chrijfster naar de West met ontwikkelingsplan Polanski's Repulsion Drie boeken voor vermaak en tijdverdrijf gevoelige belevenis SCHUDEI'S CITROEN Kostelijke komedie EP DIEKMANN GAAT ANTILLIAANSE AUTEURS COACHEN De zoveelste James Bond DA0 22 AUGUSTUS 1969 PAGINA 16 (ADVERTENTIE) DUBBEL GfSTOOKTf N V. DE CONDOR - DISTILLEERDERIJ - LEIDEN tionaal bewustzyn niet zover door te voeren dat alleen in de landstaal (Papiaments) gepubliceerd wordt. In de tweede plaats zullen de nationa listisch gerichte gedachten ingebouwd moeten worden in een dramatisch gegeven dat mondiaal aanspreekt. De internationale literatuur eist nu een maal dat je onderwerp niet locaal geïsoleerd is. Verbonden Miep Diekmann, emotioneel nauw verbonden met de Nederlandse An- N HAAG Als 't aan jeugdboekenschrijfster Miep Diek- ligt, zullen de Nederlandse Antillen binnen enkele jaren over een krachtige kern van schrijvers en schrijf - die internationaal hoog op de boekenmarkt genoteerd Met. een ambitieus plan vertrekt de vooral in het buiten- gelauwerde schrijfster begin oktober naar de Nederlandse jen om jonge Antilliaanse auteurs te begeleiden en ivrijp" te maken voor de internationale literaire wereld. in het een cultureel ontwik- jplan, als je wilt, maar ontdoe D de loodzware emotionele ge ïnd, die kenmerkend is voor Wat ik ga doen is inventariseren van mwezige talent, de mensen ren van de mogelijkheden die n en hen vooral bewegen tot ing van de eigen auteurs", iep Diekmann. succesvolle schrijfster, goed jfendertig jeugdboeken waar- igentig procent zich afspeelt Nederlandse Antillen en in het ich gebied, heeft zich door de een monopoliepositie verwor- i de internationale uitgevers- Bijna alle tot nu toe versche den over dit midden weste- !eel van Latijns-Amerika zijn ar afkomstig. Twaalf landen ner zegt ze: „Ik zit met mijn in twaalf landen. De lezers een eenzijdige visie als ze over het Caraibische gebied vrijwel alleen afkomstig van Diekmann. Voor een betere van dit gebied is het noodza- dat auteurs uit deze streken m het woord komen. Het ta- t er aanwezig is, leeft te ge- L De wereld kent hen niet, eet niet hoe ze hun problemen grote handicap voor Miep ann is de instelling van de be- Ze zegt: „Ik was eens in Tri en vroeg aan een dame of ze ek van een der plaatselijke shad gelezen. Ik kreeg toen [woord: mevrouw, wij zijn in- eien. we 'willen internationa- irs lezen, maar niet de loca lvers, Kijk, dit vind ik een e van het meest ernstige het plan volledig slagen dan de Antilliaanse auteurs twee theden moeten overwinnen, erste plaats dient men het na- herdenking van de ZOOste ig van Rembrandt wordt t Amsterdamse Rijksmu- half september tot eind iber een tentoonstelling ge il. Hier komt ook het schil- Abrahams offer". Nu hangt Leningrad. Sinds het in door keizerin Catharina aangeworven, is het schil- nooit meer buiten Rusland m gesteld. tille ndankzij haai- jeugd die ze er doorbracht, heeft naast het coachen van jongere auteurs, nog een be langrijke taak tijdens haar aan staande reis te vervullen. In 1958 begon ze met het schrijven van een serie boeken die de Antilliaan se jeugd moest begeleiden op haar glibberige weg naar volwassenheid. Van de zeven boeken waarvoor ze opdracht had gekregen zijn er vier gereed. Opzet van de serie Cu luz na man (met licht in je hand) was ieder boek te koppelen aan een ont wikkelingsproject. Maar aangezien op de Nederlandse Antillen stagna tie van projecten misschien niet een alledaags maar wel een veel voor komend verschijnsel is, kwamen de laatste drie delen van de serie niet van de grond. „Als ik myn manu script gereed had kreeg ik plotseling te horen dat het