ANTISEMITISME
in de Ver. Staten
Thans
Black
ook in de
Power-beweging
Vissende schrijvers en
schrijvende vissers
SHALL WE SPLIT INTO
WARRING TRIBES
OR UNITE IN SOLVING
THE PROBLEM?
WILL YOU PLEDGE BROTHERHOOD
WITH US?
Huwelijksaanzoek
na vijftien jaar
Tegen
krachten
aan het
werk:
Oproep
om
vrede,
liefde
en
gezond
verstand
ZATERDAG 28 JUNI 1969
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA IC
In de dagbladen van New York wordt sinds ruim een half jaar een vreemde strijd geleverd
j legen antisemitisme onder de negers. Deze strijd wordt o.a. gevoerd door middel van adver
tenties die een hele pagina beslaan, gekocht door Joodse organisaties als het „Amerikaans
fjoodse Congres" en door speciaal in het leven geroepen instanties als het „Committee to
I stop hate".
Deze laatste groep publiceerde kort geleden een advertentie waarop een niet zo goed gelij
kende namaak-Hitler stond afgebeeld, compleet met hakenkruis-armband, adelaar-daspeld en
Ide nazivlag als achtergrond. Op de voorgrond stond een verjaardagstaart met brandende
larsen.
De bijbehorende tekst luidde: beraal beschouwt en (dus) „pro-ne-
Twintig april is zijn verjaardag. ger". In de overwegend niet-Joodse
Maak het geen gelukkige dag". En buitenwijken van de grote steden
rerder: „Voor Adolf Hitler zou de (rondom Washington, Chicago, Phi-
laatste crisis in New York een kolf- ladelphia, New York) bestaan nog
je naar zijn hand zijn geweest. Zwar
te tegen Jood. Jood tegen zwarte.
Deze advertentie is een oproep tot
iedere nadenkende Newyorker. Een
«proep om vrede. Een oproep om Hef-
de. Een oproep om gezond verstand,
roordat haat onze stad New York en
ijjn inwoners verslindt".
De crisis waarvan gewag wordt
gemaakt is de impasse in het beleid
van de openbare scholen in New
York. die na de staking van het on-
éerwyzend personeel verleden jaar in
herfst een miljoen kinderen op
Van onze
correspondent t
mr. H. L. Leffelaar
Éraat hield. Wat toen begon als een
aachtsstrijd tussen het school-
«•tuur van de stad, de vakvereni-
jng van onderwijzers en het school -
listrict in de negerwijk. Ocean Hill
Irownsville (waar een aanta) onder -
fijzers werd ontslagen), ontaardde
een conflict waarbij steeds meer
fechermd werd met aantijgingen
an anti-semitisme.
Schoolstrijd"
Hoewel de school-crisis zoveel ge
ïmpliceerde facetten heeft dat een
- olledig artikel erover in The New
ork Times ruim een maand voor-
weiding eiste, is het conflict het
eat te begrijpen als men in ge-
ichfcen houdt dat het merendeel
m de onderwijskrachten in New
ork Joods is en dat de strijd gaat
lokale zeggenschap in (neger-
Istrioten over de aanstelling en het
ig van leerkrachten. Maar wat
et lokale karakter van deze machts-
rijd nationaal van belang doet zijn,
dat zij parallel loopt aan de op-
)mst van de Black Power -bewegin g
ie niet alleen in New York. maar
>k in andere grote steden zeggen-
hap opeist in zaken die de neger-
ïetto's betreffen. Ook in deze an-
ire steden speelt anti-semitisme on-
sr de negers een zij het soms over-
reven, maar dan tooh in ieder ge
il onfortuinlijke rol.
Anti-semitisme is in de Ver. Sta-
m nooit afwezig geweest. In som-
lip delen van het land, zoals het
«Iden, speelt het mee in de houding
in de bevolking die de Jood als li-
steeds talrijke country clubs, exclu
sieve verenigingen en gezelschappen
waar Joden geweerd worden. Maar
nieuw is anti-Joods sentiment onder
de negers.
