We spreken in principe
nooit over een budget'
Lawine van films in Arnhem
Dolle Feydeau-pret pf
bij Rotterdammers
Filmduo Pim en Wim:
HULDIGING VAN
SONIA CASKELL
vandaag
en gióteren
programma
Steeds minder
branden in
woonhuizen
JO.
iNDERDAG 9 OKTOBER 19
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
(GPD) Het filmduo Pim de
i Parra 29en Wim Verstappen
(32) leerde elkaar kennen op de
filmacademie, alleen door Wim
Verstappen in 1963 met goed
[evolg beëindigd. Hun eerste pro-
iuktie „Ah Tamara" was de
lerste zwartwit-film die zij sa-
nen maakten. Daarna produ
ceerden zij een twaalftal korte en
langere films. In 1965 sticht
en ze hun eigen filmproduktie-
liaatschappij„Scorpio", die drie
ar later een n.v. werd met Pim
Wim als enige aandeelhóuders.
Hur.' film „De ongelukkige terug
van Joszef Katüs in het land
Rembrandt", gemaakt in 1966,
internationale roem.
In Nederland, waar de art-house
/ie nauwelijks op enige schaal
rdering ondervindt, kreeg Joszef
itüs geen voet aan de grond. De
jten kwamen er niet eens uit. Ver-
weiding in Frankrijk, Duitsland,
ïland. België, Zweden en Bra
maak te financieel echter veel
voor Pim en Wim.
Hoewel „nieuw" voor Nederland,
beeft deze film in Duitsland al een
Roemruchte periode achter de rug.
pezien de lof van de pers en het
publiek liet enquêteformulier laat
Kitsluitend woorden als „goed, zeer
koed en uitstekend" zien - wordt
het filmduo meer gewaardeerd door
pnze oosterburen, dan in eigen land.
(Ondanks de penibele situatie, waar
in de Nederlandse film-,industrie"
ierkeert, blijven Pim en Wim voor-
vanuit Nederland werken,
i ,Je hebt hier geen unions, zoals
bi Frankrijk, Italië en Amerika, het
geen enorm in produktiekosten
pcheelt. We zijn onze eigen produ
iten, we moeten dus echt op elke
ive letten. Aan één kant is dit
/elend, je kunt geen meter film
•maken, zonder dat je daarbij
tra kosten maakt", zegt Wim Ver-
>pen, terwijl we in de montage
ier van de Amsterdamse Cine-
ie-studio's stukjes van hun laat-
produkt „Drop out. of de mees
kan me nog meer vertellen", en
federlandse speelfilm in' kleur die
ld Kerstmis in de bioscopen komt,
zien krijgen.
Het scherm van de montagetafel,
raarop film en geluidsband gedraaid,
jeknipt en aan elkaar geplakt wor-
geeft een verkleind beeld van
vrolijk verhaal. Het versnelde
?ld, waarbij het geluid gewoon
iet om aan te horen is, de primi-
ieve omgeving en de verklarende
sten van Pim en Wim tijdens deze
„première" werken danig op de lach-
st.
Ze vormen dan ook een komiek
duo, deze topfiguren van de Neder-
andse filmindustrie. Keer op keer,
erwijl hun verhaal gestalte krijgt,
noeten we denke aan 'n ander top
figuur in de filmbusiness: Charley
Chaplin die, toen hij rond de jaren
dertig zijn eigen produktiemaat-
schappij vormde, soortgelijke pro
blemen ondervond en overwon' als
Pim de la Parra en Wim Verstappen.
„We hebben altijd films gemaakt,
rorte of lange en in principe spre
ien we niet over een budget", zegt
hm de la Parra. „Een film staat en
valt vaak met de financiële kant. In
Nederland heeft niemand vertrouwen
n je. Je kunt hier echt niet even
naar een bank stappen en een bedrag
voor een film opnemen. In het bui
tenland kan dat wel. In Duitsland
bijvoorbeeld weten ze dat er met de
film geld verdiend kan worden. Een
bankier heeft er vertrouwen in. Maar
die mensen moet je hier eerst vinden
en dan kun je verder".
