Losta-lrravas „Z blijkt commerciële aanklacht Harde film „KIJKKAST" IN LEIDS MUSEUM LACHEN OM De paradox van revolutionairen in Cannes DE LIEIDE p 7S rj9)9) 1 1 Sociale uitkering mogelijk omhoog Gamelanmuziek en wajangspel Scherper toezicht bespoten groente DONDERDAG 22 MEI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 Met Fons Jansen LEIDEN Fons Jansen, de klein kunstenaar die zoveel kerkelijke za ken in zijn calbaretprograrnma's doet, legt zichzelf nog al wat beperkingen op. Hy zal niet gauw inhaken op de actualiteit van de dag en even min het glibberige pad van improvi satie betreden. Zeer strak houdt deze Zuidnederlandse cabaretier vast aan het door hem zelf scherp omlijnde schema. Tot hier en niet verder, lijkt lijn devies te zyn. En meestal gaat Fons Jansen dan ver genoeg. Dat laatste kan zeker in verband worden gebracht met het cabaret „Drie maal andermaal", dat een veel al gemener karakter draagt dan de vo rige programma's van Fons Jansen. De grapjes strekken zich in dit der de programma uit niet alleen over de hoofden van de theologen maar over het veel bredere terrein van de liefde (lees seks) en het kind. Fons Jansen pakt deze zaken dankbare onderwerpen overigens heel fris tn allesbehalve i ntellectualistisch aan. Zyn spitsvondigheid is echter wals het Leidse K en O-publiek gis teravond in de Schouwburg heeft kunnen constateren opmerkelijk groot. Op onnavolgbare wyze stoeit Fons Jansen met allerlei dubbelzin nigheden. Hy strooit ze met een gul gebaar als pepernoten in het rond. Hij is bovendien een meester in het uitbeelden van bepaalde type tjes. Daarin schuilt een aanzienlijk deel van zyn kracht, want of het nu de met een Duits accent sprekende pianostemmer Fons Jansen is of het linke" schooljongetje, beiden weten de lachlust van de zaal onafgebroken vast te houden. Het merkwaardige s dat Fons Jansen soms naar de droge humor neigt en soms zonder meer doorslaat in de richting van de leut. Hij gaat een enkele keer duide lijk op de populaire toer en dat zijn dan de gevaarlijke ogenblikken. Het wu jammei- zijn als de grappen van Fons Jansen grollen worden en de schaterlach van zijn publiek ontaardt in gegier en gebrul. Gelukkig echter heeft deze cabaretartiest het ver mogen om na zo'n ongelukkig slip- party t je onmiddellijk bij te sturen. De kracht van goede kleinkunst schuilt in het vermijden van eenzij digheid, maar wanneer Fons Jansen in zyn liedjes iets van levenswijsheid laat doorklinken dan wordt hij een beetje sentimenteel. Maai- nogmaals hjj heeft gelukkig nog andere regis ters om open te trekken. Nog steeds een opmerkelijke verschijning op het vaderlandse cabaretpodium deze Fons Jansen. Vanavond geeft hij aan de piano begeleid door Frans Oud- hoff, weer een vooi-stelling in de Leidse Schouwburg. Pieter C. Rosier. CANNES (GPD) Het tweeëntwintigste festival van Can nes wordt steeds meer de paradox van revolutionairen in een miljonairshotel. Bijna geen film gaat voorbij of er komt wel ergens een politiek engagement naar boven, een aanklacht te gen sociale misstanden of een drang naar revolutie. Het frappante is dan nog dat de weinige niet-politiek-revolutionaire films kansloos zijn voor de gouden palm. Na de vertoning van ,,Z'' dinsdagmorgen zijn er drie serieuze kandidaten: „If...." van de Engelsman Lindsay Anderson, „Adalen 31" van de Zweed Bo Widerberg en „Z" van de Franse Griek Costa- Gravas. Drie sociaal-politiek geëngageerde films en filmers, waaruit de prijswinnaar moet komen. De gouden palm van Cannes komt terecht bij een regisseur die in zijn werk de strijd tegen het imperialisme aanbindt. En wat is Cannes anders dan de ontmoetingsplaats en „showtown" van het film-imperia- lisme? Studentenrel in Bonn Gisteren