'Ik ben de enige platenpraatster in heel Canada' Kunst moet onderdeel van het dagelijks leven zijn Toneelgroep Centrum wonGemengdDub Mieke („hoe is de stand... Melchers even terug in de Avro-studio Persprijs voor BolUschi Galeriebeheerder Piet Hoenderdos: zemen »i j ueemyezeem, zonder U11P (1 3 die uitgekookt kan worden en zorgen ,IIÜUU bestand is tegen wasmiddelen plNSDAG 23 SEPTEMBER 1969 ICIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) Aan een tafeltje in de AVRO-studio, waarop een rood-wit-blauw vlag getje prijkt, zit mevrouw Mieke Hollenbach. Ze onderbreekt haar verhalen over de vroegere AVRO- tijd met verheugde uitroepen als: ,0, hallo zeg, hoe is het met jou, wat leuk zeg!" Er zijn er maar weinigen die haar tafeltje voorbij lopen zonder haar even te groeten. „Hoe is de stand nu Mieke?", wordt er af en toe ge grinnikt. Mieke Melchers, nu mevrouw Hol lenbach, Calgary Alberta, Canada verwierf zich in de jonge naoor logse jaren een geweldige populari teit in het hersengymnastiekpro- gramma van Jan Boots, dat overi- gfns nog steeds bestaat. Mieke Mel chers was toen omroepster bij de Avro en zij ging „louter voor de grap" in op het verzoek om de bel- juffrouw in het programma te spelen. Elke keer als Boots op de zoemer drukte moest Mieke cTs stand ople- r.en. „Een flutkarweitje natuurlijk", zegt zij. „maar het werd een geweldig succes". Binnen de kortste tijd was (ie vraag „hoe is de stand Mieke?" een gevleugelde uitdrukking gewor den. die nog lang na het vertrek van Weke bleef nagalmen. Dat vertrek viel bijna drie jaar na dat ze met het spelletje begonnen was. Haar verloofde, nu haar man, werkte in de Oost bij een oliemaat- HILVERSUM Op het eenen twintigste radio- en televisieconcours om de Prix Italia is de prijs van de Italiaanse pers toegekend aan Bob Uschi van de NOS voor zijn radio documentaire „De vogels blijven zingen in Newe Ur" De prijs de enige die in de categorie radiodocu mentaires op de Prinx Italia kan worden gewonnen is Bob Uschi gisteren uitgereikt in Montua, waar het concours de afgelopen veertien dagen is gehouden De bekroonde inzending maakt deel uit van een serie van vijf ra diodocumentaires over Israël, die in het voorjaar van 1969 door Bob Uschi werd samengesteld en gepro duceerd. Tennis In het South West Pacific tennistoernooi in Los Ange les heeft Tom Okker met 6-1, 6-2 gewonnen van de Brit Peter Curtis. Andere winnaars waren Pancho Gonzales. Pancho Segura, Tony Roche, Earl Bucholz en John New- combe. schappij. Mieke trad er met andere omroepmensen op voor de jongens over zee. Toen haar man in de pe riode van ernstige moeilijkheden in het toenmalige Indië zijn heil ging zoeken in het nieuwe olieland Ca nada. volgde zij hem consequent. Na wat omzwervingen belandde zij voor vast in Calgary, in de staat Alberta. Radio Inmiddels had Mieke al weer vlot contacten gelegd in de radiowereld. „Het eerste station waar ik een pro gramma kreeg, was een commer ciële zender, zoals je er zoveel hebt in Canada. Dat hield in dat ik eigenlijk zelf de tijd voor mijn pro gramma een half uur lichte mu ziek uit Europa aan elkaar praten van het station moest kopen. Het geld daarvoor kwam van sponsors die reclamespots in de uitzending brachten". Ze onderbreekt haar verhaal voor de zoveelste keer. als er twintig kindertjes binnen komen hollen, te midden van wie ze (al weer) een ouae kennis ontwaart: „O zeg, dag Herman. Hoe gaat het met jou. Da's lang geleden". „Dag Mieke. je kin- ders niet meegebracht?" „Nee, ik ben alleen, de kinderen genieten van hun vakant e. Tien weken