Voorgrond Achtergrond'
blijkt toneelmislukking
tuk van Leo Vroman in première
DCT|
r\ pfiED
Amerikaanse koorzang
in de Lutherse Kerk
BEURS VAN AMSTERDAM
nternationals
in herstel
Boe-geroep in
concertzaal
DE £-y
LEIDSCH
DAGBIAD
am
Texas Lutheran College Choir
jfpAO 16 JUNI 1909
LETDSCW DAGBLAD
PAGINA 13
pjHAAG (GPD) In de dit jaar wat schamel uitgeval-
oneelsector van het Holland Festival ging gisteravond het
flandse aandeel in de Koninklijke Schouwburg in Den
De al bijna dertig jaar in Amerika wonende dichter-
,gLeo Vroman schreef het toneelspel .Voorgrond-Achter
om opdracht en de Nieuwe Komedie speelde het met ver
ing van enkele tonelisten.
heeft zich ondanks zyn uit-
j#id in de loop der jaren toch
o van Nederlands beiangnjk-
(hters ontpopt. Hij slaaft erin
,1 zo oorspronkelijk te gebrui-
jXERDAM (ANP) In na-
van het koersheratel, dat
gtreet vrijdag te zien heeft ge-
hebben de internationale
n vandaag in Amsterdam de
beursweek kunnen beginnen
ogere koersen t.o.v. het voor-
dotniveau. Hierop was vry-
eds de hoop gevestigd, toen
toonaangevende fondsen ao-
lipa, zich herstelden. De betere
|jci voor de internationals
Kt stil gejuich begroet na de
nersdalingen van de vorige
Bt) kalme handel werd AKU
X verhandeld, tegen vrijdag:
DR concern houdt vandaag
buitengewone vergadering.
veel aandeelhouders hebben
Herd. Of er iets belangrijks
bus zal komen hangt af van
gastellers en het antwoord
van de directie van AKU.
was een gulden hoger
i Kon. Olie steeg 90 cent tot
Twee grote effectenfirma's in
i voorspellen, aldus de beurs.
Kön./Shellgroep over geheel
1 netto-winst stijging van 12
Unilever bleef wat achter
'0. Hoogovens verbeterde tot
i.90). Later moest AKU iets
prijsgeven, door winstnemin-
121.50. Daarentegen gingen
itw en Unilever omhoog tot
1.80 en 108.30. Kon. Olie zak-
1/lo tot 178.10.
II ri niet helemaal geslaagd.
Wl Street vrijdag, na de zeer
jersdallngen aldaar eerder in
tic, een technisch koersherstel
j^even zij het, dat dit niet
il kon worden behouden.
:e stand werd er midden-
ikt doch tegen het slot lie-
ttoersen weer iets terug. KLM
I bn Kon. Olie werden er aan
ban de betere stemming van
lu Amsterdam.
■es lagen er wat verlaten bij
(teerden iets hoger. Van de
lartwaarden opende Kon.
ïpnnt hoger op 114 om daar-
terug te vallen tot 112. Er
voor dit fonds wat vraag in
!*el lege markt. De overige
urtwaarden konden zich me-
Jh«verbeterenDe staatsfond-
waa prijshoudend zonder
De disconto-verhoging in
It van 6 tot zeven procent
i Amsterdam voor kennisge-
Bgenomen.
AANDAG 16 JUNI 1969
Staatsleningen
JGAT1ES MET NOTERING
IN ZEVEN TIJDVAKKEN
i 96%
ken. dat hij al lang gestorven gevoe
lens in ons weer levend weet te ma
ken met een woordmuziek, the bui
ten de vervlakte rede om gaat. De
taal van de dichter heeft in eerste in
stantie maar één dimensie, die van
de zwarte lijn over het witte papier,
waarop letters tot woorden en deze
tot zinnen groeien. De lezer vermag
uit de suggestie van de zinnen een
hele wereld daarbij te denken en dat
lukt beter naarmate de poézie een
hogere vlucht neemt. Het is nogal
een gok voor een dichter op het to
neel te stappen en te willen bereiken
dat gesuggereerde dimensies con
creet worden. Om het maar meteen
vast te stellen: Leo Vroman ls daar
met hulp van spelers, regisseur, de
corontwerper en filmers niet in ge
slaagd. Hij is niet stap voor stap te
werk gegaan, maar heeft onmiddel
lijk naar het andere uiterste ge
streefd. een totaliteit, waarachter
zelfs zijn sterkste kwaliteit, die van
de taaltovenaar gesmoord is.
