'De blanke slavin' wordt
professioneel aangepakt
n(tv]
Kosten
rond de
miljoen
Paul Meyer krijgt de
rol van Sanclio Panza
ACTEURS EN ACTRICES ENTHOUSIAST
w
Tv-opnamen in
Concertgebouw
DINSDAG 10 JUNI 1969
LE1DSCH DAGBLAD
PAGINA 3
NEDERLAND
DEN HAAG (GPD) Het commerciële resultaat van de
Nederlandse speelfilm „De blanke slavin" huist nog in het don
ker, daar waar ook de „verklaringen" van de jonge regisseur
René Daalder vandaan lijken te komen. Flardige zinnen en
bewegingen maken in de kantine van Cinetone-studio's in Dui-
vendrecht bepaald niet doorzichtig wat bioscoopgangers in
Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland het komende
najaar kunnen verwachten. Dat heeft de maker van succes
volle films als Body and Soul 1 en 2 dan met veel broeders
gemeen.
Enigszins verhelderend zijn gesprekken met mensen van de cast:
Gunther Ungeheuer, Vicka Borg, Andrea Domburg, Karin Feddersen
en producent Gijs Versluys, die met een goed script en een vol
ledige lijst contracten met de spelers en speelsters onder zijn arm
de kantoordeur van de Duitse filmmakelaar Schmeding maar één
keer hoefde open te duiven. De kosten, naar schatting rondom de
miljoen schommelend, worden gedeeltelijk gedragen door het Ne
derlands produktiefonds. City-Film NV zal „De blanke slavin" (op
het eerste gehoor niet zo'n gelukkige titel ovengens) in Nederland
uitbrengen.
Wie een dag in de sombere Cine-
_[tone-studio's rondzwerft krijgt de in-
lruk, dat René Daalder de spelbezet-
ang op een ingenieuze wijze „be-
ituurt". Op een vakkundige, eerlijke,
Intrigerende wijze. Reden voor zo'n
ipmerking krijgt de maker als hij
litspraken van twee hoof drol vertol-
;ers Andrea Domburg en Gunther
Jngeheuer op een weegschaal legt.
Andrea Domburg in haar kleedka-
ner, waar ze duidelijk vermoeid het
jemak van een slaapbank heeft op-
ezocht: „De reden, dat ik de rol
fan Loudy heb geaccepteerd is, om-
lat ik door alles heen de „farce"
oelde schijnen. De belevenissen van
iet stel mensen in deze film, de on-
erlinge verhoudingen, hun gedrag,
iet is modern, maar de farce blijft"
lunther Ungeheuer: „Ja dit is na-
uurlijk het probleem van de losge-
lagen mensen, een gebrek aan com-
ïunicatie. Het trefwoord voor „De
lanke slavin" is „Dekadenz". Hij
eemt alles serieus en speelt vanuit
ie conceptie. René Daalder laat
em gaan, laat iedereen gaan, om-
at hy weet dat ze dan komen op
et punt waar hij hen hebben wil.
Karin Feddersen, blonde Duit
met fascinerende ogen: „Ik weet
niet eens meer wie ik ben, dan weer
speel ik een dom meisje, dat met
grote ogen tegen de „troep" om zich
heen aankijkt, om even later een
heel ander type uit te beelden. Vaak
weet ik niet wat René wil, hoewel
hy precies weet wat hij wil. Hij doet
het geweldig". Direct daarop aan
sluiten de woorden van Vicka Borg,
eens steun van Wim Kan en nu ge
staag rijzende ster in Frankrijk.
„Het is soms gewoon benauwend
als we samenzijn. Iedereen voelt ge
woon, dat hij een rol speelt, die al
tijd deel van hem is geweest. Ook
tijdens de repetities, wanneer we in
de grote broeierige kamer zitten zijn
we de mensen, die René Daalder wil
de hebben. Als ik op de buitenloka-
ties ben, denk ik steeds aan die ka
mer met alle gebeurtenissen en ver
houdingen. Dit zal me nog lang bij
blijven".
