„De slag om Engeland" als cinematografisch spektakel HeinkelsMesserschmitts, Spitfires en Hurricanes ew cfiöter&n MEER BENZINE- AIIT0MATEN ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1909 LELDSCH DAGBLAD PAGINA 5 In Londen is deze week onder zeer grote belangstel ling één van de meestbesproken films van de laatste maanden in première gegaan: de kleurenfilm welke een op historische feiten gebaseerd beeld wil geven van de „Battle of Bratain". Donderdag a.s. gaat deze spectacu laire film ook in Nederland draaien. Koningin Juliana en Prins Bernhard zullen in het Amsterdamse Tuschin- ski-theater de gala-première bijwonen. Er komen ook prominente Engelse gasten: producer Harry Saltzman. regisseur Guy Hamilton en acteur Kenneth More. In onderstaand artikel iets meer over de achtergrond van deze ambitieuze filmonderneming. „De Slag om Engeland" is binnenkort ook in het Leidse Lido-theater te zien. DEN HAAG (GPD) Het verhaal gaat, dat één van de Duitse medewerkers aan de film „The battle of Britain", toen hij op een dag tijdens opnamen geconfronteerd werd met de Duitse cabaretier Hein Riess, verbijsterd moet hebben uitgeroe pen „Mein GottHerr Reichsmarchalles ist nich wahr Zo moet Riess in zijn Luftwaffe-uniform vol operetteuitmonste ringen, zelfs in de ogen van een Duitser, op Hermann Göring hebben geleken. Het zal wel niet meer dan een verhaal zijn. Eveneens „nicht ivahr" lus, maar in elk geval niet zonder betekenisvolle achtergrond. De anecdote symboliseert namelijk de nauwgezetheidwaarmee de man nen, die jaren aan deze film hebben gewerkt, alvorens er één camera begon te draaien, er naar hebben gestreefd in dit cinematografische spektakelstuk de werkelijkheid zoveel mogelijk te evenaren. En dat dan niet alleen door het vinden van acteurs, die gelaatstrekken ge meen hadden met de mannen, die zij na 28 jaar moesten uitbeelden, maar vooral door het zo ivaarheidsgetrouiv mogelijk navertellen van betgeen zich tijdens „De slag om Engeland" in de lucht zowel als op ie Britse en Duitse grond had afgespeeld. Aan het hoofd van die uit vele tientallen dekundigen bestaande re search- en filmploeg twee producen ten, die in elk geval wisten waar over zij het hadden, wanneer het over de tweede wereldoorlog ging: Harry Saltzman, producer van on dermeer een aantal van de groot- (te James Bond-successen, die des tijds de uniform van de Royal Ca nadian Air Force droeg en Benja min S. Flsz, in de jaren rond 1940 piloot bij de naar Engeland uitge weken Poolse luchtmacht. zy waren het, die regiseur Guy Hamilton een van de grootste kan sen uit zijn carrière boden, door hem de artistieke leiding van deze ambitieuze opzet toe te vertrouwen. Met de opdracht er geen romanti sche omspeling van het gegeven vo) heldenverering-zonder-meer van te maken, maar zich te baseren op de historische feiten. En op het boek „The narrow margin" van Derek Wood en Derek Dempster, twee au teurs die voor het schrijven van dit werk zes jaar in alle mogelijke Brit se en Duitse archieven hadden ge neusd. situaties hadden bestudeerd met bij de gevechten in de lucht betrokkenen hadiden gesproken. Duels Diegenen, die de „Battle of Bri tain" hebben uitgevochten, zijn trou wens bij het maken van de film wel vaker geraadpleegd: regisseur Ha milton en zijn omvangrijke staf zijn geadviseerd door voormalige vlie gers van beide partijen. Nu hoeft s de verhalen niemand aan de sportiviteit van oorlogsvliegers te twijfelen, zeker niet aan die van hen, die in 1940 dergelijke luchtge vechten nog in een soort verbeten duels van man tegen man uitvochten. Nog onlangs