Het is in toneel, literatuur en film
tegenwoordig mode. dat de auteurs
hun persoonlijke scheppingsproble-
men sterk op de voorgrond schuiven.
Het is een bedriegeiyke achyn dat
het daarmee om een start zou gaan,
het is zoals een Fellini en Bergman j
bijvoorbeeld ook demonstreerden de I
terugkeer naar de basis volgend op
een complete ontwikkeling, een zelf
onderzoek. dat dan pas boeiend kan
worden. Geen mens is namelijk ge-
tnteresseerd hoe moeilijk een be- J
ginnend kunstenaar het met het vin-
den van de toetsen van de sohrijfma-
ohine heeft. De stap van poëzie naai- 1
toneel is groot genoeg om te stellen
dat Vroman in het theater een be
ginneling is. Als hy dan zijn eigen ge
zin in Brooklyn ten tonele voert en
de ik-figuur laat zuchten bij het
concipiëren van een stuk. dan lijkt
het er sterk op dat hy door ongejn- j
spireerdheid maar dicht by huis is
gebleven. Het bespiegelen in poëzie
is iets, het scheppen van situaties.
die levende mensen moeten opleve
ren iets anders. Goed, Vroman-mo- j
tieven als het houden-van. de on
macht in de menselijke relaties, de
eenzaamheid vinden hun plaats in l
„Voorgrond Achtergornd" naast de
problematiek, die de ik-figuur uit
spreekt in het moeten scheppen van
gedaanten, die hun objectiviteit ver
liezen door de ogen van de auteur
Men voelt wat Vroman bedoelt, hij j
wil ons dichter bij een absolute waar-
heid brengen, maar zijn procédé had
in de gedemonstreerde vorm beter
laboratoriumwerk kunnen blijven.
Hy heeft namelyk geen verstaan
baarheid van zyn ideeën kunnen be
werkstelligen, er kwam geen wezen
lijk dramatische situatie op het to
neel tot stand. Vromans woorden
werden goeddeels versluierd door de
scala van beeld en geluid, die tot wei-
nig kon dienen. Vroman heeft waai-- j
sohynlyk weinig ervaring in film en
toneel, anders had hij zioh niet la- I
ten verleiden tot bekende grapjes,
die nu misschien persoonlijke vond
sten zyn. „Voorgrond Achtergrond" is I
hoogstens een belangwekkende mis- I
lukking.
Huize Vroman werd op het toneel
gebracht door André van den Heu-
vel. Liane Saalborn. Wieteke van
Dort. Ineke Roosen, Niek Pancras.
Ria Ryninks en Anja Jansen Schui- i
ling, die een matige mise en scene j
van Erik Plooyer realiseerden. Wim
Vesseur bracht op kundige wijze de
mogelijkheden tot stand om de veel
vormige opzet tot uitvoering te bren
gen. De eerste filmbeelden, associa
tieve beelden op een muur wekten
verwachtingen van een originele aan
vulling op het gespeelde gebeuren,
later waren deze inlassen meestal
niet meer dan brave illustraties, die
niets wezenlijks toevoegden. Dat het
Terpstra in het geheel nog het meest
de aandacht kon vasthouden, vloeide
voort uit de dramatiek van een ach
tervolging. die daarin aanwezig was.
Zij het dat het een erg simpele dra
matiek was. die filmroutiniers van
wege de navolgingen met het hoofd
zou Haten schudden.
