ascinerend spel met draad en korrel Roi"e e vrouw aan het stuurwiel Filigrain edelambacht is nog steeds echt handwerk erbied voor alle arbeid 1 maakt l>ont met mantel en broekpak Reddingsvesten en witte boordjes Moederlijke Am Sproetjes LLiüatii UAOULAD de tien miljoen personenauto's, dit moment in de Westduitse epubliek geregistreerd staan, er ongeveer een half miljoen rouwen bestuurd. Ondanks dat vele mannelijke bestuurders bij wroordelen en clich évoorstel - over de vrouw aan het stuur, lardoliemaatschappij in de epubliek wilde nu eens weten, vrouwelijke gemoed, techniek yerkeer inwerkelykheid by el- assen en leidde een waten- eljjk onderzoek in. Zeer inte- resultaten waren hiervan olg. alles zij opgemerkt: de vraag e betere autobestuurder is niet ief te beantwoorden. Volgens Dekingen van de Hamburgse "bog Herbert Lewrenz schij- ouwen tot 30 jaar veiliger te Tenminste zijn bij minder tken betrokken. Tussen het 40e levensjaar zijn de dames te oordelen naar de ongevals wat de rijkunst betreft niet "issen tegen de evenoude man ners. In de daarop volgende ar kon de rijveiligheid van de geslachten volgens de onder gen van Lewrenz wel eens on- op hetzelfde niveau liggen, 50e levensjaar daalt deze by m sneller dan bij de mannen. Ifwaardering van de dames ongeveer gedekt met deze sta- Slechts 8,5 procent van de au- iliurders menen, dat zij hun lig minder goed besturen dan an. Niet helemaal zo zeker treden de Duitse vrouwelijke automobilisten op bij het rijexamen. Onder de druk van de examenvrees maken zij wezenlijk meer fouten dan de mannelijke kan didaten. Nog 'n andere uitspraak is in dit verband interessant: Bij vrou wen treden relatief vroeg „psycho motorische storingen" op; dat wil zeggen, zy verliezen het vermogen, arbeidsgangen automatisch uit te voeren. Daarom luidt de raad van de rijleraren: des te vroeger een vrouw haar rijbewijs haalt, des te goedkoper haalt ze het. Wat men reeds lang vermoedde, heeft ook dit rapport bevestigd: Vrouwen rijden minder agressief dan mannen. Zij komen minder vaak in conflict met de wet en zyn eerder bereid toe te geven, ook al menen zy in him recht te staan. On danks dat zyn zy bij ongelukken kwetsbaarder dan mannen. Zoals uit het onderzoek blijkt, lig* het percen tage van ongelukken met dodelijke afloop bij vrouwen hoger dan bij de mannelijke bestuurders. (ADVERTENTIE) DAMESMODE in exclusief jonge stijl... BREESTRAATI08a-H2 LEIDEN „Als filigrainwerker ben je nooit uitgeleerd", zegt de man achter de werkbank. Zijn vingers hanteren een pincet dat zorg vuldig maar toch snel en trefzeker uiterst kleine oogjes van gouddraad oppakt. Onder zijn handen groeit een rijk-georna menteerde goude broche van luchtig draadwerk. Het „stra mien" bestaat uit minuscule ringetjes die stuk voor stuk met verbazingwekkend-kleine bolletjes worden opgevuld. Als sol daatjes in het gelid worden er vervolgens kleine holle staafjes op gezet. Al deze hyper-fijne onderdeeltjes worden eerst ge lijmd met een speciale lijmsoort die later, bij het solderen, niet zwart kan worden. Zó ontstaat in grote trekken de bijzondere vorm van edelsmeed kunst die füigrainwerk heet en ook wel draadwerk wordt ge noemd. Een vijf eeuwen oude va derlandse kunst die (in dit ge val in het oude Noordhollandse Hoorn) nog altijd van A tot Z als handwerk wordt bedreven. De filigrainwerkers van de Konink lijke goud- en zilverindustrie voor heen gebr. Rozendaal NV. in Hoorn zullen in Nederland waarschijnlijk nog maar weinig collega's in deze oude kunst hebben. Filigrain (afge leid van de Latijnse woorden fi- lum en granum: draad en korrel) is een zeer arbeidsintensief hand werk. „Je moet echt nog liefde voor dit vak voelen", zeggen de filigrain- werkers van het Hoornse bedrijf. Met hun pincetten en hun spinne tjes, oogjes, gedraaide oogjes en scharniertjes (vaktermen voor de haarfyne onderdeeltjes van het fi- ligrainwerk) bouwen zij stukjes pre cisiewerk op waarvan de resultaten volkomen symmetrisch dienen te zijn en waarin met tienden van millime ters wordt gewerkt. Als straks deze rijkversierde gou den byou's in de winkel van de ju welier liggen zullen weinig kopers vermoeden hoeveel uren handwerk in dit gouden draadwerk zijn gesto ken. Een stel zogenaamde „Scheve- ningse koppen" is het resultaat van bijna vijftig uren onafgebroken ar beid. Dat de winkelprijs van zo'n dubbel stuk om en nabij de dui zend gulden ligt is dan ook niet zo verwonderlijk. Filigrain wordt wel eens „een oer- vaderlandse