an Potasch en Perlemoer'
cnjgen ze nog geen genoeg
)e memoires van Jolian Kaart (IV en slot)
1
5 f-
y*'ï
Zirkusprinzessin
en gisteren
itERD.
IAO 18 OKTOBER 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
-s, «uwardi
fnnef
(Door Johan Kaart)
er allemaal op het toneel
ebeurd, je houdt het niet voor
jelijk. In een dorpje bij
•den hebben we eens op
toneeltje gestaan dat min-
15 twee meter hoger lag dan
gal. Er was een keuken onder,
on elkaar niet verstaan door
gerammel van het bestek en
geklets. Af en toe stampte ik
le vloer, je hoorde ze stil wor
maar na een paar minuten
m het weer. Een fluitketel
dwars door alles heen, de
ip kwam tussen de planken
r.i
tun je doorgaan. In de tent
Leon Dassie is het doek een
in brand gevlogen. Leon rent
toneel op en schreeuwt: „Dames
leren blijft u zitten. Er is niets
de hand, het hoort allemaal bij
stuk". Zo bang was hij dat ze
terug zouden vragen.
was de tijd van de gaspitjes
je zaal en op het toneel, vleer-
ien noemden ze die dingen,
it op het toneel is een spreek-
rdeljjke verschrikking, de zaal-
Jers in provir.cie spanden dik-
een dunne stalen draad voor
toneels langs om te voorkomen
het doek tegen de gasvlam zou
ien.
nis de Bree was een bijzondere
Hy was heel bijgelovig. Daar
we op een vreemde manier
iter gekomen. Heft was opvallend
Lou. altijd even voor het doek op-
g, verdween. Hij was dan een
»je helemaal weg, onvind-
r. Natuurlijk werd er naar hem
echt, vlak voor de voorstelling
Je iedereen wel ergens voor no-
Maar Lou kon je nooit te pak
kagen.
Dp een avond we stonden met
tent in Zwolle zag een van ons
onder het toneel verdwijnen. De
r ligt in zo'n schouwburgtent
hoog. Toen zijn we achter het
ite geheim van Lou gekomen.
Vat was er aan-de hand met Lou?
was gewend even voor de voor-
ling onder het toneel zijn geluk
deponeren, een gewoonte waarmee
bet oude ras inbrekers behept
De roddel ging natuurlijk als een
«nd vuur door het gezel-
tap. „Bek houden", zei ik. „Maar
zullen hem er af helpen". De vol
le avond is een van de jongens
minuten voor Lou naar bene-
r gegaan. Hij verstopte zich met
d schep in een donkere hoek. Lou
likt onder het tentzeil, zoekt een
ede plek en zet zich neer voor me-
tatie en de rest. Heel voorzichtig
lipt de ander kchter zijn brede rug
hem toe, schuift het blad van
spade onder z'n billen en wacht
Lou doet waarvoor hij geko-
i is en als de bliksem trekt de
der zich terug. Lou staat op,
>akt z'n kleren in orde. kijkt ach-
rom en staat stijf van verbazing,
«rek", hoorde de ander hem zeg-
a: „Ik zou toch zweren dat ik daar
akt heb". Lou was genezen.
Wat hy op het toneel heeft ge
in, durfde alleen mijn neef
ffls. Hans is eens terwijl hij als
irtelaar aan een boom gebonden
eden op het toneel stond, gewoon
ïgelopen. Met de boom op z'n
verveelt me", zei hij.
c t
f.
t
r
i
i
Jk loop al maanden te dubben of
het zal doen of niet. En wie komt
Potasch en Perlemoer op de
ippen? Job." Dat zei Cor Ruijs in
ktember 1950 toen hij hoorde dat ik
Kasstuk
tJohan Kaart, red.) Potasch ging
spelen. Ik had niet zo lang. maar
wel even diep nagedacht als Cor
voor ik het waagde om het oude kas
stuk van stal te halen. Maar ik had
geen keus.
