Noordwijkerhoutse zusjes zingen in het buitenland Praattoneel bij Theater In Nederland geen kans voor de Bentley Sisters [J ud Pittig en gióteren ,Kaspar zemen j de énige zeem. zonder \#||PnRdie uitgekookt kan worden en zorgen 11 u u bestand is tegen wasmiddelen DINSDAG 4 NOVEMBER 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 (Door Pieter C. Rosier) LEIDEN Twee zingende zusjes zijn al gauw in staat een groot publiek voor zich te winnen. Drie zingende zusjes zijn een bijzonderheid, vier van deze meisjes zijn een zeldzaamheid. En de Bentley Sisters zijn zo'n zeldzaamheid. Ze zijn op het ogenblik druk bezig naam te maken in de Duitse showwereld. De Bentley Sisters hebben noch de Duitse, noch de Engelse na tionaliteit. Het zijn vier Hollandse meisjes, afkomstig uit De Zilk bij Noordwijkerhout. In de Bollenstreek kent men het zingende viertal als de meisjes Oorthuysen, te weten Lia van twintig, Mary van achttien, Elly van zestien en Winnie van veertien. De zusjes zingen al zeven jaar. Tot voor kort op besloten feestavondjes in eigen streek en een enkele maal ook in het radioprogramma 'Jeugdland' van de NCRV. Trouwe televisiekijkers zullen zich de Bentley Sisters misschien nog wel her inneren van een van de Rodeo-uitzendingenwaarin onbekend ta lent al of niet met succes naar voren treedt. bod !60 Omdat Winnie Oorthuysen pas veertien jaar is en de arbeidsinspec tie in ons land erg streng, kunnen de vier zusjes hier niet professioneel op treden. Vandaar de „vlucht" naar Duitsland, waar men Hollandse Heintjes en Zilker zusjes met open armen ontvangt. De meisjes wonen nu alweer drie maanden in Karls ruhe en maken tournees naar Ber lijn, Bremen en Bazel. Het succes van de Bentley Sisters in het buiten land is zo groot dat vader en moe der hun graszodenbedryfje inmid dels hebben opgegeven en ook naar Zuid-Duitsland eyn vertrokken. De band met Nederland evenwel is hecht genoeg om als het ook maar even kan een dagje in oude ver trouwde omgeving door te brengen. De Mariahoeve in het Asselse op de Hoge Veluwe bijvoorbeeld is de meis jes Oorthuysen vertrouwd, omdat ze er meer dan eens met zomervakan tie zyn geweest. Ze hebben er een rit van ruim acht uur voor over om in deze door de natuur zo rijk geze gende streek by Apeldoorn de ver jaardag van Wim Peynenburg, de huismeester van de Mariahoeve, mee te vieren en met enkele liedjes op te luisteren. De aanwezigheid van de hele familie Oorthuysen daar be spaart ons een verre reis naar Karls ruhe. Het verjaardagsfeest wordt ge houden in een bijgebouwtje op het erf van de Salesianen van Don Bos- co, die de Mariahoeve met veel ijver beheren. De gasten zitten aan lange tafels er er heerst een sfeer van gemoede lijkheid zoals alleen buitenlui die kunnen scheppen. Juist op het mo ment dat de glazen worden geheven komen bij wyze van verrassing de 4 Bentley Sisters binnenstormen. De jarige, aan wiens populariteit niet lang getwijfeld hoeft te worden, laat zich niet ongaarne door het joüge viertal omhelzen. Als het rumoer van deze onverwachte reünie wat is ver stomd worden gitaar, banjo, tamboe rijn, ukelele van hun hoezen ont daan en maken de zusters zich op om voor het provisorische voetlicht te treden. De omstandigheden zijn showtech- nisch gezien niet bepaald ideaal, maar de onbevangenheid en de spon taniteit, waarmee de liedjes in zowel het Duits als het Italiaans worden gezongen vergoeden veel. Woorden als wunderbar en wunderschön. Lust en Liebe komen in het zangvocabu- laire van de hipgeklede zusjes veel vuldig voor. De schlagerzangeresjes in de dop maken, hoewel pril, een pittige indruk. Pasje hier, pasje daar en het beoogde effect biyft niet uit. Er zal aan dit viertal nog heel wat bijgeschaafd moeten worden, maar daar weten de door de wol ge verfde showbazen in Duitsland onge twijfeld wel raad op. De meisjes