Alle kinderen mogen gerust
in 't museum komen spelen
SORRY VOOR DE DRUKTE
„Ieder gelovig mens
tot dienst geroepen"
's Woensdags in „Volkenkunde
Voorlichting over
eniping Trekvliet
Gratis
Kralen weven
Classis Leiden N. H. Kerk
Kerkorde
Verkiezingen
Mindervaliden
naar optocht
Wij zetten de jubileumshow
nog een week voort in onze
showroom, Stationsweg 2
(telefoon 21841)
Dagelijks open van 10-22 uur
Want wij handhaven nog
slechts een week onze extra
hoge inruilprijzen
n.V. HET M0T©RHUIS
63 ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1969
LEÏDSCH DAGBLAD
PAGINA 3
LEIDEN „Alle kinderen uit de buurt die zin hebben, mo-
en komen", zegt lek Ouweneel. Dat lijkt veel op een uitnodi-
ing voor een verjaarspartijtje, het is echter een invitatie tot
nuseumbezoek.
lek Ouweneel is museum-assistente
het Rijksmuseum voor volkenkun-
sh in Leiden en daar mogen sinds
lige tijd, elke woensdagmiddag,
^ingens en meisjes tussen tien en
ertien jaar bezit nemen van een
di ote werkplaats in het sousterrain.
5 batikken en maken kralenweef-
r« erk. vouwen papier of zijn bezig
r et boetseren, want ze mogen zioh
tleven in allerlei technieken van
theemse kunstvormen die in het
useum te zien zijn.
pii
:rgLEIDEN In een der lokalen van
lagere technische school aan de
lagweg 4 wordt dinsdagavond
acht uur een voorlichtingsbijeen-
vi mst gehouden voor belangstellen-
q in verband met het spoedige be-
van de dempingswerken langs
Trekvliet langs de Rijn- en Schie-
ie
Zoals bekend besloot de gemeen-
k, aad op 1 september j.l. tot uit-
iring van het zo genoemde „we-
iplan west", waarvoor een krediet
f 22 miljoen nodig is. Met een
;1 van dit werk zal binnenkort
darden begonnen, namelijk de
imping" van een gedeelte van de
ïkvliet.
Wethouder C. J. Piena van Open-
e Werken en ir. H. H. Vos «di-
teur Gemeentewerken! met enkele
zyn naaste medewerkers zul-
dinsdagavond proberen alle vra-
in verband met de komende
•kzaamheden te beantwoorden.
)mdat mogelijk een deel van de
gen verband zal houden met de
irgenomen bouwactiviteiten van de
versiteit, zijn voor deze byeen-
nst ook enkele bouwtechnische
dewerkers van deze instelling uit-
rri]i°died,
de
Vaai die is dat goede idee? „Het is
gedeeltelijk van mij", zegt lek Ou
weneel bescheiden. „Op het gebied
van gamelan spelen en batikken werd
al eerder iets dergelijks gedaan. Ei
genlijk is het allemaal gegroeid uit
de rondleidingen. Rondleidingen met
zelfwerkzaamheden, ja zo zou je het
kimnen noemen".
Op woensdagmiddagen kan de jeugd
vrij by haar binnenstappen in de
ruime, van wasbakken en verwar
ming voorziene kelderwerkplaats on
der het museum. Ook het materiaal
dat ze daar vinden mag gratis wor
den gebruikt. lek Ouweneel noemt
een handjevol technieken op waar
mee de jonge museumbezoekers
zich met overgave bezighouden: „Ze
doen Indiaans kralenweefwerk, Ja
pans papiervouwwerk. schabloon
werk van de Fidsji-eLlanden, boet
seerwerk, linoleumsnede en plangi.
Dat is, net als batikken, een Indone
sische ultsparingstechniek. Stof sa
menbinden en dan verven".
Dankzij een opleiding aan de Aca
demie voor beeldende kunsten kende
lek Ouweneel zelf al vrij veel van de
in het museum toegepaste technie
ken. Met behulp van dia's of filmpjes
maakt ze het leergierig jonge volkje
van de woensdagmiddagen, ver
trouwd met de verschillende technie
ken. „Ik leg zon techniek uit, daar
na laat ik ze tekeningen maken. Ze
kunnen zelf een motief verzinnen,
maar ze mogen ook een motief uit
het museum kiezen en dat naar
eigen idee uitwerken".