Duitsland
Pim de la Parra, die jaren bezig
<as om in Duitsland zo iemand te
iden, weet inmiddels meer van de
itse filmindustrie af, dan de au
tochtone filmers daar.
j „Ze hebben er werkelijk alles. De
studio's, technici, nou ja noem maar
bp. Het is een industrie". Pim de la
Parra en Wim Verstappen huren al
les, wat ze voor het maken van een
him nodig hebben. „We hebben niets.
|Geen studio, geen camera of andere
tuur, geen kantoor, geen secre-
le, niets. We huren alles. Je
it anders gewoon kapot aan je
eigen apparatuur. Ik ken wel van die
Jongens, dan verhuren ze hun came
ra en raken helemaal in paniek als
er een krasje op komt. Nee, het is
gewoon erg handig om alles te huren.
Als je je copyright maar in de gaten
houdt. Dat is belangrijk".
Wanneer we het woord „vakman
schap" laten vallen, worden we min
of meer uitgelachen. „Vakmanschap
Is voor ons verkopen, en het maken
van een script", zegt Wim Verstap
pen ironisch voordat hij verder ver
telt wat vakmanschap nog meer be
tekent.
„Je moet w^ten dat die of die ca
meraman dat of dat kan doen. Je
moet simpelweg overal kijk op heb
ben. Je moet bijvoorbeeld iemand
hebben, die niet alleen het geluid op
neemt. maar het ook zo opneemt,
bat het er echt opstaat. Je moet we
ten wat je gaat maken, daar komt
het uiteindelijk op neer". Een belang-
rijk facet voor een film is het ver
haal.
.Jemand die gevoel heeft voor een
bmnera begint te filmen. Maar een
phn moet een verhaal vertellen en
er zijn weinig goede scenarioschrij
vers. Voor die art house movies ma
ken we zelf het scenario. Aan „Drop
out" heeft Herman Groenevelt mee
gewerkt. We hebben ideeën genoeg,
maar geen tyd om het echte dialoog-
werk in elkaar te zetten. In Schot
land hebben we iemand ontmoet, Ed
ward Boyd, die wil voor ons werken,
maar dan wordt het een geldkwestie".
Het zou natuurlijk erg fijn zijn,
maar wanneer je echt je gang kunt
gaan. heb je minstens tienduizend
dollar nodig". Na het noemen van
dit bedrag blijft het even stil, maar
al gauw krijgt het optimisme van
beide producenten weer de overhand.
Overzicht
„Ach ja. Je kunt het je hier ge
woon niet permitteren om niet je ei
gen producent te zijn", zegt Wim.
„In de eerste aanleg is het natuur
lijk even moeilijk. Je moet altijd wer
ken onder een financiële druk. Elke
meter film die over moet, ko6t geld.
Pim de la Parra 'links) en
Wim Verstappen (rechts).
Maar ik geloof dat het op de duur
alleen maar goed is. dat Je zelf alles
in handen hebt. Je weet waar je mee
bezig bent, Je houdt overzicht en je
ziet direct waar alles heengaat. Ik
ben vier dagen in de maand bezig
met onze belasting. Nou ja, wat zijn
vier dagen het is geen leuk
werkje, maar je moet het bijhouden".
Pim de la Parra en Wim Verstappen
gaan binnenkort een uitgebreide toer
door Engeland maken.
„We gaan eens een kijkje in de En
gelse studio's nemen, misschien dat
we er goede contacten opdoen".
Afscheidof niet?
AMSTERDAM (GPD) Een af-
i «cheid? Een huldiging? Wat zich gis
teravond In de Amsterdamse Stads-
i schouwburg afspeelde was een men-
j geling van dat alles, maar vast staat
j wel dat de officiële banden tussen
Sonia Gaskell en het Nationale Bal-
j let verbroken zijn.
Is het geen afscheid wanneer mi-
j nieter Klompé op het toneel komt
vertellen dat aan een Nederlandse
I kunstenaar de opdracht gegeven zal
worden een tekening, schilderij of
beeldhouwwerk van de balletleidster
te maken en dat dit werkstuk een
plaats in de Stadsschouwburg van
Amsterdam zal krijgen? Als bestuur,
dansers, musici, toneelpersoneel en
anderen met bloemen, geschenken en
woorden van waardering naar voren
treden.
Of toch geen afscheid? Want So
nia Gaskell zei zelf nog veel werk
in Nederland te willen doen. Haar
aandeel in de ontwikkeling van de
danskunst mag dan goeddeels zijn
afgesloten, uit de balletgeschiedenis
van de afgelopen 25 jaar is ze niet
meer weg te denken.