heeft de bekende oud- oorlogsvlieger Peter Townsend, ook «er nauw betrokken bij het maken van depe film over de slag, waarin hij zelf tweemaal werd neergeschoten, gezegd dat naar zijn mening aan het de van de zestien zomerse weken 1940, op het moment dus, dat de „Battle of Britain" gestreden was, levens een einde was gekomen aan het „gentlemanly warfare". Oud-vlieger Peter Townsend schter de stuurknuppel van een uig uit de Tiveede Wereld oorlog. Hoewel men zich kan voorstellen, dat er anderen zijn, die twijfelen aan de mogelijkheid of deze begrip pen ooit gekoppeld kunnen of kon den worden, begrijpt men toch wel, wat Townsend bedoelde, Temeer waar hij zijn vaststelling illustreer de met het volgende: „Ik herinner mij, dat je natuurlijk tegen de oor log en de mogelijke ellende gehard was, dat je wist, dat het er op of er onder ging, maar dat je de eer bied voor de tegenstander toch als Iets heel belangrijks zag. Toen ik een Heinkel neerschoot boven Whit by, in feite de eerste Heinkel, die boven Engeland werd neergeschoten, kwam de piloot er veilig uit, maar de boordschutter was ernstig gewond. De volgende dag ging ik hem in het hospitaal opzoeken. Zijn benen waren verbrijzeld. Je probeerde je niet persoonlijk verantwoordelijk te voelen, maar het was moeilijk. Die Gunner was bovendien een aardige vent en ik bezoek hem en zijn vrouw dan ook nog steeds, wanneer ik in Duitsland ben". Adviseurs Maar desondanks, gentlemen of niet, er waren adviseurs van beide partijen en die hebben zich naar het schijnt, bij regisseur Hamilton niet onbetuigd gelaten. Nu zal dat waarschijnlijk ook niemand hebben verwacht van befaamde oorlogsvlie gers als wing-commander Robert Standford-Tuck, Squadron-leader Gi ger Lacey en aan Duitse zijde Lui tenant-generaal Adolf Galland, in wiens eiekenloof Hitier eens per soonlijk de ene briljant na de an dere hing. Zij wareii de deskundigen, die aan Laurence Oliver, Michael Redgrave, Ralph Richardson, Harry Andrews, Michael Caine, Trevor Howard, Curt Jurgens, Kenneth More, Christop her Plummer, Robert Shaw en die tientallen andere voornamelijk En gelse, maar ook Duitse acteurs van de indrukwekkende cast konden ver tellen hoe het destijds geweest was. Hoe de mensen zich hadden gedra gen, die door deze acteurs na al die jaren gespeelijd dienden te worden. Zij ook waren de deskundigen, die aan de vliegers-van-nu de fijne kneepjes van het vliegen met de toestellen-van-toen konden overbren gen. Met kis bijzondere specialist uit hun midden wing-commander Geor ge Elliott, door de Royal Air Force Hein Riess, de Duitse caba retier, die in de film de rol van maarschalk Hermann Göring speelt. aan de filmmaatschappij uitgeleend om 10 speciaal gecharterde RAF-pi- loten weer met die oude propeller vliegtuigen o mte leren gaan. Want alleen daarmee immers konden de luchtgevechten zo realistisch moge lijk op de film worden vastgelegd. En daarom was group-captain Hamisch Mahaddie uiteindelijk door alle delen van de wereld gereisd om oude vliegtuigen op te sporen. Een reis, die met succes werd bekroond want na drie jaar van intensief speuren stond producer Harry Saltz man aan het hoofd van een lucht macht. die wat grootte de vijfender tigste van de wereld kon worden ge noemd: ruim honderd oude kisten waren samengebracht, Heinkel- bom menwerpers, Messerschmitt 109-ja- gers, Spitfires en Hurricanes. Die weer de lucht in krijgen, was één probleem, hun vlieg verrichtingen filmen één dat zo mogelijk nog moei lijker was. Maar het antwoord op de laatste vraag werd ook gevonden: een originele B-25 Mitchell-bom- menwerper