veranderd: ook de "eugd van toen tilde wat nieuws JUL RDAG 5 JULI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 13 reier hw: Kat Wa de jeugd in de jaren twintig anders dan Wie de artikelen en studies over de uit die jaren leest, komt tot de ontdekking, 'heif zoa^s overigens verwacht maar wei- Kop veranderd. Lan jeugdigen dansten bij iedere gelegenheid n ijch voordeed, aanbaden de (nieuwe) jazz- Jswfek, floten de schlagers „I'm always chasing rainbows", „Smiles", „Dardanella", „The Japa nese sandman", „I love vou Sunday", en niet te vergeten „I'll say she does" en „Yes we have no bananas". De cafés waren zaterdags en zondags, maar ook vele andere avonden overvol, in hoofd zaak met jonge mensen, evenals de bioscopen, waarin Charley Chaplin, Mary Pickford. All Johnson, Douglas Fairbank, Theda Bara, Ru dolph Valentino, Clara Bow en Gloria Swanson triomfen vierden. De jongedames waagden zich, als eersten, aan de korte mode, rookten sigaretten en gebruikten make-up-artikelen. De jongemannen liepen warm voor allerlei sporten, lazen tot die tijd on gekende literatuur en wierpen zich in de kruis woordpuzzelrage. die naar ons land oversloeg. de sport/beoefening weinig stimu leerde. Ons katholieke volksdeel be zat eveneens jeugdverenigingen. I bele strijdkreet: „Tegen de uitbuiting I en de platvoersheld van de massa". Weinig jeugdbewegingen in ons land bepaalden zozeer de trekken Vooral die van de studenten was I Van het beeld dat in die jaren een idealistische beweging: „De we- en waarschijnlijk ook nu nog in reld winnen voor Christus". Hun brede kring van de jeugdbeweging idealisme uitte zich vooral in de bestond als de AJC en naast haar Heemvaart-beweging, die in Delft de JVO en de JGOB (geheelonthou- en Nijmegen begon. Tegenover ders-verenigingen». Men kon de we- ..kunstmatige en onware genoegens, lelijks optrekkende stoeten AJC-ers bioscopen en café s stelde „De marcherend met vlaggen en fakkels. jj0puzzelrage had in de VS waan- r |e vormen aangenomen. Hon- oteP boeken met kruiswoordpuzzels G.fenen in oplagen van honderd- pden. Een krant zonder kruis- c; ipuzzel was een saai dagblad, erpfrkoop van woordenboeken ver- t; Jalle records. In New York wei- J. I een man een restaurant te jen waar hij al vier uur had t puzzelen; de politie arresteer- em. Mevrouw Mary Zaba in igo werd tot „kruiswoord-we- uitgeroepen, omdat haar het zo druk had met puzzelen, hij haar niet meer onderhield, dominee in Pittsburgh zou zijn I in de vorm van een kruis- flpuzzel hebben opgeschreven. De more and Ohio Railroad gaf passagiers woordenboeken in de twintigei; jaren een soort antwoord- Meisjesverenigingen op gere- man was voor de NCRV-radio. trok j -formeerde orondslag als deze wa- tegen vele ..moderniteit^ tel ten ren Jaarlm (roJt_ strijde. Over het roken door meisjes merkte hij op: „Het roken is naar ke" er bussen op uit en mijn oordeel onvrouwelijk, het mis- gingen een dagje naar zee. maakt een vrouw, het ontsiert haai en zij demonstreert er mee. dat zij verleiding is voor hen groot. In het een levenshouding verkiest die niet klopt op het ideaal, dat de Schrift ons tekent voor de vrouw. En.het medisch onderzoek heeft uitgewezen, dat 60 procent van de kinderen, die geboren worden uit moeders, die ge woon zijn te roken, sterven voor het tweede jaar Het blad „De Amsterdammer" had ook al moeite met al dat nieuwe dat de jeugd prachtig vond. Het schreef op 3 oktober 1924: „Ik loop door 'n groote stad. En ik zie, als _jtrein. Volgens statistische zoo vaak reeds, hoe de bioscoop lokt. ms daar was men in de VSDaar zijn de bonte platen met de groote opschriften. En 't zijn van die zinneprikkelende opschriften. En in alle buurten vindt men deze inrich tingen van vermaak. De opschriften lokken en lokken en zinspelen maar steeds op de verhoudingen (en dan 't liefst de slechte) tusschen man en vrouw. „Niet naar de bioscoop", zeg gen we en onze kinderen gaan er dus niet heen. Maar ze komen er langs en zien de bonte platen en le zen ze ook. Het onze kinderen zullen we ernstig moeten spreken. De tijd is voorbij, dat we maar kunnen af wachten, op welke wijze zij over de sexueele dingen worden ingelicht. Onze kinderen zijn zondaren en de snel dol op puzzelde