Vooral het „origami", het Japans
papiervouwen,blijkt de jonge mu
seumbezoekers te boeien. „Origami
intrigeert kinderen, volwassenen
trouwens ook", zegt lek Ouweneel.
't Is moeilijk, daardoor is het een
uitdaging. Batik wordt ook als erg
spannend ervaren, door het verras
singselement dat erin zit".
A
Verrassingen zijn trouwens af en
toe ook voor de museumassistcnte 1
weggelegd. Op zo'n woensdagmiddag,
séance stapt wel eens een jongen
binnen die uit puur enthousiasme al
z'n vriendjes en klasgenoten heeft j
meegebracht. „De jongens zijn trou
wens in de meerderheid", vertelt lek
Ouweneel. „Ze doen ook mee met een
techniek als kralenweefwerk waar
van je zou denken dat het vooral
meisjeswerk is. Eerst halen de jon
gens de neus ervoor op. Maar als ze
dan merken hoe moeilijk het is, wil
len ze ook meedoen. Daar heb je al
weer de uitdaging die in dit werk
kan zitten".
Ze heeft nog meer plannen voor
het woensdagmiddagwerk. „Ik wil ze
graag leren weven, op van die heel
smalle weefgetouwtjes uit Lapland.
In Mexico en Siberië hebben ze die
technieken ook, maar 't is niet een
voudig om die kleine getouwtjes te
pakken te krijgen".
Jeugd die creatief bezig is in een
eerbiedwaardig museum: in Leiden
is het tot nu toe wel een succes. Dat
de samenhang met het onderwijs (de
veelbesproken integratie van de
schoolvakken) hier een woordje mee
spreekt hoeft nauwelijks te worden
vermeld. lek Ouweneel ziet het wer
ken met de jeugd dan ook niet al
leen als een plezierige vrijetijdsbe
steding voor de kinderen, maar zeker
ook als een vorm van voorlichting
Behalve meedoen aan creatie
ve handenarbeid, kan de jeugd uit
Leiden en omgeving in het mu
seum voor Volkenkunde ook op
uitheemse muziekinstrumenten
spelen, zoals hier op de foto is
te zien.
waardoor onderling verband, aan
knopingspunten met muziek, aard
rijkskunde en geschiedenis duidelijk
kunnen worden. Agfezien daarvan
gelooft ze dat het moderne kind in
deze vorm van „museum-werk" een
belangrijke uitlaatklep vindt. „Voor
al kinderen die in flats wonen,
vinden het zalig dat ze in de werk
plaats met materialen mogen knoei
en en af en toe eens heen en weer
kunnen rennen".
LEIDEN In de in de Vredeskerk gehouden classicale ver
gadering van de Ned. Herv. Kerk heeft ds. Joh. Poort, her
vormde predikant in Leiden, een toelichting gegeven op het
door de synode aanvaar .de rapport over het ambt.
In hoofdstuk I wordt weergegeven
wat het nieuwe testament in grote
verscheidenheid en rijkdom vermeldt
over het ambt en het ambtswerk.
Hoofdstuk II behandelt de dogma
tische gezichtspunten In de kerk.
door de Heer Christus gekozen en
bijeengebracht, is Hij Zelf handelend
tegenwoordig via het ambt. Ook
spreekt Hij door middel van Woord
en Geest. Zeker wordt elk gelovend
mens in de gemeente geroepen tot
dienst, maar het amibt is speciaal ge
steld om de gemeente in gemeen
schap met de Heer te versterken en
haar van daar uit haar roeping in de
wereld te tonen en te helpen vol
brengen. Zodoende is het ambt geen
doel in zichzelf, maar dienst en mid
del. Ambtshoogheid mag niet be
staan, de ambtsdragers zullen in dit
opzicht voor elkaar bewarend en ge
nezend hebben te zijn. Hoofdstuk III
gaat in op de ambtspraktyk in de
Ned. Herv. Kerk. zoals die teruggaat
op het werk van de reformator Cal-
vyn in Genève. Calvijn voerde aller
lei schriftgegevens op nieuw in. maar
ging daarbij selecterend te werk. Nu
wij vragen naar het ambt in het
heden en voor de toekomst, zullen
we eveneens met grote vrymoedig-
heid mogen zoeken naar wat thans
en hier voor de opbouw van Chris
tus' gemeente het beste is. In een
„Aanhangsel" worden gedachten ont
wikkeld hoe de schriftgegevens in
een zich wijzigend samenlevingspa-
troon, met dus ook veranderde kerk
en gemeentestructuren, tot een nieu
we opzet kunnen voeren van het
werk der oudsten, te onderscheiden
in dienaar des woords. leraar, herder
en diaken.
