De Alphense sien komt in beweging PATER GOTTSCHALK OVER EENZAAMHEID TEGENWICHT - TUD OM TE BETIJEN Noleer even Klompenjazz op eigen label W, V J Waar swingt 't SIER JOUW WERELD INTERVJOEW SIKiTFMtM^ NIEUWE SCHOOLAGENDA'S 10L:l w sclxMJbl lil SïZvp.ij Tijnp /i V t|/ SA 5 (/^VlO f Y" 2. J 54. DONDERDAG 17 JULI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA tl De Alphense sien komt langzamer hand in beweging. Dat moet ook wel rent de publisiteit van de Alphense jongeren over hun klups was niet di- itct om over naar huis te schrijven. ■e*L ^aar Soed- wa,t mot Ls kan komen en 0 jouw Wereld kreeg deze week tenmin- '■•'i (te beter nieuws uit de kontreien van de Avifaunastad. Inmiddels is het dansseizoen '68/ era® voor veel dansings al afgelopen i raar om eigenlijk niet in de zomer?; hebben de Alphense jeugdsosiëteiten V-108, Nabijna, ZAPPA. KASSIE 6 en HASOHI de koppen (sorrie hoofden) "aai bij elkaar gestoken. Er werden plannen jesmeed om het komende seizoen het tens wat meer over de boeg van de samenwerking te gooien. 'let Gezegd moet worden dat klupbesturen lam!11 wat dichter elkaar zijn gekomen. ,en »1 is alles niet helemaal koek en ei. Het i li inisiatief is in feite van KASSIE 6 ge- "571 komen die begon met de uitgave van Alphense dansagenda. Hierop ston de dansavonden in Alphen ver- ?ld, terwijl op de avonden ook rekla- ie voor elkaar werd gemaakt- De regeling van de dansagenda bltfft ook in het nieuwe seizoen bestaan om it de indruk bestaart, dat de belang- u* gelling bij het Alphense publiek gro ter is geworden en nog steeds groeit, e™ zijn echter ook veranderingen geko- f. j men in de Alphense soos-sien. BOELE- I. die voorheen ook een bijdrage lever- de aan de agenda, gaat vanaf septem- er niet meer op zaterdag draaien, maar nri^flke vrijdagavond. De naam ondergaat, een metamorfo- en wordt nu El Sombrero. Omdat El ïobrero een kommersiële dansing it worden en toch ook de andere so- 'iten op de zaterdagavond niet In het vaarwater zit, wordt deze «l# soos min of meer van de samenwerking uitgesloten. In plaats van BOELE-8 is rel een andere sosiërteit gekomen na melijk MASOHI. De klup, die onlangs het eenjarig be- jjj raan vierde, komt voort uit de Zuid- nolukse Jongerenbeweging en wil de verstandhouding tussen Ambonese en Hollandse jongeren verbeteren. De samenwerkende sosiëteiten V-108, kJNABIJNA. ZAPPA, KASSIE 6 en HASOHI hebben nu alle kaarten op ta- tel gegooid en zijn druk bezig om vol- irU lend jaar gezamenlijk een groot pop festival, met een aantal goede bands en diverse attrakties, optouw te zetten, ligt in de bedoeling dit op 30 april Voor het, zover is. willen de sosiëtei ten eerst kontakt opnemen met het be drijfsleven en andere ir.'stansies, die de sien in Alphen meer leefbaar willen maken en die tevens een mogelijke bij drage kunnen leveren in de niet al te dik gevulde soos-buidel. Als Jouw Wereld zijn beatoortjes goed te luisteren heeft gelegd, hoeven de Al phense vogels en natels niet langer te klagen dat er in Alphen niets te doen is. want de samenwerkende sosiëteiten hebben een dansagenda samengesteld die waarborgt dat er vanaf 16 augus tus elke zaterdagavond dansen is tot 13 juni 1970, terwijl in El Sombrero elke vrijdagavond tfe beentjes van de vloer kunnen. Nu de onderlinge konkurren- sie wat is geluwd, zullen doeblures die vorig jaar voorkwamen, tot het verle den behoren. Tenminste dat hoopt Jouw Wereld. ■eek (Koninginnedag) dingsdagi te doen. of 5 mei (Bevry- Jouw Wereld heeft het idee gehad om jou. midden in de zomervakantie, alvast te trakteren op een vergelijkend onderzoekje naar de 5 meest gebruikte schoolagenda's. Voor de duidelijkheid