„Als je het niet zeker weet gooi t dan maar in de verwarmingsketel Toeschouwers Kerkdiensten Leiden en omgeving PATER LEOPOLD VERHAGEN ONDERZOEKT RELIKWIEËN 55 Familie Resten BESTAAN ZE NOC Zeldzaam Origineel Veel .?evraa?d Overdreven Souvenir jacht Belangrijk Zelfkant Woord van bezinning PAOINA 8 LCIDSCB DAGBLAD ZATERDAG 8 NOVEMBER m (Van één onzer correspondenten) Hebben anno 1969 vele rooms-katholieken de relikwieën enigszins uit het oog verloren, het is een der onvermoede taken van Leopold Verhagen rigoreus het kaf van het koren ie schei den. In zijn zwarte pij achteroverleunend in zijn armstoel ver klaart Leopold Verhagen het hoe en waarom van dit bijbaantje, dat hem kennelijk veel plezier bezorgt. torische misbruiken en onzekerhe den hebben deze verering omgeven. Wat zyn relikwieën? Verhagen: .J)at zijn in het algemeen voorwer pen die herinneren aan he ligen of aan Christus. Heiligen zijn de chris tenen, die duidelijk goed gedaan nebben". Voor de lezer die iets gedetailleer der ingelicht wenst te worden over het begrip rel kwie. afgeleid van het Latijnse reliku ae res ten i vermeld de encyclopedie nog relikwieën zijn overblijfselen van het lichaam van heil'gen. door hen achtergelaten voorwer pen, of voorwerpen die met hun hohaam in contact zijn gebracht. Zij worden uit eerbied en liefde bewaard. Reeds n de eerste chris tentijden vierde men de liturgie boven de martelaarsgraven, waar boven men naden kerken ging bouwen. Later groeide hieruit de gewoonte relikwieën onder of in het altaar te plaatsen. Tegenstanders van deze verering <als voortwoeke ring van de heidense heldencultus enn strijdig met het geestelijke ka rakter van het christelijk geloof door hen veroordeeld) zijn in de oudheid Virgllantius en Claudus van Tcurs, later de hervormers. Vele his- Bestaan ze nog steeds en worden ze nog devoot ver eerd, de nagels van het kruis, de draden van een mantel van een heilige, het stukje been van een martelaar, kortom de relikwieën van de rooms-katholieke kerk? „Ja", zegt pater Leopold Verhagen, „de overdreven verering neemt af, maar het is gewoon ontzettend hoeveel van die zaken we hier nog in Nederland hebben, verschrik kelijk veel". „Er is natuurlijk een heleboel waarvan je weet dat het niet echt kan zijn. Toen ik in de kathedraal fan Roermond was om daar een j beetje orde te scheppen in de relikwieën lagen daar ook resten van de heilige Hiero- nymus. Duidelijk bleek dal Voor niet rooms-kathol eken doet de relikwie-verering tamelijk vreemd aan. Kan Leopold Verh-.gen zioh deze sceptische instelling voorstel len? ..Er zijn niet-rooms-katholie- ken, die toch ook de haren van hun moeder bewaren of het horloge van hun vader0 Die relates met de hei den zijn eigenlijk een soort familie relaties. Als het verder gaat vind ik het overdreven, maar in de R.K Kerk Is altijd veel verbondenheid met personen, die er geweest zijn". Verfiagen: „Wanneer ik met de verzors-ne van relikw'eën ben be gonnen? Dat moet al voor de oorlog geweest zijn, to'-n ik in de brand kast van d? prior van M-rienhage h er een kistje onverzorgde rel'kw'e- en vond. Nou vind ik dat je. wat je ook doet, goed moet doen. Oud goud moet je toch ook oppoetsen. Met dat kistje ben ik toen naar de trappis ten abdij in Achel gegcan. waar de abt verklaringen kon afgeven over de authentieke plaats, wear de re likwieën vandaan komen, bijvoor beeld uit het Vatikaan of een bis dom. Bij ieder behoorlijk relikwie moet zo'n verhaal zitten. het niet anders was dan de rib van een koe. Ja, ik ben niet voor niets biologieleraar