Black Power
Dit anti-semitisme is echter gro
tendeels het gevolg van bijkomende
omstandigheden (de Jood wordt door
Black Power voorstanders in de eer
ste plaats als een ..blanke" be
schouwd), maar er zijn alarmeren
de aanwijzingen dat sommige in de
Black Power-beweging het pure an
ti-semitisme bevorderen omdat het
concreet is en tot de verbeelding
spreekt.
Dat de Amerikaanse Joden tradi
tioneel als minderheidsgroep aan de
zyde van de negers hebben gestaan
en dat een rabbi een van de oprich
ters was in 1909 van de Nationale
vereniging voor de bevordering van
de negers (NAACP), schijnt voor de
ze militanten weinig uit te maken.
Het keerpunt in de betrekkingen
tussen negers en Joden kwam om
streeks 1965, toen verschillende be
wegingen die toen in het zuiden werk
zaam waren om de gelijke rechten
van de negers te bevorderen, werden
gezuiverd van blanken. Waar zulke
organisaties als de studentenbewe
ging voor de geweldloze bevordering
van de belangen van de negers
(SNCC), voor 1965 voornamelijk ge
steund werden dooi- blanke studen
ten uit het noorden (onder wie vele
joodse studenten), werden deze blan
ken nu uit deze organisaties verdre
ven om ze een uitsluitend „neger"-
karakter te geven. Dit was in zeke
re zin het resultaat van het nieuwe
zelfbewustzijn van de neger dat o.a.
door de acties van dominee King ge
voed werd.
Het is mogelijk dat uit deze acties
ten onrechte de conclusie werd ge
trokken dat de Jongere en militante
negers „dus" anti-joodse waren.
Maar in februari 1966 hield een offi
ciële spreker voor het Congress for
racial equality (Core - congres voor
gelijkheid van de rassen) een rede,
waarin gezegd werd dat Hitier lang
niet genoeg Joden om het leven had
gebracht. Deze spreker, een neger,
werd weliswaar geroyeerd als lid
van Core, maar de eerste kiemen
voor het anti-semitisme waren ge
zaaid.
Pr o-Arabisch
Een jaar later, in februari 1967,
diende een Joods lid van de commis
sie voor menselijke rechten in New
York zijn ontslag in, omdat naar
zijn mening ndet voldoende aandacht
werd besteed aan klachten over an
tisemitisme onder de negers. In die
zomer brak de oorlog uit tussen 16-
raël en de Arabische landen en SNCC
(de studenten-beweging) kwam uit
met een publikatie waarin een anti-
Israëlisch artikel werd opgenomen
en de kant van de Arabieren werd
gekozen.
Tegen het eind van dat jaar ver
scheen een onfortuinlijk artikel van
John T. Hatchett in het onderwijs-
orgaan „The African-American tea
chers forum" waarin hij openlijk
joodse onderwijzers aanviel: „Wij
zijn vandaag getuige in New York
van een fenomeen dat het einde be
tekent voor het intellect en de ziel
van onze zwarte kinderen. Dit is het
bereiken van de wasdom van de Jo
den die de onderwijs-bureaucratle
van New York domineren en in hun
macht hebben". Desondanks werd
Hatchett door de Universiteit
van New York aangesteld als direc
teur van het naar dominee Martin
Luther king genoemde studie-cen
trum. Maar zijn benoeming werd on
gedaan gemaakt toen Joodse organi
saties door het hele land protesteer
den.
Dit soort incidenten werd nog ver
ergerd toen het Metropolitan museum
in New York een tentoonstelling
waren en In hoeverre de klachten
niet aanzienlijk overdreven werden.
Typerend voor de verwarring was
dat onder de advertenties tegen het
antisemitisme onder de negers, ook
een annonce van een volle pagina
voorkwam van het „Joodse burger-
comité voor districtszeggenschap",
waarin onder kop „Hoe de Joden
van New York werden opgehitst te
gen de negers" een uitvoerig artikel
verscheen om aan te tonen dat het
zogenaamde antisemitisme onder de
negers een verzinsel was om een
aantal joodse organisaties tot een
eensgezinde positie te dwingen.
