Sfeerloze
in
bedoening
Olympisch Stadion
„Secret Ceremonie
beklemmend relaas
Films
in
Leiden
Amsterdam reageert
nauwelijks op de
culturele revolutie
PONTIAC
„De langste dag
Me
rwedstrijden
Imhoff als enige
door de finis h
BM-toernooi
I
Bona Stars gaat
toernee maken
Herenwill u even luisteren
blije gezichten, fijne horloges j
PONTIAC TIJD JUISTE TIJD B m
't wordt tijd, dat u er óók een draagt
Renners naar
het buitenland
r>*>
VRIJDAG 6 JUNI 1969
LE1DSCH DAGBLAD
PAGINA 25
AMSTERDAM (ANP) Het
Ute wielerprogramma in het
jympisch Stadion in Amsterdam
geen succes geworden. Want
idanks alle reclame en sterk
jrlaagde toegangsprijzen waren
slechts iets meer dan duizend
jhouwers naar de kille be
ien arena gekomen zodat het
geheel sfeerloos was. Daar-
bleven de aangekondigde
«rimenten in de wedstrijden
»1 uit. Nieuw was alleen een
lwedstrijd voor de profstay-
i waarbij men echter de fout
jakte ook al na de eerste vijf
ftden een renner uit de baan
nemen.
lot trof nu wereldkampioen Leo
die als laatste was gestart en
niet voldoende op gang had kun-
h komen, toen de klassementsbijl
jr hem viel. Winnaar werd de van
j vertrokken Zwitser Heinz Jan-
die in de slotfase van dit te kor-
ritje (17,5 km) Jaap Oudkerk op
tand kon houden.
h de werkelijke race over 50 km
de pauze lieten de heren weten
de krachtsverhoudingen in wer-
|kheid liggen. Deze wedstrijd
sel beheerst door Piet de
en Leo Proost, die alle anderen
stens op een ronde fietsten. De
werd winnaar omdat Proost zijn
rffensief te laat inzette. De Belg
namelijk De Wit drie ronden
het einde hoog in de baan over
Ikerk en Rudoplh en bleef zelf
igen".
de amateursprinters waren
feedienden" Jan Jansen en
Loevesyn duidelijk opgewas
sen de poging van Gerrie Fens
fe jaar nog nieuwelingenkam-
p) om de gevestigde reputaties
er te werpen.
gis, die in de serie verdienstelijk
amateurkampioen Wim Koop-
had uitgeschakeld, werd in de
taktisch door de zilveren
cogangers naar een nederlaag
moeuvreerd. waarna Jansen
betere vorm tegen Loevesijn in
t omzette.
MEDEMBLIK (ANP) Fred Im
hoff s zege in de strijd om het open
Nederlands zeilkampioenschap in de
FD-klasse komt wel bijzonder gemak-
fc?Hjk tot staind. Imhoff. na het
wegvallen van enkele prominenten
I als Verhagen en Bok, tooh al de
grote kanshebber, heeft zijn koppo
sitie de laatste dagen danig ver
sterkt. Na woensdag reeds als enige
de race te hebben beëindigd, de ove
rige deelnemers startten niet of lie
pen averij op. kwam hij ook giste
ren tweemaal als enige door de fi
nish. Opnieuw hielden de weersom
standigheden de meeste boten
binnen. Overigens. Imhoff leverde
tot tweemaal toe een knappe presta
tie door overeind te blijven op het
woelige IJsselmeer.
Uitslagen: Dra ken klasse, ochtend:
1. Vrech 2. Bol 3. Mulder 4. Poppe
5. Bier middag: 1. Mulder 2. Bier
3. Vrech 4. Poppe 5. Bakker.
De totaalstand na vijf races 1. Vrech
22,4 punten, 2. Mulder 25.7 3. Bier
28,7 4. Bol 45.4 5. Warners 48.0.
Flying Dutchman
ochtend: 1. Imhoff.. rest niet ge
start, middag: 1. Imhoff., rest niet
gestart of omgeslagen.
De totaalstand: 1. Imhoff 3 punten
2. Blok 33 3. Ekels 34.7 4. De Reus
37,7 5. Verhagen 42.