P. Ruivenkamp
•ie Op verzoek van cellist Paul j
Tortelier, voorzitter van het interna
tionaal bestuur van de Mouvement
Beethoven, is onder voorzitterschap
van Willem van Otterloo» een Neder- 1
landse afdeling opgericht. De bewe
ging stelt zich oa. ten doel
a. in 1970 <Beethovenjaar> een com-
positiewedstrijd te organiseren1
voor componisten van alle leef
tijden;
b. het verlenen van opdrachten aan
componisten en het organi- j
seren van concerten waarop deze j
werken ten uitvoer worden ge-
bracht;
c. het propageren van muziekwer- I
ken die in duidelijke relatie
staan tot de menselijke waarden
AMSTERDAM (ANP) In het
eerste van de drie geheel aan ac
tuele muziek gewijde Holland Festi
val-concerten gisteravond in de
grote zaal van het Amsterdams Con
certgebouw hebben drie ,,onze-
tijdse" composities voor de allereer
ste maaJ van het podium geklonken
Deze „wereldpremières" waren La
ment» Pacis" voor koor en klein or
kest van Ton de Leeuw, „Tripticon"
van Simeon ten Holt en ..Shen" van
Tona Scherchen, dochter van de
Zwitserse dirigent Hermann Schei
ohen, beide werken voor slagwerk
In het eerstgenoemde stuk dirigeerde
Mar in us Voorberg het NCRV-en-
semble en Klein Kamerorkest. On
middellijk daarop klcnk uit de half-
gevulde zaal eer. langdurig ovationeel
applaus.
De slagwerkgToep Amsterdam bracht
de beide andere composities ten ge
hore. De reactie hierop was mindei
uitbundig, doch overduidelijk getui
gend van hoge appreciatie.
Uitgevoerd ook door genoemde
slagwerkgroep werd voorts «niet
voor de eerste maal) Milan Stibilj'*
„Epervier de la faiblesse Dit met
medewerking van Arnold Geldermar
als ..spreekstem" Dit werk werd
echter met veelvuldig boe-geroep uit
de zaal begeleid.
Voor ons kranlenbedryf zoeken wij
een
van minstens 15 jaar.
WIJ BIEDEN een goed loon.
WIJ VRAGEN verantwoordeiyk-
heidsgevoel, accuratesse en het bezit
van een fiets.
U kunt zich persoonlyk aanmelden
op werkdagen van 8.30-17.30 uur bij
de heer J. Breedeveld.
WITTE SINGEL 1
LEIDEN
"r
.*M» - ÈÊËtÜ
Een vrolijke carnavalsstem
ming voerde zaterdagnacht
de openingsmanifestatie van
het Holland Festival in de
tot balzaal herschapen Car
rouselzaal van het Neder
lands Congresgebouw in Den
Haag naar een uitbundige
feestelijke top. De vele jon
geren. die voor deze anders zo
plechtig verlopende ouvertu
re waren uitgenodigd, wisten
de aanwezigen mee te slepen
in een aanstekelijke roes van
dansen, swingen, hossen en
polonaise lopen, waaraan ook
vele autoriteiten spontaan
deelnamen.
Er ivas voor dit groots op
gezette openingsfestijn, dat
uit twee gedeelten bestond:
een cultureel gedeelte in de
vorm van een concert (Mo
zart) en een balletuitvoering
Petroesjkain de Prins
Willem-Alexanderzaal en de
hierboven gemelde ..ont
vangst", veel toilet gemaakt.
Wat de dames betreft, was
het duidelijk, dat de lange
jurk het gewonnen had van
de minirok en het gala-
broekpak in opkomst bleek
te zijn. De heren hadden, zo
als altijd, de uniformiteit
verkozen en hun smoking
aangetrokken.
Een bijzonder cachet aan
deze festivalgebeurtenis ver
leende de aanwezigheid van
Prinses Beatrix en Prinses
Margriet.
LEIDEN Wederom een verheu-
gende kennismaking met een Ame- J
rikaans koor: zaterdagavond beluis
terden wy in de Lutherse Kerk het
„Texas Lutheran College Choir", dat
tijdens zijn Europese tournee (Noor- i
wegen. Zweden, Denemarken. Duits- 1
I land en Engeland), ook voor één dag
onze stad aandeed. Dat het daar-
aan goed gedaan heeft, mocht blij-
ken tydens de vertolking van gewij
de muzieken van Amerikaanse Eu
ropese componisten uit verleden en
heden.
