Regisseur Lee-Thompson neemt
in Ierland 'Country Dance' op
Golden Fiction
AMERICAN FILTER
Totaal nieuw
en mild
amerikaans
eft gióteren
Met Peter O'Toole, Susannah York en Michael Craig
Judy Garland
nam teveel
slaappillen
„Gouden
Boomerang" voor
Bert Haanstra
James McDivitt
ruimtevaarder af
DONDERDAG 26 JUNI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 3
VWV
NEDERLAND I
6.50
7.00
7.07
8.00
8.20
8.22
8.42
10.40
Pluimpje (NOS)
Journaal (NOS)
In mijn tijd wa sdat anders, documentaire
(VARA)
Journaal (NOS)
De Shadoks en de Gibis, tv-strip in kleur (VARA)
Evenement Y op kasteel Groot Hoenlo: kunstker-
mis in kleur (VARA)
De Meeuw, tv-spel van Tsjechow (VARA)
Journaal (NOS)
10.00 Stereo: Aubade: klass. en mod
muz. (gr.) ïi.oo Nws. 11.02 Voor de
zieken 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf
tot twee: gev progr. (12.22 Wij van
het land 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tulnb 12.30 Nws, 12.41 Act. 13.00 Ra
den maar. 14.05 Schoolradio. 14.30
Stereo; Musiësta: licht gev. muzlek-
progr. (opn.) TROS: 15.00 Licht pl -
progr. 16 00 Nws 16.02 Stereo: Iene
Miene Muze; nws. over underground
en westcoast music 16.30 Ftlm-memo
17.00 Sportkompas 17.45 Act.
Hilversum 2, 298 m.
AVRO7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn
7.20 Stereo: Lichte gram.muz. 8 00
Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo r
Lichte gram.muz (8.30-8.33 De groen
teman) 8.50 Morgenwijding NOS: 9.00
Stereo: Berlioz in woord en muziek.
AVRO: 10 00 Voor de kleuters. 10.10
..Xii". poputelr verz.pl.progr (11.00
-11.02 Nws.). 11.30 Blokfluit en clave-
clmbel: klass. en mod. muz 1153
Beursber. NOS: 12.00 Blik op de we
reld: een populair progr. over ontwik
kelingshulp. 12.30 Overheldsvoorl.Uit
zending voor de landb 12 40 Stereo-
Licht ork. (gr.). 12.50 Recht en slecht
praatje. 13 00 Nws. VARA: 13.11 Act.
13 20 Stereo: Pianorecital mod. muz.
(gr.). 14 00 Stereo: Ensemble Benedet
to Marcello: oude muz. (gr.). NOS:
14.30 Aspecten van de kamermuz (ge
deeltelijk stereo) 15.10 Stereo- Lichte
planomuz. (gr.). 15.20 Sociologische
aspecten van het rouwproces, lezing
15.50 Spelen met taal. VPRO: 16 00
Nws. 16.02 Experimenteel progr met
om 17.55 Meded.
Hilversum 3. 240 m. en FM
VARA: 9.00 Nws. 9 02 Eddy's Show-
licht pl.progr. (10 00 Nws NOS 11.00
Nws. 11.03 Felix Meurders VPRO-
12.00 Nws. 12.03 Tod 30: licht pl.progr'
13.00 Nws. 13.03 Top 30 (verv.) TROS
«59 £ws- 14 03 Ll'nx <of Los> AVRO:
15.00 Nws. 1503 Muz Boetiek: licht
muz.progr (16 00 Nws). 17.00 Nws.
17.02 Radiojourn 1705-18.00 Inde-
kraamtepas: verz.pl.progr.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NOS: 18.50 KI. Pluimpje NOS. 19 00
Journ. AVRO: 19 07 Doebldoe Jon-
g^enprogr. NOS: 20 00 Journ AVRO:
20.20 Parijs in Emmeloord Zlzzl Jean-
malre 21.10 AVRO's Televlzler 2135
Voor de vuist weg. NOS: 22.45-22 60
Journ.
