'Reconstructie' klaar gemaakt
voor radio-luisteraars
Hoe laat
is het?
Kijk op uw
fH
horloge
Kies uit
de volledige
MM
kollektie!
'De Apollo laat me niet
DOOR RABIO-OPNAMETECHNICI EN MUZIEKREGISSEUR
Matth. Brinks
L. van Duyn
'De Goudsmidse'
C. de Kemp
J. M. Pierrot
Cultureel
festival
ilgiers
in
Televisiepresentator Henk Terlingen:
v.d. Waler
en gisteren
DINSDAG 22 JULI 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA f
HILVERSUM (GPD) Opnametechnici Dick Sleeman en
Cor Doesburg en muziekregisseur Gerard Westerda van de
NOS zijn drie dagen bezig geweest aan een radio-„reconstruc-
tie" van de opera „Reconstructie". Een met zoveel visuele ele
menten „geladen" muziektheaterstuk als „Reconstructie" i6
niet gemakkelijk voor uitsluitend auditieve consumptie klaar
te maken.
ADVERTENTIE
PRISMA
doublé dameshorloge 69,-
(doublé dameshorloges reeds
vanaf 64,-)
PRISMA
gouden dameshorloge met
gouden band 455,-
(gouden dameshorloges met
gouden band reeds vanaf
335,-)
PRISMA
gouden dameshorloge 159,-
(gouden dameshorloges reeds
vanaf 129,-)
Alle Prisma horloges
Incabloc Shockproof
PRISMA HORLOGES
Haarlemmerstraat 126
Tel. 21074 - Leiden
Schoolstraat 41 - Voorschoten
Tel. 01717—2677
Technicus Sleeman meent, dat hü
en zijn collega's er in zijn geslaagd
een goede en begrijpelijke radio-re
constructie te maken.
„Ik ben bij zes voorstellingen ge
weest en ik kan u verzekeren dat in
de zaal niet alles altijd verstaanbaar
was. Op onze bandopname natuur
lijk nadat wij die onderhanden had
den genomen en hadden „aangepast"
is elk woord en geluid kristalhel
der te volgen. Wat de handeling be
treft waar die voor de luisteraar on
misbaar is, hebben wij die handeling
vertaald in herkenbare auditieve sig
nalen. Als een acteur afgaat, dan
hoor je die man op onze band
ook afgaan, al is dat misschien in
werkelijkheid geruisloos gebeurd. Ui
teraard zijn wel alle puur visuele
(show) beelden, inclusief de strip
tease van Cuba, in de radio-opname
gesneuveld".
De radio-opname is een conglome
raat van stukjes en brokjes, die uit
zes verschillende voorstellingen wer
den gehaald. De NOS was driemaal
voor de pauze en driemaal daarna
aanwezig. In feite heeft de NOS dus
zes versies, volkomen van elkaar
verschillend geen enkele opvoe
ring van een dramatisch werk is
nu eenmaal elke avond precies de
zelfde voorradig gehad. Elke op
name was in zijn geheel onuitzend-
baar. Dus was een radio-technische
reconstructie uit die zes opnamen
noodzakelijk.
Foefjes
Waarom opnamen van de voorstel-
Hingen zeiltfwaarbij dé acteurs gebruik
moesten maken van microfoons, han
gend om hun nek, hun zendertjes in
hun broekzak? Waarom geen keuri-
1 ge opname, als gold het een gram-
mofoonplatenproduktie. met de ac
teurs netjes voor een batterij staan
de en hangende microfoons?
I Cor Doesburg: „Dan hadden we
dat tijdens de repetities moeten doen
en die hadden de componisten en
I schrijvers zelf veel te hard nocjig. En
dandan was ook de theatersfeer
weggeweest, de reacties van het Car
ré-publiek.
We hebben enorm veel foefjes
moeten toepassen om van de radio
opname van „Reconstructie" een
goede en begrijpelijke te maken
Eigenlijk moet je dat toch wel uniek
noemen, wat wij hebben gedaan. Op
twaalf verschillende manieren ze
zijn te ingewikkeld om op te noe-
PRISMA HORLOGES
Princestraat 15
itwi.jk - Tel. 01718—2734
PRISMA HORLOGES
Breestraat 75 - Leiden
Tel. 25225
PRISMA HORLOGES
I. M. LE FEVRE
Botermarkt 12 - Leiden
Tel. 25753
PRISMA HORLOGES
Maarsmanssteeg 21 - Leiden
Tel. 20778
men hebben wij een las in de
band gemaakt. We hebben geen en
kele keer in een band geknipt, om
dat wij bang waren dan de over
gangen één aria hebben wij uit
drie verschillende avonden gemon
teerd niet meer in de hand te
hebben.