Heel anders van Instelling dan het
zo juist beluisterde universiteitskoor
uit South Carolina, maakte het in
de eerste pleats grote indruk door
de diepdoorvoelde en doordachte
voordracht, waardoor hetgeen aan
vocale perfectie ontbrak totaal ln
het vergeetboek raakte. Hier is spra
ke van een koor. dat aan de geeste
lijke waarden van de teksten, mede
door de voortreffelijke dictie, de zui
verste betekenis geeft. Daarbij
schroomt de bekwame leidei-, prof.
Peter D. Tkach niet. composities op
het programma te plaatsen, die aan
de muzikale intelligentie van de ver
tolker zware eisen stelt.
Motorsport De 22-jalge Gerrit
Wolsink. vorige week verrassend win
naar van de internationale motor
cross in de 500-cc-klasse te Markelo,
is gisteren in het Franse plaatsje
Cassel tweede geworden achter we
reldkampioen Jeff Smith.
Biljarten Jansen uit Hoek van
Holland is in Dieren Nederlands
kampioen in de hoofdklasse klein bil
jart libre geworden. Hy bleef in ze
ven partijen ongeslagen en verza
melde dertien matchpunten.
Dat zij zich van deze taak ten-
volle bewust zijn bleek allereerst ln
enige meerstemmige motetten van
Bernardi. Schein, Vulpius en Hugo
Distier (1908-1942). Daartussen het
ontroerende Noorse volkslied „My
haert is longing to praise my Sa
vior", in een stijlvol arrange
ment opgedragen aan Prinses Euge
nie van Zweden.
Het gevarieerde programma bood
nog meer verrassingenzo het La-
tijnse Magnificat van Jean Berger
(geb. 1909). dat uitmuntte door hel
dere stemvoeringen, 't geheel gehou
den in een pastorale sfeer, met
medewerking van daarbij uitne
mend harmoniërende fluitsoli en
slagwerk. De moeilijke, doch interes
sante sopraansolo werd verdienste
lijk gezongen door Julia Lindsay.
Stellig ls dit Magnificat een belang
rijke aanwinst voor de hedendaagse
koorliteratuur, waarvan ook onze ei
gen koren zouden kunnen profiteren
Het laatste deel van 't originele pro
gramma bood werken van H&rald
Rohlig, Zoltan Kodaly. George Ol-
droyd, het „Onze Vader (naar de
Russische liturgie) van Gretchanoff
en drie coupletten in verschillende
zettingen van Pretorius vermaard
„Wie schön leuchtet der Morgen
stern", waarvoor Hugo Distier
een passende instrumentale intro
ductie schreef. Dat geestelijke ex
pressie het soms winnen kan van
vocale perfectie, heeft dit piëteitvol
zingende Lutherse koor ons duide
lijk gemaakt. Th. J .Hanmema
Het Nationale Ballet is er in
geslaagd voor een periode van twee
maanden als gast te engageren de
Amerikaanse leraar Hector Zaraspe.
De Amerikaan afkomstig uit Buenos
Aires, is de laatste jaren als leraar
verbonden aan het Joffrey-Ballet ln
New York. Naast zijn werk btf deze
groep heeft hy zich een grote repu
tatie opgebouwd als privé-leraart
Margot Fonteyn en Rudolf Noerejew
reizen geregeld naar New York om
lessen van hem te volgen. In de
maand juli, wanneer het Nationale
Ballet in de Amsterdamse Stads
schouwburg zijn zomerserie geeft,
zullen dan ook dansers uit verschil
lende delen van de wereld in Am
sterdam lessen by Zaraspe volgen.
Over continuering van het werk
van Zaraspe in de toekomst ls de lei
ding van het Nationale Ballet thans
in bespreking.
