak. beschikt een ben de in Athene wel over een kof fer vol sieraden, maar niet over het geld om deze kostbare klein oden in het buitenland van de Met afpersing willen ze de nodige contanten te krygen. Het slachtoffer van hun opzet wordt een Jonge dochter van een welgestelde reder. Na dron ken te zyn gevoerd, worden er van haar comproniterende fo to's genomen. De Juwelendie- van zien hun plan slagen, maar op het allerlaatste moment wordt er roet in hun eten ge gooid. Als ze van het losgeld de reiskaartjes naar het bui tenland hebben gekocht en het reisbureau komen uitstormen, kunnen ze er nog Juist getuige van zyn dat de politie hun fout geparkeerde auto met een kraanwagen wegsleept. Met Ju welen koffer en al Ziehier in grote ïynen het verhaal, dat traag en soms zelfs uitgespro ken amateuristisch werd ver filmd. Maar tenslotte gaat het om de blote Juffrouwen, en die lopen er in bevredigende mate in rond. gen werpen. Reeds eerder hadden de tegen woordige Spaanse autoriteiten po- i gingen aangewend om de beide xer- loren zonen en beroemde Pablo's schilder Picasso en de cellist Casals - naar het vaderland terug te lokken. Maar beide kunstenaars hadden in 1936 gezworen geen voet meer op Spaanse bodem te zullen zetten zo lang Franco aan de macht was en aan die beslissingen hebben ze zich sedertdien gehouden. voor drane tot vernietiging en machtswellust. De schoolleiding die met straffe hand „regeert" en te hooi en te gras leerlingen von nist met een verplichte koude louche constateert dat zich een Z<roep vormt die zich verzet te gen de regels van de school. Ze denken het uit te kunnen roeien door een drietal Jongens in het gymnastieklokaal af te ranselen met een stok. De stokslagen biyken echter de druppels te zyn die de emmer van de haat tegen het koele Britse systeem doet overlopen. In de tirannieke breinen groeit een afschuwelyk plan. waarmee de schoolleiding en te gelijk het systeem gewroken zal worden. Het is tevens de grote climax van de film. Op de jaar- lUkse ouderdag. waarby ook de geesteiykheid en tal van topfi guren van het Britse imperium aanwezig zyn wordt brand ge sticht in de kelders van de school en wanneer de aanwezi gen in paniek de school uitren nen worden ze onder vuur geno men door de groep. Met machi negeweren en handgranaten wordt de hele kostschool uitge moord. De film die is gebaseerd op een verhaal van de Jonge schrij ver David Sherwin geeft in bij na klinische beelden het con trast tussen het onmenseiyke systeem en het verzet daarte gen. Regisseur Anderson heeft daarby dankbaar gebruik ge maakt van afwisselend kleur en zwartwitopnamen. Op het filmfestival van Cannes werd „Ifbekroond met de gro te prys. Een succes voor Ander son. wiens films „This sporting life" minder hoge ogen gooide. Yvette Mimieux en Chris topher Jones in Zoldertjes Zonden". dat ^raagt om een fikse dosis relativering. Sommigen, die met ons in het theatertje aan de Steenstraat zaten, hebben het einde van die sexuele spelletjes niet afgewacht. Het was wel te begrijpen. Wilson heeft zo'n om haal van beelden nodig! REX Een keiharde jungle film zoals de advertentie be looft is „Als het bloed kookt," beslist niet. De beelden verschil len niet veel van die, welke we geregeld in het tv-journaal te zien krygen: guerrillastrijders, die verbeten vechten tegen een grote troepenovermacht. In de kritieke jaren van de Tweede Wereldoorlog ln Azië strydt een klein groepje Ameri kanen. samen met de bewoners van het Kachin- gebergte tegen de Japanse overmacht. Tom Reynolds (Frank Sinatra) en Danny Mortimer (Steve Mc Queen) hebben de leiding van deze moedige groep. Na een kort verlof in New Delhi krygen beide vrienden de opdracht een Japans vliegveld te vernietigen. Een opdracht, die ten koste van veel mensenlevens wordt vol bracht. Oorzaak van het grote verlies dat Tom en zyn mannen geleden hebben ls het uitbiyven van een Amerikaans konvooi, dat zwaarder geschut mee zou brengen. Tom wil weten wat er aan de hand is en vindt alls hy op zoek gaat de resten van de hulptroepen. Het konvooi ls door Chinese grensbandieten overval len en uitgemoord. Woedend be sluit Tom de Chinese he .Jeger- baronnen" hun portie terug te bezorgen, dit lukt hem, maar de politieke consequenties van deze vergeldingsactie zyn veel groter dan Tom ooit had gedacht. Het kan hem niet schelen wat de sluwe Chun king-regering Ame rika's bondgenoot er van vindt. Hiermee gaat hy echt buiten zyn boekje. Van zyn commando ontheven wordt de luitenant naar New Delhi gebracht. Door het begrypend en doortastend optreden van hoge Amerikaan se officieren, wordt de zaak ge sust en behoeft hy niet voor de Krygsraad te verechynen. Prolongaties Deze week „maar" twee pro longaties in Leiden. In TRIANON biykt „Gone with the wind" het weer goed te doen. Deze film. gemaakt naar het beroemde boek van Magaret Mitchell, heeft ken nel yk ook by het vieren van zyn vierde lustrum nog niets van zyn charme verloren. Het knap samengestelde mengsel van avontuur, romantiek, m&nneiy- ke stoerheid en vrouwe- ïyke schoonheid trekt by zyn zoveelste reprise tenminste nog voldoende publiek om een pro longatie te rechtvaardigen. In LT D7 kan men nog ze ker een week terecht om de knappe en boeiende filmische reconstructie te zien van de Slag om Engeland, zoals de strijd wordt genoemd, die een (te) klein legertje Britse vliegers uit vocht tegen de Duitse over macht in de lucht ln het begin van de Tweede Wereldoor log. ADVERTENTIE VONDELLAAN 45 LEIDEN TEL.44545

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 31