Wel een huldiging. Dat bleek n.l.
uit de voorstelling van het Nationale
Ballet waarmee de avond begon en
uit de film „Dag mevrouw" van Da
vid Koning, waarin mensen die met
Sonia Gaskell hebben gewerkt, him
bewondering uitspreken over wat zij
heeft gepresteerd. Het is de bedoe
ling dat de NCRV op woensdag 29
oktober gedeelten uit dit gefilmd eer
betoon op het bv-scherm brengt.
Nieuw voor het Notionale Ballet
was Brian Maodonalds „Time out of
mind", op muziek van Paul Creston:
uitdagend, met sterke accenten op de
lijfelijke prestaties van de dansers en
danseressen, soms zelfs ronduit ba
naal. maar onderhoudend en met
uiterst fijnzinnige momenten. Olga
de Haas en Sylvester Campbell wa
ren hierin de sterren.
Met „Les Sylphides" en Rudi van
Dantzigs .jiachteiland" vormde dit i
nieuwe werk een beknopte staalkaart j
van wat het Nationale Ballet heeft
te bieden. Alles bijeen was het toch I
voornamelijk een huldiging van een
I van de markantste figuren van de j
Nederlandse danskunst.
NEDERLAND I
6.50
7.00
7.07
8 00
820
9.30
9.50
10.30
10.45
NEDERLAND II
6.50
7.00
7.03
7.30
8.00
8.20
8.35
10.25
10.30
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Zendtijd: een ongebruikelijke visie op het leven
op aarde (VPRO)
Journaal (NOS)
Berichten uit de samenleving: kunst, kitsch en
de film week Arnhem (VPRO)
AAAH: show rond Adèle Bloemcndaal (VPRO)
Che Guevara, documentaire (VPRO)
Filmers buiten het gareel: gesprekken met jonge
Italiaanse filmers (VPRO)
Journaal (NOS)
Organiseren en leiding geven les 2 (Teleac)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Van gewest tot gewest (NOS)
Journaal (NOS)
TROS-Toto: TV-wedstrijdspel (TROS)
Roosje zag een knaapje staan...: muzikale show
(TROS)
Wegwezen: quiz voor autorijdende echtparen
(TROS)
De zeven zeeën: I De Rode Zee, tv-serie. in kleur
(TROS)
Journaal (NOS)
Vragenreeks 2: Gods Evenbeeld (CVK/IKOR)
(ADVERTENTIE)
Die regenjas kan ik zelf
wel waterdicht maken.
Met Harmisol
van mijn drogist.
In Leidse Schouwburg
Journ. en voetbal zijn de da-
elijkse Items van de televisie,
jisteren was het wereldkam-
>ioenschap clubvoetbal aan de
>eurt. AC Milan tegen Estudian-
•es uit Argentinië, warmbloedige
:uiderlingen dus en dat gaf na-
uurlijk veel carnavalsvreugde
>p het veld. 't Was overigens
ïog een groot wonder dat het al
lemaal zo goed is afgelopen. Dat
de Argentijnen zo grof tekeer
gingen, verbaasde me overigens
minder, dan dat zU zichzelf zo
weinig kansen wisten te schep-
oen. Het goede voetbal, de Intel
ligentie, de verrassende passes
kwamen alle van de Italianen,
terwijl de studenten uit Buenos
Aires niet een keer kans hebben
eezien de Milanese verdediging
uiteen te rafelen. Helaas werd
de wedstrijd niet in kleur uitge
zonden. De Italiaanse televisie
kent nog steeds geen kleur. Bij
zonder goed was weer. dat we
de doelpunten nog eens ver
traagd herhaald kregen vanuit
een andere hoek, maar ik miste
na de eerste en ook na de twee
de helft de korte terugblik op de
hoogtepunten, die de Italiaanse
televisie vorig jaar als primeur
bracht bij de wedstrijden om de
Europacup voor landenteams.