geweest", glimlacht Leopold Verhagen in zijn werk- en ivoonkamer in het Augustij nerklooster Marienhage in Eindhoven, waar de ex-tele- visiepater zich in de loop der jaren heeft omringd met de vele tientallen relikwieën, die men hem overal uit het land stuurde om er een oordeel over te vellen. Nou. u weet hoe dat gaat. Van het een komt het ander en ik maar ,edere keer naar dat trappistenkloos ter. Op een dag vroeg de pastoor Van Nuenen uit Utrecht mij of ik voor hem misschien een relikwie had van St.Willibrord, een vrij zeldzaam artikel. Dat hadden ze alleen bij hot aartsbisdom en wij gingen dus samen naar kardinaal De Jong. De kardinaal zat waarschijnlijk ook een beetje omhooa met de overdre ven relikwie-verering en wilde van de namaak op dit terrein. Hij vroeg mij of ik de zorg voor de reli kwieën in het b-sdom op me wilde nemen en in zijn naam certificaten af geven. Hij was zelf kerkhistoricus en wist heel goed hoeveel bedrog er in deze is geweest. Daarom zei hy mü uitdrukkelijk: „Als .je het ni"t zeker weet, gooi 't dan maar in de verwarmingsketel". C7 Met dat certificaat erkennen wij het relikwie als origineelWe geven echter nooit een certificaat van echtheid zodat er nooit te lezen valt „dit is een been van die en die". Nadat Leopold Verhagen tussen zijn papieren een voorbeeld van een certificaat heeft opgedoken verhaalt hij verder: „Eigenlijk is elke bisschop verantwoordelijk voor zijn relikwie- en. maar er bestond weinig belang stelling voor, dus kwam men naar mij toe zoals bijvoorbeeld na 't bom bardement van Roermond. Er lag in de kathedraal een lange tafel vol met relikwieën en wat daar voor doorging. Er waren bij het bombardement nogal wat beenderen naar boven ge komen van mensen die onder de kerkvloer begraven lagen. Die had ik er in een paar minuten uitge zocht. Hoe ik dat zo snel kon zien? Dat is nogal eenvoudig. De schedels d e eeuwenlang in kasten en schrij nen hadden gelegen zaten aan de 1 bcvenkant onder het stof. de andere beenderen en schedels waren ge- woon blank. Of ik het druk ermee heb en of 1 er veel vraag naar relikwieën be staat? Dat baantje met die relikwie- en kost n et veel tijd. alleen kan het wel eens druk zijn als de relikwieën op zijn en er aanvragen zijn voor de twee stukjes been van een mar- telaa.r die in ieder altaar moeten I zitten. I De kerken zijn dus de voornaam ste aanvragers. Als ik niet meer heb of als er een spec ale wens is vraag ik nieuwe relikw'eën aan bij 't bis dom, dat op zijn beurt weer leve ringen krijgt U"t het Vatikaan van j de sacristie der rel'kwieën. De relikwieverering Is vaak enorm overdreven geweest. Er heerste een soort magische verering. Nu staat men er anders tegenover, want alles wat vereerd wordt zakt na een poosje in elkaar. Er zjjn echter nog steeds mensen, die het rel'kwie als e«n soort magie zien. Het gekke is bijvoorbeeld, dat de jongens van de mts in Eindhoven waar ik godsdienstonderwijs geef. mij vaak vragen of ik een relikwe van hun patroon heb. Ze voelen z'ch door hun naam verbonden met een zekere patroon, maar weten niet waarom. Pater Leopold Verhagen be oordeelt relikwieën. Ik beoordeel de relikwieën alleen op verzoek, de onechte verwijder ik meestal bescheiden. Wanneer ik aan de echtheid twijfel, doe ik ze hele maal weg. zoals ze ook in Rome heb ben gedaan, waar bijvoorbeeld twee schedels van de heilige Agnes als relikwie werden bewaard, alsmede een navelstreng van Christus. Door dat dan weg te doen. scheppen we geen problemen. Alleen relikwieën waarvan historisch bewezen kan worden dat ze waardevol zijn, be