da es 60 procent van de reizigers btym New York en Boston. Hier deze rage nooit zo hevig, maar deld toch wel tienduizenden in .n«ban- _Jrontrnsting ■^ar terug naar de jeugd. De ver gingen. die na de eerste wereld - >g in sneltreinvaart alles aan- verontrustten vele ouderen iders. Zowel van katholieke, so- jtische als protestantse zijde I tegen vele moderne zaken fel Jerd. Johan Franken, die in de jonge hart woelen en werken aller lei hartstochten En in .stomme zonden" een brochure van Johanna Breevoort als voorwoord: „Maar nu ligt hier voor ons een woord, gespro ken tot het hart der jongelieden, een woord van een warm voelende vrouw, die met groot leedwezen heeft waar genomen het verderf dat onder de jeugd voortgang heeft, en die geen woorden krachtig genoeg kan vinden, om de zonde in al haar naaktheid bloot te leggen en zelfs den weg tot genezing aan te wijzen. V, r*>"i"ingen Er werden in deze kring knapen- verenigingen opgericht, „om de geva ren volgens prof. dr. G. Ch Aal- ders die aan de knapenleeftyd kleven te ondervangen". Deze kna- penverenigingen waren in de prak tijk een aanloop tot de jongelings vereniging op gereformeerde grond slag. waai-van er in 1928 zo'n duizend waren met namen als: „Prediker 12". „Obadja". „Calvyn", „Soli Deo Gloria", „De jonge Josia" en waar men elkaar met „vriend" aansprak. Naast de jongelingsverenigin- gen waren er ook meisjesverenigin gen op gereformeerde grondslag Op de vergaderingen van deze vereni gingen werden meest twee inleidin gen gehouden. Eén over bijbelse- Heemvaart" het herstel van een voud en oprechtheid in de ontspan ning. Men moest de vreugde in de natuur zoeken, in het lied. de rei dans. wandeltochten en spelen Men was tegen drankmisbruik en de ge- importeerde danswoede. Het volks lied moest worden hersteld en men demonstreerde dit zondags in steden en dorpen. Toen in 1928 in Nijme gen de 12de roomsche studentendag werd gehouden. organiseerden Heemvaart-trekkers een „tegen- avond" waai* niet-alcoholische dranken werden geschonken, rei dansen werden gedanst en volks liedjes gezongen. Ook andere katholieke jeugdbe wegingen kenden een groot idealis me. Zoals de „Eucharistische kruis tocht". de „Jonge werkman" de „Graal", de „Kruisvaart" en de „Jonge wacht". Verenigingen die de nadruk legden op vorming van meisjes en jongens, waarbij men de „wereld" als de „grote vijand zag". Vooral „de Graal", in het Haarlem se diocees gesticht en door mgr. Aengenant krachtig gesteund, ves tigde door haar spectaculaire optre den in kleurige uniformen, met op tochten waarin honderden enorme vlaggen en vaandels werden meege dragen, veel aandacht op zich. mstratie Op 1 september 1929 organiseer den deze verenigingen in de vijf bis dommen een grote demonstratie van de georganiseerde katholieke jeugd. Wat men wilde schreef „De Sporti 1- lustratie" van 11 juni 1929: „Het aantal deelnemers moet overweldi gend zijn en ten tweede de deelna me moet zoo keurig mogelijk ge schieden. Daarom moet er gespaard, gemarcheerd en gezongen worden. Sparen. want een uitgaansdag brengt onkosten met zich mee. Mar cheren. want oh er loopen nog zoo veel zoutzakken rond. Zingen, want het straatlied fascineert zoovelen onzer jongeren". En toen de demonstratie achter de rug was schreef het. blad: „1 sep tember slaagde de demonstratie overal. De jeugd van het Haarlem se diocees kwam naar Den Haag en trok naar Hou trost. 12.000 deelne mers. Nog nooit had Houtrust zulk een massale uiting van Roomseh verenigingsleven gezien"aldus „De Sportillustratie". zingend en trommelend eenvoudig niet over het hoofd zien. Op het gehele culturele werk. in de sociaal-democratische bewe ging. tot aan de kleding en woning inrichting drukte de AJC een stem. ke poolnacht met het liefelijk zwoe le en lichte voorjaar. Op het Pink sterfeest werden ook de bruidsparen van het laatste jaar „ingezegend". Er werd onder de Meiboom „heil en zegen" over de jongeparen uitge sproken en een heilwens toegezon gen, waarna zoals het „Jonge Volk" jaarlijks meldde. Koos Vor- rink „brandende" woorden sprak. Men propageerde sobere kleding en woninginrichting, als afkeer van „burgerlijkheid". Manchester, lange pel. Haar stijl werd in hoofdzaak j capes, open