werd omgebouwd tot vlie gend cameraplatform en een speci ale luchtgevechtcameraploeg regi streerde vanuit de vroegere schut- terskoepels en uit het bommenluik de met grimmige ernst nagebootste duels tussen Duitse aanvallers en Britse verdedigers. Een strijd, die in 1940 gelukkig door de in aantal veel geringere, maar als leeuwen vechtende Britten ls gewonnen. Maar die natuurlijk ook in Engeland gruwelijke sporen ach terliet. Die veel mensenlevens kost te en tengevolge waarvan een groot aantal voornamelijk Londense hui zen met de grond werd gelijkge maakt. Decors Om dat aspect in zijn film vast te leggen ls regisseur Guy Hamelton ook niet tevreden geweest met stu dio-decors." In samenwerking met de Londense gemeenteraad zijn huizen, die op het programma stonden om als krotten te worden opgeruimd, nog een keer in hun bestaan nuttig ge maakt: als brandende ruines hebben de huizen van Rephidim Street, Dra gon Road en St. Kathrini's Doek bij de Tower Bridge tot zeer realistisch decor gediend voor dit brok filmische geschiedschrijving van een van de belangrijkste en meest beslissende episoden uit de Tweede Wereldoorlog Want dat ls de geweldige strijd in de lucht, die als „oorlog-in-een-oor- log de geschiedenis is ingegaan, zeker geweest. Dat zag Sir Winston Chur chill trouwens al in augustus 1940, toen hij als eerbetoon aan het hand jevol jachtvliegers dat Engeland en de zaak van de geallieerden so dapper diende de beroemde woorden sprak: „Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few". VOOR ZATERDAG 20 SEPTEMBER Hilversum 1, 402 m KRO: 17.30 6-6-6-9: muz. voor t(w)l ners 18.24 Kanjer Koning Kompetitie 1969 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo Koorzang: oude gewijde muz. en volks liedjes (opn.) 19.30 Stereo: SJook, Jon- gerenprogx. 20.00 In antw. op uw schrijven verz.pl.progr. 22.00 De Trou badour: luisterliedjes 22.25 Overwe ging 22.30 Nws. 22.40 Meeded. 22.46 Stereo: Goal. muzikaal sportprogr met commentaren rep. en nws. 23.55- 24.00 Nws. Hilversum 2, 298 in.— VARA: 18.00 Nws. 18.11 Commentaar op het nws. 18.16 Act. 18.20 Ultz. van Binding Rechts. Tussen 18.30 en 19.30 NOS: Europese atletlekkampioenschap- pen te Athene 19.30 Nws. 19.35 Stereo: Licht Instrumentaal ensemble 20.00 Lichte muz. (opn.) 20.20 Akoord; een Progr. om mee in te stemmen. 21.00 Neder], chansons 21.15 Stereo: Licht Instrumental kwartet (gr.) 21.45 Ste reo: Llederenrecital (opn.) 22.10 Ste reo: Mod. kamermuz. (opn.) 22.30 Nws 22.40 Muz. van gisteren: licht pi.progr. 23.15 Stereo: Van twee kanten beke ken: licht progr. 23.55-24.00 Nws. VOOR ZONDAG 21 SEPTEMBER Hilversum I. 402 m. N O S. 24.00-08.00 Radio Sterrit 1969 Toeristische nachtrit voor sportieve automobilisten. Rep. afgew. met muz. KRO: 8.00 Nws. 8 10 Stereo: Badine- rle: oude en klass. muz. (gr.). 9.00 Nws. en waterst. 9.15 Impromptu: klass. verz.pl.progr. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Licht gevar. pl.progr. 1145 Buitenlands comment 11.55 Med. NNRV12.00 Kerkorgelcon cert: klass. en mod. muz. 12.40 Tus senbeide: actuele kroniek, 13.00 Nws. 13.10 Bijbelvertelling voor kinderen. 13.35 Stereo: Planorecital: klass. muz. (gr.). 14.05 Een handvol mensen, lite rair progr. N.O.S.: 14.30 Stereo: Radio Kamerork. en sol.: hedendaagse muz. (In de pauze: plm. 15.10-16.30 't Was In hetzelfde Jaar, literair klankbeeld). 16.10 Stereo: Planorecital: klass. muz. (gr 16.30 Jazz In aktie (opn.). CVK: 17.00 Geref. kerkdienst. (Vrijgem.) 18 uur Convent: wekelijks halfuur over eu uit de kerk. IKOR: 18.30 Het G ela- den Schip. NCRV: 19.00 Nws. 19.07 Stereo: Muslca Sacra: klass. gew. muz. (gr.). 