hebben enkele honderden studenten het rectoraat van de universiteit van Bonn bezet en er vernielingen aan- jencht. De politie greep in en ont ruimde het rectoraat, waarby van knuppels gebruik werd gemaakt. Een student werd gewond en twee werden learresteercL Maar geld stinkt niet. Ook Costa- Gravas is daarvan overtuigd. Hy komt er rond voor uit dat „Z", zyn aanklacht tegen politiegeweld. wille keur. corruptie en terreur zo com mercieel mogetyk is opgezet. Costa-Gravas: „Ik wil werken op de Amerikaanse manier. Harde poli tie- en gangsterfilms maXJi. En als ik dat kan koppelen aan een aan klacht is het meegenomen. „Z" is niet gemaakt voor de art-houses. Het is een film voor een groot publiek, dat ongetwijfeld geschokt zal worden maar tevens zal begrijpen waarom deze film gemaakt moest worden". „Z" is een aanklacht tegen Grie kenland en gebaseerd op de zaak Gregorios Lambrakis uit 1963. De hoogleraar in de medicijnen Lambrakis werd toen uit de weg ge ruimd tijdens een grote protest-de monstratie tegen de polarisraketten in Griekenland. Dat was 22 med 1963, zes jaar geleden dus. De poli tie trachtte de zaak in de doofpot te stoppen. Maar dank zij de vasthou dendheid van de rechter van in structie en de speurzin van een jour nalist kwam er een afschuwelijk complot aan het licht dat georgani seerd was door een aantal hoofdof ficieren van de gendarmerie en een extreem-rechtse organisatie. De Griekse regering viel en de schuldi gen werden gestraft. Maar na de kolonelscoup op 21 april 1967 werden de schurkachtige politiemannen in hun functies hersteld, de rechter van instructie verdween in de gevangenis, evenals enige andere by de zaak be trokken linkse figuren, de corrupte ex-procureur Kollias werd president van de Hoge Raad en de leiders van de oppositie die de moordaanslag hadden bijgewoond kregen voor het merendeel zeer onverwachte on gelukken 'de advocaat in de film, gespeeld door de acteur Oharles Den- ner. viel vorig jaar heel toevallig van de tiende verdieping) Schokkend Van deze schokkende affaire heeft Costa-Gravas een adembenemende film gemaakt. Niet alleen een poli tiek pamflet maar vooral een suspense film waar Hitchcock graag zyn naam onder zou hebben gezet. Technisch perfect en bezet met de beste Franse acteurs zoals Yves Montand als Lambrakis en Jean- Louis Trintignant als de rechter van instructie. Verder speelt de Griekse actrice Irene Papas de vrouw van Lambrakis en hebben Charles Den- ner, Jacques Perrin en Bernard Fresson de andere hoofdrollen. In hoeverre ls „Z" (hy leeft) de werkelijke verfilming van de gebeur tenissen In 1963? Costa-Gravas: „De gang van zaken is byna letterlyk verfilmd. Maar ik ben van plan om ook een documentaire over de zaak te maken, wanneer het kolonelsregime dat ooit zou toestaan. Het boek van Vassili Vassilikos, waarnaar „Z" is ge maakt (de vertaling komt by Bruna uit) berust op het 7000 pagina's tel lende dossier van de rechter van in structie en daarnaast hebben we kranten uit die tijd gebruikt om te zien wat voor soort demonstraties er werden gehouden en hoe het optre den van de politie was. Ik geef toe dat Semprun (de scriptwriter, die ook „La guerre est finie" van Res- nais schreef) en ik bepaalde zaken hebben overdreven. Maar dat is al leen gebeurd om aan het publiek zeer nadrukkelijk het afschuwelijke mechanisme van de politieke moord te beschrijven". Het ligt voor de hand dat Costa- Gravas zijn film niet in Griekenland zelf kon maken. Maar was die wei gering de enige reden om „Z" geo grafisch onbepaald te maken? „Nee, we hebben bewust in Alge rije gefilmd om het thema zo uni verseel mogelyk te stellen. Die poli tieke moord in Griekenland is toe vallig uitgekomen door de intelligen tie van de