Terwijl de acteurs en actrices,
met een uitzondering voor Andrea
Domburg misschien, het gevoel heb
ben, dat ze stuurloos zyn, maar op
een en hetzelfde vlot zitten, bepaalt
Daalder de koers.
Pervers
Over het verhaal van „De blanke
slavin" komt men nu niet veel meer
te weten, dan dat het de lotgeval
len van een stel oudere en jongere
mannen en vrouwen betreft, die uit
overleg, nieuwgierigheid of verveling
een tijdelijk samenzijn opbouwen,
dat perverse trekken vertoont. Het
oorspronkelijke verhaal is van René
Daalder en Rem Koolhaas. Harry
Kümel werkte mee aan het draai
boek.
Zonder een enkele uitzonde
ring zijn acteurs en actrices enthou
siast over de manier waarop deze
film wordt gedraaid. Opvallend is
voor Nederlandse begrippen de pro
fessionele aanpak, waarvan Gijs
Versluys zeker ook verantwoordelijk
mag worden gesteld. „Als je wist
hoe lang wij hebben gezocht naai
de goeie cast, heel Europa hebben
we afgereisd. Kijk, Rijk de Gooyer
moest er in, Andrea ook, over To
ny Huurdeman en Henny Al
ma konden we beschikken, maar
Karin Feddersen. die hebben we ge
vonden na tientallen telefoontjes".
Tekenend voor die „harde aanpak
is ook de meer dan schitterende
landhuiskamer, die Jean Paul Vroom
in de Cinetonestudio's neerzette. In
donkere, warme kleuren, mild over
stroomd door het diffuse licht van
de kunstzonnen ontstaat vanzelf de
sfeer voor dit verhaal.
De kamer met het. aansluitende
terras is perfect gemaak.t geheel in
de traditie, waarmee Daalder zich
kennelijk wil omgeven. „Ik heb een
swingende camera groep", zegt hij.
Met René hebben bijvoorbeeld Jan
de Bont en Oliver Wood (licht) dat
streven naar perfectie.
Kenmerkende uitspraak van de
filmmaker: „Ik hoef geen rushes te
I zien. Als ik met een scène klaar ben.
I weet ik dat het goed is".
ADVERTENTIE
Lex Goudsmit naar Londen
Regisseur René Daalder r
geeft Izzy Abrahami. die in „De
blanke slavin" de rol van „oos
terling" speelt, aanwijzingen in
de Cinetone-studio's.
6.50
Duimpje (NOS)
7.00
Journaal (NOS)
7.07
Kenmerk: wekelijkse informatierubriek over kerk
en samenleving iIKOR/CVK/RKK)
7.32
Marty Feldman-show, in kleur (VARA)
8.00
Journaal (NOS)
8.20
Achter het nieuws (VARA)
8.45
Licht ensemble met zangsoliste (VARA)
9.10
Nooit een onvertogen woord, tv-feuilleton (VARA)
9.50
Langs de weg van Diemen naar Naarden, docu
mentaire film (VARA)
10.25
Journaal (NOS)
10.30
Onderwijstelevisie in Nederland, informatief pro
gramma (NOS)
Asbak
Creaties van briljante kunstenaars, die nog
werken volgens een oud en edel ambacht.
Met zorg zijn de materialen gekozen: het
eerlijkste goud en de zuiverste edelstenen.
Met kunstenaarshand verwerkt tot meester
werken. Een schepping die slechts één vrouw
zal dragen. Haute couture in goud. Voor wie
het zich kan veroorloven.
HOFJUWELIER
VAN ROSSUM DU CHATTEL
EN DR1ESSEN
BREESTRAAT 95 - LEIOEN - TEL. 01710-20092
ARNHEM (GPD) Dc Arnhemse
acteur Paul Meyer gaat de knecht
Sancho Panza spelen in de musical
„De man van La Mancha". Hij neemt
deze rol over van Lex Goudsmit die
in Londen Tevje gaat spelen in de
musical „Anatevka".