techniek" genoemd: in de vijftiende eeuw werden al siera den en gebruiksvoorwerpen in de draadwerktechniek gemaakt. Dat be tekent allerminst dat Nederland het monopolie had. Filigrain is in de loop der eeuwen in opmerkelijk veel landen gemaakt, zowel in Europa als in het Nabije en Verre Oosten. De benodigde hulpmiddelen waren een voudig en daardoor ontstonden hele huisindustrieën in dit handwerk dat door mannen, vrouwen en kinderen werd gedaan. In Nederland hebben de provincia le klederdrachten lange tijd een be langrijke rol gespeeld als afzetge bied voor de sieraden in filigrain- werk. Vandaar de namen die ook vandaag-de-dag nog in de draad werktechniek worden gehanteerd: men spreekt over Scheveningse kop pen. over het Volendammerslot druk bewerkt, met een miniatuurtje erin en met engelenkopjes op de hoeken), over Zeeuwse kralensloten en Zeeu- se bolle en platte knopen. De streek- sieraden leveren de hedendaagse fi ligrainwerker een beperkt aantal ba sisvormen waarop echter (binnen be paalde perken) wel variaties worden gemaakt. Granaat en bloedkoraal worden in de sieraden verwekt; gra naat uit Duitsland, koraal uit het verre oosten. Het veertienkaraats rood goud dat als basismateriaal wordt gebruikt krijgt later, door toepas sing van wat de vakman de „hoog gehalte kleur" noemt, de specifieke goudglas die kenmerkend is voor deze filigrainsieraden. „De Zaanse dracht was de rijkste dracht", zegt de heer J. Rozendaal die, als vijfde Rozendaal in succes sie. aan het hoofd van het bedrijf in Hoorn staat. „Dat is nu museum- werk geworden, maar het was een schouwspel als je die vrouwen in vol ornaat zag. Zo'n hoofdtooi be stond uit een gouden kap, bloed koraal met slot, een voornaald van goud of juweel, zijnaalden, kapspel- den en juwelen oorhangers. De vrou wen zager er uit als vorstinnen". Uit oude kasboeken van het be drijf is nog op te maken dat men soms goud inleverde en daar iets van liet maken. „Men liet er wel kappen uit smelten. Tegenwoordig wordt er veel verknipt. Uit oude streeksiera- den laat men bijvoorbeeld ringen maken. Maar we krijgen ook wel re paraties van filigrainwerk. Dingen die soms honderd jaar oud zyn". De huidige produktie van gouden filigrainwerk blijft vrijwel geheel in Nederland. Dat het toerisme voor veel afnemers zorgt gelooft de heer Ro zendaal niet. „Wel als het om zilve ren filigrainwerk gaat. Dat is wel een produkt voor de toerist. Maar het gouden filigrainwerk is een echt cadeau-artikel. Het wordt overal ver kocht: in Utrecht en op de Lyn- in Hoorn en in Maastricht. De belangstelling voor goud in het algemeen groeit trouwens nog steeds. En filigrain blijft een spectaculair artikel. Je kunt bezoekers in het bedrijf de mooiste staaltjes van mo derne sieraadkunst laten zien: zodra ze de filigrainwerkers bezig zien, zijn ze verloren". Bij de foto's Links boven: heden daags filigrainwerk: kralenslot in goud met granaat. Rechts boven: fili grainwerker anno 1969: .Je bent in dit vak nooit uitgeleerd. Midden: filigrain in close up: eeuwenoude kunst die nog van A tot Z als handiverk wordt bedreven. ROME (GPD) Rome zucht onder byna tropische temperaturen. De mannequins, die voor modehuizen met grote namen de wintercollec ties tonen hebben het wel het aller moeilijkst in de meest uiteenlopen de en vooral uiterst warme bont jassen. Want bont gaat het weer worden de komende winter. Daarbij dient wel even te worden op gemerkt, dat de heren ontwerpers hierbij natuurlijk uitsluitend aan hun super-slanke mannequins heb ben gedacht en niet aan de wat for sere sexegenoten. Maar goed. voor de wat kloekere maten zijn er al tijd nog de klassieke pakken, die slechts door originele details als stikstels en zakjeswerking modieus zijn. Duidelijk is nog steeds, dat we de ja ren dertig niet mogen vergeten. De couturekoningen drukken de vrouw er voortdurend met de neus bovenop. Dat lange, dat sluike en toch zwierige. Ook de broekpakken worden langza merhand als een normaal onder deel beschouwd van garderobe van iedere met de tyd meegaande vrouw. Het duidelijkst demonstreert Mello- ni dat wel: bonten broekpakken met bonten cape. Persianer om precies te zyn. Over de prijs durven we geen verstandig woord te zeggen. U zou misschien te veel schrik ken is alweer een tijdje geleden et ine overkwam, maar de t ik kreeg, hèb ik nooit ver- Ik was op bezoek bij een intellectueel gezin, ivaar kleuters op de vloer rolden, vngetje zei plotseling: „Weet Jf ik worden wil? Vuilnis- giechelde; ik