s WAAR ZIT 'T VERSCHIL? de pier bijzondere herenschoenen Ook tentoonstelling in Rotterdam clen Doolaard, L. S. May en Ton van Reen ;»Jeinz Goldberg °T78) overleden lusement trekt keurig publiek k VU-studenten vervolgd worden toch Tennistitels ilJDAG 4 JULI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 BRUSSEL/ROTTERDAM (GPD) België is opgewekt be gonnen met het herdenken van de geboorte van Erasmus, vijf honderd jaar geleden. In de Koninklijke Bibliotheek in Brussel: ..Erasmus en België". In het Stedelijk Prentenkabinet van Ant werpen: „Het Belgische humanisme na Erasmus". In de Uni versiteitsbibliotheek van Gent: „Uitgaven van werken van Erasmus uit de bibliotheek". In de Universiteit van Luik: „Het schoolboek ten tijde van Erasmus en het humanisme". Boven dien is er in Anderlecht, een buitenwijk van Brussel, een Eras- mushuis, één van de gebouwen van het kapittel Anderlecht, waar „De Grote Zon" sedert 1517 verscheidene malen heeft gewoond en zo ook het grootste deel van het jaar 1521. bibliotheek. Mercator Kluizenaar in Duisburg en zo meer. Na de Spaanse „Reconquista" in 1585 is Antwerpen nog ongeveer drie kwart, eeuw een schitterend huma nistisch centrum gebleven. Dat kwam vooral door het oprichten van on derwijsinstellingen door de geeste lijke orden. Na de vrede van Mun ster kwam het economisch verval en daarmee ook dat van de humanis tische bedrijvigheid. Veel tentoonge stelde boeken zijn uiteraard afkom stig uit de drukkerij van Plantijn, een bedrijf van kwasi-wereldwijde omvang in zijn dagen. In eén van bardement tijdens de Tweede We- j de vitrines een boek en een hand- reldoorlog) heeft aan het Erasmus- schrift van Cornelis Kiliaan: hij huis een belangrijke documentat.e j werd in 1528 in Duffel geboren. In nagelaten Er is ook een zogeheten 1558 werd hij proeflezer by Plan werkkamer van Erasmus. Men ver- tijn. Hij is het tot zijn dood in 1607 Dat huis, „In de Zwane" geheten is door de eeuwen bewaard geble ven, daarbij beschermd door zijn faam: hier heeft Erasmus gewoond Kort voor de Tweede Wereldoorlog heeft de gemeente Anderlecht het, op instigatie van de schrijver-jour nalist Daniel van Damme gekocht en als Erasmusmuseum ingericht. Dat is met veel smaak en voorzich tigheid gebeurd. Er zijn verscheide ne kamers en zalen, o.a. één met een mooie collectie oude drukken van Erasmus' werken Ook de Schiedam- se Erasmuskenner, ds Victor Schmidt (omgekomen bij een bom- onderstelt tenminste dat hij daar zat en schreef tijdens zijn bezoek in 1521. Nassaukapel Ider hri-if den Doolaard: Ontsporingen, (yirHdo (Amsterdam). van S. May: De Haaien, De Bezige (Amsterdam) g^7 n van Reen: Negentienhonderd 'iveertig, negentienhonderd ze- 'entnzestig, Meulenhoff (Amster- rt Q en e te 2»t er groot verschil bestaat tus- nl"e- het prozawerk van schrijvers vanvoor '45 en van daarna zal ieder elyk zijn die leest. Waar dat ver ser! Precies huist is een andere 1Z. <tie. Het is daarom interessant tel. leerzaam een bundel verhalen den Doolaard die zijn spo- irUs"®! lang verdiend heeft en die de auteurs van de tweede eeuwhelft 23(%kaar te lezen. Kwalitatief heeft Zijnatuurlijk geen zin een lijn te r i2ten tussen traditie en vernieu- de dl-ie bundels zijn alle van eken g0ed gehalte. De drie bundels 2book daarom goed onderzoekma- al omdat de beide jonge schry- pken