Wat hebben wij nog meer moeten
doen? Alle scha,kei tikjes van de zen
dertjes in de broekzakken van de ac
teurs weghalen, ongelukkige mi-
crofoonstanden corrigeren. De ac
teurs stonden trouwens niet elke
avond op dezelfde plaats, waar wij
voor het stereobeeld terdege rekening
mee moesten houden. En verder wa
ren de artistieke prestaties niet elke
avond even hoog (of even laag!».
Als je een aria uit fragmentjes mon
teerde, moest j e de kwaliteitsver
schillen goed in de smiezen houden.
Soms zat je met een fragment, dat
zeer veraf klonk, omdat de acteur
vergat zijn zendertje in te schakelen.
En een andere keer zat een acteur
te dicht op de microfoon, zodat je
flink wat galm moest toevoegen om
het allemaal aangenaam voor de
oren van de luisteraar te houden".
De technici hebben ook flink wat
stukjes „wit" uit hun opnamen
moeten halen om de twee uur du
rende „radio-reconstructie" uit te
zenden op een dag in september
vlot en „lekker doorstromend" te
maken. De zangers en acteurs kwa
men nl. op „commando" van diri
genten en/of regisseurs in actie en
dat valt in de zaal niet, maai- op
een band wel op.
Overigens zijn de schrijvers Hugo
Claus en Harry Mulisch en de com
ponisten Jan van Vlijmen, Louis
Andriessen, Peter Schat en Reindert
de Leeuw niet bij de .radiorecon
structie" van hun opera ingescha
keld geweest. De enige, die de ban
den van de NOS-radio had gehoord,
was Andriessen. En die reageerde heel
plezierig.
Andriessen: „Dit is de eerste keer
dat ik Reconstructie in zijn totaal
hoor
Roofoverval Gisteren hebben
drie gewapende rovers uit een
vraohtgebouw van Pan American
World Airways op de Kennedy-
luchthaven van New York een be
drag van 600.000 dollar aan geld en
juwelen ter waarde van 50.000 dol
lar geroofd. Het geld was afkomstig
uit Liberia en Bermuda en de ju
welen uit diverse andere landen.
Harry Mulisch en Peter Schat
resp. 2de en 3de van links, luiste
ren tezamen met enkele radio
technici naar de radio-opname
van de opera Reconstructie
ALGIERS (AP) President Bou-
medienne van Algerië heef t in Algiers
het eerste Inter-Afrikaanse culturele
festival geopend, waaraan door meer
dan 4.000 dansers, musici, acteurs,
ambachtslieden en schrijvers van het
hele continent wordt deelgenomen.
Volgens de organisatoren is het de
grootste culturele manifestatie van
dit soort in Afrika. In 1966 werd in
Dakar (Senegal» het festival van de
negerkunst gehouden, maar daaraan
werd niet deelgenomen door de Noord -
afrikaanse landen.
HILVERSUM (GPD) Maandagmiddag half drie. In het NOS-
complex op de grens van Hilversum ontioaakt tv-presentator Henk
Terlingen. Hij beseft dat zijn conditie na zeseneenhalf uur slaap nog
niet bijster goed is. De duur van de Apollo-11-vlucht, de beklemmen
de emoties bij de landing van twee mensen op de maan en de ge
varieerdheid van de reportages zelf, hebben aan zijn fysieke toe
stand geknaagd. Bovendien wordt hij nog gehinderd door een ver
rekte beenspier, opgelopen tijdens de uitzending op zondagavond.
PRISMA HORLOGES
Haarlemmerstraat 181
Leiden - Tel. 24469
Henk Terlingen is moe („de laatste
veertien dagen heb ik twee uur per
nacht geslapen"), maar de mogelijk
heid op 27-jarige leeftijd zo'n histo
rische gebeurtenis te kunnen ver
slaan, houdt hem op de been.