De scriba, ds H. G. Oostinga te
Lisse, lichtte de door de Synode ter
bespreking ingediende voorstellen
toe. De vergadering kon met een
groot aantal voorstellen akkoord
gaan.
Het voorstel de Kerkorde aan te
vullen met een artikel XXX over de
orde der Kerk in bijzondere omstan
digheden werd niet gunstig ontvan
gen. Ondanks de zekerheid de Clas
sicale Vergaderingen de zaken te la
ten beoordelen en het voorschrift
van 2/3 meerderheid der stemmings
uitslag in de Synode, meende de
meerderheid der Classicale Vergade
ring Leiden, dat de gehele Kerkorde
op losse schroeven zou komen bij
aanvaarding van deze algemene dis
pensatieregeling.
Wel sprak de vergadering uit, dat
allerlei experimenten, met name in
oecumenisch verband, mogelyk moe
ten zyn en blyven; zo nodig zou dit
bijv. in een overgangsbepaling kun
nen worden vastgelegd.
Ouderling A de Vries te Lisse
werd gekozen tot afgevaardigde naar
de komende verdubbelde Generale
Synode, welke gehouden moet wor
den nu de Synode een voorstel ter
bespreking ingediend had tot wijzi
ging der Kerkorde, t.w. een algemene
dispensatieregeling in verband met
bijzondere omstandigheden in een
overgangstijd, zoals we die op aller
lei gebied, ook op het kerkelijke,
thans beleven Zijn secundus werd
ouderling J. P van Brakel te Kat
wijk aan Zee.
Tot leden van de Classicale Com
missie „Jeugdvorming" werden be
noemd de dames A. Groenheiden te
Alphen aan den Rijn en T. Fajvier te
Leiden.
Tenslotte werd ouderling-kerkvoogd
H. Schalij te Nieuwveen benoemd in
een al enige tijd bestaande vacature
in de afvaardiging der classis naar
de Provinciale Kerkvergadering van
Zuid-Holland.
LEIDEN Ook dit jaar zullen
zieken en invaliden in de gelegen
heid worden gesteld op de Breestraat
40 t/m 80 omgeving Stadsgehoor
zaal en oude postkantoor) de op
tocht van 3 oktober gade te slaan.
Kaarten kunnen maandag van 3 tot
5 uur worden afgehaald in het ge
bouw „Ons Centrum", Hooigracht 84,
op vertoon van het lidmaatschap
A.N.I.B of zusterorganisatie, even
tueel invalidite*tsbowijs.
De regeling geldt alleen voor zie
ken en invaliden, dus niet voor be
jaarden.
Ziekenhuizen en verpleegtehuizen
kunnen zich schriftelijk wenden tot
het secretariaat Alg. Ned. Inv. Bond,
Houtmarkt 9 of bij de voorzitter de
heer H. P. Pannekoek, telefoon 34834.
ADVERTENTIE
Dat het druk zou worden op onze jubileum
show zat er dik in.
Maar dat U met ruim 10.000 anderen zou
komen, neen, dat hadden wij niet verwacht.
Het was zo druk, dat wij misschien niet eens
de gelegenheid hadden, U te woord te staan.
Kijk, dat is jammer. Want wij waren op de
tentoonstelling om U alles te vertellen over
de zeer uitgebreide collectie Opeis.
En dat is dan misschien niet gelukt.
Onze excuses daarvoor.
Wij hebben er iets op gevonden.
Als U op onze tentoonstelling geweest bent
en U hebt niet de informatie kunnen krijgen
die U wenste, wilt U dan zo vriendelijk zijn,
in de komende week even langs te komen in
de showroom. En als U er niet geweest bent,
komt U dan toch maar.