zyn leuk om te zien en te horen en ze hebben in elk geval de nodige rou tine. De sprong naar het buitenland lijkt bepaald geen sprong in het duis ter. Of de meisjes er in zullen slagen een internationale showcarrière op te bouwen, hangt voor een belangrijk gedeelte van hun eigen doorzettings vermogen af. Volgens vader Oort huysen hebben zijn dochters dat ver mogen wel. Concours Het kost weinig moeite om het luid kwetterende kwartet voor een kwartier durend gesprekje by elkaar te krijgen. Om beurten vertellen de zusjes hoe ze in 1962 op het Kaag concours werden ontdekt. Lia be scheiden: „We eindigden daar als nummer drie en mochten toen al gauw onze eerste plaatje maken en in een jeugdprogramma voor de ra- I dio optreden. Daarna kwam het feestavondjeswerk, dat ons nog wat I meer bekendheid opleverde". We hebben overigens ontzettend veel te danken aan Jaap Schrama, onze mu- zlekleraar in Noordwijkerhout. Hy I heeft ons langer dan zes jaar onder zyn hoede gehad. Waarom we uit Holland weg zyn gegaan? Ach, er werd ons de laatste I tyd wel veel beloofd, maar er kwam uiteindelyk weinig van terecht. We I zouden byvoorbeeld een tydje gele den in de televisieshow van Willy Alberti komen. Nou dat ging mooi 1 niet door, omdat de arbeidsinspectie Winnie nog te jong vond. Verleden jaar bood Wil van den Burg, onze manager hier in Holland, ons in Keulen aan. Dat was eigenlyk niets voor ons, maar we kwamen daar toch maar eventjes op de televisie in het programma „Zum blauen Bock". Een geweldige ervaring was het wel. Onze Duitse manager is Arthur Herz. Die zag ons in dat programma en zo is het eigenlijk gekomen. Hy haalde ons eind juli van dit jaar naar Karlsruhe, waar we nu wonen. Talen Mary aanvullend: „Arthur Herz is net zo'n soort man als meneer Slees- wyk. Hy laat ons wel heel erg hard werken. Hier in Nederland repeteer den we hoogstens twee uurtjes per dag. In Duitsland studeren we 's ochtends en 's middags. We moe ten allerlei vreemde talen leren: Duits, Russisch, Italiaans. Maar het is alles by elkaar toch wel leuk hoor. In Holland gebeurde nooit wat op windends. We mochten al biy zijn als we voor één microfoontje kwa men te staan. De omschakeling is natuurlyk erg groot, ook wat kleding en make-up betreft. Het is alles veel geraffineerder". Moeder Oorthuysen zorgelyk: „Ik moet er wel aan wennen, aan al die verf op hun gezichten. Ze hebben gelukkig alle vier een andere oogop slag, ik zou m'n eigen dochters anders niet zo gauw herkennen". Winnie lachend: „Ach. ze zitten daar in Duitsland allemaal te teuten dat we niet genoeg op elkaar lyken. Ze willen vier dezelfde gezichten zien. Ze vinden ons ook te klein en te mager. En ze willen notabene dat we pruiken opzetten. Moet je mee maken. Maar we kunnen er echt niet van buiten hoor, van dat zingen". NEDERLAND I: 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.07 De dwaze wereld van Tommy Cooper, tv-serie (KRO) 7.32 Verslag op dinsdag (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Vanavond in Nieuwspoort (KRO) 9.00 Music, music, music: muzikale show in kleur (KRO) 9.45 De Wrekers, tv-serie, in kleur (KRO) 10.35 Journaal (NOS) 10.40 Schaken voor beginners, les 5 (NOS). NEDERLAND II: 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.03 Scala: informatief programma (NOS) 7.30 Peyton Place, tv-feuilleton (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Strange Report: Epidemie- een zeer merkwaar dige misdaad, tv-film in kleur (AVRO) 9.10 Sportpanorama (AVRO) 10.00 Televizier (AVRO) 10.50 Journaal (NOS). Carrcll Elly enthousiast: „Weet U dat we in Duitsland per dag twee liedjes, waarvan we de tekst nauwelyks kun nen lezen, moeten instuderen. Op een keer begaven onze stembanden het byna. We moesten toen van de dokter een paar weken onze mond houden. Daar gaat onze bussiness. dachten we Enfin, twee