T oneelv er ni eu wing
Gewoon flauwekul!
a@)
Ik had eigenlijk een
tweeling moeten zijn
ew gióteren
Bij Martini
nu originele
kristallen glazen
...voor n'prixd'amf
DAMES!
De memoires van Johan Kaart (I)
Sjoukje
en Joan
in één
ijsshow
Holiday on Ice
Feestje voor
I an het lieve
WITTE KRUIS
i WOENSDAG 15 OKTOBER 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
DEN HAAG (GPD) ..Kun ie ie dat voorstellen? Ik woog dertien pond toen ik op de we
reld kwam. Dertien pond. En met die vracht stond m'n moeder nog op de planken, twee
maanden voor ik geboren werd. De arme ziel. Het was geen groot actrice. Een schoonheid in
haar goede dagen heb ik gehoord. Ze was van Belgische afkomst. Haar vader was een mooie
bariton, Jos Willemsens. Zijn grote succes was „De klokken van Corneville", meer weet ik ook
niet van hem.
Ik ben niet thuis geboren in de Gerard Douitraat maar in een ziekenhuis. Professor Treub heeft me
gehaald. Hij zal toen in 1879 nog wel geen professor zijn geweest, maar moeder vertelde later graag
dat Treub haar heeft geholpen. Hij zei dat ik eigenlijk een tweeling had moeten zijn. Dat verklaart
wel veel, dacht ik. Als ik ook twee keer zo lang leefik voel me nog lang geen zeventig. Moe? Wat is
>c lat?
NiiHHHMiimminiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimc
I Vandaag beginnen wij met
de publikatie van een aantal
uittreksels uit het boek „Ik
I moet rtog iets bekennen" van
Johan Kaart, dat dezer dagen
door de uitgeverij Semper
Agendo in Apeldoorn is uitge
bracht (f 10,
Johan Kaart werpt in dit
boek een terugblik op zijn car
rière, die tevens een typerende
episode in de Nederlandse to
neelwereld is geweest.
iiiiiiiiiiniiHiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiir
Moeder was een gezellige, mollige
irouw. Ze speelde bij de Gebroeders
Van Lier in de Amstelstraat en by
Prot in de Plantage Middenlaan.
Franse blijspelen, wel netjes, maar
t^ch zo*n beetje op het kantje. Het
n die dagen een naam. het
theater van Prot. Er stond altijd een
groot, bed midden op het toneel in
die stukken. En dat was wat in die
tijd. Daar kwamen mensen uit de
provincie op af. Meneer die 20 nodig
een keer in de maand naar Amster
dam moest voor zaken. Maar des
s zat Ie bij Prot.
Pikante stukken noemden ze dat.
Het stelde niet veel voor, och nee.
Vader was helemaal niets op het to
neel. En het was een rottijd. Voor
mensen als mijn ouders van armoe
geen ontlast mg. Acteurs van naam
leefden bij de gratie van de kunst
beschermers die er in elke grote stad
«aren. De cultuurdragers. Ze gingen
er prat op ook nog. Maar voor de
kl tweederangsartiesten was er meestal
g. alleen droog brood. Het is dikwijls
gebeurd dat ze niet eens hun gage
kregen.
We verhuisden van de ene straat
Caar de andere. Waarom? Het zal
el huurschuld zijn geweest. Ik her
ig inner me tenminste dat er af en toe
plakkaten op het huis werden ge
plakt. De buren trokken de biljetten
er net zo vlug af als de deurwaar
der ze er op plakte. Dan moesten
«.de meubeltjes worden verkocht om
[de huurschuld te betalen. Vader zei
dikwijls: ..Jongen, ga nooit bij het
toneel. Je ziet wat een ellende je
Kwader en moeder ervan hebben".
Oh. vader sappelde maar wat. *t
Was een grote magere man. vel over
been met een grote snor
Vader kreeg een baantje als in-
ppecient bij het Koninklijk Neder
lands Toneel bij Willem Roy aards,
moeder stond op de bühne in een
variété theater van een meneer Mul
ler in de Warmoesstraat. Ik ging
aaar de driejarige h.b.s. op de Mau-
ittskade. Directeur was ene meneer
Kollewijn. hij is later ook al be
roemd geworden. Door een nieuwe
gelling. Ik heb die in elk geval
met geleerd. Een bolleboos was ik
niet. Toen al was ik meestal met het
toneel bezig. Je hoorde er thuis over
praten, al zal het niet veel betekend
hebben, maar het was toch een deel
Tan je leven.
