Via stoelenmatter en masseur naar kansel van Waalse Kerk de Oudenhofscliool De wereld wordt prachtig Kerkdiensten Leiden en omgeving Dichter-dominee Jan Wit promoveerde gisteren tot doctor Jan Wit over zijn blindheid Verenigingsraad AT kritiseert Vrolijk aischeid van moderne NCRV Mammoetcongres in Neurenberg Woord van bezinning LEIDSCH DAGBLAD GRONINGEN (GPD) Een knus studeervertrek vol boeken en braillebanden. De assistente brengt koffie en koek. Dichter- dominee Jan Wit steekt een nieuwe ongematteerde La Paz op. Door het raam van de werkkamer, op de eerste verdieping van Wits huis aan de Bennekomseweg in Ede. klinken poëti sche vogelgeluiden. Sinds gisteren zet Jan Wit „doc tor"' voor zijn naam. Op die dag werd hij ere-doctor van de rijksuniversi teit van Groningen. „Promoveren is aardig, maar die receptie die erbij kwam. daar wordt je dol van", zegt Jan Wit later tijdens het gesprek. Hij vertelt dan over zijn blindheid. „Jan Wit" en „de blinde dichter-do minee" zyn beide synoniemen. („In zekere zin wel irritant, er valt mee te leven, maar leuk is het niet".» Jan Wit werd op 7 juli 1914 in Nijmegen geboren. Hij werd opge leid aan het Christelijk blindenin stituut Bartimeus in Zeist en het Koninklijk instituut tot onderwijs van blinden te Bussum. Hij leerde er stoelen matten en manden maken, kreeg er muziekonderwijs en studeer de er heilgymnastiek en massage „Ik zou misschien nog w el een stoel kunnen matten, maar ik heb er geen geweldig meestersohap in bereikt", zegt hij van die periode. Ook het be roep van heilgymnast-masseur lokte niet zo erg. „Je leven lang op kos ten van andere mensen rond te draaien is ook niet alles". Jazzband De muziek trok meer. Jan Wit speelde enige tyd in een semi-pro- fessionele jazzband. („Ik ben nog altijd erg jazzmmded") en was ja renlang organist bü de Nederlandse Prostestantenbond in Bussum. „Ik zat daar dan 's zondags op de or- ganistenbank en dacht: „Wat daar aan de andere kant gebeurt, kan ik ook". „Het eiste wel een geweldige organisatie om voor dominee te gaan studeren", vertelt Jan Wit. ..Er was heel weinig studiemate riaal in braille. Veel ervan kwam uit Engeland. Toen de oorlog uitbrak bleef ik ook van dat materiaal ver stoken. Afym, de studie in Utrecht werd afgesloten en in Parys werd daarna nog een jaar gestudeerd, voor namelijk om de taal goed te leren". Jan Wits belangstelling ging uit naar een plaats als predikant bij de Waalse Kerk, en aangezien, zoals hij nu zegt, de leden van deze kerkge meenschap nog geloven dat „Onze Lieve Heer op zondag alleen Frans verstaat", moest hy wel een behoor lijk mondjevol van deze taal spre ken. Waalse Kerk Daar kwam nog by. vertelt Jan Wit, dat er in die tyd 1948 veel collega's uit Indonesië repa trieerden. De domincesmarkt wan Ik kende bovendien de sfeer van overvol geraakt en om toendertyd I de Waalse kerk een beetje, want mijn een plattelandsgemeente te overtui- vader was lid van de Waalse Ge- gen dat een blinde dominee het ook meen te. Hij was leraar op de Klok- allemaal wel kon, viel niet mee. kenberg in Nymegen. Jan Wit werd dio gebracht", vertelt hy. Voor het Ikor schreef hy samen met zyn col lega's Barnard (Guillaume van der Graft) en De Vries, musicals, ge ïnspireerd op bybelse onderwerpen. Een over de barmhartige Samari taan is in het Duits vertaald. Heel veel potentie vloeide weg in het be- rymen van psalmen en gezangen, zegt Jan Wirt. Minderheden „Van dichten alleen kun je overi gens niet leven. Daarom schryf ik nu regelmtig programma's voor de NCRV en maak er zelf versies bij. Ik zou ook graag wat wereldiyke versies maken en een geloofwaardig minnelied willen schryven. Maai- ja. als je dan weer in de kring komt van de