dagen geleden hebben we nog gezongen voor een Duitse grammofoonplaten- maatschappy. En heel misschien ko- ADVERTENTIE men we binnenkort in de show van Rudy Carrell. Leuk hè?" Moeder Oorthuysen aarzelend „Het zou toch wel aardig zyn als ze ook eens in een Hollandse televisie show mochten verschynen". Winnie opgewekt: „In december moeten we veertien avonden achter elkaar in drie verschillende plaatsen voor het Opel-personeel optreden, dat staat al vast. In een van die plaatsen is een zaal met vierduizend plaatsen, fantastisch gewoon. Karls- De Bentley Sisters poseren even voor de fotograaf. (Foto LD/Holvast) ruhe? Hardstikke fyne stad. vlak by het Zwarte Woud en maar tien mi nuten van de Franse grens. Jammer eigenlyk dat er zo weinig Hollanders zyn Voor de Hollandse fans van de Bentley Sisters: ze wonen aan de Kaiserallee no. 21 en ze vinden het leuk om fanmail te ontvangen. In „Indisch ABC" kregen we de Nederlandse en de Indische versie te zien van Ot en Sien. In de Nederlandse stond moeder zelf met opgestroopte mouwen de was te doen. in de Indische werd het werk door de djongos verricht. Jeugdsentiment van onze bejaarden zoals ook het door Soekarno opgedreunde ry- tje Nederlandse plaatsnamen. De heer Salim had weer last van ander jeugdsentiment. Hy had 15 jaar in het concentratie kamp Boven-Digoel gezeten, omdat hy zich met de pen tegen het Nederlandse kolonialisme had gekeerd, en nog steeds schrok hy even op als hy te maken kreeg met een onbe schofte tramconducteur in ons land. Prof. Wertheim wilde by alle kritiek op onze aanpak van het vrüheidsstreven. toch be grip vragen voor de tyd waarin het geschiedde, en vergeleek de 1800 geïnterneerden in Boven- Digoel met de 100.000 gevange nen van de regering Soeharto nu. die hem zoals bekend, zeer ter harte gaan. In de derde en laatste afleve ring van de serie „Myne heeren van de gerechte" stond op het bureau van de schout een ta bakspot met de letters „toe back" recht naar de camera gekeerd. Dit beeld was kenmer kend voor de hele aanpak, die daardoor toch onbevredigend bleef. De 17de eeuwse aankle ding was met zorg geschied, maar ook aldoor net iets te na- drukkelyk: we werden er met de neus op gedrukt, mochten het zelf niet ontdekken. Ook de taal, doorspekt met ouderwetse, woorden, had iets statigs en dat verhoogde het werkeiyk- heidsgehalte niet. In „Achter het Nieuws" mocht de welbespraakte Moskouse tv-commentator Koe drjawtsew even zyn visie geven op het verschil tussen onze ka pitalistische en zyn socialisti sche samenleving. Op enkele punten, zei hy, ligt Nederland voor. Het toerisme is beter ge organiseerd en meer mensen kunnen een auto kopen. Daar stond tegenover dat de Sowjet- Unie geen economische crises en geen werkloosheid kent, goedkoper is de huur bedraagt slechts 5 tot 10 procent van het inkomen, ziekenhuizen en derge- lyke zyn gratis), en dat de so ciale verzekeringen beter zyn. Een gast spreek Je natuurlyk nooit tegen, maar afgezien van het feit dat werkloosheid wel degelyk bestaat in de Kolchoz- bedryven al heet dat geen werkloosheid), afgezien van de vraag of de woonsituatie behal ve goedkoper ook beter is, afge zien van de vraag of het leven ook goedkoper is als je de Rus sische pryzen niet vergelykt met de Nederlandse, maar met de Russische lonen (de in Mos kou levende buitenlanders be stellen niet voor niets hun le vensmiddelen en dergeiyke in Helsinki, dat is goedkoper e n makkelijker i. zyn er natuurlyk ook nog verschillen als vryheid van drukpers en dergeiyke. Hans Jacobs sprak de hoop uit dat hy ook eens in de gelegen heid zou worden gesteld iets voor de Russische televisie te zeggen, maar dat maakte het praatje van Koedrjawtsew er natuurlyk niet minder folkloris tisch om. Overigens hebben ook wy geen reden ons te beroemen op onze woonsituatie, ^bals „Hier en nu" aantoonde. In