houd ik. de rest gaat weg". Na het ovedlijden van mgr. Bek kers haalden de mensen stenen uit het huisje van de moeder van mgr. Bekkers. Zagen zij d e als relikwie? Verhagen: „Ach, het is typisch Nederlands om iets mee te nemen van iets wat indruk heeft gemaakt Ze hebben stenèn meegenomen, aar de van zijn graf en zakdoekjes, die met- het graf in aanraking waren geweest. Dat was echter een mengsel van souven rjacht en magie, dus onzin." De woorden souvenir jacht en magie brengen de pater op een anekdote, die hij met groot genoe gen ophaalt „want de man is nu toch dood en ik kan het dus best vertellen". Verhagen„Indertijd was rectoi Van den Hengel uit Zeist een verwoed verzamelaar van maai alles, dat relikwie leek. Hij graaide letterlijk alles bij elkaar en ik moet eigenlijk nog steeds naar Zeist, om dat d'e relikwieën da^r natuurlijk niet pluis zijn. Van den Hengel ont dekte bij de zusters in St. Oeden- rode een relikwie van de Pantaleon (Verhagen haalt uit het martelaren- boek verdere gegevens over Panta leon. die door paarden werd gekweld, door fakkels werd geschroeid en ten slotte door het zwaard werd ver moord! Op een morgen gaat Van den Hengel naar St. Oedenrode en hy mag van de zusters een kle n stukje van het relikwie afhalen. Hij ver pakte het kleinood in een stukje vloeipapier en stopte zijn zakdoek er boven op. De lieve nonnrkes gaven de monseigneur nog wat sinaasappelen mee voor onderweg in de tre.n. En fin. samen met de schillen, die hij -■p z' zakdoek had eekgd. gooide hij bij Den Do'.der ook het relikwie uit 't raam. Van den Hengel natuur lijk in alle staten van droefheid. De volgende morgen vroeg gaat hij bij de spoorbaan zijn relikwie zoe ken" (Verhagen lacht hardop, de -rtuatie bezorgt hem nu veel plezier) .Nou was er net de avond tevoren a-en verpleegde uit een inrichting in de buurt ontsnapt en iedereen in de buurt was gewaarschuwd. De mon seigneur wekte dan ock al snel de felangstelling op van een boer. die 'et maar vr mi ven*' 's mor gens voor dag en dauw iemand naai ?en relikwie 'oopt te zoeken langs ie spoorbaan. Die boer dacht dan ook „dat, is de man die we zoeken" en loodste de nonse-gneur voorzichtig mee naar zijn huis. waar a' suoecTg de politie Triveerde. Uilainda'ij'k moest er nog °en frater uit Ze':t n->er Den Doller komen om te bewijzen, dat Van den Hengel inderdaad niet de gezochte was Dat reükw'e l'gt er natuurlijk nog." Verzamelwoede acht Leopold Verha gen uit den boze. Hij zegt: „Dan is men meer vPTame'.aar dan vroom of men maakt de vroomhrd be'ache- HJk. Het is fout de devot e-voonver pen teveel waarde te geven." Welke rel'kwieën m NMerland zijn nu echt belangrijk? Verhagen „Op cï? a'! er eerste plaats de resten der martelaren van Gor- kum en van Radboud in Deven ter. En dan zijn natuurlijk de res ten van Servatius in Maastricht i belangrijk" Voorbeelden van relikwieën die net zo goed in de kachel gestopt kunnen worden heeft Leopold Verhagen ge noeg in zijn werkkamer. Aan de muur hangt een kastje met de meest vreemde voorwerpen, die als relikwie worden vereerd, zoals bijvoorbeeld wat korrels zand. waarop Maria Magdalena gehuild zou hebben. Maar lk bewaar het. M'sschien dat ik over vrer jaar, als ik het dan wat rustiger krijg op mijn vijfenzestigste jaar, nog eens een museum van die dingen kan inrichten. Je hebt leuke din?en bij die relikwieën In St. Oe denrode bewaart men de staf van St. Oda als relikwie. Dat bamboe- ding is echter zo dik. dat je het met de hand helemaal niet kan om vatten. Zoiets is natuurlijk puur tra ditie. Ln de overvolle