hemden, dirndl-jurken, bepaald door de Duitse Sozialisti- scher Ar beiter Jugend. Koos Vor- rink en enkele medebestuurders be zochten in 1920 en 1921 bijeenkom sten van de SAJ in Kiel en Ham burg. waar de Duitse jongeren volksliederen zongen en volksdansen bontgekleurde reformjurken en san dalen werden gedragen. De jongens hadden lange, de meisjes zeer korte haren. Donker gebeitste lambri- zeringen. rieten meubelen, gordijnen van Brabants bont en een open haardvuur waren het kenmerk van uitvoerden. De indrukken daar op- 1 de Interieurs van de kamphuizen en gedaan waren zo, dat men besloot deze stijl was bij de meeste AJC-ers een zo groot mogelijk aantal AJC- en oud-AJC-ers in hun woningin- ers naar de internationale jeugddag richting terug te vinden, in Bieleveld in 1921 af te vaardi gen. Honderd man gingen er heen T/ y t en zij bepaalden in hoofdzaak de V PCntUlStlg leider stijl die de JAC later kenmerkte. „Zij gingen er heen in „burgerlijke" Met volksdansen, lekespel en confectiejasjes en met stijve boor- J volksliederen wilde men het indivi- den om en kwamen als socialistische dualisme overwinnen. Bewegings- gemeenschapsmensen, in man- en spreekkoren waren een uiting Chester gestoken en met open hem- van collectief optreden. De „Jugend- den thuis". j stii" gaf aan het AJC-drukwerk een De AJC richtte haar aanvallen op eigen gezicht. Koos Vorrlnk, de lei- banale praatjes, vloeken, smerige der van de AJC drukte een zeer verhalen, prikkellectuur, op straat groot stempel op deze jeugdbewe- rondhangen, in rokerige café's zit- ging. Zijn hoekige. energieke, ten. zwoele dancings bezoeken, zwel- vechtlustige karakter en zijn gezag- gen in de valse romantiek van Hol- hebbende optreden, zijn zeldzaam lywoodfilms, oppervlakkig geflirt, sprekerstalent en zin voor discipline roken, snoepen, drinken, mode en en tot details uitgekiend organ isa- opschik met zijn gebrek aan oor- torisch werk en trouw aan eenmaal sprcnkelijkheid. de kitsch die in de gekozen vrienden, maakten hem tot huiskamers te zien was. enzovoort een bijzondere, door vele leden van enzovoortde AJC „aanbeden" figuur. De kritiek, die bijvoorbeeld het NV V-congres in 1926 op Vorrink had. omdat de AJC geen massabe weging was geworden, verwierp hij Men wilde terug naar de natuur met: „We kennen alleen uit propa- De natuur heronc-dekken. Men trok ganda-speeches de intellectuele ar- naar buiten, maakte wandeltochten, beidersjongen, die door de maat- deed aan natuurstudie en kampeer- i schappelijke omstandigheden niet de op vakkundige, maai* sobere wij- vooruit is gekomen. Welnu, ik ge- ze in de weekeinden en in de zomer, loof niet in het bestaan van die jon- Er werd een eigen kampterrein „De gens". Hiervan uitgaande kwam P-aasheuvel" gesticht waar de hoog- Vorrink tot de noodzaak een elite te tepunten van de beweging plaats- vormen, die aan de massa leiding hadden. Zoals het Pinksterfeest, gaf en dat wilde zijn AJC zijn. Geen Hier werd b.v. ieder jaar Marie Vos' massabeweging de AJC schaarde ..Goudvreugdes ontwaken" opge- tussen 1920 en 1929 gemiddeld zo'n voerd, een stuk ontleend aan 7000 jongeren onder haar vaandels de oude - Germaanse Edda (naam maar een elitegroep, van twee verschillende werken van oud-IJslandse literatuur). j j. .i Het was een symbolische voorstel- j IllOOrdKllll ling van het weerkeren van de len te. van de strijd tussen de bar- Vorrink maakte nooit van zijn re winter en de verschrikkelij- hart een moordkuil. Toen by ifkeer In protestantse en katholieke kringen was dus een duidelijke af keer tegen allerlei nieuwigheden en de „losbandigheid" waaraan vele jongeren zich volgens hen schuldig maakten. Duidelijk sprak dit ook uit „De Saar de natuur Koos Vorrinkde door de meeste AJC-ers aanbeden figuur: hoekig, energiekvechtlustigau toritair en beschikkend over een zeldzaam sprekerstalent. Zijn op treden en idealen drukten een stempel op de gehele AJC en de ze op haar beurt op een groot deel van de sociaal-democrati sche beweging in ons land. de opening van de „Paasheuvel" be stuurders van verschillende NW- bonden allerminst drank- snoep- en rookloos bleven, sprak hij van een „verrotte bonzemkliek". De AJC werd evenals „De Graal" by de katholieke jeugd een