De van van La Mancha wordt nog
tot het eind var; deze week gebracht
in de huidige bezetting, daarna gaat
het gezelschap met vakantie. Op 23
juli begint men weer te spelen en wel
in Rotterdam. Vanaf die datum zal
Paul Meyer te zien zijn naast Guus
Hei-mus. die Don Quichotte (Cervan
tes) speelt en Carry Tefsen, die Dul
cinea (Aldonsa) voor haar rekening
neemt.
HILVERSUM
Deze week wordt in het
Concertgebouw in Amsterdam een
begin gemaakt met een co-productie
van de N.O.S.-televisie en de Duitse
maatschappij Unitel. Het betreft
hier opnamen in kleur van twee
door het Concertgebouworkest te
spelen werken van Ludwig van
Beethoven, namelijk de Tweede
Symfonie en de Leonore Ouverture
nr 3. Gastdirigent is Rafael Kube-
lik.
Deze co-produktie past in het ka
der van een reeks door Unitel ge
produceerde en nog te produceren
concerten door befaamde orkesten,1
waarvan de N.T.S. sinds het winter
seizoen 1967'68 reeds een aantal
uitzond. Deze concerten omvatten
werken van o.a. Ldwig van Beetho
ven, Mozart, Dvorak en Schumann,
uitgevoerd door de Berliner Philhar-
moniker en de Wiener Philharmoni-
ker Dirigenten waren Herbert von
Karajan, Rafael Kubelik en Karl
Bo hm.
De N O.S.-tele visie heeft bevor
derd, dat ook het Concertgebouw
orkest een plaats in deze belang
wekkende reeks televisie-concerten
kon innemen. Dezer dagen werden
de contracten tussen N.O.S. en Uni
tel enerzijds en N.O.S. en de Neder
landse Orkest Stichting anderzijds
getekend.
De N.O.S.-televisie heefi het voor
nemen de deze week op te nemen
I uitvoeringen en zoals in deze
reeks gebruikelijk is ook de daar
aan voorafgaande repetities uit te
zenden in relatie tot het Ludwig van
Beethoven-jaar (1970).
Paul Meyer verwacht veel van de
rol: „Zondagavond werd ik plotseling
naar Nijmegen geroepen om de rol te
komen zien. De musical vind ik heel
goed en Sancho is een erg leuke rol,
die me wel ligt".
Paul Meyer werkte al eerder ii. mu
sicals. voornamelijk voor de NCRV-
televisie. Onder regie van Willy van
Hemert was hij bijvoorbeeld te zien
in "Zout is de zeewind". Hij speelde
verder veel televisietoneel, de laatste
tyd vooral in Duitsland. Op een
hoofdrol in een succesvolle musical
als „De man van La Mancha" heeft
Paul Meyer nooit gerekend: „Ik heb
er ook nooit mijn best voor gedaan",
voegt de Arnhemse acteur eraan toe.
Hope Lang, bij de Nederland
se televisiekijker beter bekend als
Mrs. Muir, en Don Adams, de
nimmer versagende geheim agent
Maxwell Smart, zijn in Santa
Monica (Californië) onderschei
den met een Emmyeen prijs
voor komische tv-series.
Andrea Domburg: „Hij hoeft me
soms maar aan te kijken en ik weet
wat hij bedoelt. Hij moet me sturen,
want, al klinkt het raar, ik draag
geen enkele verantwoordelijkheid
nadat de eerste keer is geklapt.
Dick van Swol heeft eens tegen me
gezegd: een acteur is niet meer dan
een asbak. Daarmee ben ik het eens.
Leg je een revolver naast de asbak
dan heb je een thriller, gebruik je
bloemen, dan wijst dat op een een
romantische film. Ik doe wat men
mij zegt te doen. Zo goed mogelijk.
Nog altijd zijn er verhalen in omloop
als zou ik niet willen spelen. Dat is
niet waar.