Den Haag (met 15.000 woningzoe kenden) waren enkele treffende gevallen opgezocht, en als Koedrjawtsew verstandig is, vraagt hy het filmpje op om het aan het Russische volk te tonen als voorbeeld van onuitroeibare Nederlandse folklore, en met de mededeling erby dat er nog steeds meer woningzoekenden dan autozoekenden zyn in h et Nederland van de vrye econo mie Nico Scheepmaker ARNHEM (GPD) De Duitse ex perimentele toneeldichter Peter Handke, reeds vermaard om zyn theaterexploitatie van het woord „Hooggeacht publiek" heeft in zijn „Kaspar" zich wederom met dit feno meen bezig gehouden. Zyn stuk, dat door het gezelschap Theater in de Nymeegse schouwburg in première is gebracht, is ontleend aan de ge schiedenis van de echte Kaspar i Hauser, die van 1812 tot 1833 in Zuid-Duitsland leefde. geen raad mee weet. die geen beelden by hem oproepen noch associaties wekken en beelden of verbeeldingen. Het hele scala van cliché's van leu zen, van uitgeholde en plat getreden termen waarmee wy zyn grootge bracht en waarmee onze kinderen volwassen worden, waarmee wy en zy leerden praten wordt hier in be weging gezet. Niet de handeling die tot toneel wordt, maar in woorden die op zoek zyn naar onze werkelyk- heid. Handke's Kaspar leert dan ook op een ontzettende manier praten. Hy wordt zoals wy zyn tot hy ge worden is zoals vroeger een ander was. dat is het thema. Hy werd als ongeveer 17-jarige knaap in Neurenberg ontdekt. Een jongen die niet praten kon. noch zyn ledematen gebruiken. Onderzoekin gen wezen uit dat hy als een varken in het hok op water en brood moest zyn grootgebracht. Hy had nooit de zon gezien, geen mensen (behalve de brenger van zyn voedsel» en geen dieren. Deze raadselachtige vonde ling heeft een enorme literatuur op geleverd, maar het rechte van zyn geschiedenis is nooit duidelyk ge worden. In 1833 werd hy dood ge vonden, waarschynlyk vermoord. Handke neemt het thema op dat voortspruit uit de functie van het woord, het woordgebruik dat praten heet. Zyn Kaspar is inderdaad de dorpsgek die niet praten kan. Zyn geestesleven draait om één zin. waar van hy de zin niet eens begrypt. Deze luidt: „Ik wou graag net zo worden als vroeger een ander ge weest is". Maar nu Kaspar uit zyn Isolement is verlost, dalen de woor den uit de hem omringende wereld als hagel op hem neer. Hy verneemt overal pratende woorden waar hy Hy wordt daarby geholpen door een vyftal tegenbeelden van zichzelf, die zyn praten in mime illustreren. Ionesco heeft in zyn „Verjaardags- partytje" eenzelfde thema behandeld. Zyn spel van leegpratery is sarcas- tischer, Kaspar is tragischer, conse quenter ook omdat hy geen hande ling biedt maar by beweging blyft. I beweging die nog versterkt wordt door mime en dansmotieven die aan ballet verwant zyn. Het ligt voor de hand dat de voor stelling van dit spreekstuk, met zyn absurdistische elementen, tot het moderne toneel behoort, vol aanzet ten naar vernieuwingen. Bernhard Droog speelde deze uiterst moeiiyk te verbeelden Kaspar suggestief en hy slaagde er in de figuur ln heldere contouren te houden. Theo Kling voerde een strikte regie, waardoor de kern van Handke's stuk ontpeld werd als een pit uit een noot. De i pantomime spelende tegenfiguren waren Arthur Boni, Joop Keesmaat, i Hans Pauwels, John Peters en Henk Vogels. VOOR DINSDAG 4 NOVEMBER Hilversum 1, 402 m. AVRO: 18.00 Nws 18.11 Radlojourn 18.25 Wie waagt die zingt: folkloris tisch lledjesprogr. 18.50 Paris vous par- le 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Tref punt: discussle-rubr voor actuele za ken. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: Vro lijkheid, muziek, act. en wetenswaar digheden. 