plan. waaraan het boek zijn bestaansrecht ontleende. niet doorging. Daar zat ik dan maar mee". Om herhaling van deze ellende te voorkomen heeft ze zich een nieuwe werkwijze voorgesteld. „Ik ga met de Antilliaanse jeugd praten over bepaalde onderwerpen, bijvoorbeeld carnaval, de verkiezing van Miss Antilliana en vanuit de Ideeën die naar voren komen schrijf j ik de drie nog ontbrekende delen. Op deze wyze krijg je inspraak va de jeugd en wordt het werkelijk heidselement in de boeken groter Bij myn jeugdboeken ga ik niet uit van een paedagogische opzet, maai van het literair element. Ik ben de 1 eerste Nederlandse niet-paedagoog die opdracht heeft gekregen boeken voor de schooljeugd te schrijven. De belangrykste eis van een jeugdboek is voor my dat de kinderen er aan moeten beleven. Ik heb er geen behoefte aan de zedenmeester uit te hangen". Faber Heeresma. Francis Pax. A. W. Bruna Utrecht. W. N. A. Beumkes. Executie van een Verleden. Wereldbi bliotheek. Amsterdam. Martin Woodhou.se. Opera tie Rock Baby. A. W. Sijthoff. Leiden, (vertaling). De gemiddelde Nederlander, zowel de gemiddelde lezer als de gemid delde schrijver, moet toch een beetje lui van geest zyn. Hier zijn drie zo juist verschenen boeken die kenne lijk bestemd zyn voor vermaak en tijdverdrijf. Twee hiervan zijn Ne derlands: „Francis Pax of Bonbons voor Belinda" geschreven door Fa ber Heeresma, volgens de omslag tekst een broer van de bekende en gewaardeerde auteur Heere Heeres ma. Het tweede is een roman in de ik-vorm zonder bepaalde strekking getiteld „Executie van een Ver leden", geschreven door W. N. A. Beumkes, die toneelstukken voor middelbare scholen schrijft. Het derde boek is van Engelse huize. Het is een spionageroman die „Operatie Rock Baby" heet en vervaardigd is door Martin Woodhouse, die ook de tv-serie „de Wrekers" op zijn naam heeft staan. Nemen we eerst de „Bonbons voor Belinda". Tien dagen uit het leven van Francis Pax, particulier detec tive. Wij horen over de heer Pax dat hy veel gymnastiek maakt, dat hij zich snijdt bij 't scheren, nogal on handig is, wagens in de soep rijdt. I Ook neemt hij zijn vuilnisbak mee j naar boven, zet zelf een knoop aan j zijn jas en houdt van drank en j liefde: de tweede in de vorm van de I broodjes winkeldienster Belinda. Voor I waar bijzonder boeiende gegevens I voor een lezer die zit te snakken I naar avonturiers met superbreinen. De entourage is dito dito. Vervelen de Amsterdamse straten waar je blijkbaar zonder enig legaal pa- I pier naar binnen kan stappen en de bewoners ondervragen, een autostop aan de Amstel. De nachtboot naar Literaire kroniek door Clara Eggimk Folkestone gevolgd door dezelf de naargeestigheid. Als ik u ga ver tellen waar het allemaal om gaat dan zult u mfj niet geloven. Een Chinees uit communistisch Chi na wil een van de leden van het koninklijk huis om zeep helpen! Ja ja. je moet het maar bedenken in deze tijd waarin een tochtje buiten de dampkring een normaal ver schijnsel begint te worden. De heer Beumkes heeft iemand gecreëerd die het niet goed met de wereld vinden kan. Om een cosmo- politisohe sfeer te scheppen werpt hij hier en daar Engelse en Franse woorden door de tekst. De heer werkt eerst in een bar die ..Chez Jacques" heet en de eige nares Lieslot. Hy vertaalt ook arti kelen voor een dokter in de huid en geslachtsziekten die hem enige flauwe grapjes met het woord „lues" in de pen geven. Later wordt hy door een allerzonderlingst toeval I leraar in Friesland: met succes na tuurlijk en treft, wederom door een allerzonderlingst toeval, de vrouw van voornoemde dokter aan, een- zaam in een Friese villa. Enfin I kortom. Nu