heb ben ze daar. Vertel het maar niet aan jouw discipelen" (gelach). Terug naar de Canadese radio. „Wist je dat ze daar in 'n grote stad zes tot zeven stations hebben. Zo*n station bestrijkt bijna een hele pro vincie. Moet je je voorstellen, dat is zoveel als twintig keer het. oppervlak van Nederland. Ik werkte er voor drie of vier stations tegelijk. Maar van de commerciële radio kreeg ik genoeg en nu werk ik voor de C3.C. Ik ben bij mijn weten de enige pla tenpraatster in heel Canada. In elk geval wel de enige buitenlandse". Europei ■es Voelt zij zich dan nog steeds bui tenlandse? Wel een beetje verlegen met de '.Taag. geeft ze na een korte aarze ling als antwoord: „Ik ben Canadese, maar er zijn van die kleine din gen die je doen voelen dat je toch eigens een klein beetje Europees blijft". Van de vijf weken die Mieke hier in Nederland doorbrengt, zijn er inmid dels al weer enkele om en de reste rende dagen zullen ook wel omvlie gen, want ongemerkt is er nog heel veel te doen. Ze moet bijvoorbeeld nog een programma maken met een Veronica-disc-jockey over Europese muziek. Mieke Hollenbach-Melchers zal in elk geval voor vele luisteraars van vroeger een oude bekende blijven. Mieke Hollenbach-Melchers 'ük-rA NEDERLAND 6.50 - 7.00 - 7.07 7.32 - 8.00 - 8.20 - 9.10 - 9.35 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Kenmerk: wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving iCVK/IKOR/RKK) Sportpanorama (AVRO) Journaal (NOS) N.V. Moord This way for murder, tv-feuilleton (AVRO) Televizier (AVRO) Muzikale show met Skymasters Big Band en solisten (AVRO) Het monster van Loch Ness, filmreportage (AVRO) Discussie over wezen en verschijningsvorm van de vrijmetselarij (OW) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.50 7.00 7.03 7.28 8.00 8.20 9.10 10.00 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Woobinda, tv-serle voor de jeugd, in kleur (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Journaal (NOS) Het gezicht van Oost-Duitsland, documentaire, in kleur (NOS) Dubbelspion, tv-film in kleur (NOS) Verbinding metStuttgart: ballet van het Württembergischen Staatstheater; het Südfunk Symphonie-orkest en solist, in kleur (NOS) Journaal (NOS) De VARA hield het gister avond op de series: na een sa menvatting van wat er in Coro nation Street tijdens de vakan tiemaanden geweest is. kwam er een actuele uitzending uit deze Britse stadswijk. Twee afleverin gen van een serie, en daarna een aflevering van een andere: Iron side. Alles ijzersterk en hecht amusement. De KRO bracht op het tweede net de „Brass Band" van Henk Eikerbout, een uitzen ding uit het Amsterdamse RAT- gebouw. Deze Brassband swingt goed. er werd met enthousiasme gespeeld en Hennie Vonk was uitstekend op haar plaats in dit amusementgenre. Een keer £ing zij over de schreef: „God bless the child". Dit lied is puur Billy Holliday en die concurrentie kan Hennie Vonk niet aan. Jon Hen dricks zong een aantrekkelijke .soft soul", swingen-zonder- schreeuwen. en heel muzikaal. Intussen lichtte op het eerste r.'et VARA's Achter het Nieuws de „politici-achter-Verolme" door. Drs. Gruijters werd losge laten op mr. T. Brouwer. Tweede Kamerlid van de KVP, die zijn fractieleider Schmelzer moest verdedigen. Brouwer bleef nog maar net overeind in het debat, waarin Gruijters een duidelijke puntenoverwlnning scoorde. .Deutschland erwache" heette een Duitse verzameling van filmfragmenten die tonen hoe de Duitse speelfilm in dienst stond van de Nazi-propaganda. Ge deelten uit een twintigtal films uit de Nazi-tyd werden ver