volksliedpropagandisten, dan slaat je toch wel de schrik op het hart. Jan Wit is ook redacteur van het blad van de Nederlandse Blin- denbond en nu van de programma raad van de NOS". .JEn met al die dingen samen kan ik mij-n existentie uitleven", zegt hy Jan Wit over zyn blindheid: „hei is natuurlyk zo dat het sociaal en economisch erg lastig is. het heeft tot gevolg dat blinden vaak sterk wor den betutteld door een ziende om geving. Je kunt niet alles lezen wat Je wilt en het proces van de kennis name gaat biizondcr langazam. Een boek doorbladeren is er niet bij. Je zou heel goed blind kunnen zijn als je maar genoeg geld hebt om je met knechten te kunnen omringen", zegt hij enigszins schamper. UTRECHT (GPD) Uit de ver enigingsraad van de NCRV, giste ren in Utrecht, is er van verschil lende kanten kritiek gekomen op de steeds verder voortschrydende mo dernisering van de NCRV en het 6teeds minder aan de dag treden van haar, door de leden als evange liserend geachte taak via radio en televisie. Men sprak in dit verband over verdunning en verschraling en over de grote verontrusting hierover by de leden. Mr. dr. A. Zeegers uit Amsterdam, concretiseerde deze op merkingen in een woord van kritiek aan het adres van de actualiteiten rubriek „Hier en nu." „Hier en nu" moet een spreekbuis zyn van de christelyke omroep, daarby bedenkend dat alles wat waar is, nog niet ogenblikkelyk ge schikt behoeft te zyn voor uitzen ding." De heer Zeegers doelde hiermee op de aanwezigheid van een „Hier en nu"-team by het kunstenaarsver zet in het ryksmuseum. „Hier was niet alleen een duideiyke overtre ding van de zyde van de kunste naars van de moraal en het fatsoen, erger nog acht ik de overtreding te gen het wetboek van strafrecht. Door in het ryksmuseum aanwezig te zyn heeft „Hie<r en nu" duidelyk reliëf gegeven aan deze actie die volgens my demonisch is." OEGSTGEBST In de nieuwe aula van de Oudetnhofschool in O'geest namen de „zesdekl assert jee" j afscheid van de lagere school. Ou ders, leerkrachten en leerlingen I maakten er een gezellig feest van. De Oranje Mixmakers voerde enkele geestige dansnummers uit. Hoogtepunt voor de pauze was het poppenspel, door de leerlingen zelf geschreven, vervaardigd en ten to nele gebracht. Veel lof aan de moe ders, die in wekenlange voorberei- ding de kinderen leerden, welke vreugde gezameniyk kreatief bezig- zyn schenkt. De heer Verhoeven werd door leer lingen en ouders harteiyk gehuldigd Eerst in de vorm van een door de j leerlingen en ouders gezongen lied i en daarna verraste men hem met een klassefoto voor de hoofdenkamer Mr. de Jong dankte namens alle ou ders voor de krachtige inzet, het i doorzettingsvermogen en de liefde i voor het vak. die in al die jaren by de opbouw van de school gebleken waren. De Heer Verhoeven had de kinderen vier jaar onder zyn hoede. „Door de eerste zesde klas, die U zo voortreffeiyk toegerust aflevert, bent U zelf met lof geslaagd. Een schoorsteenklok was het ge schenk van leerlingen en ouders. Met een persooniyk woord nam de Heer Verhoeven tenslotte afscheid van zyn „zesdeklassers". NEURENBERG In Neurenberg is men begonnen met het zoeken naai- huisvesting voor het interna tionale congres van Jehovah's getui gen, dat in augustus 120.00 bedie naren van het evangelie van deze gemeenschap, van wie 16.000 uit Ne derland. acht dagen lang in die stad byeenbrengt. Reeds nu staat vast, dat de behoefte aan slaapplaatsen voor dit „mammoetcongres" zo groot is, dat ze niet slechts door kamers by particulieren gedekt kan werden. Daarom hebben de autoriteiten van Neurenberg gastvryheid bewezen door alle scholen en gymnastiekloka len af te staan, die dan als grote slaapzalen kunnen