wat hun idioom betreft zich 'rij l* onderscheiden van de oude- ü4y gebruiken geen typografische 01 Vaardigheden en nemen de Ne- Veefndse taal in gebruik zoals die ,4 aandient. Deze beide zijn ook r lm extreme uitdagers en hun we- 'vr beeld heeft ook niets tartends. en.id®yn op zijn hoogst iets meer ge- jpeerd met het vuil aan en om de >ernjs (Ton van Reen) en spreken P^Jjduidelyker over seks. Bij L. S vel is dit niet eens opvallend. Kid Waai* zit het onderscheid dan? Om een populair beeld te gebruiken: Den Doolaard enerzijds en L. S. May en Ton van Reen anderzijds zitten een voudig op een andere golflengte. Uit de ether van de menselijke situatie ontvangen en geven zij iets anders. Op psychologisch terrein overge bracht: zy gaan van een andere be wustzijnslaag uit. De verhalen van Den Doolaard spruiten voort uit de traditionele laag, de laag van het spreken, de laag van de verstaan bare symboliek. Die van de actie na melijk. Niemand met voldoende ver stand zal een moment twijfelen aan wat Den Doolaard zeggen wil. Zeer zeker niet bij het eerste verhaal dat „De minnaar onder het bed" heet, maar ook r.iet bij „Achter de Muur", de geschiedenis van een bezeten ex- kolonel die in een bunker de taktiek van de slag om Stalingrad zit te re peteren of by het verhaal van de man in de bergen „Het Geitenoffer". Literaire kroniek door Clara Eggink ig I :u'faERLIJN (DPA) De Duitse IJLpaturg. regisseur en schrijver teOz Goldberg is op 78-jarige leef- c tc in Berlijn overleden. Goldberg d in 1891 in Koningsberg gebo- In 1920 richtte hij in Berlijn g i nieuwe Volkstheater op. Hij was 1 5 bij het Vrije Volkstoneel werk- Lagjn. Hij schreef de draaiboeken f de films „Affaire-Dreyfuss", en „Ein lied geht um die kl3t". In 1933 emigreerde hij via d.ag en Wenen naar Moskou, waar t. »het draaiboek voor een Beetho- >tjH-film schreef, die hij ook regis- jfstJde. Sedert 1964 woonde Goldberg andjr in Berlijn. Hy was lid van de kdemie voor Beeldende Kunsten ubs(yan de Loridense Pen-olub. 1 U 11' ntei ICHT (ANP) „Muse- it", de manifestatie van de ruim Nederlandse musea, in de jaar- in Utrecht heeft al meer dan bezoekers gehad. De organi- enoren zullen in de komende dagen ieentelijke bejaardentehuizen in Jer meer Utrecht en Amsterdam Unodigen „Musement" te komen beken. De bejaarden krijgen gra- w" toegang. „Voor deze mensen is een buitenkansje", aldus de or- 'defiisator di'. L. Gans, die overi- 'de*s zeer te spreken is over de hou- delg van het publiek. Er is tot nu dei Seen enkele wanklank gehoord de vorm van beschadigingen e.d. ogrfe krijgen keurig publiek", aldus unjGans. Istij .521 Den Doolaars mensen uiten zich door hun daden en hun karakters, zyn afhankelijk van hun aangebo ren eigenschappen en neigingen zo als spelen met seks, psychose, geld zucht. godsdienstwaanzin, liefde. Ei genschappen die de wereld nog al tijd doen draaien, om zo te zeggen en waar de schrijver op zijn per soonlijke wijze en met zijn stem over spreekt. Wie hem leest weet waar hij met deze schrijver aan toe is, wat hy belangrijk acht in woord en daad. Dat is Den Doolaards visie op de mens. fel en klaar neergezet op de wijzen van de traditie; met de alomaanwezige derde persoon op de achtergrond. Hoe zit het nu bij de beide ande deren? L. S. May's schepping staat dichter by dat van Den Doolaard gebleven. Bijna