zullen we ze één voor één bespreken en daarna een algemene indruk geven. VENDEX. Dit produkt van V en D icost f 1.25 en is daarmee de goedkoop ste in z'n soort. Het is dan ook een echt notitie-boekje geworden en verder niks meer. Het aantal zangeresjes dat je van snorren kunt voorzien is minimaal en van mister Humperdinck is er slechts een priegelig kiekje waarop hy in een net pak tegen een boom leunt. zodat je niet eens een zeemansanker op z'n bovenarm kunt tekenen. Op iedere pagina prykt bovenaan een uitspraak van merendeels onbekende wijsneuzen. Zoals: „Niets zo vreemd en zo apart als het schuwe meisjeshart". En: „Goe de wil heeft snelle voeten". Afgezien daarvan een uitermate sobere agenda, zonder enige poes-pas. Dan krijgen we die van de HEMA. die fl.50 kost. inclusief de kruiswoordpuz zel met namen van bekende beatgroe- pen. Voorin kun je niet zo gek veel kwijt (weinig ruimte voor adressen bij- Een kwart tot een half miljoen hippies ivoren in Hyde Park aan wezig toen de Stones een gratis con cert van bijna een uur gaven. Dat is de gezamenlijke bevolking van een stuk of drie grote Nederlandse ste den. verzameld tussen de bomen van het Koningin Elizabeths park. Na een memoriam aan Brian Jones knalden de Stones los. Sommigen luisterden, na de nacht in het park te hebben doorgebracht, ontspannen naar de muziek, anderen dansten lekker wild. W - h V- voorbeeld), waar tegenover staat dat de dae-indeling erg fris aan doet. In het midden een paar foto's die een hele bladzij beslaan van Barry Ryan met openvallend bloesje. Linda van Dyck, Otis Redding en de Bee Gees in oude formatie. Eenvoud is ook by deze agen da het kenmerk. De UNIVERSEEL agenda valt. met. z'n f 1.60 nog in de goekopere klasse. De samensteller is vast een groot na tuurvriend. want, de zes foto's hebben alle dieren als onderwerp: vrolijk tette rende olifanten. druipende ijsberen ?n schalks ogende pauwen. Alexander Pola heeft, de blijkbaar onvermijdelijke spreuken bedacht. Marten Toonder te kende zijn flauwe ideeën uit, zodat dit tot visuele grapjes leidde als matrozen- bottel. seringbaard. opaprika en (ook dat nog) suikerbietel Overigens ook een recht-toe recht-aan agenda met niets te weinig maar vooral ook niets teveel. De RYAM agenda heeft precies maar dan ook precies dezelfde notitie pagina's als de Universeel. Dat die aan merkelijk dikker (en met f2.60 ook duurder) is dan de Universeel, zit 'm in de advertenties en foto-bladzy'den. Dit jaar geen pop foto's of inteken por tretten van leden van het Koninklyk Huis. Wel weer een bijvoegsel achterin, met de beknopte grammatica-regels voor Frans, Duits en Engels. Dat kost dan één piek meer. Wel kun je er op saaie lesuurtjes langer in bladeren dan in de Universeel. TJEENK WILLINKS algemene schoolagenda kost eveneens f 2.60 en steekt wat ons betreft met kop en schouders boven de andere uit. Waar mee we vooruit lopen op de beloofde algemene indruk. Voorin ruime ge legenheid om al je behaalde cijfers te noteren, de uren waarop de bibliotheek Het is met de jazz-muziek in ons bloedeigen oerdegelijke platenwereldje wat magertjes. De nieuwe jazz-platen die er verschijnen moeten met een lan- Utrntje opgespoord worden tussen de rekken vol smartlappen en kommersiële bwtmuziek. Natuurlijk hebben de gro te platenbinken voor deze uiterst minie me stroom jazz-muziek goede motieven. Het jazz-legertje telt inderdaad niet zo- teel leden als de Heintje-fenklup en tofhmersieel zit de zaak dan natuurlijk tok niet zo lekker, uitzonderingen daar laten. Daarom zetten we het JW-spotlaait Hop Moet je niet aan ons vragen. Wij heb ben ditmaal zelfs niet één agenda-opga ve ontvangen. Aardig