worden ingericht. DR J. WIT Theoloog, dichter, schrijver, mu sicus. dus voorganger van de Waalse Ge meente van Nymegen. Dat was in 1948. Hy is nu met emeritaat, want de gemeente was „klein en arm" en is in 1967 samengevoegd met die van Arnhem. Wie denkt dat ook met Ingang van het domineesschap de poëtische produktie van Jan Wit op gang kwam, is er naast. „Ik had voor die tyd al heel wat geschreven. In de oorlog bestond er een krin getje rondom Theo van Baaren („nu prof. doctor en als godsdiensthistori cus verbonden aan de ryksuniversiteit van Groningen"). Daar behoorden ook Leo Leehmann en Buddingh toe. „Als je blind bent heb je wat meer energie nodig om door te gaan met dat soort werk. Ad den Besten gaf echter mijn eerste bundel „RitU6 de passage" uit in 1950. En als je ge drukt staat begin je er allicht wat meer in te geloven, want van het een kwam het ander". Gevoelsbindingen „Ik sta nu van die eerste poëzie vi-y ver af. Je hebt er vaak nog wat j gevoelsbindiingen mee, maar die moet je toch ook van je af kunnen zetten. Vrybiyvend zeg je dan: „ach ja. zo deden we het vroeger" Jan Wit schreef na „Ritus de passage" de bundels „In den metalen stier", „Revalidatie", „Nederlandse gedach te" en andere gedichten. Ook schreef hij lekenspelen („zolang die in de mode waren"), toneelspelen „byvoor- beeld een jubileumstuk voor het N.V.V., de hymne Anthropolis <in op dracht van de Vara, op muziek van Lex van Delden) en een serie caba ret-liedjes en kerkliederen. „Een vryelyk stuk over Sneeuwwitje is la ter nog eens als hoorspel voor de ra Versies En verder: „Je behoort eigenlijk tot de onderdrukte minderheden. Je voelt het een beetje wat het betekent neger, homo-sexueel of jood te zyn, dan kryg je die stemming van „ont- j waakt, gij verworpenen der aarde". Ach ja, ik ben natuurlijk aardig links, alhoewel daar ook veel ydel- 1 heid en kwelling des geestes heerst". Je vlucht als blinde vaak in een ver beeldingswereld", vindt Jan Wit. Ik lees graag in Casanova en ik voel me wel aangetrokken tot die tyd. Ik zou dan wel tot de libertynen willen behoren. Eigenhjk is deze wereld al leen maar leuk voor mensen die door de mazen van het net weten te krui pen. Jan Wit werkt momenteel aan een groot boek over het Hooglied. Ze dur ven er niet over te preken. Het is eigenlijk het enige niet religieuze boek van de bijbel. Zuiver een lief desgedicht" zegt hij er van. De moderne theologie spreekt de. Jan Wit niet aan. „Dat met geweld willen moderniseren is een beetje dwaas. Dat jongeren de kerk uit lo pen komt wellicht doordat het tra- diitionele christendom hen niet meer aanspreekt en het modernisme hen niets zegt. Het wordt een steeds klei- nere groep, die zich voor de profeten en apostelen gaat interesseren, en I wie zal het zeggen of dat misschien toch wel goed is? De manier waarop j de joden, vooral vroeger, het geloof cultiveerden zegt my het meest. Op dit momen/t is het nog een grote vraag hpe het christendom en de christendommelykeid zich zal christendommeiykheid zich zal handhaven. Over de studentenac ties, die hy niet zonder meer wil af keuren, zegt Jan Wit: Je krygt soms wel eens een beetje het idee dat ze denken dat er in een universiteit van Via de tv werd twee weken geleden een Russische film over maanvluchten en maanonder- zoek vertoond. Het lanceren van de eerste satellieten, de prestaties van ruimtevaarders, evengoed Russen als Amerika nen gaven een stukje geschiede nis. Daarna werd een toekomst beeld getoond. De maan wordt bewoonbaarna ondergrondse bunkers worden radiotelescopen, sterrewachten en televisiesta tions gebouwd. Een complete stad verryst. Zelfs planten en bloemen worden gekweekt. Ten slotte gaan een vader en