toond, die stuk voor stuk een luguber beeld gaven van het blijde leven, dat de Hitler-aan- hangers konden hebben als zij eerst enkele moeilijk te overwin nen hindernissen hadden geno men. Opvallend in deze speelfilms was de geringschattende wijze waarop over parlementaire de mocratie werd gesproken en de manier waarop het sterven voor het vaderland als deugd werd aangeprezen. Het woord demo cratie zat de toenmalige misda- digersbende dwars in de keel en dat werd op bijzonder kinderlijke wijze in de toenmalige films uit gebeeld. INVALLER (Door Pieter C. Rosier) LEIDEN Kunst moet ge woon een onderdeel zijn van het dagelijks leven. Er zijn nog teveel mensen, die een funda menteel wantrouwen jegens de eigentijdse kunstenaar koeste ren en te weinig, die ervoor uit durven komen dat zij hem niet verstaan. Dat er tussen kunst en maatschappij een kloof be staat is weer het gevolg van een falend cultuurbeleid. Aan het woord is Piet Hoenderdos, die in Leiden kunstgeschiedenis stu deert en sinds maart 1967 voor het Leids Akademisch Kunstcentrum de kleine, witte ruimte in de Nieuw- steeg, beter bekend als galerie Wa lenkamp, beheert. De aangekondig de sluiting van deze galerie voor mo derne kunst een aantal tentoon stellingen dat op nationaal niveau als uitstekend werd beoordeeld is volgens het LAK in Leiden verstikt in het provincialisme voert ons naar het domein van de zesde jaars student. In het smalle zaaltje, waar kunstenaars als Staakman, Dekkers. Struycken, Koetsier, Boezen en Schoonhoven hnu werkstukken heb ben geëxposeerd, wordt tot het eind van deze maand een uitverkoopten toonstelling gehouden. Rijst de vraag in hoeverre de opzet van deze galerie commercieel is geweest. Piet Kostelijk boeketje huwelijksbelevenissen LEIDEN De eerste avond, in het abonnement van de schouw burg leverde gisteravond een al leraardigste voorstelling op van de Toneelgroep Centrum, die een programma bracht van acht korte eenakters onder de titel Ge mengd dubbel". Een Engelse to neeldirecteur heeft de goede ge dachte gehad acht Engelse to neelschrijvers uit te nodigen een korte eenakter te schrijven voor twee personen, een man en een vrouw, waarbij het thema het hu welijk moest zijn. Merkwaardiger wijs zijn uit die opdrachten een nantal stukjes tevoorschijn geko men. die met de nodige variatie wonderwel bij elkaar aansloten. En dit merkwaardige resultaat 'an acht gevarieerde huwelijksbeel- den gaf op zijn beurt weer twee pa- fen toneelspelers de gelegenheid tot veelzijdige bewijzen van hun kun nen. Wij weten niet, of het ook bij ie Engelse voorstelling geschied is. maar in elk geval had de regisseur 'an Centrum, Walter Kous, er voor fezorgd. dat de twee paren steeds om tn om optraden Het waren ener- tijds Henny Orri en Frans Vorst man. andei'zyds Elsje de Wijn ïn Jules Hamel, die deze voorstelling droegen. En het was verrassend te tien. hoe deze vier in een kort tem po zo totaal verschillende figuren Wisten te scheppen. Dat alle acht eenakters van hetzelfde niveau wa ren, kan niet gezegd worden, maar h elk geval was de combinatie boeiend, met een juiste dosering van ernst en luim. Het huwelijk, dat zal niemand verwonderen, kwam er daarbij over de hele linie genomen niet al te best af. Maar wel gaven die zeer gemengde dubbels zeer menselijke kanten te zien, hier en daar met fijne nuances getekend. Het minst sterk vonden we het eerste stukje ,De veilige haven" van James Saunders, gespeeld door Elsje de Wijn en Jules Hamel. Het han delde over een pas getrouwd paartje op de huwelijksreis. Het gaf echter al dadelijk