Schoolkleertjes voor „Ot en Sien van 1969 kunstleer voor koude dagen Parijs in afwachting Mode-ontwerpster Lydia Roosterman maakt: VOOR, OVER EN rrr:™™ van vrouwen £RDAG 27 SEPTEMBER 196» LEIDSCH DAGBLAD fAGINA 11 ,,Ik houd van oude spullen", zegt mode ontwerpster Lydia Roosterman. Die voorkeur manifesteert zich niet alleen in het verzame len van gekke, oude cacaotrommels, toffee bussen, ouderwetse kindernaaimachientjes en bejaarde brilmonturen, maar ook in de kin derkleding die te koop ligt in haar boetiek ,,Ot en Sien". Een naam, die met een duide lijke bedoeling is gekozen: de spelende Ot en Sien uit de overbekende oude leesboekjes van Ligthart en Scheepstra inspireren haar voort durend bij het ontwerpen van kleren voor kindertjes beneden de tien jaar. Ze gebruikt uitsluitend ouderwetsestoffen als katoen en wol, ze maakt gebloemde Sien- schorten met mouwkapjes, zoals ze vroeger over de kinderjurk werden gedragen en ze ontwerpt vooral gemakkelijke kleren, waarin een kind zich plezierig voelt. nstleer heeft z'n draai iden. HeA is niet langer onechtezusje van en suéde, dat z'n best om er zoveel mogelijk horen, maar het is op een op zichzelf staand verschijnsel te ivor- Was kunstleer vroeger )lossing voor de vrouw ich geen dure jas van leer kon permitteren, n er jassen van kunst- e koop dat zo mooi be en verwerkt is, dat de niet eens veel lager is. ie van echt leer. Franse ontwerpers t Nel en Harry Lans vooraan in de kunst ode. Voor de komende maanden vervaardig- e uitstekende getail- jasjes van hoogglan- kunstlakleer in ivit, oöri, beige, zilvergrijs, roodbruin, bor- donkerbruin en zwart, r wie een heel koud i tegemoet denkt te voerden de twee ont- ■s een aantal jassen \maak-teddybont. ateriaal is echter zo kt dat de draagster in blijft. ha. fatjes hebben geestige mil ringen: epauletten, 1 drukknoopsluitingen. zlrid ies en riempjes, vak- o" tn kleppen en brede urs. Kortom, al het Krote ijke is gedaan om de 831 er zo jeugdig en mo- mogelijk uit te laten ''iet deze modellen kunt In haar kleine, vierkant winkel aan de Prinsengracht in Amsterdam, waar potten met groene varens hoog in het etalageraam staan, zegt Lydia Roosterman. gekleed in witte col trui met rode ribbelbroek en leren laarzen: ,,Zelf draag ik heel eenvou dige kleren. Ik zoek het in details en in sprekende kleuren. Dat principe voer ik ook in de kinderkleding door." Jurk-en-buis De hansoppen, de Jurken en de buisjes van Sien en Ot. zijn aan- j gepast aan de spelende en school- gaande kindertjes van 1969 Dat be- tekent Jersey polojurkjes in warme kleuren en gebreide Jurkjes van on gebleekte katoen. Stevige jacks van tinneroy met franjes, schouderstuk ken en ellebooglappen van suède of j leer in contrasterende kleuren. Klei ne Jersey broekpakjes in rood en j donkerblauw, schorten met kap- mouwtjes van zwart katoen met kleu- rige bloemetjes, combinaties van as- i trakan met Jersey in levendige kleu ren. Na twee seizoenen kinderkleding i maken zegt Lydia Roosterman, zelf I moeder van twee kleine dochters: ,.'t Is nog altijd heel moeilijk om leuke kinderkleding te kopen. Voor- lal voor de leeftijden tussen twee en I zes Jaar. 