moe der met hun kind, dat op de maan geboren werd. in hun ruimtepakken door de straten van de maanstad. De slotwoor den van het sobere commen taar waren: „De wereld wordt prachtig." Een dergelyke pakkende film wekt vele gedachten. Deze kun nen in drieërlei aspect worden samengevat. Ten eerste: Is dit geen bra- vour? Zou het ooit wel mogelyk zyn dat de mens zich als kolo nist op de maan weet te vesti gen? Technische prestaties, we- tenschappelyk onderzoek, per- sooniyke moed en deskundig heid van de eerste maanpio- niers. het maakt een indruk van dwaze hoogmoed. De mens tracht buiten de beperkingen van eigen wereld te treden. Stygt hy daarmee niet op ge- vaarlyke wyze uit boven vast gestelde grenzen? Mogen der gelyke pogingen waarvan de film een overweldigend beeld gaf. ondernomen worden? Bo venal, de kosten voor de maan landing en alles wat daarna nog zal kunnen volgen, zyn afschu- weiyk vergeleken met alles wat met hetoelfde geld op de aarde hersteld en verbeterd zou kun nen worden. Jawel, de wereld wordt prachtig. Maar moeten we dan zo ver weg van de aar de daarmee beginnen? Het tweede gezichtspunt be treft de techniek en de vooruit- lij gang die direct en indirect op allerlei gebied wordt bevorderd. Goed beschouwd kunnen zich slechts enkele experts realise ren welke moeilykheden op schitterende wyze, zowel door Russen als Amerikanen over wonnen zyn en welke proble men alsnog opgelost zullen wor den. De mogelykheden blyken ondanks alle sombere verwach tingen aanwezig. Risico's wor den tot het uiterste minimum teruggebracht. Het programma van de ruimtevaart wordt met hoogste precisie en met de bes te hulpmiddelen uitgevoerd. Mag dit alles dan niet positief worden gewaardeerd? Het is zelfs mogelyk optimistisch te zyn: de maanvluchten en een mogelyke vestiging van mensen op de maan zouden weieens kunnen bydragen tot bespoedi ging van vrede op de aarde! Niet alleen de techniek maar tegelyk nader inzicht in allerlei problemen waarover geleerden van alle tyden hun veronder stellingen hebben gegeven, ko men nu tot een definitieve op lossing. Zal met de ontwikke ling van de ruimtevaart ook niet op ander terrein veel zorg en ellende sneller kunnen ver- dwynen? De apparatuur en de kennis die door de voorberei ding van de maanlanding tot zo fantastische perfectie zyn ge bracht. kunnen wellicht beteke nis hebben voor medische we tenschap, voor ontplooiing van praktische toepassingen, voor sociale hervormingen, voor ver ruiming van de menselyke geest? Zo wordt de wereld in derdaad prachtig! Het laatste aspect brengt ons tot verre toekomstverwachtin gen. Het is bekend hoe in de Russische denkwereld steeds het verlangen naar verandering en de verwachting van een ideale wereld heeft geleefd. Geen wonder dat een Russische film eindigt met: De wereld wordt prachtig. Dit is een le vensovertuiging. Laat deze ge mengd zyn met politieke op vattingen en idealen: afgezien hiervan blyft het treffend dat deze visie op de wereld van morgen wordt gegeven. Het is des te meer treffend, omdat in de christelyke wereld de welbewuste verwachting van een andere, betere wereld ver zwakt is. Terwyl de bybel zowel in de geschriften van profeten als in het getuigenis van apos telen aan de toekomst herin nert. In het persooniyk en ge- meenschappelyk geloof is deze toon van hoop onmisbaar. Het is niet de bedoeling dat we eigen zekerheid en persoonlijke verlossing als het één en al be schouwen. We zyn verbonden met miljoenen anderen op deze wereld van nu, met de mede mensen van de geschiedenis voor en na ons. De Russische film over de maanbewoning moge fantastisch lyken, het heeft my op beschamende wyze langs indirecte weg verwezen naar de bybelse