oppositie en door de stom miteiten van de politie. Maar overal ter wereld worden politieke moorden I gepleegd zonder dat iemand er wat I aan doet.. Mensen vallen uit ramen j en komen onder auto's. Maar wie I trekt verdachte ongelukken na als de J politie er niets aan doet? Ik geloof ook dat alle politieke moorden in de i westelyke landen gebeuren met in stemming van de Verenigde Staten of, om het preciezer te zeggen, de CIA". Demagogisch 8.00 - 8.20 - 9.25 - 10.40 - 10.45 - 10.50 - NEDERLAND i 6.50 - 7.00 - 7.03 - 8.00 8.20 9.50 10.15 10.20 10.50 De fabeltjeskrant (NTS) Journaal (NTS) Later in Waterland, informatief programma (VPRO) Journaal (NTS) Tsjecho-Slowakije - emigreren of blüven. ge sprekken (VPRO) 'n Zomerdroom, blyspel (VPRO) Journaal (NTS) Samenvatting vandaag verreden etappe Olym piad Toer door Nederland (NTS) Apollo 10 in kleur (NTS). De fabeltjeskrant (NTS) Journaal (NTS) Scala: informatief programma met in kleur Apollo 10 (NTS) Studio Thuis, programma van voor en met ama teurfilmers (NCRV) Journaal (NTS) Een Victoriaanse vrouw, tv-feuilleton in kleur (NCRV) KykKijk, een programma uit het leven gegrepen (NCRV) Aktualiteitenrubriek (NCRV) Dagboek van Rembrandt (NCRV) Herinneringen aan Karl Barth (IKOR/CVK) Journaal (NTS). handgemeen met de pers en derge lijke. Vindt Gravas niet dat dergely- ke scènes de politieke kracht van de film verzwakken? Dat te gemakke lijk en te demagogisch op het pu bliek wordit gespeeld? „Dat stuk in de film is inderdaad een omstreden punt. Toen Semprun me het s cenario aanbood heb ik lang geaarzeld, maar de scènes zo als u ze ziet in de film zijn waar. We hebben de krantenverslagen uit Griekenland om het te bewijzen. De politle-officieren waren buiten zich zelf van woede wat een prachtig contrast vormt met de kille houding van Trintignant als de rechter van instructie. Het enige waarmee hjj ze begroet is: naam. adres en beroep." Costa-Gravas. de regisseur van de politieke film ,Z". Opvallend is dat ,.Z" een scherpe zwart-wittekening geeft van goed en kwaad De mensen aan de goede i kant z^n in de film links en ieder een die rechts is, blijkt volkomen J verrot. Is dat bewust gedaan? „Ja. Ik sta wait dat betreft achter de indruk die de film geeft. Ik ge- iloof dat iedereen met rechtse ideeën fiin principe het. kwaad dient. Maar «verder zyn de linkse figuren in de «film bepaald geen ideale mensen. SLambrakis geef ik in flash-backs 4een duidelyk menselyke achtergrond 'mee van ontrouw en het blind sta rren op een idee." Er zit aan het slot van de film een i lang stuk. waarin de politie-officie- ren keihard worden verhoord door de rechter van instructie. Kolonels en generaals gaan ongenadig voor de byl. Costa-Gravas heeft daar een enorme show van gemaakt, waarin niets overblyft van de politie. Een I kolonel gaat zich te buiten aan een (Van onze parlementaire redactie» DEN HAAG (GPD) Minister Rooi vink is bereid te bevorderen dat de uitkeringen ingevolge de a.o.w., de aww en andere sociale wetten met 1,5 tot 2 procent worden verhoogd, zodra het indexcijfer der lonen dit mogelijk maakt. De minister denkt, dat dit over enkele maanden het ge val zal zijn. Hy heeft dit geantwoord op schriftelyke vragen van de KVP- tweede kamerleden Boot, Maenen, Van der Ploeg en Weytere en h et CHU-tweede kamerlid De Boo. De minister zegt verder, dat de SER ei' naar streeft het advies dat de bewindsman heeft gevraagdm.b.t. maatregelen voor de minder draag- krachtigen in de junl-vergaderingen de raad vast te stellen. De bewindsman wijst er voorts op. dat de bedoelde sociale voorzie ningen vooruitlopend op de ontwik keling van het indexcyfer der lonen per 1 januari al met enige procen ten is verhoogd, zover de wettelyke bepalingen