19.30 Vrede: de uitdaging van onze tijd, lezing. 19.45 Stereo: Oude kamermuz. (gr.). 20.05 Dubbelkwartet met orgel: geestelijke letderen. KRO: 20.30 Stereo: Stereoklub: muzikal n technische tips voor stereofans. 22.00 Nieuw Zicht: actuele godsdienstige en maatschappelijke kroniek. 22.25 Over weging. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Au dio muzikale inf. voor kenners en lief hebbers. 23.55 Nws. AVRO: 24.00 So mething Els(e). (0.55-1.00 Nws.). 1.55- 2.00 Nws. Hilversum II, 298 m. VARA: 8.00 Nws. en soc. strijdl. 8.13 Voor het platteland. 8.25 Weer of geen weer: gevar. progr. (9.00 Sport- med.) 9.45 Hum. Verbond: Ze zijn er allebei geweest: gsprk ovr Zuid- Af rika. IKOR: 1000 Kinderdienst 10.30 Herv. kerkdienst. 11.30 Kerk veraf en dichtbij. 11.40 De Open Deur. AVRO: 12.00 Muzikaal Onthaal: bon te muzikale show. 13.00 Nws. 13.10 De toestand ln de wereld, lezing. 13.19 Radiojourn. 13.35 StereO: Operette-Va ria (gr 14.05 Biel6 en Co. radio- trip. N.Ó.S.: 14.30 Langs de lijn: sport- rep. en -uitsl. en lichte gr .muz. VARA' 17.00 Stereo: Populaire Muziekshow (opn.). 17.50 Nws. 18.05 Med. N.O.S.: 18.10 Langs de lijn II: sportrep. en beschouwingen. VARA: 18.30 Audacl- tas '21vervolghoorspel voor de Jeugd 18.50 Stereo: Lichte gr .muz. N.O.S 18.55 Bij nader Inzien: journalisten forum. VPRO: 19.30 Nws. 19.35 Klass pianomuz. met commentaar. 20.00 Dwang dwaling en bedrog: literair pro gramma. AVRO: 20.30 Stereo: Super clean Dreainmachinelicht gevar. pl. progr. 21.30 Internationale muz.spie- gel: I. Festival van Vlaanderen-Gent. II. Operaconcert, III. Kerkorgel concert. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour 22.55 't Mag geen naam hebben: licht pl.progr. 22.55-24.00 Nws. Hilversum III. 240 in. AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Drrrütt: pl- progr. 10.00 Nws 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muz. Mozaïek. VARA: 12.00 Nws. 12.02 Met vriendelijke groe ten verz.pl.progr. 13.00 Nws 13.02 NAR: Ned. Artiesten Revue. N.O.S 14.02 Rome -Ankara -Madrid: progr. voor gastarbeiders. 16.00 Nws. 15.02 Rabat -Athene -Belgrado: progr. voor gastarbeiders. Tussen 16.00 en 17.00 evt onderbreking voor een rep van de Ronde van de Toekomst. Tussen 17.10 en 17.30 Rep Rep. Europese Atletlek- kampioenschappen te Athene AVRO: 16.00 Nws. 17.02 Muz.kant.jes: licht ge varieerd muz.progr. 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal met totoultel. 17 05-18.0 Popparty VOOR MAANDAG 22 SEPTEMBER Hilversum 1, 402 m. KRO: 05.00 Stereo: Vanmorgen: No ten en notities van deze dag. (Extra uitzending i.v.m. Flrato) (05.00-05.05 en 06.00-06.05 Nws.) 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Stereo; Badlnerle klass. en semi-klass. muz. (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overweging 8.00 Nws.). 8 30 Nws. 8.32 Voor de hulsvr. (9.00- NOS: 10.00 De komende week ln het Gymn. voor de hulsvr. 9.35 Waterst.) Nederl. muziekleven muzikale lezing. KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Mededelin gen NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr (12.21 Voor boer en tuinder 12.26 Meded. t-b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Kla vecimbel kabinetorgel en barokvlool: oude muz. 15.00 Geref. middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederl.!: In form. over A'dam afgewisseld met muz. Overheidsvoorl.17.20 Water- krachtwerken ln Suriname. Vraag- Eespr. van Cees van Maasdam met ir. O'Brien NCRV: 17.30 Voor de kleu ters. 17.45 Voor de jeugd Hilversum 2, 298 m. VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. '.