een halve eeuw, dag in, dag uit in dienst van het gesohreven en gedrukte woord. Ook een vorm van humanisme. In Rotterdam is het de tentoon stelling „Ontmoet Erasmus" die de aandacht trekt. De aanvankelijk op 31 augustus bepaalde sluitingsdatum De tentoonstelling in de Ko ninklijke Bibliotheek wordt gehou den in de Nassaukapel. het enige j Van de tentoonstelling is nu al een deel van het moderne complex dat halve maand uitgesteld, zodat men uit Erasmus tijd dateert en dartot 15 september ruimschoots de ge korte tyd geleden schitterend is ge- legenheid krygt Erasmus wat beter restaureerd. Daar heeft men een te leren kennen. I.ejrs i 'n heediiye vaca£*^zee boven zee V'tUi rjkJ">e" bowe»»* .A™us««ientsp? ZeekengrWj^^ centrum van vermaak A. DEN DOOLAARD dan dat van Van Reen, maai* zy spreekt inderdaad van een andere ge- wustzijnslaag uit. Haar problematiek is in wezen eenvoudiger: het is al- tyd weer de ontluistering, de des illusie. De ontluistering van de va derfiguur (het titelverhaal), ont luistering van de moderne opvatting dat man en vrouw seksueel gelijk gerechtigd zouden zijn, illusiever lies door onschuld bij het meisje Minnie in „Het uitbreken van de oorlog". Het schil tussen haar en Den Doo laard blijkt als men gaat kijken hoe L. S. May te werk gaat. Hoewel de verhalen de noodzakelijke actie heb ben, gaat zy toch niet van deze ac tie uit. Er is altyd een „ik" die tot in de dialogen toe zyn eigen erva ringen vertelt. Er is een ander brandpunt gekozen, een anders richten van de lens. Anders in die zin dat die nu gericht is op dat wat in wezen aan het spreken voorafgaat. De schryfster geeft er als het wa re zelf een voorbeeld van in haar eerste verhaal „De Haaien" waarin iemand (een vriend? een psychia ter?) een jonge vrouw brengt tot het zeggen van wat zy meent niet te kunnen zeggen of niet wil zeg gen. Men zou deze verhalen eniger mate kunnen zien als vrye variaties op de monologue intérieur maar dan met de auteur duidelyk als commen tator of leider. By Ton van Reen is er van enig leiderschap door de schrijver nauwe lijks meer sprake. Ook hij beweegt zich op de golflengte van voor het spreken maar hij voegt nog een ei gen symboliek voor de eigen vraag stukken toe. Zijn twee lange verha len „1945 of de moord door ge gealli eerde militairen en bugers uit de lichtstad Korp op leden van het door de mierenryders gestichte gezin var.' Cherubijn" en „1967 of de gevange ne die vermoord werd aangetroffen in de Libertystraat" gaan eigenlijk de kant van de parabel op, van een duivels sprookje. Het boze sprook je van de terugval van de mens in zyn oude kwalen van voor de wereld oorlog. De symbolen van schrijvers zoals de woonwagen, de dorpen Oe- roe en Boeroe, het meisje dat Alice heet uit „1947" zullen niemand moei lijkheden opleveren zomin als de Li bertystraat, de Tolsteeg of de man op de vuilnisemmer (IN de vuilnis emmer hebben we ook al gehad) uit „1967". De drie bundels hebben alleen dit gemeen dat ze, hoe verschillend ook, alle drie goed zyn. Wie een voorkeur geeft voor de ene methode of voor de andere moet wel bedenken dat nieuw niet altijd beter behoeft te betekenen en omgekeerd. dat tra ditie geen kwaad is. kleine honderd documenten, boeken brieven, prenten, penningen, schil derijen by elkaar gebracht, die het thema „Erasmus en België" oproe