dit toelaten. Om voor my duistere rede nen vond Koen Verhoef de Europa Cup-finale voor beker winnaars niet zo'n erg goede wedstryd, maar wel één zonder nare incidenten. Dat laatste was juist. Lau van Ravens, die op zyn best is in het buitenland (boze tongen beweren dat hy dan altyd feilloos leidt, omdat hy de spelers niet verstaat), maakte geen enkele fout zo te zien, ook niet by het tweede Tsjechische doelpunt, toen de Spanjaarden niet (zoals Ver hoef myns inziens ten onrechte veronderstelde» voor buitenspel ape li eerden, maar voor hands bal. De herhaling leerde echter dat de Tsjech (pardon, de Slo- waak) de bal niet met de hand meenam toen die tegen hem aangeschoten werd. Wat de eer ste kwalificatie van Verhoef be treft: ik was het daarin geheel niet met hem eens. Ik heb (ze ker het eerste uur) zelden zo'n snelle wedstryd gezien, en het mag waar zyn dat enkele doel punten uit fouten ontstonden, daar stond veel technisch mees terwerk tegenover. Verhoef zei ook nog dat er weinig sfeer was In het stadion in Bazel. Dat kan best zyn, maar dan zaten die 22000 aanwezigen biykbaar rond de microfoons, want in de huiskamer was er, vanuit Bazel, wel degeiyk sfeer. Na de wedstryd kregen we als vanouds Charley Chan, die Ik langzamerhand al helemaal met voetbal ben gaan vereen zelvigen. Op de andere zender kwam Brandpunt met een extra uitzending om ook zyn steentje by te dragen aan het Maagden huis. waar zo'n beetje alle ac tualiteitenrubrieken nu zyn bin nen geweest. De bezetting werd opgeheven toen alle omroepen een beurt hadden gehad. Veel nieuws kwam er niet uit, al jvas het wel aardig te horen dat prof. Belinfante in de mening verkeerde dat de studenten zelf de deur hadden opengezet. Ad Langebent zei aan het slot. naar aanleiding van de kamer debatten. die we later op de avond nog te zien kregen, dat hy de indruk had dat zy die al le democratisering in universi teiten, bedryven en elders met lede ogen aanzien, de bezetting van het Maagdenhuis kennelyk willen aan gr y pen om die demo cratisering op de lange baan te schuiven. Om kwart over twaalf schors te de voorzitter van de Tweede Kamer de zitting tot vyf minu ten voor half één. Daarna zou den de drie moties in stemming worden gebracht. Joop van Os kwam toen met zyn vriendeiyk- ste gezicht mededelen, dat de NTS ons deze schorsing wilde besparen. Men had toch al zo veel tyd van ons opgeëist, bo vendien zouden we de uitslag van de stemming morgen wel in de kranten lezen. Dat was het gekste wat ik in tyden gehoord heb. Ik had graag tien minuten willen wachten om de uitslag van al dat Kepraat te verne men. Die bezorgdheid dat er toch al zoveel tyd van ons ge vergd was, klonk wel heel erg roerend, maar als we het te lang vinden duren zyn we mans genoeg om de knop om te draalen. Wie zegt trouwens, dat we het gisteravond om kwart over twaalf zo druk hadden? NS. ell (Door Pieter C. Rosier) LEIDEN Opname camera ■>.rol tien shot twee derde keer. NCRV-regisseur Henk Veen- ttra loopt druk gebarend met pa fier en potlood door de pas ver nieuwde Java-zaal van het Rijks museum voor Volkenkunde in Leiden. De zeven kinderen achter ie gamelan-instrumenten volgen zijn aanwijzingen verrassend nauwkeurig op. Ook cameraman Ion Huyskens en zijn vrouw Rita, He voor het geluid zorgt, knikken tevreden. Op de grond is het een wirwar van draden en dozen. Ze koren bij de vrij uitgebreide tele- nisie-apparatuur, die gisteroch tend vroeg het museumgebouw nan de Steenstraat werd binnen- Hesjouivd. Het filmen duurt bijna Overstromingen in India Vol lens voorlopige schattingen hebben overstromingen in de kuststreken van •k staat Andra reeds 71 slachtoffers leeist. Duizenden zyn in de betrok ken gebieden van de buitenwereld