Finn jollen: 1. Vries 2. Seret 3. In
der Mauer 4. Douze 5. Breur.
Totaalstand: 1. Vries 26 punten, 2.
Breur 53 3. Douze 56,4 4. Brandt
59.4 5. Meijer 65,0.
Uitslagen
palwedstrijd voor profstayers:
leinz Janser (Zwitserl.) 17.5 km
Bmin. en 30.1 sec. achter Lugin-
l, 2. Jaap Oudkerk (Ned.) achter
if, 3 jean Raynal (Fra.) ach-
Van Roey, 4. Ehrenfried Ru
il (WD1.) achter Walrave, 5. Piet
t (Nederl.) achter Stakenburg,
t van der Lans (Nederl.) ach-
7. Leo Proost (Belg.) ach-
t amateurs
Jansen (12.9), 2. Leyn Loe-
5. Gerrie Fens.
mentswedstrijd voor ama-
r 10 km:
Jansen 8 punten (10 km in
1.57.5 sec.), 2. Leijn Loevesijn
m, 3. Gerrie Fens 7 punten.
BTERDAM (ANPi Aan het
ide IBM-schaaktoernooi. dat van
li tot 2 augustus in Amsterdam
gehouden, nemen in de groot-
frgroep de volgende schakers
Byrne (VSCiric en Gligoric
L Darga (WDld>, Gheorghiu
D) Kavalek (Tsj). Kres en
jioi (Rusli. Olafsson (IJsl). Por-
(Hongi Tatai (It) en Donner,
idregt, Langeweg, Ree en Har-
Wed).
Jan Jansen won vrij gemak
kelijk het sprintnummer. Tweede
werd Leijn Loevesijn.
Dames:
1. Keetie Hage 8 km in 9 min. en
13,2 sec.. 2. Bella Hage. 3. Ineke Paul.
Stayerswedstrijd over 50 km:
1. Piet de Wit (Ned. )39 min. 52
sec., 2. Leo Proost (Belg.) op 60 m.
3. Ehrenfried Rudolph (WDli op 600
meter, 4. Jaap Oudkerk (Ned.) op
750 meter, 5. Jean Raynal (Fra.) op
1000 m, 6. Piet van der Lans (Ned.)
op 1.020 meter.
Atletiek Anne de Bruin heeft
tijdens internationale atletiekwed
strijden bij Krefeld het discus
werpen gewonnen met een afstand
van 49 meter en 26 cm. Willy Wil-
lems eindigde bij de heren als tweede
op het onderdeel 3.000 meter steeple
chase. Met 9 min. 12.2 sec. bleef
hij 3.4 sec achter de Westduitser
Burscheid. Het koude weer verhin
derde opvallende prestaties.
Voetbal Fiorentina, de Italiaan
se voetbalkampioen, heeft In New
York in een snelle en felle wedstrijd
met 2-3 verloren van Glasgow Ran
gers. Van beide ploegen werd een spe
ler uit het veld gestuurd. Rechtsbin
nen Merlo van Fiorentina ongeveer
een kwartier voor rust, nadat de
Rangers juist hun derde doelpunt
hadden gemaakt wegens het uit
schelden van de scheidsrechter. Tien
minuten voor het einde werd Willie
Johnston weggestuurd wegens het
trappen van rechtsachter Rogora.
LEIDEN Voor de actieve Leidse
basketbalvereniging Bona Stars
staan er de komende maanden enke
le interessante ontmoetingen op het
programma. Aan het einde van de
ze maand vertrekt het eerste team,
aangevuld met enkele reserves, voor
drie weken naar Tjecho Slowakije.
De Stars spelen daar o.a. tegen Sla-
via Kosice, de ploeg die in januari
van dit jaar in Leiden was, en te
gen Slavia Praag een ploeg die twee
jaar geleden nog de finale van de
Europa Cup bereikte. Eeven voor
het vertrek spelen de Leidenaars
(op 21 juni) in de Vijf Meihal tegen
de Israëlische kampioen Hapoel. Op
16 juni spelen de Stars in het kader
van de aktiviteiten in Leiden Zuid-
West een trainingsdemonstratiewed-
strijd. waarschijnlijk tegen Wils
kracht.