pen. Telkens dient een kleine groep om bepaalde aspecten van het on derwerp te illustreren: werken van Erasmus' uitgegeven in België, de betrekkingen tussen Erasmus en de in zijn tijd over de zuidelijke ge westen regerende vorsten, eerst Phi lips de Schone, later Karei de Vijf de, omstandigheden en conflicten en tenslotte ook de humanisten, die Erasmus in de Zuidelijke Nederlan den heeft ontmoet en met wie hij relaties is blijven onderhouden. De Brusselse Kon. Blrbliotheek zou de Kon. Bibliotheek niet zijn wanneer men weer niet een uitvoerige cata logus zou hebben samengesteld. Er zijn bij hert tentoongestelde materiaal merkwaardige dingen. Zo bijvoorbeeld een brief van Keizer Karei aan zijn tante Margaretha van Oostenrijk. Erasmus was nl. in 151C tot raadsheer van de Keizer be noemd maar zijn jaargeld werd niet geregeld uitbetaald. Uit Valladolid schrijft de keizer dan dat Erasmus vanwege zijn „grandes doctrines et litteratures" goed moet worden be handeld en dat hem zijn jaargeld moet worden uitbetaald „opdat hij niet, omdat hy niet wordt betaald, onze dienst zal verlaten". De Antwerpse expositie toont de documenten over het humanisme in de Zuidelijke Nederlanden na Eras mus. zo ten tijde van Plantijn, de drukker, en Rubens, de schilder. Belangrijke figuren waren verder Justus Lipsius «van 1578 tot 1591 is hij hoogleraar in Leiden geweest), Cornelius Gemma, Cornelius Vale rius, Livinus Torrentius en vele an deren. Een wonderlijk groot aantal van de Nederlandse humanisten uit die tyd blijken onrustige zielen te zijn geweest, die veel langs de weg zwierven Ten dele onder de druk van de politieke omstandigheden en ook wel uit eigen vrije wil. trokken zy van stad tot stad of zij zwierven dooi- Europa alvorens zich ergens te vestigen. Lipsius werd zojuist ge noemd en vooral botanisten als Dc- Welke activiteiten zich hier, buiten Deze openlucht- tentoonstelling wordt gehouden bin nen de kantelmuur aan het Schouw burgplein. Deze (vierde) Erasmus-manifesta tie Is bedoeld voor iedereen. Men heeft het publiek echter ingedeeld in drie soorten; hele haastige, iets minder gehaaste mensen en zij die de tijd willen nemen iets meer van de geleerde te leren kennen. Wie haast heeft doet het met de tref woorden, die het zich als een strip verhaal ontrollende overzicht van Erasmus' leven aan de hand van re producties naar 16e en 17e eeuwse gravures aan de binnenzijde van de kantelmuur verbinden. Het lezen van de één regelige onderschriften bij de afbeeldingen vergt iets meer tyd, maar geeft voldoende informa tie aan wie het iets kalmer aan kan doen dan de trefwoordenlezers, maar toch weer niet zoveel als de zich tijd gunnende geïnteresseerde bezoe ker vindt in de tussen de afbeel dingen geplaatste verhelderende en dikwijls aneodotische teksten. Op drie plaatsen waar grafisch bezien in de tentoonstelling een rustpunt vaflt worden korte filmpjes gepro jecteerd. Twee acteurs van het Nieuw Rotterdams Toneel Pieter Lutz er. Paul van Gorkum illustreren onder regie van Wim van de Velde de door Eraemus gesohreven. hoewel anoniem uitgegeven, satirische dia loog tussen de oorlogszuchtige Paus Julius en Petrus aan de hemelpoort. Het tweede filmpje is samenge steld uit interviews op straat, waar bij men voorbijgangers vroeg wat Erasmus voor hen betekent. Het der de filmpje