eiland op zichzelf, compleet met wetten en eden. (Rode Valken- wet: „reinheid in woorden en da den": Maria congregatiebelofte: „wy beloven geen verkering te be ginnen voor ons 20ste jaar") Het was een zich willen afzetten tegen de voortschrijdende vermaee- rialisering van de maatschappij in deze jaren dat deze jeugdbewegin gen dreef. Wanneer men nu nog eens in de bladen van zo'n veertig jaar geleden, zoals het Jonge Volk (AJC) leest lijkt het onwaarachtig wat toen geschreven werd. maar dat was het in die jaren beslist niet „Ik ken ouders die hun kinderen onmogelijke overdreven wezens vin den omdat ze geheelonthouders zijn, niet roken, geen shimmy of foxtrot dansen, liever met de AJC gaan kamperen dan met een uitgestreken gezicht op een bruiloft zitten. Wel nu. daarin bestaat geen schipperen. Geen mens, ook geen jong mens mag handelen tegen zijn overtui ging in. Ik kan geen respect heb ben voor een jongen die maar een glaasje drinkt, omdat ie anders door z'n dierbare familie wordt uitgela chen, ofschoon ie in z'n hart het verkeerde ervan erkent". Of in het zelfde „Jonge Volk": „En daar ver weg was „de wereld". Eerst de don kere geheimzinnige vlakten en bos sen der Veluwe. waar eeuwen-oude sagen haar sluiers tussen de stam- i men weven. En heel, heel ver was |het donderend geraas der grote stad. i vanwaar wij kwamen, de lichten i der variété's en bioscopen, de ra zende vaart der auto's en het kleu- j rengeschetter der modepaleizen. En wy stonden buiten op de veranda i en keken in de nacht en zwegen. Uit de veroordeling van „moder niteiten", zoals men ze in die jaren noemde, is het wel duidelijk, dat er vergeleken met de tijd dat de fox- j trot, de shimmy en de charleston werd gedanst en de saxbfoon en de 1 film „in" waren er nu maar heel weinig is veranderd één over politieke- of maatschap- I gewyde rede" een maandblad voor pelijke onderwerpen. Er werd by een harmonium gezongen, daarnaast maakte men bustochten en ging een dagje naar bos of zee. Op de jaar vergaderingen hoogtepunten in het verenigingsleven waren er 'oordrachten, samenspraken en ta- ilau vivants. gewyde welsprekendheid door de Paters Minderbroeders uitgegeven. „In „Gewyde rede" jaargang V pa gina 9 stond by voorbeeld: „Gelooft gij 't beminde gelovigen dat 't kan. i echte reine vreugde te hebben, ter I eere Gods. in onze moderne dan cings? Reine vreugde? Neen, daar wordt het bloed van eiken jongen- Jeze tableaus «een groep die één of man op kookhitte gebracht door de ndere gebeurtenis uitbeeldde), wa- onbeschaamde, uitdagende kleeding en echter wel eens een omstreden van vrouwen en meisjes. Reine ;aak. In „Bouwen en bewaren" werd vreugde, daar wordt de fantasie be- geschreven„Een lid heeft bezwaar dwelmd door sensueele muziek en J egen het opvoeren van tableaux prikkelende likeuren :>mdat dikwyls de kleeding der mee- Maar niet alleen in ons katholie- j lespelenden de grens overschrydt of ke en protestantse volksdeel was er Ireigt te overschrijden. Ook het lo6- verzet tegen de moderne zaken, langende haar vindt zy minder ge- waaraan de jeugd zich overgaf en vensoht en zy vreest dat de van genoot. Ook in socialistische hroom. zoo wordt ingeboetj kringen wilde men de jeugd ertegen Maar noch de leiding. noch j wapenen, de NCRV-antwoordman zagen er gevaar in. Reeds in 1917 was „De jonge garde" opgericht. Deze .garde" kampeerde, botaniseer de en deed aan gymnastiek, maar De AJC De Arbeiders Jeugd Centrale De Graal trekt op in haar ikleurige uniformen met honder- fw rilnnaen ev vnnvdels. bezield van een groot ideniirme. leze beweging had nogal wat con- (AJC) in 1920 door een aantal on currentie van de knapenverenigir- derwyzers onder leiding van Koos jen te verduren, en moest ten- Vorrink opgericht, gesteund door slotte de strijd opgeven. j SDAP en NVV, bond de strijd aan Van de sport hadden al deze vei- „tegen de zelfzucht van deze maat- enigingen weinig last, omdat het I schappij, waar ieder slechts leeft, woord van Paulus dat de licha- voor zichzelf en voor zUn eigen ge- melyke oefening tot weinig nut is I not". De AJC streed onder een dub- Een typisch AJC-drukwerkje, dat zich kenmerkte door eigen stijl.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 13