schatte hem goed voor meester in de en of ingenieur. Maar zijn een stuk wijzer dan ik, zei ig: ,,'t Is best, jongen, als je maar een goede vuilnisman knaapje zal ongetwijfeld «Ie malen van beroepskeuze seld hebben en zit nu mis- i op de universiteit, of loopt !r een vuilniswagen ik het niet. Ze zijn verhuisd en tb hen uit het oog verloren, het ook zij, op zijn vijfde vist het kind al dat de keuze het werk er niet toe doet. Men zich voorneemt dat goed te doen. voorvalletje indertijd heeft diepe indruk op me gemaakt. Wij zijn zo vaak geneigd, bepaalde beroepen met enige minderwaar digheid te verbinden, ons te ver beelden. dat het „menswaardi ger" is om als arts, dan als de beruchte putjesschepper door het leven te gaan. En toch is dat niet waar. Tegenwoordig, met de grote in vloed van werkstudenten en va- kantie-werkertjes hebben zij wel afgeleerd laag neer te zien op minder intellectuele beroepen. Een aanstaande chemische inge nieur wijst plaatsen aan in een bioscoop. Een aanstaande recla me-chef bikt rioolbuizen uit in zijn vakantiemaanden. Een toe komstig rechter-commissaris wiedt onkruid in de stadsplant- soenen. Dat vind ik heel gezond. De jeugd leert dat aan elk kwart je een zweetdruppel hangt. En dat alle werk de moeite van het doen toaard is. Ten eerste omdat het nu eenmaal gedaan moet worden. Ten tweede omdat het altijd moeilijker is dan het op het eerste gezicht lijkt. Ten derde omdat het een diepe vreugde en voldoening schenkt wat men doet, ook goed te doen. Het onverstand schuilt dan ook niet bij de kinderen die bereid zijn alles aan te pakken: wieden, kisten timmeren of kranten be zorgen, als ze daarmee hun bui tenlandse reis of hun stereo-in stallatie kunnen verdienen, doch bij de ouders die de zwoegende kinderen beklagen en het feit dat zoonlief of prille dochter tijdelijk handenarbeid verricht, proberen goed te praten tegenover buren en kennissen. Zij zijn het die het vooroordeel dat enig eerlijk werk „beneden onze stand" zou kunnen zijn, in leven houden. Arbeid is niet iets heiligs, het is evenmin een straf. Werk is doodgewoon een noodzakelijkheid en hoe beter je je werk doet, hoe gelukkiger je leeft en hoe meer geluk je verspreidt. Als staats burgers beleven we meer plezier aan een goede vuilnisman dan aan een blunderende directeur. Dat wisten we al lang: we houden er alleen te weinig rekening mee wanneer we onze kinderen de „feiten des levens" meedelen. THE A BECK MAN HILVERSUM )GPD) In de lange, spannende „maannacht" heb ben radioluisteraars en tv-kijkers soms wonderlijke vragen afge vuurd op de telefonistes van de NOS. Enkele opmerkelijke vragen staan vermeld in het personeelsblad van de NOS. Onder meer deze'. Dame: „Wat gebeurt er precies met de ruimtevaarders wanneer er iets misloopt? Hebben ze reddingsvesten bij zich?" Dame: „Juufrouw, als er nou een kabel ivas tussen de maan en hier, dan zijn er toch geen antennes nodig? Waarom doen ze dat dan niet?". Heer: „Mag ik die vent van Terlinge effe. Kan dat niet? Luister nou eens, hij is nou toch niet in het beeld en kan dus best effe die telefoon aannemen". Dame: „Waarom spreekt Armstrong eigenlijk geen Nederlands. Slechte beurt hoor van de televisie". Dame: „Waarom hebben hier alle tv-medewerkers witte boordjes om en in Houston niet?". Dame: „Ik heb een splinternieuw stero-toestel, maar al die uit zendingen van de maan ontvang ik in mono. Kunt u dat doorge ven?". Slechts gedragen over de naakte huid is deze lange japon van cedergroen fluweel ontwor pen door de Italiaanse modeko ningin Irene Galitzini. De slui ting op zij wordt gevormd door gedraaide gouden lussen. Geen enkele vrouw hoeft meer in paniek te raken wanneer de zomer zon sproeten op haar huid projec teert, want in dit tijdperk wordt een sproet als een bekoqrlyk merkteken van de huid beschouwd. Vorig sei zoen was het „en vogue" om ze met behulp van een (bruin) wenkbraw- potlood op neus of wangen te imite ren, dit Jaar tekent het hippe strand volk je namaaksproeten op de zonverbrande schoudertjes en boven armen. Studenten in Mexico Politie in burger heeft gisteren traangasgrana ten geworpen tussen 5.000 studenten die in Mexico tegen de regering be toogden. Bij de paniek die hierdoor ontstond werden tientallen studenten gewond. De bijeenkomst was een on derdeel van weekenddemonstraties, die militante studenten hebben voor bereid met het oog op de viering van de revolutie op Cuba 26 juli.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 17