aankondiging voor de gehele aarde, voor alle mensen persooniyk en geza meniyk met alle schepselen waar dan ook: De wereld wordt prachtig Di' P. Schoonheim, Herv. predikant in Leiden. alles moet gebeuren, behalve de cul tuuroverdracht. Het is goed dat daar nog enkele mensen mee bezig bly- ven" Ere-doetor Over zijn benoeming tot ere-doc tor: „Het heeft mij aangenaam over vallen maar ik heb nu weer het ge voel dat ik het waar moet ma ken. Natuurlijk zit er ook een ele ment van erkenning in. „Bekroning" zou ik het niet willen noemen, want dan lykt het net alsof je op wilt houden". Waarom juist de univer siteit van Groningen het ere-docto- raat uitreikt? Jan Wit: „Er zyn daar vrienden die aan me gedacht heb ben". Een bekroning is het dus niet, want Jan Wit ls geenszins van plan op te houden. „Ik zou nog een boek met kinderversjes willen schryven, maar dan moet ik wel proberen me de theologen en pedagogen van het Ujf te houden. Verder zou ik een boek willen schryven over Adam en Eva, over Kaïn en Abel. Al myn fantasie over dat eerste bybelboek zou ik erin willen verwerken". Leiden Hervormde Gemeente Pieterskerk 10.30 u ds A. J. Kret (Jeugddienst), 7 u ds P. Kloek. Hooglands kerk 10 u ds J. de Wit. Marekerk 10.30 u ds P. Sierat te Oegstgeest. 5 u ds C. van den Bergh, Katwijk aan Zee. Bethlehemkerk Driftetr. 10 u ds I. 8. Kyne. Maranathakerk Lage Morsweg 9 u ds P. Kloek. Bevrijdingskerk Montgomerystr 10.30 u ds P. J. D van Malssen Koningskcrk Konlngsstr. 9 u ds P. Sierat. Vredeskerk Burggravenln. 10.30 u ds P. Kloek (Jeugdkapel 10 u mej. L. Kastelein). Ver. Vrijz. Herv. (Aula Asserstr. 1) 10 30 u mej. dr C. Boer, te Amsterdam Egllse Wallone Geen dienst Academisch ziekenhuis 10 u ds H- W. Hemmes. Dlaconessenhuis 10.30 u ds A O Baayen, te Rynsburg Jeugdkerk L.H.J.-Gebouw Jeugddienst in de Pieterskerk. Ger. Kerk: Zulderkerk 10 u ds H A. Munnik, te Bruchterveld. 6.50 u ds Bo venberg. (Dienst met belangstellenden Petrakerk 10 u ds Hortensius. 5 u ds H. A. Munnik. Oude Vestkerk 10 u dr v. d. Zwaan 6 u dr Dronkert. Beloftekerk 10 u dr Dronkert. 5 u dr v. d. Zwaan. Bevrijdingskerk 9 u ds Bovenberg. 5 u ds Hortensius. „Groenhoven" 10.15 u ds Bovenberg „De Mirt" 10 u (ouderendlenst) d® heer Witte. Zulderkerk (Ingang Verlengde Bloe- mistenln.) 3 u dienst voor doven R.K. Kerk (H. Lodewljk) (zat. av 7 u) 8.30. 9 45. 11, 12.15 en 6 u. (He rensingel z.av. 7 u. 8. 9.30, 11. 12.15 en 6.30 (H. Peters) (zat.av. 7 u). 8. 9.15. 10.45. 12 en 6 u. (Hartebrug) en (za- terdagav. 7.30), 7,30, 9. 10 15, 12 en 7. (H. Leonardus) (zat. av. 7 u, 8, 9. 10. 12.15 en 7 u (H. Antonlus) (zat.av. 7) 9.30, 11.30 en 6.30 u (stud, parochie) (zat.av. 7.30 u) en 11.45 u. Christian Science (Steenschuur 6). 10.30 u dienst. Oud Kath. Kerk Cronesteinkade 2) 9.45 u H.M. Vrije Kath. Kerk (Vreewykstraat) 10.30 u hm A Chr. Geref. Kerk 10 leesdlenst. 3 u ds Rlbbers. Leger des Heils: 10 u Heillgings- dlenst. 7.3" u verlossingssamenkomst. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 d® J. v d. Haar. Nieuw Apostolische kerk (Hoge Rijn dijk 24) 9.45 u dienst. Rem. Gem. 10.30 u ds J. Th Macken zie. Evang. Chr. Gem. (Middelstegrt. 3) 10 en 5 u dhr. Dikkes. Doopsgezinde gem. 10 u ds H. van Bilderbeek. Evang. Luth. Gem 10.15 u ds J Happee. Baptlstengem. 10 u ds R. Reiling. Church of England (Old Kathollo Church. Cronesteinkade 2) 7.30 uur Evensong Rev. J. Lewis. Geref. Gem. 10 u leesdlenst. 3.30 u ds Honkoop (donderdag 7.30 u ds C. v. Dam). Aarlanderveen Herv Gem. 10 u hr Groenendijk. 7 u ds G. van Doorn. Geref. Kerk 10.30 en 6.30 kand. R Hassefras. Chr. Geref Kerk 9.30 u ®d 6.30 u ds A. W. Drechsler. Abbenes Herv. Gem. 9 30 u ds J. Voordouw Belnsdorp. Dorpshuls Venne- perweg 10 u ds H. Belier. te Hoofd dorp. Alphen aan den R(Jn Herv. Gem. Adventskerk Julianastr. 