dat tussen de tentoon- spellingsbeelden wordt geprojecteerd geeft enkele anecdotes weer: Eras mus boosheid op de Engelse douane, die hem zijn geld afnam en hem de schimpende opmerking ontlokte „mijn geld heeft al schipbreuk ge leden voor mijn schip is uitgevaren". Het middeleeuwse pleintje rond de door Teun Jacob vervaardigde copie van het Erasmus-standbeeld. met sporbdichtjes op de sokkel, vormt het eindpunt van de tentoonstelling donaeus, Clusius, Pantinus en Vul can is waren van die trekvogels. Weer anderen vestigden zich ver van het moederland: Hugo Blotius werd keizerlijk bibliothecaris in Wenen Hendrik Cocq lid van de Vlaamse lijfwacht van Filips II, Hendrik Gra ving du-ecteur van de Vaticaanse de taveerne, de poffertjesbakkerij. het antiquiteitenwinkeltje en de ver toning van de Erasmus-film van Hans Redeker in het Erasmus-huis je gaan afspelen, wil men nog even laten afhangen van de eerste reac ties var.' het publiek op de tentoon stelling. 3 (ADVERTENTIE) Deze grandioos fijne bruin suède herenschoen zit enorm lekker. Zeer soepele zool. Ook in zwart prentleer. Slechts AMSTERDAM (ANP-) De zes enzestig studenten van de Vrije Uni versiteit in Amsterdam, die in de nacht van 19 op 20 juni j.l. het ad ministratief gedeelte van het pro- V'sorium van de VU bezetten, zul len terzake van lokaalvredebreuk worden vervolgd. Dit heeft de Am sterdamse officier van Justitie en hoofd van het parket, mr. J. F. Hartsuiker. gistermiddag meege deeld. ..Na een gesprek met de presi dent-directeur, de rector magnificus der VU en vertegenwoordigers van de bezetters dinsdag J.l. moet ik verklaren dat ik tot mijn spyt niet aan het verzoek van de presi dent-directeur om tot seponeren over te gaan, kan voldoen. Ik acht het niet toelaatbaar dat studenten, na eisen te hebben ge steld en hun zin niet te hebben ge kregen. welbewust overgaan tot het plegen van strafbare feiten. Dit houdt niet. in, dat op grond van ieugdige leeftijd ik denk speciaal aan 17- en 18-jarigen In inci dentele gevallen wellicht tot niet- vervolging zal worden overgegaan^ zo deelde mr. Hartsuiker ter toelicb* ting op zijn beslissing mee. DEN HAAG (ANP) Ingrid Tra. yens is donderdag in Den Haag door een zege met 06, 63, 6—3 in de finale van het toernooi om de ten nistitels bij de oudere jeugd op Dit®, IJspaard kampioene geworden van Nederland. Zy kwam hierdoor ln het bezit van de Kea Bouwmanvaas. By de jongens ging de titel, verge zeld van de Jonkheer van Lennep- schaal, naar Fried Schmitz. Hij ver sloeg in de eindstryd Louk Sande*» (Leiden» met twee keer 68. Automobilisten opgelet! Speciale, aanbieding. Vederlichte auto schoen met veilige antisliphieLNu... slechts Ifa Rotterdam Binnenweg 10, Nieuwe Binnenweg 379 Groene Hilledijk 262 Putselaan 230 Katendrechtse Lagedijk 428, Schiedam Hoogstraat 2 Vlaardingen Liesvefd 16a Dordrecht Voorstraat 262. Breda Karrestraat 27, Tilburg Heuvelstraat 63 Den Haag Spuistraat 14, Leiden Haarlemmerstraat 70 Musici en dansers uit tfe Oekraïne geven op- het ogenblik met groot succes voorstellingen in de befaamde Salle Pleyel in Parijs. Na Parijs volgt een tour nee van het Russische gezelschap door de Franse provinicie. Alleen bij Alfa! Oersterke en Biijtvaste rundleren molière. Geheel gevoerd. Zwart, spotkoopje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 11