Daarom gunt hij zich geen ontbijt
maar sloft met trekkend been naar
de kleed- en schminkkamer van
Studio 3, waar prettige meisjeshan
den zijn nek beginnen te masseren.
Terwijl anderen zijn bleek slaapge
zicht wat opfleuren met bruine
sohmmck, leest hij de berichten door
die sinds acht uur 's morgens over
de maanoperatie zijn binnengekomen
en de teksten, die hij straks losjes
aan kijkend Nederland zal presente
ren.
Hoewel in het gebouw ook andere
uitzendingen worden opgenomen,
concentreert alle belangstelling zich
rond Studio 3, die met zijn reusach
tige afbeeldingen van de Astronauten
Armstrong, Aldrin en Collins en zijn
verkleinde modellen van raketten,
ruimtevaartcabines en LM's gelijke
nis vertoont met een space-centrum.
Op de monitors verschijnt een
kleurenafbeelding van het maanlan
dingsvaartuig. Henk Terlingen kijkt
er met een schuin oog naar terwijl
hij een ferme hap neemt uit een
spiegelei met ham.
Hij grinnikt: „Mijn ontbijt is op
maanschema ingesteld. Sorry dat je
even moest wachten, maar ik ben me
weer aan het prepareren op van
avond. Het laat je nooit los, je bent
er voortdurend mee bezig". Terlin
gen vertelt dat hij zich al sinds de
Apollo 8 december vorig jaar in
tensief met de ruimtevaart en de
voorbereidingen voor de televisie
uitzendingen over de Apollovluchten
heeft beziggehouden. Alle beschikbare
uren besteedde hij aan het verzame
len van materiaal en uitgebreide
zelfstudie. Vooral bij de laatste uit
zending was het draaiboek een be
langrijke ruggesteun.
„Natuurlijk heb ik me wel een paaa-
keer vergist, maar dat werd later
weer rechtgetrokken. Een krant heeft
geschreven dat de radio een paar
seconden eerder de landing op de
maan meldde dan de televisie. Dat is
best mogelijk. Waarschijnlijk werden
we afgeleid doordat Armstrong en
Aldrin de LM moesten wegsturen
van die krater. Overigens vind ik
het van bijzonder weinig belang.
Uiteindelijk hoor ik het liever van
de deskundigen in Houston dan dat
ik af moet gaan op vage kreten".
Emotioneel
Henk Terlingen heeft de landing
voor zichzelf als bijzonder emotioneel
ervaren. „Ik had de grootste moeite
mijn stem in bedwang te houden.
Veel commentaar heb ik er niet bij
gegeven. Bij zo'n indrukwekkende ge
beurtenis is dat ook niet nodig. De
gebeurtenissen zelf zijn al spannend
genoeg".
Foe zou de presentator gereageerd
hebben wanneer de landing was mis
lukt of wanneer zich een ramp had
voorgedaan? Henk Terlingen wil er
weinig over zeggen. „Natuurlijk had
den we daar onze ideëen over, maar
we hebben er net zo weinig over ge
praat als de astronauten zelf".
Over de gevarieerdheid van de uit
zending zelf: „Behalve het draaiboek
en onze gesprekken met deskundigen
in de studio kwamen er uit Amerika
soms interviews die niet in ons draai
boek stonden vermeld. Dan moet je
snel improviseren en zorgen voor een
onmiddellijke vertaling".
Is de overgang van wereldgebeurte
nissen als deze naar de sportverslag
geving op den duur niet frustrerend?
„Je houdt je bezig met de dingen
die de mensen interesseren. Je bent
dicht bij de spektakelstukken. Maar
natuurlijk doe ik zo'n maanlanding
honderd maal liever dan een wed
strijd van Ajax. Het is toch een dol
geluk dat je op je zeventwintigste
jaar een maanlanding mag verslaan?
Niet dat ik behoefte heb om als zo
danig de geschiedenis in te gaan,
maai- dat je er bij betrokken bent.
Als er sprake is van lof, dan komt
die toe aan de technische mensen
en de deskundigen, maar niet aan de
presentator. Het bijzondere van die
twaalf uur was dat je het nooit meer
meemaakt. De kop is er nu af. Er
kan in dit leven ook niets meer zo
opzienbarend worden als deze maan-
vlucht. Pas toen ik wakker werd zag
ik al die beelden pas goed voor me.