hoor. Wel kregen we een leuk jaaroverzicht- je van 't Fetertje uit Boskoop, dat nu tot 16 augustus zomervakantie houdt. (Voor de tweede helft van '69 heeft de- actieve klup dans- en luisteravonden ta petto met onder 'meer Euson and Stax, Swinging Soul Machine, Moody Sec en Golden Earring) Vorig jaar, zo laat 't Fetertje ons we ten waren er topavonden met 500 bezoe kers, die dan afkwamen op Free, Cuby a B.t Cats en de Soul Machine. Er wer den 1000 leden ingeschreven, waarmee t Petertje de grootste soos in de streek verd (Hoera) Ook in 1968 werd er weer heel wat jeld afgedragen aan diverse liefdadig heidsinstellingen en noodlijdende ver vagingen. Voor degenen die het nog "iet wetener moet of 33 1/3 procent. Van de resette aan vermakelijksheids- belastmg worden betaald óf er gaat 25 van wat er in de pot komt naar de lief dadigheid. Logisch wordt het laatste ge daan Dat was het dan weer voor van daag. ditmaal eens op de Stichting Jazz Werkgroep die in Amsterdam is geves tigd. De jongens van deze werkgroep ge ven regelmatig een jazz-agenda uit waarin de echte jazz-klups een vast plaatsje hebben en waarin verder aan dacht wordt besteed aan de jazz-kon- serten die op korte termijn zijn te ver wachten. Onlangs hebben de leden van deze werkgroep een nieuwe inisiatief geno men dat we in Jouw Wereld even wil len sinjaleren. Ze hebben de stoute schoenen aangetrokken en met veel ver ve een plan gelanseerd om een groepje Nederlandse jazz-musici op de zwarte schijf te vereeuwigen. Na veel vyven en zessen kwam de zaak voor elkaar. De kogel is door de jazz-kerk. Een platenmaatschappij bleek na veel heen en weer gepraat bereid om de op namen te persen. Voorlopig gaat het om een serietje van zes stereo-elpees waarvan de werkgroep zelf de produk- sie en verzending gaat verzorgen. Mocht het lukken de platenbinken durven het blijkbaar niet aan dan liggen er nieuwe plaatopnamen, in het verschiet. De jazz-opnamen zyn in de eerste plaats bedoeld voor de vierduizend bloedeigen lezers van de Jazz-agenda, maar de jazzliefhebber die erop staat de kolleksie in zyn diskoteek op te ne men kan bij de jongens beslist terecht. Het is de bedoeling dat ledereen kan inschrijven voor de serie door een tien tje te storten. By aflevering van de plaat moet dan nog eens achteneenhal- ve piek in het jazzlaatje worden ge stopt. De jazzliefhebbers die zoveel ach terdocht koesteren dat ze niet direkt op deze serie inschrijven kunnen ook eerst de kat uit de boom kijken. Zij kunnen elke plaat afzonderlijk bestel len maar betalen daarvoor natuurlijk wel wat pegeltjes meer. Losse platen kosten elf gulden vijftig sent. Om alvast wat uit de jazz-keuken te klappen van deze koks kan Jouw Wereld meedelen, dat de eerste plaat die in ok tober zal verschijnen muziek zal be vatten van Hans Dulfer. Herman de Wit (tenorsax). Henk van Es (bas). Her- bert Noord (hammondorgel). Rob Kat tenburg (drums) en Arjen Gorter (ba riton). De titel luidt „Soul Brothers". De tweede plaat uit de serie geeft on der andere muziek van Loek Dikkers en Willem Breuker en op de derde elpee zal waarschijnlijk Carl Schulze te ho ren zijn. J. W. is benieuwd. De nacht is donker slechts één ster zie ik aan 't firmament zijn wij er in het leven meer gewend? De wind is stil één streepje van de maan is maar te zien en in de verte klinkt het ronken van een vliegmachien Toch ben ik niet alleen ik weet, dat ook al zal de nacht hier straks verdwijnen, dat juist die ene ster zal blijven schijnen. open is, plus een lange adressenlijst. Andere extra's zijn de tien regels waar op je per dag aantekeningen kunt ma ken. De andere vier agenda's hebben er twee