't Wordt wel wat beter in de confectie, maar de kleren voor de ze leeftijdsgroepen zijn meestal of i babyachtig, of oudemannetjeskleren, 't Moet gewoon eenvoudig en prak- j tisch zijn". Ter illustratie van haar ideeën houdt ze een donkerblauw ribflu welen Jasje omhoog. Opgestikte zak jes op bovenstuk en mouwen, een 1 simpele drukknoopsluiting. „Kijk, eenvoudig en toch met een leuk de tail erin. Die sluiting is in de eerste plaats praktisch voor 't kind. Rood, blauw en bruin zijn nog altijd de j beste kleuren voor kinderen, vind ik. Geel is ook altijd goed, maar dan wel voor de zomer. In manchester en corduroy zijn dieprood en groen leu ke kleuren. Je moet er wel rekening mee houden dat Hollandse kinder tjes in de winter een beetje bleker worden." Foto links boven: Voor het hansoppenjurken en buisjes van kind van nu: „gewone" en prak- Ot en Sien. Foto hierboven: Lydia tische kleren, geïnspireerd op de Roosterman. Voorliefde PARIJS (GPD) U moet het zelf maar zien deze winter. Parijs biedt keus uit mini. midi en extra lang. Een verschei denheid, die u heeft te danken aan boze Franse stoffenfabri- kanten, die als financiers van verscheidene couturiers de oorlog verklaarden aan de mi ni-mode. Alleen de onafhanke lijke ontwerpers zoals Cour- règes en Feraud durfden er wat tegenin te brengen en hielden de zoom van de crea ties boven de knie. Nu de shows voorbij zijn en de in kopers naar huis, wacht Parijs vol spanning af wie er gelijk krijgt: de voorstanders van de maxi's of mi ni's. Voorlopig valt de stand in het voordeel van de fans van de iets bo ven de knie reikende rokken uit. Volgens het Amerikaanse mode dagblad de „Womens wear daily" hebben de modevorsten in Londen. Rome en Parijs hun maxi-creaties niet al te best verkocht. Inkopers (ADVERTENTIE) ond voor uitkomen dat itleer draagt, ie tekening: van links rechts: vuurrode jas •aagd. rugceintuur en borst- --*■ n; driekwart mantel- Jwoi teddy gevoerd ruine jas met steek- ®j li en zwarte mantel •es. Men Claudia). DAMESMODE in exclusief jonge stijl... BREESTRAAT I08a-ll2 LEIDEN van warenhuizen en Invloedrijke confectionairs kochten op hun tota le collecties niet meer dan 10 pro cent extra lange modellen in en dat waren voornamelijk met pantalons gecombineerde maxi-mantels. De vraag ismikten ze goed of zullen de vrouwen zo gecharmeerd zijn van de maxi's, dat men ze mas saal nabestellen moet. Kortom Pa rijs wacht op uw uitspraak! Een uit spraak. die beslissend zal zijn voor de toch al niet zo florissant floreren de Franse haute-couture. Na de sluiting van Capucci. Castil lo. Balenciaga en Jacques Heim (in nog geen twee jaar tijd» zwaait Lanvin vóór het te laat is voor een belangrijk deel over naar boutiek- confectie. In zyn geheel verbouwde voormalige modepaleis opende hy een trend-shop. Ik vroeg het voor u aan Courrèges, Bernard Lanvin, Dior's president directeur Jacques Rouét en Jean Patou's zwager. Patou's president directeur Raymond Barbas. Haute-couture zeiden de mode vips is geen hoofdzaak meer maar een hulpmiddel om parfums, acces soires en boutiek-creaties te kunnen verkopen Het is een soort visite kaartje van de zaak. André Courrèges (46). informeel in een wit'te bermudashort en polo shirt van concurrent Patou. zei on der het sorteren van staaltjes stof in zijn met modetekeningen behan gen atelier: „Kijk, haute-couture of liever gezegd, het maken van exclu sieve jurkjes waarvan er maar één enkel model bestaat, doe ik niet voor miljonaires. maar omdat ik proto types als uitgangspunt voor mijn boutiek-confectie nodig heb". Bernard Lanvin (34), kleinzoon van de beroemde couturière, die al aan het eind van de vorige eeuw in Parijs een modehuis begon ging er in een hoekje van zijn salon even voor zitten op een met wolvenbont beklede sofa. „Je zou misschien beter kunnen zeggen", zei hij, „dat zelfs de rijkste vrouw van de wereld er niets meer voor voelt om haar standsverschil door kleding aan te tonen. Mode is een zaak voor ieder een". Jacques Rouet. een alerte vijftiger, die zich iedere ochtend om