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gram.muz. (7.30-7.35 Van de voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws 8.11 Act. 8.20 Lichte gram.muz. 9.00 Stereo: Klass. muz. (gr.) 9.50 Koning Klant: NEDERLAND I 4.00 Journaal (NOS) 4.02 Jeugdprogramma, in kleur (KRO) 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.07 De avonturen van Felix de Kat, tekenfilm in kleur (KRO) 7.26 Mevrouw Fijnemans komt, tv-serie (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Idea; muziek en ballet, in kleur (KRO) 9.20 De Galapagos eilanden, natuurfilm in kleur (KRO) 10.13 Brandpunt (KRO) 10.50 Evangelie (KRO) 10.55 Journaal (NOS) 11.00 Samenvatting Europese atletiekkamp. in Athene NEDERLAND II 6.50 7.00 7.03 7.30 8.00 8.20 9.20 9.45 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Marty: showprogramma in kleur (VARA) Journaal (NOS) Sporttribunc (VARA) Achter het nieuws (VARA) Firato '69: Aan de voet van de oude Wester showprogramma in kleur (VARA) Journaal (NOS) NEDERLAND 3.30 - 3.32 - 3.55 4.00 7.30 8.30 8.35 10.25 10.35 NEDERLAND n 6.55 8.22 10.06 10.19 Het zat er dik in, dat Willem Duys voor zijn „Vuist" weer tijd tekort zou komen. Daar zorgde de heer Loe Lap uit Am sterdam wel voor. Zogenaamd spontaan vanaf de eerste rij in Singer interrumperend om een sympathieke geste jegens een Britse oorlogsinvalide te maken, maakte hij voornamelijk recla me. Voor de film „The battle of Britain" en dat was nog tot daar aan toe. Meer echter nog voor Loe Lap uit Amsterdam, die het kennelijk best met zichzelf ge troffen heeft en met geen stok uit de uitzending bleek te krij gen. Zeker niet op de onbegrij pelijk zoetsappige manier, waarop een steeds nerveuzer wordende Duys het probeerde. Enfin, wij zullen maar den ken. dat Willem Duys' pro gramma er één over mensen is. Mensen, die hun brood verdie nen door als acteur Hitlerrollen te spelen, mensen die Edisons verdienen met hun chansons, mensen, die vliegtuigjes bouwen die nog echt blijken te vliegen ook en mensen die zogenaamd een goede zaak komen verko pen, maar daarbij in de aller eerste plaats aan zichzelf den ken. De argeloze kijker op een brok televisie vergastend, dat nauwelijks door de keel te krij gen was. Het monster van Loch Ness schijnt het speciaal geprepa reerde voedsel dat vlak voor de tv-camera's gemaakt wordt, ook niet door zijn keel te kun- Journaal (NOS) Weekjournaal voor slechthorenden (NOS) Verkeersinformatie (NOS) Wat doe ik voor de kost: beroepenraden, in kleur (NOS) Doris Day Show, in kleur (NOS) Toto-uitslagen (NOS) Vredesdienst (CVK/IKOR) De fabeltjeskrant (NOS) Bijbelvertelling voor kinderen, in kleur (CVK/IKOR/RKK) Teken voor vrede, t.g.v. de interkerkelijke vredes- week (CVK/IKOR/RKK) Sport (NOS) Journaal (NOS) Operatie Market Garden, documentaire film in kleur (NCRV) Rotterdams Philharmonlsch Orkest, met jazz pianist Peter Nero: werken van Gershwin (NCRV) Ontwikkelingswerk als thuiswerk, gesprek (NCRV) Journaal (NOS) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Muzikale show rond Franijoise Hardy en Udo Jürgens, in kleur (TROS) Holland Festival Music-Hall: Metropole-orkest met zangsoliste (KRO) Vier uur varen van Elbe I, tv-spel (KRO) Ballo Concertante: balletprogramma (KRO) Journaal (NOS) nen krijgen. Het heeft zich ten minste nog altijd niet laten ver leiden om er een hapje van te komen nemen, moest Frans van Houtert op gezag van de Engel se televisie-ploeg uit Schotland melden. Op het tweede net was de „Farce majeure"-ploeg gewel dig op dreef. „Allemaal leu gens," zal de