In mijn herinnering dan. Dit
maandansen, die gaven me een on
derhuidse injectie- Dan besef je dat
er op aarde geen ruimte meer is voor
kleinzielige dingen. Dan kan het niet
bestaan dat de mensen eikaars kop
pen inslaan. Er werd om gelachen,
om die dansen. Dat was het breken
van de spanning. Maar in feite was
het bijzonder ontroerend".
Henk Terlingen
stem in bedwang
NEDERLAND I
6.50
7.00
7.07
7.32
8.00
8.20
9.26
10.15
10.25
10.30
1035
10.40
NEDERLAND II
6.50
7.00
7.03
7.28
8.00
8.20
9.10
Vakantieprogramma voor de jeugd, gedeeltelijk in
kleur (NOS)
Pluimpje (NOS)
Journaal (NOS)
Kenmerk: wekelijkse informatierubriek over kerk
en samenleving (CVK/IKOR/RKK)
De dwaze wereld van Tommy Cooper, tv-film
Journaal (NOS)
Lied van Rusland: vocaal ensemble, balalaika
klanken en dans, in kleur (KRO)
Advocaat Judd Buiten de Wet, tv-film, in kleur
Een kinderhart (HIRO)
De computer, alternatief voor vivisectie (HIRO)
HIRO-Magazine (HIRO)
Journaal (NOS)
Apollo 11, in kleur: Overzicht laatste gebeurte
nissen (NOS)
Pluimpje (NOS)
Journaal (NOS)
Woobinda, tv-serie voor de jeugd, in kleur (NOS)
Scala: informatief progTamma (NOS)
Journaal (NOS)
Dubbelspion, tv-filmserie, in kleur (NOS)
Operatie „Operatie", reportage over het totstand
komen van operatie Icarus op het vliegveld Gilze-
R(jen (NOS)
Verbinding met België: muzikale show-
rond Jean Toots Thielemans (NOS)
Journaal (NOS)
De maan sudderde nog na
op het beeldscherm, maai- het
was toch niet meer wat het ge
weest was. Geen beelden meer,
wel nog' het vertrouwde panel
en natuurlijk de spanning
(maar toch al minder, menig
een zal ten onrechte de gedach
te hebben gekoesterd dat het
varkentje met de maan wande
ling wel gewassen was) om het
opstijgen vanaf de maan, wat
weer feilloos verliep, en daar
na nog even de aarzeling of de
ontmoeting tussen Columbia en
Eagle wel of niet gelukt was
(vernederend was, dat de gis
sende tv-mensen via een brief
je van him radiocollega's be
vestigd moesten krijgen dat de
koppeling inderdaad was ge
slaagd), maar de jus was er
toch al een beetje af. Terecht
stelde Henk Terlingen dat de
Apollo-12 straks toch minstens
in kleur vanaf de maan zal
moeten uitzenden, willen wij
aardmensen er dan nog belang
stelling voor kunnen opbren
gen
Het verdere programma gaf
op beide zenders voornamelijk
het aloude thrillerwerk te zien.
Men kon bijvoorbeeld op Ne
derland-2 van 20.20 uur tot 20.50
naar Mr. Rose kijken, de nieu
we Tros-serie die best aardig is
in zijn genre. Als men dan om
20.50 uur overschakelde naar
Nederland-1. miste men welis
waar het einde van Mr. Rose,
maar niet het begin van de
Saint, en m 21.05 uur kon
men dan weer naar Nederland-
2 overschakelen om (met ver
waarlozing van het slot van de
Saint) naar „De vergeten me
deminnaar" te gaan kijken. Het
einde daarvan moest men dan
missen om het koppelen van
Adelaar en Columbus op Neder
land-1 te kunnen volgen.
Zou het niet een aardige ser
vice van de omroepverenigingen
zijn als men elke dag in vijf
minuten na het laatste journaal
even kort uitlegde hoe alle
spannende thrillers van die
avond zijn afgelopen? Overi
gens behoort „De vergeten
medeminnaar" niet tot de
slechtste Nederlandse na-oor-
logse speelfilms, in tegendeel:
tot de beste. Meer dan een b-
film is het echter niet, maar
John Korporaal zorgde ten
minste voor een efficiënte, vrij
snelle regie, en bepaald onge
woon was de natuurlijke manier
waarop de meesten acteerden.