(ADVERTENTIE)
AMSTERDAM (GPD) In het
hoofdkwartier van de revolutie voor
de kunst ratelt een schrijfmachine
Een nieuw bulletin is in aanmaak.
De vorige liggen op keurige stapels
op een balie. De expositiezaal van
Arti et Amicitiae, aan het Rokin,
heeft dezer dagen iets van een ge
ïmproviseerd redactiekantoor na de
drukke uren. Op zachte toon wor
den gesprekken gevoerd. De schilde
res Mary Schoonheyt alt aan een
tafeltje post te sorteren. Heel Am
sterdam is uitgenodigd om tot de
discussies bij te dragen. Een daar
komt dan waarachtig de stad: een
nerveuze, magere vrouw van middel
bare leeftijd, op laaggehakte schoe
nen. gaat voor de microfoon staan.
„Heren, wilt u even luisteren. Jul
lie willen meer geld hebben, maar
van wie moet dat komen? Mogen
wij, belastingbetalers ook nog wat te
zeggen hebben? Wie van zijn schil
derijen niet leven kan. moet maar
gaan werken. Dan kan hij in zijn
vrije tijd nog altijd schilderen".
De tien. twaalf kunstenaars die
zich in de zaal ophouden, reageren
niet op deze bijdrage. Ze hebben an
dere zorgen. Er is honderd gulden
nodig voor postzegels. „Heb ik niet
meer", zegt Ernst Vijlbrief, de schil-
I der die blijkbaar de leiding heeft
over de dagelijkse bezigheden van
het actiecomité. ..Je ziet maar
Een verlanglijstje aan de muur somt
I behalve geld nog andere benodigdhe
den op: kisten, schotten, een bestel-
i auto, man- en vrouwkracht.
Behalve de belastingbetaalster. laat
de burger zich onbetuigd. Deze ac-
j tie trekt bij het publiek in de verte
niet de aandacht, die de bezetting
van het Maagdenhuis kreeg. Foto's en
kl antenknipsels over die studenten-
i actie vormen een tentoonstellling,
waarmee de Studenten Vakbewe
ging de sfeer in de zaal wat heeft
j verwarmd. Op een lijst met persoon
lijke bijvalsbetuigingen zijn nog maar
weinig namen geschreven. We zien
de handtekeningen van de Rotter
damse schilder Beer Suringh en zijn
dochter Trees. Ook Cees van der
Geer heeft getekend, de Schiedamse
galerehouder. die ambtenaar gaat
worden bij de Rotterdamse Kunst-
stichting!
Het bericht dat D'66 met de actie
instemt, is niet met gejuich ontvan-
1 gen. „We hebben ons juist helemaal
buiten de politiek willen houden",
zegt een groepje. „We moeten op
passen, dat we niet voor het karre
tje van een partij wordt gespan-
j nen".
Wat is de volgende stap? Dat is
het probleem waar het comité nu
snel uit moet komen. In het tele-
gram van de Beroepsvereniging van
Beeldende Kunstenaars aan de mi-
nister is het duidelijk aangekondigd:
1 „We zullen een permanente actie
voeren tot onze eis mee te beslissen
I ingewilligd is" Er moet ergens een
bundel actieplannen zijn, maar nie
mand weet waar die papieren zijn.
Er is juist weer een stencil over
het museum gereedgekomen. Ter
discussie wordt gesteld, dat de di
recteur van het Stedelijk Museum
„een bijna absolute macht" heeft.
„De enige manier om de kunstenaar
te ontvoogden is, de ambtenaar on-
der voogdij te stellen", betoogt het
stencil. „Er moet een college van
museumvoogden komen, bestaande
uit de wethouder voor de kunstzaken i
en vier kunstenaars. Dit college
moet maandelijks vergaderen en I
daar mag de museumdirecteur niet
bij zijn".