Karin Feddersen (23), die ervaringen
heeft gekregen in -films als „The
ambushers" met Dean Martin en
„Die Irre von Chaillot" met Kathe-
rine Hepburn-, Yul Brunner en Orson
Welles over Andrea: „Wij spreken
buiten de set niet veel met elkaar.
Ze lijkt me een fijne vrouw. Ze
speelt zeer goed". Eenzelfde me
ning over Andrea's zwager Rijk de
Gooyer. die in „De blanke slavin"
eindelijk kan bewijzen dat hij een
goed acteur is. heeft Gunther Unge
heuer, de zeer polulaire Duitse tv-
en filmster „Davids wache" en
„Maigret und sein grössten Fall"):
„Zeer goed. Het werkt trouwens hele
maal fijn hier. Alleen wat lang
zaam". Succes voor deze film? „Dat
kun je nooit zeggen. Filmmaken is
roulette-spellen"
Nerveus
Andrea over Rijk: „Hij was met
zo'n grote mond enorm zenuwachtig,
toen hij aan die film be
gon". Tenslotte Nederlandse Vicka
Borg: „Door deze rol verander je
gewoon. Dat zegt wat". Na warmte
op de canarische eilanden, het Rem-
brandlicht in de -Cinetonestudio's
in Duivendrecht, volgen nog beelden
uit een slot op de Veluwe. En dan
in september zal blijken of de drift
van Rer.'é Daalder op het celluloid
is overgekomen.
NEDERLAND II
6.50 Pluimpje (NOS)
7.00 Journaal (NOS)
7.03 Kapitein Zeppos, tv-feuilleton voor de jeugd
(NOS)
7.28 Scala: informatief programma (NOS)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Dubbelspion, tv-film in kleur (NOS)
9.10 Ik vind dat interviews (NOS)
9.45 Verbinding met Duitsland, muzikale show,
in kleur (NOS)
10.15 Journaal (NOS)
Ik heb gisteren even opge
zocht wat we de rest van de
week nog te zien zullen krijgen.
Ik vroeg me namelijk af of het
programma van gisteravond
maatgevend was voor wat ons
te wachten staat met de zomer
en de vakantie in zicht. Geluk
kig bleek het echter nogal mee
te vallen en hadden we gisteren
blijkbaar gewoon te kampen
met een windstille avond, zoals
je dat als zeiler ook weieens
kan treffen op de Kagerplas
Vanavond bijvoorbeeld Marty.
Dubbelspion, Nana Mouskouri
en „Nooit een onvertogen
woord." en ook de volgende da
gen zien er wat rooskleuriger
uit dan het kleurloze program
ma dat de NCRV en de AVRO
ons gisteren aanboden. Het be
gon met de eerste aflevering
van een Duitse serie van acht.
„Hotel Porellenhof." Dat is het
soort Duitse tv-serie waar ik
huiduitslag van krijg, ik kan er
niet tegen, het is een ranzig, on
echt en vervelend stuk. In ver
gelijking daarmee is een serie
als Peyton Place een geschenk
uit de hemel, hoewel ik moet
toegeven langzamerhand de
draad van het verhaal kwijt te
raken.
De NCRV vervolgde met een
programma over de oude zeil
vaart, met name over de Kaap
Hoom-vaarders, die een reünie
hadden gehouden in Hoorn. Al
lemaal oude mannen (de jong
ste was 57), die twee dingen ge
meen hadden: zü hadden Kaap
Hoorn gerond en zij waren ka
pitein geweest op een zeilschip.
De verhalen varieerden nogal
(de meeste indruk maakte op
my het verhaal over de zeelie
den die in vier dagen hun gage
van anderhalf jaar varen er
door joegen en dan weer aan
kwamen monsteren voor de vol
gende reis), de liederen ook, en
de eindindruk was dat er op die
oude zeilschepen evenveel en
vaak gezongen werd als nu nog
in de badkamers gebeurt.