minder. Achterin naast een over zichtelijke lijst met vervoegingen van de buitenlandse onregelmatige werk woorden. tal van schei-, wis- en na tuurkunde formules. De omslag van de Tjeenk Willink is leuk strak en afsponsbaar. Wie geeft, wat hij heeft, overdrijft. Kommunikaatsie is een kreet die de laatste tijd veel gehoord wordt vooral onder ons jongeren. Tegenhanger is de eenzaamheid waarover door jongeren veel minder wordt gepraat. Toch be staat die ook onder de jonge ren. Jouw Wereld had daarover een gesprek met pater dr. Gott- schalk, de man van het „open deur"-werk in Amsterdam. JW: „Als mensen over de eenzaam heid praten, dan wordt vaak het beeld opgeroepen van een onaantrekkelijke juffrouw in een grauw kamertje met uitzicht op een blinde muur. Is dat wat u met eenzaamheid bedoelt? Gottschalk: Nee. dat zyn natuurlijk ook eenzamen, maar eenzaamheid komt overal voor, in huwelijken, maar zeer speciaal bij relatief jonge mensen. En dan bedoel ik jongelui tussen de twin tig en vijfentwintig jaar. Ik moet er bij zeggen dat door mijn gekwalificeer de praktijk zich extremere situaties voordoen dan bij de doorsnee-pastoor. JW: Hoe ontstaat eenzaamheid in deze drukke wereld? Gottschalk: Vele eenzamen zijn het slachtoffer van neurotische gezinsrela tie. In de loop der jaren zijn zij kon- taktarm geworden, treden daardoor moeilijk naar buiten en raken in kon- fliktsituaties. die kunnen uitmonden in bijvoorbeeld het, verbreken van verke ringen en verlovingen. Betreft het jon ge mensen, dan kun je ze nog opvan gen. Boven de dertig wordt het moei- DECEMBER DONDERDAG JLioU*. Mi. liS_Dior U. Inwijdingsfeest Pakjesavond 1 tv yT r x W TT Tl IJI1 7 ff ïf V 9 St. NicoliM ZATERDAG A 1 1 Ua. 2 -4^ votrncor zonoao 7 ïyker. Je houdt ze wat op de been, maar in feite ben je machteloos. Het is merkwaardig dat, hoewel onze westerse maatschappij toch vol doende kommunikaatsles heeft ontwik keld. de vereenzaming nog groot ia. waardoor men zyn naaste buren am per kent. Daar staat natuurlijk tegen over dat juist door die kommunikaat- sies een sterkere behoefte ontstaat aan de anonimiteit. Je wordt overal opge slorpt. JW: Zijn er nadelen aan de kommu nikaatsie in onze huidige maatschappij verbonden? Gottschalk: „Weet u wat het is? Door al die kommunikaatsres wordt het de mensen te gemakkelijk gemaakt. Zij krijgen het allemaal keurig gepresen teerd zonder dat het inspanning kost. Er wordt op de televisie over allerlei dingen veel gekletst, maar openstaan voor elkaar is ar weinig. Ik zal een voorbeeld noemen. Iemand vertelt aan een kollega dat zijn vrouw ziek is. On middellijk volgt de reaktie „O, maar mijn broer heeft het veel erger gehad. Die hadenz. Kop op kerel" wordt er dan nog achter gezegd. Men staat niet open voor de nood van een ander. Dat is ook de reden dat mensen in hokken worden onderverdeeld. De ongehuwde moeders, de gescheiden vrouwen, de ho mofielen en de bejaarden. JW: Welke andere faktoren kunnen bepalend zijn voor het ontstaan van eenzaamheid? Gottschalk: „In de overgangsperiode waarin we nu leven zijn veel zekerhe den weggevallen. Veel oudere mensen hadden vroeger sociaal kontakt met de kerk. Door de vernieuwingen komen zij niet meer in de kerk en vereenzamen. Verder zijn er de generaatsiekonflikten. De ouders verstaan de jeugd niet meer en omgekeerd. Een Jongen die zyn va der komt vertellen dat hy gemengde verkering heeft, krygt te horen: „als ik daar vroeger mee thuis gekomen wasHet kontakt wordt op slag verbroken. Omdat de openheid tussen de generaatsies ontbreekt vereenzamen de ouders en de jeugd. JW: Hoe denkt u over het ge*ruik van verdovende middelen als vlucht uit de