Nadat de komedie „Tussen man en
vrouw" was gekelderd als een bak
steen stond ik met de rug tegen de
muur. Ik kon niet terug: ik moest
doorgaan en in korte tijd zoveel geld
verdienen dat iemand die het niet
goed meende met Johan Kaart me
niet het mes op de keel kon zetten.
Ik vroeg me af: wat is nou een
stuk dat het altijd goed heeft gedaan
waarvoor het publiek is blijven ko
men. Dat was de vraag waar alles
om draaide. Ik had publiek nodig. Ik
moest een stuk hebben dat bewezen
had een kassucces te zijn, ik kon
geen strop meer riskeren.
Zo, al piekerend, zoekend naar dat
ene reddende stuk waarvan af hing:
het bestaan van mijn gezelschap,
mijn onafhankelijkheid, mijn presti
ge, schoot me de naam Potasch en
Perlemoer, in textiel, te binnen.
Potasch en Perlemoer. dacht ik. een
goede komedie, een niet te grote be
zetting heeft het altijd prima ge
daan waarom eigenlijk niet?
Ik kreeg Johan Boskamp mee als
Potasch, zelf had ik de rol van Per
lemoer.
Er is veel gedokterd aan het stuk.
als auteurs zijn al veel namen ge
noemd, maar de oertekst is van
Montague Glass. De hoofdpersonen
zijn twee Joodse mannetjes die
voortdurend overhoop liggen. Ze
gaan voor elkaar door het vuur en
vliegen elkaar toch telkens weer in
de haren. De grote waarde van de
komedie is dat iedereen deze mensen
begrijpt. Alles wat op het toneel
wordt gezegd en gedaan is zo alle
daags. zo gewoon dat de zwaarste
dwarsligger na tieri minuten ont
spannen achterover in zyn fauteuil
leunt. De onverwoestbare solidari
teit van deze twee mensen, zo ver
schillend van aard en karakter en
tcch zo onafscheidelijk in hun vriend
schap is onweerstaanbaar. De groot
ste botterik zit er vertederd naar te
kijken.
Dat is zo ongeveer de basis van
Potasch. en Perlemoer. Daarop is
een juweel van een dialoog gebouwd
tussen de twee hoofdpersonen, spits
en vol Joodse humor. Het stuk heeft
me de jaren vijftig voor het eerst en
daarna nog heel vaak gered. Het is
de tweede top in mijn carrière ge
weest.
Een paar dagen voor Kerstmis 1950
ging de première in de Kleine Ko
medie in Den Haag. Nota bene uit
gekocht dfx>r een handelaar in lom
pen en metalen uit Amsterdam, een
Joodse man. Met bussen vol kwamen
de mensen naar Den Haag. Minister
Mansholt zat ook in de zaal.
Het was een feest. En het bleef een
feest, zes maanden achtereen. Elke
avond uitverkocht. We hebben het
daarna gespeeld tot in de kleinste
plaats in Nederland, telkens weer. De
mensen krijgen er niet genoeg van,
sommigen hebben het tien keer ge
zien en als we het weer spelen ko
men ze voor de elfde keer.
Ik heb het zestienhonderd keei
gespeeld en ik zal het mog honder
den keren spelen, daarvan ben ik
overtuigd. Niet meer met een eigen
gezelschap, ik wil die drukte niet
meer aan m'n hoofd hebben. Laat
een ander nu de sores van het gezel
schap hebben. I-k zal wel spelen.
Goddelijk
Er is me zo vaak gevraagd: Krijg
je er nooit genoeg van? Nee. Het is
een goddelijk stuk. Ik houd van de
Joodse humor, ik hoef niets aan te
dikken, je kunt het zo fijn brengen
De manier waarop je zegt is alles, er
zit een melodie en een ritme in. waar
ik gek van ben. Zolang het de men
sen niet verveelt, blijf ik Perlemoer
spelen.