De film is vervaardigd naar de
gelijknamige roman van Rico
Bulthuis, die echter verklaard
heeft de plot van zijn boek
(waarop het voor de film was
uitverkoren) niet meer te heb
ben herkend, sterker nog: dat
hij na twee keer de film gezien
te hebben, nog steeds niet pre
cies begreep waarover die ging
Ik moet zeggen dat ik daar
geen moeite mee had. aange
nomen althans dat ik het goed
heb dat Henk van Ulsen ge
trouwd was met Dore Smit, en
dat deze hem verlaten had om
bij Peter Aryans, alias Frits
de Waard, te gaan inwonen.
Niet duidelijk is mij in dat ge
val. waarom Dore Smit Mary
Bisschop heette en niet de naam
droeg van haar nog steeds wet
tige echtgenoot, maar dat wa
ren overkomelijke problemen,
die een algemeen begrijpen van
de situatie niet in de weg ston
den.
Als de televisie overigens met
het uitzending van na-oorlogse
Nederlandse speelfilms doorgaat
in de frequentie, waarmee ze
dat de laatste tijd doet (eerst
..Een koninkrijk voor een huls"
en nu deze film weer), dan zul
len er binnen korte tijd meer
Nederlandse speelfilms op de
beeldhuis vertoond zijn dan in
de bioscopen.
N.8.
Lauwe boel
Wanneer beleefde hij zijn eigen
break-down?
„Na afloop. Ik had natuurlijk een
tong als leer. Ik kreeg nu en dan wel
een drankje, maar achter die halve
bol met al die lampen werd het
een verschrikkelijk lauwe boel".
Aldus Henk Terlingen. Een em
ployé komt hem halen voor de inre-
geling. Op kousenvoeten sjokt hij
naar de studio, waar de klokken van
Houston en Amsterdam verschillende
tijden aangeven. Nog steeds de kleu
renafbeelding op de monitor. Over
een half uur gaat Henk Terlingen
„de lucht in". Met een verrekte
beenspier, met slaapogen en een ver
moeide rug. Maar ook met het trotse
idee dat hij het allemaal mag ver
slaan.
VOOR DINSDAG 22 JULI
Hilversum 1, 402 m.
KRO: 18.00 Stereo: Metropole ork.
18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Verslag
IBM-Schaaktoernool te A'dam 19.03
Stereo: Luc Lutz. 20.00 Stereo: Opera-
fragmenten (gr.) 21.15 Over de schut
ting hoorspel 21.45 Omroepork.: amu-
sementsmuz. 22.25 Overweging 22.30
Nws. 22 40 Meded. 22.45 Gewijde muz.
23.00 Horizonten: toeristisch maga
zine 23.30 Stereo: Lichte gram.muz.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2, 298 m.—
AVRO; 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn.
18.25 Stereo: Metropole ork. 18.55 Pa-
rlsv ous parle. 19.00 Trefpunt: discus-
sierubr. voor actuele zaken. 19.30 Nws
19.35 Vergeet 't maar: gram .pl.progr.
met het stripverhaal Met de knippen
op stok en rep. van de Nat. Zwem-
kampioenschapp. te Breda 21.00 Ste
reo Pianorecital (opn.: klass. muz.)
21.30 Hierlng: Jeugdprogr. 22.05 Muze
zonder make-up: cabaretprogr. van
Jonge artiesten 22.30 Nws. 22.40 Ra
diojourn. NOS: 22.55 Stereo: Muziek
v. deze eeuw (opn.) 23.55-24.00 Nws.
VOOR WOENSDAG 23 Jl'LI
Hilversum 1. 402 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor, lich
te muz. met nws. en act. 8.00 Nws.
TROS: 8.11 Als dat zon kunnen: verz
pl.progr. 8.30 Nws. 8.32 Als dat zou
kunnen (verv.) 9.00 Gymn. voor de
huisvr. 9.10 Heel toevallig: licht progr
9.35 Waterst. 9.40 Voor de kleuters 9.55
Stereo: Verz.pl.progr. van klass. muz
11.00 Nws. 11.02 Op sleeptros: progr.
voor automobilisten 11.45 Act. plm.