eenzaamheid? Gottschalk: Tegen het gebruik van drugs maak ik ernstig bezwaar. Dit type mensen leeft niet meer. beleeft biets meer, maar laat zich leven. Je moet ook leren met een stuk onrust te leven. JW: Waar klagen eenzamen over als ze by u komen? Gottschalk: „Men mist iemand om mee te praten. Men voelt, vooral als jongere, dat men niet serieus geno men wordt. Dan is er het rankuneuze verzet tegen het verleden. Tegen de ouders die byvoorbeeld de weg naar verdere studie verhinderen. Eenzamen zyn ook geneigd de toestand van ande ren te verheerlykem. Ik neig er toe te zeggen dat bepalend is het pakket dat je van huis uit meekrijgt. Is het een goed pakket dan is die eenzaamheid wel te overwinnen". JWHoe kunnen eenzamen geholpen worden? Gottschalk: „Iedereen zal uit zichzelf moeten treden. Laat ledereen om zich heen kyken. Geen betutteling van een zamen. geen kopje sjokola alleen met Kerstmis, maar praten met. Jong maar ook oud moet zich openstellen voor eenzamen. Vakantie! Eindeiyk tyd om even te betyen van al le beroeringen tussen jong en oud in het afgelopen studiejaar. Periode om rustig na te denken en eventueel tot be zinning te komen over alle revolutio naire woelingen, die zich hebben afge speeld. Zowel op universiteiten als op scho len, in een vorm, die de oudere genera tie in ons land nauweiyks voor moge- lilk had gehouden. Het actie-voeren, het protesteren, het demonstreren, het „be zetten" zit echter by een deel der jonge ren in merg en been. Tot vruchtbaar overleg en redelykê discussie kwam het zelden, al moet toe gegeven worden, dat de gevoerde „har de" methodiek een versnelling der din gen heeft, veroorzaakt. Gelukkig is het zo zeer gevreesde geweld, waar-mee ve len tegenwoordig dwepen, in het alge meen achterwege gebleven. Met geweld immers bereikt een mens niets: er val len alleen maar slachtoffers Dart heeft indertyd een zuivere Idea list als Vincent van Gogh in zyn Bori- nagetyd al duideiyk onderkend. Hoe el lendig en somber de situatie voor de mijnwerkers toen ook was en hoe hy zich ook inspande om voor hen tot bete re omstandigheden te komen, uit die ja ren voorafgaand aan zyn „schilders schap" stamt van hem het woord: „Géén geweld, blijfft waardig, want ruw geweld doodt él 't goede in de mens". Zó sprak hy tot de mensen in een tyd, die duizendmaal beroerder was dan de tegenwoordige. Nóg iets om in de vakantie ernstig over na te denken: reeds by de Grieken heette het in hun theorie van politieke cycli, dat ongebreidelde, dus niet be heerste democratie, onherroepelyk uit loopt op anarchie, die dan weer even onherroepelyk gevolgd wordt door tiran nie. Dat heeft de wereld in de Hitlertyd wel diep ervaren.Straks is de va kantie voorby. Wat zal 't worden? Wéér actie-voeren, wéér demonstre ren, wéér protesteren? Of zal eindeiyk de „wetenschap" triomferen? Maar dan moet het ook studeren zijn en komt misschien weer eens voor ve len het examinéren aan bod. Naast al het herstruktureren is dat de onverbld- aelyke eis voor hen, die m het leven iets bereiken willen. Je zou het by al het oproerig gekrakeel haast totaal ver geten OOM THEO VERSCHIJNT VOORLOPIG een maal in de veertien dagen als Jonge renpagina van het Leidsch Dagblad. Jouw Wereld wil een medium zyn lat jongeren dichterby elkaar orengt. Daarom is kopy van ieder een welkom. By dragen kunnen geho noreerd worden. ONDER RED AKS IE VAN: Hen- riëtte van der Hoeven, Bert Paauw, EindredaksieHein Elbrink, die dit maal lekker in het oosten des lands op vakansie Ls. VASTE Hannema. MEDEWERKING Theo DEZE KEER DANK AAN: de STER-dlchter <wie?) en H. Groene- veld uit Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 11