9.30 u ds J. H. Bogers. 6.30 de heer H. A. van TIL Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u ds M. Hanemaayer. Opstandlngskerk 9.30 u ds P. A Lefeber 6.30 ds J. H. Bogers Gebouw Naby Jeugdkapel 9.30 dhr. J. C. de Geus. Zaal Opstandingskerk Jeugdkapel 9.30 u dhr. J. Hartwlgsen. Martha-Stlchting „Rijnstroom" 10.30 u de heer A. P. Smittenaar. Kerkgebouw Oudshoornseweg 10 u ds G. Cadée. Sionskerk 9.30 u kand. A. van Beek. 6.30 eerw. heer L. v. Gaaien. Gebouw Onderweg 10 u prof. dr. J. Schone- veld. Aula Alphen-Noord 11 u kand A van Beek. R.K. aula Sterrenln 10 u de heer J. Schipper. Geref. Kerk Ma ranathakerk Raadhuisstr. 10 u ds G O N. Veenhuizen. 6.30 ds Fr. de Jong. Salvatorikerk W. de Zwijgerln. 10 u ds A. Borman. 6.30 ds G. O. N. Veenhui zen. Alphen aan den Rijn Noord De Goede Herderkerk 10 u ds Fr. de Jong 6.30 ds A Borman. Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grypensteinstr 9.30 en 5 u ds M. S. Roos. Oud Geref Gem. Kerkgebouw Hooft6tr. 240 lees dlenst 9.30 u 4 u. (dinsdag 7.15 u ds v. d Breevaart). Rem. Geref. Gem. geen dienst Baptisten Gem Kerkgebouw Molenvlietln. 10 en 6.30 u ds Koekkoek Volle Evangelie-gem (Kindervreugd) 10 en 7 u dienst. Bodegraven Herv Gem. 't Anker 0.30 u ds W. Balke (H.A.) 6.30 u ds W Balke (H.A Salvatorkerk 10 u prof dr. A van Ruler van Utrecht (H.A.) 6.30 u ds L. Zwanenburg van Hulzen (H.A.) Geref. Kerk 10 en 6.30 u ds P v d. Spek te Utrecht. Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 leesdienst 4.15 u ds H Scholte (afscheid). Geref. Gem. 10 en 6 u. leesdlenst. (dinsdag 7.30 u ds J v Haren te Amersfoort)Evang. Luth. Kerk 9 u ds B. G. te Winkel (hoofd dienst). Evangelisatiekring 10 u ere dienst 6.45 u A. Rozendaal te Apel doorn R.K. Kerk (zat 7 u) 8, 10. 11.30. 5.30 u. 7 u. Boskoop Herv. Gem. 9.30 u ds W. L. Heijmans, 6.30 u ds A. de Leeuw; Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds Wester- veld. Alphen a. d. Rijn; Aula Mavo- school Snydelwijk. 11 u ds Westerveld. Alphen a. d. Rijn; Chr. Geref. Kerk 9 30 en 6 u ds J. Mannl; Geref. Gem I 9.30 en 6 u theol. student J. Meijn- ders. De Meern; Vrijz. Prot. Geloofs gemeenschap 10 u ds A. de Jonge. Gou da; R.K. Kerk 7.30 u. 9 u. 11 u. 5.30 li (zaterdagavond 7 u) llazerswoude Herv Gcm. 10.30 u en 6.30 ds L. Boer. Geref. Kerk 9 en 5 u kand Hassefras. Ilillegoni Herv Gem 10 u ds J Bronsgeest, sluiting schooljaar; met m.w.v. kinderen Jullanaschool 7 u dhr Vink. uit Katwijk aan Zee 10 uur Jeugdkapeldienst in kantine Leeuwen- j stein. Pastoorsin. 10. lOuDorpsh. Ven- neperweg ds H. Beller, van Hoofddorp Geref Kerk 10 u ds A. van Zuyien, 7 u ds G. de Zeeuw. Chr Geref. Kerk 10 u Dienst des woords 7 u ds Wijnsma. van Rozenburg R.K Kerk St. Joseph (zat.av. 7 u) 8.30. 10. 11.30 en 7 u. Bo vendien in Belnsdorp (Dorpshuis 't Ei land) 8.30 u. St. Martlnu8 (zat.av. 7 u) 7. 8.30. 10 u. 11.30. 12.45 5.30 en 7 u. Hoogniade Herv. Gem 10 u de heer H. A van Til Kaag Herv Gem 10 u ds J Brons geest. te Hillegom R.K Kerk 7. 8. en 10 en 7 u Katwijk aan den K(|n Herv Gem (Dorpskerk) 9.30 heer J Vink, Katwijk a. Zee 6 ds Goverts te Naaldwijk. (Ont- moetlngskerk 10 ds Kruijne. Heemste de 6 30 ds Baas (School Narclsstr.) 10.30 ds Baas. Geref. Kerk 9.30 en 7 u ds De Vries Katwijk a. Zee (HA) R.K Kerk (zat.av. 7 u) 7.45. 9.30, 11.15 en 7 u) Verpleeghuis „De Wilbert" (zater dagavond 6.30) 6.30 u. Katwijk aan Zee Herv Gem Nieuwe Kerk 10 u ds A Vink 6 u ds W. Chr. Hovlus. Oude Kerk 8.30 u ds W. Chr. Hovlus. baddienst 10 u ds W. Vroeglndewey. 