Dank zij „Potasch en Perlemoer in
Textiel" zijn we de jaren tussen vijf
tig en zestig goed doorgekomen. Ik
kreeg vrij veel televisiewerk:
„Nachtdienst". „Je kunt het toch
niet meenemen". „Mijn zoon de mi
nister". „Hoera een jongen", het zyn
successtukken geweest
Ik kreeg net een beetje de kriebel
van Potasch en Perlemoer. zo tegen
het jaar 1960 toen Piet Meerburg en
Hofman me vroegen of ik Dcolittle
wilde spelen in de musical Mv Fair
Lady. Ik stond perplex. Ik kende de
musical niet. My Fair Lady zei me
alleen iets door de songs die al een
geruime tyd veel gezongen werden
in Nederland.
„Goed", heb ik gezegd. „Ik doe het,
maar dan moeten jullie my hetzelf
de geven, wat ik met myn gezelschap
verdien". ,.En hoeveel is dat", vroeg
Meerburg. Nou, het was teveel, von
den de heren. Daar zijn de onder
handelingen blyven steken, want ik
kon werkelyk geen stap achteruit.
Wim Sonneveld heeft het rap opge
lost. „Okay", zei hy, „zonder Kaart
doe ik het niet". Dat was een ulti
matum waarop de anderen geen ant
woord hadden, ik kreeg mijn zin.
Sonneveld was een fantastische col
lega. Voor hem maak ik chapeau bas.
Het is een allercharmantste ke
rel en een prima vakman.
Sonneveld zei eens: „Rotvent, ik sta
me de hele avond in het zweet te
werken en jij krijgt het applaus v»x>r
een paar keer optreden". Want met
elkaar was ik niet zoveel op het to
neel. Hy meende het niet hoor, maar
hy zei de waarheid.
Ik houd niet op met acteren, nee.
Zolang het publiek me wil zien, ga
ik door. Zolang de voorstellingen uit
verkocht zyn en de dokter niet zegt:
Kaart nou moet je toch wat kalmer
aan doen, ga ik door. Ik ben publiek
eigendom, is het niet zo?
Potasch en Perlemoer, het
successtuk, dat Johan Kaart er
(financieel) bovenop hielp. Hier
een scène met C. Borling, Harry
Boda, Johan Boskamp en Johan
Kaart.
De Bonzo Dog Band is een
rare snuiter onder de popgroepen
De vijf leden van deze Engelse
groep maken originele muziek en
halen daarbij allerlei grappen irt.
Hun teksten liggen soms wat in de
cabaretsfeer. De AVRO zendt van
avond om half acht een program
ma rond deze humoreske groep
uit op Nederland I.
VOOR ZATERDAG 16 OKTOBER
Hilversum 1, 402 m.
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Act 18 20
Ult-z. van Binding Rechts. VARA: 18.30
Finale - op weg naar het weekeinde:
gev. progr. (19.30-19.35 Nws.) 21.00
Stereo: Koorzang: geestelijke liede
ren (opn.). 21.55 Interview met Victor
van Vriesland 22.30 Nws 22.40 Meded
22 45 Het Oproer Kraalt: Rebelse
liederen 23.15 Stereo: Van twee kan
ten bekeken: licht muz.progT. en pr.
23 55-24.00 Nws.
Hilversum 2, 296 in.
KRO: 17.30 Zesnegenplus: lichte
muz. 18.30 Nws. 18.41 Act 19.00 Mari
nierskapel 19.30 Stereo: Sjook: Jonge-
renprogr. 20.00 In antw. op uw schrij
ven verz.pl.progr 21.50 Zonder
drempelvrees: gesprekken met kinde
ren 22.00 Stereo: Ik heb een boom ge
plant: muz. en act uit Israël 22.25
Avondgebed. 22.30 Nws. 22 40 Stereo:
Goal een muzikaal sportprogr. met
commentaren, rep. en gekruide nieuw
tjes. 23.55-24.00 Nws.
VOOR ZONDAG 19 OKTOBER
Hilversum 1. 402 m.