In plaats van „Eigentijds"
kregen we een herhaling te zien
van de Biafra-film van Lou van
Gasteren, die dezer dagen de
staatsprijs kreeg als film, hoe
wel het in opzet een televisiefilm
ls. Het is verheugend, voor de
televisie maar toch ook voor de
filmers die zoveel kwijt kunnen
aan de televisie, dat nu ook de
tv-film als volwaardig wordt be
schouwd. Verheugend is ook, dat
met Van Gasterens films een
typische tv-film werd bekroond
meer een reportage eigenlijk,
met treffende beelden <het slot
met de oefenende soldaten) en
een duidelijk standpunt. Wat mij
persoonlijk betreft zou mijn eer
ste gedachte, als ik toclj bU de
televisie ging grasduinen naar
bekroonbare films, uitgaan naar
iets van Johan van der Keuken,
temeer misschien omdat ik de
„Brandpunf'-reportage over
Biafra (met het bombarde
ment op het dorp) niet opval
lend veel minder vond dan de
ze film van Van Gasteren, die
hij samen met Johan van der
Keuken en Roeland Kerbosch
maakte. Aan de andere kant
was het echter wel weer veel
nuttiger dat deze Biafra-film
nog eens op ons scherm hadden
dat we een van Johan van der
Keukens films, hoe goed ook,
nog eens op ons shcerm hadden
gezien, want om de waarheid te
zeggenwe zien nu wel veel
voetbal de laatste tijd. maar hoe
zit het eigenlijk met Biafra. ik
ben langzamerhand de draad
een beetje kwijtgeraakt. Bestaat
het nog en zo ja: hoe bestaat
het dan nog?
Nico Soheepmaker
De 22-jarige Amsterdamse
zanger Ben Cramer, die op het
internationale songvestival in Rio
de Janeiro in de prijzen is geval
len met een liedje van de trom
pettist Gerard Engelsma, heeft
bij zijn terugkomst op Schiphol
verteld, hoe hij de voorpagina's
van de Braziliaanse kranten
heeft gehaald door a) een lokaal
Braziliaans zangeresje een kus op
de ivang te geven en b) door ge
kleed en al in het hotel-zwembad
te springen in de aanwezigheid
ADVERTENTIE
Wastafel verstopt?
Fifax lost op.
Haal het even
bij de drogist.
van de tijdens dit met Zuidameri
kaans vuur georganiseerde festi
val alom aanwezige persfotogra
fen.
Dat hij daarna van de niet-
Brazïliaansedoch internationale
jury de z.g. discovery-prijs ivon,
had met deze succesvolle imago
versterking niets te maken. Hij
jvas in dit verre werelddeel als
vrij onbekende Nederlander de
ontdekking onder de mannelijke
vocalisten en hij kreeg daarvoor
een eervolle vermelding
Wie in Nederland de in het bui
tenland nu toch wel enigszins be
kende Ben Cramer nog niet zelf
mocht hebben aanschouwd, krijgt
daartoe maandag a.s. om 20.20
uur de gelegenheid. Dan wordt
zijn eigen in augustus opgenomen
televisie-show in kleuren door de
NCRV uitgezonden op Neder
land 1.
I LEIDEN De Franse toneel-
schrijver Georges Feydeau heeft
in de tijd, die gemeenlijk wordt
aangeduid als la belle époque, tal
van Parijzenaars naar het theater
j gelokt. Hij verwierf zich met zijn
satirische, vaak oppervlakkige,
maar virtuoos geschreven blij-
I spelen een grote vermaardheid.
Zelfs nu, bijna een eeuw later
worden zijn dol-komische stukken
nog zeer geregeld gespeeld. Bij de
Haagse Comedie bijvoorbeeld
staat Feydeau's ..Een vlo in 't oor'
al seizoenen lang op het reper
toire. En het eerste werkelijke
successtuk van Feydeau. ..Mijn
heer gaat op jacht", dat al eer-
j der door de Nederlandse Comedie
is uitgebracht, is onlangs bij het
Nieuw Rotterdams Toneel in pre
mière gegaan.
Merkwaardig eigenlijk dat deze
laat negentiende eeuwse grapjasserij
rond de huwelijksontrouw, waar
bij het verrassingselement door de
logische opeenvolging van alle klucht-
scènes ten enenmale ontbreekt, de
schouwburgzalen van vandaag vol
doet stromen. Dat de Leidse Schouw
burg zon stuk van Feydeau komt
daar waarachtig wel tot zijn recht
gisteravond niet helemaal vol was.
ach, het zal ongetwijfeld aan Ko
ning Voetbal hebben gelegen. In elk
I geval komen de Rotterdammers van
avond opnieuw met .Monsieur Chas-
i se" op de proppen, zodat de K en O-
leden een tweede kans wordt gebo-
VOOR DONDERDAG 9 OKTOBER.