6 u ds J. C. v. Hun- nik. Ichthuskèrk 10 u ds C. v. d. Bergh 5 u ds W. Kool. Pnlëlkerk 9.30 ds J. C. van Hunnik 6 u ds W. Vroeg wey Groen van Prlnstererschool, 10 u ds W. Chr. Hovlus. Wykgebouw „De Hoeksteen' 10 u Pf Otfried Bispllng- hoff. uit Dortmund (Dienst in de Duitse taal). Ziekenhuis Overduln 2 u ds J G. van Ieperen. Zeehospitium 8.45 ds W. Pakker (H.A Geref. Kerk Vre- i deskerk 9.30 ds F Pijlman (H.A.) 5 u I ds F. Pijlman (H.A.) Trlumfatorkerk 9.30 u ds W. Bakker (H.A.) 5 u ds W [Bakker, (H.A). Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds H. C. van der Ent. Geref I Kerk (vrijgem.) 9 u en 7 u ds Borg- j dorf. van Baarn. 10.30 en 5 u ds C. J Breen. Geref. Gem. (Remisestraat) 10 en 5 u leesdlenst (woensdag 7.45 u I ds v. d. Bijl). Koudekerk aan den R(jn Herv. Gem. 10 u ds H Hutlng uit Rotterdam. 7 u ds H. W. Hemmes uit Lelden. Ge- ref Kerk 10 uen 7 u ds Smit uit Voor- I schoten Leiderdorp Herv Gem. (Geref. kerk Hoofdstr.) 10.30 ds J P Honnef (H.A (Scheppingskerk) 11 u dhr. J. v. d. Hoek te Zuldzande. Geref. Kerk (Hoofdstr.) 9 u kand A. Wessels te Oegstgeest. 6.30 u ds J. R. Zyistra, te Duurswoude (Scheppingskerk) 9.30 ds J. R. Zijlstra 5 u kand A Wessels. R.K. Kerk 9. 10.30 en 12 u. Lelinuiden Herv Gem. 9.30 u ds J. G. van Ieperen Geref Kerk 9.30 en 7 u ds D. Averes Llsse Herv. Gem (Grote kerk) 9 u ds J van der Velden 7 u ds J. v d. Velden) (Helv. kapel) 10.30 u ds J van der Velden; Geref. Kerk 10 en 7 u drs. A E. van der Woude; Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u ds D H. Bisma; Geref. Gem 10 en 5 u ds A de Blols; Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 4.30 u dienst des woords. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u leesdienst (Donderdag 7.30 u ds J. van Prooljen, van Stavenisse). Ned. Prot. Bond geen dienst. Kerk St. Aga tha (Zat. av. 7 u) 8.30. 10 15. 11.45 en 7 u (dependance Poelpolder) (zat av. 6 45). 845 en 11.45 u Maria Kerk (zat. av. 7). 8.30. 10 30 12 en 5.30 u H.H. Engelbewaarders 7.30. 845. 10.45 en 5.45 Nieuwkoop Herv, Gem. 9.30 u ds G v. Doorn 6.30 ds G. A. Alma (jeugd dienst). Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds R J A. Hanenburg. Chr. Geref. Kerk 930 en 6.30 u de heer J. v. Leeuwen. Rem Geref. Gem 10 u ds G Bloe- mendaal te Delft. Nleuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds A. de Leeuw 6.30 ds A. J de Jong (Jeugddienst) Geref. Kerk 8.30 u ds Fr. de Jong 6.30 u ds B(jleveld. Xleuw-Vennep Herv. Gem. 9.30 u dienst des Woords 7 u ds J. v Win terswijk, van Zeist. (Dorpshuis Venne- penveg) 10 u ds H Beller, van Hoofd dorp. Geref. Kerk 8.45, 10.30 en 4.30 u ds Hoornstra. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 u ds W. de Graaf. R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 7.30. 9. 11 u. N'oordwyk-Blnnen Herv. Gem. 10 u ds D. Keunlng (H.A.) 7 u ds Jor- rltsma (Nootdorp) H.A. Ger Kerk 9.30 u ds Boediman (Amstelveen) 7 u ds W. Dekker. (Van den Berghstichting) 11 u ds L. van der Linden (Rijnsburg) Ned. Prot. Bond geen dienst. R.K. Kerk (zat. av. 7 u) 8. 9.30. 11.15 en 5.30 u. Noordwljk aan Zee Herv. Gem. 10 u dr J. G. B. Jansen (De Rank) 10 u Jeugdkerk 7 u dr J. B. B. Jansen (zangdienst) Geref. Kerk 10 u ds W. Dekker 7 u ds A. G. Baayen (Rljns- burg) Sole Mio 10 uur dienst. Herv. Ger. Evangelisatie (VGLO-school, Schoolstr. 2) 10 u ds G. Boer (Kat wijk aan Zee) 3.30 u ds W. Vroeglnde- welj (Katwijk aan Zee). R.K. Kerk (zat.av. 7 u) 7.30. 9. 10.30. 12 en 7 u. Noordwykerhout Herv Gem. 10 u ds A. H. Smits 7 u De Zllk ds A. H. Smits (aula Meisjesschool). R.K. Kerk St. Victor (zat.av. 7 u) 8, 9.30, 11, 6 u. (Zat.av. 7 u) 7.30. 8 45. 10.15. 