wat betreft de Rock Baby. In tegenstelling tot deze Nederlandse auteurs. die zelfs van schepen en zeilen weinig afweten, is de En- 1 gelse auteur zo volkomen op de hoogte van zijn onderwerp dat hij daar zinnige gesprekken over kan schrijven en zijn spionnen en boe ven niet laat confereren over koffie en andere voedingsmiddelen. Martin Woodhouse heeft medicijnen en ex perimentele psychologie gestudeerd, maar springt in zijn boek met atoomzaken om alsof hy een dito- geleerde is. Als hij ondanks alle verschrikkelijkheden humoristisch is. zowel in scène als in gesprekken en dat is hy aan de lopende band dan is hij ook werkelijk grappig. Vanwege het feit dat de Engelse auteur zich dus de nodige kennis J van zijn onderwerp eigen heeft ge maakt en hij bovendien een goed j psycholoog is, vertelt hij zijn lezer dingen die hem geboeid houden en I vermaken. Hij kan er ook nog wat van leren. In plaats van het Nederlandse gezeur over de afgezaagde „sinister chinaman" en over een heer op een scooter, komt Woodhouse aanzetten met een modern en interessant ge val nl. het opsporen van een in Joe goslavië neergelaten automatische seismograaf (Rock Baby) met het doel contróle te hebben op onder grondse atoom-ontploffingen. Het ding geeft geen seinen meer en dus vermoedt men „foul play". De man die er opuit gestuurd wordt, dr j Yeoman, is een uitermate pientere j geleerde en bovendien zeer goed van de tongriem gesneden aan wie een lezer alleen maar plezier beleeft. De j oorzaak van alle moeilijkheden zit hem in het feit dat de Albanezen nu eens een eigen H-bom willen en I daartoe hebben zij een in Engeland j en Amerika miskende atoomgeleer- I de aangetrokken die meent dat hij j „een fusie-reactie op gang kan brengen zonder daarvoor een split- singsbom nodig te hebben" en wel door middel van een „Q-geschakel- de reuzegolf-lazer" (geen fall-out gevaar). Natuurlijk bedeelt de schrijver ons met de goede dosis op sluitingen, moorden, bij na-moorden, ontsnappingen. ontploffingen en mooie meisjes, maar zoals ik al ge tracht heb duidelijk te maken, ge beurt het allemaal op een niveau dat voor een ontwikkeld mens aan vaardbaar en dus plezierig is. Het is Heinrich Heine geweest die gezegd heeft dat hij zo graag in Ne derland zou willen wonen omdat al les daar altijd vijftig jaar later ge beurt. Dat het nog steeds zo is, kun nen we uit deze drie boeken opma ken. NICE (AP) Op de vernissage van een tentoonstelling van 30 ko perdiepdrukken van Pablo Picasso was deze 87-jarige meester een dei- eersten die in de galerie in Vallau- ris verscheen. Hij was gekleed in een originele witte kimono met fijne grij ze strepen. Picasso, die vergezeld werd door zijn vrouw Jacqueline en enkele familieleden zag er goed uit en verklaarde dat hij zich in een goe de gezondheid verheugde. De dertig etsen waren een selec tie uit een reeks van 347 die Picas so in de afgelopen zes maanden heeft gemaakt. Picasso verschijnt tegen woordig maar zelden meer in het openbaar. CAMERA Het schrynenden en onthutsende aan Polanski's Repulsion, ge maakt in 1965, is dat de film in zekere zin aansluit op een af schuwelijk drama, dat zich on langs in het leven van de Pool se regisseur heeft afgespeeld. In Repulsion komen twee schokken de moorden voor in een afge sloten flat en zeer recentelijk was Palanski's huis, zoals men zich ongetwijfeld herinnert, de plaats waar vyf personen op beestachtige wijze de dood von den. Het is een indruk, een im puls. die even op de voorgrond treedt, maar die men bij de be oordeling van dit werk verder natuurlijk ogenblikkelijk moet laten varen. Wie en wat Roman Polanski is, werd reeds bij vorige gelegen