klokslag negen uur in Dior's mode-imperium in een luxueus ingericht vertrek met een met groen leer gecapitonneerde deur verschanst, verwacht, dat de haute-couture er anders op zal wor den. Rouét, die door Dior's eigenaar de stoffenfabrikant Marcel Boussac al by de oprichting van het huis Dior als president-directeur werd aangesteld, meent dat de modehui zen er rekening mee moeten houden, dat een modieuze vrouw zich niets meer aan laat praten. „Ze maakt zelfverzekerd een keuze en heeft by- na geen tijd meer om te passen". Raymond Barbas, een joviale zes tiger. die in de tuin van zyn droom villa in Saint Cloud aan het slot van de Parijse mode-marathon met een grandioos tuinfeest het 50-Jarige be staan van Patou vierde, verwacht dat haute-couture en confectie meer naar elkaar zullen groeien. Met als gevolg waarvan de mode misschien zelfs ieder kwartaal verandert en nóg gevarieerder wordt. „Ik geloof niet dat het één couturier ooit nog zal gelukken om alle vrouwen voor een half jaar één mode voor te schrijven. Het kan niet meer, want iedere vrouw is anders en dat realiseren wij ons nu pas". Op het gebied van stoffen heeft Lydia Roosterman een uitgesproken voorliefde die waarschijnlijk niet door alle moeders wordt gedeeld. Ze heeft een hekel aan synthetische stoffen, vindt ze over het algemeen lelijk en in ieder geval ongezellig en houdt het op de „ouderwetse" mate rialen katoen en wol. Ze is gek op wollen jersey dat naar haar me ning de ideale dracht voor kinderen is. en op sterke stoffen als manches ter en corduroy. „Nou ja, ik be grijp die moeders wel," zegt Lydia Roosterman. „Het is -natuurlijk enorm gemakkelijk als je kinder kleren zo in de wasmachine kunt gooien Dat kan met mijn kind er - kleertjes niet. Die moeten zorgvul dig worden behandeld, zoals je trui tjes en andere fijne spullen aan pakt" Voor haar prille klanten heeft ze een eigen maatsysteem uitgedokterd. Ontwerpen en knippen (met een elektrische schaar) doet ze thuis, huisnaaisters zetten de kleertjes in elkaar en voor de finishing touch komt alles weer bij de ontwerpster terug. 5? Ouderwets 9? Het zijn niet alleen de kleren die j haar in het levenspatroontje van de 1 legendarische „Ot en Sien" aanspre- ken. De ouderwetse levenswijze met 1 warme chocolademelk drinken in plaats van koude cola, het speelgoed, de huiselijke gezelligheid van dat tijdperk: ze zou het allemaal graag vasthouden voor het kind van 1969. In haar boetiek staan nog de ech- J te houten kruiwagentjes te koop. „Daar vallen de kinderen gewoon op aan", zegt Lydia Roosterman. „Dat I is nog ouderwets vakwerk. Het moet dan ook vijfenveertig gulden kosten en dat vinden ouders vaak te duur. I Een behoorlijk ouderwets poppenhuis j is niet meer te koop. 't Is allemaal ingewikkeld en modern, met chroom toestanden en plastic en 't is gauw stuk. Die voorliefde voor het oude is voor mij niet alleen een hobby. Ook een levenshouding die ik zoveel mo gelijk probeer vast te houden". Ze zegt er bij „ik geloof wel dat het erg moeilijk vol te houden ls". Clown Brigitte In Elle een foto van wat op het eerste gezicht een authentiek geluk kig familietafereeltje lijkt te zijn, maar bij nadere beschouwing een scène blijkt te zijn uit de nieuwste BB-film ,.1'Ours et la poupee", of wel „De beer en de pop". Brigitte is de pop: een in dure auto's rijdende, mondaine, dwaasdoende en onweer staanbare vrouw. De beer is Jean- Pierre Cassel in de rol van een ver strooide cellist, vrouwenhater, vrij gezel, maar desondanks in het bezit I van een zoon en drie nichtjes. Bri gitte en Jean-Pierre vertegenwoor digen. volgens