af teneden. Het Indiase leger en de tochtmacht zyn begonnen met hulp- *cties. een hele dag, want er moet een serie van vijf programma's wor den gemaakt voor „Kijkkast", de jeugdrubriek van de NCRV, die afwisselend op woensdag- en za terdagmiddagen de ether ingaat. De NCRV heeft overigens In de „Kykkast"-serie al tien program ma's met medewerking van het Leidse museum uitgezonden. Van de voorwerpen uit het museum wordt by de opnamen een dank baar gebruik gemaakt, omdait in de ze educatieve jeugduitzendingen het dageiykö leven van verre volken bui ten Europa een belangrijke rol speelt In deze opzet worden meestal kinde ren betrokken uit Leiden en omge ving. In een van de komende „Kykkast" uitzendingen byvoorbeeld kunnen de 3 jongens en 4 meisjes van de Montessorischool in Oegst- geest, die gistel-middag samen met dr. G. D. van Wengen. het hoofd van de educatieve afdeling van het Vol- kenkunde-museum. de gamelanin strumenten bespeelden, zichzelf te rugzien. Muzikaal-technisch zal er op deze gamelan-uitzending weinig zyn aan te merken, want de zesde- klassertjes hebben speciaal voor dit televisieprogramma byna twee maanden lang stukjes gamelanmu ziek, waarvan vooral de toonschaal zo aanzienlyk verschilt met die uit het. westen, ingestudeerd. „Kykkast" besteedt in de eerst komende uitzendingen behalve aan de gamelan ook aandacht aan het wajangspel, waarby de uit het voor malige Nederlands-Indië afkomstige Leidenaar E. Flohr als „dalang" (vertoner) optreedt. De Wajangkoe- lit )6 van oorsprong een schimmen spel, maar volgens de Leidse „da- lang" ziet het publiek ook graag de mooi gekleurde poppen zelf. Ook dit „Kykkast"-prcgramma wordt dooi dr. Van Wengen gepresenteerd. De Leidse conservator twyfelt er niet aan of deze uitzendingen voor de kindertelevisie werken als een twee snijdend zwaard. Aan de ene kant wordt zo'n anderhalf miljoen kinde ren wat begrip bygebracht voor de leef wyze van de met-westerse mens en aan de andere kant levert deze uitzendingenreeks het Leidse museum veel publiciteit op. Di-, Van Wengen spreekt zelf van een „happy combination". En hy, de museumconservator en televisie - presentator, kan het weten Onder het alziende camera oog bespelen de leerlingetjes van de Oegstgeester Montessorischool in de Java-zaal van het Museum voor Volkenkunde in Leiden de gamelan. Een NCRV-ploeg maak te gisteren in dit museum opna men voor het jeugdprogramma Kijkkast". (Foto LD/Holvast» VOOR DONDERDAG 22 MEI Hilversum 1, 402 m. NCRV: 18.00 Stereo: Tijd vry voor muz. In vrfje tijd: Mannenkoor met in strumentaal trio en accordeon-ork.: amusementsmuz 18.30 Nws. 18.41 Act Tussen 18.45-19.30 uur evtl. rep. over Olympla's Tour door Nederl. 19.00 Lichte gram muz. 19.30 Spektrum: nws uit de prot. chr. org 19.45 Muz. van Het Leger des Hells (gr.). 20.00 Kerk orgelconcert: klass. en mod muziek. 20.30 Stereo: Licht gev muz.progr lopn.) 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.38 Parlementair overzicht. 22 45 Meded. 22.50 Onvoorzien: de sluitpost van de dag. 23.55-24.00 Nws Hilversum 2, 298 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn. 18.20 Ultz. van de VVD 18.30 Dls-so- nantjes licht muz.progr. 19 25 De ge sproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Israël. Messias, Kerk: gespr. AVRO: 20.05 Stereo: Andaluslsche volkslied, (gr.). 20.15 Stereo: Tachtig Jaar Concertge- bouwork.: Concertgebouwork. en sol.: klass. muz. (In de pauze: plm. 20.55- 21.20 Zelfportret van een musicus, lez.) plm. 22.15 Stereo: Bariton en plano: mod lied. (gr.) 22.30 Nws. 22.38 Ra dlojourn. 22.55 Stereo: Nieuwe gram- &l met 208te eeuwse muz. 23.55-24.00 ws. VOOR VRIJDAG 23 MEI Hilversum 1, 402 m KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.16 Stereo: Badinerle: klass. en mod. gram.muz. (7.30 Nws. 7.32 Act 7.50 Overweging. 