22.00 Gonk: satirisch pro gramma 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radlojourn NOS: 22.55 Zin-tuig; kunstkroniek 23.55-24.00 Nws. I Hilversum 2, 298 m. KRO: 18.00 Stereo: Metropole ork. 18.19 Uitz. van de KVP 18.30 Nws. 18 41 Act. 19.00 Licht ork. met sol 19.40 Conclllepostbus 1945 Wie is ln Godsnaam Jezus Christus?, godsdleen- stlge lez. 20.00 Stereo. Mezzo-sopraan en plano; klass. en mod. lied. 20 45 Uitgeschakeld?: een reeks beschou wingen over ouder worden en ouder dom 21.00 Stereo: Radlophllharmonlsh ork mod muz 21.30 Babel: (anti) kunst, (sub) kuituur 22.25 Overweging 22.30 Nws 22.38 Parlementsoverzicht. 22 45 De zingende kerk, muzikale lez 23.00 Kontkstmagazine waarin op de dingen wordt doorgepraat 23 30 Ste reo: lichte grammuz. 23.55-24.00 Nws VOOR WOENSDAG 5 NOVEMBER Hilversum 1, 402 m. VARA: 7.00 Nws. en ochtenddgymn. 7.20 Soc. strljdl. 7.23 Stereo: Lichte grammuz. (7.30-7.35 Van de voorpag) VPRO: 7.54 Deze dag VARA 8 00 Nws. 8.11 Act 8 20 Stereo; lichte gram. muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de hulsvr.) 9 00 Stereo: Klass planoconcert (gr.) 9.35 Wateret 9 40 Schoolradio 10.00 Lichte grammuz 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nws. 11.02 Voor de vr. 11.40 Stereo: Pianorecital klass. muz. (gr) 11.50 Stereo: Seml- klass. muz. (gr.) 12.25 Promenade-ork met zangsol amusementsmuz. 12.54 Voor het platteland 13.00 Nws 13.11 Art 13 25 Licht orgelconc. 13 45 Ge sproken portret 14 00 Operettemuziek (gr.) 15.15 In de Toonzaal: mod muz - progr. voor de Jeugd met commentaar 16 00 Nws 16.02 Stereo Nederl. chan sons 1620 Muz. en brieven, muzikale lez. 17.20 Stereo Semi-klass. kamer- muz. (gr.) 17.55 Meded. Hilversum 2. 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor klass grammuz. met nws. en act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister uit... én thuis: vera.pl.progr. voor de militairen (8.30 8.32 Nws. 9.00-9.10 Gymn. voor de hulsvr.) 9.30 Voor de kleuters 9.45 Van 1685 tot vandaag: componisten en hun werken, muzikale lez. 10.15 Voor de vr. 11.00 Nws. 11.02 Plek uur. wedstr- progr 1145 Act. 11.55 Meded. KRO: 1200 Van twaalf tot twee. gev. progr. (12 22 Wy van het land. 12.26 Meded. t.bv. land- en tuinb. 12.30 Nws 12 41 Act. 13.00 Raden maar 13.15 Onder nemend) NCRV: 14 00 Stereo: Radlo- phllharmonlsch ork. en sol.: mod. muz 14.20 Stereo Radio Kamerork.: klass en mod. muz. 15 00 In t zilver: progr voor oudere luisteraars 16.00 Nws. 1602 Stereo: Voor de Jeugd 17.00 Twien -popradio voor t(w)leners. 17.50 Overheeldsvoorl.: Mens en samenle ving. Hilversum 8. 240 m. NCRV: 9.00 Nws. 9 02 Zing. zing. zing: lichte vokale muziekjes 1000 Nws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe lang- rltlsch commentaar 11.03 Muzlek-lezen. (12 00 Nws AVRO: 13 00 Nws 13 03 Radlojourn 13.06 Zet 'm op: vrolijk pl- progr 14.00 nws.) 15.00 Nws. 15.03 Arb. vit populair vere.pl.progr. 16 00 Nws. 16.03 Gimmick; licht pl program- 18 00 Toppoppologvpop- en country- ma 17.00 Nws. 17.02 Radlojourn. 17.05- muz. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NOS/NOT: 11.10-12 00 Schooltelevi sie AVRO: 17 00 KI Voor de kleuters 17.05-17 40 V. d. kinderen NOS 18.50 KI De Fabeltjeskrant NOS 19 00 Journ. NOS: 19.07 Scala: Inform, pro gramma CVK IKOR RKK: 1931 Ken merk: de wekelykse lnform.rubr over kerk en samenleving NOS: 20 00 Journ. 20 20 Uitz van het GPV 20 30 Tortilla Flat. speelfilm (Rykskeurlng alle leeftijden) 22.10 Uitz Stichting So- cutera 2225 Elgentyds: progr rond het Nederl. Blazersensemble 22.55-23 00 Journ. Nederland II NOS: 18 50 KI De Fabeltjeekrant. NOS: 10.00 Journ AVRO 19.03 KI Audubon Wildlife Theatre De verdwy- nende zee. fllmrep 19 30 INFO, maan- deiykse advies- en Inform rubr NOS: 20 00 Journ. AVRO 20 20 De dansers van Ceylon: folkloristisch programma 20 40 KI Incident ln het archief tv- spel 21.35 Spreekuur: medische rubr. NOS: 2205 Journ Teleac 22 10-22 40 Leeveende Filosofie les 5 herb. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5