Hilversum I. 402 m
AVRO: 18.00 Nws 18.11 Radiojourn
18.20 Uitz van de BP AVRO: 18.30
Stereo: Licht Instrumentaal ensemnle
18.55 Voor de kinderen 19.00 Stereo:
The Skymasters: dansork. 19.25 Gespr.
brief 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Deze zal
heil zijn: een progr. over messlasver-
wachtingen AVRO: 20 05 Stereo: Me
lodietjes en datjes: licht muz.progr.
20.30 Nederl. Mozartdag 1969 21.20 Per
Saido. hoorsp. 22.30 Nws. 22.38 Meded.
22.40 Radiojourn. 22.55 Nederl. Mozart
dag 1969 iverv.) 23.5-24 00 Nws.
Hilversum >98 m.
NCRV18 00 Tijd vrij voor muziek
ln vrije tijd A Koorzang: geestelijke
liederen B. Brassband 18.30 Nws. 18.41
Act. Aansl. (ca. 19.00 u Spektrum:
den om te gieren en te brullen. De
amoureuze escapades van Feydeaus,
toneelfiguren leiden uiteraard tot een
verbazingwekkend aantal misver
standen die pas veel later op de
van dik -hout- zaagt-men-planken-
manier uit de weg worden geruimd.
Deurtjes. die achtereenvolgens
dicht- en openslaan, spelen bU dit al
les een allesoverheersende rol. Wat
het spel van de hoofdrolvertolkers
betreft, het maakt de indruk meer
geroutineerd dan geïnspireerd te zijn.
En het mag zeker niet voorkomen,
dat uitgerekend de drie belangrijk
ste spelers, te weten Wim v. d. Heu- I maatschappelijke vraagstukken nader
vel. Lies Franken en Pieter Lutz. op belicht 19 15 Stereo: Leger des H ells-
eengegeven ogenblik zelf in lachen ÏSSSSJ'J»
dreigen uit te barsten. Per slot van - .r
rekening is het opvoeren van een
kluchtspel een serieuze zaak. hoe
dwaas een bepaalde situatie ook mag
lijken. Jammer ook dat Lies Fran
ken, 'n talentvolle actrice overigens, in
deze Feydeau weinig geacheveerd
naar voren treedt. Als zij zich
in haar bewegingen die te druk-
doenerig zijn wat afremt dan zal
er zeker heel wat gewonnen zijn.
Elly van Stekelenburg speelt sympa
thiek maar kan een door de zonde
val geteisterde gravin zonder scru
pules moeilijk gestalte geven. De
consequent doorgevoerde regie van
Jules Royaards, di etevens een rol in
het stuk vervult, verdient alle lof
evenals trouwens de gehele aankle
ding van deze Feydeau. c. Rosier
Ferdinand Huyck
20.20 Lichte gram muz 20 30 Radio
Actief, gev. progr. (22 30-22.38 Nws
ARNHEM (GPD) De Arn
hemse fïlmweek draait op volle
toeren. In het Saskia-theater
wachtten gisteren niet minder
dan zesenveertig korte en minder
korte films op vertoning. Wie ook
nog iets anders dan het overladen
programma wilde zien, moest
wel een keuze maken.
Bij die keuze viel voor de tweede
dag in successie op. hoe interessant
en veelbelovend het werk is. dat de
leerlingen van de Nederlandse Film
academie tegenwoordig maken. „Sur
prise-surprise" bijvoorbeeld en „De
man met duizend tanden", beide
trouwens ook al in het .grote' pro
gramma in „Rembrandt" vertoond,
zijn de moeite van het vermelden
zeker waard.
Dat de jongeman, die wat obsti
naat met eigen projector en film
doek naar „Saskia' was gekomen,
omdat, naar hij zei. zijn aoht milli
meterfilms voor .open doek' wareD
geweigerd en hij zijn eigen voorstel
ling wilde organiseren, verdacht
veel leek op de dit jaar aan de film
academie afgestudeerde Fons Gras
veld. maker van de zeer goed ont
vangen duizend tanden-film, was
minder toevallig dan het leek Ten
slotte bestond de aotieve filmploeg,
die dit zonderlinge tafereeltje in de
hal van het theater op film vast
legde, uit leerlingen van deze aca
demie.