1966-1 7
1966-2 7
1969 7
1968-1 6%
1968-2 6 Va
1968-3 6%
1968-4 6%
1966 6*
1967 6*
1967 6
1965-1 5%
1985-2 5%
1964-1 5%
1964-2 5 *4
1964 5
1958 4%
1959 4%
"1 4%
1960-2 4%
1963 4%
1964 4%
4*4
1960 4 y4
1961 4%
1963-1 4%
1963-2 4%
1961 4
1962 4
1953 3%
Staff '47 3%
1951 3%
W-l-2 3*
SK
1948 3%
90-1-2 3%
*4-1-1 314
1955-1 3 «4
*5-2 S«4
Obl 3
19J7 3
frbk 1946 3
Diring 47
1937-a 3
96
96
90%
90'j
90-a
90%
86 "r
87'2
87 y4
85
84%
81 '4
84 3a
80jl
83
793/4
78%
94%
82
78%
78
76%
70%
80%
75%
73%
80%
77%
68%
69%
69%
70%
78%
43', 4 X
82$
81
86 %b
90%
95%
95%
90%
90'2
90%
90%
90*
85%
86%
87%
87,%
84 1
84 i A
81%
84
80%
83%
79%
78%
94,',
81%
78
78
78%
76%
80%
75%
73%
69%
88%
80%
77%
07%
69%
69%
69%
78
43%
80 V.
80%
86 X
91%
8*nk- en kredietwezen
3» 67 0 9078 9011
•J W- 59 4% 79% 79
'J'Wl-3 4% 82% 82%
'40 8-5 4% 80% 80%
iNDgLfcft MET NOTERING
lUKVKN 1T.II) VAKKEN
Kubbei 54% 56%
l'%n Var. 76 %x 76%
120.50 121.60
Dell Mij eert
70.90x
70.70
Heineken's Beh.
159
166.40
Heineken's Bier
163.30
168
Hoogovens eert
106.50
138
Kon Zout Org.
158.30$
161.40
Philips gem bezit
63.80
64 50
Unilever cert
107.10
107.90
Dordtse Petr.
966
960%
idem 7 pr
965
964
Kon Petr a f 20
178 30
177.70
Holl Am Lijn
94 %X
94%
Java China Paket
135x
133%
KLM
218
226$
Kon Ned St.b
107%
110%
Stoomv My Ned
108
109%
v Ommeren cert.
213
216%
Rott Lloyd
127%
127
Ned Scheepv U
116%
117%
OBLIGATIES MET NOTERING
IN TWEE PERIODEN
Prov.- en Gem. leningen
A'dam 47 3% 85
A'dam 48 3% 84% 84%
R'dam '52-1 4% 82x 82
Bankwezen
ABN sp bij 65/70
121%
121%
BKNG 66 1-2-3 7
96
951J
AANDELEN MET NOTERING
Idem
'67 1-2 6%
90%
90%
Idem
'68 1-2 6%
90%
89%
IN TWEE PERIODEN
Idem
'67 1-2-3 6%
88%
88'8
Bank- en kredietinstellingen
Idem
'67 0%
861
86,»,
idem
'65-1 0
86%
86%
Alg Bank Ned.
285
280
Idem
'65-11 6
86 lï
86
AMEV n-r eert
177.50
180
Idem
'65-1 6%
85%
85%
Amfar-groep
109
114
idem
'65-D 5%
85%
85%
Amro f 20
56.10
56
idem
'65 5%
83%
84
As» Conc R'dam
722
725
idem
'58 614
86%
80%
Bank en Ass ass
96
95
idem
'64 5%
82%
82%
Bnk Onr Zaken
320
320
idem
65 5%
82%
82%
Cultuurbank
76
75
idem
'58 5
82%
82'»
Delta verz gr
415
419
idem
64-1 5
82,»,
82
Eerst Ned Verz
725
idem
'58 1-2-4 4%
80%
80*4
Gr Ind Kr B
144
144
idem
'63 4%
75
74%
Kas Assoc
125
122
idem NWB '52 4%
87%
87%
Nat Nederl
1015
1044
idem
R sp.or '52
181
180'2
Ned Kredietb
173%
174
idem
id f 500 '57
176%
170%
Ned Lloyd
140x
138b
idem
ld '64
119%
1191
Ned Mid Bank
112
111
idem
ld '66
llS'.b
115 "2 b
Slavenburg
213
214
idem
ld 66-1
115
115%
Ver NUlmy
14950
Ngombe« Cult
83
81
Industriële obligatie#
Hoogovens 60 6% 92x
Kon Z -K '65 6
Ned Gas 66
idem '68 6%
90x
97%
97
Schiphol 6 87
I Unilever 6
84%
90
90%
98
90
85%
85%
Premieleningen
Alkmaar '56 2%
85
83%
A'dam 1933 3
95 '4
132
Adam 1951 2%
86
63
A dam '56-1 2%
62,'.