VARA: 8.00 Nws. en soc strijdlied
8.13 Voor het platteland 8 25 Weer of
geen weer: gev. progr. (9.00 Sportme-
Ced9.45 Uitz. Humanistisch Verbond.
IKOR: 10.00 Kinderd. 10.30 Protest
kerkd 11.30 Kerk veraf en dichtbij.
11 40 De Open Deur: AVRO: 12.00 Mu
zikaal Onthaal: BONTE MUZIKALE S
13.00 Nws. 13 10 De toestand in de we
reld. lez. 13.19 Radiojourn. 13.35 Knip
perlicht. Verkeers-magazine 14.05 De
Johan Willem Friso Kapel NOS: 14.30
Langs de lijn: Sportrep en -uitslagen
en lichte gram.muz. VARA: 17. 00 Ste
reo: Populaire muzlekshow VARA-
dansork en sol 17.50 Nws NOS: 18.05
Meded. 18.10 Langs de lijn: sportrep
j en -beschouwingen VARA: 18 30 Auda-
cltas '21; vervolghoorspel 18 50 Ste
reo lichte gram.muz. NOS: 18.55 Bij
nader inzienjournalistenforum VPRO
19.30 Nws. 19.35 Klass. kamermuziek
met toelichting 20.00 Kritische Mitar-
beiter: gesprekken met theologen ln
j de DDR AVRO: 2030 In de kaart ge-
|speeld: verz.pl.progr. 22.30 Nws. 22 40
Meded. 22 43 Radiojourn 22.55 Stereo
't Mag geen naam hebben: licht pl.-
progr. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2. 298 m.
KRO 8 00 Nws 8 10 Stereo Badlne-
rle; klass. gram.muz 9DO Nws. mi
waterst 9 15 Stereo. Laudate mod
en klass gewijde muz. gr.) 10.00 Eu
charistieviering 11.00 Nws. 11.02 Ste
reo: Omroepork klass. en mod. muz
12 40 Tussenbeide: actuele kroniek
13.00 Nws. 13.10 Voor de Jeugd. 13.25
Stereo. De psalmen in de nieuwe be
rijming. 13.45 Stereo: Klass. kamer-
muz. en -lied. (gr.) 14.10 Vroomheid:
voordracht en muz NOS: 14.30 Stereo:
Gelders ork. en sol: klass. en mod.
muz. In de pauze: plm. 15.10-15.30 Boe-
lat Okoedzjana, portret van een Rus
sische auteur. 16.15 Gastcollege: Me
dezeggenschap CVK17.00 Geref. the—
madlenst 18.00 Convent: wek. progr.
over en uit de kerk IKOR: 18.30 Het
Geladen schip: de rubr. ln het raak
vlak van kerk en cultuur. NCRV: 19.00
Nws 19.07 NCRV: Vocaal Ensemble:
Engelse kerkmuz 19 30 Geloven met
kinderen, lez. 19.45 Stereo: klassieke
gram.muz 20.05 Zondagavondgezang
.:amenzane van geestelyke liederen.
KRO: 20.30 Stereo: Muz. a go-go: licht
muz.progr. en quiz 21.30 Stereo. In de
volksmond: volksliedjes 22.00 Kruisp.
magazine met achtergrond-Informa
tie over kerk en samenleving 22.25
Overweging 22.30 Nws 22.40 Audio
muzikale Inform, voor kenners en
liefhebbers 23 55-24.00 Nws
Htlvc
u m 3, 240 li
AVRO: 9.00 Nws 9 02 Pvamlsslmo:
licht pl progr 10.00 Nws io.02 Juist
op zondag 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mo
zaïek VARA: 12 00 Nws. 12.02 Met
triendelyke groeten verz.pl.pro-
programma 13.00 Nws. 13.02 NAR:
Nederl Artiesten Revue NOS 14 00
Nws. 14.02 Rome - Ankara - Madrid:
progr. voor gastarbeiders 15 00 Nws
15 02 Rabat - Athene - Belgrado: progr
voor de gastarb AVRO: 16.00 Nws.