Elle. een vrolijk en charmant paar van een genre, dat I nog niet eerder in de Franse film bestond. Zelf zegt Brigitte over haar nieuwste rol: „Ik zing. ik dans, ik speel de clown, ik ben eindelijk me zelf". „Grootmoeders jas" In „Elle" een fotoreportage van pret-a-porter mode voor komende winter, met veel broekpakken en maxi-mantels. maar ook mini- overgooiers van leer en vinyl. Over maxi-mantels vroeg Elle in 1967 aan honderd lezeressen vijftig beneden en vijftig boven de vijfentwintig jaar) of ze bereid waren tot het dra gen van een lange jas. Vijfentachtig procent antwoordde, met duidelijke afschuw, ontkennend Dit seizoen heeft maxi meer aanhang: vijfen veertig procent van een soortgelijke groep vrouwen heeft nu gezegd, veel zin te hebben in een lange mantel voor komende winter. Niet alleen omdat maxi warm en praktisch is. ook omdat het „mooi en nieuw" is. of omdat men vindt dat één enkele (korte) Jas niet meer voldoende ls voor de wintergarderobe. De nee- kniksters hebben de volgende argu menten: Ik ben te klein voor maxi; ik houd er niet van om zo op te val len; mijn benen zijn het beste wat ik heb; ik heb het gevoel dat ik er uit zou zien als mijn grootmoeder. „Gewone" ster Bestaan er ook filmsterren zon der kuren en pretenties? Marie France heeft zo'n witte raaf weten t« interviewen: Eva Swann, een meisje met lang zwart haar en goudkleurige ogen die een opkomen de ster in de filmwereld wordt ge noemd maar weigert, het spel in die wereld mee te spelen. „Ik ben actrice en geen koopwaar", zegt ze. „Ik wens niet te worden verkocht als een stuk zeep, een tandpasta of een wasmiddel". Ze weigert voorts zich te ontkleden voor kleurenfoto's in zekere tijdschriften en om zich aan de lopende band te verloven, al leen maar om steeds weer ln de pu bliciteit te komen. Ze vertikt het ook om zich op plaatsen te vertonen waar bekende vedettes komen, om dat „men" er moet worden gezien. „Ik ben op het festival van Cannes geweest en dacht dat ik op de pla neet der apen terecht was ge komen." aldus het vernietigende oordeel van Eva Swann, ster-in-op komst (en sinds deze uitspraak waarschijnlijk vele vijanden rijker). Model(letje) Geroutineerd fotomodel ls, on danks zyn prille leeftijd van zeven jaar, het knappe Franse jon getje Araaud Azocar, het in Chili ge boren zoontje van een Parijse ar tiest. In McCall's poseert hij (in kleuren) als een volleerd fotomodel in herfstkleertjes voor de Ameri kaanse Jeugd. Geruststellende ge dachte: op school is Arnaud de eer ste van zijn klas en hU is vastbeslo ten, op die school te blijven. De fo tografen moeten hun werktijden dan ook aanpassen aan zijn lesuren. „Sophisticated" eten Terwijl ledereen net bekomen ls van de wetenswaardigheden die de nieuwe mode ons voor komende win ter wil inpeperen komt uit Londen het bericht, dat we de oogjes open moeten houden voor de mode op cu linair terrein. Want daar is. meldt Woman, ook een hele verschuiving aan de gang. De eetlust van de gast die met het vrijwel onvertaalbare woord „sophisticated" wordt gety peerd gaat niet langer uit naar ex clusieve happen op basis van kreeft, krab of kaviaar, maar naar huise lijke menu's: het ls „in" om te ver klaren dat men tijdens een partij het meest genoten heeft van de al lersimpelste koude vleesschotel of het allereenvoudigste warme ge recht. Het recept voor een geslaagd etentje luidt (althans in Engeland) op het ogenblik, géén exotische schotels, maar huiselijke gerechten. Die moeten dan wel van de beste kwaliteit zijn en bovendien voortref felijk klaargemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 17