11.30 en 7 u. Oegstgeest Hen. Gein. (Groene Kerk) 10.30 u ds J. Irik iPauluskerk) 10 u ds H. Perdok (Gemeentecentrum i 7 u ds N. O Steenbeek te Amersfoort (Centrale klnderdienst Gemeentecen trum 10 u wika M. A. d Vlieger) Vrijz. Herv. (Gemeentecentrum) 10.30 u dr J. SPrlnger. Geref. Kerk 10 en 7 u ds H. Post. R.K. Kerk (zat.a v. 7 u) 9. 10.30. 12 en 6 30 u Bonaventura- kapel (zat. av. 6.30 u) 8 en 10 u (Bhlkrk) 9 30 u ds Wiss. 5 u ds Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 j u ds Lalleman, 7 u ds Bronsgeest te Hillegom (Jeugddienst) Geref. Kerk 9.30 cn 6.30 u ds S. Hoekstra Rem. Ge- j ref Gem. 7 u dr A. W. Cramer. RUnsaterwoude Herv. Gem 9.30 en 7 ds Ph. J. Leenmans. Chr. Geref. Kerk 9.30 u dienst des woords. 2.15 u. dhr J. van LeeuweD Rynsburg Hen'. Gem 9.30 u ds Stroo uit Koudekerk. 5 u ds Wisse (Bethelkerk) 9.30 u d6 Wisse, 5 u ds Boon te Katwijk (Jeugddienst). Ger. Kerk Petrakerk 9.30 u ds v. d. Linde. 5 u ds Baayen. Maranathakerk (voor kerkgangers "van het Rapenburg) 8.45 ds Baayen 4.30 u ds BIjleveld. Mara nathakerk 10.15 u ds BIjleveld. 6 u ds Langeler Sassenheim Herv. gem. 10 u dr C. van Andel te Zoetermeer. 6.30 u ds D Keunlng Noordwljk (Jeugddlennst Geref. Kerk 9.30 u ds B. Bouma te Noordwljk. 5 u ds Averes te IJmuiden Chr. Geref Kerk 10 en 5 u ds Joh Prins te Den Haag/Ryswljk. Ned. Prot. bond 10.30 u ds D. A, Werner te i u ds SJ. Tiemersma 6.30 ds G. A. Wes- u ds H. Wassenaar. R.K. Kerk (zat 8. 9.30, 11 en 5.30 u Voorschoten Herv. Gem. 10 u ds De Bens. 7 u ds Van Wijsden. Kerk a. de Rijndijk 10 u ds Vossers. Geref, Kerk 9, 10.30 en 5 u ds De Zeeuw. R.K. Kerk (Laurentius (zat. av. 7) 7.30, 9, 10.30, 12 en 5 u. Moeder Gods (zat. av. 7 u) 10. 11.30 en 6 u. Valkenburg Herv. Gem. 10 u ds v. Roon te Katwijk a. Zee. 6.30 u ds Veld kamp te Den Haag (jeugddienst) Ge ref. Kerk 9.30 u ds Langeler, 6.30 u ds v. d. Linden Voorhout Herv. Gem 10 u dr G. P H. Locher te Oegstgeest. R.K. Kerk (zat. av. 7 u) 7.30. 9. 10.30 11.45 en 5.30 u. Waddinxveeu Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 u kand B. Oosterom te Wad- dlnxveen 6.30 u dhr. J. A. Kruithof te Monster. (Esdoornln.) 9.30 u ds J. R. Cuperus 6.30 u ds J. v. d. Heuvel. (Bethel) 9.30 u ds C. de Vos te Gouda. 5 u idem. (Immanuelkerk) 9.30 u dr A. van Haarlem. 7 u ds C. B. Roos te Gouda. Geref. Kerk Kruiskerk 9 eD 10 30 u ds B Koekkoek 6.30 u ds M Boot te Oudewater. Christ. Afgesch. Gem 9 30 u en 5 u ds A P. Verloop. Warniuml Herv Gem 10 u ds J M. Snijders (Gezinsdienst) 7 u ds J. M Snijders. R.K. Kerk 8. 9.30 11.30 en 7 u Wassenaar Herv Gem Dorpskerk 9 u toerlstendlenst; 10 u dr Frederikse. 7 u ds A. van Es, Den Haag (Jeugdd.) Klevietkerk 10 u prof dr H. Berkhor, Oegstgeest. Messiaskerk 10 u ds Van Zanten. Geref. Kerk Bloemcampln. 10 en 7 u ds A, Vos te Baarn Zljlln. 10 u prof dr J. v. d. Berg, Amstelveen 7 u dr J M. Vlijm, Lelden. Ned. prot. bond Lange Kerkdam 10.30 u ds A. L. Broer te Hilversum Herv. Geref. E- vangellsatle Dorpshuls 10 u ds M. Ot- tevanger. te Oegstgeest. 4 u ds W. Chr. Hovlus. te Katwijk Zee R.K. Kerk Wil- librordus (zat.av. 7 u) 8, 9.30, 11. 12.15 en 5 u. Goede Herder (zat.av. 5 u) 8.30, 10 en 11.30 u H. Joseph (zat.av. 7 u) 7.30. 8.45. 10.30. 12.15 en 7 u. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u ds Franken (H.A.) Geref. Kerk 8.30 u ds Munnik te Bruckterveld. 5 u ds Veenhuizen te Alphen a. d. Rijn. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u ds Reijenga. Geref. Kerk 9.30 u en 7 u kand J. D. Cremer. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u ds Joh. Stehouwer. R.K Kerk (zat. av 7 u) 8.45. 10.30 en 12 u. Zwanimerdam - Herv. gem 10 u 6.30 u ds G. Goudzwaard. Geref. Kerk 9.30 rerveld. Rem. Geref. Gem. Cramer te Epe. De Meerburgkerk (r.-k.) aan de Hoge Rijndijk in Zoetenvoude. Foto LD/Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 8