laden van zajn bureau zoekt pater Verhagen nog naar een ander voorbeeld. Plotseling trekt hij een lange rozekrans uit een der vele doosjes „Moet u zien. op eike kra?l tt?n drie relikw eën Dat is gewoon de zelfkant van de heiligheid", roept hij uit om er ver goelijkend op re laten volgen „maar daar kunnen de mensen ook niets j aan doen. I Vorige week zaterdag heb ik in deze hoek een stukje ge schreven n.a.v. het persbericht, dat er momenteel door het uit vallen van de Rode Kruisvluch- ten naar Biafra 300 kinderen per dag sterven aan ondervoe ding en bloedarmoede in dit land en dat er volgens een schatt ng van het Franse Rode Kruis wekelijks meer dan 60.000 Biafranen volwassenen zowel als kin-leren door honger omkomen In het „.Woord van bezin ning" van verleden zaterdag heo ik gesteld, dat het toch absurJ is te weten van deze volkeren moord. die bedenkelijk veel lijkt op de uitmoording van de Joden door ,H/.ler. zonder daar iets "egen te doen. De vraag is al leen. wat wij hier in Nederland, kunnen doen. En ik heb dat ar tikeltje lesloten met de vraag of degenen, die deze hartekreet van mii gelezen hadden zich wilden bezinnen op een moge lijkheid van aktie en mij dat wilden laten weten. Hoewel naar ik meen her, „Leidscn Dagblad" meer dan 30.000 abonnees heeft, heb ik zeggen en schrijven één reactie gekregen. Onthult dit iets over het functioneren van een „me ditatie" in een krant of over de apathie inzake het Biafraan.se probleem of over de Leidse men taliteit? Waarschijnlijk is het tekenenu voor alle dne genoem de zaken' Maar ik moet zeggen, dat die ene reaktie dan ook een fijne en goede was. Ergens in een Leids gezin is dit stukje van vorige week het onderwerp geweest van een gezinsberaad op zondag. Men heeft zich gepijnigd over de moeilijke vraag, wat wy hier aan deze nood kunnen doen vanuit de overtuiging dat, er iets ge daan moet worden. Wij hebben deze week met el kaar overleg gepleegd en afge sproken eerst goed te onderzoe ken. wat er voor mogelijkheden zijn. Hoewel we. op het moment dat ik dit schrijf, nog niet klaar zijn met deze oriëntatie, is wel gebleken, dat wij iets kunnen doen. Zoals u ongetwijfeld weet. zijn de gezamenlijke kerken ook na het stopzetten van de voedsel- vluohten van het Rode Kruis doorgegaan met nachtvluchten op Biaira. Hier in Nederland worden aie vluchten voorbereid door Inter Church Aid, waarin o a. samenwerken de Oecume nische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen, de r.k. organisa tie „Mensen in nood", de Her vormde Zending en het Gerefor meerde Werelddiakonaat. In ok tober is er uit Rotterdam nog een schip vertrokken met voed sel voor Biafra ter waarde van 500.000 gulden. Eén van de top mensen van Inter Church Aid in Utrecht verzekerde mij. dat er. indien er meer geld op tafel komt. meer voedsel verscheept] kan worden, meer vliegtuigen ge-1 charterd kunnen worden, meer'! piloten aangetrokken kunnen! worden. Hoewel de hulp van de I gezamenlijke kerken volstrekt I onvoldoende is voor de enorme I hongersnood in Biafra zoudeu I meer mensen gered kunnen wor den. als u-y meer geven! In het bericht van de kruisi ging van Jezus zegt Lucas er gens: en het volk stond erbij en zag toe (hoofdstuk 23 vers 35). Daar is een groep mensen die mets doet. van wie niets goeds of kwaad gezegd wordt: mensen die alleen maar staan te kijken, meer niet. Ze spotten niet en ze knielen niet. Ze juichen niet. en ze huilen niet. Ze kern-en niet af en ze keuren met goed. Ze steken geen vin ger uit cm Jezus aan het krui te nagelen, noch om dat te ver hinderen. Ze