16.02 Muzlekkantjes: licht gev muz-
progr 17.00 Nws 17.02 Radiojournaal
met toto-uitslagen 1705-1800 Super-
eleandreammachlnelicht pl program
ma
VOOR MAANDAG 30 OKTOBER
Hilversum 1, 402 in.
VARA: 7.00 Nws en ochtendgymn.
I 7 20 Soc. strljdl. 7.23 Lichte grammuz
met rep (7.30-7.35 Van de voorpag i
VPRO' 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws
8 11 Act 8.20 Lichte gram.muz. met
rep. 9.00 Stereo: Mod. kamermuziek
(opn.) 9 35 Waterst. 9.40 Stereo: Volks-
muz uit Cijprus (gr t 9 50 Koning
I IHant consumentenrubr. 10 00 Voor de
hulsvr. NOS; 11.00 Nws. 1102 Stereo;
NEDERLAND I
4.00 Journaal (NOS)
4.02 Gevarieerd kinderprogramma (AVRO)
6.50 De fabeltjeskrant (NOS)
7.00 Journaal (NOS)
7.07 Family Affair, tv-serie in kleur (AVRO)
7.32 Bonzo Dog Doodah Band: pop - cabaret - program -
ma (AVRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 De Mounties-show. in kleur (AVRO)
9.20 Salto Morale: tv-film in kleur (AVRO)
10.20 Televirier (AVRO)
10.30 Poets (AVRO)
10.50 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.50
7.00
7.03
7 30
8.00
8.20
9.00
ZONDAG
NEDERLAND I
3.00
3.02
3.22
3.25
3.50
De fabeltjeskrant (NOS7
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Hy en zij, tv-serie ki klenr (KRO)
Journaal (NOS)
Brandpunt (KRO)
Muzikale show met Harry Belafonte. ki kleur
(KRO)
Riskante Kerk: maandelijks magazine over kerk-
ln-beweging. in kleur (KRO/RKK)
Journaal (NOS)
LEIDEN De vijfentwintigjarige li
Hoofdstad Operette geeft maandag j
en dinsdag a.s. voorstellingen in de j
Leidse Schouwburg. Uitgevoerd li
wordt ,X>ie Zirkusprinzessin" van
Emmerich Kalman. De rol van Mr. j j
X ln deze operette wordt gezongen (|j
door de Nederlander Leo de Beer. j J|
die ln Duitsland met deze rol grote
populariteit heeft gekregen. Verder I
werken als solisten mee Lizzi Schöff- jl
mann. Herman Valsner, Claire Clai- II
ry, Rudolf Vogler. Grete Kleser,
Karl Frey en Antoni Wink.
4.55
0.20
6.55
7.00
7.05
7.30
7.48
-
8.30
8.35
8.50
9.56
10.»
R L A ND n
6.55
7.00
7.05
7 M
8.2»
8.46
9.10
9.35
Het polemologrische spefl „Ja
wereld, nee wereld" werd giste
ren afgesloten met een nabe
trachting. die naar ik begreep
alleen bedoeld was voor de deel
nemers en de samenstellers
Tromp en- Boskma. zonder dat
zij er bezwaar tegen hadden,
dat de televisie het eventueel
uitzond. Erg elegant tegenover
de kijkers was dat nu ook weer
niet van Hylke Tromp, tenslotte
hadden ze nog uren zonder tele
visie kunnen praten, en het is
logischer dat een groepje van
100 man ln de weer is voor enke
le miljoenen kijkers, dan omge
keerd. Vanuit de deelnemers
kwamen vele kritische kantte
keningen over de opzet van het
spel en het model. Hylke Tromp
zei dat de tv een grotere storen
de factor was gebleken dan men
eedacht had. en betoogde dat er
bij alle eerdere simulaties al ge
bleken was, dat de deelnemers
in het negende en tiende jaar al
tijd een diepe inzinking krygen
Journalist Piet van den Ende
zei, dat hy zich zeer betrokken
had gevoeld by „zyn" land, dat
hy gemerkt had dat het ver
schil tussen avant-garde en
rechts niet zo groot was als al
gemeen wordt aangenomen in
de werkelijke wereld, en dat die
ontdekking hem als verslagge
ver er toe zou inspireren de ste
reotiepe tegenstellingen tussen
links en rechts zoveel mogelijk
te vermijden. Lou Lap zag door
dit spel bewezen, dat rechts en
links primair vrede wilden. De
avant-garde trachtte tijdens de
discussie nog een greep naar de
macht, althans de microfoon te
doen. maar deze revolte werd
bekwaam door premier Tromp
onderdrukt.