Nederland II
NOS: 18.50 KI; Pluimpje NOS: 29.00
Journ. 19.03 Scala: Inform, program
ma NCRV: 19.30 KI YAO TV-feille-
ton NOS: 20.00 Journ. NCRV 20 20 KI
i Gevr een speelgoedontwerper 2110
Treffer Serie De zaak Grauber TV-
spel 22.10 Act.rubr 22 35 Avon'dslui-
tlng NOS: 22,40-22.45 Journ.
de extra milde
25 filterkinss 1.7'
LONDEN (ANP) Het gerech-
telijk onderzoek naar de dood van
de zangeres Judy Garland heeft
uitgewezen, dat zij afgelopen zon
dag i?i haar woning is overleden
aan een ongelukkige samenloop
van omstandigheden. Judy Gar-
land blijkt teveel slaappillen te
hebben ingenomen.
i Mickey Deansde vijfde echt-
I genoot van Judy Garland, heeft
voor de rechtbank, die het onder
zoek naar de dood instelde, ver
klaard, dat Judy vaak meer
slaappillen innam dan de dokter
haar voorschreef.
Deans verklaarde nog, dat Judy
Garland veel minder dronk dan
wél werd gedacht en zeker niet
aan de drank ivas verslaafd.
Het lichaam van de overleden
Amerikaanse zangeres en film
ster is gisteravond per vliegtuig
naar New York vervoerd. Mickey
Deans reisde met hetzelfde toe
stel mee. Op de foto hierboven
Judy Garlands dochter, het zan
geresje Liza Minelli per auto op
weg naar het vliegveld, even voor
de aankomst van het toestel uit
Londen.
DEN HAAG (ANP) Tijdens het
onlangs gehouden internationale
filmfestival van Melbourne is de
film „De stem van het water" van
Bert Haanstra bekroond met de
grote prijs, „de gouden boomerang".
Tom Tolen verwierf voor zijn kor
te documentaire „Bacher" de specia
le prijs van de internationale jury.
VOOR DONDERDAG 26 JtNI i
Hilversum 1. 402 m.
NCRV: 18.00 Tijd vrfj voor muziek.
In vrije tijd: koorzang en accordeon -
ork. 18.30 NOS. 18.41 Act. met rep. voor
automobilisten op vak. 19.00 Spektrum
nws. uit de prot. chr organisaties.
19.15 Muz. van Het Leger des Heils
(opn.) 19.30 Kerkorgelconcert: mod.
muz. 20.00 Raket: gev progr. 22 20
Avondoverdenking 22.30 Nws 22.38
Parlementair overzicht 22.45 Meded.
22.50 Stereo: Sterren in Stereo: licht
gev. pl.progr. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2. 298 m.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn.
18.20 Ultz. van de ARP 18.30 Stereo:
Dis-Sonantjes. 19.25 De gesproken brief
;9.30 Nws IKOR 19.35 Kerk veraf
en dichtbij 19.40 Memo: pas versche
nen theologische en aanverwante lite
ratuur NOS: 20.06 Stereo: Holland
Festival 1969: Radlophllharmonisch
orkest en Groot Omroepkoor en zang
sol.. klass. en mod. muz. (In de pau
ze: AVRO: 22.30 Nws. 22.38 Radiojour
naal 22.55 Stereo: Franse kamermuz
van deze eeuw (gr.). 23.55-24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG 27 JIM
Hilversum 1, 402 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Stereo: Badinerie: klass.
en mod. muz. (gr.). (7.30 Nws. 7.32
Act. 7.50 Overweging 8.00 Nws.) 8.30
Nws. 8.32 Vakantietips 8.45 Voor de
hiüsvr. (9 00-9 10 Gymn voor de huis
vrouw) 9.35 Waterst. 9 40 Schoolradio
WASHINGTON <DPA> De com
mandant van de Apollo-IX, James
McDivitt. heeft zich teruggetrokken
als actief ruimtevaarder. Hij is be
noemd tot chef van de afdeling voor
bereiding voor maanlandingen in het
controlecentrum in Houston. Het
aantal actieve Amerikaanse ruimte
vaarders is hierdoor tot 49 vermin
derd.
McDivitt is 40 jaar oud. Hij heeft
gevlogen in de Gemini IV voordat
hij commandant werd van de Apol
lo-IX, waarmee het maanlanding
vaartuig in de ruimte werd beproefd.