Ik weet nog dat ik eens een to
neelpruik van vader heb meegeno
men naar school. Onder tekenles
heb ik dat ding opgezet. De klas
brulde natuurlijk want ik kon toen
>1 een gekke kop maken. De teken
leraar wa« meneer Feith. een aar
dige man. Hij kwam naast me zitten
inde achterste bank en zei: Kaar
tje jongen, doe dat niet". En ik zei
heel braaf: „Nee meneer" Met hem
heb ik veel gepraat, de man begreep
mij beter dan ik mezelf. Hij wist dat
ah beide ouders aan het toneel wa
ren. kon zich voorstellen dat ik in
d.e sfeer leefde en aan het leren
weinig of geen boodschap had.
Het werd niks op die h.b.s., be-
pijpelijk. De les was nauwelijks af
gelopen of ik holde al naar de War-
moesstraat waar moeder werkte om
nng iets van haar te zien. Ik zal ook
*el gedoubleerd hebben, in elk geval
heb ik mjjn eindexamen niet ge
haald. Want vóór die tiid was ik al
Terslaafd aan het toneel.
Vader wilde er niets van weten. „Jij
aan het toneel?" raasde hij dan. ,.Ik
bieek je nog liever de benen". Het
werd een dagelijkse scène. Op het
laatst kon vader er niet meer tegen
op. Hij stond niet zo sterk want hij
rtreek wel de centen op die ik ver
diende met figureren.
Het zou nu ook misère zijn bij het
toneel als er geen subsidies waren.
Nederland heeft geen toneeltradities
en het Nederlandse volk is nüet to-
neel-minded. Duitsers en Oostenrij
kers gaan toneel zien omdat ze Schil
ler en Goethe kennen. Maar wat
zeggen ze hier als ze naar de schouw
burg gaan? Dan noemen ze geen
namen van toneelstukken maar van
acteurs en actrices. „We gaan naar
Ruys vanavond". Of: „We gaan naar
Johan Kaart kijken". Het zal wel zo
blijven. Het gaat niet alleen op voor
mij generatie wat is mijn gene
ratie, ik ben al aan de derde toe
het geldt net zo goed voor de jon
geren nu. Toneelvernieuwing? Eigen
tijdse stijl? Dat is toch flauwekul.
Moet ik nou gaan kijken naar een
stuk als Virginia Woolf? Goeie vak
mensen op de bühne, die het groot-
Sjoukje Dijkstra heeft de hoofd
rol gekregen in een gedanst verhaal
dat de legende van koning Arthur
en de ridders van de ronde tafel uit
beeldt. Zij is hierin te zien tijdens
de Nederlandse première van de ijs-
show van Holiday on Ice, die don
derdag 13 november in het RAI-ge-
bouw in Amsterdam plaatsheeft. In
dezelfde voorstelling treedt op Joan
Haanappel. Dit is voor het eerst, dat
beide schaatssterren in ons land sa
men in een ysshow te zien zijn.
Glansnummer van Joan Haan
appel in de voorstelling van Holiday
on Ice is een ballet, dat speciaal voor
haar is gemaakt en waarin het pro
test van de jongeren tegen dt maat
schappij wordt uitgebeeld
Met de combinatie Sjoukje Dijk
stra—Joan Haanappel heeft Holiday
on Ice de afgelopen maanden in
Frankrijk, Italië en Duitsland grote
successen geboekt. Naast de beide
sterren telt het progran :111a achttien
solisten, onder wie de Tsjechi
sche wereldkampioenen Eva Roma-
nova en Pavel Roman en het ver
maarde acrobatische duo The Max
wells.
Holiday on Ice is in het RAI-ge-
bouw van donderdag 13 tot en met
zondag 23 november Vervolgens
worden van 24 tot en met 30 novem
ber voorstellingen gegeven in de
Margriethei te Schiedam.
stc deel van de avond elkaar uit
schelden en schuttingtaai naar het
hoofd slingeren? Voor mij hoeft het
niet. Of moet ik soms met een haai
over het toneel liggen kroelen? Ik
zou het met kunnen, ik zou de slap
pe lach krijgen. Deze aanstellerij
heeft niets te maken met toneel
vernieuwing, het is niet te verge
lijken met wat een Verkade heeft
gedaan of een Roy aards.