Journaal (NOS)
Weekjournaal voor slechthorenden (NOS)
Verkeersinformatie (NOS)
Sikky, tv-serie voor de kinderen, in kleur (NOS)
De Verrekijker: internationaal Jeugdjournaal
(NOS)
Floris: historische toelichting op de nieuwe Jeugd
serie (NOS)
Passepartout: Reportage slotfestival van de lichte
muziek, dat 18, 19 en 20 sept, in Venetië werd ge
houden (NOS)
Toto-uitslagen (NOS)
Schaken voor beginners les 3 (Teleac)
De fabeltjeskrant (NOS)
Bijbelvertelling voor kinderen, In klewr
(CVK/IKOR/RKK)
Onderweg sinds gisteren, speelfilm (CVK/TKOR)
Scheepsjongens van Bontekoe, vervolgverhaal
(NCRV)
Het andere China, filmverslag over Taiwan-
Formosa, in kleur (NCRV)
Journaal (NOS)
Balletprogramma (NCRV)
De Mist. tv-spel in kleur (NCRV)
Radio Kamerorkest, zangsohste en instrumen
tale solistenklassieke gewijde muziek (NCRV)
Journaal (NOS)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal iNOS)
Floris: De zwarte kogels, tv-serie voor de jeugd
(NOS)
Studio Sport I (NOS)
PanoramJek: programma met achtergrondinfor
matie over nationale en internationale gebeurte
nissen en situaties (NOS)
Bill Cosbv Show. In kleur (NOS)
Studio Sport II (NOS)
Erasmus. minnaar van rust en schaduw, een ge
speelde documentaire (NOS)
Journaal (NOS)
We kregen gisteren twee sati
rische programma's achter el
kaar te zien. Eerst Farce Ma
jeure. daarna Ha-die-massa, de
Juiste volgorde, want ten eerste
Is Farce Majeure altUd zo snel
afgelopen, dat Je er bijna van
schrikt, en ten tweede is Ha-die
massa toch wel een stuk beter
Die sketch met Ton van Duinho
ven als Rembrandt ln lfjst,
heeft vooral effect door de per
fecte aankleding, het decor, de
kleuren etc. Wim de Bie an
Kees van Kooten leken een gro
ter aandeel te hebben gekregen
in het geheel, zij zaten aan het
begin en aan het eind, zongen
j onderweg een lied en speelden
I in vier sketches. Hoogtepunten:
I de voetbalveldslag, de brein-
I storm voor het nieuwe nummer
I van het maandblad. Rembrandt.
de agenten met de .«oft-drugs,
en teleac voor huisartsen. Als er
een compilatie van Ha-die-mas-
sa naar Montreux wo rdt ge-
1 stuurd, is het verzekerd van één
van de rozen! Tenslotte nog een
woord van ontgoocheling over
j Bellevue. Theoretisch mag het
j idee om „de massa' voor kunst
j te interesseren via de populaire
Jan Blaaser te verdedigen zün.
in de praktijk gingen daardoor
alle gesprekjes met Ulla Jacob-
j son. Hugo Claus en Alexander
Orlow de mist in. Alleen de ge-
filmde interviews van Wim de
Bie bleven overeind. Als men
j met alle geweld „de gewone
man" voor kunst wil lnteresse-
i ren, waarom probeert men het
dan niet met een programma
waarin Toon Kortooms optreedt,
in plaats van Hugo Claus?