De enige Haanstra-film in de film
marathon WR6 niet van Bert, maar
van diens 21-jarige zoon Ramko. Een
drie minuten durend filmpje, dat
onder de titel draughtsmen" op
een dambord wit en zwart elkaar
betekenisvol jaat bestrijden.
„Zonder eniege hulp van mijn kant
gemaakt", vertelde vader Bert. Want
al moeht hij er dan ook geen hand
naar uitsteken, niemand kon hem
beletten samen met moeder Nita
trots te zijn op dit prille werkstukje
vol leuke invallen van zoon Rimko,
ook al leerling van de Filmacademie
Bij zon lawine van films zal men
haast gaan vergeten, dat er ook ln
de Rem brandt-bioscoop nog films
werden vertoond. En dat was toch
echt het geval, 's Middags de En
gelse speelfilm „Three into to won't
go" van Peter Hall, waarmee in juni
het Berlijnse filmfestival werd ge
opend en die toen al vooral opviel
door de hoofdrol van Rob Steiger
als spil in een moeilijke driehoeks-
situatie. En s avonds Pim de la
Parra's „Obsessies" .waarover intus
sen aJ zo het een en ander is ge
zegd.
Genoeg om er nu over te zwijgen
Dat geldt echter niet voor .Joop', het
elf minuten durende mini-drama
van dezelfde regisseur. Want dat.
speciaal voor Arnhem gemaakt., net
op tjjd gereed gekomen werkje vol
zotte invallen over een prikkebeen-
in-de-liefde bleek duidelijk in de
smaak te vallen bij een stampvolle
zaal.
.Joop' ls een luchtig niemendal
letje, voor een belangrijk deel ook
drijvend op de acteerprestaties van
Wies Andersen in de titelrol. Maai
het was zonder twijfel ook de beste
korte Nederlandse film. die gisteren
in het Rembrandt-theater aan bod
kwam.
Directer en vooral bondiger ook
dan .Slipstream van Boud Smit. een
filmpje over de T.T.-races. dat. wel
sfeer heeft, maar waarvan het ver
haal de make», vooral in het zwakke
middenstuk, kennelijk wat uit de
hand is gelopen.
Wat Frans Weisz' „In den be
ginnen. enslotte betreft was er
alle reden om zich af te vragen of
deze in vorige films zo talentvol
voor de dag gekomen cineast het
paradijsverhaal. dat hij wilde vertel
len. wel ooit in de hand heeft ge
had. Voor velen betekende deze on-
voorstelbare Adam en Eca geschiede-1
nis met Pieter Lutz en Astrid Wei
man in de hoofdrollen, een diepte
punt in Weisz' filmwerk
DEN HAAG (ANP) Het aanUI
branden in woonhuizen neemt de
laatste jaren voortdurend af zo blijkt
uit statistische gegevens van het
CBS. Het aantal branden in 1968 be-
1 droeg 4062. In boerderijen en op
boerenerven woeden 1023 branden
(1029), in fabrieken, ateliers en
werkplaatsen 1243 (1315) en in mo
torvoertuigen 1532 (1587). Het aantal
bos-, duin- en heide- en veenbran
den nam toe van 513 ln 1967 tot 866
ln 1968.
Spelen met vuur en baldadigheid
werden bij 4156 iv.j. 4002» branden
als oorzaak vermeld, defecte of ver
vuilde schoonsteen bij 836 i 960»,
broeiing of zelfontbranding bij 363
i428» en onvoorzichtigheid bij roken
470 (433»; branden waarvan geen
ooi-zaak kon worden genoemd namen
toe van 3664 in 1967 tot 3962 in 1968.
De opgegeven directe financiële
schade bedroeg f 266,5 min tegen vo
rig jaar f 170.5 min. dit is een toe-1
neming met 56Het gemiddeld
schadebedrag per brand was f 38.000
(vj. f 25.000.-».
Uit de verdeling naar object blijkt,
dat fabrieksbranden de meeste schade
veroorzaken, nJ. f 117,6 min, daarna
volgden de branden in pakhuizen e.d.