68%
A'dam '56-11 2%
130b
79
A dam '56-111
69 %b
781,
A'dam '59 2%
63'4
63%
Breda 1954 2%
78%
73%
Dordrecht '56 2%
77%
62%
Eindhoven '54 2%
63
64%
Enschede '54 2%
71b
63,',
sHage '52-1 2%
61%
73
'sHage '52-n 2%
61%
76%
R. Kruis '67 2%
63,»,
68
R'dam '52-1 2%
73'.
71A
R'dam '52-11 2%
76%
71%
R'dam *57 2%
66%
70%
Utrecht '52 2%
73%
95
Z Hoi. '57 2%
73%
12 ft
Z. Hoi '59 2%
72%
72
Industriële ondernemingen
Asd Chem Farm
Albert Belln
Asd Droogdok
Bat A a on Mij
óergh en Jurgens
210
199
76
499
179
213
200b
75b
496
180
Bergoss Tapyt 533
Berkei's Patent 163
Boer Druk Ultg. 425
Bols 192
Braat Bouwst. 260
Bredero 172%
Buhrm Tetterode 595
Bijenkorf Beheer 624b
Calvé 766
Centr. Suiker Mij 400
Cut Handel My 135
Desseaux Tapijt 147.50
Elsevier Uitg 634
Erdal 740
Figee Mach. Fabr 199
Fokker 536
Ford 870
Furness 98.50 b
Gazelle 133
Gelder Papier 145%
Gelderl.-Tielens 91
Gelderman 102
Gero Nat. Bez. 142x
Geveke Groenpol 111
Giessen-de Noord 104%
Gist-Brocades 109
Goudsmit E I25x
Grasso 140%
Grinten 265
Grofsmederij 92
Gruyter pref. 6 98%
Hatema 257
Hero 210
Holec 132
Holl Beton MIJ 86
Hoogenboech 210
Indola 2120
Ing Bur Bouwn 245
internatio 296
Int Gew Beton 414
Inventum 136
Jongeneel Hout 306
Kempen en Beg 117
Kempkes Meubel 59
Key Hout 245
Klooe 172
Kondor 290
Kon Papier 182%
Kon Text Unie 51%
Kon Ver Tapyt 290x
Kwatta 94
Leidse Wol 201
Llndeteve# 148
Llps-Gispen 147
LyempI 178
530
Meelfbr N. Bakk
162
162
165
Meteoor Beton
181
180%
421%
Müller nat bez
340
342
191.30
Miiller 5 p pr
113
114
271
Mijnwerken
320x
320x
171%
Naarden chem
670
673
595
Naeff
325
325
626
Ned App Fabr
141
141
756
Nederhorst
475
414
Ned. Aanneming
450
134
Ned Bontwev.
165
165
148
Ned Dagbl Unie
280x
281
620X
Ned Exp Papier
113
113
740
Ned Kabelfabr
319
320
199b
Ned Sprlngst.
130%
535
v. Nelle
396
400
870
Netam
97
96 %b
101
78
80
135
Nierstraez
80
79%
145%
Ned. Eur Houth
133
133
93
Norit
93.30
93.40
103
Nutricla
360
360
Nyma
38%
38%
110x
N ij verdal-ten C.
82%
83%
104
Orenst eln - K oppel
215
210
110.20
Overzeese gas
89.50
87 80
Pakhoed Flolding
97
95
140%
Palembang
68
69
269
Palthe
71
72b
91
Philips gem bez.
61.50
98 %b
Idem 6 pet c. pr
21.40
250
Pietersen Auto's
97%
96%
211
Pont Hout
183
183%
133%
Poorter
102
104
85.50
Poroeleyne Flee
134
208
Proost en Brandt
340
340
21.70
Riln Scb Mach
121%
119%
R. Schelde div '69
125%
294
Schev Expl
28
28.80
422
Schev Expl '66
31.50
135
Schokbeton
196
195%
304b
Scholten-Honig
64 70
64 40
115
Slmon de Wit
312
318
59
Smit Elctx Tech
114
113
240
Stokvis
82
84
164
Stoomsp Twente
73
71
Tech Unie
306
306
184
Texoprtnt
221
225
51
Thomas-ür V.