kijken alleen maar; toe. Even verder vertelt Lucas, dat de mensen, die voor dit ..schouwspel" gekomen waren,, terugkeerden, toen zij „aan schouwd" hadden, wat er ge-, schied was. Zij konden rustig: naar huis gaan. Zij hadden hun hand niet in dit wespennest ge stoken. Zi.i konden altijd zeggen, dat ze niets gedaan hadden dat zij met gewild hadden. Maar al trekken deze mensen, nog zon onschuldig gezich toch heoben ze in hun niet doen. zonder het zelf dóór tc hebben wel degelyk iets gedaan. Ze hebben iets nagelaten. Z? hebben zich met en masse uer- zet. Ze hebben zelfs niet gepro testeerd. Ze zijn op een veilige afstand toeschouwer gebleven. Maar door deze toeschouwers houding hebben ze Jezus in de steek gelaten. Door hun passivi teit hebben ze eraan meege werkt, dat Jezus werd gekrui sigd. Daarom zijn ze medeplich tig aan zijn dood. In Biafra sterven meer dan 60.000 mensen per week de hon gerdood. Vormen wij nu samen het volk. dat er by staat en toeziet via foto's en televisie? We kunnen maar heel weinig doen. 't Enige is: heel veel geld geven. Wilt u dit weinige doen. of wilt u onschuldig lijkende, maar feitelijk medeplichtige toeschouwers zijn? Wie de enige mogelijkheid, die ons geboden wordt, wil benutten, kan zyn of haar bijdrage storten op mijn gironummer (600682) met ver melding: Biafra. U hoort bin nenkort meer van ons! Ds. C. H. Bijl, Herv. jeugdpredikant. Boerhaavelaan 42. 'A [Mi AN Veel van de relikwieën zyn door. werden gemaakt U moet het de i bijvoorbeeld, de kruisridders meege- sen niet kwalijk nemen dat zü I bracht. Die hadden totaal geen on- derden jaren lang onechte voi derscheidingsvermogen en lieten zich pen als relikwieën hebben vere< alle relikwieën in handen stoppen die Dat is niet belangryk. Het is l in Alexandrië aan de lopende band kwestie van echt of onecht maarj I gevoelswaarde". LEIDEN Hervormde gemeente Pieterskerk 10 u ds P Kloek^ Hooglandse Kerk 10 u dr P L. Schoonhelm. Marekerk 10.30 u ds A J. de Jong 5 u Idem (HA.) Bethlehemkerk Drlftstr. 10 u ds J. Irlk te Oegstgeest. Maranathakerk - Lage Morsweg 10 u ds H. J. van Achterberg Bevrydlngskerk - M°n1 BOtn er yst-r 10 30 u ds Joh Poort 7 u ds P. Kloek Konlngskerk Konlngsstr. 10. u ds A Geense te Leiderdorp. Vredeskerk Burggravenln. 10 u ds A. J. Lamping (H.A Jeugdkapel 10 u drs W. L. B. Schipper) Egllse Wallone Breestr. 1145 u Pasteur D. Rlbs. Academisch Ziekenhuis 10 u ds J flaconessenhuli 10.30 u ds H. W. H^Jeugdkerk L H J -Gebouw Leven daal 10.30 u mej ds J de Ruyter. Rot terdam. - w Lutherse Kerk 1145 uur ds J M- Viym (Studentendlenst. gezamenlijk m. R.K. studentenparochie) Geref. Kerk Zulderkerk 10 u dr Dron- kert 5 u dr v. d. Zwaan Petrakerk 10 u ds Kronemeyer 5 u ds Hortenslus. Oude Vestkerk 10 u dr v d Zwaan 6 u ds Kronemeyer Beloftekerk 10 u ds R Brands te Leeuwarden-Hulzum 6.50 kert. (Dienst met belangstellenden) Bevrijdingskerk 9 en 5 u ds Bo- ^Gmemhoven 10 u ds Hortenslus ..De Mirt" 10 uur (Ouderendlenst) dS.,MU*rene6t" 10.30 u (Gezinsdlenst) dhjeug^dlfu?s: 10 30 u ds J. van Drie te L RdKrd°Kerk (H Lodewyk» (zat av i ui Kin 0 45 11 12.15 en 6 u (He- resingei z.av. 7. 9.30, 11, 12.15 en 6.30 (H. Peters) (zat. av. 7 u) en (zat av 7 30) 7.30. 9. 10.15 12 en 7 (H. Leo- nardus) (znt av 7 u) 8. 9. 10 12 15 en 7 u (H. Antonlus) zat. av. 7, 9.30. 11.30 en 12.30 u (stud, parochie) (zat. av 7 30) en 11.45 u. Christian Science (Steenschuur 6). 10.30 u dienst Oud Kath. Kerk (Cronesteinkade 2) 94VrljeHKath Kerk (Vreewijkstraat) 10.30 u nam c Chr Geref Kerk 10 en 5 u ds J. H I Carlier. Leger des Hetls 10 u Helllglngsdlenst 7.30 u verlossingssamenkomst Gerei. Kerk (vrygem.) 