Volgens Vijlbrief gaat het er niet
meer om nieuwe mogelijkheden te
zoeken om de verkoop van kunstwer
ken te bevorderen. „De consumptie
van kunst is al lang veel meer een
kwestie van kijken in plaats van ko-
pen geworden. Tentoonstellingen i
trekken enorm veel kijkers, maar
dat levert de kunstenaar geen be
staansmogelijkheden op. Dus is het
billijk, dat op een andere manier in
zijn bestaan wordt voorzien. Er moet
bijvoorbeeld een door kunstenaars
beheerd fonds voor de kunst komen,
zoals er al een fonds voor de letteren
ls".
De schrijfmachine ratelt nog. Af
gezien daarvan lijkt de sfeer in Arti
landerig. Er komen nog wel adhe
siebetuigingen binnenvan de be- j
roepsvereniging van fotografen, van
afzonderlijke critici en schrijvers. De
Gelderse kunstenaars, in het gebouw
van de Culturele Raad in Arnhem.
voeren een parallel lopende actie:
het beleid aan de kunstenaars, de
ambtenaren alleen uitvoerders. Maar
om tot een grootscheepse manifesta
tie te komen, zijn dringend nieuwe
initiatieven nodig. Aan het eind van
deze week moet Arti ontruimd wor
den. Misschien wordt het hoofdkwar
tier dan verplaatst naar een kerkge-
bouw.
DEN HAAG (ANP) De vol
gende amateurwielrenners zullen de
komende dagen aan wedstrijden in
het buitenland deelnemen
wegwedstrijden in Heiligenhaus en
Velbert (WX>ld.), 7 en 8 juni: Piet
van Katwijk, Arend Hassink, Hans
Egberts en Ron Bakker.
Grote Beck's prijs. West-Berlijn,
8 juni: Ben Groen. Ger Bruinsma
en Trijniko Buurmeijer.
Ploegentijdrit in Stuttgart, 8 juni:
Thijs de Koning. Harry Jansen en
Wim Prinsen.
Ronde van Noord-west Frankrijk
10/16 juni: Frans van de Ruit, Ge
rard Leferink, Ad Duyker. Ben Jan
broers. Wim Bravenboer, Henk
Schools, Marcel Pennings en Frits
Hoogerheide.
STUDIO Absurditeit wekt
in vele gevallen de lachlust bU
ons op. maar soms kan het in
eens beklemmend werken. Voor
al wanneer ons steeds weer
wordt voorgehouden en aange
toond dat schijnbaar krankzin
nige zaken dichter bij de reali
teit staan dan we voor mogelijk
hadden gehouden. Die keiharde
confrontatie geeft de film Ge
heim Ritueel (Secret Ceremo
ny».
Al tijdens de opnamen door
regisseur Joseph Losey deed de
film hier veel stof opwaaien toen
de hoofdrolspelers Elizabeth
Taylor, Mia Farrow en Robert
Mitch urn naar Noord wijk aan
Zee kwamen om een gedeelte
van deze film op te nemen.
De beangstigende sfeer, die
het beeld van deze rolprent be
paalt, wordt behalve door een
uitstekende cameravoering ver
sterkt door een zeer oud land
huis, vol pracht en praal, dat
evenveel afkeer opwekt als de
irreële gebeurtenissen op 't wit
te doek.
Liz Taylor is ditmaal de uit
gebluste prostituee Leonora, die
in een spookachtige landhuis
verzeild raakt door het meisje
Cenci (Mia Farrow). Het meis
je, dat zij in de bus ontmoet,
roept bij haar gedachten op aan
haar verdronken dochtertje. In
het landhuis ontrolt zich een
vreemd spel wanneer Leonora
ontdekt dat de foto's van Cen-
ci's gestorven moeder haar even
beeld zijn.
De kennismaking leidt tenslot
te tot een opmerkelijk verhou
ding. Cenci accepteert de vreem
de vrouw ogenschijnlijk als haar
moeder en Leonora, in wie Cen
ci het moederinstinct opwekt,
voelt zich aangetrokken tot
Cenci. Leonora krijgt het verlo
ren gewaande „kind" echter niet
cadeau. Integendeel. Ze moet 't
steeds opnieuw tegen iedereen
opnemen en verweren tegen
openlijke aanvallen.