NICO SCHEEPMAKER
Radio Filharmonisch Ork mod. muz
'<>pn.VPRO 12.00 Klass variété.
(13.00 Nws 14.25 Schoolradio 14 45
Stereo; Lichte ork.muz. NOS: 15.00
Tolicht lichte ork.muz. (opn AVRO
15 30 Stereo: Strijkkwartet: mod en
oude muz. 16.00 Nws 16.02 Braziliana
lichte muz. uit Latijns-Amerika. 16.30
Voor de jeugd 17.30 Licht orgelspel.
Overheldsvoorl 17.40 Den Haag aan
de ïyn. 17.55 Meded.
Hilversum 2, 298 ui.
KRO: 7 00 Nws 7.10 Het levende
woord 7.15 Badlnerle: klass. gram
muz (730 Nws. 7 32 Act. 7.50 Over
weging 8.00 Nws 8 30 Nws. 8.32 Voor
de hulsvr (9.00-9 10 Gymn voor de
vr NOS: 10.00 De komende week in
het Nederl muziekleven KRO: 11.00
Nws 11.02 Voor de zieken 11.30 Be-
Jaardenprogr 11.55 Meded NCRV:
12 00 Los-vast gev progr (12 05 Le
zenswaardigheden 12.21 Voor boer en
tuinder 12 .26 Meded t b v land- en
tuinb 12 29 Nws 1241 Act.) 14.05
Schoolradio 14.30 Sterren van de toe
komst: mod kamermuz (opn.) 15 00
Prot mlddagd. NOS: 15 30 Zoeklicht
op Nederl inform, over Overijssel.
Nws) 17 20 Overheldsvoorl.: Gouver-
afgewlsseld met muz 16.00-16.02
neur Bentlnck - het Engelse ïntenm-
bewind ln Suriname Spr F J van
Wel NCRV 17 30 Voor de kleuters.
17.45 Voor de jeugd.
Hilversum 3, 240 m
NCRV: 9.00 Nws. 9 09 Fit: licht pL-
progr. 10.00 Nws 10.08 Popatatlon
lichte muz. 11.00 Nws i TROS: 12 00
Nws. 12.03 Lynx (of Loe) KRO: 13 00
Nws. 13.03 Act 13.08 TNT: muz van
één tot twee 14.00 Nws 14.03 Pop-In:
gezellig aanplaten 15.00 Nws. 15.03
Holster: pop- en countrymuz. 16.00
Nws. 16.03 lORRRrrr. pop-maga
zine 17.00 Nws 17.02 Act 17.07-18.00
DraaiJijofdraailk: verz pl.progr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NOS: 18 50 KI: De Fabeltjeekrant
NOS 19.00 Journ. NCRV: 19 07
Scheepsjongens van Bontekoe. verv.-
verhaal 19.16 Alleen op weg, familie-
feuilleton 19.30 Tweekamp, quiz tus
sen studententeams NOS: 20.00 Journ.
NCRV: 20.20 Act.rubr 20 45 Please
Sir. een luchtige televisieserie 21.25
KI Mijne Heren van de Gerechte, TV
spel (dl 2) 22.30 Meisjeskoren zingen
geestelijke liederen NOS: 22 35 Journ.
Teleac: 22.40-23 10 Het kansbegrip.
Nederland II
NOS; 18.50 KL: De Fabeltjeskrant
NOS: 19 00 Journ. 19 03 Scala: inform,
progr. VARA- 19.30 Opmaat gev. pro
gramma NOS: 20.00 Journ. VARA:
20.20 Coronation Street. TV-feuilleton.
20 45 Achter het nws. 21.10 Indisch A.
B C serie programma's over hlsto-
torie en samenleving van Nederland -
Indié - Indonesië Dl II: Het Rijk Over
zee ln beweging 22.00 KI Ironald*
TV-fllm NOS: 32.80-22 56 Journ.