heer Verolme waarschijnlijk bij het lezen van deze regels roepen, maar waar hij dat gisteravond al zovele malen heeft gedaan, zal er wel niemand meer serieus naar luis teren. En misschien heeft hij trouwens wel geen tijd en is hij druk in de weer met zijn „bo demloze droogdok." om de steeds grimmiger wordende NCRV-spotters nog maar eens te citeren. Want grimmiger worden zij. Het lieve, beschou wend parodistische is steeds meer uit hun grappen verdwe nen en heeft plaats gemaakt voor een bijtende spot, die van een aantal actuele onderwer pen niet veel heel laat. Dat een verrukkelijk sateriek programma als „Farce majeu re" tegenwoordig wordt ont vangen zonder dat het woeste kettingreacties opwekt, is een gelukkig bewijs van het feit, dat tv-kijkend Nederland wat volwassener is geworden. Een jaar of wat geleden zou dat al lemaal nog niet mogelijk zijn geweest. Zo was het toevallig ook nog eens een keer INVALLER coiisumcntenrubr 10.00 Voor de hulsvr NOS: 11.00 Nws. 11.02 Stereo; Nederl radio ork.: semi-klass. en mod muz. VPRO: 12.00 Agent OOO: Interviews en gram.muz. 13.00 Nws. 13.11 Inform. Ontwikkelingswerk 13.20 Pro memorie 13.25 Klass en mod. kamermuz. (opn) 14.25 Schoolradio 14.45 Lichte gram. muz. NOS: 15.00 Stereo: Metropole ork amusementsmuz. AVRO: 15.30 Oude kamermuz. (opn.) 16.00 Nws. 16.02 Canta America: lichte muz. uit Latijns Amerika. 16.30 Voor de Jeugd. 17.30 Lichte orgelmuziek (opn.) 17.40 Over heidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn. 17.55 Mededelingen. Hilversum 3, 240 m. Hilversum III, 240 in NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Fit: licht pl. progr. 10.00 Nws. 10.03 Popstation. (11.00 Nws.) TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lvnx (of Los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 TNT: muz. van één tot twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-In: tezellig aan- platen 15.00 Nws. 15 03 Holster: pop- e, countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr. popmagazine 17.00 Nws 17.02 Act. 17.07-18.00 Draal jy of draal - ik: verz.pl.progr. Nederland I NOS/NOT: 10.45-12 00 Schooltelevi sie NOS: 18.50 KL: De Fabeltjeskrant NOS: 19.00 Journ. VARA; 19.07 Coro nation Street. TV-feullleton 19.30 Op maat: gev. progr. NOS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Coronat. Street TV-feulll leton 20.45 Achter het nws. 21.10 KL: Ironside, TV-serie 22.00 Onderwijs: Nu tn morgen: Investeren ln de toekomst documentair progr. NOS: 22.40-22.46 Journ. NOS: 18.50 KI De Fabeltjeskrant NOS: 19.00 Journ. 19.03 Scala: Inform progr. KRO: 19.30 KL: Het vogeleiland aflevering uit de Engelse serie Survi- DEN HAAG (GPD) - In het ka- der van het toenemend aantal over vallen op benzinestations bouwt de Shell naarstig aan twintig nieuwe automaten, die per stuk een investe ring vergen van 20.000 tot 30.000 gul den. De Shell beschikte reeds over tien automaten op rijkswegen. Van de twintig nieuwe automaten is er voor tien reeds een plaats vast gesteld onder andere voor een benzinestation in Zoeterwoude. Voor de resterende tien automaten is nog geen bestemming gevonden. De Shell hoopt daarmee een bij drage te leveren aan een betere be veiliging van de benzinestations. Van de zijde van Esso wordt me degedeeld dat op twee plaatsen proefnemingen met automaten wor den genomen. val NOS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 KI Firato '69; muz.progr. 20.55 Inleiding Nationale reclasseringsactle. 21.00 Sterven voor Hitler (Deutschland er- wache) speelfilm NOS: 22.30-22 36 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5