aan wat ook de verdere avond steeds naar voren kwam twee mensen, die in feite langs el kaar heen leven. Onmiddellijk gaf het publiek zich daarna gewonnen bij „Hoe staat het?", een geestige vondst van Lyndon Brook, die ook de titel voor het geheel verschafte. Men kreeg een tennisspelend echt paar te zien, in conversatie met el kaar en met hun denkbeeldige te genstanders aan de andere kant van het net. Henny Orri en Frans Vorst man betrokken de toeschouwers ge heel i/n hun gespeelde spel. Derde in de reeks was „Norma" van Alex Owen, een navrant schetsje van een dom vrouwtje, dat overspel heeft ge pleegd en haar naive gedachten op de vriend loslaat. Elsje de Wijn maakte daar iets bijzonders van. Laatste in de vier van voor de pauze was „Nacht" van niemand minder dan Harold Pinter Het was misschien het minst duidelijk aansprekende in de reeks, maar het gaf in fijne trekjes een echtpaar, dat in zijn herinneringen aan de eerste ontmoe ting geheel uiteenlopende en zelfs elkaar tegensprekende beelden op bouwde. Het vijfde stuk in de reeks, eveneens door Henny Orri en Frans Vorstman met veel virtuositeit ge speeld, „Uiteindelijk" van Fay Wel don. gaf een kostelijk beeld van een wat ouder echtpaar met va kantie tijdens regen in een tent. In het bijzonder Henny Orri wist hier een gevoelige noot aan te brengen. Elsje de Wyn en Jules Hamel gaven daarop het wrange „Zilveren brui loft" van John Bowen: de erkenning van twee mislukte levens op een dag, die een feestdag had moeten zijn. .Nulpunt" van Alan Ayckburn on derscheidde zich door hardop uitge sproken heimelijke gedachten van twee mensen tegenover elkaar aan tafel, met als een van de strydob- jecten de dop van de fluitketel, die in de suikerpot bleek te zitten. Ten slotte gaf ..Rustplaats" van David Campton twee oudjes op een be graafplaats te zien, die daar van de rust en de bloemen genoten. Men ziet, zo erg veel om het lijf had het allemaal niet: maar het was een kostelijk boeketje huwelijksbeleve nissen dat werd aangeboden. Het was jammer, dat de schouwburg slechts matig was bezet; de wegblij vers hadden ongelijk. D. Koekebakker. Voetbal De Duitse Bundesliga club Hannover '96, die woensdag voor jiet toernooi om de Jaarbeurssteden- beker tegen Ajax uitkomt, heeft zich teruggetrokken in een trainingskamp in Vaals. Trainer Cajkovski heeft zestien spelers meegenomen. Over de geblesseerde Breuer kan Cajkovski niet beschikken, zodat Hellingrath, die anders vleugelverdediger is, de positie van Breuer als vrije verde diger overneemt. Hoenderdos: „Verkocht werd er wel, maar het was voor my geen nood zaak om tentoonstellingen te organi seren die goed zouden verkopen. Het LAK stak er geld in en het gaf mij wat het artistieke beleid betrof alle mogelijke vrijheid. We waren na tuurlijk wel blij als er wat werd meegenomen en dan echt niet alleen uit financieel oogpunt. De verspreiding van eigentijd se kunst, daar ging het ons in de eerste plaats om Een andere vraag heeft uiteraard betrekking op het waarom van de komende sluiting. Piet Hoenderdos geeft daar geen ge prefabriceerd antwoord op. Hij spreekt van een „complexe situatie", die tot het opheffingsbesluit heeft geleid. „Gedeeltelijk is het teleurstel ling over uitgebleven resultaten en verder speelt ook het feit dat er voor mij niet zo gauw een opvolger kon worden gevonden een rol". Piet Hoenderdos, die aan het be heer van de galerie een dagtaak heeft, wil nu eerst zijn studie af maken. Voor hem gaan beheren en studeren kennelijk niet samen. „Elke maand opnieuw een tentoonstelling op touw zetten, is