In televisie-programma's werden
vervolgens negers en Joden uitgeno
digd om hun visies te geven, maar
officieel werd nooit bevestigd dat er
sprake was van anti-semitisme on
der de negers, of van antigrisme
onder de Joden. Niettemin wordt
door sommigen verband gelegd tus
sen militante negerbewegingen en
het antisemitisme, een verband dat
bevorderd zou worden door de blan
ke niet- Joden van het Amerikaanse
establiscment.
De socioloog Earl Raab uit Cali-
fbmië schreef in het januari (1969)
nummer van „Commentary": De
mogelijkheid bestaat van een klas
siek huwelijk tussen de bevoorrech
te klasse en de grote misdeelde
massa in dit geval een klasse van
blanke niet-Joden en van zwarten
het soort samensmelting die in de
jaren van 1920 bestond tussen de
respectabele republikeinse leiders en
de Ku Klux Klan en dat een klimaat
van onderdrukking en bevooroor
deeldheid mogelijk maakte." Raab
wijst erop dat antisemitisme onder
de negers niet-joodse blanken bijzon
der goed uitkomt, omdat deze laat-
over de negerwijk Harlem opende,
waarbij in de catalogus een anti
joods gedicht van een 16-jarig ne
ger meisje werd opgenomen, dat
later ook nog voor een lokaal radio
station werd voorgelezen.
Kort daarna werd door John
Lindsay burgemeester van New
York, een commissie in het leven
geroepen om het antisemitisme on
der de negers te onderzoeken.
Hoogtepunt
De beschuldigingen over ec weer
van antisemitisme en anti-negrisme
bereikten in New York eind vorig
jaar een hoogtepunt, waarbij geen
van de betrokkenen met zekerheid
wist te zeggen wie de aanstichters
Pleidooi voor broederschap.
B&imi£&IiQQÖ EL&DCfc
AM fli Od, a Imps» feri*# mé pre** Sc»
IWk OnI A» mkmiAf mmm I mt m* barker, *tw
mfrrwt* mm*-Stack. mt*-irmïdk «r mtt-Vhè* i
mi W
I WMtefca fVWpfe fli
(An «fey iwukM»
fvt Afltv tfer 'tffe Ac iWfn/ flfl flWul,
fttjmi**. mr tmrti to# tfJa mm r*tr%.
t M m*vfmS pfetfee tfa aw r*T te
1W4 c*v «Am ttnjiw h*« vi
wrer «4 him r**, nStgma. Mtwoatar m
COMMITTEE TQ SPSS tUIF
94M Nt «ttM» w. *r. r— tw
r-immmt %rm Y~* Im Wt—m
she groep zich verzet tegen de toe
nemende invloed van Joden, in ge
bieden waar voordien niet-Joden een
monopolie hadden.
Wat een juiste beoordeling van dit
sentiment onder negers echter moei
lijk maakt, ls dat in veel gevallen
Joodse winkeliers zonder blijkbare
opzet de slachtoffers zijn geweest
van de rellen en opstanden in de
grote steden. Want de zogenaamde
ghetto's werden nog niet zo lang ge
leden byna uitsluitend bewoond door
Joden, die naarmate zy een graad
van welstand bereikten verhuisden
naar de meer modieuse buitenwij
ken. De plaatsen die zij achter lie
ten. werden ingenomen door het
steeds groter wordende aantal ne
gers dat vanuit het zuiden naar het
noorden trok. Maar in deze wijken
bleven vaak Joodse winkeliers en klei
ne middenstanders achter die zaken
begonnen te doen met hun nieuwe
klantende negers. Deze Joodse
middenstanders waren vaak de eni
ge blanken die nog in deze ghetto's
woonden.