Laatst vroeg iemand uit Hil
versum me. waarom televisie
critici zo zelden iets schrijven
over jeugdprogramma's. Het
verwijt betrof niet de Fabeltjes
krant of programma's als „Doe-
biedoe." maar de programma's
die op woensdag- en zaterdag
middag worden uitgezonden.
Wat mij betreft is de voor
naamste reden dat ik dan zel
den kijk. Ook al ben ik thuis,
dan komt het zelden of nooit in
mij op het toestel 's middags
aan te zetten. Dat is enerzijds
een kwestie van gewoonte, (te
levisie begint 's avonds om tien
voor zeven), anderzijds geloof
ik ook dat de televisie er zelf
schuldig aan is. Ik zou heus wel
kijken als er iets goeds, iets bij
zonders geboden werd. tenslot
te kijk ik ook naar de Fabeltjes
krant, sloeg ik „Ja zuster, nee
zuster" nooit over en heb ik in
mijn leven menig oogje ge
waagd aan Swiebertje. Veel an
dere jeugdprogramma's echter
blijken een goedkoop aftreksel
te zijn van ouderenprogram-
ma's en zijn daarom al weinig
interessant om naar te kijken.
Gisteren heb ik dan maar
weer eens gekeken naar „Kwis-
sen" met de Mounties, een
AVRO-programma tussen vijf
en half zes. Er is geen reden
waarom ten quiz tussen twee
schoolvertegenwoordigingen van
drie man met aardig zou kun
nen zijn, maai' deze quiz „had"
het niet. Quizmasters waren de
Mounties, van wie Piet Bam-
bergen nog enige animo uit
straalde, maar René van Voo-
ren alleen maar plichtmatig
enorm riep. ook als een meisje
niets terecht had gebracht
van een ingewikkeld spelletje
(„ik vond het toch erg knap
hoor Anja, geweldig!
Natuurlijk weten kinderen min
der dan bijvoorbeeld studenten.
De denker van Rod in werd niet
geraden, evenmin als Van Gogh
als de sohilder die zo beroemd
was geworden door zijn zonne
bloemen. Maar dat ls nog geen
reden zo bemoederend tegen die
ook geen achternamen, alleen
jongens en meisjes te doen. die
maar voornamen bleken te heb
ben. (Anja, Gerrit, net als or
kanen en koeien). De kunstjes
die verricht moesten worden,
waren kennelijk niet uitgedok
terd, want ik wed dat ook Ed
Lautenslager (de jury) niet in
staat is een pijp aan een touw
aan een hengel te doen belan
den in een vederlicht plastic be
kertje dat op het haar van de
deelnemer moet blijven staan.
En wat betekent het. dat een
jongen over een rond zijn been
slingerende bal aan een touw
tje moet springen? Hoe win je
dan, hoe verlies je zoiets? Ik
kan me niet voorstellen dat die
kinderen het idee hadden ern
stig te zijn genomen. Waarom
zou een quiz voor kinderen met
minder zorg en minder midde
len moeten worden voorbereid
dan quizzes als Tweekamp,
Keerkwis. en Per seconde wij
zer? Maar het publiek was toch
bijzonder uitgelaten, zal men
antwoorden. Leer mij kinderen
kennen van die leeftijd: hoe
meer zij zich in de maling voe
len genomen, hoe baldadiger ze
worden.
Maandag, dinsdag, woens
dag: geen actualiteitenrubrie
ken. Alleen Scala dat niet ac
tueel mag zijn. Actueel is nog
wel het Holland-Festival-maga-
sine, maar slechts op beperkte
basis. Het is jammer dat het
voornamelijk een opsommings
rubriek is. waardoor er weinig
tijd overblijft voor een nadere
beschouwing van 't een of 't an
der. We kregen wel even een
klein fragment te zien van
Stockhausen's muziek, maar
over de hele, nogal unieke rel
rond zijn concert is nu nog
niets op het scherm geweest.