10 15 en 6 u ds J. v.d. Haar. Nieuw Apostolische Kerk (Hoge Rijn- dljk 24) 9 45 u dienst Doopsgezinde Remonstrantse gem 10 u ds H. van Bilderbeek Evang. Luth. Kerk 10 15 u ds P J van Malssen Evang. Chr Gem Mlddelstegrt 3) 10 en 5 u dhr Dikkes Gerei Gem. 10 en 4 30 u ds Boo- gerd. Baptlstengem. 10 u ds R Reiling Vrijz. Herv. (Aula Asserstr 10 30 u prol dr P. Smits te Den Haag. Abbenes Herv. Gem. 9.30 u ds Kromhout te Hallweg 7 u ds A. J. de Jong. van Lelden. Aarlauderveen Herv Gem 10 u ds de Leeuw te Boskoop. 7 ds Reyenga te Zevenhoven Gerei Kerk 9.30 u en 6 30 u dr J. Vlijm te Leiden Chr Geref Kerk 9 30 u en 6.30 u ds R. Slofstra te Den Haag. Alphen aan den Rijn - Herv Gem Adventskerk Julianastr. 10 u ds M. Hanemaaljer 6.30 u ds P A Leleber Kruiskerk Gouwsluls 10 u d6 M. Fok- kema Opstandingskerk 10 u ds P A Leleber 6.30 udsM. Hanemaaljer. Ge bouw Nabij 10 u Jeugdkapel dhr J B H. Leleber. 5 u Open Deurdlenst Voor ganger ds J H Bogers mr R H Samsom. Zal Opstandlngskerk 10 u Jeugdkapel dhr. W de Geus. Martha- Stichtlng „Rijnstroom" 10.30 u ds I. J Walpot Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u ds G. Cadée. Slonskerk 9 30 u 9 30 u ds H Koudstaal Kerkgebouw Ouds hoornseweg 6 30 u ds H Koudstaal Ge bouw Onderweg 10 u ds J. A Eekhof te Leiden. Aula Noord Parelstr 9.30 u ds J H Bogers Geref Kerk Maranathakerk Raadhuisstr. 10 u ds Fr. de Jong. 6,30 u ds G. O. N. Veenhulzen. Sal va tori- kerk W de Zwljgerln. 10 u ds A. Bor- man. 6.30 ti ds J. Vos. De Goede Her derkerk 10 u ds J. Vos en 6.30 u ds A Borman Geref Kerk (vrygem.) 10 30 en 5 u ds J M. Kroes. Chr Geref Kerk Jeruzalemkerk Grypensteinstr. 9 30 u en 5 u dhr J. van Leeuwen Oud Geref Gem kerkgebouw Hooftstr. 240 9 30 u en 4 u leesdlenst. Rem. Geref Gem Geen dienst. Baptisten gem. 10 en 630 u ds Koekkoek Volle Evange- lie-gem. (Kindervreugd) 10 en 7 u dienst. Boskoop Herv Gem 9.30 u ds A C Baars te Nleuwerkerk a d IJssel. 6.30 u ds A de Leeuw Jr te Velp: Geref Kerk 9.30 en 5 u ds G. van Duinen te Den Haag: Maranatha- BChool (Snij del wijk) 11 u ds G. van Duinen te Den Haag; Chr Geref Kerk 9.30 en 4.30 u ds J Mannl: Geref Gem. 9.30 u leesdlenst 3.30 u ds A. F Honkoop; Vrijz. Prot. Geloofsgemeen schap. 7 u dhr P v d Laarse; Volle Evangelie (kapel Bethel) 9.30 u dhr J Modderkolk. R.K Kerk Ontmoe tingscentrum Snijdelwijk (zat. av 7 u) 10 u Reijerskoop (zat.av 7 u) 7.30. 9 u. en 11 u. Hoogiiiade Herv Gem. 10 u ds H. Jonkman te Oegstgeest. Hazerswoude Herv. Gem 9.30 u en 6.30 u ds L. Boer. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Brink Hillegom Herv Gem 10 u ds J. Bronsgeest 7 u ds H L. Boonstra te Haarlem 10 u Jeugdkapeldienst in kantine Leeuwesteln. Pastoorslaan. 7 u ln Dorpshuis Venneperweg ds J van der Velden Llsse (Jeugddienst). Geref Kerk 10 en 5 u ds W P. H. Pou- wels. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Draaljer te Hilversum R. K. Kerk St Jozef (zat. av. 7 u) 8.30. 10. 11.30 u. en 7 u. St. Martlnus: (zat av. 7 u) 7. 8 30. 10. 11 30. 12 45. 5.30 en 7 u Kaag Herv Gem 10 u ds H B van 't Hof 7 u ds G A Alma. te A'dam (Jeugddienst) R.K Kerk 7. 8 en 10 en 7 u. Katwijk aan den Rijn - Herv. Gem Dorpskerk 10 u ds D Bouman te Katwijk aan Zee; 6 u ds A Baas; Ontmoetingskerk 10 u ds A Baas (H 6.30 u ds P. J. D van Malssen te Lelden; Gymnastieklokaal Otto Baron van Wassenaer van Catwijckschool 10.30 u ds J C Bregman te Gouda; Geref Kerk 9.30 u ds R. de Vries te Katwijk aan Zee; 5 u ds I. Groenen- berg te Den Haag; R.K Kerk (zat. av 7) 7 45. 