Het is helemaal niet zo vreemd
dat de Nederlander niet op een ti
tel van een toneelstuk afgaat maar
op een naam. In de eerste plaats
zegt de titel hem meestal niks, om
dat hij geen toneelervaring heeft. En
in de tweede plaats is het Neder
landse volk een volk van goede krui
deniers dat waar wil hebben voor
zijn geld. Ze moeten weet ik hoeveel
gulden betalen voor een plaats in
een schouwburg en ze hebben er
een hekel aan het zuur verdiende
geld voor niets uit te geven. Dus
gaan ze af op een naam.
Mijn eerste toneeloptreden was in
„Oud-Heidelberg" in Juli 1915. Hoe
oud was ik. zeventien? „Mea Culpa,"
een toneelstuk in vijf bedrijven van
jonkheer var Riemsdijk. De premiè
re ging in september 1915.
De rol in ..Mea Culpa" beschouw
ik vaak als het begin van mijn to
neelcarrière. Ik had het blijkbaar
zo goed gedaan dat Rika Hopper mij
had opgemerkt. Ze heeft iets in me
gezien. Vandaar dat ik by haar in
de coupé mocht zitten. De afstand
tussen de acteurs van naam en de
mindere goden was in die tijd alleen
door een mirakel te overbrug
gen. Het, was e engeselecteerdè be
sloten kring waar je met nog geen
breekijzer binnen kwam. De chique
van het toneel ontmoette elkaar en
de kunstbeschermers op soiree's,
daar werd van alles geregeld. Als be
ginnend acteur kwam Je er niet tus
sen. Ik heb my van stand- of klasse-
verschil nooit veel aangetrokken, wel
ken ik het dcor en door omdat ik
het zo van nabij heb meegemaakt.
Ik heb er geen waarde aan gehecht
maar toch begrijp ik de mensen wpI
die zich in een bepaalde kring meer
op hun gemak voelen dan in een an
dere. Heel dikwijls zijn het zakelij
ke belangen die de groepen binden
en gescheiden houden van andere.
Zo was het by het toneel ook. Ik
ben daar als het ware doorheen ge
groeid zonder moeite, al heb ik me
wel eens geërgerd aan het onredelij
ke verschil in behandeling.
Bij het repeteren waren die ver
schillen heel goed merkbaar. Er
werd nauwelijks naar je gekeken.
Och. wat deed je. Een keer over het
toneel lopen met een brief, of een
glas water aanreiken. Je stond in li
vrei een deur open en dicht te doen.
Dat soort werk was het. Die ge
ringschatting vond je heel normaal,
de tijd was nu eenmaal zo. Acteurs als
De Vos woonden op stand in Am
sterdam en Den Haag. aan de Leid-
sekade en in de Hobbemastaat. Ze
kregen bij de Stadsschouwburg een
--ekade en in de HobbemaStraat. Ze
lyk was en na de voorstelling ont
moette men elkaar bij Schiller aan
het Rembrandtsplein of in het Gou
den Hoofd Wij. de mindere goden
woonden in de Pijp. En voor ons was
er een café in de Amstelstraat,
schuin tegenover Flora waar later de
bioscoop is gekomen.
Ik werd helemaal meegesleept ln
het spel. maar ik bleef toch kritisch,
ook tegenover oudere collega's.
Blijkbaar heb ik van het begin af
aan gevoeld dat ik bij hun klasse
hoorde en niet bij de brief aangevers
en de tweede heren.
NEDERLAND
5.00 -
6.50
7.00 -
7.07
7.31 -
8.20
8.30
8.35
10.15
10.40
10.45
NEDERLAND II
Voor de kinderen (VARA)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Kenmerk: wekelijkse infoimatieruhriek o*-er kerk
en samenleving (CVK/IKOR/RKK)
Journaal (NOS)
Uitzending van de CHU (NOS)
Uitzending Stichting Socutera (NOS)
Blonde onschuld, speelfilm (NOS)
Persoonlyk: interviews (NOS)
Journaal (NOS)
Levpnde Filosofie, les 2 (NOS)
Tweede heren? Dat waren de ac
teurs die nooit een hoofdrol kregen.