Toen de militante neger-groeperin
gen zich in deze ghetto's manifesteer
den, waren het dan ook vaak deze
middenstanders die het moesten ont
gelden, niet in de eerste plaats om
dat zij Joden, maar omdat zij blan
ken waren. Toch bleven zij in het
onzekere over de eigenlijke bedoelin
gen van de zwarten. Een prominen
tie Amerikaanse Jood. dr. Judge Tel
ler. stelde voor geen risico's te ne
men en gemeenschappelijke joodse
fondsen beschikbaar te stellen om
deze achtergebleven middenstanders
over te brengen naar stadsdelen waar
zij hun nering konden voortzetten
zonder angst voor of intimidatie
door negers.
„Bloot en
omvermomd
De in 1913 opgerichte Joodse or
ganisatie „Anti-defamation league of
B'nai B'rith", die zich toelegt op de
bestrijding van aniti-semitisme in
Amerika, bracht enkele maanden ge
leden een rapport uit waarin werd
gewaarschuwd tegen „het blote, on
vermomde anti-semitisme", dat in
New York een kritiek hoogtepunt zou
hebben bereikt. In het rapport wer
den verklaringen opgenomen van uit
latingen van onderwijzers, waarbij
onder meer deze uitspraak werd ge
citeerd: „Zij hebben lang niet ge
noeg van jullie vuile Joden in Duits
land verband en daarom zullen wij
deze zaak hier verder afwerken".
Niettemin wijst een onlangs gepu
bliceerd publieke opinieonderzoek van
het Survey Research Center van de
universiteit van Californaë uit, dat
91 procent van de negers tegenstan
ders zijn van discriminatie tegen
Joden in country clubs en andere pri-
végelegenheden (terwijl 25 procent
van de blanken vond dat dergelijke
clubs het recht hadden om Joden bui
ten te sluiten). Het onderzoek wees
ook uit dat een derde van de Ameri
kanen geen bezwaar zou maken wan
neer een anti-Semitische politicus
zich kandidaat zou stellen voor een
of ander openbaar ambt.
Dit verklaart dan misschien ook
de activiteiten van een organisatie
die bekend staat als het „United con
gressional appeal", een fromt-organi-
satSe voor de zogenaamde Francis
Parker Yockey beweging, die in het
verkiezingsjaar 1968 90.000 dollar ter
beschikking stelde van geselecteer
de leden van het Congres voor hun
verkiezingen. Francis Yockey was
een nazi die in 1960 zelfmoord pleeg
de in een gevangenis in San Francis
co en een boek „Imperium" achter
liet als zijn filosofisch testament.
In dit boek, dat aan Hitlere „Mein
Kampf" doet denken, stelt Yockey
voor de Russen en Joden uit Euro
pa te verdrijven. Na zijn dood werd
door ene Willis A. Carto een bewe
ging opgericht die door middel van
een eigen uitgeverij (Noontide Press)
een eigen tijdschrift (het eertijds eer
waardige, maar nu opgekochte .Ame
rican Mercury") en door een aantal
andere geïnfiltreerde organisaties In
vloed probeert te verwerven in de
Amerikaanse politiek.
«tafiMrti lik at
Hitler zou er blij om zijn.
Figuren als Carto en organisaties
als de hunne hebben op de lange
duur weinig redenen van bestaan in
Amerika. Maar hun aanwezigheid
moet niettemin gezien worden als
een onderdeel van een nationaal kli
maat, waarin ook de moorden op do
minee King en op John en Robert
Kennedy mogelijk waren.
Een klimaat waarin nu, naar
het schtfntl onder de negers
stemming wordt gekweekt tegen de
Joden. En ook al zal dit antisemitis
me geen poot aan de grond krijgen,
niemand kan ooit met zekerheid zeg
gen welke andere ideeën en opvattin
gen er het gevolg van kunnen zijn,
noch waartoe zij kunnen gaan dienen
in de „Black Power" beweging.