9.30, 11.15 en 7 u; De Wil- bert (zat.av 6.30) 6.30 uur Katwijk aan Zee Hen- Gem Nwe Kerk 9 u ds W Kool; 10.30 u ds W Chr. Hovius; 5 u ds J. C. van Hunnik; 6.30 u ds C van den Bergh Ichthus- kerk 10 u ds A Vink 5 u ds W. Vroeg- Indewey. Pniëlkerk 9.30 u ds C. van den Bergh 6 u ds W. Kool. Groen van Prinstererschool 10 u dhr J Vink Wijkgebouw „De Hoeksteen" 10 uur dovendlenst. Ziekenhuis „Overduln" 2 u ds J G vam Ieperen. Geref. Kerk Vredeskerk 10 u ds B. Boelens. van Amsterdam: 5 u ds R de Vries. Trium- fatorkerk 10 u ds J, Groenenberg van Den Haag 5 u ds B. Boelens. Chr. Ge ref. Kerk 10 en 5 u ds H. C. van der Ent. Geref. Kerk (vrljgem.) 9 u ds Z G. v Oenen, te Zwolle 7 u ds Z G v. Oenen. 10.30 en 5 u ds C J. Breen Geref. Gem (Remlsestr 10 en 5 u ds P. v d. Bijl Volle Evang. gemeente Voorstr 100) 10 u ds K. van Twlllert Koudekerk aan den rijn Herv. ge meente 10 u ds Loerakker uit Zoeter- woude. 7 ds Quak Geref. Kerk 10 u en 7 u ds Swierte Leiderdorp Geref Kerk Hoofdstr 9 en 6.30 u ds J van Drie (H.A Schepplngskerk 9 30 en 5 u ds A G Baaljen te Rijnsburg (H A.) Herv Ge meente (Geref kerk Hoofdstr.) 10 30 u ds A Geense. 5 u ds J. P Honnef (Schepplngskerk) 11 u ds J P Hon nef. R. K. Kerk 9. 10.30 en 12 u. Lelniuidcn Herv. Gem. 9.30 u ds A v. d Kooi] te Noorden Geref Kerk 9 30 u ds D. Averes 7 u ds SJ Tlemersma te Zwammerdam Llsse Herv Gem Grote Kerk 10 u ds J van der Velden. H.D 7 u ds H G Oostinga Helv Kapel 10 u ds H G. Oostinga. Geref Kerk 10 u drs E A. van der Woude 5 u ds H. Lljesen. Noordwyk-Binnen. Chr. Geref Kerk 10 en 5 u ds D H. Biesma, Ge- j ref Gem. 10 en 4 u ds W. Suyker (Dond 7 30 u ds W. Suyker Geref Kerk (vrljgem.) 10 en 4.30 u ds J J Verleur Oud Geref Gem. 9.30 en 3 u leesdiensten. Donderdag 7.30 u lees- dienst. Ned Prot. Bond geen dienst. Evangeliesamenkomst Maandagavond I 8 u in Gasthuis „Welkom". Bondstraat voorganger ds J. Gravendeel R.K. Kerk St. Agatha (zat.av. 7 u) 8.30 u, 10.15 11.45 en 7 u. Dependance in Poelpolder, ln de aula van de Prot Chr. School, ingang Frans Halsstraat: (Zat.av 6.15 u) 8 30 en 12 u. Maria- kerk (zat.av. 7 u) 8 30, 10.30 12.00 6 30 u Engelbewaarders (Beekbrug): (zat av. 7 u) 7.30, 8 45, 10 45 u en 5 45 u I Nieuwkoop Herv. Gem. 10 u ds j G. van Doorn. 6.30 u ds J G. van Ieperen te Katwijk. Geref. Kerk 9 30 en 6.30 u ds R. J. A. Hanenburg. Chr. Geref. Kerk 930 u en 6.30 u dienst des woords Rem. Geref Gem 10 u ds j T Elders Mayer. .Meun veen Herv Gem. 9 30 u dhr D Barendrecht te R'dam. 6 30 u ds J. Gebraad Geref Kerk 9 30 u en 6.30 u I dr J. Schelhaas te A'dam. Nieuw-Ven nep Herv. Gem. 9 u ds A P van der Haas te Den Haag. 10.30 u ds A. P. van der Haas. 7 u ds J. G. Gebouw Dorpshuls Venneperweg 7 u ds J van der Velden, te Lisse. Jeugd dienst). Geref. Kerk 8 45, 10.30 en 4.30 u ds D Hoornstra (H.A.) Chr Geref. Kerk 9.30 en 3 u ds W. de Graaf. R.K. Kerk (zat. av. 7 u) 9 en 11 u Noordwyk-Binnen Herv. Gem 10 u ds D Keunlng 7 u dr J G B Jan sen. Geref. Kerk 9 30 u ds W Dek ker 5 Idem Ned. Prot. Bond 10.30 u d Mr J Hoevers (Den Haag) RK Kerk (zat. av. 7 u) 8. 9.30. 11.15 en 5 30 u NoordwUk aan Zee Herv. Gem. 10 u dr J. G B Jansen. De Rank 10 u Jeugdkerk 5 u ds D. Keuning Geref. Kerk 10 en 5 u ds C Warner. Sole Mio 10 u ds H Lijesen Herv Ger Evang (VGLO-school. Schoolstr 2) 10 u ds A. Gooyer (Delft) 3.30 u ds W Chr. Hovius (Katwijk a Zee) R.K. Kerk (zat. av 7 u) 7.30. 9. 10.30 en 12 u Noordwykerhout Herv Gem 10 u ds J. G B. Jansen van NoordwIJk 7 u De Zllk dhr. J. Valkenburg van Hlllegom (aula R.K. School) RK Kerk St, Victor (zat. av. 7 u) 8.30 10 130 en 6 u. St. Jozef (zat.av. 7 u) 7 30. 