8.00 Nws.) 8.30 Nws 8.32 Voor de hulsvr. (9.00-9.10 Gymn voor de hulsvr.). 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade: mod. en klass. muz (gr.) 11.00 Nws 1102 Voor de zieken 11.55 Meded 12 00 Van twaalf tot twee gev. progr (12.20 Wij van het land. 12.26 Meded t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: Muslësta licht gev. muz progr. (opn TROS 16.00 Mensen als U en lk - Profiel van een volk: Bretons. 15.30 Stereo: Proef draaien: nieuwe lichte platen met com mentaar 16.00 Nws. 16.02 Metropole- ork. en sol amusementsmuz 16.30 Boem!: pop-show 16 55 Stereo: Iene Mlene Muze: nws over underground en westcoast music. 17.15 Sport kom pas 17.45 Act. Hilversum 2. 298 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengymn. 7.20 Stereo Lichte gram muz. 8.00 Nws. 8.11 Radlojourn 8.20 Stereo: lich te gram.muz. (Om 8.30-8.33 De groen teman) 8.50 Woordelijk.vandaag de dag NRU9 00 Stereo Berlioz in woord en muz. AVRO; 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arb.vlt populair vera- pl.progr. (11.00-11.02 Nws 11.30 Ste reo: Populair klass. muz. (gr.) 11.56 Beursber. NRU: 13.00 Blik op de we reld: Inform, progr over problemen van Europese Integratie 12 30 Over- he ldsvoor 1 Ultz. voor de landb. 12.40 Stereo: Licht ork (gr 12.50 Recht en slecht praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 Stereo: Klass ork w (gr.). NRU: 14.10 Stereo: Fanfare ork I (gr 14.45 Spelletje met z'n tweeën hoorsp. 15.50 Spelen met taal VPRO: j 16.00 Nws 16.02 Thuis, progr. voor thuis zlttenden 16.45 Klass kamermuz. I (opn.) 17.40 Inform.: achtergrond en 1 commentaar. Hilversum S, 240 m. en FM VARA 9.00 Nws. 9.02 Lichte gram - muz (10.00 Nws.) 11.00 Nws. NRU: 1103 Micro-notities VPRO: 12 00 Nws 12.03 Agent OOO 13.00 Nws. 13.03 Hans Kemna 13.30 Help TROS: 14 00 Nws. 14.03 Lynx (of Los) AVRO: 15 00 Nws. 15.03 Muz Boetiek (16.00 Nws.). 17.00 Nws. 1702 Radlojourn. 17.06-18.00 In- dekraamtepas: vere.pl.progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NTS/NOT: 1100-11.50 Schooltelevi sie NTS: 18.15 Afsluiting van de Lau- werszee, fllmrep. 18.50 In kl.: De Fa beltjeskrant. NTS: 19.00 Journ. TROSi 19.07 In kl. JAM: non-etOD-actlon-pop- colour-show NTS: 20.00 Journ. TROS: 20.20 Progr. overzicht 20 23 Anjer Ak- tle 20.33 Woodhouse tn Wlen, licht muz.progr. 21.00 Schoppentroef, quiz. 21.40 In kl.: De dief van Washington, tv-feullleton, 22.30 Juliette Greco Tour: muzikale show. NTS: 23.16-23.30 Journ. Nederland II NTS 18 50 In kl De Fabeltjeskrant. NTS: 19.00 Journ. 1903 Scala, Inform, progr met o.m. In kl./ Apollo 10 VA/ RA 19.30 Coronation Street TV-feullle- ton NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 In kl.: Ironside, TV-feullleton. 21.10 De Jonge onderzoekers, magazine voor we tenschap ln wedstrijdverband. 21.20 Mies en Scène NTS. 22.20-22.25 Journ. DEN HAAG (GPD) Het toe zicht op de afzet van bespoten groenten en friiit zal worden ver scherpt. Dat heeft staatssecretaris Kruisinga (Volksgezondheid) gister middag de Tweede Kamer toegezegd. In antwoord op vragen van drs. Berg (Pv.dA) zei de staatssecreta ris dat by controle nogal eens biykt dat teveel restanten van giftige be strijdingsmiddelen op de produkten achterblyven. De staatssecretaris deelde mee dat vorig jaar by de controle 60.000 monsters zyn genomen. 50.000 meer dan in 1965. Ook het aantal boetes, dat is opgelegd. Is sinds dat jaar verdubbeld tot ruim 100 Dr. Kruisinga beloofde de socialist Sake van der Ploeg te zullen beky- ken of niet per seizoen kan worden gepubliceerd welke produkten flink bespoten op de markt zyn gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5