echt geen kleinig heid. Ga er maar eens aan staan: uitnodigingen schrijven, postzegels plakken, drukorders geven, dingen uitkiezen, dingen ophangen en dan elke middag van één tot zes gast heer spelen. zelvigd, vind ik verkeerd Het gaat om een groep mensen die collectief actie voert en doelstellingen probeert te verwezenlijken. Ik zie trouwens een duidelijk verband tussen de kunstenaarsacties en de studenten acties. Ln beide gevallen gaat het om een nieuwe maatschappij vorm. Het is trouwens de huidige maatschap pij vorm. die maakt dat de mensen wat geen kunst is. Wantrouwen Heel wat mensen hebben het gevoel dat ze als het om eigentijdse kunst gaat, belazerd worden en dat mag je gerust een merkwaardige siutatie noemen. Wel ke kunstenaar ter wereld zou ook maar de geringste reden heb ben oin het publiek beet te nemen? Er is mede door het falende cul tuurbeleid van de overheid een diep wantrouwen jegens de moderne kunstenaars gegroeid en daar moet nu eindelyk eens een stokje voor worden gestoken. VOOR DINSDAG 23 SEPTEMBER Hilversum 1. 402 m. KRO: 18.00 Stereo: Metropole-orkesl amusementsmuziek 18 19 Uitz. van de KVP 18.30 Nws. KRO: 18.41 Act 19.00 Stereo: Luc Lutz 20.00 Stereo: Seml- klass. opera-fragmenten (gj.). 21.00 Stereo: Ftratoconcert: Strijkers van het Radio-Phtlharmonisch orkest. Om roeporkest en het Kamerorkest: seml-klassteke muziek. 21.55 Ste reo: Klassieke en seml-klass. ka- mermuz. (gr 22.25 Overweging 22.30 Nws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Meded. 22.50 De zingende kerk: mod. orgelmuz. (opn.) 23.05 Gif sluipt langs sluwe wegen, documentaire 23.30 Stereo: Licht pl.progr. 23.55 Nws. 24.00-02.00 Stereo: Laat op: gev. muz. progr. l.v.m. Firato (00.55-01.00 en 01.55-02.00 Nws.). Hilversum 2, 298 m.— AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Promenade ork. en sol.: amuse- mentsmuz. 18.55 Paris vous parle 19.00 PIET HOENDERDOS weer aan de studie (Foto LD/Holvast) Tegenstrijdig Gelooft Piet Hoenderdos dat er in Leiden behoefte bestaat aan een ge- meeentelyk centrum voor moderne kunst? „Zelfs al zou je statistisch aan kunnen tonen dat er voor een der gelijk centrum geen belangstelling bestaat dan mag dat nog geen reden zyn om er maar niets aan te doen Kunst is toch in wezen tegenstrij dig aan de heersende markt. Hei systeem van vraag en aanbod gaat voor kunst gewoon niet op. Kunst is iets wat mensen in elk geval nodig hebben om te bestaan en om te overleven. En als ze menen er buiten te kunnen dan is er iets mis. Je lost dat probleem niet meteen op door de Waag netje: in te richten met schynwerpertjes. Maar dat zou in elk geval een begin kunnen zijn. De behoefte aan kunst zal door de overheid hoe dan ook geschapen moeten worden. Het is veel te belangrijk om dit aan het particuliere initiatief over te laten De keuze om al of niet naar eigen tydse kunst te gaan kijken ont breekt hier en dat is op zichzelf a een kwalyke zaak". Staat galeriebe heerder Hoenderdos volledig achtei de recente acties van beeldende kunstenaars als Ernst Vylbrief en Frans van Bommel? „Het is merk waardig dat dergelijke acties steeds weer worden geïdentificeerd met personen. Ik sta niet achter de acties van Ernst Vylbrief, ik sta wel achter de acties van de BBK als groepering. Dat enkele figuren, bij voorbeeld omdat ze fotogeniek zijn, met bepaalde acties worden vereen- ADVERTENTTE Amateurs musiceren; Accordeon- en mandollne-ork. 19.30 Nws 19.35 Ver geet 't maar: gev progr. 21.00 Piano recital (opn.) 21.30 Hlerlng; Jeugdpro gramma. 