De ene keer is het de stiefva
der van Cenci, de zinnelijke Al-
bert (Robert Mitchum) en de
volgende keer zijn het twee in
fantiele tantetjes die alleen
maar naar het landhuis komen
om te stelen. Maar ook „doch
ter" Cenci stelt Leonora op de
proef.
Leonora ontdekt op een be
paalde dag een onbeschrijflijke
chaos veroorzaakt door Cenci die
voorgeeft door haar stiefvader te
zijn verkracht. Het roep span
ning op tussen die twee die nog
wordt verstrekt wanneer Cenci
tijdens een diner op vakantie
(in hotel Huis ter Duin) plotse-
Mia Farrow bewijst dat
ze nog iets meer kan dan
een zachtaardige Alisson
spelen in Peyton Place. Ze
schittert in Secret Ceremony
evenals Elizabeth Taylor.
ling als een zwangere vrouw aan
tafel verschijnt. De climax
vormt de breuk tussen de
twee die een feit is wanneer Leo
nora de pop weggrist die onder
Cenci's jurk is verborgen. Cen
ci vr es toot Leonora en accep
teert Leonora pas weer als
moeder wanneer ze in doods
angst verkeert na zich zelf te
hebben vergiftigd met tabletten.
By het opgebaarde lichaam vol
trekt zich tenslotte een tweede
tragisch hoogtepunt. Leonora
steekt zonder een woord te zeg
gen stiefvader Albert neer.
TRIANON Al vyfentwintig
jaar houden geschiedschryvers
en militairen zich bezig met de
bestudering van de grootste mi
litaire operatie uit de geschie
denis: de landing der Geallieer
den in Normandië. Twee jaren
van voorbereiding gingen aan
deze invasie vooraf.
De film „De langste dag" is
een weergave van de gebeurte
nissen, die ulteindeiyk het ver
loop van de operatiën In de
lucht, ter zee en te land zouden
bepalen. De film is al eens
in Leiden geweest. Hy is nu te
rug, wellicht omdat die „lang
ste dag" precies 25 jaar geleden
is. Het is een geromanti
seerde verfilming van een grote
veldslag en ook geen montage
van oude archieffilms, maar
een getrouwe reconstructie van
de gebeurtenissen op die 6de ju
ni 1944. De waarheid is met na
me in kritieke situaties .fan
tastischer dan de fantasieIn
de stryd in Normandië was dat
zeker het geval. (Zie ook het
Erotiek zonder
masker
LUXOR Wie een mannen
hand op een vrouwenborst ero
tisch vindt, kan deze week vol
op genieten van de film „Ero
tiek zonder masker." En dat is
dan nog niet eens alles wat de
ze film te bieden heeft, want er
lopen ook nogal wat prostituées
in rond en een macabere soute
neur presteert het zelfs een on
schuldig meisje notabene
zyn schoonzusje maar liefst
vier keer te verkrachten. De
mislukte pogingen dan niet
meegeteld. De schurk presteert
het dan ook nog het lieve meis
je verdacht te maken in de
ogen van haar vader, zodat de
ze haar verstoot. Gelukkig is er
een lieve dokter, die zich over
het getroffen meisje wil ontfer
men en er zelfs mee wil trou
wen. Maar, oh wee. Het geluk
is met de goddelozen en de
rampspoed komt steeds over
dezelfde hoofden. De dokter
biykt getrouwd. Het meisje, dat
zoveel mee moet maken in deze
film (allemaal in het erotische
natuuriyk) overreedt de dokter
dan met haar een rit langs het
strand te maken, waar het ver
haal tot een dramatische ont
knoping komt.
Kortom: een film zonder fan
tasie, zonder grote acteurs en
eigeniyk niet eens zo veel bloot.
verhaal van Cornelius Ryan el
ders in deze krant). Beide groe
pen werden geconfronteerd met
de meest onwaarschynlyke ge
beurtenissen, die over zege of
nederlaag beslisten. Er was
dan ook geen enkele reden deze
film iets anders te doen zyn
dan een weergave van wat zich
werkeiyk in Normandië heeft
afgespeeld.
De verfilming door Darryl F.