(f 76.1 min) en de boerderijbranden
(f 37.1 min).
Bij de branden kwamen 43 perao-
nen om het leven, gewond werden
682 (576» personen.
Eind 1968 telden de gemeentelijke
brandweerkorpsen in ons land 25.389
personeelsleden. Daarvan waren 9?fc
beroepskrachten en 907» vrijwilligere.
22 38-22 45 Parlementsoveretcht) 93 55-
24 00 Nws.
VOOR VRIJDAG 10 OKTOBER
Hilversum 1, 402 m.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn
7.20 Lichte grammuz (8.00 Nws. 8 11
Radiojourn 8 30-8.33 De Groentenman
NOS: 9 00 Stereo: I Omroepkoor: Ou
de Uederen II. Radio Blazers-ensem
ble mod. muz. (9.35-9.40 Waterst
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arb vit. (gr (11.00-11 02 Nws.) 11.30
Blokfluit en klavecimbel: oude muz
11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de
wereld: populair progr. over ontwik
kelingshulp. Overheldsvoorl 12.30 Uit
voor de landb. NOS: 12.40 Stereo: lich
te grammuz. 12.50 Recht en slecht pr
13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20
Stereo: Klase ork.muz. (gr.) NOS
14.10 Stereo: lichte grammuz 14.30
Radio-wedstr. 15.15 Stereo: Aspekten
van de kamermuz 15 45 Toerlsmo:
toeristische Inform, uit binnen- en bul-
te nl VPRO: 16.00 Nws. 16 02 VPRO-
Vrijdag: gev. progr.
Hilversum 2, 298 m.
KRO: 7 00 Nws. 7 10 Het levends
woord 7.15 Stereo: Badlnerle: klaas,
en mod. muz. (gr.) (7.30 Nws 7 32 Act
7.50 Overweging 8 00 Nws.) 8.30 Nws.
8.32 Voor de hulsvr. (900-9.10 Gymn.
voor de hulsvr.) 9.40 Schoolradio 10.00
Stereo: Aubade: klass en mod. ork.w
(gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken
11.55 Meded. 12 00 V. twaalf tot twee
gev progr. 12.22 W(J van het land
12.26 Meded. t.b.v. land- en tulnb. 12.30
Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar
quiz) 14.05 Schoolradio, 14.30 Stereo:
Muslesta: licht gev muz.progr. TROS
15.00 Stereo: Concert a la carte: verz -
progr. van operamuz, 16 00 Nws. 16.02
Dlsco-drlve-ln de showbusiness op de
korrel genomen 17 00 Persoverzicht
17.15 Sportkompas 17.45 Aot.
I Hilversum 3. 240 m.
i VARA 9 00 Nws. 9.02 De Eddy Bec
ker Show (10.00 Nws.) NOS 11.00 Nws
1103 De Felix Meurders Show VPRO
12.00 Nws. 12 03 Top-30 (13 00 Nws I
TROS: 14.00 Nws. 14 03 Lynx (of Los)
AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boe
tiek: licht gev muz.progr. (16.00 Nws)
17.00 Nws. 17.02 RadloJ 17.05-18.00
Zingende bougie: gev. pl progr. voor
automobilisten
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NOT NOS: 10.45-11 35 Schooltelevi
sie NOS. 18.50 KI.: De Fabeltjeskrant
NOS: 1900 Journ. AVRO 1907 KI
Doebledoe: showprogr voor de Jeugd.
NOS: 20.00 Journ AVRO 20.20 Avro's
Televlzler 20.30 Tien kleine negertjes
gefilmd TV-spel 22 10 KI.: Fllmrep
over Rembrandt NOS: 22 45-22 50
Journ Tcleac: 22.50-23 020 Teleactl-
vltetten II
Nederland II
NOS 18 50 K I De Fabeltjeskrant
NOS 19 00 Journ 19.03 Scala. Inform
progr KRO 19.30 KI HU en ZU TV-
serle NOS: 20 00 Journ. KRO: 20 20
Redt een gezin, documentaire film
20.30 KJ Bonanza TV-Western 21.20
Brandput. 22.00 Muzikale show rond
Shirley Baaaey NOS: 22.50-22.55 Journ.
ADVERTENTIE
Bartex is de fijnste
snelscheercrême die
ik ken. En nog de
voordeligste ook!