De AVRO had als eigen bij
drage een terugblik op de beste j
fragmenten van „Nationaal Al
lerlei." Dat leverde een pro-
gramma op met twintig losse
onderdelen, die de conclusie
wettigden dat „Nationaal Aller
lei" heus wel een aardig, leuk
programma is. als je maar
streng selecteert uit de oogst
van acht programma's. Vol
gend seizoen (ik vind dat Her
man Pieter de Boer nog een
seizoen verdient, ook Farce Ma
jeure heeft zijn aanlooptijd no
dig gehad» zou Herman Pieter
dus eigenlijk iedere maand acht
programma's moeten maken,
waarvan hij dan slechts een
achtste deel mag uitzenden.
Rijk de Gooyer is intussen wel
zijn grootste troef gebleken (be
roemd, poepjes, telefoon), maar
Sylvia de Leur en Piet Romer
blijken ook uitstekend voor dit
soort werk geschikt te zijn. De
AVRO zal ervoor moeten zor
gen dat H. P. de Boer een
equipe van medewerkers om
zich heen krijgt zoals ook Di-
mitri Frenkel Frank die heeft
voor Hadimassa is het niet
om de samensteller het werk
uit handen te nemen dan we)
om hem het werk in handen te
geven!
AVRO's Televizier tenslotte
liet ons kennismaken met de
tweede regering in ballingschap
van de Zuid-Molukken. Twee
regeringen is wat veel voor een
groep van 30.000 mensen, maar
ook hier geldt het beroemde
antwoord van minister Beijen,
die samen met Luns een tijdje
Buitenlandse Zaken gerund
heeft, dat hoe kleiner een land
is hoe meer buitenland het
heeft, dus hoe meer behoefte er
is aan ministers. Televizier be
steedde ook aandacht aan de
nog steeds onopgeloste moord
op Danny Visser. Jaap van der
Zwan interviewde de parkwach
ter en commissaris Sanders.
Over het algemeen pleegt de
Nederlandse televisie dat soort
zaken uit een begrijpelijke
piëteit te mijden, maar ik ge
loof dat dat journalistiek ge
zien, onjuist is. Er is geen re
den waarom de televisie zo'n
kwestie niet zou aanpakken, als
dat ook door de kranten ge
beurt.
VOOR DINSDAG 10 JUNI
Hilversum 1, 402 m.
KRO: 18.00 Stereo: Metropole-orkest
amusementsmuz. 18.19 Ultz. van D"66
18.30 Nws. KRO: 18.41 Act. 19.00 Licht
ensemble en sol. 19.45 Zoekend geloven
godsdienstige lezing. 20.00 Stereo: Bel
Canto: operamuz. 21.15 De speurder ln
de gevangenis, hoorsp. 22.25 Overwe
ging 22.30 Nws. 22.38 Parlementair
overzicht. 22.45 Meded. 22.50 De zin
gende kerk. muzikale lez, 23.05 Kon
tekst: magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.30 Stereo: De
laatste rondelicht pl n^ogr 23.55-24.00
Nws.
Hilversum 2, 298 m.
AVRO: 18.00 Nws 18.11 Radiojourn.
18.26 Stereo: Beatrix Feestoord. gev.
progr. 18.55 Paris vous parle, 19.00
I Treipunt: discussierubriek voor ac-
I tuele zaken. 19.30 Nws. 19.35 Vergeet 't
l maar: gev. progr. 21.00 Stereo: Pia
norecital: amusementsmuz. 21.30 Hie-
ring: progr. voor de Jeugd. 22.05 Muze
zonder make up: cabaretprogr. 22.30
Nws 22.38 Radiojourn. NOS: 22.55 Ste
reo: Muz. van deze eeuw (opn.) 23.55-
I 24.00 Nws
VOOR WOENSDAG 11 JUNI
j Hilversum 1, 402 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
I woord 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te muz. met nws. en act. TROS: 8.00
Nws. 8.11 Luister uit en thuis: verz
pl progr 18.30-8.32 Nws 9.00 Gymn.
I voor ue huisvr. 9.10 Heel toevallig:
amusementsprogr. 9.35 Waterst 9 40
Voor de kleuters. 9.55 Stereo: Concert
a la carte: verz.pl.progr. 11.00 Nws.