Van Korlaar, de directeur van het
Stadsschouwburg-gezelschap heeft
het Daan van Ollefen eens zo uit
gelegd „Meneer Van Ollefen, als er
in een stuk één heer voorkomt bent
u dat niet. Als er in een stuk twee
heren voorkomen, bent u de twee
de". Bij die eeuwige tweeden heb ik
mezelf nooit ingedeeld, het kwam
niet in me op.
Er liepen wel vreemde figuren
rond bij het toneel in die dagen:
een Kees Lageman, Joop Jurgens en
een Charles Specht konden nauwe
lijks lezen en schrijven. Ze werden
niet geteld, het waren kleine, goed
kope komedianten. Voor een honger-
lcontje speelden ze rollen als dokter,
deurwaarder en leden van de rech
terlijke macht. In een klein koffertje
droegen ze hun kostuums: een zwart
pak en een snorretje. Dat verander
de nooit.
Maai' daarna kwamen Jan Musch en
en Kees Nachtegaal nog. Eerst
drong het niet tot ons door. waarom
de man steeds lelijker ging kyken.
Maar hij kwam achter de balie van
daan en schreeuwde: „Er uit! Zijn
jullie helemaal uit Amsterdam geko
men om my te grazen te nemen?
Jullie kunnen opdonderen".
Hij dacht dat we hem in de ma
ling namen. Het hotel heette immers I
De Nachtegaal
6.50
De fabeltjeskrant (NOS)
7.00
Journaal (NOS)
7.03
Ja wereld'Nee wereld: verkenning
komst (VARA)
van
een
toe-
8.00
Journaal (NOS)
8.10
Ja wereld'Nee wereld: verkenning
komst (vervolgt (VARA)
van
een
toe
10.25
Journaal (NOS)
10.30
Ja wereld/Nee wereld: verkenning
komst (vervolg) (VARA)
van
een
toe-
Verreweg de spannendste,
meest geladen minuten beleef
den we gisteren niet bij „De
wrekers," zelfs niet bij het pro
gramma van Ad Zonneveld over
de problemen van oud-delin
quenten en hun gezin tijdens en
na de gevangenschap (een goed
programma, vooral omdat het
ons weer eens deed beseffen dat
het ook maar allemaal gewone
mensen zijn, met alleen een wat
ongewoon verleden maar bij
de tweekamp (het bekgevecht 1
tussen drs. V. d. Pluym, hoofd
redacteur van de Volkskrant,
en mr. Hiltermann, politiek
commentator, over de beschul
diging van de laatste, dat de
Volkskrant anti-semitischal
thans anti-Israël is. en dat ze
by de Volkskrant ..geen vrien
den van de Joden zijn." Ik weet
niet hoe het de kijkers is ver
gaan die niet zo in de Journalis
tiek thuis zijn, wie weet maakte
het gewapper van Hiltermann
met enkele krantenknipsels op
hen een overtuigende indruk,
maar ik kon de argumentatie
van Hiltermann alleen maar
met ongeloof aanhoren. Zijn
eerste woorden ondergroeven
voor mij zyn stelling al, toen
V. d. Pluym tegenwierp dat er
ongetwijfeld zeer veel kranten
knipsels te vinden zouden zyn
die het tegendeel bewezen, en
Hiltermann daarop antwoordde:
„Ik houd er geen knipseldienst
van de Volkskrant op na." V. d.
Pluym stelde, dat ook al zet de
Volkskrant nu en dan kritische
kanttekeningen bij de politiek
van de staat Israel, dat nog nie
mand het recht gaf de Volks
krant anti-semitisch te noemen
en te zeggen dat ze by de Volks
krant geen vrienden zyn van de
Joden. Maar om de een of ande
re reden leek Hiltermann dat niet
te kunnen begrijpen. Hoe dan
ook. AVRO's Televizier had er
een mooi onderwerp mee. want
het ziet er naar uit dat dit een
„cause célèbre" gaat worden in
de na-oorlogse Nederlandse
Journalistiek.