63.80
65
212
Tilb WaterL
132
134
95
Tricot-Best
113
114%
212b
Tw Kabelfabr
351
355
152
önikap
95%
95
146%
Unilever 0. 7 c pr
96%
95%
175
Unilever 6 e. pr.
83%
83
Utermohlen
Varros® eau
Venend St sp.
Veneta
Ver Mach Fabr
Ver Ned Uitg.
Ver. Touwfabr
Vettewinkel
VihamJJ
Vredestein
VRG Pap g bez
Wereldhaven
Wernlnk's Beton
Wessanen
Wessem Hout
Wyers
v Wfjk en H
Zaalberg
243
140
140b
230x
99
247d
116%
252
117
190
570
555x
110%
80
131b
160
63
81
100%
247
117
116
172
570
542
112
83
131b
160
63
80x
MRnbouw en Petroleum
Bill ton 2e rubr. 16 167
Partlcipatlebe wijzen
Goldmines 1/5
129
123
HBB bel. 1-2
931
920
Holland Fund
630
634
Interbonds 1
620
620
85
86
Intergas 5
429
432.50
Rentefonds
773
446
Vastgoed bel.
510x
773
Beleggingsmaatschappijen
A'dam b my I 60
Dutch Intern.
OLA Bel MR
tnterwaarden
Nefo f 60
Obam mi.,
Robeco
Roiinoo
Ow-Invest
Ünlta»
UtUico
Con centra
Europa I lo pb
Chem Fund cert
161
169
236.50
126
95
473
249 90
224 80
56
542
123
340
548
18*
151
171.50
237
126
95
476
250
225.70
57
550b
121.80
340
548
18*
Bel) Tel Can
47%
47
Canadian Pacific
80%
80
Imperial OU
20%
20%
D
Intern. NtckeJ
39
39%
1
Shell OU Canada
27%
27%
Allied Chemical
32
32%
t
American Ênka
44%
44%
d
American Motors
10%
10
e
Am. Tel and Tel.
.Anaconda
Bethlehem Steel
Chrysler
Citiee Servloe
Colgate Palm.
Consol Electr.
Dow Chemicals
Du Pont/Nemours
Ford Motor
General Electrlo
General Motors
Gen Tel and E.
Greyhound
IBM
I.T.T
Kenneoot
Martin-Mart etta
Mc- D Douglas
Montg Ward
Nat Can
Nat. Dairy Prod.
Nat Dls-Cbem.
Nat Stee)
O tin Math- Chem.
Penns Railroad
Pepsloo
Philip# Petr-
Procter cd Gam
Rad Corp AmeT
Republlo Stee)
Rexall Drug
Sear» Roebuck
Shel) Ol)
Southern City
Southern Pacific
Sperry Rand
Standard Brands
St OU N Jersey
Studeb.-Worth
Sunray OU
Tandy Corp
Texaco
rexas Lnstr
Trans Am Corp
Union Pao Rallr
On State# SteeJ
Western Ban C
Westinghouse
Wilson
Woolwortb
Betekenis der tekens
bieden
laten
gedaan-bieden
54%
54%
42*
43%
34
34%
49
49
61%
61%
61 %d
51
75
74%
142
142
48%
48%
94%
95%
78%
78%
37 Ti
37%
20%
20*
328
328
52%
53%
45
44%
22%
22%
34
34%
59%
60%
69
03%
45b
45
37%
37%
49%
49%
45%
47%
51%
51
47 %x
47%
68'i
87%
87%
43%
43
42 b
42%
47
46%
70%
70%
68%
68%
27
26%
36%
36*»
50%
51%
46
45%
82%
80
42%
42
47
47%
105%
107%
83%
83%
115
117%
33
35%
46
45%
45%
44',
39%
39 3i
59%
59%
42%
36%
36%
es dividend
ex claim