Zanuck is een meesterwerk ge
worden, dat al weer vele jaren
volle bioscopen trekt. Met zyn
geweldig gevoel voor timing en
zijn geweldig organisatie-talent
heeft hy een oorlogsfilm weten
te maken, die schrikwekkend
en afschuweiyk is. maar door
de veelvuldige inlas van humor
nooit onsmakelijk wordt.
Na de film bekeken te heb
ben is het misschien een troost
te weten, dat de nationaliteiten,
die destyds by de invasie be
trokken waren, nu hebben sa
mengewerkt by de vervaardi
ging van dit gereconstrueerde
document.
Begeerten
REX „Onstuimige begeer
ten" (de Franse titel luidt nog
al prozaïsch La main noire
De zwarte hand) is een wat
merkwaardig filmpje. Het ls
een spionagethriller hoewel
dat eigeniyk een te weidse be
naming is overgoten met een
flinke portie sex en een scheut
sadisme. Het verhaal zit enigs
zins gewrongen in elkaar. La
main noire is een warrige spio-
n age - or gan isa/tiewaarvan het
hoofdkwartier is gezeteld in
een ouderwets gebouwencom
plex. De leider ervan is een
machtswellusteling, brooddron
ken van zyn eigen waanvoor
stellingen. Hy wordt bygestaan
door enige dames, die in de sa
lon een tamelyk uitgebluste in
druk maken, maar in de slaap
kamer een wat grotere activi
teit ontplooien. Op zeker mo
ment dringt een Amerikaanse
agent onder valse naam het
hoofdkwartier binnen. Zyn wa
re identiteit wordt ontdekt en
hy maakt vervolgens een zeer
woelige tyd door, enerzyds met
de dames, anderzyds met de
handlangers van de leider. Het
slot is wat raadselachtig, maar
de Amerikaan komt in elk ge
val, al schietend en amoureu-
zend, op zyn pootjes terecht.
Val van Rome
LIDO „De val van Rome"
blyft voorlopig nog een weekje
in Leiden. De tyd van de specta-
kelfilm met grote veldslagen,
veel pracht en praal en als het
even kan ook nog mooie vrou
wen is dus nog niet helemaal
voorby. Overigens is het wel
verwondelyk dat deze film gena
de heeft kunnen vinden in het
oog van het Leidse biscoop-pu-
bliek. Namen als Stephen Boyd
(als een soort Augustinus na
zyn bekering) en Sophia Lor en
(als een combinatie van Cleopa
tra en de Heilige Cecilia) schy-
nen dus toch een bepaalde at
tractie te beloven. Voor wie van
goud. vechten en Sophia Loren
houdt zeer aan te bevelen. Wie
geschiedkundig geschoold is kan
zich beter nog eens bedenken al
vorens ruim anderhalf uur mee
te leven met de „herziene" ge
schiedenis van het Romeinse
Ryk.
"A BOUT
ÜE SOUFFLE
CAMERA „A bout de souf
fle" is terug. Het wonderiyk ga
ve werkstuk van Jean-Luc Go-
dard, waarmede deze voormalige
filmcriticus in één klap zyn
naam als regisseur vestigde.
Nu moet worden geconstateerd,
dat hy het niet alleen heeft ge
daan hy heeft veel steun aan
zyn medestanders in de veelbe
sproken „nouvelle vague", de
toendertyd avant-gardistische
stroming onder jonge Franse ci
neasten. Francois Truffaut
schreef het scenario en Claude
Chabrol had de supervisie. Maar
dat doet niets af aan de verdien
sten van Godard, die zich al in
zyn eersteling een indringend
en veelzeggend filmer toonde en
een begaafd inspirator van de
acteurs en actrices, die onder
zyn leiding werkten. In tegen
stelling tot andere cineasten, die
men tot de „nouvelle vague" zou
kunnen rekenen, plaatste hy in
zyn hoofdrollen wel artiesten,
die reeds naam had gemaakt:
Jean-Paul Belmondo hoewel
toen minder bekend dan nu
en Jean Seberg. Godard heeft
hen echter zeer knap kunnen
plaatsen in zijn intenties en hen
zichtbaar kunnen inspireren,
waardoor het drama van twee
jonge mensen boeiend en soms
zelfs ontroerend gestalte heeft
gekregen.