De AVRO kwam verder met
de vuist van Willem Duys, een
aantrekkelijk. bijna langharig
programma. met gemeente
raadsprovo Roel van Duyn over
Amsterdam-kabDuterstad. Met
een langharig blokfluitkwartet
dat muziek uit de achttiende
eeuw speelde, en met mode an
no 2000, gevolgd door professor
Polak die een mop kwam ver
tellen die nu al oud was. Margie
Ball, terug van weggeweest,
zong een liedje, maar het hoog
tepunt was toch Fred Kaps, die
weer enkele onbegrijpeiyke goo
cheltrucs pal onder de camera's
volvoerde. Het viel daarby op
dat regisseur Fred Oster goed
op dreef was. In tegenstelling
tot zo vaak konden we alles uit
stekend zien, zowel de dobbel
stenen als eerder het muisgrote
aapje, trouwens, Willem Duys
zelf was ook goed op stoot:
alert, ontspannen, slagvaardig.
Bovendien kwam het zyn pro
gramma ten goede, dat de typi
sche Duys-onderwerpen nu door
AVRO's Televizier waren inge
pikt. Een Schiedammer die het
wereldrecord spy kerbed liggen
op 4 uur en 9 minuten bracht
laten ze het niet horen in In
dia), en een aardappelhande
laar. die zich vereenzelvigt met
de molenaarszoon Rembrandt
van Rijn. Zolang het maar in de
consumptieve sector biyft, zal
men bij AVRO's Televizier ge
dacht hebben.
NICO SCHEEPMAKER
Avontuur
Met Charles Specht heb ik een
merkwaardig avontuur beleefd. We
hadden met Heyermans in Alkmaar
gespeeld. Het was oorlog, er reden
geen treinen. In Alkmaar was zo laat
maar één hotel open: De Nachte
gaal. We nebben de eigenaar uit zijn
bed gebeld en na veel heen en weer
gepraat, bleek de man bereid ons te
logeren. Hy was niet enthou
siast. acteurs stonden niet goed aan
geschreven. Als we met onze groep
in een dorp kwamen, waarschuwden
de boeren elkaar: kippen en doch
ters weg. daar komen de komedian
ten.
Met de eigenaar van De Nachte
gaal werd het logies geregeld. Hy
neemt zyn hotelregister om on6 in
te schrijven en vraagt aan Charles:
Uw naam alstublieft? Charles
Specht. Goed. de man schrijft het op
en vraagt: en u? Herman Vink. Ook
dat leverde geen moeilijkheden op.
VOOR W OENSDAG 15 OKTOBER
Hilversum 1, 402 m.
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Act 18 20
Uitz. van PSP 18.30 Stereo: Klink klaar
zonder nonsens 19.30 Nws. 19.35 Bui-
tenl. weekoverzicht. 19.45 Stereo: licht
vocaal en Instrumentaal ensemble met
zangsol. 20.10 BIJ Dorus op visite; ca-
baretprogr. 20 25 Plaats gevonden re
gionaal gev. progr. 21.15 Vragenvuur
2135 Stereo; Melodieën Expres 22.00
Boekbespreking 22.30 Nws 22 38 Me-
ded. 22.43 Act 22.55 Stereo: Omroep
Kamerkoor: Oude lied 23.10 Stereo.
Orgelconcertmodmuz 23 40 Stereo
Vloolrecltal; mod. muz. 23 55-24 00 Nws
Hilversum 22. 398 m.
NCRV: 18.00 Country en western
rubr. 18.20 Rep van het Jubileum van
de Nederl. Christen-Vrouwenbond
18.30 Nws 18.31 Act NOS 19.00 Open
baar Kunstbezit. 19 10 Orde van Vrij-
I metselaren: lez NOS: 19 20 Het ge-
i helm van Fatima geopenbaard ln Am-
1 sterdam, gesprek. 1935 Geen onder
daan maar burger: staatkundige vor
ming van de Nederlander 19 50 Progr
voor blinden en slechtzienden. 20 00
20.00 Stereo. Omroepkoor, oude liede-
j ren 20 15 Stereo: Concertgebouwork en
sol klass. muz. ln de pauze: plm
20.45-21.05 Fermate: een luchtig pau-
J zeprogr. 22.30 Nws. 22 38 Parlements-
ADVERTENTIE
De „klassieke" Martini glazen uit deze
advertentie, zuiver kristal met goudstempel,
kunt u tijdelijk per set van 6 bestellen voor
f 9,75 bij aankoop van 'n fles Martini Rosso,
Bianco of Extra Dry (lees de label aan fles).