11.02 Op sleeptros: progr. voor auto
mobilisten. 1145 Act. 11.55 Meded
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gev
progr (12.22 Wij van 't land. 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tulnb. 12.30
Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar.
13.15 Ondernemend. NCRV: 14 00 Ste
reo: Seml-klass gram.muz. 15.00 In 't
zilver progr voor oudere luisteraars.
16.00 Nws. 16.02 Stereo: Voor de Jeugd
17.00 Lichte gram.muz. voor de tieners
Overheldsvoorl. Vast en zeker, een
progr. van het ministerie van sociale
zaken en volksgezondheid met korte
Inform, over de sociale verzekeringen.
Redactie Claude Bellonl en Herman
van der Hoeven.
Hilversum 2 298 m.
F7^A?A: 700 Nws- en ocbtengymn.
7.20 Soc. strijdl. 7.23 Stereo: Lichte
gram .muz. (7.30-7.35 Van de voorpag)
VPRO: 7.54 Deze dag VARA: 8.00 Nws
en act. 8.20 Stereo: Lichte gram.muz.
(plm. 8.30-8.35 Van alle markten thuis
praatje). 9.00 Stereo: Lichte ork.muz.
(opn.). 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte
gn.m.muz. 10.50 Voor de kleuters
11.00 Nws. 11.02 Voor de vr 11.40 Pia
norecital (gr.): semi klass. muz. 12 00
Stereo: Mod. muz. (gr 12.20 Stereo:
iolanthe (2e akte) opera van Dulllvan
(gr 12,54 Voor het platteland 13 00
Nws 13.11 Act 13.20 Licht orgelspel
13.45 Gesproken portret. 14 00 Voor de
kinderen 15.00 Stereo: Viool en pianor
semi klass. muz. 15.20 Stereo: Radio
koor: klass. muz. 15.45 Stereo: Kamer-
ork.: klass. muz. 16.00 Nws. 16.02 So
ciëteit Zestig min. voor boven de zes
tig. 17.02 Oude liedjes 7.20 Voor de
Jeugd. 17.55 Meded.
Hilversum 3, 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws 9.02 Zing. zing.
zing: lichte vocale muziekjes 10 00 Nws
10 03 Mengelmuze: nieuwe langspeelpl
met kritisch commentaar. NOS: 11 00
,ez 112 00 Nws.)
AVRO. 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal
13.06 Zet 'm op: vrolijk pl.progr7Tl4.00
Nws 15.00 Nws. 15.03 Arbvlt.: po-
Sulalr verz.pl.progr. 16.00 Nws. 1T03
lmmick: licht pl.progr 17.00 Nws.
K* n.UU INWS.
17 02 Radiojourn. 17.05-18 00 Toppop-
pology: pop- en countrymuz
TELEVISIEPROGRAMMA'S -
NEDERLAND I—
*r/?cFRYi IJ O0"17-3** Voor de kinderen
NOS-' 18.50 In kl Pluimpje NOS:
19.00 Journ. NOS: 19.07 Scala: Inform,
progr. NOS: 20.00 Journ. 20.20 Ultz
van de BP 20.30 Ultz. Stichting Socu-
tera. NOS: 20.35 Holland Festival Ma
gazine 21.00 Les quatre cents coup»
.zij kusten en sloegen hemispeelfilm
(Rijkskeuring 18 Jr.) 22.35 Journ 22 40
-23.10 Onderwijstelevisie ln Nederland
Inform, progr
Nederland II
1850 In Kl-: Pluimpje NOS:
19 00 Journ NCRV: 19 03 Antonio: Sp
£?!^tprogr NOS: 2000 Journ. NCRV:
20.20 Bureau Bristo'. TV-feuill»ton
21.10 In kleur: Wie is Max
Frlsch?. documentaire film 2140 Act-
rubr. 22.05 Avondslultlng. NOS: 22 10-
22.15 Journ.