Marktberichten
AALSMEER, 27 Juni. Bloemenveiling
Anjers per stuk William Sim 1823.
Roze Sim 17—22, White Sim 17—22,
G. J. Sim 18—21, Dusty Sim 12—16.
Arthur Sim 1418. Shocking Sim 14
-18. Shocking Sim 1216. Keefer Sim
2430. Gemengd 1216. Orchid
Eeauty 2835, Harvest Moon 2328,
Tangerine 2533, Elegance 2126. Ro
zen: Baccara 4253, Carina 3543.
Carla 3844, Geh. Dulsberg 1823. Jr.
Miss 12—17. Dr. Verhage 21—26, Pink
Sensation 2024. Super Star 2226.
f oselandla 1217, Zorina 1014. Nor-
dla 1416 Coral Princess 1013, Ca
rol 811, Red Gamette 811. Golden
Garnette 812. Spanish Sun 811.
Marimba 1013. Amaryllis 1419.
Chrys. gr.bl 6075, Chrys. Jaarrond
2/5—325, Chrys. kl.bl. 25—32. Freesia
170—210. Gerbera 45—65. Iris 80—
110. Iris Prof Blaauw 7095, Lelies
kelk 60—80, lelies tak 170—205. Asp.
plumosus 140185. Gladiolen 170
210. Colvllletl 200—365. Omlthogalum
100—120.
KATWIJK AAN DEN RIJN, 27 lunt
Groenteveiling Waspe enA I 13l0
1790, A II 740—1270, BI 1650. sla
516. boapeen 4872. bonenkruid
u10. selderij 710, peterselie 67.
postelein 18. rabarber 1924. krul-
peterselle 13. tuinbonen 2231, spi
nazie 30. krombekken 160. blauw
schokkers 175 peulen I 280, II 140,
andijvie 2729, uien 2127, boskro-
t*n 1424. aardappelen Doré 3642,
prinsessebonen 180190, krulpeterselle
711. spitskool 3040. komkommers
21. snijbonen I 190. II 130. prei AH
9196. B II 5556. bloemkool 6 per
bak 58—78, II 15—41. 8 per bak I
45—59. II 18—35, 12 per bak I 21.
Aanvoer waspeen 20.000 kg.
TER AAR. 27 Juni. Groenteveiling.
Peulen 1.852.40. peulen 451.35,
doppeulen 6070. rabarber 618, kas-
snijbonen 1.251.60, snijbonen stek
551.15. stokprlnsessebonen 2.05. stam
prinsessebonen 2.052.30. blauwschok
kers 1 55. doperwten 851 00, tuinbo
nen 2540. capdoppers 1.15. spitskool
33. waspeen A 46—50. waspeen B 38.
andijvie 1517. nieuwe aardappelen
40 kriel 38 alles per kg., aardbeien 29
—33 per doosje, komkommers 22, sla
i15. bloemkool AI 5165. bloem
kool A II 3054. bloemkool B 2439
per stuk. selderij 4. bospeen 3350,
boskroten 36 per bos.
ZWOLLE. 27 Juni. Veemarkt Aan
voer runderen 1440. graskalveren 404,
nuchtere kalveren 1355, schapen en
lammeren 438. varkens 472. schram
men 9, biggen 450. geiten 14, totaal
4582 Prijzen per stuk: n.eurende en
versgekalfde koelen 9001450, neu
rende vaarzen 10751180. neurende
pinken 825925. slachtkoeien en vaar
zen 9501125. slachtkoeien per kg
p.tsl gew. 3 805.60. gulste koelen
9251075. worstkoeien per kg. gesl.
gew 3.703.90. gulste vaarzen 940
1075. gulste ninken 725800. graskal
veren 450650, nuchtere kalveren 50
—275. nuchtere kalveren per kg. lev
gew 1.30—1.50 gelten 20—70. vette
schapen, 140190. lammeren 110135,
10-weekse biggen 150190. drachtige
varkens 500—650. slachtvarkens 460
560, schrammen 115140. biggen 87
09. stieren per kg. gesl gew. 4.50
5 15. vette kalveren 4.606.10. vette
kalveren per kg. lev. gew 3.453.80.