8 45. 10.15 en 11 30. en 7 u Oegstgeest - Herv Gem (Groene Kerk) 10.30 u ds W E Verdonk (Pau- luskerk) 10 u ds H. P Huisman (Ge meentecentrum) 7 u ds A. Geense te Leiderdorp (Jeugddienst) (Jeugdkapel) 10 u P. A Rueck Vryz Hen- (Ge meentecentrum) 10.30 u ds L. H Rui tenberg te Den Haag. Geref Kerk 10 u ds Vegter. 5 u dhr S v d Land Geref Kerk (vrljgem (Julianaln. 1) 8.30 en 3 u ds H J de Vries R K Kerk (zat. av 7.30 u) 9. 10 30 12 en 6 30 u Bonaventurakapel (zat av 6.30 u) 8 en 10 u. Oude Wetering Herv Gem 9 30 u ds J Lalleman. Geref Kerk 9 30 u en 5 u dr J Schelhaas te A dam Rem Geref Gem 10 u ds G. J Bierlnga te Haarlem Rynsaterwoude Herv Gem. 9.30 u ds Franken te Woubrugge 7 u dhr Stroo te Koudekerk a. d. Rijn. Chr Geref Kerk 9.30 u dienst des woords. 2.15 u ds H. C van der Ent te Katwijk aan Zee. RIJnshurg Herv Gem (Grote Kerk) 9.30 u ds Van Gosliga. 5 u ds Balke te Bodegraven (Bethelkerk) 9 30 uur kand. De Vreugd te Katwijk 5 u ds Van Gosliga. Geref. Kerk Petrakerk 9 u ds H. Lijesen te Noordwijk 5 u ds Bijleveld. Immanuëlkerk 9.30 u ds Bij - leveld 5 u ds v. d. Linde Maranatha kerk 9.30 u ds v d. Linde 5 u ds E v d. Woude te Llsse Geref Kerk (vrij gemaakt) 10 en 5.15 u ds D. Zemel Sassenhelin Herv. Gem 9 en 10 30 ii ds A. Westra 6.30 u ds H van der Giesen te Capelle a. d. IJssel) Geref J Kerk 10 u ds G. Toornvliet te Bloe- mendaal. 5 u ds Brands, te Leeuwar- den-Huizum. Chr Geref. Kerk 10 en i 5 u ds L. S. den Boer Ned. Prot Bond geen dienst. R.K Kerk (zat av 7 u) I 8. 9 30. 11 en 5.30 uur Valkenburg Hen- Gem 10 en 6.30 u ds G Zonneveld. Geref Kerk 10 en 5 u ds M. Wildschut te Soestdyk. Ge- I ref. Kerk (Vrijgem.) 9 u ds C J Breen, I 3 u ds J v d Haar. j Voorhout Herv. Gem. 10 u ds Adr Oskamp R.K. Kerk (zat. av 7 u) 7.30. 9 u tn 10.30 u. 11.45 u en 5.30 u. i Voorschoten Herv Gem. Dorps kerk 10 u ds Saraber 7 u ds Verheule Kapel Rijndijk 10 u ds O V Henkei te Den Haag. Hulp en Heil 10 u ds. Ver- i heule. Rem. doopsgezinde kring (cul tureel centrum) 10.30 u dr A. W. Cra- I mer. Geref. Kerk 9. 10.30 en 5 u ds J C Haart-sen te Harderwijk. Geref. Kerk vrijgem 10 en 5 u leesdlenst. R.K Kerk Laurentius (zat. av. 7) 7.30. 9. 10.30. 12 en 5 u Moeder Gods (zat av 7 u) 10. 11 30 en 6 u Warmond Herv Gem 10 u ds J M Snijders. 7 u ds A Westra van Sassenheim R.K Kerk (zat. av 7 u) 8 u 9.30, 11.30 en 7 u. i Wassenaar Herv. Gem. (Dorps- kerk) 10 u dr Th C. Frederlkse; 7 u ds J A. G van Zanten Kievletkerk 9 u Jeugdkerk 10 u ds J T. Wlersma Messiaskerk 10 u ds J. A G van Zan ten. Dorpscentrum 10 u kinderdienst Gebouw Shalom 10 u jeugdkapel Dev- lerhuls geen dienst Geref. Kerk Bloemcampln 10 en 5 u ds L. Bech j zyiln 10 en 5 u ds D van der Meu- len. Ned. Prot. Bond Lange Kerkdam 10.30 u ds H. J. Heerlng Remonstr 1 Geref Gem Johanneshuls 10.30 u ds E B A. Poortman Herv Geref Evan- gellesatle Dorpshuis 10 en 4 u ds J Boezen. Eethen. Woubrugge Herv Genv 9 30 u ds Gebraad. Nteuwveen 6.30 u ds Fran ken. Geref Kerk 9.30 en 6 30 kand Verdun, te Den Haag. Zevenhoven Herv. Gem, 9.30 u ds Reyenga. Geref. Kerk 9.30 u en 7 u dr M. J. Mulder te Badhoevedorp Zoeterwoude Herv Gem. 10 u ds J Th W. Quak te Koudekerk aan den Rijn. R.K Kerk (zat. av. 7 u) 8.45, 10 30 en 12 u. Zwammerdam Herv. Gem 10 u en 6.30 u ds D Goudzwaard Geref. Kerk 10 u ds SJ. Tlemersma. 6.30 u ds A P Helner te Ter Aar. Rem Geref. Gem. 10 u ds H. Cramer te Epe. De r.-k. St.-Josephkerk i de Herensingel in Leiden. Foto L.D./Holf01C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 8