AMSTERDAM (GPD> De Zan
geres zonder Naam is één van de ar
tiesten die optreedt op een feest dat
onder auspiciën van de Maatschap
pij der Nederlandse Letterkunde op
donderdag 23 oktober ter ere van
Gerard Kornelis van het Reve
wordt gehouden in de Allerheiligst
Hart-Kerk in Amsterdam
Het optreden van de Zangeres
I zonder Naam vindt plaats op ver-
zoek van de schrijver. Aanleiding tot
liet feest is de recente bekroning van
het werk van Van het Reve met de
P C. Hooft-prys. De VPRO-televisie
zal een uitzending van anderhalf
uur aan de bijeenkomst wijden. Ty-
dens de bijeenkomst zal Hans Kei
ler een vraaggesprek met de schrij
ver hebben. Behalve de Zangeres
zonder Naam zullen de Christelijke
Brassband onder leiding van Mein-
dert Boekei en de bariton Hermann
Schey optreden. Professor H Gom-
perts zal een discussie over de per
soon en het werk van de schrijver
leiden. Voor het feest zyn 500 let
terkundigen. vrienden en familiele
den van de schryver en Neerlandici
uitgenodigd.
overzicht 22.45 Stereo: 'X. een sprong
ln het duister 23.55-24.00 Nws
(Over de 4e iyn) van 18 - 20 uur.
Leslek-Foztem neked szaraz babot-
Hej delade delade-Harom hordó bo-
rom van Ensemble Zslgmond Bural;
Eltrött a kutam gémje-Horto - bagyon
lakom ën id.; La mama (Aznavour)
Compagnons de la Chanson; Un hom-
me et une femme (Lai) Orkest Ray
mond Lefévre; Marie Joconde (Barriè
re) Compagnons de la Chanson; An-
gélique (Bertoluccl) Orkest Raymond
Lefévre; Le poëte pleuralt (Ramos)
Compagnons de la Chanson; Western
fingers (Breed) Orkest Raymond Le
févre; Les aventuriers "(Aznavour)
Compagnons de la Chanson; Eleonor
Rlgby (Lennon) Orkest Raymond Le
févre; Ce Jour viendra (Garsonj Com
pagnons de la Chanson. Etrangers
dans la nuit (Mareuil) Orkest Ray
mond Lefévre; Belle petitie ville
(Broussolle) Compagnons de la Chan
son; Diamant (Lefevre) Orkest Ray
mond Lefévre; Èn d'autres mots (Ho
ward) Compagnons de la Chanson;
Black and White rag (Botsford) Big
Tiny Little's Honky Tonk Plano;
Twelfth Street rag (Bowman) ld Tu
lip time (Buck) The Andrews Sisters-
Shoo-shoo baby (Moore) ld Dengozo
(Nazareth) Paul Qhlteman's Charle
ston Band; Beer Barrel polka (Brown)
ld.; I'll be with you ln apple blossom
time (Tilzer) The Andrews Sisters;
Hold tight, hold tight (Brandow) id
Rosalie (Porter) Big Tiny Little; When
my dream boat comes home (Frank
lin) Id.; Vine Street boogie (McShannt
Jay McShann, Gene Ramey Gus
Johnson; Oh Red (McCoy) Count Ba
sle. Freddie Green. Walter Page. Jo
Jones; Last goodbye blues (Turner)
Art Tatum and his Band; Stack o'Lee
blues Mlssislppl John Hurt; Katy Gros-
sln' blues Texas Alexander, Coal wo
man blues (Holiday) Black Boy Shine
I'm a prowlln' groundhog (Brown)
Washboard Sam. Come home early
(Broonzy) Big Bill Broonzy; Close to
five (Williams) Andy Kirk and his
Clouds of Joy; Messa stomp (Wil
liams) id.; Twlnklln' (Williams) Id.;
Lafayette (Basle) Hot Lips. Page and
his Band; South (Moten) ld; Listen
my children (Lane) Count Basle and
his Orchestra; Lady be good (Gersh
win) Id.