Overzicht gebrulksv e aanvoer tra -*
handel prijsh.. gulste koeien redelijk,
nrljsh Dinken kalm. prijsh varkens
kalm. Drijsh.. eraskalvrren kalm, prijs
houdend. vette kalveren stug. niet
niijsh.. nuchtere kalveren traag. duur.
biggen, lui. duur, slachtkoeien kalm
niet prijsh.
»Q5CH»o3c»<S0iaM8ciSaK»eScM»c8aK»060K«CSc»<3l0icK»<»»<S<3S<»<»c«a
Balletdanseres Margot Fonteyn begon op haar veer
tiende jaar te dansen in wat nu het Royal Ballet heet.
Op haar achttiende ontmoette ze Roberto (Tito) Arias
en werd verliefd op hem, waarop hij prompt uit haar
leven verdween. „Ik droeg altijd zijn foto bij me en
droomde van hem, maar zonder hoop", schrijft de prima
ballerina in haar levensverhaal in Ladies' Home Journal.
Vijftien jaar later verscheen Tito weer in haar kleed
kamer als „dr. Roberto E. Arias, ambassadeur'van Pana
ma in de Ver. Staten". Met honderd rode rozen en een
huwelijksaanzoek. Twee jaar lang verscheen hij op de
meest onverwachte ogenblikken en bedolf haar onder
geschenken. Tot ze in 1955 in Parijs trouwden. Ze zijn
nog steeds getrouwd en wat meer zegt: ze zijn nog steeds
„zeer gelukkig", aldus Margot.
E
(.Door Bram van Leeuwen)
Signaleerden we vorige week in
deze rubriek de uitgave van vier nieu
we hengelatlassen van de uitgeverij
L. J. Veen te Amsterdam, ditmaal, is
ons oog gericht op een ander visboek
van dezelfde uitgever, dat juist voor
het begin van het nieuwe visseizoen
verscheen.
Het draagt de titel Sportvissen. Van
voorn tot haai en werd geschreven
door Eric Blok en Piet Hendriks. De
eerste bezit een grote viskennis door
zijn functie by de Vissery-inspectie
afdeling Sport- en Beroeps vissery en
Piet Hendriks is journalist en over
tuigd sportvisser in zijn vrye tijd.
BOSKOOP. 27 Juni. Bloemenveiling
Poliantha 33023090, Butterfly 140
100, Duisburg 120, White Butterfly
260170, Anne Wheatcroft 8552. Zo.
rlna 220190. Idem kort 11070, Gar
nette 70, Roselandia 200150. Idem
kort 110. spirea wit 3938. rood 40.
roze 42. crème 36. gemengd 37 per bos.
Duizendschoon 75.
Het boek wijkt in vele opzichten
van de gebruikelijke hengellectuur
af. Het is geen boek vol welgemeen
de adviezen en hoogst waardevolle in
formatie. Neen het geeft op een luch
tige manier weer wat elke visser op
een dag kan beleven. De schrijvers
verlaten de gebaande (platgetreden?)
paden van de hengelsportliteratuur
en proberen nieuwe manieren van
vissen te introduceren.
Hengelliefhebbers zullen ongetwij
feld smullen van de haaivangst bij
Helgoland maar evenzeer van de ver
halen over de polderslootjes dicht
bij huis. Het boek bevat smakelijke
stukjes vishistorie gelardeerd met ve
le foto's, die overigens aan kwaliteit
wel iets beter hadden gekund. Verder
geeft het informatie over een dagje
vissen in de winter en het vissen op
zee.
Aan het slot van het boek hebben
de schrijvers ruimte gelaten voor een
bloemlezing van brieven, artikelen
over de sportvisserij. Kortom een
boek dat niet in de kast van een ac
tief hengelaar die openstaat voor
nieuwe ideeën mag ontbreken.