Dat is temeer jammer, omdat
Henriëtte Klautz precies de ont
spannenheid heeft en de gave
met allerlei mensen in allerlei
talen losjes om te springen, die
haar tot een ideale interview
ster maken. He weet niet of zij
het ambieert, maar men zou
gek zijn als men niet ook na
het Holland Festival van haar
talent gebruik zal blijven ma
ken.
Voorafgaand aan een pro
gramma met Les Compagnons
de la Chanson was er een film
over de Noordoostpolder, waar
op niets vied aan te merken
ter op de andere zender
„The asphalt jungle" van John
Huston werd vertoond: een
soort „Rififi ohez les hommes"-
film. maar dan vijf jaar eerder
gemaakt.
N.8.
Vijfenvijftig jaar geleden in Londen geboren, in die stad opge
groeid en er als zeventienjarige gedebuteerd als acteur. Twee jaar
later zag de Britse hoofdstad Double error", het eerste toneelstuk
van zijn hand en nog een jaar later het ivas inmiddels 1934 ge
worden kwam de jonge Lee-Thompson in de greep van de film.
Als assistent-regisseur bij David Lean, sedertdien een ivereldberoemd
man geworden. Zijn assistent van vijfendertig jaar geleden doet ivat
dat betreft trouwens niet voor hem onder: ook zijn naam is intussen
tot in alle hoeken van de wereld bekend geworden als maker van
„Yield to the night", „Tiger Bay", „Northioest frontier" en „The gujis
of Navarone" om maar een paar van de bekendste films te noemen.
NEDERLAND II
6.50 Pluimpje (NOS)
7.00 Journaal (NOS)
7.03 Scala, informatief programma (NOS)
7.30 Hij en Zij, tv-feuilleton, in kleur (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Wat nu, grote man?, tv-feuilleton (KRO)
9.20 Brandpunt (KRO)
9.45 Sic transit Zoutleeuw, documentair programma
(KRO)
10.20 Journaal (NOS)
Er is nog een overeenkomst tus
sen Lean en Lee Thompson: beide
Britten filmen op het ogenblik in Ier
land. het groene eiland, dat kenne
lijk (om overigens zeer begrijpelijke
redenen, want het land biedt vrijwel
iedere locatie binnen een straal van
enkele uren rijden van de prachtige
Ardmore studio's ten zuiden van Dub
lin) zeer „in" is bij de grote interna
tionale filmmakers.
Lean heeft voor zijn MGM produk-
tie „Ryan's daughter" het uiterste
zuidwesten van het eiland uitgekozen,
Lee-Thompson is voor een film voor
dezelfde maatschappij op een steen
worp afstand van de studio geble
ven. In het zachtglooiende bosrijke
landschap rondom Ardmore. dat nau
welijks doet vermoeden dat op en
kele mijlen afstand het water van
het St. George's Channel tussen Ier
lans en Engeland zijn golven tegen de
statige promenade van de badplaats
Bray stuwt, heeft hij de landelijke
omgeving gevonden, nodig voor zijn
„Country dance".
Een volgens het verhaal eigenlijk
in Schotland spelende geschiedenis
rondom drie mensen: de laatste zoon
uit een voorname Schotse familie,
die moeite heeft met de aanpassing
aan een andere modernere tijd waar
in voor de traditionele manier van le
ven op het buiten geen plaats meel
is, zijn zuster Hilary, van wie hij zo
veel houdt, dat de jaloezie, welke hqj
haai- echtgenoot toedraagt, op een
meer dan normale verhouding schijnt
te duiden en deze echtgenoot zelf
Drie figuren in wat regisseur Lee-
Thompson noemt „a serious drama,
an unusual love triangle". Een film,
die is gebaseerd op een roman, later
toneelstuk van de vorig jaar door
een auto-ongeval om het leven geko
men Schotse auteur James Kenna-
way.
Niet toevallig
Regisseur Lee-Thompson heeft voor
de vrouwelijke hoofdrol in zijn film
de charmante Susannah York uitge
kozen. En dat is niet toevallig, voor
wie weet dat James Kennaway en
kele jaren geleden zijn stuk „Coun
try dance" schreef met zijn nicht
Susannah York in gedachten voor de
rol van Hilary. De rol van haar echt
genoot wordt gespeeld door Michael
Craig en voor die van Hilary's
broer Pink voluit Sir Charles Hen
ry Arbuthnot Pinkerton Ferguson
koos Lee-Thompson de Ierse acteur
Peter O'Toole. Zodat in dit verhaal
David Lean voor de zoveelste maal
om de hoek komt kijken: hij immers
was net die O'Toole wereldberoemd
maakte door hem in 1960 de titelrol
te geven in „Lawrence of Arabia".