heden uitvoerig uit de doeken gedaan. Films als Mes in het water. Cul-de-sac en Rosemary's baby hebben ruimschoots zyn gevoeligheid, creativiteit, bizar heid en vakbekwaamheid aan het licht gebracht. Polanski kan iets met een film dóen. in tegen stelling tot bijv. de maker van „The sound of music", die alleen maar toont dat bij op niet on verdienstelijke wijze prenteboek- achtige taferelen in beeld kan brengen. Dat heeft uiteraard ook zijn nut, maar uit het oog punt van filmische scheppings kracht is het niet veel waard. Wat in veel films van Polans ki opvalt is de triestheid, verla tenheid of bezetenheid van zijn hoofdfiguren. Zo ook in Repulsion (afkeer). Polanski laat daarin zien hoe een meisje (Carol, gespeeld door Catherine Deneuve). dat op de drempel van de volwassenheid staat en het lichamelijke zeker al is, waanzinnig wordt. Carol leeft op kamers samen met haar oudere zuster. Het meisje werkt in een schoonheidssalon en hoewel zij daar met veel mensen in aan raking komt, leeft zij afgesloten van de wereld. Zij heeft een in tense aversie tegen mannen. Al les wat haar aan mannen doet denken, boezemt haar walging- in. Dat wordt nog versterkt als de vriend van haar zuster een nachtje blijft slapen en Carol precies kan horen wat er in het bed in de andere kamer gebeurt. Een jongeman, Clin, heeft veel belangstelling voor Carol, maar als hij haar probeert te kussen rent ze totaal van streek van hem weg. Zo lang Carols zuster als vluchthaven aanwezig is, kan het sexueel gefrustreerdeen wat mannen betreft aan een achtervolgingscomplex lijden de meisje zich nog staande hou den, maar als de zuster met haar vriend een paar weken op vakantie gaan, neemt de waan zin snel bezit van haar. Ze ziet in haar verbeelding de bescher mende muren scheuren en die materiële afbrokkeling toont te gelijk ook haar mentale instor ting. Ze ziet zichzelf ook voort durend verkracht door allerlei wildemannen. Tenslotte gaat ze niet meer naar haai- werk en blijft, totaal apatisch, in de flat zitten. Alle binding met de rea liteit is zij kwijt. Polanski zegt niet van uitleg gingen te houden als het om zijn films gaat. Dat is in de meeste gevallen ook wel begrij- gelyk „Mes in het water" was een film van gevoeligheden die zich niet lieten vangen in woorden en Repulsion is ei- LJJXOR De duurste kome die, ooit in Europa gemaakt, is „Le cerveau" (Het brein). De film is in Nederland uitgebracht onder de titel „Wie het laatst lacht.wat meer slaat op wat er in de zaal gebeurt, dan op het witte doek. Daar wordt namelijk door al lerlei mensen zeer serieus ge werkt aan een herhaling van de Britse treinroof. Het plan is de trein, waarin vele miljoenen guldens verhuisd worden van het Navo-hoofdkwartier in Pa rijs naar de nieuwe vestiging in Brussel, onderweg te overvallen ondanks de zeer scherpe be waking. De hele onderneming heeft echter op de fantasie ge werkt van meer schurken. Een van die schurken is een stafof ficier van de Navo, die (zo wil de film) ook het brein achter de Britse treinroof was. Zijn plan nen worden echter gestolen door een huis-tuin-en-keuken-dief (Jean-Paul Belmonde), die sa men met. 