VOOR DONDERDAG 16 OKTOBER
Hilversum 1, 402 m.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn 7.20 Stereo Lichte gram.muz.
8.00 Nws. 8.11 Radlojourn 8 20 Stereo
Lichte gram.muz. (8.30-8.33 De Groen
teman) 8.50 Morgenwijding 9 00 Stereo
Klankjuwelen (gr 9 35 Waterst 9 40
Schoolradio 10.00 Voor de kleuters
10.10 Arb vit. (gr) (11.00-11.02 Nws)
11.30 Rondom 12 progr voor de vr
(11.55 Beursber.) 12 30 Mod platteland
12.35 Sportrevue 13.00 Nw6 13.11 Ra
dlojourn. 13.30 't Muzikantenuur: I.
Mod planotrio; II. Koperenensemble
oude en mod muz III. Mod ork.muz
14.30 't Is Historisch; progr over ge-
.-chtedenis en archeoiogle 15.00 Voor
de zieken 16 00 Nws. 16.02 Van vier tot
vijf: een radloprogr. ln een Notedop
17 00 Tussen 10 plus en 20 min lichte
gram muz voor de tieners 17.30 Voor
de jeugd. 17.56 Meded. I
Hilversum 2, 298 m.
KRO: 7.00 Nwe. 7 10 Het levende
woord 7.15 Stereo: Badlnerie klas.-
g ram. muz. (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50
Overweging 8 00 Nws 8 30 Nws. 8.32
Voor de hulsvr (9 00-9.10 Gymn voor
de huisvr.) NOS 10.00 Wat heeft dat
kind?, pedagogische lez. 10.20 Stereo:
Muz uit de Barok KRO: 11.00 Nws.
11.02 Voor (\e zieken 11.55 Meded.
NCRV: 12.00 Los-Vast gev progr.
(12 26 Meded t.b.v land- en tulnb
12 30 Nws. 12 41 Act.) 14 00 Stereo:
The Klllma Hawaiian* Show 14.25
Klass. kamermuz 15.00 Oeref. mld-
dagd. NOS: 15.30 Meer over minder:
een progr. met inform, over mensen
en dingen die minder op de voorgrond
treden (Om 16.00 Nws.) NCRV: 17.45
Act.
Hilversum 3. 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muz van toen voor luis
teraars van nu. 9.30 Zzzoef licht
instrumentaal progr. 10.00 Nws. 10.03
Muz bij de koffie (11.00 Nws.) NOS:
1200 Nws 12.03 Herman Stok presen
teert 14.00 Nws 1403 Pop-In: ge
zellig aanplaten 15.00 Nws. 15 03 Hol
ster pop- en countrymuz 16 00 Nws
16.03 lORRRrrr hitparade 1700
Nws 17.02 Act 17.07-1800 DraalJUof-
draallk: verz.pl.progr.
TELEVISIEPROGRAMMA'»
Nederland I
NOS NOT ll 10-11.35 en 14 00-14 80
Schooltelevisie NOS 18.50 Kl De Fa-
beltjeskr NOS: 19 00 Journ TROS:
19 07 Kl. :Dc wereld waarin wij leven.
TV-serie 19 35 Kl Vrouwen alleen:
The Autograph, monoloog van Aldo
NlcolaJ. NOS: 20.00 Journ. TROS: 20 20
TROS-Toto wedstr. 20 35 Kl De dief
van Washington. TV-film 21.26 Op de
man af. interview 21.40 National Star
Festival NOS: 22 25 Journ Teleac
22 30-23.00 Organiseren en leiding ge
ven les 3 (herh.)
Nederland II
NOS: 18 50 Kl De Fabeltjeskr.
NOS 19 00 Journ. 19.03 Scala Inform
progr. 19.30 Van gewest tot gewest
NOS: 20 00 Journ VPRO 20 20 Ber
uit de samenleving 21 00 Vlnle Bur
rows - zwart ln Amerika, showprogr
21.25 Portugees Guinee, fllmrep. 21.50
The All Brothers. Pakistaanse muz -
groep CVK/IKOR: 22 10 Dlscussle-
progr. NOS: 22 40-22.45 Journ
ADVERTENTIE
helpt elke
maand
weer
Poeders, tabletten, cachets.
(Witte Kruis spaart bovendien
de maag.)