Daarom is O* Toole overigens niet
door Lee-Thompson gekozen. Wel om
dat hij hem volgens zijn eigen woor
den „al jaren bewondert als een groot
acteur, die zowel in zijn eigen land
als bij de Old Vic al een respectabel
aantal geweldige rollen heeft ge
speeld". En misschien niet in het
minst omdat Peter Seamus O'Toole
er geen geheim van maakt, dat hij
zich het „happiest" voelt, wanneer
hij „at home" voor de camera's staat.
En thuis betekent Ierland voor de-
ze 35-jarige acteur, die in Connema-
ra werd geboren en opgroeide in
Kerry, Dublin en Gainsborough. Een
Ier dus die naar Engeland trok om
er verslaggeven bij de Yorkshire
Evening News te worden, maar die
toch al heel gauw bij 't toneel kwam.
Eerst bij de Bristol Old Vic Compa
ny, later bij the Old Vic. Een jaar of
tien geleden speelde hij zijn eerste
filmrol, werd kort daarna wereldbe
roemd als ..Lamrence of Arabia",
maar keerde toch telkens terug naar
het toneel: „Al laat ik. als het even
kan mooie filmaanbiedingen natuur
lijk nooit lopen. Welnu, deze rol van
Pink en dan bovendien filmen in en
om Dublin, dat leek haast te mooi
om waar te zijn".
Prachtig verhaal
Ook Susannah York is enthousiast:
„Het is heerlijk om met Lee-Thomp
son te werken. En bovendien, nog af
gezien van het feit, dat James de rol
speciaal voor mij schreef, waren wij
zulke dikke vrienden, dat wij uren o-
ver „Country dance" gepraat hebben.
Het is een prachtig verhaal".
Dat vindt regisseur Lee - Th ompson
ook. wanneer hem in de zonovergo
ten tuin van het Ierse buitenhuis uit
de late 19e eeuw. dat voor de film
Pink (Peter O'Toole) stelt
zich beschermend op naast zijn
zuster Hilary Susannah York),
wanneer hij meent, dat zij zich
moet verdedigen tegen de buiten
hun wereldje vallende echtgenoot
Douglas (Michael Craig).
als sanatorium dienst moest doen,
waar Hilary haar broer Pink komt
opzoeken, daarnaar gevraagd wordt.
Maar als er geïnformeerd wordt naar
wat hij zelf zijn beste film uit zijn
loopbaan vindt, dan maakt hij er zich
niet met het gebruikelijke cliché-ant
woord af. dat hij die juist aan het
maken is, maar dan zegt hij zonder
na te denken: „Dat was ..Yield to
the night met Diana Dors",
Veel tijd om te praten heeft hij j
niet, want de cameraman wil wat
weten. Regisseur Lee-Thompson ver
ontschuldigt zich en houdt even la
ter met de linkerhand de motief zoe
ker weer voor het oog.
In zijn rechterhand knispert nog
altijd het strookje papier. Er zullen
er nog heel wat verscheurd worden
voor de buitenopnamen over onge- j
veei' een maand wullen worden be-
eindigd, zelfs in de prachtigste om
geving blijft filmmaken een nerveu
ze aangelegenheid.
BRAY (GPD) De tengergebouwde, nerveus met een stuk
je papier spelende figuur zou men gemakkelijk over het hoofd
kunnen zien. Zeker op een filmset waar zoals te doen gebrui
kelijk een schijnbare chaos van mensen en dingen de meest on
mogelijke plaats lijkt om een zo kostbare onderneming als een
speelfilm te werken. Toch is die kleine man met de iets te
lange haren, de scherpe vouwen in het gezicht en de beweeg
lijke vingers de belangrijkste man van het hele gebeuren: de
Engelse regisseur J. Lee-Thompson.