11.55 Meded. KRO: 12.00 Van 12 tot
twee: gev progr. (12.22 wy van het
land 12.26 Meded. t b v. land- en tuinb.
12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden
maar... quiz) NCRV: 14.00 Stereo:
Mod. ork.w. (gr.) 15.00 In 't zilver:
progr. voor oudere luisteraars 16.00
Nws. 16.02 Voor de Jeugd. 17.00 Twlen-
Popradlo voor t(w) leners 17.50 Over-
heidsvoorl.: Eigen wijsheden van weg
gebruikers Opgespoord door Thon Raes.
HILVERSUM 2, 298m.—
VARA: 7.00 Nws en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdl. 7.23 Stereo: Lichte
gram.muz (7.30-7.35 Van de voorpag
VPRO: 7.54 Deze dag VARA; 8.00 Nws
en act. 8.20 Stereo: Lichte gram.muz
(plm. 8.30-8.35 V. alle markten thuis
praatje voor de huisvr 9.00 Stereo:.
Uit eigen huis: opnamen van diverse
VARA-ork en ensembles 9.40 Voor de
Jeugd. 10.00 Lichte gram.muz. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de huisvr 11.40 Stereo: Klass. muziek
(gr.) 11.55 Stereo: Amusementsmuz
(gr.) 12.54 Voor het platteland 13.00
Nws. 13.11 Nat. Zwem kampioenschap
pen in Breda 13.14 Act. 13.25 Licht or
gelspel 13.45 Gesproken portret 14.00
De ooggetuige, hoorsp. 15.05 Pianoreci
tal: modmuz. 15.25 Stereo: Mezzo-so
praan en plano: klass. lied. 16.00 Nws
16.02 Sociëteit Zestig min. voor boven
de zestig. 17.02 NOS: Oude liedjes
VARA: 17.20 Voor de Jeugd plm. 17.55
Meded.
Hilversum 3, 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing.
zing: lichte vokale muziekjes 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze; nwe. lang
speelplaten met kritisch commentaar
NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-lezen.
(12.00 Nws.) AVRO: 13.00 Nws. 13.03
Radiojourn. 13.06 Zet "m op: vrolijk
pl.progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03
Arb.vlt.: populair verz.pl .progr. 16.00
Nws. 16.03 Gimmick: licht pl.progr.
17.00 Nws. 17.02 Radlojm. 17.05-18 00
Toppoppologypop- en countrymuziek
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NOS. 08.45-09.30 KL: Apollo 11
Laatste nws. uit Amerika over het
vluchtverloop van de Apollo 11 AVRO:
17.00-17.35 .Kwlssen met de Mountles
Jeugdprogramma NOS: 18.50 Kleur:
Pluimpje NOS: 19.00 Journ. IKOR:.
19.07 Woord voor woord: BiJbelvertel-
Ung voor kinderen CVK/IKOR: 19 12
Kreten van een buitenkerkelijke NOS:
19.37 Van gewest tot gewest NOS:
20.00 Joum. NOS: 20.20 Uitz. Stichting
Socutera. een filmpje van het Nederl.
Rode Kruis VARA; 20.25 KL: De Sha-
doks én de Glbls, TV-strip. 20.27 De
laatste v(jf minuten: Een dode in de
opslagruimte. TV-film. NOS: 22.15-
plm. 00.30 KL: Apollo 11: Overzicht
van de laatste gebeurtenissen rond de
Apollo 11. waarin een korte samenvat
ting van de uitzendingen van vandaag
In aansluiting hierop om plm. 23.50 u.
rechtstreekse beelden vanuit de Apol-
lo-capsule.
Nederland II
NOS: 18.50 KL: Pluimpje NOS: 19.00
Journ. VPRO: 19.03 KI.: Het Praagse
Poppenpantomlme 19.26 Jazz ln Extase
NOS: 20.00 Journ. en weeroverzicht
VPRO: 20.20 Passing by. fllmportret
van de autocoureur Be'n Pon. 20 50
Kortweg kijkwerk. rubr. van korte Ne
derl. films 21.20 KI Het einde van de
wereld, liefje. speelfilm NOS. 22.10-
22.15 Journ.