22.05 Muze zonder make-up: cabaretprogr. met Jonge artiesten 22.30 Nws. 22.38 Radio-Journ. NOS: 22.55 Stereo: Muz van deze eeuw (gr) 23.55-24.00 Nws. VOOR WOENSDAG 24 SEPTEMBER Hilversum 1, 402 m. VARA: 5.00 Nws. 5 05 Mix Speciaal licht pl.progr. (6.00-6.05 Nws.) NCRV: 7.00 Nws. 7.10 H etlevende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte gram.mua met nws. en act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Luister uit én thuis: verz.prpgr. voor de militairen (8.30-8.32 Nws.) 9.00 Gymn. voor de huisvr. 9.10 Cabaret progr. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de kleu ters 9.55 Concert a la carte: Prome nade Ork. en zangsol.: operettemuziek 11.00 Nws. 11.02 Op Sleeptros: progr. voor automobilisten 11.45 Act. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee gev. progr. (12.22 W(j van het land 12.26 Meaed. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act 13.00 Raden maar... 13.15 Ondernemend). NCRV: 14 00 Stereo: Seml-klass. ork muziek 15.00 Muz. uit Uw vakantieland (gr 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Voor de Jeugd 17.00 Lichte gram.muz. voor de tie ners Overheidsvoorl 17.50 Vast en zeker, een progr. van het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid met korte inform, over de sociale ver zekeringen. Red.: Claude Bellonl en Herman van der Hoeven. Hilversum 2, 298 m. VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Stereo; Lichts grammuz. (7.30-7.35 Van de voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichte gram muz. (8.30-8 35 Van alle markten thuis 9 00 Stereo: Uit eigen huis: Studio-op namen exclusief gemaakt voor VARA radio 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo; lichte gram muz. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de huisvr. 11.40 Stereo; Instrumentaal ensemble: oude muz. (gr.) 12.00 Stereo: Prome nade ork. en sol.: amusementsmuziek 12.30 Stereo: Viool en plano: populair kiass. muz (opn.) 12.54 Voor het plat teland 1300 Nws. 13.11 Act. 13.26 Stereo: Klass. pianomuz. (gr.) 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Ope rettefragmenten (gr.) 15.00 Stereo: Omroepork. en sol. klass. muziek. 15.30 stereo; Pianorecital, mod. muz. (opn.) 16.00 Nws. 16.02 Muz. en brie ven muzikale lezing 17.00 Stereo; Kin derkoor met pianobegeleiding. 1720 Way-out: Jeugaprogr. li.55 Meaed. Hilversum 3, 240 m. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing. zing, zing: licht vokale muziekjes 10.00 Nws 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelpl met kritisch commentaar NOS: 11.00 Nws. 1103 Muz. lez. (12.00 Nws.) Avro 13.00 Nws. 13.03 Radiojourn. 13.06 Zet 'm op: vroiyk pl.progr. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick: licht pl.progr. 17.00 Nws. 17.02 Radiojourn. 17.05-18.00 Pop/ en Countrymuz. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NOS/NOT: 11.10—12.00 Schooltelevi sie VARA: 17.00-17.36 Voor de kinde ren NOS: 18.50 KI.. De Fabeltjeskrant NOS: 19.00 Journ. NOS: 19.07 Scala Inform, progr. NOS: 20.00 Journ. 20.20 Ultz. van de VVD 20 30 Ultz. Stichting Socutera. NOS: 20 35 KL: De 21e eeuw De woekerende cel, documentair pro gramma. 21.00 Tirez sur le pianiste, speelfilm (Rykskeurlng: 18 Jr.) 2220 Dokumentalre 75 Jr. Stadsschouwburg A dam 22.45-22.50 Journ. Nederland II NOS: 18.50 KL: De Fabeltjeskrant NOS: 19 00 Journ. VPRO: 19 03 De ou de Draaldoos NOS: 20.00 Journ. VPRO 20.20 Een mens is maar een mens: In terviews 20.50 Een progr. rond de Franse dichter Frédérlc Mistral 21.25 Onaantastbaar, TV-fllm NOS: 22 10- 22.15 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5