'n bevrieden taxi-chauf feur uiteindelijk de buit weet te bemachtigen. Binnen een paar seconden zijn ze hem echter al kwijt aan de handlagers van de Navo-officier (David Niven). die hem ook binnen korte tijd moet overlaten aan een andere groep schurken, die zich als po litie vermomd hebben. Het zou Prolongaties STUDIO houdt voor de vierde week de reprises van „Samen cal van Rodgers en Haramer- gramma. Veel plezier met het I komiektrio Bourvil, De Funès en I IJ j Thomas. TRIANON heeft ook een re prise voor de derde maal ge prolongeerd. „The sound of mu sic" naar de gelijknamige musi cal van Rodhers en Hammer - stein. Zoetige romantiek ge drenkt in leuke melodietjes on der aanvoering van de onweer staanbare Julie Andrews. niet aardig zijn alle vondsten vooraf te verklappen, want die geven juist dat aan de film wat de meeste kluchten missen. Het is een luchtig verhaal, dat niet lang in gedachten blijft spe len, maar wel voortdurend a- museert. In de anderhalf uur dat de film duurt zal het echter be slist geen moment stil zijn in de zaal. Toen wij de film zagen bleef het gelach en voetgetrap- pel van de eerste minuut tot de laatste onverminderd voortdu ren. Graaf Porno REX „Graf Porno und sei ne Madchen" (de Sex-detective) moet het fiat-stempel van de centrale filmkeuring beslist op een heel warme zomerdag heb ben gekregen. Het is een gepe perd. verscheidene malen op de rand van het toelaatbare balan cerend verhaaltje, opgebouwd rond bad- en slaapkamers en de figuur van de schlemielige speurder Harry. Diens pad wordt voortdurend gekruist door in vluchtige lingerie „geklede" of „tot de hals toe blootsvoets" onbekommerd rondwandelende kostschoolmeisjes, die aantrekke lijk zyn en van mooie, lelijke, dikke en dunne mannen dromen Zij lezen bovendien geïllustreer de bladen en zijn dus, zoals de- tectieve Harry geruststellend op merkt. sexueel voorgelicht. Har ry, die óf een enorme kluns óf een man met een (te) ijzeren zelfbeheersing is, heeft daar zelf duidelijk moeite mee. Pas op de laatste meters van deze zo „wei nig om het lijf' hebbende film bedient 'en dat is gewoon een opluchting de brave borst zichzelf van het zo ruim voor handen zijnde vrouwelijke schoon. Maar eerst heeft hy de politie op het spoor gezet van Graf Porno, die niet van adel is maar zich tydens een pyama- feest als een ordinaire „kleed kamer"-dief ontpopt Het begin van het af schuwelijke drama: Carols zuster (links) gaat met va kantie en laat het gestoorde meisje alleen in de flat ach ter. geniyk net zo'n beklemmende) gevoelsmatige belevenis. LIDO De sleutel van „You only live twice", de zoveelste James Bond (nog met Sean Connery zelf, is een verbouwde krater van een dode vulkaan in Japan, Als in de meeste Bonds- films zy n by de opnamen kosten noch moeite gespaard. De kra ter werd geenszins aangepast met dunnen latten en pleister werk. Een helikopter moest in an uit kunnen vliegen. Een ultra moderne monorail moest er in passen. Bovendien moesten er twee raketten vanuit de krater gelanceerd kunnen worden, de grootste met een gewicht van acht ton. By de hele reconstruc tie van de vulkaan werd meer staal gebruikt, dan by de bouw van het Londens Hiltonhotel om iets te noemen. Aan de vulkaan waren de producenten alleen al 10 miljoen gulden kwyt en dat is ongeveer evenveel als de hele eerste Bond-film „Dr. No" kost te. Maar het loont de moeite. De speciale missie van James Bond in deze film: zoek uit wie of wat de satellieten van de Amerikanen en de Russen in de ruimte onderschept, want er dreigt een nieuwe wereldoorlog, omdat de beide landen elkaar verdenken. In een oude vulkaan in Japan blykt de vyand te zitten. Op de wyze waarop alleen een mees terspion dat kan, weet Bond binnen te dringen by de vyand en op het laatste moment een wereldoorlog te voorkomen. Het verhaal, dat nogal wat verras singen biedt, loopt langs dezelf de lyn als alle andere James Bond-films en daarom is het niet ondenkbeeldig, dat iemand die er al verscheidene gezien heeft oververzadigd wordt. Voor wie James Bond nog geen oude vertrouwde is valt er weer heel wat te beleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 15